Yleistä keskustelua sähköautoista

Tätä en ole ikinä ymmärtänyt. Jos vaihtaa 3 vuoden sijaan vaikkapa 6 vuoden kohdalla, niin ei se väliraha kuitenkaan kaksinkertainen ole... eikä kolminkertainen, jos vaihtaa vasta 9 vuoden kohdalla. Ja samalla on saanut säästää sitä välirahaa enemmän/kauemmin, joten on voinut saada jotain korkotuottojakin...
Niin, jos se säästynyt raha laitettaisiin säästöön tai kasvamaan mutta usein näin ei ole vaan se väliraha otetaan 100% pätkällä jos edellisen vaihtohyvitys riittää käsirahaksi.
 
Ei tuo 23 kyllä nypytä tms. Suorastaan löysä ja imee tärinät paremmin kuin q6 rautajousin. En ole myöskään huomannut ohjauksessa mitään erityistä, mutta tottumus on enemmän ranskalaiseen suuntaan. Oletko varma ettei kyse ole urien aiheuttamasta ongelmasta? Minusta keppoisa ja rento matka-auto 80-100 km/h alueelle, motarilla alkaa äänieristys olla vähän kovilla omaan makuun. Neliveto pakotettuna menee kuin kiskoilla talvella. Nämä tietysti on makuasioita mistä tykkää eli jokaisen syytä koeajaa erilaisilla pinnoilla. Alustassa suurin vitutus on järjetön kääntösäde, todella kömpelö parkkihalleissa.
Kyllä tuo vaan täristää ja samaa saannut kuulla monelta muultakin. Lähipiirissä 3 muutakin samanlaista autoa ja kaikki valittaa samaa asiaa. Noiden lisäksi myös liikkeen omissa demoautoissa ollut samaa ongelmaa ja TM kertoi samasta asiasta omassa talvitestissään eli ei kyseessä ole mikään yksilötapaus. Ioniqin alusta vaan tuo läpi kaikki pienetkin epätasaisuudet, vaikka kyseessä olisi aivan uusi asfaltti (kuten jo kerroin edellisessä viestissä) eli ei kyse voi olla urista. Samoja teitä kun ajeli ID4 / Leaf autoilla niin ne meni kuin sukkasiltaan ilman minkäänlaisia värinöitä kabiinissa. Kyllä tuo Ioniq on vaan aika paska tuon suhteen ei siitä pääse yli eikä ympäri. Asiaa on tutkittu huollossa nyt varmaan 5-6 kertaa eikä vikaa löydy, vaikka ollaan syynätty renkaita ja alustaa jne.
 
Kyllä tuo vaan täristää ja samaa saannut kuulla monelta muultakin. Lähipiirissä 3 muutakin samanlaista autoa ja kaikki valittaa samaa asiaa. Noiden lisäksi myös liikkeen omissa demoautoissa ollut samaa ongelmaa ja TM kertoi samasta asiasta omassa talvitestissään eli ei kyseessä ole mikään yksilötapaus. Ioniqin alusta vaan tuo läpi kaikki pienetkin epätasaisuudet, vaikka kyseessä olisi aivan uusi asfaltti (kuten jo kerroin edellisessä viestissä) eli ei kyse voi olla urista. Samoja teitä kun ajeli ID4 / Leaf autoilla niin ne meni kuin sukkasiltaan ilman minkäänlaisia värinöitä kabiinissa. Kyllä tuo Ioniq on vaan aika paska tuon suhteen ei siitä pääse yli eikä ympäri. Asiaa on tutkittu huollossa nyt varmaan 5-6 kertaa eikä vikaa löydy, vaikka ollaan syynätty renkaita ja alustaa jne.
Onko sulla muuten mitkä renkaat? 19" vai 20" vanteilla? Itse meinasin ensikesäksi hommata 19" jos edes vähän paranisi.
 
Kyllä tuo vaan täristää ja samaa saannut kuulla monelta muultakin. Lähipiirissä 3 muutakin samanlaista autoa ja kaikki valittaa samaa asiaa. Noiden lisäksi myös liikkeen omissa demoautoissa ollut samaa ongelmaa ja TM kertoi samasta asiasta omassa talvitestissään eli ei kyseessä ole mikään yksilötapaus. Ioniqin alusta vaan tuo läpi kaikki pienetkin epätasaisuudet, vaikka kyseessä olisi aivan uusi asfaltti (kuten jo kerroin edellisessä viestissä) eli ei kyse voi olla urista. Samoja teitä kun ajeli ID4 / Leaf autoilla niin ne meni kuin sukkasiltaan ilman minkäänlaisia värinöitä kabiinissa. Kyllä tuo Ioniq on vaan aika paska tuon suhteen ei siitä pääse yli eikä ympäri. Asiaa on tutkittu huollossa nyt varmaan 5-6 kertaa eikä vikaa löydy, vaikka ollaan syynätty renkaita ja alustaa jne.
En kyllä hyvällä tahdollakaan kykene tunnistamaan, että omassa yksilössä olisi ongelmaa tämän asian suhteen. Varsinkaan uudella asfaltilla. Id.7 oli koeajossa epämiellyttävämpi kuin Ioniq 5, toki tämä sillä kommentilla, että jos on pakko pistää järjestykseen. Molemmat täysin ok. Omassa on 19" nakit nelivetona ilman foameja ja 23 päivitetty alusta. Liekö sitten käynyt tuuri, lähes kaikki muut vakiofeaturet autosta löytyi uutena. Autobassadonen kunniaksi täytyy sanoa, että jaksavat kyllä kiltisti korjata/tutkia.

e: Tärinöiden osalta sanoisin, että rautajousi q6 oli epämiellyttävämmin viritetty kuin Ioniq 5, mitä alustan pehmeyteen tulee. Q6 on paikat lähtee irti tason täristin epätasaisella pinnalla. Sama pätkä ilmajousiversiolla (tosin Macan) oli ok. Ohjauksen tarkkuus on sitten toinen juttu, mutta kuten ranskalaisissakin, yleensä saa valita vain toisen. (Ja edelleen, ei olisi pientäkään ongelmaa ottaa mitään näistä kolmesta, koeajossa aina samalla pätkällä vaan huomaa erot hyvin.)

e2: Vaahtomuovirenkaissa myyjä sanoi olleen pirusti ongelmia. Jos sinulla on sellaiset, niin siinäpä se syy hyvin suurella todennäköisyydellä on.

e3: Tässä kun on muitakin omistajia paikalla - Saako jostain säädettyä carplayn äänenvoimakkuutta erikseen radiosta riippumattomasti? Ongelma siis se, että radiolla voluumiksi riittää 3, carplay (spotify) tarvitsee 8. Jälkimmäistä kun on käyttänyt, niin vähän radio kajahtaa. En onnistunut ompustakaan löytämään asetusta, jolla tason saisi säädettyä. Carplayn (auton) asetuksista jos säätää oletusvoimakkuutta, niin sehän jää käyttöön vaikka median vaihtaisi radioksi.
 
Viimeksi muokattu:
Niin, jos se säästynyt raha laitettaisiin säästöön tai kasvamaan mutta usein näin ei ole vaan se väliraha otetaan 100% pätkällä jos edellisen vaihtohyvitys riittää käsirahaksi.
Osalla toki rahoittaa velalla ja siinä pitää jotain kattoa, sellaista minkä kanssa on hyvä elää, vaikka vähän suhdanteita. eli vaikka auto on huono sijoitus, mutta jos elintaso vähän laskee, niin on sitten autoa jäljellä vuosiksi.

Mutta ei kaikki osa velalla, joillain kyse on siitä että käteisenä on välirahan verran, ei haluta realisoida säästöjä autoa varten, kun se on tyhmä sijoitus, eikä haluta ainakaan autoa vellalla vivuttaa. ja rahaa ei sinänsä tilillä makuuteta, eli muuten se sitten laitetaan jonnekkin muualle.
 
Uuden auton ostaminen on kallein mahdollinen tapa omistaa auto. Se ollaan silloin valmiita maksamaan, kun halutaan ajaa uudella autolla. Kaupasta ulosajettu auto ei kauaa ole uusi, joten Suomessa taitaa 3v olla tyypillinen auton ikä viimeistään vaihtaa taas uuteen. Tämä on toki kallista, mutta ajat koko ajan (lähes) uudella autolla.

Jos taas meinaat ajaa auton paaliin asti, niin silloin et selvästikään halua ajaa uudella autolla. Riiippumatta kestääkö se kulkupeli 10 vai 25 vuotta, niin suuren osan ajasta ajat vanhaa autoa ja suurimman osan ajasta ajat tonninpommia. Paaliin ajaminen indikoi myös, että autoilun kulut ovat oleellisia, silloin ei ole järkevää ajaa ja maksaa niitä 3 ensimmäistä kalleinta auton vuotta.

Jos lompakon kannalta miettii, niin järkevää on ostaa 3-4v vanha auto ja ajaa se paaliin, säästit 30-40% uuden auton hinnasta. Pari vuotta sitten tämä ei ollut teknisesti mahdollista kun käytettyjä sähkiksiä ei ollut myynnissä, mutta nyt alkaa jo olemaan.
Itse tilasin ID.7 GTX:n sillä ajatuksella että ajan sen paaliin asti. Ajan tosin sen ~50tkm vuodessa, ja veikkaan että se on mukava auto ajaa vielä 8 vuoden ikäisenä 400tkm ajettuna mikäli muuten vain kestää. Toki sen saatan myydä tuossakin kohdin, mutta jos sillä itse ajaa yli 3-400tkm niin tulkitsen että se on jo käytännössä ajettu paaliin nykystandardeilla.
 
Itse tilasin ID.7 GTX:n sillä ajatuksella että ajan sen paaliin asti. Ajan tosin sen ~50tkm vuodessa, ja veikkaan että se on mukava auto ajaa vielä 8 vuoden ikäisenä 400tkm ajettuna mikäli muuten vain kestää. Toki sen saatan myydä tuossakin kohdin, mutta jos sillä itse ajaa yli 3-400tkm niin tulkitsen että se on jo käytännössä ajettu paaliin nykystandardeilla.
Samasta syystä itselläkin uusi sähköauto. Säästöt on niin valtavia että roihahtakoon vaikka liekkeihin 400 tkm kohdalla eli 6-7v iässä kun pitäs seuraavaa katsoa.
 
Ja vielä suurempi säästö jos olisi ostanut neljä vuotta vanhan. Jne jne.

Uutena kun ostaa niin saa uuden auton takuulla. Jos ajaa oikeasti paljon niin sillä on merkitystä.

Toinen vaihtoehto paljon ajavalle on ostaa hieman vanhempi, mutta suht vähän ajettu auto. Esim. ensimmäisen hihnarempan läpikäynyt, hyvän huoltohistorian omaava n. 5-vuotias auto, jossa mittarissa max. 50 tkm. Siihen voi ajaa reilu 100 tkm lisää ja autosta saa edelleen jonkinmoisen hyvityksen parin-kolmen vuoden kuluttua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 258
Viestejä
4 437 947
Jäsenet
73 519
Uusin jäsen
Heunukki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom