Yleistä keskustelua sähköautoista

Pitäisikö Teslan moottorin kestää pidempään kuin 56 800 km? Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksensä, Tesla ei korvaa eikä kommentoi

Kari oli hankkinut vuoden 2013 Tesla Model S -auton käytettynä, jolloin Tesla oli antanut sille käytetyn auton kahden vuoden takuun. Moottori oli rikkoutunut ensimmäisen kerran joulukuussa 2019, jolloin takuu oli vielä voimassa ja moottori vaihdettiin. Tuolloin autolla oli ajettu 132 067 kilometriä. Sillä kertaa vika oli ilmennyt huollossa keskustietokoneen rikkoutumisen yhteydessä.


Tämä takuuseen vaihdettu moottori hajosi 18.7.2022, kun autolla oli ajettu kaikkiaan 188 000 kilometriä. Vaihtomoottori oli kestänyt siis 56 800 kilometriä.
Harmillinen tapaus; varsinkin, kun Tesla vetäytyy vastuusta. Herää kysymys, oliko tuo vaihtomoottori oikeasti uusi, kun kesti vain 56 800 kilometriä.
 
Ei se sormella pyyhkäsy auta kun seuraavalla pysäköintikerralla se on taas paskassa. Toki jos juuri ennen peruuttelua nouset autosta käyt sipasemassa sormella linssin puhtaaksi niin sitten mutta menee työlääksi.

No siis omassa autossa se kuraantuu lähinnä pidemmällä pätkällä ja kun lataukseen tarvittava piuha (asiointilataus) otetaan muutenkin takakontista niin lisävaiva on jotain nollan ja muutaman prosentin välissä kun kameran sipaisee puhtaaksi. Ei se tuossa nurkka pyörityksessä kuraan oikeastaan mene.
 
No siis omassa autossa se kuraantuu lähinnä pidemmällä pätkällä ja kun lataukseen tarvittava piuha (asiointilataus) otetaan muutenkin takakontista niin lisävaiva on jotain nollan ja muutaman prosentin välissä kun kameran sipaisee puhtaaksi. Ei se tuossa nurkka pyörityksessä kuraan oikeastaan mene.
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta. Se kamera pitäisi nousta autosta sipasemaan puhtaaksi juuri ennen peruuttamista, se on jo kerennyt likaantua jos ennen ajooon lähtöä sipaset sen puhtaaksi.
 
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta. Se kamera pitäisi nousta autosta sipasemaan puhtaaksi juuri ennen peruuttamista, se on jo kerennyt likaantua jos ennen ajooon lähtöä sipaset sen puhtaaksi.
Samaten ihmiset ovat pitkään mananneet noista peruutustutkista sitä, että jos ovat likaisia, niin eivät tahdo kunnolla tunnistaa. Eli pitäs puhdistaa.
 
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta.
Mun arkiajot pks on 100% kuvailemiasi, enkä ole kertaakaan lääppinyt sitä kameraa. Jos kylmiltään pitäisi nyt vastata, niin en edes tiedä missä se sijaitsee.
 
Samaten ihmiset ovat pitkään mananneet noista peruutustutkista sitä, että jos ovat likaisia, niin eivät tahdo kunnolla tunnistaa. Eli pitäs puhdistaa.
Nuo nyt on ollut aika jonninjoutavia aina pl. kesäkelit. En nyt tiedä haittaako paska, mutta talvella niitä saisi ainakin olla joka käänteessä putsailemassa. Vanhassa eemelissä paloi aina koko talven diskovalot sisällä lumisten tutkien vuoksi, joten tunnelman nostattajina puoltavat paikkaansa.
 
Omassa autossa on tutkat ja kamerat. Kamerat on vähän väliä niin paskaisia, että niistä ei näe mitään. Jotain yksittäistä tutkaa pitää putsailla ehkä kerran 1-2 kuukaudessa.
 
Omassa autossa on tutkat ja kamerat. Kamerat on vähän väliä niin paskaisia, että niistä ei näe mitään. Jotain yksittäistä tutkaa pitää putsailla ehkä kerran 1-2 kuukaudessa.
Tesloissahan on nykyään vain kamerat. Varsinkin keula-edellä parkkeeramisessa etupuskurikameran puute saa kyllä olemaan erityisen varovainen, jos keula ajetaan lähelle esim. seinää. Itsellä on USS&Ryzenillä varustettu kolmonen joten saan valikosta päällä joko tämän uuden Tesla Visionin tai sitten että auto käyttää perinteisiä parkkitutkia ja näyttää senttimetreissä etäisyyden esteeseen. Ite kyllä tykkään Tesla Visionista, helppo esim parkkeerata keula edellä ruutuun jos vastapäätäkin on ruutu. Visualisointi osaa näyttää missä kohtaa keula menee että ei mennä oman ruudun yli. Tosin kyllä napsautan parkkitutkat päälle jos ajan keulan lähelle esim. seinää.
 
Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?

Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
 
6/5 toiminto. Kyllä esim. Mii lämpeää pirun nopeasti 6,5 kW teholla sisältä, mutta ottaa oma aikansa kunnes se lämpö menee lasiin. Lasissa olevat vastukset ovat pirusti nopeammat silti. Säästää tietysti myös energiaa, kun ei tarvitse lämmittää autoa pätsiksi lasin sulattamiseksi. Kosteilla syyskeleillä myös kiva pistää päälle, jos lasi meinaa huurtua. Jäätävä sade, aamun "panssarijää" jne.. Kaikki hoituu lämmitettävän tuulilasin kanssa paremmin.

Oikeastaan on ihme, että moinen ei ole tullut penkinlämmintinten kaltaiseksi vakiovarusteeksi pohjoiseen meneviin autoihin.
 
Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?

Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
No kyllä ainakin id3:ssa tuo kytkee viellä lisävastukset päälle ja range tippuu, eikä koita vain lämpöpumpulla aukaista sitä. Toki on sen vertaa tehokas et ei tarvee kauvaa pitää päällä vaikka oisit menny iglulta näyttävään autoon..
 
No kyllä ainakin id3:ssa tuo kytkee viellä lisävastukset päälle ja range tippuu, eikä koita vain lämpöpumpulla aukaista sitä. Toki on sen vertaa tehokas et ei tarvee kauvaa pitää päällä vaikka oisit menny iglulta näyttävään autoon..
Selvyyden vuoksi totean tässä kohtaa, että id3:ssa ei ole tarjolla lämmitettävää lasia. Valitettavasti. id4 löytyy jo.
 
Selvyyden vuoksi totean tässä kohtaa, että id3:ssa ei ole tarjolla lämmitettävää lasia. Valitettavasti. id4 löytyy jo.
No ei joo suoraan lasia lämmittävää. Mutta ko laittaa tuulilasin lämmityksen ni jopas alkaa sulaan. Ilmeisestikkin vastukset juuri siellä alla si jotka alkaa ottaa tehoja.. muistaakseni noin 70km tippu heti range ko sen laitto päälle
 
Oikeastaan on ihme, että moinen ei ole tullut penkinlämmintinten kaltaiseksi vakiovarusteeksi pohjoiseen meneviin autoihin.
Joku sellainen muistikuva on että aika pitkään oli Fordilla patentti tuohon lämmitettävään tuulilasiin. Sen takia myös Volvoissa näitä oli. Nykyään kait patentit rauennu jos muiltakin löytyy.
 
No ei joo suoraan lasia lämmittävää. Mutta ko laittaa tuulilasin lämmityksen ni jopas alkaa sulaan. Ilmeisestikkin vastukset juuri siellä alla si jotka alkaa ottaa tehoja.. muistaakseni noin 70km tippu heti range ko sen laitto päälle
Kuulostaa enemmän, että range-laskurissa on bugi, jos se tuon tekee. Tuskin siellä paljoa enempää on tehoja kuin Miin 6,5 kW ja talvikeleillä tuo vastaa max. 30-40 km menetystä/h ja sekin vain jos käyttää ko. teholämmitystä koko ajan. Normaalissa 5-10 min kestävässä lasin aukipuhalluksessa kantama ei paljoa tuon lisäpuhalluksen takia todellisuudessa heikkene. Kabiinin muu lämmitys tietysti talvella ottaa paljon kantamasta pois, varsinkin pätkäajossa.
 
Kuulostaa enemmän, että range-laskurissa on bugi, jos se tuon tekee. Tuskin siellä paljoa enempää on tehoja kuin Miin 6,5 kW ja talvikeleillä tuo vastaa max. 30-40 km menetystä/h ja sekin vain jos käyttää ko. teholämmitystä koko ajan. Normaalissa 5-10 min kestävässä lasin aukipuhalluksessa kantama ei paljoa tuon lisäpuhalluksen takia todellisuudessa heikkene. Kabiinin muu lämmitys tietysti talvella ottaa paljon kantamasta pois, varsinkin pätkäajossa.
No en itse näe bugia siinä, lasi alkaa sulamaan todella tehokkaasti vs normi lämpöpumpun käyntiin, ja ko sen kytkee pois lasin sulaminen hidastuu ja range taas palautuu.. eli ihan musta toimii oikein laskennallisen kulutuksen kautta
 
Joku sellainen muistikuva on että aika pitkään oli Fordilla patentti tuohon lämmitettävään tuulilasiin. Sen takia myös Volvoissa näitä oli. Nykyään kait patentit rauennu jos muiltakin löytyy.

Ford käytti tuulilaseissaan vastuslankoja, joista kaikki eivät tykänneet pimeällä ajettaessa. VAG käsittääkseni on toteuttanut sen jotenkin muuten, tai ainakin mainostavat sen olevan näkymätön.

Vähän kyllä muutenkin ihmettelen, että jos Fordilla olisi patentti lämmitettävään tuulilasiin, niin miten se olisi myönnetty tai miten sitä ainakaan valvottaisiin. Keskiverto ammattimies saisi päähänsä laittaa vastuslangat myös tuulilasiin, koska ne on olleet autojen takaikkunoissa vuosikymmenien ajan...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 666
Viestejä
4 480 174
Jäsenet
73 987
Uusin jäsen
XemeX

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom