Yleistä keskustelua sähköautoista

Italiassa oli kylmästi tolpat jalkakäytävän reunassa tai hieman tiellä. Betonikorokkeet ympärillä ettei siihen suoraan aja.

Miksei sama toimisi täällä?

Muutenkin laitetaan mitälie ajoesteitä hidastamaan liikennettä niin miksei siinä voisi olla latureita betoniporsaan sijaan.
 
Taidetaan kuitenkin aika pienestä populaatiosta puhua joilla täyttyy seuraavat ehdot: asutaan kantakaupungissa, omistetaan auto, pysäköidään aina kadunvarteen ja eikä pystytä lataamaan töissä. Kantakaupungin ulkopuolella sitten niillä ketkä asuu kerrostalossa ja omistavat auton, on heillä myös suurella todennäkösyydellä vakituinen parkkipaikka taloyhtiön parkkipaikalta, jossa on myös suurella todennäkösyydellä on lämmitystolppa. Siitä lämmitystolpasta kestää latailla asianmukaisella pistorasialla 8Amppeerilla eli 1,8kW teholla.
En löytänyt tuoretta tietoa, mutta vuonna 2013 oli asukaspysäköintilupia myönnetty noin 25k kappaletta, käytännössä suurin osa noista on kantakaupungissa. Veikkaan, että suurimmalla osalla noista täyttyy ehdot.

Taloyhtiöiden lämpötolppien on jo useaan otteeseen todettu olevan sellaisia, joista lataaminen ei ole sallittua vaikka se teoriassa saattaisi monessa paikkaa onnistuakin.
 
Työsuhdeauto olisi menossa keväällä vaihtoon, nyt audi etron, kiinnostais tuleva a6 etron, byd han, polestar 2/4 tai mb eqe ehkä tuossa järjestyksessä, ei tarvetta suv. Pk-seudulla liikun, duunissa laturit ja kun vapaa autoetu, niin voi huoletta lada siellä missä lystää. Vuodessa 15-20tkm.

Youtube arvosteluita katelleena, ei mistään oikein mitään pahaa sanottavaa. Löytyykö puolesta/vastaan kokemuksia? Pitää alkaa varaamaan koeajoja kohtapuoliin
 
En löytänyt tuoretta tietoa, mutta vuonna 2013 oli asukaspysäköintilupia myönnetty noin 25k kappaletta, käytännössä suurin osa noista on kantakaupungissa. Veikkaan, että suurimmalla osalla noista täyttyy ehdot.

Taloyhtiöiden lämpötolppien on jo useaan otteeseen todettu olevan sellaisia, joista lataaminen ei ole sallittua vaikka se teoriassa saattaisi monessa paikkaa onnistuakin.
Aika pienestä porukasta kyse. Kuitenkin vähenevä luonnonvara kyseinen porukka.

Taloyhtiöiden höpinät voidaan vaikka lailla laittaa ruotuun. Ei niitä lämpötolppia ole sitten turvallista käyttää lämmityskäytössäkään. Tuskinpa moni taloyhtiö tänäpäivänä haraa vastaan jos omalla kustannuksella sen tolpan päivittää latauskäyttöön sopivaksi, maksaa sähköt ja max. 8Alla lataa.
 
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.

Ainakaan meillä ei ole mikään kiire saada kotilatausta, kun se on elämä on ilmankin helpompaa, vaivatompaa ja halpaa verraten edellisiin kulkineisiin. Toki aina voi päässään kehittää skenaarioita, joissa kaikki lataukset pitää suorittaa pikalatureilla ja vieläpä kalliilla sellaisilla, missään kaupoissa ei käydä koskaan ja muutenkin lataaminen on äärimmäisen vaikeaa ja inhottavaa ja joka viikko pitää käydä lapissa.

En minä väitä, että lataaminen pelkillä julkisilla latureilla olisi yhtä juhlaa. Ei tosiaan ole, varsinkin pari ekaa viikkoa meni opetellessa, sillä latureissa ja niiden toimivuudessa on eroja, hinnoittelu on villi länsi ja edes markkinatalouden perussäännöt ei lataamisessa toimi (on mm. latureita joiden käyttöaste on 0,001%eikä niihin halutakaan lataajia) ja erilaisten puolihuolimattomasti koodattujen paskaäppien kanssa on raskasta takuta.

Mutta sitten kun pahimmat typeryydet oppi välttämään niin sitten ei se mitään vaikeaa ole edes meille betonikuutiossa asuville. Käyttöoimakuluiltaan halpaa ja elämä muutenkin helppoa kun aikaisempiin kulkupeleihin vertaa.

Halvinta ja helpointa olisi toki ladata yöllä pörssisähköä 11kW teholla ja sitäkin vain halvimpina öinä (ja silloinkin vasta vuosikausien kuoletuksen jälkeen), mutta ei se nyt mikään iso nakki ole käyttää edukkaita asiointilatauksia ja pikalatureita vain jos on tarve. Toki meilläkin lopulta se kotilataus varmaan laitetaan, mutta kiirettä sen suhteen ei ole ja hintaansahan se ei ehkä tule kuolettamaan elinaikanaan (ellei sitten laske jotain arvonnousua kämpälle) jos pelkällä sähkön erotuksella miettii.
 
Viimeksi muokattu:
Italiassa oli kylmästi tolpat jalkakäytävän reunassa tai hieman tiellä. Betonikorokkeet ympärillä ettei siihen suoraan aja.

Miksei sama toimisi täällä?
Veikkaan, että syy miksi täällä valotolpat on yleensä jalkakäytävän toisella puolella eikä tien vieressä on sellainen, mitä ei Italiassa tarvitse huomioida...
lumen auraus
 
Aika pienestä porukasta kyse. Kuitenkin vähenevä luonnonvara kyseinen porukka.

Taloyhtiöiden höpinät voidaan vaikka lailla laittaa ruotuun. Ei niitä lämpötolppia ole sitten turvallista käyttää lämmityskäytössäkään. Tuskinpa moni taloyhtiö tänäpäivänä haraa vastaan jos omalla kustannuksella sen tolpan päivittää latauskäyttöön sopivaksi, maksaa sähköt ja max. 8Alla lataa.
Pieni porukka kyllä, sillä eihän suomessa ole pienempiä kuntiakaan asukasluvulla mitattuna kuin n. 270 kpl (2022).
Sinänsä lataamisen järjestäminen on jokaisen omalla vastuulla. Kantakaupungissa asuvan on turha vaatia tai kiukutella jos lataaminen kadunvarressa on hankalaa.

Mitenkäs sellaiset taloyhtiöt, joiden tolppapaikat eivät mahdollista sisätilalämmittimien käyttöä sillä nallit eivät kestä. Veikkaan, että monikin taloyhtiö haraa vastaan jos asiasta ei ole tietoa eikä hallituksessa ole asiaan perehtyneitä.
 
Ei riitä kaikilla tolppa-alueilla kapasiteetti, jos ladattavia sähköautoja tulee vähänkin enemmän. Voi vaatia isompaa remonttia ja jytkympää liittymää, ja siinä taas on aihe taloyhtiön sisäiseen sähköautoilijat vastaan muut riitaan, koska ei noita ilmaiseksi saa. Silti nuo ovat lopulta kohtuullisella rahalla ratkaistavia ongelmia. Ellei yhtiön hallitus ole täynnä pölvästejä, ymmärtävät latausmahdollisuuden olevan merkittävä tekijä asuntojen arvon ylläpitämisessä. Mutta nuo kymmenet tuhannet asukaspysäköijät on hankalampi rasti jo siksi, että maksajan löytäminen latauspaikkainvestoinneille on hankalaa.

Mutta voihan se toki olla että kaikin mahdollisin tavoin autoilua hankaloittava Helsinki todella saa häädettyä lopulta autoilijat muualle. Itselle ei todellakaan tulisi mieleenkään muuttaa sinne Eiraan, vaikka jostain siunaantuisi tarpeeksi rahaakin niihin asuntoihin. Helsinkihän on nykyisin niin sumputettu, että keskustaan ja keskustasta pääsee järkevästi vain junalla, metrolla tai polkupyörällä. Harvoin tulee enää käytyä.
 
Tämmösiä ongelmia jo Suomessa ja sitten pitäisi vielä sähköstää koko maailman autokanta :D ei tule tapahtumaan, tajuaa tuon tollokin.
 
Ei riitä kaikilla tolppa-alueilla kapasiteetti, jos ladattavia sähköautoja tulee vähänkin enemmän. Voi vaatia isompaa remonttia ja jytkympää liittymää, ja siinä taas on aihe taloyhtiön sisäiseen sähköautoilijat vastaan muut riitaan, koska ei noita ilmaiseksi saa. Silti nuo ovat lopulta kohtuullisella rahalla ratkaistavia ongelmia. Ellei yhtiön hallitus ole täynnä pölvästejä, ymmärtävät latausmahdollisuuden olevan merkittävä tekijä asuntojen arvon ylläpitämisessä. Mutta nuo kymmenet tuhannet asukaspysäköijät on hankalampi rasti jo siksi, että maksajan löytäminen latauspaikkainvestoinneille on hankalaa.

Mutta voihan se toki olla että kaikin mahdollisin tavoin autoilua hankaloittava Helsinki todella saa häädettyä lopulta autoilijat muualle. Itselle ei todellakaan tulisi mieleenkään muuttaa sinne Eiraan, vaikka jostain siunaantuisi tarpeeksi rahaakin niihin asuntoihin. Helsinkihän on nykyisin niin sumputettu, että keskustaan ja keskustasta pääsee järkevästi vain junalla, metrolla tai polkupyörällä. Harvoin tulee enää käytyä.

Helen on rakentanut latauspisteitä kadunvarsipaikoille. Luulisi noita tulevan lisääkin ajanmittaan. Muutenkin voi kyseenalaistaa tarpeen, sillä jos eiralainen käyttää sähköautoaan lähinnä mökille Järvi-Suomeen tai ostoksille Rediin mennessään, niin voi ladata siellä Heinolan ABC:llä tai Redin parkkihallissa, pakkoko olla jatkuvasti piuhan päässä kadunvarsipaikalla vaikka omakotitaloasujilla olisikin...
 
Tämmösiä ongelmia jo Suomessa ja sitten pitäisi vielä sähköstää koko maailman autokanta :D ei tule tapahtumaan, tajuaa tuon tollokin.

Jostakin syystä ensimmäisessä maailmassa on nämä ongelmat, kun pitää kusematta päästä Helsingistä venetrailerin kanssa Jäämerelle kalastamaan... Intialaiselle varmaan riittäisi, että pääsisi töihin ja takaisin kotiin sekä vaikka vähän jonottamallakin julkisen latauksen varassa naapuriosavaltioon tapaamaan sukulaisia? On se parempi kuin mennä julkisilla...

Polttisautoilijana mietin itsekin näitä kysymyksiä. Mutta vahvasti näyttää siltä, että seuraava auto voisi olla sähköauto ilman kotilataustakin, kunhan ei ihan sitä surkeinta, lämmittämättömällä akulla olevaa osta.
 


Lyriikka himottaa enemmän, mut Optiikka olis Y:n kokoinen verrokki heti suoraan. Enemmän hiljaisuutta ja luksusta.
 

Latauskeskusteluun ja kuormanhallintanyansseihin yms lienee parempi ketju tuo yllä oleva, niin jää tämä ketju enemmän itse autoihin liittyen
 
Veikkaan, että syy miksi täällä valotolpat on yleensä jalkakäytävän toisella puolella eikä tien vieressä on sellainen, mitä ei Italiassa tarvitse huomioida...
lumen auraus

Tarkoitan tämänkaltaisia esteitä ja kavennuksia. Siihen lataustolppa molempiin päihin niin saa jo 2 latauspaikkaa


 
Jostakin syystä ensimmäisessä maailmassa on nämä ongelmat, kun pitää kusematta päästä Helsingistä venetrailerin kanssa Jäämerelle kalastamaan... Intialaiselle varmaan riittäisi, että pääsisi töihin ja takaisin kotiin sekä vaikka vähän jonottamallakin julkisen latauksen varassa naapuriosavaltioon tapaamaan sukulaisia? On se parempi kuin mennä julkisilla...

Polttisautoilijana mietin itsekin näitä kysymyksiä. Mutta vahvasti näyttää siltä, että seuraava auto voisi olla sähköauto ilman kotilataustakin, kunhan ei ihan sitä surkeinta, lämmittämättömällä akulla olevaa osta.

Pointtina tässä oli lähinnä se että kuinka mittavia muutoksia infraan pitää tehdä koko maapallolle sen takia että ihmiset saa ajaa autoa.
 
Aika pieniä muutoksia, sillä sähköverkko löytyy hyvin monesta paikasta ja sitä ylläpidetään ihan ilmankin sähköautoja. Sehän on vain hyvä että käytetään sitä hyödyksi vielä autoilussakin.

Mieti kuinka paljon työtä fossiilisten polttoaineden infra on vaatinut ja kuinka paljon työtä sen ylläpitämiseen menee jatkuvasti ihan pelkästään sen takia että voidaan ajaa autoilla.

Jos joku tässä on älytöntä niin ei se se latureiden asentaminen ainakaan ole.
 
Pointtina tässä oli lähinnä se että kuinka mittavia muutoksia infraan pitää tehdä koko maapallolle sen takia että ihmiset saa ajaa autoa.
Kyllä, tiet ovat todella merkittävää infrastruktuuria ja on ollu pitkä ponnistus rakentaa niitä koko maapallo täyteen.
 
Huomautus - toistuva polttoaineofftopic sähköautoketjussa
Aika pieniä muutoksia, sillä sähköverkko löytyy hyvin monesta paikasta ja sitä ylläpidetään ihan ilmankin sähköautoja. Sehän on vain hyvä että käytetään sitä hyödyksi vielä autoilussakin.

Mieti kuinka paljon työtä fossiilisten polttoaineden infra on vaatinut ja kuinka paljon työtä sen ylläpitämiseen menee jatkuvasti ihan pelkästään sen takia että voidaan ajaa autoilla.

Jos joku tässä on älytöntä niin ei se se latureiden asentaminen ainakaan ole.
Tämä, bensiinin/dieselin jakelu se vasta mittavia rakennelmia vaatiikin ja näiden kuljetus äärimmäisen saastuttavilla laivoilla maailman ääristä ensin Nesteelle öljynä ja sieltä sitten bensana saastuttavilla rekoilla täysin jatkuvalla syötöllä eri huoltoasemille. Sen sijaan, että asentaa vaan laturin ja kaikki tuo järjetön öljyn poraus/kuljetus rumba voidaan lopettaa.
 
Ei vaikuta juuri toissapäivänä annetut ohjeistukset ketjun aiheessa pysymisestä menevän joillekin perille. Sähköautoketju on väärä paikka fossiilisista polttoaineista ja eri käyttövoimista keskusteluun. Jos ei vieläkään mene perille, niin kokeillaan seuraavaksi suoria varoituksia.
Taas näyttää ketjuun tulleen viikonlopun aikana pitkät pätkät offtopicia. Poistettu polttomoottoreista ja fossiilisten päästöjen verottamisesta keskustelua, jonka paikka ei ole sähköautoketjussa.
 


Fr0din pääjohtaja jutustelee pitkän tovin, ajelee itse kiinalaisella sähköautolla. :hmm:


Kuuntelin tuossa taustalla ja ihan mielenkiintoisia ja avoimesti kerrottuja juttuja.
Ja se että valmistajat hankkii kilpailjoiden tuotteita ei ole mikään yllättävä tai uusi asia.
 
Pointtina tässä oli lähinnä se että kuinka mittavia muutoksia infraan pitää tehdä koko maapallolle sen takia että ihmiset saa ajaa autoa.
Heh.. jos ajatellaan millaisia muutoksia on tehty viimeisen 100 vuoden aikana infraan, niin aika mitättömiähän nuo sähköisen liikenteen vaatimat säädöt ovat.
 
Heh.. jos ajatellaan millaisia muutoksia on tehty viimeisen 100 vuoden aikana infraan, niin aika mitättömiähän nuo sähköisen liikenteen vaatimat säädöt ovat.
Jep,varsinkin ko ympäristön katastrofin mahiksetkin pienempiä ko kaivaa tankeja maahan ja tarkastuttaa ja huoltaa niitä kokoajan, ja aika ajoin kaivaa ylös ja vaihtaa.
Edit ja vähempi si tankkiautoja tien päällä
 


Fr0din pääjohtaja jutustelee pitkän tovin, ajelee itse kiinalaisella sähköautolla. :hmm:

CEO:n mukaan tulevaisuus on LFP-pohjaisten ratkaisujen. Ongelmana on ollut, että länsimaissa ei ole ollut tarvittavia patentteja (joita kiinalaisilla tekniikan kehittäjinä on ollut).
 
VW pohtii palkkojen alennuksia yms. keinoja joilla saataisiin toimintaa kannattavammaksi. Ei hyvältä näytä.


Ja tämähän ei sinänsä liity mitenkään sähköautoihin vaan siihen, että volkkarilla on ollut jo pitkään rakenteissa löysää, jota olisi pitänyt leikata pois jo aikaa sitten.

Jos haluaa jotain yhteyttä vetää sähköautoihin niin ehkä viime vuosien kysyntäpiikki niistä toi vain esille sen miten vaikeaa euroopassa toimivalle megakorporaatiolle on sopeuttaa toimintaansa.

Vrt. Tesla joka voi vain sanoa että you're fired tai kiina jossa tehtaan sulkemisissa tuskin tarvitsee keskustella ammattiliittojen kanssa.
 
VW pohtii palkkojen alennuksia yms. keinoja joilla saataisiin toimintaa kannattavammaksi. Ei hyvältä näytä.

Tämä on ihan sitä samaa peliä, jolla yrittävät saada vanhentuineita tehtaita Saksassa kiinni. Vaadi mahdottomia, niin saat sen todellisen mitä haluat. Ei hyvältä näytä kommentin osalta kehottaisin tutustumaan ko. yhtiön talouslukuihin. Kulujen pienentäminen on osa normaalia toimintaa yritykselle. Jostain syystä et Teslan osalta ollut itkemässä, kun tuotantokuluja oli saatu alas.
 
S6 Avant ensipuraisuja esituotantoautoon;


Komea kärry, mutta hinta on kysymys... Tykkään "tavallisesta" farkusta sähkömöhköjen sijaan.
 
On kyllä ihan mielenkiintoinen paketti. Varmaan löytyy kyllä hintaakin, jos ottaa nuo herkut tuohon.
 
On kyllä ihan mielenkiintoinen paketti. Varmaan löytyy kyllä hintaakin, jos ottaa nuo herkut tuohon.
noin 120k näyttäisi olevan konfiguraattorissa, kun ruksaa jokaisen varusteen mitä siihen saa. Valitsemalla audi exclusive verhoilun saa halutessaan nostettua vielä 10k.
 
Tämä on ihan sitä samaa peliä, jolla yrittävät saada vanhentuineita tehtaita Saksassa kiinni. Vaadi mahdottomia, niin saat sen todellisen mitä haluat. Ei hyvältä näytä kommentin osalta kehottaisin tutustumaan ko. yhtiön talouslukuihin. Kulujen pienentäminen on osa normaalia toimintaa yritykselle. Jostain syystä et Teslan osalta ollut itkemässä, kun tuotantokuluja oli saatu alas.
No ei tämä nyt mahtavalta menestykseltäkään näytä:



Ja samalla se parjaamasi Tesla laajentaa tehdastaan Saksassa.
 
Viimeksi muokattu:
No ei tämä nyt mahtavalta menestykseltäkään näytä:



Ja samalla se parjaamasi Tesla laajentaa tehdastaan Saksassa.

Volkkarin tehtaat työllistää yli 120000 ihmistä Saksassa. Voi olla että siitä osan voisi vähentää tai korvata valmistuksella muiden maiden tehtailla, mutta se on hankalaa koska AY-liikkeellä on siellä oikeasti valtaa. Mutta ei tämä tähän ketjuun kuulu, varsinkin kun Volkkarin osalta käsittääkseni puhutaan perinteisistä autotehtaista, eikä sähköautotehtaista. Ei sitä siis Teslaan voi eikä pidä verrata.
 
Volkkarin tehtaat työllistää yli 120000 ihmistä Saksassa. Voi olla että siitä osan voisi vähentää tai korvata valmistuksella muiden maiden tehtailla, mutta se on hankalaa koska AY-liikkeellä on siellä oikeasti valtaa. Mutta ei tämä tähän ketjuun kuulu, varsinkin kun Volkkarin osalta käsittääkseni puhutaan perinteisistä autotehtaista, eikä sähköautotehtaista. Ei sitä siis Teslaan voi eikä pidä verrata.

Liittyy tietysti siten että Volkkaria (ja muita perinnevalmistajia) odottaa varsinainen "double whammy". Sähköautot eivät tee voittoa, ja samalla liikenteen sähköistyessä polttisautot joutuvat (hinta)kilpailemaan pienentyvistä polttismarkkinoista muiden perinnevalmistajien kanssa. Ja siinä leikissä tietysti voittomarginaalit sulavat ja kääntyvät tappioiksi.

Mikäli sähköautot tuottaisivat voittoa, niin Volkkarinkin polku hengissä säilymiseen olisi aika paljon helpompi.
 
Skoda Elroq koeistuttu.

Hyvä ajoajoasento, hyvä ratti, hyvät napit. Mukavasti kuljettajaa kohti ilmeisesti kaarrettu keskinäyttö tai sitten hämärässä näytti siltä. Hyvä käsituki keskellä (joka siis Skodalla ollut jo pitkään kunnossa mut voi joiltain puuttua). Erittäin iso "keskikonsolitila" siinä ns. vaihdekepin "alla". Hyvän ajoasennon saa. Mainostaavat pienin kääntösäde luokassaan.
Takaistuimet; oman ajoasennon takana reilusti tilaa ja pituutta on yli 180cm, jalkatilaa ja muutenkin tilavuuden tuntua tosi paljon enemmän kuin Kia EV3. Myös lastenistuinten uskon mahtuvan penkkien muotoilusta johtuen ja myös edessä apukuskilla isofixit. Suksiluukkukin. Kontti melko syvä ja kookas tavaralle, mutta toki pituudesta jäisi varmaan jjoissan tapauksissa lastenratasruletissa kiinni (poikittain mahtuisi).
Hyvännäköinenkin vielä.

Mutta todella tilava auto. Äkkiseltään tuntuu tilavammallta kuin esim. Model 3, joskin Hihland koeajosta alkaa olla jo 4kk.

Mutta aivan helposti pelkällä istuintestillä niin on tämä Elroq parempi, kuin EV3. Mutta hinta valitettavan kova, jos ei karvalakkiin tyydy.

Autona silti vallan mainio ja oli kyllä kaiken kaikkiin onnistuneen oloinen laitos pelkän istumisen perusteella.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Elroq koeistuttu.

Hyvä ajoajoasento, hyvä ratti, hyvät napit. Mukavasti kuljettajaa kohti ilmeisesti kaarrettu keskinäyttö tai sitten hämärässä näytti siltä. Hyvä käsituki keskellä (joka siis Skodalla ollut jo pitkään kunnossa mut voi joiltain puuttua). Erittäin iso "keskikonsolitila" siinä ns. vaihdekepin "alla". Hyvän ajoasennon saa. Mainostaavat pienin kääntösäde luokassaan.
Takaistuimet; oman ajoasennon takana reilusti tilaa ja pituutta on yli 180cm, jalkatilaa ja muutenkin tilavuuden tuntua tosi paljon enemmän kuin Kia EV3. Myös lastenistuinten uskon mahtuvan penkkien muotoilusta johtuen ja myös edessä apukuskilla isofixit. Suksiluukkukin. Kontti melko syvä ja kookas tavaralle, mutta toki pituudesta jäisi varmaan jjoissan tapauksissa lastenratasruletissa kiinni (poikittain mahtuisi).
Hyvännäköinenkin vielä.

Mutta todella tilava auto. Äkkiseltään tuntuu tilavammallta kuin esim. Model 3, joskin Hihland koeajosta alkaa olla jo 4kk.

Mutta aivan helposti pelkällä istuintestillä niin on tämä Elroq parempi, kuin EV3. Mutta hinta valitettavan kova, jos ei karvalakkiin tyydy.

Autona silti vallan mainio ja oli kyllä kaiken kaikkiin onnistuneen oloinen laitos pelkän istumisen perusteella.

Itse en ole livenä nähnyt, mutta kommentoin hintoihin sen verran, että omaan silmään 60-mallit tarjoilisivat parhaan hinta-laatu-suhteen.

3k€ lisähinnalla (versus 50-mallit) saa 7 kWh enemmän käytettävissä olevaa akustoa, 25 kW lisää moottoritehoa ja ilmalämpöpumpun, joka on 1k€ hintainen lisävaruste 50-malleissa. Eli käytännössä 7 kWh lisää akkua maksaa vain 2k€ - 286€ per kWh.

85-malleissa saa 60 kW lisää moottoritehoa ja 18 kWh enemmän akustoa kuin 60-malleissa, mutta hintaero 60-malleihin on peräti 5k€ - 277€ per kWh. Akustossa ja tehossa pätee IMHO alenevan rajahyödyn laki, joten mielestäni 85:t eivät ole enää järkevä vaihtoehto. Lisäksi 85-malleissa etu- ja taka-akselin rengaskoot poikkeavat toisistaan estäen renkaiden kierrättämisen tasaisen kulumisen varmistamiseksi, mikä on ainakin minun mielestäni pieni miinus.
 
Elroq on mielestäni ainakin paperilla kooltaan aika hyvä kompromissi. Pienempi kuin isoveljensä, mutta kuitenkin se about 20 senttiä pidempi kuin EV3, joten ei mikään pieni auto enää ja isoveljen kanssa akselivälikin sama.

Sitten enää tökkii, että se on SUV ja tietty 85 malleissa se ainoa neliveto tulee myöhemmin. Nettisivuilta kliksuttelemalla en keksinyt miten 60 mallia saisi valittua...
 
Viimeksi muokattu:
Myös lastenistuinten uskon mahtuvan penkkien muotoilusta johtuen
Elroqin matkustamo taitaa olla ihan samoilla mitoilla kuin isoveljensä Enyaqin joten varmasti mahtuu lastenistuimet. Autojen pituusero on tehty lyhentämällä tavaratilaa joten siinä Elroq häviää Enyaqille mutta takapenkillä (ja etupenkeillä) pitäisi olla ihan saman verran tilaa molemmissa eli riittävästi lähes kaikkeen käyttöön.
 
Fordilta tuli äsken Q3 tulos ulos. Sähkisten osalta ei edelleenkään olla lähelläkään voitollisuutta. Ja tässä pitää huomata että Mustang Mach-E ja F-150 Lightning ovat olleet korkealla myyntilistoilla jenkeissä, Mustang Mach-E oli pitkään kolmantena Model Y:n ja Model 3:n jälkeen.

 
Mites GM ja sen brändit?
No, sähkiksiin liittyen GM:n ja Fordin ero on se että Ford on eriyttänyt sähköautobisneksen erilliseen tytäryhtiöön (Ford Model e), eli sen osalta on selkeä tieto siitä kuinka sähkisbisneksellä menee.

GM:n osalta, eikä muidenkaan perinnevalmistajien osalta, tätä tietoa ei ole saatavilla.

-----------------

Ford on tältä osin siis valmistautunut siihen tilanteeseen jossa merkki pyritään säilyttämään hengissä vaikka polttispuoli kaatuisikin.

Ja Fordinkin osalta pitää muistaa että myynnissä on tällä hetkellä heille ne ekan sukupolven sähköautot, ehkä ne ovat olleet enemmän harjoittelukappaleita sille miten sähkiksiä tehdään. Seuraavan sukupolven sähkisten pitäisi olla kustannusten osalta sellaisella tasolla että niillä voitaisiin tehdä jopa voittoa, tai niin varmaan Fordilla toivotaan.
 
Viimeksi muokattu:
Mustang Mach Eestä puheenollen, onko täällä kenelläkään kokemusta kyseisestä mallista? Varsinainen perheauto se ei taida olla, mutta ei kuitenkaan ihan pienikään. Tavaratila ei näytä olevan järin syvä, toisaalta meillä ei enää juuri rattaita sinne tarvi mahduttaa.

Onko kenelläkään jakaa minkäänlaista käyttäjäkokemusta?
 
Kysyin mielenkiinnosta, koska yhdellä YT videolla kuulin maininnan, että Cadillacin toiseksi myydyin malli heti Escaladen jälkeen olis Lyriq eikä Optiq:kaan kovin huonossa vedossa myynnillisesti olisi.

Lyriq tais just voittaa Saksassa jonkun palkinnon, ensimmäisenä yhdysvaltalaisena autona koskaan.
 
Kysyin mielenkiinnosta, koska yhdellä YT videolla kuulin maininnan, että Cadillacin toiseksi myydyin malli heti Escaladen jälkeen olis Lyriq

Pitää paikkansa.

Cadillac satsaa pitkälti sähköistymiseen. Luulen että kaikki muut ICE-mallit paitsi Escalade tulevat lähivuosina poistumaan Cadillacin mallistosta.
 
En usko samaan, jenkkilässä ollaan vielä tämä vuosikymmenen bensalla. Siel on kuitenkin useampi malli vielä mitä ei tänne tuoda.

Mut hienoa, että tulee Kiinalle vastapainoa ja kuluttajille valinnanvaraa tännekin kun ei ole V6/V8 ympäristöverot niskassa enää.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 438
Viestejä
4 512 294
Jäsenet
74 368
Uusin jäsen
ElZurjuZ

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom