Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse asiassa tuo facelift on paljon tärkeämpi kuin ehkä listan puolesta uskoisi. Ovat korjanneet siinä valtavan määrän pieniä ärsyttäviä suunnittelumokia. Esim. takaturvavöissä on nyt "kolo" rengaskotelossa, jossa vyönsolki mahtuu kääntymään. Aiemmassa mallissa 9/10 kertaa jäi väärinpäin rämisemään. Takaluukun kiinnitystä muutettu, aiempi malli jatkuvissa ongelmissa kolinan kanssa (jos sattui ns. yksilö). Lista pienistä parannuksista on sen verran pitkä, että en kyllä lähtis enää ostamaan vanhempaa mallia. Uusi infotainment langattomalla carplaylla on myös jees. Taisi ne muuttaa usb-pistokkeidenkin paikkaa, datapistoke vanhassa on typerässä paikassa. Jne jne. Hynyn kunniaksi sanottava, että korjauslista on kerätty todella hyvin. Pikkujutut olis saanut vaan tehtyä jo paljon aiemminkin.
Joo oon vaan kattonu muutaman noita videoita, ei niissä varmastikaan kaikkia muutoksia esitelty. Kyllähän tuossa korjattava on!
 
Tuo video heiluu niin pirusti, että ei pysty katsomaan, mutta hyvin siinä niitä on listattuna. Itselle oleellisimman (ei missään järjestyksessä):
- Takaluukun kolinakorjaus
- Lisäkamerat taakse + pyyhin
- Keskikonsolin napit istuinlämmitys jne
- Uusi infotainment langattomalla carplaylla
- Takapään parempi äänieristys
- Takaturvavöiden solkien lisätila kolinoiden välttämäseksi, saattoi olla edessäkin
- Ratin napit näytti selkeästi paremmilta
- Vähän isompi akku

Meh osastoa:
- Digitaaliset sivu ja taustapeilit
- Dataportti näytti olevan edelleen edessä "perse pitkällä" paikassa
- Ovien verhoilu edelleen näyttää samalta heikolta paperilta (keskiosa)
- Takaluukku tuskin on yhtään syvempi, just vähän liian matala kauppakasseille verhon kanssa
- Sisustan laatuvaikutelma taitaa olla yleisesti samaa tasoa kuin aiempi - ei surkea, mutta jos hinta on 60 k€ tuntumassa, niin parempikin saisi olla.
 
Tuo video heiluu niin pirusti, että ei pysty katsomaan, mutta hyvin siinä niitä on listattuna. Itselle oleellisimman (ei missään järjestyksessä):
- Takaluukun kolinakorjaus
- Lisäkamerat taakse + pyyhin
- Keskikonsolin napit istuinlämmitys jne
- Uusi infotainment langattomalla carplaylla
- Takapään parempi äänieristys
- Takaturvavöiden solkien lisätila kolinoiden välttämäseksi, saattoi olla edessäkin
- Ratin napit näytti selkeästi paremmilta
- Vähän isompi akku

Meh osastoa:
- Digitaaliset sivu ja taustapeilit
- Dataportti näytti olevan edelleen edessä "perse pitkällä" paikassa
- Ovien verhoilu edelleen näyttää samalta heikolta paperilta (keskiosa)
- Takaluukku tuskin on yhtään syvempi, just vähän liian matala kauppakasseille verhon kanssa
- Sisustan laatuvaikutelma taitaa olla yleisesti samaa tasoa kuin aiempi - ei surkea, mutta jos hinta on 60 k€ tuntumassa, niin parempikin saisi olla.
Itselle noista olis mieleen tuo isompi akku, takapään äänieristys ja takaluukun korjaus. Muilla ei väliä.
Oviin myös olisivat saaneet laittaa edes jotain äänieristystä, nyt kuuluu kaikki läpi tosi selvästi.
Toivottavasti ovat myös korjanneet ovien sisältä tulevat pärinät, niitäkin ollut useilla.
 
Iccu + 12 V juttuja en listannut, kun niistä ei ole tietoa ja vaikuttaisi että asia saatiin kuntoon myös alkuperäisessä mallissa. Toki edelleen 12 V ylläpitoraja taitaa olla 20%, joka on täysin typerää. Paljoa lohduttaa säästää isoa akkua, jos auto on pimeänä 12 V kyykättyä.

Ovien pärinöistä en niin tiedä, mulla sattui viallinen takaluukun verho, joka rämisi. Veikkaisin, että enemmän noita räminöitä tulee turvavöihin liittyen (mm. etuvöiden muoviosat resonoi joskus). Kuten sanoin, sisustassa ei olisi haitaksi pienet parannnukset.
 
Iccu + 12 V juttuja en listannut, kun niistä ei ole tietoa ja vaikuttaisi että asia saatiin kuntoon myös alkuperäisessä mallissa. Toki edelleen 12 V ylläpitoraja taitaa olla 20%, joka on täysin typerää. Paljoa lohduttaa säästää isoa akkua, jos auto on pimeänä 12 V kyykättyä.

Ovien pärinöistä en niin tiedä, mulla sattui viallinen takaluukun verho, joka rämisi. Veikkaisin, että enemmän noita räminöitä tulee turvavöihin liittyen (mm. etuvöiden muoviosat resonoi joskus). Kuten sanoin, sisustassa ei olisi haitaksi pienet parannnukset.
Iccuja ja 12V akkuja menee tasaiseen tahtiin porukalta. Ei ole vissiin selätetty niitä ongelmia vieläkään. Yleensä tuo iccu leipoo sen ohjelmistopäivityksen jälkeen ja epäilys on että samaa paskaa laittavat tilalle. Kampanjassa vaihtavat nyt 12V akkuja AGM malliin, mulle ei kyllä vaihdettu vissiin mittasivat vain. Joo ja tuo 20% latausraja on on typerä.
 
Ioniq 5 facelift tosiaan parantaa monia pikkuärsytyksiä, mutta en usko, että auton alustageometriaan tulee muutoksia ja sitä kautta ajettavuuteen. Suuntavakaus ja ohjaus maantiellä, kun ei ole Ioniqissa saksalaisten tasolla (esim. ID4) ja sitä joutuu ärsyttävästi paimentamaan tunnottoman, mutta herkän ohjauksen takia. Väittäisin, että -23 vuonna tullut päivitys taka-akselin jousitukseen ei myöskään ollut täysin onnistunut, koska nyt jousitus nypyttää / täristää millä tahansa alustalla (jopa juuri uusittu asfaltti) ja tuo kyllä on kaukana mukavasta ajofiiliksestä. Tässä suhteessa esim. ID4 meni kuin sukkasilteen ja aivan tasaisesti tien pinnasta välittämättä.
 
Ioniq 5 facelift tosiaan parantaa monia pikkuärsytyksiä, mutta en usko, että auton alustageometriaan tulee muutoksia ja sitä kautta ajettavuuteen. Suuntavakaus ja ohjaus maantiellä, kun ei ole Ioniqissa saksalaisten tasolla (esim. ID4) ja sitä joutuu ärsyttävästi paimentamaan tunnottoman, mutta herkän ohjauksen takia. Väittäisin, että -23 vuonna tullut päivitys taka-akselin jousitukseen ei myöskään ollut täysin onnistunut, koska nyt jousitus nypyttää / täristää millä tahansa alustalla (jopa juuri uusittu asfaltti) ja tuo kyllä on kaukana mukavasta ajofiiliksestä. Tässä suhteessa esim. ID4 meni kuin sukkasilteen ja aivan tasaisesti tien pinnasta välittämättä.
Ei tuo 23 kyllä nypytä tms. Suorastaan löysä ja imee tärinät paremmin kuin q6 rautajousin. En ole myöskään huomannut ohjauksessa mitään erityistä, mutta tottumus on enemmän ranskalaiseen suuntaan. Oletko varma ettei kyse ole urien aiheuttamasta ongelmasta? Minusta keppoisa ja rento matka-auto 80-100 km/h alueelle, motarilla alkaa äänieristys olla vähän kovilla omaan makuun. Neliveto pakotettuna menee kuin kiskoilla talvella. Nämä tietysti on makuasioita mistä tykkää eli jokaisen syytä koeajaa erilaisilla pinnoilla. Alustassa suurin vitutus on järjetön kääntösäde, todella kömpelö parkkihalleissa.
 
Iccuja ja 12V akkuja menee tasaiseen tahtiin porukalta. Ei ole vissiin selätetty niitä ongelmia vieläkään. Yleensä tuo iccu leipoo sen ohjelmistopäivityksen jälkeen ja epäilys on että samaa paskaa laittavat tilalle. Kampanjassa vaihtavat nyt 12V akkuja AGM malliin, mulle ei kyllä vaihdettu vissiin mittasivat vain. Joo ja tuo 20% latausraja on on typerä.
”Porukalta” tarkoittaa ilmeisesti esson baaria? Minusta iccu ja 12v vinkunat ovat vähentyneet esim. facessa. Toki jos sulla on maahantuojan tilastoja asiasta, niin ne kuulisi mieluusti…
 
Oliko siis Ioniq 5:een tulossa kans joku facelift yhdessä Kia EV 6 kanssa, vai miten noi päivittyy?

Tesla laittaa hyvin kannustimia muillekin parantaa tarjouksia; kuinka monen mielestä esim. Hyndai Kona on 40k parempi, kuin 40k Tesla 3 ? Toki Konassa jotain kivaa, kuten 40:20:40 penkit tms. ja takuut mut siihen karkeesti jää, ellei varustele sit reippaammin kaikkea V2L tms. mutta sit ollaankin jo 45k-50k hinnoissa nopeasti.

Eipähän siinä, en Konaa ole ikinä ajanutkaan, vaikka Ioniq 5 olen.. Pitänee käydä ajelee.

Konassa jarruton vetomassa top-specissäkin 300 kg... Rajaa kyllä aika monilla pois suoraan harkinnasta.

--

Itse olen tässä pyytänyt Kian EV6:sta tarjouksen muutamasta eri liikkeestä kun koeajolla siihen jossakin määrin tykästyin ja olen ollut siinä käsityksessä, että haluavat noista nykyisistä ennen faceliftiä eroon. Alkuun tuli kyllä ihan paskoja tarjouksia, mutta yhdestä liikkeestä sentään sain "nollakorko"-tarjouksen (oikeasti oli kyllä joku 15€/kk "kulu" mutta TVK silti jotain alle 0.5%), mutta kyllä edelleen vaan hinta karkaa väkiselläkin reilusti kuudenkympin huonommalle puolelle, ainakin jos haluaa nelivedon, koukun, talvirenkaat ja edes vähän varusteita. Vähän vaikea perustella itselleen tuota nyt kun Tesla taas muokkaa hintakenttää vähän uusiksi, vaikka Kia olikin kiva ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 23 kyllä nypytä tms. Suorastaan löysä ja imee tärinät paremmin kuin q6 rautajousin. En ole myöskään huomannut ohjauksessa mitään erityistä, mutta tottumus on enemmän ranskalaiseen suuntaan. Oletko varma ettei kyse ole urien aiheuttamasta ongelmasta? Minusta keppoisa ja rento matka-auto 80-100 km/h alueelle, motarilla alkaa äänieristys olla vähän kovilla omaan makuun. Neliveto pakotettuna menee kuin kiskoilla talvella. Nämä tietysti on makuasioita mistä tykkää eli jokaisen syytä koeajaa erilaisilla pinnoilla. Alustassa suurin vitutus on järjetön kääntösäde, todella kömpelö parkkihalleissa.
-23 mullakin ja kyllä nypyttää melko paljon, osittain varmaan johtuu noista paskoista Misukoista(lie vaimennus matskuja irtoillu). Oon huomannu että uudella asfaltillakin on hiukan kiharaa monesti ja sit ravistaa. Ajokokemus tuon tärinän osalta on tuttua edellisistä Korealaisista, pintakovahan tuo jousitus on.
Kaiken lisäx nuo 20" vetelee uriin melko rajusti, eikä tuo matalampi profiili ainakaan tärinöitä helpota.
 
Viimeksi muokattu:
”Porukalta” tarkoittaa ilmeisesti esson baaria? Minusta iccu ja 12v vinkunat ovat vähentyneet esim. facessa. Toki jos sulla on maahantuojan tilastoja asiasta, niin ne kuulisi mieluusti…
Kyllä se tarkoittaa ihan auton käyttäjiä. Voi olla että on vähentynyt mutta minusta noita ilmenee aivan liian paljon, jatkuva valitus noista.
 
Itse olen tässä pyytänyt Kian EV6:sta tarjouksen muutamasta eri liikkeestä kun koeajolla siihen jossakin määrin tykästyin ja olen ollut siinä käsityksessä, että haluavat noista nykyisistä ennen faceliftiä eroon. Alkuun tuli kyllä ihan paskoja tarjouksia, mutta yhdestä liikkeestä sentään sain "nollakorko"-tarjouksen (oikeasti oli kyllä joku 15€/kk "kulu" mutta TVK silti jotain alle 0.5%), mutta kyllä edelleen vaan hinta karkaa väkiselläkin reilusti kuudenkympin huonommalle puolelle, ainakin jos haluaa nelivedon, koukun, talvirenkaat ja edes vähän varusteita. Vähän vaikea perustella itselleen tuota nyt kun Tesla taas muokkaa hintakenttää vähän uusiksi, vaikka Kia olikin kiva ajaa.
Voi kai tuollaisen hankkia, jos sen ajaa paaliin asti. Ensimmäisinä vuosina arvonalenema on kuitenkin aivan jäätävä. Esimerkiksi nelivetoinen Polestar 4-yksityisleasingillä on varmasti selvästi halvempi kokonaiskuluiltaan ensimmäiset kaksi vuotta kuin tuollainen Kia EV6.
 
Eestiin noita Rivianeita on kulkeutunu, huomasitko kilpeä?
 
Voi kai tuollaisen hankkia, jos sen ajaa paaliin asti. Ensimmäisinä vuosina arvonalenema on kuitenkin aivan jäätävä. Esimerkiksi nelivetoinen Polestar 4-yksityisleasingillä on varmasti selvästi halvempi kokonaiskuluiltaan ensimmäiset kaksi vuotta kuin tuollainen Kia EV6.

Vähän oli ajatuksena joo, että jos ylipäätään sähköauton tässä nyt uutena ostaa, niin ajaa sen sitten aikalailla "paaliin astI" (tai näin ainakin uskottelee itselleen. :D). Sellaisella strategialla juurikin Kia voisi olla 7 v / 150 tkm tehdastakuunsa ansiosta aika hyvä valinta (vaikka siinäkin on toki omat rajoitteensa). Tosin on kyllä edelleen Kian pyyntihinnat vaan niin järjettömän kovat, että lähes mahdotonta perustella itselleen miksi ostaisin +60 tonnilla Kian, kun nyt saa esim. Teslan kolmosen nelivetona kymppitonnia halvemmalla.

Toisaalta oikeastihan se "järkivalinta" olisi joku Model 3 takatuuppari, Kona tai vastaava 40k auto. Tai no, se oikeasti järkivalinta rahan kannalta olisi varmaan ettei ole autoa ollenkaan tai korkeintaan joku ihan halpa ruoska, mutta tässä varsinkin vanhemmiten on vaan tullut vähän sellainen asenne, että elämä on lyhyt ja senttiäkään et saa mukaasi kun tulee aika lähteä. Voit säästää paskalla autolla ajaessa tai bussissa mummujen, mamujen ja mammojen kanssa hikoillessa jotain kymppejä-satasia-tonneja aikajänteestä riippuen, mutta sitten yksi kaunis päivä kun vaikkapa se yksi lipidimöykky päättää vaihtaa postikoodia johonkin päin aivojasi, oletkin vihannes tai raato. Vihannes tai raato, joka on kiusannut itseään viimeiset kymmenen/miteälie vuotta ajamalla paskalla autolla tai hikoillut bussissa säästääkseen vähän rahaa. Siinä vaiheessa voi sitten kysyä itseltään, että oliko wöörttiä? Perillisten mielestä ehkä. :D

Eipä siinä, tasapainoiluahan tämäkin on, eikä elämäänsä voi (tai ainakaan kannata) tietenkään elää shekkivihko koko ajan sauhuten dopamiinia jahdatessa. Kieltämättä vähän hirvittää sähkäreiden nopeasta kehityksestä ja vielä muotoaan hakevista markkinoista johtuvat arvonalenemat vaikka kuinka olisi oikeasti ajamassa sitä autoa paaliin. Itseni tuntien alkaisi kyllä varmasti vituttamaan vaikka viiden vuoden päästä ajella tämän päivän sähköautolla, jos silloin löytyy jo jostain 30 tonnin kipoista enemmän rangea ja kaikkea mahdollista. Toisaalta kaikessa teknologiassa pätee nyt (ja luultavasti) aina, että aina saat odottamalla parempaa halvemmalla ja juuri ikinä ei ole hyvä aika ostaa. Toisaalta jos miettii nykyhetkestä viisi vuotta taaksepäin, niin eipä noissa patteriautoissa ainakaan tässä välissä ole mitään kovin maata mullistavaa tapahtunut.

Että joo, onhan noissa liisareissa (välillä) ihan järkeäkin, ainakin jos uskoo että arvonalenemat ovat jatkossa(kin) kovia. Toisaalta menee vaan kaikissa liisareissa hinnat niin koviksi meidän kilsoilla (+20 tkm) ja vaatimuksilla (neliveto, koukku), että en kyllä oikein saa sitäkään yhtälöä toimimaan, varsinkin kun arvonalenema realisoituu ainoastaan jos/kun auton myy.
 
Elroqin suomihinnat julki, huom. "alkaen".
1000001591.jpg
 
Elroqin suomihinnat julki, huom. "alkaen".
1000001591.jpg

Vähän samaa meininkiä kuin Volvon EX30:ssa. Eli hinnat alkaen saadaan alas, mutta silloin autossa on todella pieni akku ja range.

Tosta jos ottaa sen ainoan nelivedon, eli 85x:n, ja muutaman varusteen on hinta varmaan se tässä luokassa vakio +50t€. Elroq on varmaan hyvä auto, mutta ei se sillä hinnalla varmaan erityisemmin erotu edukseen?
 
Vähän samaa meininkiä kuin Volvon EX30:ssa. Eli hinnat alkaen saadaan alas, mutta silloin autossa on todella pieni akku ja range.

Tosta jos ottaa sen ainoan nelivedon, eli 85x:n, ja muutaman varusteen on hinta varmaan se tässä luokassa vakio +50t€. Elroq on varmaan hyvä auto, mutta ei se sillä hinnalla varmaan erityisemmin erotu edukseen?
Ihan kai tuo on linjassaan. Jos Enyaqiin vertaa, niin takavetona hinnat alkaen 85 akkuisena alennusta lähes 14% (7155€) mutta toki tarkempi varusteluvertailu tarvitaan.
 
Vähän samaa meininkiä kuin Volvon EX30:ssa. Eli hinnat alkaen saadaan alas, mutta silloin autossa on todella pieni akku ja range.

Tosta jos ottaa sen ainoan nelivedon, eli 85x:n, ja muutaman varusteen on hinta varmaan se tässä luokassa vakio +50t€. Elroq on varmaan hyvä auto, mutta ei se sillä hinnalla varmaan erityisemmin erotu edukseen?

En ainakaan keväällä ja kesällä ole kokenut mitään range-ahdistusta tuolla pikkuakkuisella EX30:lla. 200km ajaa toimistolle ihan huoletta ja perillä voi latailla. Pääkonttorilla tuli käytyä tekemässä joku muutaman tunnin pikakeikka eräänä päivänä, ja konttorin pihan 11kW latausasemalla sai ladattua akun täyteen paluumatkaa varten. Täytyy katsella miten talvella pärjää. Toki jos ajaa paljon ja pitkiä matkoja, niin silloin tarve isompiakkuiselle autolle on ymmärrettävä.

Softavikoja on korjailtu kanssa ihan kiitettävästi päivityksissä ja nyt tällä hetkellä ei taida olla mitään suurempaa ärsytystä enää. Googlen käyttöjärjestelmä toimii hyvin ja sulavasti. Viimeisimmän päivityksen Apple Car Play on kyllä ihan täysi vitsi, enkä ymmärrä miten kukaan käyttäisi sitä natiivin käyttöjärjestelmän sijasta.

Jos kaikki menee hyvin niin keväästä lähtien tilavuus pääsee koetukselle myös, kun tulee vauvan kärryt ym. hilppeet arkeen mukaan parin pienen koiran lisäksi.
 
-23 mullakin ja kyllä nypyttää melko paljon, osittain varmaan johtuu noista paskoista Misukoista(lie vaimennus matskuja irtoillu). Oon huomannu että uudella asfaltillakin on hiukan kiharaa monesti ja sit ravistaa. Ajokokemus tuon tärinän osalta on tuttua edellisistä Korealaisista, pintakovahan tuo jousitus on.
Kaiken lisäx nuo 20" vetelee uriin melko rajusti, eikä tuo matalampi profiili ainakaan tärinöitä helpota.
Kävin ajamassa tuollaista vaimennetuilla renkailla varustettua ja se oli kyllä ihan karmea. En huomannut katsoa mitä nakit siinä oli, mutta 20" tuskin auttaa asiaan. Mulla on 19" ja ei-vaimennetut. Nyt kun 1-tiellä on paljon uutta asfalttia, niin täysin eleetön ja vaivaton ajettava. Saa olla myös aika reilut urat, että edes huomaa. Urissa "autopilotilla" on hankaluuksia, kun haluaisi pysyä keskellä kaistaa ja taistelee uria vastaan. Mä yleensä ajan kaikki automaatio pois päältä - toivottavasti noita parantavat faceliftissä. Faceliftin listassa (mikä lie foorumi oli) oli myös jotain tärinöiden vähentämisestä rattiin. Henk. koht. en tuon luettuani kyennyt hahmottamaan ratin tärinän kanssa ongelmia, mutta liittyisikö sitten 20" matalaprofiliin? Samapa tuo, facelift on hyvä korjauspaketti joka tapauksessa ko. mallille.

Kyllä se tarkoittaa ihan auton käyttäjiä. Voi olla että on vähentynyt mutta minusta noita ilmenee aivan liian paljon, jatkuva valitus noista.
No minusta nimenomaan tuo jatkuva valitus on vähentynyt. Esim. vuosi sitten oli face täynnä 12 V kiroilua, nyt on paljon vähemmän. Iccustakaan en muista nähneeni mitään isoa keskustelua mitä aiemmin oli. Mikä lie sitten on totuus. Pääasia kuitenkin, että valmistaja aktiivisesti asiaa hoitaa ja autossa pitkä takuu. Voisi myös kuvitella, että facelift olisi oikeasti korjattu, kun ovat tuunanneet monta vähäisempääkin puutetta kuntoon.
 

Muuten uutisessa ei ollut mitään erityistä, mutta tämä pisti silmään:
Nelostien varressa Heinolan ABC:llä on lauantaista lähtien 32 latauspistettä, joista 27 tarjoaa suurteholatausta. Lisäksi yhdessä on Chademo-liitin....
Trendi on toki ollut nähtävissä jo aiemmin, mutta aika tylyllä tavalla kertoo Chademon alasajosta.
 
Tonni adapteriin on ihan pätevä investointi. Katsellu pariin otteeseen, muttei ole ollu aikaa jäädä kyttämään; jollain Lefa kuskilla on tuollainen, lataa CM parkkipaikalla välillä.
 

Muuten uutisessa ei ollut mitään erityistä, mutta tämä pisti silmään:

Trendi on toki ollut nähtävissä jo aiemmin, mutta aika tylyllä tavalla kertoo Chademon alasajosta.
Minulle pikemminkin yllätys on että siellä on edes yksi Chademo. Sinänsä kai positiivinen yllätys että Chademo on myös huomioitu, onhan se ihan järkevää.

Sitä vain ihmettelin että onko tuolla todellinen tarve tuollaiselle uudelle megalatausasemia, kun siellä ilmeisesti on jo lähellä esim. Cittarilla 18 pikalatauspistettä? Onko Kuoppijoon mänijöitä? Ilmeisesti ihan hirveästi, varsinkin sähköautolla. Heinolassa sitten voi useat kymmenet pikalatailla samanaikaisesti.
 
Minulle pikemminkin yllätys on että siellä on edes yksi Chademo. Sinänsä kai positiivinen yllätys että Chademo on myös huomioitu, onhan se ihan järkevää.

Sitä vain ihmettelin että onko tuolla todellinen tarve tuollaiselle uudelle megalatausasemia, kun siellä ilmeisesti on jo lähellä esim. Cittarilla 18 pikalatauspistettä? Onko Kuoppijoon mänijöitä? Ilmeisesti ihan hirveästi, varsinkin sähköautolla. Heinolassa sitten voi useat kymmenet pikalatailla samanaikaisesti.
Monella on kesämökkiä kuopion suunnalla, jotka asuu pk-seudulla.
 
Tonni adapteriin on ihan pätevä investointi. Katsellu pariin otteeseen, muttei ole ollu aikaa jäädä kyttämään; jollain Lefa kuskilla on tuollainen, lataa CM parkkipaikalla välillä.
Tuolla ei taida olla edelleenkään mitään siunausta Nissanin tms. toimesta? Adapterin käyttäjä kun on kuitenkin vastuussa, jos jotain sattuu. Siinä kohtaa ei ole kiva, jos on käyttänyt jotain kiinanihmettä.
 
Monella on kesämökkiä kuopion suunnalla, jotka asuu pk-seudulla.
Jaa, tosiaan, Saimaatkin sun muut. Eipähän tarvitse sitten jonotella latauspaikalla juhannusaattona.

EDIT: Saimaa taitaakin olla vähän eri suunnalla, ei mennä Heinolan kautta paitsi ehkä Tampesterista. En tunne Kehä I ulkopuolista Suomea niin hyvin, vaikka siellä asunkin. Mutta taitaa Kuopionkin suunnalla olla isoja järviä, Kalakukkojärvi ja mitä noita on.
 
Tallain niinkuin kauhean aikuismaisesti sanon etta mita sitten kun ei vaikuta nyt yhtaan mihinkaan. Paa-asia ettei sanota autossa olevan maalampoa.

Mutta kuitenkin autossa on maakaapeli? :)

Maasta ja ilmasta Skoda Elroqiin... Elroqissa näyttäisi esitteen perusteella olevan minimissään 19-tuumaiset renkaat. Mahtuukohan kuitenkin 18-tuumaiset jarrujen ylitse, jos haluaa sellaiset talvirenkaille?
 
Elroqin suomihinnat julki, huom. "alkaen".
1000001591.jpg
Sama tekstinä

Škoda Elroq 2025 hinnat alkaen 11.10.2024
Škoda Elroq 50 -mallisto alkaen 36 590,00 eur Vapaa autoetu 485 eur/kk Käyttöetu 425 eur/kk
Škoda Elroq 60 -mallisto alkaen 39 590,00 eur Vapaa autoetu 535 eur/kk Käyttöetu 475 eur/kk
Škoda Elroq 85 -mallisto alkaen 44 590,00 eur Vapaa autoetu 605 eur/kk Käyttöetu 545 eur/kk

ID.4 hinnasto
Pure Basic 125 kW, akku 52 kWh 45 530€
Pro Basic 210 kW, akku 77 kWh 48 570€
Pro 4MOTION Basic 210 kW, akku 77 kWh 50 600€

No hinnaston hinnat hinnasto hintoja, ja mitä sitten kilpailijat maksaa kuin Skoda myynnissä/toimituksessa Suomessa.

Edit:
Sokdan 50 mallissa ilmalämpöpumppu lisävaruste, mistä voidaan päätellä että muissa se on. Ja siis ilmalämpöpumppu nimityksellä.


 
Viimeksi muokattu:
^Varusteluettelon mukaan tarjolla olisi kaksi tasoa, Selection ja Style. Plus muutamia paketteja, joista valita. Mutta mitäköhän Selectionin ja Stylen välillä on hintaeroa?

Pari poimintaa, paketista riippumatta
Remote Access -etäkäyttöpalvelut, 3 vuotta
iV Remote Services -etäkäyttöpalvelut, 10 vuotta

Ja toinen, jos himoitsee tiettyjä lisävarusteita, niin osa näyttää vaativan pohjalle sen Style paketin. No en tiedä kaatuu oikeesti joku kaksipuoleinen matto tavaratilassa saaminen siihen, jos nyt vain oli listattu johonkni pakettiin.
 
En ainakaan keväällä ja kesällä ole kokenut mitään range-ahdistusta tuolla pikkuakkuisella EX30:lla. 200km ajaa toimistolle ihan huoletta ja perillä voi latailla. Pääkonttorilla tuli käytyä tekemässä joku muutaman tunnin pikakeikka eräänä päivänä, ja konttorin pihan 11kW latausasemalla sai ladattua akun täyteen paluumatkaa varten. Täytyy katsella miten talvella pärjää. Toki jos ajaa paljon ja pitkiä matkoja, niin silloin tarve isompiakkuiselle autolle on ymmärrettävä.

Softavikoja on korjailtu kanssa ihan kiitettävästi päivityksissä ja nyt tällä hetkellä ei taida olla mitään suurempaa ärsytystä enää. Googlen käyttöjärjestelmä toimii hyvin ja sulavasti. Viimeisimmän päivityksen Apple Car Play on kyllä ihan täysi vitsi, enkä ymmärrä miten kukaan käyttäisi sitä natiivin käyttöjärjestelmän sijasta.

Jos kaikki menee hyvin niin keväästä lähtien tilavuus pääsee koetukselle myös, kun tulee vauvan kärryt ym. hilppeet arkeen mukaan parin pienen koiran lisäksi.
Joo no eihän se kesällä mutta talvella tuosta tulee sinulla tippumaan puolet, jos et lämpimässä säilytä autoa. Toivottavasti ovenkahvat toimivat myös talvella.
 
Tallinna kansainvälisempi kuin Helsinki, samaten Riika. Jotain vihjaa jo sekin, että Bentleyllä on myymälä Riiassa, mutta Suomessa ei yhtäkään. :comp:
 
Tallinna kansainvälisempi kuin Helsinki, samaten Riika. Jotain vihjaa jo sekin, että Bentleyllä on myymälä Riiassa, mutta Suomessa ei yhtäkään. :comp:

Öö keskiverto Bentleystä maksetaan helvetisti autoveroa, parhaimmillaan/pahimmillaan taitaa pelkkä autovero olla melkein 300K€ jota Virossa ja Latviassa ei peritä.

Sähköautot on sitten ihan eri juttu
 
Vähän oli ajatuksena joo, että jos ylipäätään sähköauton tässä nyt uutena ostaa, niin ajaa sen sitten aikalailla "paaliin astI" (tai näin ainakin uskottelee itselleen. :D). Sellaisella strategialla juurikin Kia voisi olla 7 v / 150 tkm tehdastakuunsa ansiosta aika hyvä valinta (vaikka siinäkin on toki omat rajoitteensa). Tosin on kyllä edelleen Kian pyyntihinnat vaan niin järjettömän kovat, että lähes mahdotonta perustella itselleen miksi ostaisin +60 tonnilla Kian, kun nyt saa esim. Teslan kolmosen nelivetona kymppitonnia halvemmalla.

Toisaalta oikeastihan se "järkivalinta" olisi joku Model 3 takatuuppari, Kona tai vastaava 40k auto. Tai no, se oikeasti järkivalinta rahan kannalta olisi varmaan ettei ole autoa ollenkaan tai korkeintaan joku ihan halpa ruoska, mutta tässä varsinkin vanhemmiten on vaan tullut vähän sellainen asenne, että elämä on lyhyt ja senttiäkään et saa mukaasi kun tulee aika lähteä. Voit säästää paskalla autolla ajaessa tai bussissa mummujen, mamujen ja mammojen kanssa hikoillessa jotain kymppejä-satasia-tonneja aikajänteestä riippuen, mutta sitten yksi kaunis päivä kun vaikkapa se yksi lipidimöykky päättää vaihtaa postikoodia johonkin päin aivojasi, oletkin vihannes tai raato. Vihannes tai raato, joka on kiusannut itseään viimeiset kymmenen/miteälie vuotta ajamalla paskalla autolla tai hikoillut bussissa säästääkseen vähän rahaa. Siinä vaiheessa voi sitten kysyä itseltään, että oliko wöörttiä? Perillisten mielestä ehkä. :D

Eipä siinä, tasapainoiluahan tämäkin on, eikä elämäänsä voi (tai ainakaan kannata) tietenkään elää shekkivihko koko ajan sauhuten dopamiinia jahdatessa. Kieltämättä vähän hirvittää sähkäreiden nopeasta kehityksestä ja vielä muotoaan hakevista markkinoista johtuvat arvonalenemat vaikka kuinka olisi oikeasti ajamassa sitä autoa paaliin. Itseni tuntien alkaisi kyllä varmasti vituttamaan vaikka viiden vuoden päästä ajella tämän päivän sähköautolla, jos silloin löytyy jo jostain 30 tonnin kipoista enemmän rangea ja kaikkea mahdollista. Toisaalta kaikessa teknologiassa pätee nyt (ja luultavasti) aina, että aina saat odottamalla parempaa halvemmalla ja juuri ikinä ei ole hyvä aika ostaa. Toisaalta jos miettii nykyhetkestä viisi vuotta taaksepäin, niin eipä noissa patteriautoissa ainakaan tässä välissä ole mitään kovin maata mullistavaa tapahtunut.

Että joo, onhan noissa liisareissa (välillä) ihan järkeäkin, ainakin jos uskoo että arvonalenemat ovat jatkossa(kin) kovia. Toisaalta menee vaan kaikissa liisareissa hinnat niin koviksi meidän kilsoilla (+20 tkm) ja vaatimuksilla (neliveto, koukku), että en kyllä oikein saa sitäkään yhtälöä toimimaan, varsinkin kun arvonalenema realisoituu ainoastaan jos/kun auton myy.
Eikös tätä ”osta uusi, aja paaliin asti” ole perinteisesti pidetty huonoimpana mahdollisena tapana omistaa auto? Kaikkien vaihtoehtojen huonot puolet eikä juurikaan mitään hyvää.
 
Eikös tätä ”osta uusi, aja paaliin asti” ole perinteisesti pidetty huonoimpana mahdollisena tapana omistaa auto? Kaikkien vaihtoehtojen huonot puolet eikä juurikaan mitään hyvää.
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla millä logiikalla ja millä mittareilla se olisi jotenkin huonompi vaihtoehto, kuin esim. ostaa uusi auto kahden vuoden välein. :D
 
Eikös tätä ”osta uusi, aja paaliin asti” ole perinteisesti pidetty huonoimpana mahdollisena tapana omistaa auto? Kaikkien vaihtoehtojen huonot puolet eikä juurikaan mitään hyvää.

Onhan siinä paljon hyvääkin:

1. Tietää ja tuntee auton historian/kunnon sekä voi vaikuttaa siihen omalla toiminnallaan. Käytettyä ostaessa on ihan luojassaan ostaako mittariruuvatun/öljyjuopon/kolariauton/revitellyn.

2. Saa auton juuri siinä värissä ja niillä varusteilla kuin haluaa. Käytetyssä näin on suht harvoin, pl. Teslat ym. standardivarustein myytävät.

3. Auton ostaminen/vaihtaminen on kallista. Autokauppias vetää tonneja välistä joka kerta. Haluaako oikeasti elättää niitä välistävetäjiä vaihtamalla useammin kuin on pakko?

4. Ensimmäisenä ostajana/omistajana on takuuajan jälkeen vahvemmilla tehtaan ja maahantuojan kanssa, jos jotakin vikaa ilmenee ja sille etsitään maksajaa.
 
Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla millä logiikalla ja millä mittareilla se olisi jotenkin huonompi vaihtoehto, kuin esim. ostaa uusi auto kahden vuoden välein. :D
Uuden auton ostaminen on kallein mahdollinen tapa omistaa auto. Se ollaan silloin valmiita maksamaan, kun halutaan ajaa uudella autolla. Kaupasta ulosajettu auto ei kauaa ole uusi, joten Suomessa taitaa 3v olla tyypillinen auton ikä viimeistään vaihtaa taas uuteen. Tämä on toki kallista, mutta ajat koko ajan (lähes) uudella autolla.

Jos taas meinaat ajaa auton paaliin asti, niin silloin et selvästikään halua ajaa uudella autolla. Riiippumatta kestääkö se kulkupeli 10 vai 25 vuotta, niin suuren osan ajasta ajat vanhaa autoa ja suurimman osan ajasta ajat tonninpommia. Paaliin ajaminen indikoi myös, että autoilun kulut ovat oleellisia, silloin ei ole järkevää ajaa ja maksaa niitä 3 ensimmäistä kalleinta auton vuotta.

Jos lompakon kannalta miettii, niin järkevää on ostaa 3-4v vanha auto ja ajaa se paaliin, säästit 30-40% uuden auton hinnasta. Pari vuotta sitten tämä ei ollut teknisesti mahdollista kun käytettyjä sähkiksiä ei ollut myynnissä, mutta nyt alkaa jo olemaan.
 
Öö keskiverto Bentleystä maksetaan helvetisti autoveroa, parhaimmillaan/pahimmillaan taitaa pelkkä autovero olla melkein 300K€ jota Virossa ja Latviassa ei peritä.

Sähköautot on sitten ihan eri juttu

Autoilla (varsinkin jos ei ole päivittäisessä käytössä) niin tuota autoveron vaikutusta pienennetään järjestelyillä jossa autovuokrataan. Maksetaan autovero vain siitä ajasta kun auto on käytössä Suomessa.

Olisi kyllä mielenkiintoista kuulla millä logiikalla ja millä mittareilla se olisi jotenkin huonompi vaihtoehto, kuin esim. ostaa uusi auto kahden vuoden välein. :D

Aiemmin korkean autoverotuksen aikana , jolloin ei ollut käytettyjen isoa tuontia niin taisi perustua siihen että käytettyjen hinnat oli korkeat, niin sopivilla kaavoilla "uudella" ajaminen oli edullista.

Viimevuodet uusien ja käytettyjen hinnat ja kehitys niin sekaisin että en epäile etteikö muokkaamalla laskentatapaa, valikoimalla esimerkin, niin saa haluamansa lopputuloksen.

Ja sitten ne hullupösön kaltaiset tarjoukset jossa uuden km hinta oli niin edullinen että moni vanha romutusarvoinen liikkuva autokin alkoi näyttää kalliilta.


Sitten on myös heitä jotka nyt ei vaan jaksa vaihdella autoa, osatavat uuden ja ajavat niin pitkään kun ei ongelmia, perus huolto-ohjelmalla mennään ja mitä niissä tulee korjattavaa. Ehkä vähän sama kuin he jotka vaihtaa 3-4 vuoden välein, luotto kauppias pirauttaa ja kertoo että nyt olisi sopiva aika vaihtaa. Jotkut myös tuota tahtia perusteelee sillä että välirahat pysyy kohtuullisena, ei tee niin kipeää, vs vaihdokista todellista hyvitystä muutama tonni.
 
Viimeksi muokattu:
Uuden auton ostaminen on kallein mahdollinen tapa omistaa auto. Se ollaan silloin valmiita maksamaan, kun halutaan ajaa uudella autolla. Kaupasta ulosajettu auto ei kauaa ole uusi, joten Suomessa taitaa 3v olla tyypillinen auton ikä viimeistään vaihtaa taas uuteen. Tämä on toki kallista, mutta ajat koko ajan (lähes) uudella autolla.

Jos taas meinaat ajaa auton paaliin asti, niin silloin et selvästikään halua ajaa uudella autolla. Riiippumatta kestääkö se kulkupeli 10 vai 25 vuotta, niin suuren osan ajasta ajat vanhaa autoa ja suurimman osan ajasta ajat tonninpommia. Paaliin ajaminen indikoi myös, että autoilun kulut ovat oleellisia, silloin ei ole järkevää ajaa ja maksaa niitä 3 ensimmäistä kalleinta auton vuotta.

Jos lompakon kannalta miettii, niin järkevää on ostaa 3-4v vanha auto ja ajaa se paaliin, säästit 30-40% uuden auton hinnasta. Pari vuotta sitten tämä ei ollut teknisesti mahdollista kun käytettyjä sähkiksiä ei ollut myynnissä, mutta nyt alkaa jo olemaan.

Kyseenalaista. Vaikka hinta olisi 30-40% edullisempi kuin uudessa, niin elinkaarestakin on jo käytetty hyvinkin 20% auton ehtiessä 3-4 vuoden ikään. Ja sitten on se ongelma, että käytetyn auton rahoituskorot ovat yleensä huonompia kuin uusissa autoissa. Ostaako uusi Tesla (lähes) nollakorolla takuineen vai se 3-4 vuotta vanha 29k€ käytetty Kamuxilta 7,99%+kulut?
 
Uuden auton ostaminen on kallein mahdollinen tapa omistaa auto. Se ollaan silloin valmiita maksamaan, kun halutaan ajaa uudella autolla. Kaupasta ulosajettu auto ei kauaa ole uusi, joten Suomessa taitaa 3v olla tyypillinen auton ikä viimeistään vaihtaa taas uuteen. Tämä on toki kallista, mutta ajat koko ajan (lähes) uudella autolla.

Jos taas meinaat ajaa auton paaliin asti, niin silloin et selvästikään halua ajaa uudella autolla. Riiippumatta kestääkö se kulkupeli 10 vai 25 vuotta, niin suuren osan ajasta ajat vanhaa autoa ja suurimman osan ajasta ajat tonninpommia. Paaliin ajaminen indikoi myös, että autoilun kulut ovat oleellisia, silloin ei ole järkevää ajaa ja maksaa niitä 3 ensimmäistä kalleinta auton vuotta.

Jos lompakon kannalta miettii, niin järkevää on ostaa 3-4v vanha auto ja ajaa se paaliin, säästit 30-40% uuden auton hinnasta. Pari vuotta sitten tämä ei ollut teknisesti mahdollista kun käytettyjä sähkiksiä ei ollut myynnissä, mutta nyt alkaa jo olemaan.

Ei itselleni "uudella autolla ajaminen" ole mikään itseissarvo, vaan se että saa ajaa itseä miellyttävällä ja omaan tarkoitukseen sopivalla autolla.

Minä taas väittäisin, että kaikista huonoin vaihtoehto on nimenomaan se, että ostaa sen 3-4 vuotta vanhan auton ja EI aja paaliin saakka:

Plussat
+ Säästit alun nopeimman arvonaleneman verran rahaa (mutta ainoastaan jos ikinä myyt auton, jolloin et säästänyt juuri mitään)

Miinukset:
- Arvonalenema on silti sen 7-10% vuodessa ensimmäiset viitisen vuotta ainakin
- Rahoituskulut on paljon suuremmat kuin uudessa
- Auto ei ole uusi, eikä luultavasti enää tehdastakuun piirissä, lisäksi auton huolto ja ylläpito on saattanut olla ihan mitä tahansa, eli kaikki samat haitat kuin missä tahansa vanhassa autossa, täyttä arpapeliä
- Et päässyt valitsemaan auton varusteita ja ominaisuuksia
-Myydessä kuittaat luultavasti liikkeiden marginaalit sekä vanhan, että seuraavan auton osalta

Olen toki katsellut tässä käytettyjäkin, mutta tällä hetkellä ainakin tilanne on se, että uusiin saa erittäin edullista rahoitusta ja monet valmistajat tyhjää varastoja faceliftien alta pois, siinä missä nuo 3-4 vuotta käytetyt on edelleen suhteettoman kalliita (koska monet niistä on ostettu koronapiikkien aikaan) ja rahoitusten TVK pyörii kaksinumeroisissa luvuissa. Toki tilanne on jossakin määrin poikkeuksellinen ja koko sähköautomarkkina vielä aika lapsenkengissään.

Mutta kaikki riippuu ihan siitä mitä painottaa. Kuten tuossa jo mainitsin niin _oikeasti_ se rahan kannalta ainoa järkevä vaihtoehto on olla omistamatta autoa ollenkaan (paitsi jos se on esim. työn takia pakollinen).
 
Viimeksi muokattu:
Kyseenalaista. Vaikka hinta olisi 30-40% edullisempi kuin uudessa, niin elinkaarestakin on jo käytetty hyvinkin 20% auton ehtiessä 3-4 vuoden ikään. Ja sitten on se ongelma, että käytetyn auton rahoituskorot ovat yleensä huonompia kuin uusissa autoissa. Ostaako uusi Tesla (lähes) nollakorolla takuineen vai se 3-4 vuotta vanha 29k€ käytetty Kamuxilta 7,99%+kulut?
Sähkikset tuo oman sävyn kuvioon, ei sitä autoveroa, ja monella kyse voimainjan vaihdosta, eli vaihdetaan oikeasti johonkin uuteen ja he joilla jo vanha sähkisalla, niin ehkä vähän kokemuksen myötä haetaan sitä sopivampaa, ja vähän sitä akkupelkoa takaraivossa. Mutta jos Tesla alla, ja siihen tyytyväinen, niin sitten ehkä nimenomaan sen äärellä, onko kannattavaa vaihtaa, jos vaihtoehto on uusi samanlainen. Jos siis puhutaan heistä jotka vuodessa sahaa sen 15 000km- 30 000km , no se 100 000 henkinraja varmaan sähköissäkin, ehkä jopa enemmän.

Teslasta voisi laskeskella jotain km hintaan, olisko sen S vaihtanut kolmenvuoden välein vai ei.
 
Sähkikset tuo oman sävyn kuvioon, ei sitä autoveroa, ja monella kyse voimainjan vaihdosta, eli vaihdetaan oikeasti johonkin uuteen ja he joilla jo vanha sähkisalla, niin ehkä vähän kokemuksen myötä haetaan sitä sopivampaa, ja vähän sitä akkupelkoa takaraivossa. Mutta jos Tesla alla, ja siihen tyytyväinen, niin sitten ehkä nimenomaan sen äärellä, onko kannattavaa vaihtaa, jos vaihtoehto on uusi samanlainen. Jos siis puhutaan heistä jotka vuodessa sahaa sen 15 000km- 30 000km , no se 100 000 henkinraja varmaan sähköissäkin, ehkä jopa enemmän.

Teslasta voisi laskeskella jotain km hintaan, olisko sen S vaihtanut kolmenvuoden välein vai ei.

Jos ajaa paljon, niin voisi kokeilla ajaa auton sinne päälle 300 tkm ja sitten laittaa myyntiin Suomen halvimpana "Model 3:na"? Aina välillä näkyy mamuja ja teinipoikia ostamassa statusautoja, joihin ei oikeasti ole varaa, ja tälle huonommalle ainekselle menee kaupaksi ne viidentoista tonnin Teslat. Ja kauppahan on hyvä molemmin puolin - itse saa rahat ulos autosta ja välttyy kalliilta remonteilta, ostaja taas saa premiumia Suomen halvimpaan hintaan. Jos akku on kaput 350 tkm kohdalla, niin se on sitten sen seuraavan omistajan ongelma...
 
Jotkut myös tuota tahtia perusteelee sillä että välirahat pysyy kohtuullisena, ei tee niin kipeää, vs vaihdokista todellista hyvitystä muutama tonni.

Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Jos vaihtaa 3 vuoden sijaan vaikkapa 6 vuoden kohdalla, niin ei se väliraha kuitenkaan kaksinkertainen ole... eikä kolminkertainen, jos vaihtaa vasta 9 vuoden kohdalla. Ja samalla on saanut säästää sitä välirahaa enemmän/kauemmin, joten on voinut saada jotain korkotuottojakin...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 297
Viestejä
4 508 576
Jäsenet
74 350
Uusin jäsen
JMM333

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom