Yleistä keskustelua sähköautoista

Pitäisikö Teslan moottorin kestää pidempään kuin 56 800 km? Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksensä, Tesla ei korvaa eikä kommentoi

Kari oli hankkinut vuoden 2013 Tesla Model S -auton käytettynä, jolloin Tesla oli antanut sille käytetyn auton kahden vuoden takuun. Moottori oli rikkoutunut ensimmäisen kerran joulukuussa 2019, jolloin takuu oli vielä voimassa ja moottori vaihdettiin. Tuolloin autolla oli ajettu 132 067 kilometriä. Sillä kertaa vika oli ilmennyt huollossa keskustietokoneen rikkoutumisen yhteydessä.


Tämä takuuseen vaihdettu moottori hajosi 18.7.2022, kun autolla oli ajettu kaikkiaan 188 000 kilometriä. Vaihtomoottori oli kestänyt siis 56 800 kilometriä.
Harmillinen tapaus; varsinkin, kun Tesla vetäytyy vastuusta. Herää kysymys, oliko tuo vaihtomoottori oikeasti uusi, kun kesti vain 56 800 kilometriä.
 
Ei se sormella pyyhkäsy auta kun seuraavalla pysäköintikerralla se on taas paskassa. Toki jos juuri ennen peruuttelua nouset autosta käyt sipasemassa sormella linssin puhtaaksi niin sitten mutta menee työlääksi.

No siis omassa autossa se kuraantuu lähinnä pidemmällä pätkällä ja kun lataukseen tarvittava piuha (asiointilataus) otetaan muutenkin takakontista niin lisävaiva on jotain nollan ja muutaman prosentin välissä kun kameran sipaisee puhtaaksi. Ei se tuossa nurkka pyörityksessä kuraan oikeastaan mene.
 
No siis omassa autossa se kuraantuu lähinnä pidemmällä pätkällä ja kun lataukseen tarvittava piuha (asiointilataus) otetaan muutenkin takakontista niin lisävaiva on jotain nollan ja muutaman prosentin välissä kun kameran sipaisee puhtaaksi. Ei se tuossa nurkka pyörityksessä kuraan oikeastaan mene.
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta. Se kamera pitäisi nousta autosta sipasemaan puhtaaksi juuri ennen peruuttamista, se on jo kerennyt likaantua jos ennen ajooon lähtöä sipaset sen puhtaaksi.
 
Model 3:sessa menee jos on vesikurapaskakeli. Ihan riittää ajo 60alueella, puhumattakaan moottoritie/kehä3 ajosta. Se kamera pitäisi nousta autosta sipasemaan puhtaaksi juuri ennen peruuttamista, se on jo kerennyt likaantua jos ennen ajooon lähtöä sipaset sen puhtaaksi.
Samaten ihmiset ovat pitkään mananneet noista peruutustutkista sitä, että jos ovat likaisia, niin eivät tahdo kunnolla tunnistaa. Eli pitäs puhdistaa.
 
Samaten ihmiset ovat pitkään mananneet noista peruutustutkista sitä, että jos ovat likaisia, niin eivät tahdo kunnolla tunnistaa. Eli pitäs puhdistaa.
Nuo nyt on ollut aika jonninjoutavia aina pl. kesäkelit. En nyt tiedä haittaako paska, mutta talvella niitä saisi ainakin olla joka käänteessä putsailemassa. Vanhassa eemelissä paloi aina koko talven diskovalot sisällä lumisten tutkien vuoksi, joten tunnelman nostattajina puoltavat paikkaansa.
 
Omassa autossa on tutkat ja kamerat. Kamerat on vähän väliä niin paskaisia, että niistä ei näe mitään. Jotain yksittäistä tutkaa pitää putsailla ehkä kerran 1-2 kuukaudessa.
 
Omassa autossa on tutkat ja kamerat. Kamerat on vähän väliä niin paskaisia, että niistä ei näe mitään. Jotain yksittäistä tutkaa pitää putsailla ehkä kerran 1-2 kuukaudessa.
Tesloissahan on nykyään vain kamerat. Varsinkin keula-edellä parkkeeramisessa etupuskurikameran puute saa kyllä olemaan erityisen varovainen, jos keula ajetaan lähelle esim. seinää. Itsellä on USS&Ryzenillä varustettu kolmonen joten saan valikosta päällä joko tämän uuden Tesla Visionin tai sitten että auto käyttää perinteisiä parkkitutkia ja näyttää senttimetreissä etäisyyden esteeseen. Ite kyllä tykkään Tesla Visionista, helppo esim parkkeerata keula edellä ruutuun jos vastapäätäkin on ruutu. Visualisointi osaa näyttää missä kohtaa keula menee että ei mennä oman ruudun yli. Tosin kyllä napsautan parkkitutkat päälle jos ajan keulan lähelle esim. seinää.
 
Haluaako joku avata lämmitettävää tuulilasia sähköautossa?

Moneen autoon sellaista tarjotaan lisävarusteena, ainakin VAG:gineissa, mutta en täysin ymmärrä tarkoitusta. Polttomoottoriautossa lämmitettävä tuulilasi on helppo ymmärtää, kun auton normaali lämmitys tapahtuu polttomoottorin hukkalämmöllä, jota ei aivan heti käynnistyksen jälkeen ala syntyä. Mutta eikö sähköauton lämmityslaite ala heti puskea kuumaa ilmaa kabiiniin? Jolloin vaikka ei edes käyttäisi ajastettua tai mobiiliapplikaation kautta käynnistettyä lämmitystä, niin virta-avaimesta käännettyä "kiuas" alkaa heti toimia täydellä teholla ja puskea kuumaa ilmaa tuulilasille? Jolloin on kyse parin minuutin jutusta, ja ne pari minuuttia tarvitsee muutenkin jo lumen harjaamiseen ja sivuikkunoiden raappaamiseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 654
Viestejä
4 479 738
Jäsenet
73 982
Uusin jäsen
Tonninseteli_

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom