Yleistä keskustelua sähköautoista

Huomautus - toistuva polttoaineofftopic sähköautoketjussa
Aika pieniä muutoksia, sillä sähköverkko löytyy hyvin monesta paikasta ja sitä ylläpidetään ihan ilmankin sähköautoja. Sehän on vain hyvä että käytetään sitä hyödyksi vielä autoilussakin.

Mieti kuinka paljon työtä fossiilisten polttoaineden infra on vaatinut ja kuinka paljon työtä sen ylläpitämiseen menee jatkuvasti ihan pelkästään sen takia että voidaan ajaa autoilla.

Jos joku tässä on älytöntä niin ei se se latureiden asentaminen ainakaan ole.
Tämä, bensiinin/dieselin jakelu se vasta mittavia rakennelmia vaatiikin ja näiden kuljetus äärimmäisen saastuttavilla laivoilla maailman ääristä ensin Nesteelle öljynä ja sieltä sitten bensana saastuttavilla rekoilla täysin jatkuvalla syötöllä eri huoltoasemille. Sen sijaan, että asentaa vaan laturin ja kaikki tuo järjetön öljyn poraus/kuljetus rumba voidaan lopettaa.
 
Ei vaikuta juuri toissapäivänä annetut ohjeistukset ketjun aiheessa pysymisestä menevän joillekin perille. Sähköautoketju on väärä paikka fossiilisista polttoaineista ja eri käyttövoimista keskusteluun. Jos ei vieläkään mene perille, niin kokeillaan seuraavaksi suoria varoituksia.
Taas näyttää ketjuun tulleen viikonlopun aikana pitkät pätkät offtopicia. Poistettu polttomoottoreista ja fossiilisten päästöjen verottamisesta keskustelua, jonka paikka ei ole sähköautoketjussa.
 


Fr0din pääjohtaja jutustelee pitkän tovin, ajelee itse kiinalaisella sähköautolla. :hmm:


Kuuntelin tuossa taustalla ja ihan mielenkiintoisia ja avoimesti kerrottuja juttuja.
Ja se että valmistajat hankkii kilpailjoiden tuotteita ei ole mikään yllättävä tai uusi asia.
 
Pointtina tässä oli lähinnä se että kuinka mittavia muutoksia infraan pitää tehdä koko maapallolle sen takia että ihmiset saa ajaa autoa.
Heh.. jos ajatellaan millaisia muutoksia on tehty viimeisen 100 vuoden aikana infraan, niin aika mitättömiähän nuo sähköisen liikenteen vaatimat säädöt ovat.
 
Heh.. jos ajatellaan millaisia muutoksia on tehty viimeisen 100 vuoden aikana infraan, niin aika mitättömiähän nuo sähköisen liikenteen vaatimat säädöt ovat.
Jep,varsinkin ko ympäristön katastrofin mahiksetkin pienempiä ko kaivaa tankeja maahan ja tarkastuttaa ja huoltaa niitä kokoajan, ja aika ajoin kaivaa ylös ja vaihtaa.
Edit ja vähempi si tankkiautoja tien päällä
 


Fr0din pääjohtaja jutustelee pitkän tovin, ajelee itse kiinalaisella sähköautolla. :hmm:

CEO:n mukaan tulevaisuus on LFP-pohjaisten ratkaisujen. Ongelmana on ollut, että länsimaissa ei ole ollut tarvittavia patentteja (joita kiinalaisilla tekniikan kehittäjinä on ollut).
 
VW pohtii palkkojen alennuksia yms. keinoja joilla saataisiin toimintaa kannattavammaksi. Ei hyvältä näytä.


Ja tämähän ei sinänsä liity mitenkään sähköautoihin vaan siihen, että volkkarilla on ollut jo pitkään rakenteissa löysää, jota olisi pitänyt leikata pois jo aikaa sitten.

Jos haluaa jotain yhteyttä vetää sähköautoihin niin ehkä viime vuosien kysyntäpiikki niistä toi vain esille sen miten vaikeaa euroopassa toimivalle megakorporaatiolle on sopeuttaa toimintaansa.

Vrt. Tesla joka voi vain sanoa että you're fired tai kiina jossa tehtaan sulkemisissa tuskin tarvitsee keskustella ammattiliittojen kanssa.
 
VW pohtii palkkojen alennuksia yms. keinoja joilla saataisiin toimintaa kannattavammaksi. Ei hyvältä näytä.

Tämä on ihan sitä samaa peliä, jolla yrittävät saada vanhentuineita tehtaita Saksassa kiinni. Vaadi mahdottomia, niin saat sen todellisen mitä haluat. Ei hyvältä näytä kommentin osalta kehottaisin tutustumaan ko. yhtiön talouslukuihin. Kulujen pienentäminen on osa normaalia toimintaa yritykselle. Jostain syystä et Teslan osalta ollut itkemässä, kun tuotantokuluja oli saatu alas.
 
S6 Avant ensipuraisuja esituotantoautoon;


Komea kärry, mutta hinta on kysymys... Tykkään "tavallisesta" farkusta sähkömöhköjen sijaan.
 
On kyllä ihan mielenkiintoinen paketti. Varmaan löytyy kyllä hintaakin, jos ottaa nuo herkut tuohon.
 
On kyllä ihan mielenkiintoinen paketti. Varmaan löytyy kyllä hintaakin, jos ottaa nuo herkut tuohon.
noin 120k näyttäisi olevan konfiguraattorissa, kun ruksaa jokaisen varusteen mitä siihen saa. Valitsemalla audi exclusive verhoilun saa halutessaan nostettua vielä 10k.
 
Tämä on ihan sitä samaa peliä, jolla yrittävät saada vanhentuineita tehtaita Saksassa kiinni. Vaadi mahdottomia, niin saat sen todellisen mitä haluat. Ei hyvältä näytä kommentin osalta kehottaisin tutustumaan ko. yhtiön talouslukuihin. Kulujen pienentäminen on osa normaalia toimintaa yritykselle. Jostain syystä et Teslan osalta ollut itkemässä, kun tuotantokuluja oli saatu alas.
No ei tämä nyt mahtavalta menestykseltäkään näytä:



Ja samalla se parjaamasi Tesla laajentaa tehdastaan Saksassa.
 
Viimeksi muokattu:
No ei tämä nyt mahtavalta menestykseltäkään näytä:



Ja samalla se parjaamasi Tesla laajentaa tehdastaan Saksassa.

Volkkarin tehtaat työllistää yli 120000 ihmistä Saksassa. Voi olla että siitä osan voisi vähentää tai korvata valmistuksella muiden maiden tehtailla, mutta se on hankalaa koska AY-liikkeellä on siellä oikeasti valtaa. Mutta ei tämä tähän ketjuun kuulu, varsinkin kun Volkkarin osalta käsittääkseni puhutaan perinteisistä autotehtaista, eikä sähköautotehtaista. Ei sitä siis Teslaan voi eikä pidä verrata.
 
Volkkarin tehtaat työllistää yli 120000 ihmistä Saksassa. Voi olla että siitä osan voisi vähentää tai korvata valmistuksella muiden maiden tehtailla, mutta se on hankalaa koska AY-liikkeellä on siellä oikeasti valtaa. Mutta ei tämä tähän ketjuun kuulu, varsinkin kun Volkkarin osalta käsittääkseni puhutaan perinteisistä autotehtaista, eikä sähköautotehtaista. Ei sitä siis Teslaan voi eikä pidä verrata.

Liittyy tietysti siten että Volkkaria (ja muita perinnevalmistajia) odottaa varsinainen "double whammy". Sähköautot eivät tee voittoa, ja samalla liikenteen sähköistyessä polttisautot joutuvat (hinta)kilpailemaan pienentyvistä polttismarkkinoista muiden perinnevalmistajien kanssa. Ja siinä leikissä tietysti voittomarginaalit sulavat ja kääntyvät tappioiksi.

Mikäli sähköautot tuottaisivat voittoa, niin Volkkarinkin polku hengissä säilymiseen olisi aika paljon helpompi.
 
Skoda Elroq koeistuttu.

Hyvä ajoajoasento, hyvä ratti, hyvät napit. Mukavasti kuljettajaa kohti ilmeisesti kaarrettu keskinäyttö tai sitten hämärässä näytti siltä. Hyvä käsituki keskellä (joka siis Skodalla ollut jo pitkään kunnossa mut voi joiltain puuttua). Erittäin iso "keskikonsolitila" siinä ns. vaihdekepin "alla". Hyvän ajoasennon saa. Mainostaavat pienin kääntösäde luokassaan.
Takaistuimet; oman ajoasennon takana reilusti tilaa ja pituutta on yli 180cm, jalkatilaa ja muutenkin tilavuuden tuntua tosi paljon enemmän kuin Kia EV3. Myös lastenistuinten uskon mahtuvan penkkien muotoilusta johtuen ja myös edessä apukuskilla isofixit. Suksiluukkukin. Kontti melko syvä ja kookas tavaralle, mutta toki pituudesta jäisi varmaan jjoissan tapauksissa lastenratasruletissa kiinni (poikittain mahtuisi).
Hyvännäköinenkin vielä.

Mutta todella tilava auto. Äkkiseltään tuntuu tilavammallta kuin esim. Model 3, joskin Hihland koeajosta alkaa olla jo 4kk.

Mutta aivan helposti pelkällä istuintestillä niin on tämä Elroq parempi, kuin EV3. Mutta hinta valitettavan kova, jos ei karvalakkiin tyydy.

Autona silti vallan mainio ja oli kyllä kaiken kaikkiin onnistuneen oloinen laitos pelkän istumisen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Elroq koeistuttu.

Hyvä ajoajoasento, hyvä ratti, hyvät napit. Mukavasti kuljettajaa kohti ilmeisesti kaarrettu keskinäyttö tai sitten hämärässä näytti siltä. Hyvä käsituki keskellä (joka siis Skodalla ollut jo pitkään kunnossa mut voi joiltain puuttua). Erittäin iso "keskikonsolitila" siinä ns. vaihdekepin "alla". Hyvän ajoasennon saa. Mainostaavat pienin kääntösäde luokassaan.
Takaistuimet; oman ajoasennon takana reilusti tilaa ja pituutta on yli 180cm, jalkatilaa ja muutenkin tilavuuden tuntua tosi paljon enemmän kuin Kia EV3. Myös lastenistuinten uskon mahtuvan penkkien muotoilusta johtuen ja myös edessä apukuskilla isofixit. Suksiluukkukin. Kontti melko syvä ja kookas tavaralle, mutta toki pituudesta jäisi varmaan jjoissan tapauksissa lastenratasruletissa kiinni (poikittain mahtuisi).
Hyvännäköinenkin vielä.

Mutta todella tilava auto. Äkkiseltään tuntuu tilavammallta kuin esim. Model 3, joskin Hihland koeajosta alkaa olla jo 4kk.

Mutta aivan helposti pelkällä istuintestillä niin on tämä Elroq parempi, kuin EV3. Mutta hinta valitettavan kova, jos ei karvalakkiin tyydy.

Autona silti vallan mainio ja oli kyllä kaiken kaikkiin onnistuneen oloinen laitos pelkän istumisen perusteella.

Itse en ole livenä nähnyt, mutta kommentoin hintoihin sen verran, että omaan silmään 60-mallit tarjoilisivat parhaan hinta-laatu-suhteen.

3k€ lisähinnalla (versus 50-mallit) saa 7 kWh enemmän käytettävissä olevaa akustoa, 25 kW lisää moottoritehoa ja ilmalämpöpumpun, joka on 1k€ hintainen lisävaruste 50-malleissa. Eli käytännössä 7 kWh lisää akkua maksaa vain 2k€ - 286€ per kWh.

85-malleissa saa 60 kW lisää moottoritehoa ja 18 kWh enemmän akustoa kuin 60-malleissa, mutta hintaero 60-malleihin on peräti 5k€ - 277€ per kWh. Akustossa ja tehossa pätee IMHO alenevan rajahyödyn laki, joten mielestäni 85:t eivät ole enää järkevä vaihtoehto. Lisäksi 85-malleissa etu- ja taka-akselin rengaskoot poikkeavat toisistaan estäen renkaiden kierrättämisen tasaisen kulumisen varmistamiseksi, mikä on ainakin minun mielestäni pieni miinus.
 
Elroq on mielestäni ainakin paperilla kooltaan aika hyvä kompromissi. Pienempi kuin isoveljensä, mutta kuitenkin se about 20 senttiä pidempi kuin EV3, joten ei mikään pieni auto enää ja isoveljen kanssa akselivälikin sama.

Sitten enää tökkii, että se on SUV ja tietty 85 malleissa se ainoa neliveto tulee myöhemmin. Nettisivuilta kliksuttelemalla en keksinyt miten 60 mallia saisi valittua...
 
Viimeksi muokattu:
Myös lastenistuinten uskon mahtuvan penkkien muotoilusta johtuen
Elroqin matkustamo taitaa olla ihan samoilla mitoilla kuin isoveljensä Enyaqin joten varmasti mahtuu lastenistuimet. Autojen pituusero on tehty lyhentämällä tavaratilaa joten siinä Elroq häviää Enyaqille mutta takapenkillä (ja etupenkeillä) pitäisi olla ihan saman verran tilaa molemmissa eli riittävästi lähes kaikkeen käyttöön.
 
Fordilta tuli äsken Q3 tulos ulos. Sähkisten osalta ei edelleenkään olla lähelläkään voitollisuutta. Ja tässä pitää huomata että Mustang Mach-E ja F-150 Lightning ovat olleet korkealla myyntilistoilla jenkeissä, Mustang Mach-E oli pitkään kolmantena Model Y:n ja Model 3:n jälkeen.

 
Mites GM ja sen brändit?
No, sähkiksiin liittyen GM:n ja Fordin ero on se että Ford on eriyttänyt sähköautobisneksen erilliseen tytäryhtiöön (Ford Model e), eli sen osalta on selkeä tieto siitä kuinka sähkisbisneksellä menee.

GM:n osalta, eikä muidenkaan perinnevalmistajien osalta, tätä tietoa ei ole saatavilla.

-----------------

Ford on tältä osin siis valmistautunut siihen tilanteeseen jossa merkki pyritään säilyttämään hengissä vaikka polttispuoli kaatuisikin.

Ja Fordinkin osalta pitää muistaa että myynnissä on tällä hetkellä heille ne ekan sukupolven sähköautot, ehkä ne ovat olleet enemmän harjoittelukappaleita sille miten sähkiksiä tehdään. Seuraavan sukupolven sähkisten pitäisi olla kustannusten osalta sellaisella tasolla että niillä voitaisiin tehdä jopa voittoa, tai niin varmaan Fordilla toivotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mustang Mach Eestä puheenollen, onko täällä kenelläkään kokemusta kyseisestä mallista? Varsinainen perheauto se ei taida olla, mutta ei kuitenkaan ihan pienikään. Tavaratila ei näytä olevan järin syvä, toisaalta meillä ei enää juuri rattaita sinne tarvi mahduttaa.

Onko kenelläkään jakaa minkäänlaista käyttäjäkokemusta?
 
Kysyin mielenkiinnosta, koska yhdellä YT videolla kuulin maininnan, että Cadillacin toiseksi myydyin malli heti Escaladen jälkeen olis Lyriq eikä Optiq:kaan kovin huonossa vedossa myynnillisesti olisi.

Lyriq tais just voittaa Saksassa jonkun palkinnon, ensimmäisenä yhdysvaltalaisena autona koskaan.
 
Kysyin mielenkiinnosta, koska yhdellä YT videolla kuulin maininnan, että Cadillacin toiseksi myydyin malli heti Escaladen jälkeen olis Lyriq

Pitää paikkansa.

Cadillac satsaa pitkälti sähköistymiseen. Luulen että kaikki muut ICE-mallit paitsi Escalade tulevat lähivuosina poistumaan Cadillacin mallistosta.
 
En usko samaan, jenkkilässä ollaan vielä tämä vuosikymmenen bensalla. Siel on kuitenkin useampi malli vielä mitä ei tänne tuoda.

Mut hienoa, että tulee Kiinalle vastapainoa ja kuluttajille valinnanvaraa tännekin kun ei ole V6/V8 ympäristöverot niskassa enää.
 
Waymo hankki lisää rahoitusta ja tuo ajoon seuraavan sukupolven mallinsa

Waymon 6. sukupolven laitteisto koostuu 13 kamerasta, neljästä LIDAR-anturista sekä kuudesta tutkasta sekä joukosta ulkoisia äänivastaanottimia. Samalla Waymo on kasvattanut merkittävästi myös auton sisältämän laskentatehon määrää. Komponenttien lukumääräää Waymo on onnistunut pienentämään, sillä 5. sukupolven Jaguar I-Pace-pohjaisessa laitteistossa on ollut 29 kameraa, viisi LIDAR-anturia sekä kuusi tutkaa. Waymon mukaan anturiteknologian kehittyminen sekä parempi sijoittelu ovat mahdollistaneet määrän vähentämisen.

Waymon mukaan sen uusi laitteisto on optimoitu parempaan suorituskykyyn merkittävästi pienemmällä kustannuksella, turvallisuudesta tinkimättä.


Waymon 6. sukupolven Zeekr

Screenshot_20241029_143717_Solid Explorer.jpg


Screenshot_20241029_143646_Solid Explorer.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Deutche Wellellä oli video liittyen tuohon Vokkarin tilanteeseen:


Sinulle on jo aika moneen kertaan huomautettu, että noi järjestelyt liittyy vuosikymmenten aikana kertyneeseen (polttis)kuormaan, joten eiköhän riittäisi tämän sähköautoketjun osalta käytännössä saman uutisen toistuva postaus? Volkkari takoo tasaisesti 10-20 miljardia vuodessa, joten nämä sun ”pahalta näyttää” kommentit kertoo vain siitä, että joko et ymmärrä talouslukuja tai sitten trollaat.
 
VW kipuilee nyt sen kanssa että siellä on täysin uniikki järjestely jossa AY-liikkeellä on huomattavasti enemmän valtaa kuin millään muulla saksalaisella autofirmalla, käytännössä oikein mitään ei saa tehtyä ilman AY:n hyväksyntää joka on tapellut kaikkia muutoksia vastaan ties kuinka kauan. Tässä on se ongelman ydin.
 
Sinulle on jo aika moneen kertaan huomautettu, että noi järjestelyt liittyy vuosikymmenten aikana kertyneeseen (polttis)kuormaan, joten eiköhän riittäisi tämän sähköautoketjun osalta käytännössä saman uutisen toistuva postaus? Volkkari takoo tasaisesti 10-20 miljardia vuodessa, joten nämä sun ”pahalta näyttää” kommentit kertoo vain siitä, että joko et ymmärrä talouslukuja tai sitten trollaat.
No pitipä nyt sitten tämän innoittamana hakea "vw results" haulla volkkarin talousnäkymiä, ja eka linkki joka listalla oli, oli uutinen 18 minuutin takaa:

Volkswagen has stressed “the urgent need” to carry out significant plant closures and job cuts after Europe’s largest carmaker reported a 64 per cent drop in quarterly net profit from a slump in China sales. The group has told its powerful works council that it plans to close three plants and lay off tens of thousands of workers, marking its most radical restructuring measure in the company’s 87-year history. For the three months to the end of September, net profit dropped to €1.57bn from €4.34bn a year earlier, while revenue fell 0.5 per cent to €78.5bn. Operating profit margin fell to 3.6 per cent from 6.2 per cent during the quarter, while the margin at its flagship VW brand slid further to 2 per cent in the first nine months of the year.

Parjaamasi Tesla teki reippaasti enemmän voittoa viime vuosineljänneksellä kuin VAG. Samaa kyytiä kun jatketaan niin pian VW on tappiollinen. Jos profit margin putosi vuodessa 6.2% -> 3.6%, niin ei tuossa enää ole varaa paljon pudota.
 
Viimeksi muokattu:
VW kipuilee nyt sen kanssa että siellä on täysin uniikki järjestely jossa AY-liikkeellä on huomattavasti enemmän valtaa kuin millään muulla saksalaisella autofirmalla, käytännössä oikein mitään ei saa tehtyä ilman AY:n hyväksyntää joka on tapellut kaikkia muutoksia vastaan ties kuinka kauan. Tässä on se ongelman ydin.
Jep. Jossain vuosia sitten julkaistuissa tilastoissa volkkarilla oli tyyliin kaksinkertainen määrä työntekijöitä per valmistettu auto kuin esim. Toyotalla ja tuolloin oli nostettu pöydälle juuri tämä äärimmäisen vahvasti organisoitunut työvoima ja tämän aiheuttama lähes täysi blokkeri tehostustoimille.
 
No pitipä nyt sitten tämän innoittamana hakea "vw results" haulla volkkarin talousnäkymiä, ja eka linkki joka listalla oli, oli uutinen 18 minuutin takaa:




Parjaamasi Tesla teki reippaasti enemmän voittoa viime vuosineljänneksellä kuin VAG. Samaa kyytiä kun jatketaan niin pian VW on tappiollinen. Jos profit margin putosi vuodessa 6.2% -> 3.6%, niin ei tuossa enää ole varaa paljon pudota.
En tiedä mikä henkilökohtainen vendetta sinulla on volkkaria kohtaan, mutta ei nämä polttisasiat ja volkkarin AY-ongelmat edelleenkään tähän ketjuun kuulu.
 
Tunnusta nyt vaan että olit väärässä asian suhteen…
Samaa mieltä ettei nämä luvut kuulu tänne, mutta jos haluaa arvuutella pidemmän trendin perusteella tuleeko volkkari vai (vaikka) tesla performoimaan finamielessä jatkossa paremmin, voi vaikka miettiä näitäkin lukuja;

Tesla EBITDA for the twelve months ending June 30, 2024 was $11.595B, a 30.97% decline year-over-yea

Volkswagen AG EBITDA for the twelve months ending June 30, 2024 was $53.658B, a 4.21% increase year-over-year.

Toisen käyttökate ollut yli neljä kertaa toista kovempi ja kasvussa, kun taas toisella aika huomattava droppi.

Joku analytiikkafirma arvioi että jatkossa Tesla tulee tekemään suurimman osan liikevaihdostaan robotaksihommista, saa nähdä miten tulevat edes saamaan tässä Waymon kiinni, joka on oikeasti valovuosia tässä Teslaa edellä. Mut jatkot ehkä jossain muualla kuin tässä threadissa..
 
Joku analytiikkafirma arvioi että jatkossa Tesla tulee tekemään suurimman osan liikevaihdostaan robotaksihommista, saa nähdä miten tulevat edes saamaan tässä Waymon kiinni, joka on oikeasti valovuosia tässä Teslaa edellä. Mut jatkot ehkä jossain muualla kuin tässä threadissa..
Tuskin tulee. Ilman lidaria turha kuvitella mitään täysin itsestään ajavaa vuosikymmeniin. Koko robotaxin julkistus oli Muskin epätoivoinen yritys pumpata osaketta.
 
Niin vaikea sanoa. Periaatteessa Muskin pointti siitä, että eipä ihmisilläkään varsinaisesti ole ajaessa muita sensoreita kuin silmät ja hyvinhän tuo ajaminen silti (yleensä) sujuu, eli siinä mielessä en näe mitenkään mahdottomana, että pelkillä kameroilla päästäisiin neuroverkkojen kanssa suunnilleen samaan lopputulokseen. Ongelma on vaan siinä, että vaikka nopeampi/tarkempi/monisuuntaisempi kamerakuvan prosessointi mahdollistaakin teorissa "yli-inhimillisen" suorituskyvyn, niin loppupeleissä kamerapohjaisella järjestelmällä on kuitenkin ihan samat heikkoudet kuin ihmissilmällä, kuten se että huonossa valossa tai keliolosuhteiden takia heikentyneessä näkyvyydessä operointikyky laskee dramaattisesti. Kun taas lisäsensoreilla, jotka eivät ole reseptoreihin/sensoreihin päätyvistä fotoneista riippuvaisia voitaisiin sitten päästä selvästi silmiä parempaan lopputulokseen. Musk kun on siinäkin oikeassa, että autonomiselta järjestelmä vaaditaan korkeampaa suoriutumiskykyä ja turvallisuutta kuin ihmiskuskeilta, mutta tätä kun ei tule olemaan oikein mahdollista saavuttaa pelkillä optisilla sensoreilla.
 
Niin vaikea sanoa. Periaatteessa Muskin pointti siitä, että eipä ihmisilläkään varsinaisesti ole ajaessa muita sensoreita kuin silmät ja hyvinhän tuo ajaminen silti (yleensä) sujuu, eli siinä mielessä en näe mitenkään mahdottomana, että pelkillä kameroilla päästäisiin neuroverkkojen kanssa suunnilleen samaan lopputulokseen. Ongelma on vaan siinä, että vaikka nopeampi/tarkempi/monisuuntaisempi kamerakuvan prosessointi mahdollistaakin teorissa "yli-inhimillisen" suorituskyvyn, niin loppupeleissä kamerapohjaisella järjestelmällä on kuitenkin ihan samat heikkoudet kuin ihmissilmällä, kuten se että huonossa valossa tai keliolosuhteiden takia heikentyneessä näkyvyydessä operointikyky laskee dramaattisesti. Kun taas lisäsensoreilla, jotka eivät ole reseptoreihin/sensoreihin päätyvistä fotoneista riippuvaisia voitaisiin sitten päästä selvästi silmiä parempaan lopputulokseen. Musk kun on siinäkin oikeassa, että autonomiselta järjestelmä vaaditaan korkeampaa suoriutumiskykyä ja turvallisuutta kuin ihmiskuskeilta, mutta tätä kun ei tule olemaan oikein mahdollista saavuttaa pelkillä optisilla sensoreilla.
Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.
 
Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.
Onhan etukameralla pyyhkijät apuna. Toki muilla kameroilla ei ole. Sitä toivoisi varsinkin takakameralle pesuria jotta siitä näkiskin sitten jotain kurakelissä.
 
Jos lisätään vielä se, että ihmissilmällä on luomet. Autossa ei, eikä muitakaan tapoja pitää kameroita puhtaana.
Ongelmia on ääriolosuhteissa oli luomet sillä kuskilla tai ei. Jääskraba, lämmitys auttaa ainakin osaan ongelmista mutta ongelmia on. Sama homma se taitaa LIDAReilla olla jos auto parkkipaikalla yön ja sataa 20cm lunta ja jäätä päälle. Ihminen siihen tarvitaan rapsuttelemaan että pääsee liikkeelle ja välillä varmasti myös kesken ajon.

Sattumalta törmäsin tämmöiseen VTT:n 2019 paperiin LIDAReista arktisissa olosuhteissa. Hankalaa on.

 
Ongelmia on ääriolosuhteissa oli luomet sillä kuskilla tai ei. Jääskraba, lämmitys auttaa ainakin osaan ongelmista mutta ongelmia on. Sama homma se taitaa LIDAReilla olla jos auto parkkipaikalla yön ja sataa 20cm lunta ja jäätä päälle. Ihminen siihen tarvitaan rapsuttelemaan että pääsee liikkeelle ja välillä varmasti myös kesken ajon.

Sattumalta törmäsin tämmöiseen VTT:n 2019 paperiin LIDAReista arktisissa olosuhteissa. Hankalaa on.

Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.

Mutta hyvällä säällä uskoisin, että kameroilla saa hyvän toteutuksen aikaan.
 
Joka tilanteessa itsestään ajava auto on kyllä hivenen hankala tosiaan jo siksi että aina välillä sataa lunta ja jäätä jne. Toki autossa voi sitten olla joku todella tehokas lämmitin joka sulattaa kaiken lumen kaikkialta auosta, mutta jos on vaikka joku etukamera/muu sensori puskurissa niin aika paljon veisi energiaa jotta oikeasti saisi ihan kaiken sulatettua pois? Ja sitten pitäisi olla hyvät pesurit kanssa kaikissa sensoreissa.

Mutta hyvällä säällä uskoisin, että kameroilla saa hyvän toteutuksen aikaan.
Verrokiksi asfalttiparkkipaikan sulanapito -40C pakkasella vaatii muistaakseni n. 1kW/m2 mitoitustehon. Ajoviima toki jäähdyttää mutta jotain suuntaa tuostakin saa.
Auton kameroiden ja tutkien pinta-ala ei ole tuosta kuin tyyliin 1-2% , jos jotain etua kamerasilmällä on niin sitä varten ei tarvi koko tuulilasia sulattaa.

Tuulilasissa olevan etukameran kohdalle esimerkiksi ITO-kalvo ja tarpeeksi tehoa, vastaavaa käytetään lentokoneiden ohjaamon ikkunoiden sulanapitoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 758
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom