Yleistä keskustelua sähköautoista

Tuoltahan se vahvasti juuri vaikuttaa, että Elroq on suunniteltu mahdollistamaan kilpailukykyisen hinnan alapäähän, mutta jos kaipaa nelivetoa ja isoa akkua, niin ei olekaan enää erityisen kilpailukykyinen muihin vastaaviin nähden. EX30 ja EV3 ihan sama juttu. Id4, Model Y, Ariya, Explorer yms saa sitten kuitenkin nelivedolla ja isolla akulla suunnilleen sinne viiteen kymppiin alkaen.

Niin. Pienemmät autot on kai ostettu tyypillisesti perusmalleina ja isommat sitten paremmin varusteltuina, tehokkaampina ja ehkä nelivetoisinakin. Oman mausteensa soppaan heittää vielä halpenevat akut - saa nähdä, laskeeko Elroqin hinnat vähän ajan kuluttua, vaikka ei niissä ilmaa niin paljoa varmaan olekaan kuin isommissa sisaruksissa.

Siinä mielessä Skodalta hieno saavutus, että Elroqin hinnat painettiin polttomoottorivastineen (Kodiaqin) luokkaan. Suomen autovero huomioiden Elroq on nyt jopa selvästi halvempi kuin Kodiaq. En hämmästy, jos Elroq on ensi vuoden kolmen myydyimmän täyssähköauton joukossa tässä maassa...

Seuraavan jännitysnäytelmän päärooleissa taitavat näytellä VW ID2, ID2 SUV ja Skoda Epiq. LFP-akuilla noiden hinnat alkaen -mallit taidetaan varustaa, mutta ainakin 25k€ hintaluokkaan kaavailtu Epiq voi olla karu koppi. Ei kai sitä muuten katumaasturia ja Euroopassa tehtynä saa tuohon hintaan, ellei säästä ja karsi ihan kaikesta...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Eiköhän Elroqin myyntimäärää rajoita lähinnä tehtaan halu ja kyky valmistaa/myydä sitä. Kaupaksi menisi varmasti jos hinta olisi sopiva, mutta voi olla että mielummin jättävät myymättä ja koittavat myydä kalliimpia malleja.

Ts. Perinteinen että karvalakkiin 18kk tilausjono ja ei oteta uusia tehdastilauksoa - paremmin varusteltuna malleja saa 10k kalliimmalla 2-3kk toimitusajalla. Ja aina jos uhkaa linjastoa tyhjeneminen, niin myydään tipoittain pari karvalakkia sekaan linjan täytteeksi niitä jonottaville.
 
Tarkoitat varmaan Karoqia polttisvastineena?

Kyllä. Minun mokani. :oops: Autovero mukaanluettuna kuitenkin Karoqinkin hinnat suht tasoissa Elroqin kanssa.

Eiköhän Elroqin myyntimäärää rajoita lähinnä tehtaan halu ja kyky valmistaa/myydä sitä. Kaupaksi menisi varmasti jos hinta olisi sopiva, mutta voi olla että mielummin jättävät myymättä ja koittavat myydä kalliimpia malleja.

Ts. Perinteinen että karvalakkiin 18kk tilausjono ja ei oteta uusia tehdastilauksoa - paremmin varusteltuna malleja saa 10k kalliimmalla 2-3kk toimitusajalla. Ja aina jos uhkaa linjastoa tyhjeneminen, niin myydään tipoittain pari karvalakkia sekaan linjan täytteeksi niitä jonottaville.

Näinkin saattaa käydä, kun Skoda on kasvattanut myyntimääriään. Yksi mielenkiintoinen kysymys on, voisiko Elroqin tuotanto laajentua Saksaan VW:n MEB-alustaisia valmistaville tehtaille? Uutisointi on ollut sen suuntaista, että VW olisi joutunut himmailemaan sähköautotuotantoa, joten kapasiteettia saattaisi löytyä. Toki voi olla yksinkertaisempaa leikata ID-sarjan autojen hintoja ja pyrkiä kasvattamaan tehtaiden käyttöastetta sitä kautta kuin ottaa uusi malli tuotantoon...
 
Sähköauton tehdasasenteiset ensiasennusrenkaat eivät kuulu yleiseen keskusteluun sähköautoista? Välillä minusta tuntuu että tänne ei haluta mitään keskustelua.

Minulle kyseisen sähköauton omistajana tuo olo uutta tietoa ja hyödyllisintä mitä olen lukenut täältä viikkoihin.
 
Skoda Elroq hinnasto ja lisävarustehinnasto julkaistu.


1728613212756.jpeg


Sellainen huomio nopeasti tehtynä, että 50-malliin lämpöpumppu maksaa 1090€, muissa se on vakiovaruste. Samoin Style-paketissa tulee muun ohella matriisiledit ja ACC ---> aika no-brainer valinta, IMHO, kyllä noista sen kolme ja puoli tonnia voi maksaa...

Hinnasto on kyllä juuri kuten itse uumoilin. 85 Style ja siinä ei tule edes sähköisiä penkkejä mukana ilman 2000€ lisäpakettia. Tohon vielä joskus neliveto niin ollaan ihan samassa hintaluokassa kuin Model Y ja kaikki kilpailijatkin. Varmasti ihan hyvä auto Skodalta, mutta ei kait tällä erotuta kilpailijoista mitenkään, paitsi ehkä sillä, että tosi halvan luokan perusmalleja on tarjo


Eli 40 095e, ja 130km pienempi range ku vaikka Tesla 3:ssa. Koukku toki ei Teslaan kuulu, siitä 1450e.. Hyvä auto varmasti, mutta kyllä pitäisi ACC Skoda saada johonkin 36k että on edes harkittavissa :D.. Mut pitää käydä istumassa.
Luo silti mielenkiintoisen käytettyjen markkinankin; Highland 3:sta 1-5v sisään käytettynä, samoin Elroqqia jne.. Onhan niitä muitakin, mutta jätän listaamatta "faceliftaamattomat EV6/Ioniq 5 jne. vielä)..

Model 3 on kyllä kova paketti tuohon 40 600e hintaan mitä sen saa. Todella kova. Sähköauton on käytännössä maksettava lähemmäs 30k-35k, jos meinaa millään tavalla olla järkevämpi valinta Tesla 3:een verrattuna. ..
-
Näinkin sanottuna, niin onhan tossa Skoda Elrorin karvalakissa kohtuu hyvät varusteet. Nopeesti selattuna "kaikki tarvittava", paitsi avaimeton kulku ja adaptiiviset valot.
Muuten ok, mm. 3-isofixiä eli varsin hyvä perheen kakkosauto, vaikka ykkösautoksi ehkä ei range ja tilat riitä :=)
Mut joo, kalliimmassa päässä varusteita tulee Model Y jo "järkevämmäksi".
 
Ei sen kilpailijan tarvitse yhtään vähempää maksaa, riittää kun ei ole Tesla, ajo-ominaisuudet kunnossa ja apujärjestelmät ei perustu kameralla arpomiseen. Teslan ainoat edut aiemmin oli hyvä saatavuus ja sähköautopuoli kunnossa. Ei ole enää. Hinnaltaan model 3 on toki kilpailukykyinen, jos pystyy sietämään auton perustekemisen puutteet.

e: Yritän tällä siis vain sanoa sitä, että ei ole mitään oikeaa perustetta arvottaa muita merkkejä halvemmaksi. Henk. koht. en ainakaan osta autoja pelkän speksilistan perusteella. Pelkkä ulkonäkö riittää jättämään auton kauppaan.
 
Itse ostin aika tasan vuosi sitten käytettynä nykyisen auton ja silloin sai tapella tosissaan, että sai edes 6.99% nimelliskoron (TVK jotain 13% luokkaa tms), mutta ehkä en vaan ole niin armoitettu tinkimies. Tällä hetkellä tilanne tosiaan on se, että uusia saa monelta valmistajalta vähän päälle prosentin TVK:lla, niin siinä hupenee äkkiä joku kymppitonninkin nimellisero uuden ja käytetyn välillä muutamaan tonniin pelkkien luottokustannusten takia, mikä ainakin itsellä vaikuttaa aika voimakkaasti harkintaan. Sillä muutaman tonnin lisäpanostuksella kun saa sitten uuden takuunalaisen auton jonka historian tietää täysin.

Eipä siinä, jos löytyisi omiin spekseihin sopiva (neliveto, vetokoukku, tarpeeksi tilaa ja enintään 50 tonnia rullattu) käytetty järkevään hintaan, niin voihan sellaisen käytettynäkin napata. Vähän hiljaista vaan on ollu, alle 40k luokassa löytyy lähinnä ulkomailta roudattuja Tesla kolmosia ja Polestar kakkosia (ja Audi eTroneja, lol) ja aika nopeasti ollaankin sitten yli 40k hintaluokassa, jolloin ero uusiin pienenee luottokustannusten takia aika voimakkaasti.

Tarkoituksena oli kuitenkin oikeasti pitää seuraavaa autoa pitkään, niin mahdollisimman pitkään voimassa oleva akkutakuu olisi aika kova juttu, se kun on sähköautossa se ylivoimaisesti kallein mahdollisesti porsiva juttu.
Onhan noita semmoset määrät tuotu ulkomailta, ja seisoo autot kaupassa, niin kumma, ettei tuon kummempaa irtoa. 30-40k saa nyt valkata vähän käytetystä ja saa kyllä muutakin kuin Teslaa esim. Saksalaisia ja Skodaa. Tinkivaraakin voi löytyä akkutakuuhan noista löytyy vielä vuosiksi. Edit. Huomasin nyt vasta, että nelivetoista havittelet, niissä voi olla hiljaisempaa ja tullut vuoden aikana monilla merkeillä hinnan pudostusta esim. Volkkaria kannata parin tonnin erolla enää vajaavetoisia harkita.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 on kyllä kova paketti tuohon 40 600e hintaan mitä sen saa. Todella kova. Sähköauton on käytännössä maksettava lähemmäs 30k-35k, jos meinaa millään tavalla olla järkevämpi valinta Tesla 3:een verrattuna. ..
Autonvalinnan järkevyyskin riippuu täysin omista tarpeista ja haluista. Tuohon Skodan uuteen malliin saa esimerkiksi sellaisia varusteita kuin aurinkoverhot takaoviin, heijastusnäyttö, säädettävä alusta ja 360 asteen kameranäkymä. Mihin hintaan Teslaan saa nuo ruksittua?
 
En tiedä mistä ajatus, että vaikka juuri skodan tulisi olla edullisempi ku tesla että kelpaisi? Itse miellän skodan paremmaksi merkiksi joten miksi ei voisikin olla sama tai hieman kovempikin hinta?
Lisäksi aika monet etenkin vähänkin kalliimmista autoista ostetaan muulla ku järjellä. Premium saksalaiset olisivat olleet kymmeniä vuosia jo konkurssissa jos halvin hinta ja järkevin muutoinkin olisi se mikä ratkaisee.
Monille pelkästään se että tesla on se toyotaakin yleisempi tuulariauto saattaa olla hyvinkin luotaantyöntävä asia. Lisäksi se että siihen ei saa edes rahalla nykyisin perustason varusteita.
 
Autonvalinnan järkevyyskin riippuu täysin omista tarpeista ja haluista. Tuohon Skodan uuteen malliin saa esimerkiksi sellaisia varusteita kuin aurinkoverhot takaoviin, heijastusnäyttö, säädettävä alusta ja 360 asteen kameranäkymä. Mihin hintaan Teslaan saa nuo ruksittua?
Ovatkohan kyseiset varusteet kuitenkaan kovin yleisiä ruksittavia ts. kynnyskysymyksiä?
 
Ovatkohan kyseiset varusteet kuitenkaan kovin yleisiä ruksittavia ts. kynnyskysymyksiä?
Itse en ainakaan enää ostaisi autoa ilman hudia ja aikoinaan oli syy miksi hylkäsin model3 mikä siihen aikaan muun tarjonnan vähäisyydestä johtuen muuten olisi ollut mieleen. 360 kameran puutekin olisi todella ärsyttävää.
 
Ovatkohan kyseiset varusteet kuitenkaan kovin yleisiä ruksittavia ts. kynnyskysymyksiä?
Joku kynnyskysymyshän Teslassa on vikana, kun yli 80% sähköautojen ostajista päätyy johonkin toiseen merkkiin. Ovatko ostajat siis tyhmiä, tekevät ostopäätöksen väärillä kriteereillä? Toimintamatka tai kiihtyvyys ovat aivan yhtä hyviä kriteerejä auton valintaan kuin vaikkapa heijastusnäytön puute, auton valmistusmaa, ulkoväri tai automerkin pääomistajan poliittiset mielipiteet. On kapeakatseista ajatella että kaikki ihmiset tekisivät päätöksen auton hankinnasta samoilla kriteereillä.
 
Joillekin kriteerinä voi olla vain auton hinta. Tesla osuu aika hyvin siihen väliin, että hinta on ok mutta omainaisuudet eivät välttämättä mutta jostain pitää aina karsia.
Onneksi nykyään on vaihtoehtoja.
 
Joillekin kriteerinä voi olla vain auton hinta. Tesla osuu aika hyvin siihen väliin, että hinta on ok mutta omainaisuudet eivät välttämättä mutta jostain pitää aina karsia.

Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.
 
Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.
Joillekin se valintaperuste on hinta. Tesla on halpa sähköauto mutta kaikkea et saa siihen edes rahalla mitä joku toinen voi haluta. Esim. reisituki, 360 kamerat jne.
 
Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.
Omasta mielestäni teslat on markkinoiden rumimpia autoja.
 
Omasta mielestäni teslat on markkinoiden rumimpia autoja.
Ongelma on minusta enemmän siinä, että kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän S-mallin johonkin suuntaan kavennetulta/korototetulta/lyhennetyltä versiolta. Mittasuhteet väärin ja muotokieli kaipaisi pikaista päivitystä vähän enemmän kuin lamppujen muotoilulla. Ne harvat S:t, jotka tulee vastaan miellyttää edelleen silmää. Hankala silti kuvitella, että ostaisin monta saman näköistä peräkanaa. 1-200 tkm kun on istunut samassa, niin kaipaa vaihtelua miellytti se design alunperin miten paljon tahansa.
 
Ongelma on minusta enemmän siinä, että kaikki näyttävät enemmän tai vähemmän S-mallin johonkin suuntaan kavennetulta/korototetulta/lyhennetyltä versiolta. Mittasuhteet väärin ja muotokieli kaipaisi pikaista päivitystä vähän enemmän kuin lamppujen muotoilulla. Ne harvat S:t, jotka tulee vastaan miellyttää edelleen silmää. Hankala silti kuvitella, että ostaisin monta saman näköistä peräkanaa. 1-200 tkm kun on istunut samassa, niin kaipaa vaihtelua miellytti se design alunperin miten paljon tahansa.
Joo kyllä se S on ehdottomasti tyylikkäin noista. Omasta mielestäni nuo teslat kaipasi jonkin verran kulmikkuutta ja suoria linjoja. Uudehkoissa mersuissa kanssa ottaa päähän se pyöreys kaikkialla. Saippuapala ei ole tyylikäs.
 
Joillekin kriteerinä voi olla vain auton hinta. Tesla osuu aika hyvin siihen väliin, että hinta on ok mutta omainaisuudet eivät välttämättä mutta jostain pitää aina karsia.
Onneksi nykyään on vaihtoehtoja.

Taas tämä sama vääntö... Joo, Teslasta puuttuu jotain ominaisuuksia joita et saa edes rahalla (ainakaan suoraan Teslalta), mutta kolikon kääntöpuolena on se, että Teslan vakiovarustelu pieksee aivan kaikkien kilpailijoiden vakiovarusteet mennen tullen, silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuna, ja Teslassa on vakiona ominaisuuksia joita ei niihin premium-sakemanneihinkaan saa millään varustelutasolla.

Ja ylläri ylläri, että hinta on aika helvetin määräävä tekijä auton valinnassa, vaikka muropalkoilla täällä mennäänkin... Itsekin olen aika vakavasti miettinyt kehtaako perheen n. sadan donan yhteistuloilla ostaa edes viiden kympin model 3:sta, mistään kalliimmista puhumattakaan.

Mutta olisin kyllä aidosti kiinnostunut mitkä ne Model 3 AWD:n kilpailijat tuossa jokseenkin tasan 50 kiloeeron hintaluokassa? Koska minä olen tutkinut aika tarkkaan mielestäni kaikki tuon hintaluokan sähkärit ja yksikään ei kyllä tunnu pääsevän edes lähelle M3 hinta/ominaisuudet/laatu-trifektaa.
 
Itse en ainakaan enää ostaisi autoa ilman hudia ja aikoinaan oli syy miksi hylkäsin model3 mikä siihen aikaan muun tarjonnan vähäisyydestä johtuen muuten olisi ollut mieleen. 360 kameran puutekin olisi todella ärsyttävää.

En tiennytkään, että Teslasta puuttuu tällainen ominaisuus. Mielenkiintoista sinänsä, koska eikö autossa kuitenkin ole kamerat joka suuntaan self-drivingia varten?

Toisaalta eipä muihin autoihin saa niitä juttuja mitä Tesloissa on. Mm. toimiva softa ja sentry.

Mitä nyt se softa ajelee välillä paloautojen perään ja jarruttelee miten sattuu.
 
Wut?

Model 3:ssa on vakiovarusteena mm. matriisivalot, sähkösäätöiset tuuletetut penkit, hyvät audiolaitteet jne. Ja sen lisäksi vielä hyvät sähköauto-ominaisuudet, range, suorituskyky ja latausnopeus. Muotoilukin on tyylikästä sisältä sekä ulkoa. Softa huippuluokkaa.

Eiköhän Tesla ole erinomainen sähkis, ja sen lisäksi vielä edullinen. Esimerkiksi tuossa Out of Specin vertailussa kävi ilmi että Hyundai oli surkeammin varusteltu, huonompi muutenkin sekä helvetin ruma sisältä ja ulkoa. Ja lisäksi vielä kalliimpi.

Sähköautossa on todella paljon softaa, todella vanhentunut näkemys tuo, että vain ínfotainment on sitä softaa. On totta, että Teslassa käyttöliittymä on ok ja infotainmet ripeä toimimaan. Mutta softahan nimenomaan on sitä missä Teslalla on ongelmia ja jossa se on jäljessä perinnevalmistajien autoja ja softa on se jossa Teslan pitää vielä panostaa saadakseen muiden etumatka kiinni.

Teslan softaongelmat haijastuu juuri siihen kuinka vaikeaa Teslalle on ihan perusjuttuja tehdä. Kauanko kesti, että Tesla sai koodattua matriisivalot? Lasinpyyhkimien softaa Tesla ei vieläkään ole saanut kuntoon. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi vaan esim. haamujarrutuksia tulee vielä vuonna 2024 paikoissa missä niitä on tullut jo vuosia, Tesla ei vaan osaa vielä softapuolta niin hyvin kuin muut. Tai sitten vaikka tasaisen lämpoötilan pitäminen autossa, miten se voi olla niin vaikeaa (no se on vaikeaa, koska se on sitä softaa). Applen CarPlayta Tesla ei tue ollenkaan (toki siinä kyseessä on ilmeisesti ideologiset syyt eikä pelkästään osaaminen, mutta softaongelma se silti on) jne.

Rumuudet ja hienoudet on sitten makuasioita, mutta onhan esim. Teslan penkit helvetin rumat muovinahka möhköt. Mutta sitten taas tumman harmaa Model Y hienoilla vanteilla on yllättävän hieno, eikä näytä saippuapalalta kuin vaikkapa valkoinen Model Y.

Sähköautoasiassa Tesla onkin sitten todella hyvä ja vaikka meidän halpis Kia voittaa Teslan softassa, muotoilussa ja perusjutuissa niin kyllähän se vie talvella liikaa sähköä ja lataaminen on aika onnetonta kun Teslaan vertaa.
 
Taas tämä sama vääntö... Joo, Teslasta puuttuu jotain ominaisuuksia joita et saa edes rahalla (ainakaan suoraan Teslalta), mutta kolikon kääntöpuolena on se, että Teslan vakiovarustelu pieksee aivan kaikkien kilpailijoiden vakiovarusteet mennen tullen, silmät kiinni ja kädet selän taakse sidottuna, ja Teslassa on vakiona ominaisuuksia joita ei niihin premium-sakemanneihinkaan saa millään varustelutasolla.

Ja ylläri ylläri, että hinta on aika helvetin määräävä tekijä auton valinnassa, vaikka muropalkoilla täällä mennäänkin... Itsekin olen aika vakavasti miettinyt kehtaako perheen n. sadan donan yhteistuloilla ostaa edes viiden kympin model 3:sta, mistään kalliimmista puhumattakaan.

Mutta olisin kyllä aidosti kiinnostunut mitkä ne Model 3 AWD:n kilpailijat tuossa jokseenkin tasan 50 kiloeeron hintaluokassa? Koska minä olen tutkinut aika tarkkaan mielestäni kaikki tuon hintaluokan sähkärit ja yksikään ei kyllä tunnu pääsevän edes lähelle M3 hinta/ominaisuudet/laatu-trifektaa.
Tavallisen kansalaisen puolesta varmaan ID.4 on kaikin puolin joustavampi laitos jo ihan siksi että Model 3:n takaluukku on lähinnä vitsi.
 
Tavallisen kansalaisen puolesta varmaan ID.4 on kaikin puolin joustavampi laitos jo ihan siksi että Model 3:n takaluukku on lähinnä vitsi.

Mitä nyt hintaa tulee suunnilleen kymppitonni enemmän jos haluat nelivedon jossa on edes sähköpenkit... Siihen päälle 2v takuu, vähintään 100 kilsaa vähemmän rangea, reilusti hitaampi lataus, umpisurkea softa ja yksi vittumaisimmista jälkimarkkinointiorganisaatioista...

Tesla 3 takakontti on normaali sedanin takakontti, sellaisia meillä oli iso autoista ennen kuin koko kansasta tuli liikuntarajoitteisia läskejä joiden tarvitsee joka viikko roudata pesukoneita takakontissa. :D
 
Viimeksi muokattu:
En tiennytkään, että Teslasta puuttuu tällainen ominaisuus. Mielenkiintoista sinänsä, koska eikö autossa kuitenkin ole kamerat joka suuntaan self-drivingia varten?



Mitä nyt se softa ajelee välillä paloautojen perään ja jarruttelee miten sattuu.
Periaattessa tuo "high fidelity park assist" on sama kuin 360 kamera. Ei oo mun tesla vielä paloauton perään ajanu. Tällä palstalla hiukan turhan paljon mehustellaan noista haamujarruista. Ikäviähän ne on ja täysin turhia, mutta ei niitä nyt joka kilometri tapahdu.
 
Tesla vs muut sähkikset... Minusta tuli ensimmäisen Teslani myötä ensimmäistä kertaa merkkiuskollinen. Ensin model 3, nyt y ja x perheessä. Aiemmin polttiksissa vaikka ja mitä merkkejä, ei koskaan samaa merkkiä kahta peräkkäin vaikka välillä oli premiumimpaakin.

Nyt ei sähkiksistä muuta merkkiä edes uskalla ostaa koska osien saatavuus ja korjaus kustannukset ovat liian iso ?. Miten esim skodaan akun uusiminen, kuka osaa arvata paljonko maksaa?
 
Tesla kaipaa vaan vielä jälkimarkkinaa huolto/korjauspuolelle, jos muilla on marmoritiski, Teslalla se on ebenpuuta norsunluukoristein. Lisäksi on erittäin mielenkiintoinen homma, että huolimatta noista EY:n kilpailua avaavista jutuista korjaamopuolelle, mulle tuli vastaan, että voimansiirron öljynvaihtoja et huollata kuin Teslalla itsellä siihen eebenpuutiskin hintaan; voimansiirrossa on Teslaa varten (jonkun öljynjalostajan, ei kerrota) luotu oma öljynsä, jota ei Tesla myy ulos kenenkään. Eli et voi käydä ees eebenpuun hintaan ostamassa sitä esim 5l kannuissa, puhumattakaan , että autovaraosamyymälästä tilaisit vastaavan luokituksen tavaraa kannun, ainoastaan buukkaamalla huollon Teslalle itselleen onnistuu kyseinen öljynvaihto.

Mielestäni tämän rajoittamisen merkkihuoltoon ei pitäisi olla mahdollista, mutta kukapa sille mitään voi, en minä ainakaan lähde ristiretkelle asiasta.
 
Tesla vs muut sähkikset... Minusta tuli ensimmäisen Teslani myötä ensimmäistä kertaa merkkiuskollinen. Ensin model 3, nyt y ja x perheessä. Aiemmin polttiksissa vaikka ja mitä merkkejä, ei koskaan samaa merkkiä kahta peräkkäin vaikka välillä oli premiumimpaakin.

Nyt ei sähkiksistä muuta merkkiä edes uskalla ostaa koska osien saatavuus ja korjaus kustannukset ovat liian iso ?. Miten esim skodaan akun uusiminen, kuka osaa arvata paljonko maksaa?

Vaikeahan sitä on lähteä arvaamaan osien hinnoittelua ja saatavuutta, mutta luultavasti jos ostaa paljon myydyn/myytävän auton ei-premiummerkiltä, niin siihen myös saa jossain määrin järkevän hintaista huoltoa. Vrt. Stellantiksen autoissa hajoavan sisäisen laturin vaihto maksaa kai muutaman tonnin - en tiedä, mutta kuvittelen että kustannus on moninkertainen jos menet kyselemään samaa palikkaa johonkin Audiin tai Mersuun.

Ja akuistahan tämä jo tiedetään - Mersulla uusi akku on 65k€. Hyundailla pohjakosketuksen hinta-arvio oli 15k€ ja uusi akku ei siihen vielä kuulunut - mitä lie olisi maksanut, jos akustonkin olisi uusinut. Volvo XC40:n akkukotelo ja akku 20-25k€...

 
Enemmänkin 5 tonnia ja isompi autokin kyseessä… Mutta joo, tuli selväksi :)

No en nyt ole ihan viimeisimpiä hintoja Volkkarilta katsonut, mutta kalliimpi kuitenkin ja silti jäädään juurikin rangen, latauksen, softan ym. puolelta vaikka ottaisi top specin.

Millä tavalla id4 on isompi auto? Model 3 on ainakin pidempi ja siinä on isompi kontti. Sisätilatkin ovat volkkarissa pienemmät ja laatutuntumaltaan heikommat kuin Kolmosessa ja myös esim. rengasmelu selvästi kovempi. Painavampi id4 toki on, mutta se nyt ei varsinaisesti ole positiivinen asia...

Mutta tosiaan, en ole mikään Tesla-fanipoika ja minua esim. vituttaa nuo rattivilkut ja vision - säädöt. Olen just nyt sähköauton ostohousut jalassa ja olen aidosti avoin mille tahansa hyvää bang/buckkia tarjoavalle autolle (pl. täyskiinalaiset). En vaan noista Teslan idioottimaisuuksista huolimatta ole löytänyt oikein parempaa vastinetta rahalle, ainakaan omilla spekseilläni. Ei id4 huono auto ole, mutta huonompi kuin Kolmonen mielestäni. Perustuen siihen, että faijapuolella on id4 GTX, jota olen ajanut ihan jonkin verran.
 
No en nyt ole ihan viimeisimpiä hintoja Volkkarilta katsonut, mutta kalliimpi kuitenkin ja silti jäädään juurikin rangen, latauksen, softan ym. puolelta vaikka ottaisi top specin.

Millä tavalla id4 on isompi auto? Model 3 on ainakin pidempi ja siinä on isompi kontti. Sisätilatkin ovat volkkarissa pienemmät ja laatutuntumaltaan heikommat kuin Kolmosessa ja myös esim. rengasmelu selvästi kovempi. Painavampi id4 toki on, mutta se nyt ei varsinaisesti ole positiivinen asia...

Mutta tosiaan, en ole mikään Tesla-fanipoika ja minua esim. vituttaa nuo rattivilkut ja vision - säädöt. Olen just nyt sähköauton ostohousut jalassa ja olen aidosti avoin mille tahansa hyvää bang/buckkia tarjoavalle autolle (pl. täyskiinalaiset). En vaan noista Teslan idioottimaisuuksista huolimatta ole löytänyt oikein parempaa vastinetta rahalle, ainakaan omilla spekseilläni. Ei id4 huono auto ole, mutta huonompi kuin Kolmonen mielestäni. Perustuen siihen, että faijapuolella on id4 GTX, jota olen ajanut ihan jonkin verran.
Model 3 on selvästi siis paljon parempi auto :thumbsup:
 
Skodan ja Volkkarin akut ovat hyvin korjattavia. Alla on erikseen vaihdettava pohjalevy ja itse akku koostuu kahdeksasta(?) moduuleista, jotka voi vaihtaa yksitellen.
Valmistajan ohjeaika akuston purkamiselle ja kokoamiselle vertailussa käyte-
tylle ID.4-mallille on 8,6 tuntia, ja siihen lisätään vielä järjestelmätesterin käyttö-
aika käytetyn ajan mukaan, joka on yleensä noin tunti. Tähän lisätään osan
vaihtoon kuluva aika; esimerkiksi yhden akkumoduulin vaihtoaika on 1,3 tuntia,
ja siihen lisätään balansointiin kuluva aika, joka voi olla tilanteesta riippuen use-
ammankin tunnin. E-golfin akuston purkamisen ja kasaamisen ohjeaika on 9
tuntia, ja siihen lisätään järjestelmätesterillä tehty työaika, joka on noin tunnin.
E-Golfin eri moduuleille on eri ohjeajat uusinnalle, koska joidenkin moduulien
edestä täytyy purkaa ensin yksi tai useampi moduuli pois edestä, kuten liit-
teessä 1 olevasta kuvasta havaitaan. Esimerkiksi alimmaisena olevan akkumo-
duulin uusimisen ohjeaika on 4,4 tuntia, johon lisätään vielä balansointiin kuluva
aika, jolloin ohjeaika on huomattavasti suurempi kuin ID:n moduulin uusimiseen
kuluva aika.
Korkeajänniteakku on usein sähköauton kallein osa. E-Golfin isäntämoduulin
hinta on 1297,87 euroa, orjamoduulin 1200,80 euroa ja pienemmän orjamoduu-
lin 585,26 euroa. Koko akuston hinta on 25 000 euroa eli 55 % auton hinnasta
uutena. ID.4-mallin moduulin hinta on 1788,25 euroa ja koko akuston hinta
34 300 euroa eli 73,69 % auton hinnasta uutena. ID:n varaosana saatavan
akuston hinta on siis huomattavasti korkeampi suhteessa auton arvoon uutena
kuin e-Golfissa. Korkeajänniteakkujen korjauksen voidaan todeta olevan huo-
mattavasti aikaavievämpää sekä kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen korjauk-
set keskimäärin.

Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.
 
No en nyt ole ihan viimeisimpiä hintoja Volkkarilta katsonut, mutta kalliimpi kuitenkin ja silti jäädään juurikin rangen, latauksen, softan ym. puolelta vaikka ottaisi top specin.

Millä tavalla id4 on isompi auto? Model 3 on ainakin pidempi ja siinä on isompi kontti. Sisätilatkin ovat volkkarissa pienemmät ja laatutuntumaltaan heikommat kuin Kolmosessa ja myös esim. rengasmelu selvästi kovempi. Painavampi id4 toki on, mutta se nyt ei varsinaisesti ole positiivinen asia...

Mutta tosiaan, en ole mikään Tesla-fanipoika ja minua esim. vituttaa nuo rattivilkut ja vision - säädöt. Olen just nyt sähköauton ostohousut jalassa ja olen aidosti avoin mille tahansa hyvää bang/buckkia tarjoavalle autolle (pl. täyskiinalaiset). En vaan noista Teslan idioottimaisuuksista huolimatta ole löytänyt oikein parempaa vastinetta rahalle, ainakaan omilla spekseilläni. Ei id4 huono auto ole, mutta huonompi kuin Kolmonen mielestäni. Perustuen siihen, että faijapuolella on id4 GTX, jota olen ajanut ihan jonkin verran.
No en nyt ole ihan viimeisimpiä hintoja Volkkarilta katsonut, mutta kalliimpi kuitenkin ja silti jäädään juurikin rangen, latauksen, softan ym. puolelta vaikka ottaisi top specin.

Millä tavalla id4 on isompi auto? Model 3 on ainakin pidempi ja siinä on isompi kontti. Sisätilatkin ovat volkkarissa pienemmät ja laatutuntumaltaan heikommat kuin Kolmosessa ja myös esim. rengasmelu selvästi kovempi. Painavampi id4 toki on, mutta se nyt ei varsinaisesti ole positiivinen asia...

Mutta tosiaan, en ole mikään Tesla-fanipoika ja minua esim. vituttaa nuo rattivilkut ja vision - säädöt. Olen just nyt sähköauton ostohousut jalassa ja olen aidosti avoin mille tahansa hyvää bang/buckkia tarjoavalle autolle (pl. täyskiinalaiset). En vaan noista Teslan idioottimaisuuksista huolimatta ole löytänyt oikein parempaa vastinetta rahalle, ainakaan omilla spekseilläni. Ei id4 huono auto ole, mutta huonompi kuin Kolmonen mielestäni. Perustuen siihen, että faijapuolella on id4 GTX, jota olen ajanut ihan jonkin verran.
Mahtuuko model3 peräkonttiin kuivausrumpu? Ota huomioon, että peräkontin litrat saksalaiset ilmoittaa hattuhyllyn alaosan. Koira myös ikävä laittaa sedanin konttiin.
 
Model 3 on selvästi siis paljon parempi auto :thumbsup:

No, minun mielestäni kyllä, tässä kun mietin mihin sitä omat rahansa pistäisi. Olen tosiaan jo hyvän tovin autonvalintaa autismoinut ja monta kertaa Teslan jo ajatuksena hylännyt. Sitten kuitenkin kun olen käynyt taas käynyt vaihtoehtoja läpi ja katsonut mitä ne tarjoavat ja mitä ne maksavat, olen vain kerta toisensa jälkeen joutunut palaamaan Teslaanm koska varsinkin nyt hinnanalennusten jälkeen se vaan tarjoaa oikeasti aika lyömätöntä vastinetta rahalle, kaikista typeryyksistään huolimatta. Eikä näköjään sinullakaan mitään kovin vahvoja vasta-argumentteja tunnu löytyvän.
 
Valmistajan ohjeaika akuston purkamiselle ja kokoamiselle vertailussa käyte-
tylle ID.4-mallille on 8,6 tuntia, ja siihen lisätään vielä järjestelmätesterin käyttö-
aika käytetyn ajan mukaan, joka on yleensä noin tunti. Tähän lisätään osan
vaihtoon kuluva aika; esimerkiksi yhden akkumoduulin vaihtoaika on 1,3 tuntia,
ja siihen lisätään balansointiin kuluva aika, joka voi olla tilanteesta riippuen use-
ammankin tunnin. E-golfin akuston purkamisen ja kasaamisen ohjeaika on 9
tuntia, ja siihen lisätään järjestelmätesterillä tehty työaika, joka on noin tunnin.
E-Golfin eri moduuleille on eri ohjeajat uusinnalle, koska joidenkin moduulien
edestä täytyy purkaa ensin yksi tai useampi moduuli pois edestä, kuten liit-
teessä 1 olevasta kuvasta havaitaan. Esimerkiksi alimmaisena olevan akkumo-
duulin uusimisen ohjeaika on 4,4 tuntia, johon lisätään vielä balansointiin kuluva
aika, jolloin ohjeaika on huomattavasti suurempi kuin ID:n moduulin uusimiseen
kuluva aika.
Korkeajänniteakku on usein sähköauton kallein osa. E-Golfin isäntämoduulin
hinta on 1297,87 euroa, orjamoduulin 1200,80 euroa ja pienemmän orjamoduu-
lin 585,26 euroa. Koko akuston hinta on 25 000 euroa eli 55 % auton hinnasta
uutena. ID.4-mallin moduulin hinta on 1788,25 euroa ja koko akuston hinta
34 300 euroa eli 73,69 % auton hinnasta uutena. ID:n varaosana saatavan
akuston hinta on siis huomattavasti korkeampi suhteessa auton arvoon uutena
kuin e-Golfissa. Korkeajänniteakkujen korjauksen voidaan todeta olevan huo-
mattavasti aikaavievämpää sekä kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen korjauk-
set keskimäärin.

Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.

Ei noita kukaan vaihtele pommeihin enää merkkiliikkessä tulevaisuudessa pajat rupeaa kansirempan sijaan vaihtamaan moduuleita.
 
Kyllä pääperiaate pitää olla että koko akku ei mene vaihtoon. Jos koko akun joutuu vaihtamaan niin katastrofeilla ei ole eroa mitä se maksaa.

Moduleittain niitä tullaan jatkossa korjaamaan (kuten jo nykyään tehdään) valmistajan omien korjausten ulkopuolella. Jos akku ei ole purettavissa moduleiksi niin se on se huonoin tilanne.
 
Pitäiskö tän ketjun nimi muuttaa kohta tesla vs muut eveet? Eikö jokanen valitse tyylillään ja mistä tykkää? Kummasti aina tesla fanaatikkoja löytyy joka koloon, heille suonnettakoot teslansa, mutta ei siitä jumalaa tarvee tehä
 
Mahtuuko model3 peräkonttiin kuivausrumpu?

Ei tietenkään mahdu, johtuen takakontin mallista ja aukon koosta. Tämä on tietysti ilmeinen heikkous sedaneissa ylipäätään ja heikentää myös model 3:n muutoin oikeasti aika helkkarin ison kontin käytettävyyttä isompien tavaroiden kanssa. Toisaalta aika harvoin tuota on tarvinnut henkilöautolla kuivausrumpua tai vastaavia roudata ja eipä sellainen taitaisi Volkkarinkaan konttiin mahtua, koska ainakin lämpöpumppukuivurit pitää kuskata aina pystyasennossa. Ei taida markkinoilta muutenkaan kovin montaa henkilöautoa löytyä, joilla tuo temppu onnistuisi. :D

En vaan ymmärrä mistä tämä "model 3 on pieni auto" - meemi on lähtöisin. Eihän se """SUV""" ole, mutta ei silti oikein millään mittapuulla ole pieni auto, vaan D-segmentin sedan, jossa on vieläpä luokassaan poikkeuksellisen runsaasti avaruutta ja tilaa kiitos fiksusti suunnitellun sähköautorakenteen. Tämä on nimenomaan niitä juttuja, joissa Tesla on oikeasti valtavan paljon kilpailua edellä, kilpailijoista kun suurin osa ei osa ei saa aikaiseksi autoihinsa edes pientä keulakonttia, Teslojen onkalomaisista alakonteista puhumattakaan.

Ota huomioon, että peräkontin litrat saksalaiset ilmoittaa hattuhyllyn alaosan.

Niin kuin pitääkin, koska Suomen tieliikennelain mukaankaan et saa sitä sen enempää sinne konttiin tunkea tavaraa, ainakaan ilman ns. koiraverkkoa tai vastaavaa.

Koira myös ikävä laittaa sedanin konttiin.

Tottakai ja tällaisissa tapauksissa on ilmiselvää, että sedan ei ole hyvä vaihtoehto. En tietenkään yritä väittää, että Model 3 tai sedan-rakenne ylipäätään olisi joku ylivertainen ratkaisu, lähinnä argumentoinut sitä, että Model 3 ei ole pieni auto ja, että siinä on kyllä varsin runsaasti tilaa, ainakin jos ei ole koiraa tai tarvitse jatkuvasti roudata kuivausrumpuja.

Eipä siinä, itsekin mieluiten ottaisin farmarin, mutta täyssähköfarkkuja ei hirvesti ole, ainakaan minun hinta/speksiluokassani.
 
Ei tietenkään mahdu, johtuen takakontin mallista ja aukon koosta. Tämä on tietysti ilmeinen heikkous sedaneissa ylipäätään ja heikentää myös model 3:n muutoin oikeasti aika helkkarin ison kontin käytettävyyttä isompien tavaroiden kanssa. Toisaalta aika harvoin tuota on tarvinnut henkilöautolla kuivausrumpua tai vastaavia roudata ja eipä sellainen taitaisi Volkkarinkaan konttiin mahtua, koska ainakin lämpöpumppukuivurit pitää kuskata aina pystyasennossa. Ei taida markkinoilta muutenkaan kovin montaa henkilöautoa löytyä, joilla tuo temppu onnistuisi. :D

En kyllä oikein ymmärrä mistä tämä "model 3 on pieni auto" - meemi on lähtöisin. Eihän se """SUV""" ole, mutta ei silti oikein millään mittapuulla ole pieni auto, vaan D-segmentin sedan, jossa on vieläpä luokassaan poikkeuksellisen runsaasti avaruutta ja tilaa kiitos fiksusti suunnitellun sähköautorakenteen. Tämä on nimenomaan niitä juttuja, joissa Tesla on oikeasti valtavan paljon kilpailua edellä, niistä kun suurin osa ei osa ei saa aikaiseksi autoihinsa edes pientä keulakonttia, Teslojen onkalomaisista alakonteista puhumattakaan.



Niin kuin pitääkin, koska Suomen tieliikennelain mukaankaan et saa sitä sen enempää sinne konttiin tunkea tavaraa, ainakaan ilman ns. koiraverkkoa tai vastaavaa.



Tottakai ja tällaisissa tapauksissa on ilmiselvää, että sedan ei ole hyvä vaihtoehto. En tietenkään yritä väittää, että Model 3 tai sedan-rakenne ylipäätään olisi joku ylivertainen ratkaisu, lähinnä argumentoinut sitä, että Model 3 ei ole pieni auto ja, että siinä on kyllä varsin runsaasti tilaa. Eipä siinä, itsekin mieluiten ottaisin farmarin, mutta täyssähköfarkkuja ei hirvesti ole, ainakaan minun hinta/speksiluokassani.
Siitä syystä jätin Model 3 kauppaan suv on parempi farkun korvike aka voidaan todeta sen olevan pienempi auto. Teslan leikkilitrat nyt muutenkin on vitsi konteissa lasketaan joka pieni lokero mukaan. Nyt vuoden ajelun jälkeen seuraavakin taitaa olla suv, huomattavasti mukavampi köyttää lapsi istuimeen kyykistelemättä ja näkee ulos paremmin. Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.
 
Siitä syystä jätin Model 3 kauppaan suv on parempi farkun korvike aka voidaan todeta sen olevan pienempi auto. Teslan leikkilitrat nyt muutenkin on vitsi konteissa lasketaan joka pieni lokero mukaan. Nyt vuoden ajelun jälkeen seuraavakin taitaa olla suv, huomattavasti mukavampi köyttää lapsi istuimeen kyykistelemättä ja näkee ulos paremmin. Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.
Et kuitenkaan Model Ytä kokeillut?
 
Siitä syystä jätin Model 3 kauppaan suv on parempi farkun korvike aka voidaan todeta sen olevan pienempi auto. Teslan leikkilitrat nyt muutenkin on vitsi konteissa lasketaan joka pieni lokero mukaan. Nyt vuoden ajelun jälkeen seuraavakin taitaa olla suv, huomattavasti mukavampi köyttää lapsi istuimeen kyykistelemättä ja näkee ulos paremmin.

Edelleen, kukin tekee autovalintansa omilla painotuksillaan ja omat erityistarpeet kannattaa tietysti huomioida. Hyvä, että olet löytänyt itsellesi mieluisan korityypin. Se on kuitenkin korkeamman ilmanvastuksensa takia kuitenkin sähköautolle aika huono korityyppi, joten maksat mukavuudesta sitten toimintamatkassa varsinkin maantienopeuksissa. Mutta tämäkin on taas niitä asioita, missä kukin painottaa itselleen tärkeitä asioita.

Sen verran vaan vielä sanon, että ei ne Teslan tilat ole mitään "leikkilitroja", vaan se kontti on oikeasti model kolmosessakin iso ja toisin kuin id4:ssä, se Teslan "pieni lokero" siellä varsinaisen kontin alla on oikeasti myös niin iso, että sinne mahtuu helposti isokin reppu ja muuta roinaa, eli täysin käyttökelpoista säilytystilaa. Mutta edelleen, jos kuskattaviin asioihin kuuluu koiria ja pesukoneita, niin silloin tietysti kannattaa sedanit unohtaa. Lisäksi jos on liikuntarajoitteita/kääpiö niin voisin kuvitella, että tuollaisen syvän kontin perältä voi olla vaikea kurotella asioita.

Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.

Kaksi asiaa, joihin itsellä eniten homma haukkaa: kahden vuoden takuu ja VAG-konserni.

Niitä ei ollut käytettyjä kun ostin ja uutta en ostanut. Siinäkään hiljaisuus, alusta ja ajettavuus ei pärjää saksalaisille.

Alusta on ehdottomasti huonompi, ajettavuus on kovin henkilökohtaista, mutta ainakin vuoden 2024 model Y on varsin selvästi ID4:ää hiljaisempi sisältä, tuossa kun juuri taannoin molempia ajoin peräjälkeen. Riippuu toki paljon renkaista, GTX:ssä taitaa olla ainakin 20" nakit vakiona.
 
En vaan ymmärrä mistä tämä "model 3 on pieni auto" - meemi on lähtöisin. Eihän se """SUV""" ole, mutta ei silti oikein millään mittapuulla ole pieni auto, vaan D-segmentin sedan, jossa on vieläpä luokassaan poikkeuksellisen runsaasti avaruutta ja tilaa kiitos fiksusti suunnitellun sähköautorakenteen. Tämä on nimenomaan niitä juttuja, joissa Tesla on oikeasti valtavan paljon kilpailua edellä, kilpailijoista kun suurin osa ei osa ei saa aikaiseksi autoihinsa edes pientä keulakonttia, Teslojen onkalomaisista alakonteista puhumattakaan.
Model 3 on takatiloiltaan pieni, lattia on korkealla (tai istuin matalalla) 190cm lyhyt istuu polvet koukussa omien jalkojensa välissä.
10 vuotta vanha Golf on tilankäytöltään parempi mitä takapenkkeihin tulee.. kuskin taakse mahtuu myös turvaistuin tai samankokoinen matkustaja.
 
Valmistajan ohjeaika akuston purkamiselle ja kokoamiselle vertailussa käyte-
tylle ID.4-mallille on 8,6 tuntia, ja siihen lisätään vielä järjestelmätesterin käyttö-
aika käytetyn ajan mukaan, joka on yleensä noin tunti. Tähän lisätään osan
vaihtoon kuluva aika; esimerkiksi yhden akkumoduulin vaihtoaika on 1,3 tuntia,
ja siihen lisätään balansointiin kuluva aika, joka voi olla tilanteesta riippuen use-
ammankin tunnin. E-golfin akuston purkamisen ja kasaamisen ohjeaika on 9
tuntia, ja siihen lisätään järjestelmätesterillä tehty työaika, joka on noin tunnin.
E-Golfin eri moduuleille on eri ohjeajat uusinnalle, koska joidenkin moduulien
edestä täytyy purkaa ensin yksi tai useampi moduuli pois edestä, kuten liit-
teessä 1 olevasta kuvasta havaitaan. Esimerkiksi alimmaisena olevan akkumo-
duulin uusimisen ohjeaika on 4,4 tuntia, johon lisätään vielä balansointiin kuluva
aika, jolloin ohjeaika on huomattavasti suurempi kuin ID:n moduulin uusimiseen
kuluva aika.
Korkeajänniteakku on usein sähköauton kallein osa. E-Golfin isäntämoduulin
hinta on 1297,87 euroa, orjamoduulin 1200,80 euroa ja pienemmän orjamoduu-
lin 585,26 euroa. Koko akuston hinta on 25 000 euroa eli 55 % auton hinnasta
uutena. ID.4-mallin moduulin hinta on 1788,25 euroa ja koko akuston hinta
34 300 euroa eli 73,69 % auton hinnasta uutena. ID:n varaosana saatavan
akuston hinta on siis huomattavasti korkeampi suhteessa auton arvoon uutena
kuin e-Golfissa. Korkeajänniteakkujen korjauksen voidaan todeta olevan huo-
mattavasti aikaavievämpää sekä kalliimpaa kuin polttomoottoriautojen korjauk-
set keskimäärin.

Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.
Mihin perustat että Tesla tarjoaa sen edullisemmin?
 
Onhan ne suolaiset hinnat. Eikä se paska pyörittämällä miksikään muutu jos yhden moduulin vaihtaa, toki voi sen pommin laittaa halvemmalla kiertoon toiselle, mutta ainoa ratkaisu pitkäikäiseen korjaukseen on koko akun vaihto täysin uuteen ja Tesla tarjoaa sen edullisimmin.

Mites käytetyt akut tai tarvikeakut? Luulisi, että kiinalainen pyrkisi tekemään halpaa varaosaa, kuten se tekee melkein kaikkea muutakin. Ja kolariautoista ym. varmaan vapautuu ajanoloon akkuja.
 
Model 3 on takatiloiltaan pieni, lattia on korkealla (tai istuin matalalla) 190cm lyhyt istuu polvet koukussa omien jalkojensa välissä.
10 vuotta vanha Golf on tilankäytöltään parempi mitä takapenkkeihin tulee.. kuskin taakse mahtuu myös turvaistuin tai samankokoinen matkustaja.
3 ja S pää on katossa takapenkillä. Y, ID4 tai Enyaqissa muistaakseni ei sitä ongelmaa ole.

Jonkun verran on tullut Y takseissa istuttua ja niistä on jäänyt vähän huono maku eikä koskaan ole hinnan puolesta oltu Teslan kanssa toisiamme niin lähellä että olisin edes koeajolle vaivautunut. Mutta nyt sattui taksina olemaan uudenkarhea Y, oli alle 1000 km mittarissa. Olin positiivisesti yllättynyt tuosta, mikään ei tuntunut halvalta, edes kyyti. Hieman omaan makuun turhan ”nypyttävä” se alusta on mutta ei ole kaukana esim EV6 enään. Ajomelu myös aika vähäistä mutta ainakin täyteen pakatussa taksissa ilmanvaihto piti melko kovaa huminaa ja penkkien materiaali sai hanurin hikoamaan aika äkkiä. Vielä jos suhari olisi kyennyt ajamaan tasaisesti niinkuin normaalit ihmiset niin kokemus olisi ihan jees/5.
 
Mutta olisin kyllä aidosti kiinnostunut mitkä ne Model 3 AWD:n kilpailijat tuossa jokseenkin tasan 50 kiloeeron hintaluokassa? Koska minä olen tutkinut aika tarkkaan mielestäni kaikki tuon hintaluokan sähkärit ja yksikään ei kyllä tunnu pääsevän edes lähelle M3 hinta/ominaisuudet/laatu-trifektaa.

Ariya? 87kWh & AWD olis 53k. Korimalli tosin erilainen ja pitäisi tyytyä Advance -varustelutasoon, en tiedä miten näiden osalta vertautuu tuohon Teslaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 514
Viestejä
4 443 332
Jäsenet
73 556
Uusin jäsen
aerrae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom