Yleistä keskustelua sähköautoista

Omasta mielestäni teslat on markkinoiden rumimpia autoja.
Ongelma on minusta enemmän siinä, että kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän S-mallin johonkin suuntaan kavennetulta/korototetulta/lyhennetyltä versiolta. Mittasuhteet väärin ja muotokieli kaipaisi pikaista päivitystä vähän enemmän kuin lamppujen muotoilulla. Ne harvat S:t, jotka tulee vastaan miellyttää edelleen silmää. Hankala silti kuvitella, että ostaisin monta saman näköistä peräkanaa. 1-200 tkm kun on istunut samassa, niin kaipaa vaihtelua miellytti se design alunperin miten paljon tahansa.
 
Ongelma on minusta enemmän siinä, että kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän S-mallin johonkin suuntaan kavennetulta/korototetulta/lyhennetyltä versiolta. Mittasuhteet väärin ja muotokieli kaipaisi pikaista päivitystä vähän enemmän kuin lamppujen muotoilulla. Ne harvat S:t, jotka tulee vastaan miellyttää edelleen silmää. Hankala silti kuvitella, että ostaisin monta saman näköistä peräkanaa. 1-200 tkm kun on istunut samassa, niin kaipaa vaihtelua miellytti se design alunperin miten paljon tahansa.
Joo kyllä se S on ehdottomasti tyylikkäin noista. Omasta mielestäni nuo teslat kaipasi jonkin verran kulmikkuutta ja suoria linjoja. Uudehkoissa mersuissa kanssa ottaa päähän se pyöreys kaikkialla. Saippuapala ei ole tyylikäs.
 
Joillekin kriteerinä voi olla vain auton hinta. Tesla osuu aika hyvin siihen väliin, että hinta on ok mutta omainaisuudet eivät välttämättä mutta jostain pitää aina karsia.
Onneksi nykyään on vaihtoehtoja.

Taas tämä sama vääntö... Joo, Teslasta puuttuu jotain ominaisuuksia joita et saa edes rahalla (ainakaan suoraan Teslalta), mutta kolikon kääntöpuolena on se, että Teslan vakiovarustelu pieksee aivan kaikkien kilpailijoiden vakiovarusteet mennen tullen, silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuna, ja Teslassa on vakiona ominaisuuksia joita ei niihin premium-sakemanneihinkaan saa millään varustelutasolla.

Ja ylläri ylläri, että hinta on aika helvetin määräävä tekijä auton valinnassa, vaikka muropalkoilla täällä mennäänkin... Itsekin olen aika vakavasti miettinyt kehtaako perheen n. sadan donan yhteistuloilla ostaa edes viiden kympin model 3:sta, mistään kalliimmista puhumattakaan.

Mutta olisin kyllä aidosti kiinnostunut mitkä ne Model 3 AWD:n kilpailijat tuossa jokseenkin tasan 50 kiloeeron hintaluokassa? Koska minä olen tutkinut aika tarkkaan mielestäni kaikki tuon hintaluokan sähkärit ja yksikään ei kyllä tunnu pääsevän edes lähelle M3 hinta/ominaisuudet/laatu-trifektaa.
 
Itse en ainakaan enää ostaisi autoa ilman hudia ja aikoinaan oli syy miksi hylkäsin model3 mikä siihen aikaan muun tarjonnan vähäisyydestä johtuen muuten olisi ollut mieleen. 360 kameran puutekin olisi todella ärsyttävää.

En tiennytkään, että Teslasta puuttuu tällainen ominaisuus. Mielenkiintoista sinänsä, koska eikö autossa kuitenkin ole kamerat joka suuntaan self-drivingia varten?

Toisaalta eipä muihin autoihin saa niitä juttuja mitä Tesloissa on. Mm. toimiva softa ja sentry.

Mitä nyt se softa ajelee välillä paloautojen perään ja jarruttelee miten sattuu.
 
Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.

Sähköautossa on todella paljon softaa, todella vanhentunut näkemys tuo, että vain ínfotainment on sitä softaa. On totta, että Teslassa käyttöliittymä on ok ja infotainmet ripeä toimimaan. Mutta softahan nimenomaan on sitä missä Teslalla on ongelmia ja jossa se on jäljessä perinnevalmistajien autoja ja softa on se jossa Teslan pitää vielä panostaa saadakseen muiden etumatka kiinni.

Teslan softaongelmat haijastuu juuri siihen kuinka vaikeaa Teslalle on ihan perusjuttuja tehdä. Kauanko kesti, että Tesla sai koodattua matriisivalot? Lasinpyyhkimien softaa Tesla ei vieläkään ole saanut kuntoon. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi vaan esim. haamujarrutuksia tulee vielä vuonna 2024 paikoissa missä niitä on tullut jo vuosia, Tesla ei vaan osaa vielä softapuolta niin hyvin kuin muut. Tai sitten vaikka tasaisen lämpoötilan pitäminen autossa, miten se voi olla niin vaikeaa (no se on vaikeaa, koska se on sitä softaa). Applen CarPlayta Tesla ei tue ollenkaan (toki siinä kyseessä on ilmeisesti ideologiset syyt eikä pelkästään osaaminen, mutta softaongelma se silti on) jne.

Rumuudet ja hienoudet on sitten makuasioita, mutta onhan esim. Teslan penkit helvetin rumat muovinahka möhköt. Mutta sitten taas tumman harmaa Model Y hienoilla vanteilla on yllättävän hieno, eikä näytä saippuapalalta kuin vaikkapa valkoinen Model Y.

Sähköautoasiassa Tesla onkin sitten todella hyvä ja vaikka meidän halpis Kia voittaa Teslan softassa, muotoilussa ja perusjutuissa niin kyllähän se vie talvella liikaa sähköä ja lataaminen on aika onnetonta kun Teslaan vertaa.
 
Taas tämä sama vääntö... Joo, Teslasta puuttuu jotain ominaisuuksia joita et saa edes rahalla (ainakaan suoraan Teslalta), mutta kolikon kääntöpuolena on se, että Teslan vakiovarustelu pieksee aivan kaikkien kilpailijoiden vakiovarusteet mennen tullen, silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuna, ja Teslassa on vakiona ominaisuuksia joita ei niihin premium-sakemanneihinkaan saa millään varustelutasolla.

Ja ylläri ylläri, että hinta on aika helvetin määräävä tekijä auton valinnassa, vaikka muropalkoilla täällä mennäänkin... Itsekin olen aika vakavasti miettinyt kehtaako perheen n. sadan donan yhteistuloilla ostaa edes viiden kympin model 3:sta, mistään kalliimmista puhumattakaan.

Mutta olisin kyllä aidosti kiinnostunut mitkä ne Model 3 AWD:n kilpailijat tuossa jokseenkin tasan 50 kiloeeron hintaluokassa? Koska minä olen tutkinut aika tarkkaan mielestäni kaikki tuon hintaluokan sähkärit ja yksikään ei kyllä tunnu pääsevän edes lähelle M3 hinta/ominaisuudet/laatu-trifektaa.
Tavallisen kansalaisen puolesta varmaan ID.4 on kaikin puolin joustavampi laitos jo ihan siksi että Model 3:n takaluukku on lähinnä vitsi.
 
Tavallisen kansalaisen puolesta varmaan ID.4 on kaikin puolin joustavampi laitos jo ihan siksi että Model 3:n takaluukku on lähinnä vitsi.

Mitä nyt hintaa tulee suunnilleen kymppitonni enemmän jos haluat nelivedon jossa on edes sähköpenkit... Siihen päälle 2v takuu, vähintään 100 kilsaa vähemmän rangea, reilusti hitaampi lataus, umpisurkea softa ja yksi vittumaisimmista jälkimarkkinointiorganisaatioista...

Tesla 3 takakontti on normaali sedanin takakontti, sellaisia meillä oli iso autoista ennen kuin koko kansasta tuli liikuntarajoitteisia läskejä joiden tarvitsee joka viikko roudata pesukoneita takakontissa. :D
 
Viimeksi muokattu:
En tiennytkään, että Teslasta puuttuu tällainen ominaisuus. Mielenkiintoista sinänsä, koska eikö autossa kuitenkin ole kamerat joka suuntaan self-drivingia varten?



Mitä nyt se softa ajelee välillä paloautojen perään ja jarruttelee miten sattuu.
Periaattessa tuo "high fidelity park assist" on sama kuin 360 kamera. Ei oo mun tesla vielä paloauton perään ajanu. Tällä palstalla hiukan turhan paljon mehustellaan noista haamujarruista. Ikäviähän ne on ja täysin turhia, mutta ei niitä nyt joka kilometri tapahdu.
 
Tesla vs muut sähkikset... Minusta tuli ensimmäisen Teslani myötä ensimmäistä kertaa merkkiuskollinen. Ensin model 3, nyt y ja x perheessä. Aiemmin polttiksissa vaikka ja mitä merkkejä, ei koskaan samaa merkkiä kahta peräkkäin vaikka välillä oli premiumimpaakin.

Nyt ei sähkiksistä muuta merkkiä edes uskalla ostaa koska osien saatavuus ja korjaus kustannukset ovat liian iso ?. Miten esim skodaan akun uusiminen, kuka osaa arvata paljonko maksaa?
 
Tesla kaipaa vaan vielä jälkimarkkinaa huolto/korjauspuolelle, jos muilla on marmoritiski, Teslalla se on ebenpuuta norsunluukoristein. Lisäksi on erittäin mielenkiintoinen homma, että huolimatta noista EY:n kilpailua avaavista jutuista korjaamopuolelle, mulle tuli vastaan, että voimansiirron öljynvaihtoja et huollata kuin Teslalla itsellä siihen eebenpuutiskin hintaan; voimansiirrossa on Teslaa varten (jonkun öljynjalostajan, ei kerrota) luotu oma öljynsä, jota ei Tesla myy ulos kenenkään. Eli et voi käydä ees eebenpuun hintaan ostamassa sitä esim 5l kannuissa, puhumattakaan , että autovaraosamyymälästä tilaisit vastaavan luokituksen tavaraa kannun, ainoastaan buukkaamalla huollon Teslalle itselleen onnistuu kyseinen öljynvaihto.

Mielestäni tämän rajoittamisen merkkihuoltoon ei pitäisi olla mahdollista, mutta kukapa sille mitään voi, en minä ainakaan lähde ristiretkelle asiasta.
 
Tesla vs muut sähkikset... Minusta tuli ensimmäisen Teslani myötä ensimmäistä kertaa merkkiuskollinen. Ensin model 3, nyt y ja x perheessä. Aiemmin polttiksissa vaikka ja mitä merkkejä, ei koskaan samaa merkkiä kahta peräkkäin vaikka välillä oli premiumimpaakin.

Nyt ei sähkiksistä muuta merkkiä edes uskalla ostaa koska osien saatavuus ja korjaus kustannukset ovat liian iso ?. Miten esim skodaan akun uusiminen, kuka osaa arvata paljonko maksaa?

Vaikeahan sitä on lähteä arvaamaan osien hinnoittelua ja saatavuutta, mutta luultavasti jos ostaa paljon myydyn/myytävän auton ei-premiummerkiltä, niin siihen myös saa jossain määrin järkevän hintaista huoltoa. Vrt. Stellantiksen autoissa hajoavan sisäisen laturin vaihto maksaa kai muutaman tonnin - en tiedä, mutta kuvittelen että kustannus on moninkertainen jos menet kyselemään samaa palikkaa johonkin Audiin tai Mersuun.

Ja akuistahan tämä jo tiedetään - Mersulla uusi akku on 65k€. Hyundailla pohjakosketuksen hinta-arvio oli 15k€ ja uusi akku ei siihen vielä kuulunut - mitä lie olisi maksanut, jos akustonkin olisi uusinut. Volvo XC40:n akkukotelo ja akku 20-25k€...

 
Enemmänkin 5 tonnia ja isompi autokin kyseessä… Mutta joo, tuli selväksi :)

No en nyt ole ihan viimeisimpiä hintoja Volkkarilta katsonut, mutta kalliimpi kuitenkin ja silti jäädään juurikin rangen, latauksen, softan ym. puolelta vaikka ottaisi top specin.

Millä tavalla id4 on isompi auto? Model 3 on ainakin pidempi ja siinä on isompi kontti. Sisätilatkin ovat volkkarissa pienemmät ja laatutuntumaltaan heikommat kuin Kolmosessa ja myös esim. rengasmelu selvästi kovempi. Painavampi id4 toki on, mutta se nyt ei varsinaisesti ole positiivinen asia...

Mutta tosiaan, en ole mikään Tesla-fanipoika ja minua esim. vituttaa nuo rattivilkut ja vision - säädöt. Olen just nyt sähköauton ostohousut jalassa ja olen aidosti avoin mille tahansa hyvää bang/buckkia tarjoavalle autolle (pl. täyskiinalaiset). En vaan noista Teslan idioottimaisuuksista huolimatta ole löytänyt oikein parempaa vastinetta rahalle, ainakaan omilla spekseilläni. Ei id4 huono auto ole, mutta huonompi kuin Kolmonen mielestäni. Perustuen siihen, että faijapuolella on id4 GTX, jota olen ajanut ihan jonkin verran.
 
No en nyt ole ihan viimeisimpiä hintoja Volkkarilta katsonut, mutta kalliimpi kuitenkin ja silti jäädään juurikin rangen, latauksen, softan ym. puolelta vaikka ottaisi top specin.

Millä tavalla id4 on isompi auto? Model 3 on ainakin pidempi ja siinä on isompi kontti. Sisätilatkin ovat volkkarissa pienemmät ja laatutuntumaltaan heikommat kuin Kolmosessa ja myös esim. rengasmelu selvästi kovempi. Painavampi id4 toki on, mutta se nyt ei varsinaisesti ole positiivinen asia...

Mutta tosiaan, en ole mikään Tesla-fanipoika ja minua esim. vituttaa nuo rattivilkut ja vision - säädöt. Olen just nyt sähköauton ostohousut jalassa ja olen aidosti avoin mille tahansa hyvää bang/buckkia tarjoavalle autolle (pl. täyskiinalaiset). En vaan noista Teslan idioottimaisuuksista huolimatta ole löytänyt oikein parempaa vastinetta rahalle, ainakaan omilla spekseilläni. Ei id4 huono auto ole, mutta huonompi kuin Kolmonen mielestäni. Perustuen siihen, että faijapuolella on id4 GTX, jota olen ajanut ihan jonkin verran.
Model 3 on selvästi siis paljon parempi auto :thumbsup:
 
Skodan ja Volkkarin akut ovat hyvin korjattavia. Alla on erikseen vaihdettava pohjalevy ja itse akku koostuu kahdeksasta(?) moduuleista, jotka voi vaihtaa yksitellen.
Valmistajan ohjeaika akuston purkamiselle ja kokoamiselle vertailussa käyte-
tylle ID.4-mallille on 8,6 tuntia, ja siihen lisätään vielä järjestelmätesterin käyttö-
aika käytetyn ajan mukaan, joka on yleensä noin tunti. Tähän lisätään osan
vaihtoon kuluva aika; esimerkiksi yhden akkumoduulin vaihtoaika on 1,3 tuntia,
ja siihen lisätään balansointiin kuluva aika, joka voi olla tilanteesta riippuen use-
ammankin tunnin. E-golfin akuston purkamisen ja kasaamisen ohjeaika on 9
tuntia, ja siihen lisätään järjestelmätesterillä tehty työaika, joka on noin tunnin.
E-Golfin eri moduuleille on eri ohjeajat uusinnalle, koska joidenkin moduulien
edestä täytyy purkaa ensin yksi tai useampi moduuli pois edestä, kuten liit-
teessä 1 olevasta kuvasta havaitaan. Esimerkiksi alimmaisena olevan akkumo-
duulin uusimisen ohjeaika on 4,4 tuntia, johon lisätään vielä balansointiin kuluva
aika, jolloin ohjeaika on huomattavasti suurempi kuin ID:n moduulin uusimiseen
kuluva aika.
Korkeajänniteakku on usein sähköauton kallein osa. E-Golfin isäntämoduulin
hinta on 1297,87 euroa, orjamoduulin 1200,80 euroa ja pienemmän orjamoduu-
lin 585,26 euroa. Koko akuston hinta on 25 000 euroa eli 55 % auton hinnasta
uutena. ID.4-mallin moduulin hinta on 1788,25 euroa ja koko akuston hinta
34 300 euroa eli 73,69 % auton hinnasta uutena. ID:n varaosana saatavan
akuston hinta on siis huomattavasti korkeampi suhteessa auton arvoon uutena
kuin e-Golfissa. Korkeajänniteakkujen korjauksen voidaan todeta olevan huo-
mattavasti aikaavievämpää sekä kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen korjauk-
set keskimäärin.

Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.
 
No en nyt ole ihan viimeisimpiä hintoja Volkkarilta katsonut, mutta kalliimpi kuitenkin ja silti jäädään juurikin rangen, latauksen, softan ym. puolelta vaikka ottaisi top specin.

Millä tavalla id4 on isompi auto? Model 3 on ainakin pidempi ja siinä on isompi kontti. Sisätilatkin ovat volkkarissa pienemmät ja laatutuntumaltaan heikommat kuin Kolmosessa ja myös esim. rengasmelu selvästi kovempi. Painavampi id4 toki on, mutta se nyt ei varsinaisesti ole positiivinen asia...

Mutta tosiaan, en ole mikään Tesla-fanipoika ja minua esim. vituttaa nuo rattivilkut ja vision - säädöt. Olen just nyt sähköauton ostohousut jalassa ja olen aidosti avoin mille tahansa hyvää bang/buckkia tarjoavalle autolle (pl. täyskiinalaiset). En vaan noista Teslan idioottimaisuuksista huolimatta ole löytänyt oikein parempaa vastinetta rahalle, ainakaan omilla spekseilläni. Ei id4 huono auto ole, mutta huonompi kuin Kolmonen mielestäni. Perustuen siihen, että faijapuolella on id4 GTX, jota olen ajanut ihan jonkin verran.
No en nyt ole ihan viimeisimpiä hintoja Volkkarilta katsonut, mutta kalliimpi kuitenkin ja silti jäädään juurikin rangen, latauksen, softan ym. puolelta vaikka ottaisi top specin.

Millä tavalla id4 on isompi auto? Model 3 on ainakin pidempi ja siinä on isompi kontti. Sisätilatkin ovat volkkarissa pienemmät ja laatutuntumaltaan heikommat kuin Kolmosessa ja myös esim. rengasmelu selvästi kovempi. Painavampi id4 toki on, mutta se nyt ei varsinaisesti ole positiivinen asia...

Mutta tosiaan, en ole mikään Tesla-fanipoika ja minua esim. vituttaa nuo rattivilkut ja vision - säädöt. Olen just nyt sähköauton ostohousut jalassa ja olen aidosti avoin mille tahansa hyvää bang/buckkia tarjoavalle autolle (pl. täyskiinalaiset). En vaan noista Teslan idioottimaisuuksista huolimatta ole löytänyt oikein parempaa vastinetta rahalle, ainakaan omilla spekseilläni. Ei id4 huono auto ole, mutta huonompi kuin Kolmonen mielestäni. Perustuen siihen, että faijapuolella on id4 GTX, jota olen ajanut ihan jonkin verran.
Mahtuuko model3 peräkonttiin kuivausrumpu? Ota huomioon, että peräkontin litrat saksalaiset ilmoittaa hattuhyllyn alaosan. Koira myös ikävä laittaa sedanin konttiin.
 
Model 3 on selvästi siis paljon parempi auto :thumbsup:

No, minun mielestäni kyllä, tässä kun mietin mihin sitä omat rahansa pistäisi. Olen tosiaan jo hyvän tovin autonvalintaa autismoinut ja monta kertaa Teslan jo ajatuksena hylännyt. Sitten kuitenkin kun olen käynyt taas käynyt vaihtoehtoja läpi ja katsonut mitä ne tarjoavat ja mitä ne maksavat, olen vain kerta toisensa jälkeen joutunut palaamaan Teslaanm koska varsinkin nyt hinnanalennusten jälkeen se vaan tarjoaa oikeasti aika lyömätöntä vastinetta rahalle, kaikista typeryyksistään huolimatta. Eikä näköjään sinullakaan mitään kovin vahvoja vasta-argumentteja tunnu löytyvän.
 
Valmistajan ohjeaika akuston purkamiselle ja kokoamiselle vertailussa käyte-
tylle ID.4-mallille on 8,6 tuntia, ja siihen lisätään vielä järjestelmätesterin käyttö-
aika käytetyn ajan mukaan, joka on yleensä noin tunti. Tähän lisätään osan
vaihtoon kuluva aika; esimerkiksi yhden akkumoduulin vaihtoaika on 1,3 tuntia,
ja siihen lisätään balansointiin kuluva aika, joka voi olla tilanteesta riippuen use-
ammankin tunnin. E-golfin akuston purkamisen ja kasaamisen ohjeaika on 9
tuntia, ja siihen lisätään järjestelmätesterillä tehty työaika, joka on noin tunnin.
E-Golfin eri moduuleille on eri ohjeajat uusinnalle, koska joidenkin moduulien
edestä täytyy purkaa ensin yksi tai useampi moduuli pois edestä, kuten liit-
teessä 1 olevasta kuvasta havaitaan. Esimerkiksi alimmaisena olevan akkumo-
duulin uusimisen ohjeaika on 4,4 tuntia, johon lisätään vielä balansointiin kuluva
aika, jolloin ohjeaika on huomattavasti suurempi kuin ID:n moduulin uusimiseen
kuluva aika.
Korkeajänniteakku on usein sähköauton kallein osa. E-Golfin isäntämoduulin
hinta on 1297,87 euroa, orjamoduulin 1200,80 euroa ja pienemmän orjamoduu-
lin 585,26 euroa. Koko akuston hinta on 25 000 euroa eli 55 % auton hinnasta
uutena. ID.4-mallin moduulin hinta on 1788,25 euroa ja koko akuston hinta
34 300 euroa eli 73,69 % auton hinnasta uutena. ID:n varaosana saatavan
akuston hinta on siis huomattavasti korkeampi suhteessa auton arvoon uutena
kuin e-Golfissa. Korkeajänniteakkujen korjauksen voidaan todeta olevan huo-
mattavasti aikaavievämpää sekä kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen korjauk-
set keskimäärin.

Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.

Ei noita kukaan vaihtele pommeihin enää merkkiliikkessä tulevaisuudessa pajat rupeaa kansirempan sijaan vaihtamaan moduuleita.
 
Kyllä pääperiaate pitää olla että koko akku ei mene vaihtoon. Jos koko akun joutuu vaihtamaan niin katastrofeilla ei ole eroa mitä se maksaa.

Moduleittain niitä tullaan jatkossa korjaamaan (kuten jo nykyään tehdään) valmistajan omien korjausten ulkopuolella. Jos akku ei ole purettavissa moduleiksi niin se on se huonoin tilanne.
 
Pitäiskö tän ketjun nimi muuttaa kohta tesla vs muut eveet? Eikö jokanen valitse tyylillään ja mistä tykkää? Kummasti aina tesla fanaatikkoja löytyy joka koloon, heille suonnettakoot teslansa, mutta ei siitä jumalaa tarvee tehä
 
Mahtuuko model3 peräkonttiin kuivausrumpu?

Ei tietenkään mahdu, johtuen takakontin mallista ja aukon koosta. Tämä on tietysti ilmeinen heikkous sedaneissa ylipäätään ja heikentää myös model 3:n muutoin oikeasti aika helkkarin ison kontin käytettävyyttä isompien tavaroiden kanssa. Toisaalta aika harvoin tuota on tarvinnut henkilöautolla kuivausrumpua tai vastaavia roudata ja eipä sellainen taitaisi Volkkarinkaan konttiin mahtua, koska ainakin lämpöpumppukuivurit pitää kuskata aina pystyasennossa. Ei taida markkinoilta muutenkaan kovin montaa henkilöautoa löytyä, joilla tuo temppu onnistuisi. :D

En vaan ymmärrä mistä tämä "model 3 on pieni auto" - meemi on lähtöisin. Eihän se """SUV""" ole, mutta ei silti oikein millään mittapuulla ole pieni auto, vaan D-segmentin sedan, jossa on vieläpä luokassaan poikkeuksellisen runsaasti avaruutta ja tilaa kiitos fiksusti suunnitellun sähköautorakenteen. Tämä on nimenomaan niitä juttuja, joissa Tesla on oikeasti valtavan paljon kilpailua edellä, kilpailijoista kun suurin osa ei osa ei saa aikaiseksi autoihinsa edes pientä keulakonttia, Teslojen onkalomaisista alakonteista puhumattakaan.

Ota huomioon, että peräkontin litrat saksalaiset ilmoittaa hattuhyllyn alaosan.

Niin kuin pitääkin, koska Suomen tieliikennelain mukaankaan et saa sitä sen enempää sinne konttiin tunkea tavaraa, ainakaan ilman ns. koiraverkkoa tai vastaavaa.

Koira myös ikävä laittaa sedanin konttiin.

Tottakai ja tällaisissa tapauksissa on ilmiselvää, että sedan ei ole hyvä vaihtoehto. En tietenkään yritä väittää, että Model 3 tai sedan-rakenne ylipäätään olisi joku ylivertainen ratkaisu, lähinnä argumentoinut sitä, että Model 3 ei ole pieni auto ja, että siinä on kyllä varsin runsaasti tilaa, ainakin jos ei ole koiraa tai tarvitse jatkuvasti roudata kuivausrumpuja.

Eipä siinä, itsekin mieluiten ottaisin farmarin, mutta täyssähköfarkkuja ei hirvesti ole, ainakaan minun hinta/speksiluokassani.
 
Ei tietenkään mahdu, johtuen takakontin mallista ja aukon koosta. Tämä on tietysti ilmeinen heikkous sedaneissa ylipäätään ja heikentää myös model 3:n muutoin oikeasti aika helkkarin ison kontin käytettävyyttä isompien tavaroiden kanssa. Toisaalta aika harvoin tuota on tarvinnut henkilöautolla kuivausrumpua tai vastaavia roudata ja eipä sellainen taitaisi Volkkarinkaan konttiin mahtua, koska ainakin lämpöpumppukuivurit pitää kuskata aina pystyasennossa. Ei taida markkinoilta muutenkaan kovin montaa henkilöautoa löytyä, joilla tuo temppu onnistuisi. :D

En kyllä oikein ymmärrä mistä tämä "model 3 on pieni auto" - meemi on lähtöisin. Eihän se """SUV""" ole, mutta ei silti oikein millään mittapuulla ole pieni auto, vaan D-segmentin sedan, jossa on vieläpä luokassaan poikkeuksellisen runsaasti avaruutta ja tilaa kiitos fiksusti suunnitellun sähköautorakenteen. Tämä on nimenomaan niitä juttuja, joissa Tesla on oikeasti valtavan paljon kilpailua edellä, niistä kun suurin osa ei osa ei saa aikaiseksi autoihinsa edes pientä keulakonttia, Teslojen onkalomaisista alakonteista puhumattakaan.



Niin kuin pitääkin, koska Suomen tieliikennelain mukaankaan et saa sitä sen enempää sinne konttiin tunkea tavaraa, ainakaan ilman ns. koiraverkkoa tai vastaavaa.



Tottakai ja tällaisissa tapauksissa on ilmiselvää, että sedan ei ole hyvä vaihtoehto. En tietenkään yritä väittää, että Model 3 tai sedan-rakenne ylipäätään olisi joku ylivertainen ratkaisu, lähinnä argumentoinut sitä, että Model 3 ei ole pieni auto ja, että siinä on kyllä varsin runsaasti tilaa. Eipä siinä, itsekin mieluiten ottaisin farmarin, mutta täyssähköfarkkuja ei hirvesti ole, ainakaan minun hinta/speksiluokassani.
Siitä syystä jätin Model 3 kauppaan suv on parempi farkun korvike aka voidaan todeta sen olevan pienempi auto. Teslan leikkilitrat nyt muutenkin on vitsi konteissa lasketaan joka pieni lokero mukaan. Nyt vuoden ajelun jälkeen seuraavakin taitaa olla suv, huomattavasti mukavampi köyttää lapsi istuimeen kyykistelemättä ja näkee ulos paremmin. Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.
 
Siitä syystä jätin Model 3 kauppaan suv on parempi farkun korvike aka voidaan todeta sen olevan pienempi auto. Teslan leikkilitrat nyt muutenkin on vitsi konteissa lasketaan joka pieni lokero mukaan. Nyt vuoden ajelun jälkeen seuraavakin taitaa olla suv, huomattavasti mukavampi köyttää lapsi istuimeen kyykistelemättä ja näkee ulos paremmin. Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.
Et kuitenkaan Model Ytä kokeillut?
 
Siitä syystä jätin Model 3 kauppaan suv on parempi farkun korvike aka voidaan todeta sen olevan pienempi auto. Teslan leikkilitrat nyt muutenkin on vitsi konteissa lasketaan joka pieni lokero mukaan. Nyt vuoden ajelun jälkeen seuraavakin taitaa olla suv, huomattavasti mukavampi köyttää lapsi istuimeen kyykistelemättä ja näkee ulos paremmin.

Edelleen, kukin tekee autovalintansa omilla painotuksillaan ja omat erityistarpeet kannattaa tietysti huomioida. Hyvä, että olet löytänyt itsellesi mieluisan korityypin. Se on kuitenkin korkeamman ilmanvastuksensa takia kuitenkin sähköautolle aika huono korityyppi, joten maksat mukavuudesta sitten toimintamatkassa varsinkin maantienopeuksissa. Mutta tämäkin on taas niitä asioita, missä kukin painottaa itselleen tärkeitä asioita.

Sen verran vaan vielä sanon, että ei ne Teslan tilat ole mitään "leikkilitroja", vaan se kontti on oikeasti model kolmosessakin iso ja toisin kuin id4:ssä, se Teslan "pieni lokero" siellä varsinaisen kontin alla on oikeasti myös niin iso, että sinne mahtuu helposti isokin reppu ja muuta roinaa, eli täysin käyttökelpoista säilytystilaa. Mutta edelleen, jos kuskattaviin asioihin kuuluu koiria ja pesukoneita, niin silloin tietysti kannattaa sedanit unohtaa. Lisäksi jos on liikuntarajoitteita/kääpiö niin voisin kuvitella, että tuollaisen syvän kontin perältä voi olla vaikea kurotella asioita.

Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.

Kaksi asiaa, joihin itsellä eniten homma haukkaa: kahden vuoden takuu ja VAG-konserni.

Niitä ei ollut käytettyjä kun ostin ja uutta en ostanut. Siinäkään hiljaisuus, alusta ja ajettavuus ei pärjää saksalaisille.

Alusta on ehdottomasti huonompi, ajettavuus on kovin henkilökohtaista, mutta ainakin vuoden 2024 model Y on varsin selvästi ID4:ää hiljaisempi sisältä, tuossa kun juuri taannoin molempia ajoin peräjälkeen. Riippuu toki paljon renkaista, GTX:ssä taitaa olla ainakin 20" nakit vakiona.
 
En vaan ymmärrä mistä tämä "model 3 on pieni auto" - meemi on lähtöisin. Eihän se """SUV""" ole, mutta ei silti oikein millään mittapuulla ole pieni auto, vaan D-segmentin sedan, jossa on vieläpä luokassaan poikkeuksellisen runsaasti avaruutta ja tilaa kiitos fiksusti suunnitellun sähköautorakenteen. Tämä on nimenomaan niitä juttuja, joissa Tesla on oikeasti valtavan paljon kilpailua edellä, kilpailijoista kun suurin osa ei osa ei saa aikaiseksi autoihinsa edes pientä keulakonttia, Teslojen onkalomaisista alakonteista puhumattakaan.
Model 3 on takatiloiltaan pieni, lattia on korkealla (tai istuin matalalla) 190cm lyhyt istuu polvet koukussa omien jalkojensa välissä.
10 vuotta vanha Golf on tilankäytöltään parempi mitä takapenkkeihin tulee.. kuskin taakse mahtuu myös turvaistuin tai samankokoinen matkustaja.
 
Valmistajan ohjeaika akuston purkamiselle ja kokoamiselle vertailussa käyte-
tylle ID.4-mallille on 8,6 tuntia, ja siihen lisätään vielä järjestelmätesterin käyttö-
aika käytetyn ajan mukaan, joka on yleensä noin tunti. Tähän lisätään osan
vaihtoon kuluva aika; esimerkiksi yhden akkumoduulin vaihtoaika on 1,3 tuntia,
ja siihen lisätään balansointiin kuluva aika, joka voi olla tilanteesta riippuen use-
ammankin tunnin. E-golfin akuston purkamisen ja kasaamisen ohjeaika on 9
tuntia, ja siihen lisätään järjestelmätesterillä tehty työaika, joka on noin tunnin.
E-Golfin eri moduuleille on eri ohjeajat uusinnalle, koska joidenkin moduulien
edestä täytyy purkaa ensin yksi tai useampi moduuli pois edestä, kuten liit-
teessä 1 olevasta kuvasta havaitaan. Esimerkiksi alimmaisena olevan akkumo-
duulin uusimisen ohjeaika on 4,4 tuntia, johon lisätään vielä balansointiin kuluva
aika, jolloin ohjeaika on huomattavasti suurempi kuin ID:n moduulin uusimiseen
kuluva aika.
Korkeajänniteakku on usein sähköauton kallein osa. E-Golfin isäntämoduulin
hinta on 1297,87 euroa, orjamoduulin 1200,80 euroa ja pienemmän orjamoduu-
lin 585,26 euroa. Koko akuston hinta on 25 000 euroa eli 55 % auton hinnasta
uutena. ID.4-mallin moduulin hinta on 1788,25 euroa ja koko akuston hinta
34 300 euroa eli 73,69 % auton hinnasta uutena. ID:n varaosana saatavan
akuston hinta on siis huomattavasti korkeampi suhteessa auton arvoon uutena
kuin e-Golfissa. Korkeajänniteakkujen korjauksen voidaan todeta olevan huo-
mattavasti aikaavievämpää sekä kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen korjauk-
set keskimäärin.

Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.
Mihin perustat että Tesla tarjoaa sen edullisemmin?
 
Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.

Mites käytetyt akut tai tarvikeakut? Luulisi, että kiinalainen pyrkisi tekemään halpaa varaosaa, kuten se tekee melkein kaikkea muutakin. Ja kolariautoista ym. varmaan vapautuu ajanoloon akkuja.
 
Model 3 on takatiloiltaan pieni, lattia on korkealla (tai istuin matalalla) 190cm lyhyt istuu polvet koukussa omien jalkojensa välissä.
10 vuotta vanha Golf on tilankäytöltään parempi mitä takapenkkeihin tulee.. kuskin taakse mahtuu myös turvaistuin tai samankokoinen matkustaja.
3 ja S pää on katossa takapenkillä. Y, ID4 tai Enyaqissa muistaakseni ei sitä ongelmaa ole.

Jonkun verran on tullut Y takseissa istuttua ja niistä on jäänyt vähän huono maku eikä koskaan ole hinnan puolesta oltu Teslan kanssa toisiamme niin lähellä että olisin edes koeajolle vaivautunut. Mutta nyt sattui taksina olemaan uudenkarhea Y, oli alle 1000 km mittarissa. Olin positiivisesti yllättynyt tuosta, mikään ei tuntunut halvalta, edes kyyti. Hieman omaan makuun turhan ”nypyttävä” se alusta on mutta ei ole kaukana esim EV6 enään. Ajomelu myös aika vähäistä mutta ainakin täyteen pakatussa taksissa ilmanvaihto piti melko kovaa huminaa ja penkkien materiaali sai hanurin hikoamaan aika äkkiä. Vielä jos suhari olisi kyennyt ajamaan tasaisesti niinkuin normaalit ihmiset niin kokemus olisi ihan jees/5.
 
Mutta olisin kyllä aidosti kiinnostunut mitkä ne Model 3 AWD:n kilpailijat tuossa jokseenkin tasan 50 kiloeeron hintaluokassa? Koska minä olen tutkinut aika tarkkaan mielestäni kaikki tuon hintaluokan sähkärit ja yksikään ei kyllä tunnu pääsevän edes lähelle M3 hinta/ominaisuudet/laatu-trifektaa.

Ariya? 87kWh & AWD olis 53k. Korimalli tosin erilainen ja pitäisi tyytyä Advance -varustelutasoon, en tiedä miten näiden osalta vertautuu tuohon Teslaan.
 
Kaksi asiaa, joihin itsellä eniten homma haukkaa: kahden vuoden takuu ja VAG-konserni.
Volkkariinkin saa kanta-asiakas ilmaiseksi kolmannen vuoden, muut rahalla. Seatilla 5 v, Skodalla taisi rahalla irrota sama. Sitä en uskalla arvailla kummalla on huonompi jälkimarkkinointi, mutta VAG ja Tesla taitaa olla ne mädäntyneimmät omenat korissa eli otti kumman tahansa, niin ei aihetta juhlaan.
 
Volkkariinkin saa kanta-asiakas ilmaiseksi kolmannen vuoden, muut rahalla. Seatilla 5 v, Skodalla taisi rahalla irrota sama. Sitä en uskalla arvailla kummalla on huonompi jälkimarkkinointi, mutta VAG ja Tesla taitaa olla ne mädäntyneimmät omenat korissa eli otti kumman tahansa, niin ei aihetta juhlaan.

Lisäksi noihin VAG-autoihin saa huolenpitosopimuksia. Taloudellisesti tuskin kannattaa, mutta saapahan kustannusten ennakoitavuutta ja mielenrauhaa.
 
Model 3 on takatiloiltaan pieni, lattia on korkealla (tai istuin matalalla) 190cm lyhyt istuu polvet koukussa omien jalkojensa välissä.
10 vuotta vanha Golf on tilankäytöltään parempi mitä takapenkkeihin tulee.. kuskin taakse mahtuu myös turvaistuin tai samankokoinen matkustaja.

Jaa-a, vaikea näin standardimittaisena kommentoida muuten kuin, että ainakin tällä videolla kaksimetrinen kaveri mahtuu omasta mielestään ihan hyvin kolmosen rattiin ja mahtuu myös ainakin vänkärin puolen takapenkille kun edessä istuu 182 cm pitkä kaveri. Ihan kohtuullisesti myös tämä 190 senttinen kaveri näyttäisi kolmosen takapenkille mahtuvan. Toisaalta itselle nyt auton takatilat on muutenkin aika yhdentekevät, kun enpä minä oman autoni takapenkillä ikinä istu ja jos ei matkustajille kyyti kelpaa niin voi vaikka tilata taksin tai kävellä. :D Lapset taas mahtuu pienemmällekin takapenkille ja toisaalta omissa testeissä meidän todella iso kääntyvä turvaistuin mahtui Model 3:ssa kuskin penkin taakse ihan heittämällä, vaikka olenkin toki vain 180 cm. Mutta jälleen, kukin omiin tarpeisiinsa jne.

Tuo akuston takia korkea lattia nyt vaan on vähän kaikkien sähköautojen ongelma, mikä johtaa siihen, että takapenkillä istutaan melkein kaikissa jalat korkeammalla kuin vastaavan kokoisissa polttiksissa. Tämä tietysti myös korostuu kun auto on kokonaisuudessaan matalampi.

Ariya? 87kWh & AWD olis 53k. Korimalli tosin erilainen ja pitäisi tyytyä Advance -varustelutasoon, en tiedä miten näiden osalta vertautuu tuohon Teslaan.
Tämä on ollut harkinnassa hyvin korkealla. Kävin koeajamassakin ja oli ihan helvetin mukava ajaa ja meni todella raffillakin tiellä ihan sukkasillaan. Ongelmana on vaan se, että Ariyan tilat on oikeasti yllättävän surkeat auton koosta huolimatta. Säilytysratkaisut sisällä on vähän ihmeellisiä, frunkkia ei ole ollenkaan ja takakontti on ihan aikuisten oikeasti pienempi kuin Model 3:ssa. Suorastaan hämmentävän pieni noin isoon autoon ja nelivedossa kontti on vielä etuvetoakin pienempi. Väittäisin, että edes "ylipakkaamalla" ei mahdu yhtä paljon tavaraa kyytiin kuin kolmoseen. Nissanin softa oli kanssa vähän ysärihenkinen ja jostain aivan käsittämättömästä syystä Ariyassa ei pysty ladatessa rajoittamaan ohjelmallisesti akun varaustilaa esim. 80%, vaikka autossa on NMC-akku ja Nissan itsekin käskee välttämään täyteen lataamista. Lisäksi toimitusaika olisi useamman kuukauden.

Tästä huolimatta on kyllä edelleen harkinnassa ja ajattelin ainakin tarjouksen pyytää, koska oli vaan niin mukava ajaa. Maksimaalista tilantarvetta kun nyt on aika harvoin ja vähän isompi kulutus on aika yhdentekevää kun ajaminen on joka tapauksessa niin halpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Volkkariinkin saa kanta-asiakas ilmaiseksi kolmannen vuoden, muut rahalla. Seatilla 5 v, Skodalla taisi rahalla irrota sama. Sitä en uskalla arvailla kummalla on huonompi jälkimarkkinointi, mutta VAG ja Tesla taitaa olla ne mädäntyneimmät omenat korissa eli otti kumman tahansa, niin ei aihetta juhlaan.
Sähköautoissa karttaisin ennemmin Mersua kuin Vaggia viimeaikaisten akkuperseilyjen johdosta. Lommo akun vieressä pohjalevyssä --> koko paska uusintaan. Vag uusii pohjalevyn ja jatkaa ajoa.
 
Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.

Tätä miettinyt itsekkin ihan jo sähköautoissa. Mitä softaa saat vaikka Audin Q6 mitä et saa vastaavasta polttomoottorivehkeestä? Vai johtuuko siitä että monelle taitaa sähköauto olla eka ihan uusi auto tai ainakin tältä vuosikymmeneltä ja ollaan haltioissaan kun saa auton ovet auki applikaatiosta.
 
Äh on tämä kyllä tesla-vihassaan toksinen ketju. Pitää käydä taas vuoden päästä kurkistamassa missä mennään.
Taitaa kyllä enemmän olla ongelmana, että vaikka sanotaan ymmärrettävän erilaiset tarpeet, niin silti se oma valinta on paras. Jos tämä keskustelu näytti sinusta tesla-vihalta, niin kannattaa ehkä puhdistaa ne fanilasit.
 
Taitaa kyllä enemmän olla ongelmana, että vaikka sanotaan ymmärrettävän erilaiset tarpeet, niin silti se oma valinta on paras. Jos tämä keskustelu näytti sinusta tesla-vihalta, niin kannattaa ehkä puhdistaa ne fanilasit.

Jos tämä oli minulle suunnattu, niin en ole kyllä valinnut vielä yhtään mitään. :D

Koomista muutenkin, että jotenkin minä olen nyt täällä puolustelemassa Teslaa, kun yleensä olen niitä jotka kärkäimmin sitä haukkuvat. Toisaalta jos vastaavasti ottaa ne vihalasit pois silmiltä, niin vaatii suoranaista älyllistä epärehellisyyttä väittää, etteikö varsinkin standard range Model 3 tarjoaisi tällä hetkellä varsin ylivoimaista bang/buckkia perushyvää sähkäriä hakevalle henkilölle, joka ei säännöllisesti kuljeta pesukoneita ja/tai pelaa NBA:ssa ja/tai kuskaa NBA-pelaajia. Ei se todellakaan täydellinen auto ole, mutta ongelmistaan huolimatta aika pirun hyvä, ainakin jos pystyy elämään (edelleen vitun tyhmien) nappivilkkujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
En olisi valtavan huolissani minkään sähköauton akun mekaanisesta kolhiintumisesta, harvemmin teillä öljypohjatkaan on autoista paukkunut?

Kyllä, tapahtuu niitäkin, mutta aika vähäisissä määrin. Epävarmoissa tilanteissa (mökkitie jne) vauhtia minimiin ja tarkastella etukäteen minnekkä on ajamassa.
 
Jos tämä oli minulle suunnattu, niin en ole kyllä valinnut vielä yhtään mitään. :D

Koomista muutenkin, että jotenkin minä olen nyt täällä puolustelemassa Teslaa, kun yleensä olen niitä jotka kärkäimmin sitä haukkuvat. Toisaalta jos vastaavasti ottaa ne vihalasit pois silmiltä ja on oikeasti rehellinen itselleen, niin vaatii jo suoranaista älyllistä epärehellisyyttä väittää, etteikö varsinkin standard range Model 3 tarjoaisi tällä hetkellä varsin ylivoimaista bang/buckkia perushyvää sähkäriä hakevalle henkilölle, joka ei säännöllisesti kuljeta pesukoneita ja/tai pelaa NBA:ssa ja/tai kuskaa NBA-pelaajia. Ei se todellakaan täydellinen auto ole, mutta ongelmistaan huolimatta aika pirun hyvä, ainakin jos pystyy elämään (edelleen vitun tyhmien) nappivilkkujen kanssa.
No suurimmaksi osaksi oli suunnattu sille kenelle vastasin.

Mutta kyllähän tämäkin viestisi nyt jonkinlaista denialismia kommenttini mukaisesti edustaa. Asetat auton valinnalle reunaehtoja, jotka eivät ole sinun asiasi päättää muiden puolesta. Ei bang/buck merkitse paskaakaan, jos se auto ei täytä käyttäjänsä vaatimuksia. Sellainen auto kun ei päädy edes vertailulistalle. Bang/buck on tasan 0, kun auto ei ole sopiva. Tämä ei tietysti muuta sitä asiaa, että jollekin toiselle valinta on täysin päinvastoin. Ihan miten ne käyttäjän vaatimukset menevät. Muutama vuosi sitten ei ollut sitä luksusta, että olisi voinut hylätä autoja pois, kun malleja oli hyvin rajallisesti. Nyt on varaa valita ja pääsääntöisesti jokaisella pääsee liikkumaan enemmän tai vähemmän vaivatta.

(Se kyllä täytyy todeta, että sedanin takaluukku oli paskaa käytettävyydeltään jo ennen kuin koko Teslaa oli keksittykään.)
 
Itseäkään ei softa edes kiinnosta, kunhan homma toimii.
Tarkotitaa käytännössä sitä, että etälämmitys onnistuu tms. muut mukavuusjutut ja perusjutut toimii enempää miettimättä.
Varusteista adaptive cruise control, "ohjaava kaistavahti", ja "sähköwebasto", adaptiiviset ajovalot, "keyless go" ja mennään jo pitkälle.

Eli ihan riittää että normijutut toimii ja loput on tiloista kiinni.

Softa ei kiinnosta sen suuremmin, kunhan tilat on kohdillaan ja hinta/laatu vastaa odotuksia..

"Tuleviin remontteihin" viitaten, niin onhan tuo sinänsä hyvä että mallia valmistetaan "valtavia määriä". Se teettää varmasti pitkällä aikajänteellä hyvää "korjauspalveluille", olkoonkin että esm. Model Y:t taitaa olla Suomesssa 2021 vm eteenpäin käytännössä eli eivät ole "vanhoja ja raihnaisia" vielä hetkeen isossa kuvassa. Toisaalta en ole varma, että auttaako valmistusmäärätkään, jos akku on osa kantavaa runkoa ja "yhdestä valusta" ?

Mutta joo, hintahan tuossa monelle on "siihe mitä saa" mikä noissa Tesloissa kiinnostaa. Kyllähän sitä itekki jonku VW.ID7 GTX tms. KIA EV9 tai jonku Polestar 3 ottaisi, mutta tahtovat olla kalliita köyhälle. Ja ID.7:ssa on aivan kauheat haptiset ne rattinapit; kukahan ne "keksi" siihen laittaa.. Mut toivoa on, kuten polttis-passat näyttää.
-

Loppuvuodesta tulossa ilmeisesti kiinnostavista autoista vielä Ford Tourneo E, mutta onkohan mitä muita malleja tulossa vielä tähän Q4..
 
Mutta kyllähän tämäkin viestisi nyt jonkinlaista denialismia kommenttini mukaisesti edustaa. Asetat auton valinnalle reunaehtoja, jotka eivät ole sinun asiasi päättää muiden puolesta. Ei bang/buck merkitse paskaakaan, jos se auto ei täytä käyttäjänsä vaatimuksia. Sellainen auto kun ei päädy edes vertailulistalle. Bang/buck on tasan 0, kun auto ei ole sopiva. Tämä ei tietysti muuta sitä asiaa, että jollekin toiselle valinta on täysin päinvastoin. Ihan miten ne käyttäjän vaatimukset menevät. Muutama vuosi sitten ei ollut sitä luksusta, että olisi voinut hylätä autoja pois, kun malleja oli hyvin rajallisesti. Nyt on varaa valita ja pääsääntöisesti jokaisella pääsee liikkumaan enemmän tai vähemmän vaivatta.

Edelleen, jokaisen kannattaa toki painottaa omassa auton valinnassa niitä asioita jotka on aidosti itselle tärkeitä, mutta vähän kyllä tulee sellaisia "patteri autot on iha paskoja ku ei voi ajaa kusematta lappiin ja takas kolmen peräkärryn kanssa" - viboja näistä "model 3 on pikkuauto" - jutuista ja lähinnä olen niihin puuttunut, ihan vaan kun on tässä tullut lähiaikoina käytyä vähän kaikenlaisten autojen renkaita potkimassa, eli on tuoretta ensikäden kokemusta asioihin. Sen pohjalta väitän, että ihan objektiivisesti model 3 on varsin yleishyvä ja erityisesti hinta-ominaisuudet-suhteeltaan aika helvetin kova auto. Ei tietenkään kaikille, enkä tosiaan ole itsekään vielä yhtään varma päädynkö siihen.

EV6 ois ehkä se mikä eniten kiinnostaa, mutta ne on (varusteltuina) kalliita ja ICCU yms. kuumoddaa.
 
Tämä on ollut harkinnassa hyvin korkealla. Kävin koeajamassakin ja oli ihan helvetin mukava ajaa ja meni todella raffillakin tiellä ihan sukkasillaan. Ongelmana on vaan se, että Ariyan tilat on oikeasti yllättävän surkeat auton koosta huolimatta. Säilytysratkaisut sisällä on vähän ihmeellisiä, frunkkia ei ole ollenkaan ja takakontti on ihan aikuisten oikeasti pienempi kuin Model 3:ssa. Suorastaan hämmentävän pieni noin isoon autoon ja nelivedossa kontti on vielä etuvetoakin pienempi. Väittäisin, että edes "ylipakkaamalla" ei mahdu yhtä paljon tavaraa kyytiin kuin kolmoseen. Nissanin softa oli kanssa vähän ysärihenkinen ja jostain aivan käsittämättömästä syystä Ariyassa ei pysty ladatessa rajoittamaan ohjelmallisesti akun varaustilaa esim. 80%, vaikka autossa on NMC-akku ja Nissan itsekin käskee välttämään täyteen lataamista. Lisäksi toimitusaika olisi useamman kuukauden.

Tästä huolimatta on kyllä edelleen harkinnassa ja ajattelin ainakin tarjouksen pyytää, koska oli vaan niin mukava ajaa. Maksimaalista tilantarvetta kun nyt on aika harvoin ja vähän isompi kulutus on aika yhdentekevää kun ajaminen on joka tapauksessa niin halpaa.
Juu, itsellä nyt 10tkm awd Ariyalla kilsoja takana ja olen digannut. Frunkin puutetta en ole kokenut minkäänlaiseksi ongelmaksi, takakonttiin mahtuu sinne levyn alle latausjohto ja muut pikkurölöt mitä ei aktiivisesti tule muuten tarvittua.

Takakontti on kyllä auton kokoon nähden pieni (415l awd:a), samaa kokoluokkaa kuin Astralla (422l), Volvo C40 (413l) tai Polestar 2 (405l). Ei ole tosin itsellä tullut vielä tuo ongelmaksi, kontissa on kulkenut niin ruohonleikkuria kuin perheen matkalaukutkin useamman päivän roadtripin aikana. Tietty jos tilantarve on iso tekijä autonvalinnassa löytyy varmasti parempiakin vaihtoehtoja.

Olen myös tietoinen siitä että Nissan jossain lähteissä ei suosittele lataamista 100% vaikkei sitä voi autosta softallisesti rajoittaa. En ole tästä jaksanut stressata vaan lataan aina täyteen. Pitäisikin katsella miltä SOH näyttää.
 
Edelleen, jokaisen kannattaa toki painottaa omassa auton valinnassa niitä asioita jotka on aidosti itselle tärkeitä, mutta vähän kyllä tulee sellaisia "patteri autot on iha paskoja ku ei voi ajaa kusematta lappiin ja takas kolmen peräkärryn kanssa" - viboja näistä "model 3 on pikkuauto" - jutuista ja lähinnä olen niihin puuttunut, ihan vaan kun on tässä tullut lähiaikoina käytyä vähän kaikenlaisten autojen renkaita potkimassa, eli on tuoretta ensikäden kokemusta asioihin. Sen pohjalta väitän, että ihan objektiivisesti model 3 on varsin yleishyvä ja erityisesti hinta-ominaisuudet-suhteeltaan aika helvetin kova auto. Ei tietenkään kaikille, enkä tosiaan ole itsekään vielä yhtään varma päädynkö siihen.

EV6 ois ehkä se mikä eniten kiinnostaa, mutta ne on (varusteltuina) kalliita ja ICCU yms. kuumoddaa.
Et sinä ainoa ketjun renkaidenpotkija ole, meidän sähkö-miillä alkaa tulla ns. päivät täyteen. Väitteessäsi model 3:n hintasuhteessa ei ole pätkääkään objektiivisuutta vaan se on sinun mielipide perustuen siihen mitä arvostat. Jos lähdetään sinun leikkiisi ja kuvitellaan, että auton mallilla ei ole mitään väliä, niin model 3 tietysti tarjoaa rahalle vastinetta. Poistomyynnissä oleva Leaf tarjoaisi vielä enemmän - Jso millään muulla kuin bang/puck ei ole väliä. Uudet tulokkaat Skodalta ja korealaisilta yms. tunkevat kyllä siinä määrin model 3 alueelle ja perhekäyttäjille paremman muotoisina, että kilpailu tulee olemaan veristä.
 
Ei noita kukaan vaihtele pommeihin enää merkkiliikkessä tulevaisuudessa pajat rupeaa kansirempan sijaan vaihtamaan moduuleita.

Kyllä pääperiaate pitää olla että koko akku ei mene vaihtoon. Jos koko akun joutuu vaihtamaan niin katastrofeilla ei ole eroa mitä se maksaa.

Moduleittain niitä tullaan jatkossa korjaamaan (kuten jo nykyään tehdään) valmistajan omien korjausten ulkopuolella. Jos akku ei ole purettavissa moduleiksi niin se on se huonoin tilanne.
Kyllä se paras akku on se akku joka kestää koko auton elinkaaren ilman korjauksia, samalla tavalla kuin polttiksissa moottorin tulisi kestää koko auton elinkaari. Toki kolarissa, pohjakosketuksessa tms. vaurioitunut akku olisi näppärintä korjata niin että vaihdetaan vaurioituneet moduulit, mutta esim. klassikko model ässien akut hajoili sen takia että kosteutta pääsi sisään. Joten en ihan täysin paskaksi haukkuisi tuollaista ei-niin-helposti korjattavissa olevaa Structural akkupakettia johon kosteuden on vaikeampaa päästä rikkomaan paikkoja.

Hiukan taas täällä mehustellaan näiden akkuremppojen kanssa. Aika harvaan nykypolttikseenkaan tehdään mitään koneremppoja. Jos kone leviää, niin vaihtomoottori tilalle.
 
Sähköautossa on todella paljon softaa, todella vanhentunut näkemys tuo, että vain ínfotainment on sitä softaa. On totta, että Teslassa käyttöliittymä on ok ja infotainmet ripeä toimimaan. Mutta softahan nimenomaan on sitä missä Teslalla on ongelmia ja jossa se on jäljessä perinnevalmistajien autoja ja softa on se jossa Teslan pitää vielä panostaa saadakseen muiden etumatka kiinni.

Teslan softaongelmat haijastuu juuri siihen kuinka vaikeaa Teslalle on ihan perusjuttuja tehdä. Kauanko kesti, että Tesla sai koodattua matriisivalot? Lasinpyyhkimien softaa Tesla ei vieläkään ole saanut kuntoon. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi vaan esim. haamujarrutuksia tulee vielä vuonna 2024 paikoissa missä niitä on tullut jo vuosia, Tesla ei vaan osaa vielä softapuolta niin hyvin kuin muut. Tai sitten vaikka tasaisen lämpoötilan pitäminen autossa, miten se voi olla niin vaikeaa (no se on vaikeaa, koska se on sitä softaa). Applen CarPlayta Tesla ei tue ollenkaan (toki siinä kyseessä on ilmeisesti ideologiset syyt eikä pelkästään osaaminen, mutta softaongelma se silti on) jne.

Rumuudet ja hienoudet on sitten makuasioita, mutta onhan esim. Teslan penkit helvetin rumat muovinahka möhköt. Mutta sitten taas tumman harmaa Model Y hienoilla vanteilla on yllättävän hieno, eikä näytä saippuapalalta kuin vaikkapa valkoinen Model Y.

Sähköautoasiassa Tesla onkin sitten todella hyvä ja vaikka meidän halpis Kia voittaa Teslan softassa, muotoilussa ja perusjutuissa niin kyllähän se vie talvella liikaa sähköä ja lataaminen on aika onnetonta kun Teslaan vertaa.
Mitenköhän paljon perinnevalmistajat itse koodailevat autojensa softia? Taitaa suurinosa tulla jostain alihankintana, ja valojen ja muiden softa tulee varmaan jostain bosch/hella/valeo miltä lie. Tesla tehnyt kuitenkin reilu 10v vasta autoja niin on se ihme jos perinnevalmistajat ei millään osa-alueella olisi parempia kuin Tesla. Joko muut valmistajat tarjoaa samassa mittakaavassa OTA päivityksiä kuin Tesla? Vielä siis niin että ne päivitykset koskee muutakin kuin infotainmenttia. Ei se VAGillakaan tuo softapuoli toimi kuin ajatus kun sitä uutta BMS softaa Audeihin joudutaan odottamaan tammi-maaliskuulle asti? Siihen asti ajeltava niin että vaarana tulipalo.
 
OTA on hyvä asia mutta onko se pakollinen? Tesla toki tekee paljon muutoksia hyvään tai huonoon suuntaa. Jopa poistavat ominaisuuksia autosta huonontaen sen toimintoja.

Ehkä perinnevalmistajat haluavat testata softansa ennen kuin puskevat sen ulos.
 
OTA on hyvä asia mutta onko se pakollinen? Tesla toki tekee paljon muutoksia hyvään tai huonoon suuntaa. Jopa poistavat ominaisuuksia autosta huonontaen sen toimintoja.

Ehkä perinnevalmistajat haluavat testata softansa ennen kuin puskevat sen ulos.
Kyllä se OTA aika pakollinen on, ihan sen takia että päivitysten jakelu ja asennus onnistuu ilman korjaamoreissua. Vai meinasitko, että joka kerta kun löytyy joku haavoittovuus auton softasta, varataan aika huoltoon ja annetaan poikien siellä se päivittää? Nykyautoissa on kuitenkin tota compuutteripuolta ja ovat netissä kiinni 247, että on hyvä että jos löytyy tieturva-aukkoa ja muuta vastaavaa niin saadaan päivitykset sisään ilman korjaamoreissua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 701
Viestejä
4 876 345
Jäsenet
78 688
Uusin jäsen
electrokiwi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom