Yleistä keskustelua sähköautoista

Minäkin haluan osallistua.

Kaikilla meillä on aivan varmasti yksi yhteinen tärkeä kriteeri ja se on hinta. Tekkiläisellä se voi olla napsun korkeampi kuin perustuularilla, mutta täällä persaukisten maassa yleensä uuden auton hinta on mieluummin alhainen kuin korkea.


Eikös Polestar ole 12-14k€ eli ~20% kalliimpi auto kuin vastaava kolmostesla (niin vajaa- kuin neliveto)? En pitäisi ihmeenä, että häviää pollelle testissä. Onhan Polestar autona varmasti parempi.
Jutusta:

Polestar
Perushinta: 55 800 €
Vertailuauton hinta: 55 800 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 11,12e

Tesla
Perushinta: 49 990 €
Vertailuauton hinta: 54 890 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 14,21e

BYD
Perushinta: 50 990 €
Vertailuauton hinta: 52 970 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 15,34e (ei pidä enää paikkaansa, kun huoltoväli +50% ja ohjelma muuttunut)
 
En ole Y:n kanssa kokenut tuollaista jatkuvan korjaamisen tarvetta. Voisiko arvostelun osalta syy olla: 1) Aika monessa uudessa Teslassa on kulmat olleet pielessä, 2) rengaspaineet pitää hakea kohdilleen ja 3) huonot kumit. Kun nuo ovat kunnossa, Tesla on ok ajettava, ei hyvä vaan ok. Voi se toki olla, että uusi kolmonen on ohjauksen puolesta susi.

Hyvää ajettavuutta ja suuntavakautta minulle edustaa esim. Adaptive Drive varusteltu BMW:n vitossarjalainen, kokemusta tuosta markkinoiden parhaaksi arvioidusta ohjauksesta löytyy runsaasti.
Miksei Tesla sitten laita kulmia kuntoon jos vika on siinä? Vai meneekö ostajan piikkiin niiden säätäminen yhä?

Miksei rengaspaineita? Tai kumeja? Vaan työntää epämääräistä ulos. Sitten ihmetellään asioita arvosteluissa jos noin pienellä saisi täydellistä.
 
Miksei Tesla sitten laita kulmia kuntoon jos vika on siinä? Vai meneekö ostajan piikkiin niiden säätäminen yhä?

Miksei rengaspaineita? Tai kumeja? Vaan työntää epämääräistä ulos. Sitten ihmetellään asioita arvosteluissa jos noin pienellä saisi täydellistä.

Eipä tuommoinen käsittämättömän paska ja vetelevä ohjaus näy maailman testeissä (Googletin ja luin 5 jotain random testejä). Kyllä se kertoo enemmän lehdestä kuin automerkistä jos ajetaan ja julkaistaan testi viallisella autolla ja ei sanota, että siinä on vika.

Ei se silti tarkoita sitä, että ne kulmat saisi olla uutena epäkunnossa. Sinänsä Tesla ansaitsee huonot arviot. Mutta ei Teslan omistaja tuollaista ohjausta joudu käyttämään, kunhan vaativat autoa noudettaessa säätämään kulmat, jos niissä on jotain valittamista. Se ei maksa mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Jutusta:

Polestar
Perushinta: 55 800 €
Vertailuauton hinta: 55 800 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 11,12e

Tesla
Perushinta: 49 990 €
Vertailuauton hinta: 54 890 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 14,21e

BYD
Perushinta: 50 990 €
Vertailuauton hinta: 52 970 €
Ylläpitokulut per 100km, 60tkm/3 vuotta: 15,34e (ei pidä enää paikkaansa, kun huoltoväli +50% ja ohjelma muuttunut)
Näissä ainakin oman kokemukseni mukaan kannattaa muista että Tesla hyvittää vaihtoautosta noin 20% vähemmän kuin muut.
 
Eipä tuommoinen käsittämättömän paska ja vetelevä ohjaus näy maailman testeissä (Googletin ja luin 5 jotain random testejä). Kyllä se kertoo enemmän lehdestä kuin automerkistä jos ajetaan ja julkaistaan testi viallisella autolla ja ei sanota, että siinä on vika.

Ei se silti tarkoita sitä, että ne kulmat saisi olla uutena epäkunnossa. Sinänsä Tesla ansaitsee huonot arviot. Mutta ei Teslan omistaja tuollaista ohjausta joudu käyttämään, kunhan vaativat autoa noudettaessa säätämään kulmat, jos niissä on jotain valittamista. Se ei maksa mitään.

Huomioi suomen tieverkon kunto.

Monissa muissa maissa urat loistaa poissaolollaan ja asvaltti on aina lähes virheetöntä.

Urainen tie on ohjaukselle testi jossa monellakin valmistajalla on tekemistä ja erot on valtavia.

Vag-konserni ei ehkä kaikilta osin osaa autoja tehdä, mutta ohjaus on aina ollut mielestäni priimaa. Auto menee suoraan vaihtelevillakin tienpinnoilla eikä mitään jatkuvaa pientä ohjausliikettä tarvitse tehdä. Japsit sitten yleensä toisessa päässä, ylikevyt tunnoton ohjaus ja auto ei meinaa mennä suoraan vaan seilaa kaistalla joka pakottaa ohjaamaan jatkuvasti joka on rasittavaa.

Täytyisi käydä koeajamassa Tesla, että onko se lähempänä saksalaista vai japsia.
 
Eipä tuommoinen käsittämättömän paska ja vetelevä ohjaus näy maailman testeissä (Googletin ja luin 5 jotain random testejä). Kyllä se kertoo enemmän lehdestä kuin automerkistä jos ajetaan ja julkaistaan testi viallisella autolla ja ei sanota, että siinä on vika.

Ei se silti tarkoita sitä, että ne kulmat saisi olla uutena epäkunnossa. Sinänsä Tesla ansaitsee huonot arviot. Mutta ei Teslan omistaja tuollaista ohjausta joudu käyttämään, kunhan vaativat autoa noudettaessa säätämään kulmat, jos niissä on jotain valittamista. Se ei maksa mitään.
Mistä testaaja tietää että auto on viallinen jos Tesla ensinnäkin työntää autot ulos väärillä kulmilla, tyhjillä renkailla?
 
Mistä testaaja tietää että auto on viallinen jos Tesla ensinnäkin työntää autot ulos väärillä kulmilla, tyhjillä renkailla?
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
 
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
Vuosien saatossa jos testeissä havaittu jotain sellaista mikä saa epäileen että onko autossa vikaa, niin siitä keskusteltu maahantuojan kanssa.
Mutta kun kyse kuluttaja tuotteista niin kannattaa myös miettiä kuuluuko testaajille se että ne lähtee autoa paranteleen, autot oletettavasti käyneet ihan normaalin luovutusprosessi läpi, eli on sitä mitä myydään. ja koska tiedossa että menevät autotestiin, niin jos maahantuoja nyt yhtään yrittää, niin tavallista tarkemman tarkastuksen.

Virheitä sattuu ja tietenkin jos ei ole mitään kunnon prosesseja luovutuksessa, niin ei ehkä kykyä testiautoakaan tsekata, jätetään testaajalle homma.

Tosin, joku lyhyt yönyli testi missä joku kiertopalkinto kiertää maata, saati sitten pitemmässä testissä, niin luulisi että testaajien osalta ne rengaspaineet tsekattu ainakin ns huoltsikan ehjällä yleisömittari laadulla. Ja jos autossa on jotain tavallisuudesta poikkeavia päivittäisi tarkastus juttuja niin varsinkin ne asiat on maahantuoja(edustaja) käynyt läpi.

Jos auton järjestelmä varoittaa rengaspaineista, niin eiköhän joku yTube puhuvakin pää koukkaa huoltsikan kautta.
 
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
No jotain rajaa nyt näihin. Meinaatko että TM vaan ajelee testejä autoa haukkuen vaikka auto ulisisi tyhjistä renkaista?

Oletuksenahan voisi kuvitella, että kun tunnettu lehti hakee maahantuonnilta auton testiin niin järkevä maahantuoja laittaisi sen ihan tiptop kuntoon ja varmistaisi että kaikki on ok testiä varten? En muista että missään ja kenenkään testiä olisin koskaan nähnyt tai lukenut missä on vaikka haukuttu ohjausta niin oltaisikin menty käymään nelipyöräsuuntauksessa että jos valmistaja ei osaakaan tehdä autoja.
Toi ei kauhean kaukaa eroa sitä että jos testiautossa olisi vaikka jotkut aivan naurettavan leveät renkaat mitkä vetelee suomen uraisilla teillä niin tietysti hyvä testaaja käy kaupasta ostamassa siihen hieman sopivammat renkaat.
 
Minulle autoa vaihtaessa ohjaus oli yksi tärkeimmistä kriteereistä, toinen istuin ja kolmas melu. Kaikki muu tulee kaukana perässä. Oikeastaan kaikki tässä ketjussa mainitut sähkikset ajoin, toisissa homma ratkesi jo ensi istumalla (huono istuin), toisia piti ajaakin.
Jos joku ei hahmota, mitä tarkoittaa auton suuntavakaus ja ohjauksen tunnokkuus, ei ehkä huomaa noissa erojakaan autojen välillä.
Omat kilometrini kertyvät valtaosin pitkiltä siivuilta ja sellaisten ajaminen kiemurtelevalla autolla ja tunnottomalla ohjauksella on ihan helvettiä. Nurkkapyörityksessä nuo eivät niin haittaa.

Sitten yksi iso väärinkäsitys, joka elää sitkeästi. Jos keskimääräinen päivittäinen ajomatka on x kilometriä, se ei tarkoita, että vuotuiset ajot koostuvat x kertaa 365 matkoilla. Oma autoni seisoo tai liikkuua arkipäivinä yleensä vain lyhyitä matkoja, kilometrit kertyvät pitkiltä matkoilta. Keskimääräinen päiväajo on minun tapauksessani täysin nollainformaatiota. Ja mökkiliikenteen ruuhkissa ainakin tuntuu siltä, etten taivalla pitkiä matkoja ihan yksin.

Sitten joku kysyi latausteni keskitehoa. Sekin on aika nollainfoa minun tapauksessani, koska jatkan pikalatauksessa selvästi optimitason yläpuolelle, jotta selviän yhdellä latauspysähdyksellä. Tuo leikkaa tuntuvasti keskitehoa. Mutta niiden tehoalueiden parempi latausteho lyhentää lataukseen kuluvaa kokonaisaikaa. Jos lataus alkaa 200 kWn teholla, auto ehtii nopeammin 90 pinnan varaukseen. 80-90 väli menee omassani vielä säädyllisellä mutta tietysti paljon huippua pienemmällä teholla.
Latauskäyrät toki vaihtelevat. Yksi aloittaa suurella teholla joka hiipuu nopeasti, toisessa lähtöteho on pienempi mutta käyrä on lähes tasainen. Molemmat voivat johtaa samaan kokonaisaikaan.
 
Huono testaaja ei tiedä. Hyvä testaaja katsoo näytöltä että auto varoittaa vääristä ilmanpaineista ja käyttää kulmat tarkastuksessa ennen ohjauksen arviointia jos kokee että auto ei kulje suoraa.
Eiköhän se nyt lähtökohtaisesti ole Teslan laadunvalvonnan ongelma, jos autot tulee väärillä kulmilla asiakkaille eikä TM:n testaajan.

Mutta tokihan se asiakkaan vastuulla on huollattaa auto heti luovutuskuntoiseksi /s
 
Noin keskimäärin uskon enemmän testaajia ja heidän ammattitaitoaan (varsinkin kun kyse on ryhmästä eikä yksittäisestä henkilöstä). Kyllähän TM on Teslan tapauksessa kalibroinut valojakin testeissä kesken testien kun ne eivät pysyneet suunnassa (eivätkä tehneet sitä kalibroinnin jälkeenkään), joten onhan siinä jotkut rajat minkä verran testaajan/omistajan oletetaan tekevän ja minkä oletetaan olevan autonvalmistajan vastuulla. Vielä erillisesti jos auto vaatii erityisiä toimenpiteitä suoriutuakseen kuten sen "pitäisi" niin kyllä se on valmistajan vastuulla huolehtia että nämä suoritetaan.

Mutta sähkiksissä tosiaan on monenlaista vaatimusta kuten millä tahansa polttiksellakin riippuen kuljettajasta ja osa niistä vaatimuksista eivät liity millään lailla voimalinjaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
255 501
Viestejä
4 437 943
Jäsenet
73 565
Uusin jäsen
Joensuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom