Yleistä keskustelua sähköautoista

Kaksi asiaa, joihin itsellä eniten homma haukkaa: kahden vuoden takuu ja VAG-konserni.
Volkkariinkin saa kanta-asiakas ilmaiseksi kolmannen vuoden, muut rahalla. Seatilla 5 v, Skodalla taisi rahalla irrota sama. Sitä en uskalla arvailla kummalla on huonompi jälkimarkkinointi, mutta VAG ja Tesla taitaa olla ne mädäntyneimmät omenat korissa eli otti kumman tahansa, niin ei aihetta juhlaan.
 
Volkkariinkin saa kanta-asiakas ilmaiseksi kolmannen vuoden, muut rahalla. Seatilla 5 v, Skodalla taisi rahalla irrota sama. Sitä en uskalla arvailla kummalla on huonompi jälkimarkkinointi, mutta VAG ja Tesla taitaa olla ne mädäntyneimmät omenat korissa eli otti kumman tahansa, niin ei aihetta juhlaan.

Lisäksi noihin VAG-autoihin saa huolenpitosopimuksia. Taloudellisesti tuskin kannattaa, mutta saapahan kustannusten ennakoitavuutta ja mielenrauhaa.
 
Model 3 on takatiloiltaan pieni, lattia on korkealla (tai istuin matalalla) 190cm lyhyt istuu polvet koukussa omien jalkojensa välissä.
10 vuotta vanha Golf on tilankäytöltään parempi mitä takapenkkeihin tulee.. kuskin taakse mahtuu myös turvaistuin tai samankokoinen matkustaja.

Jaa-a, vaikea näin standardimittaisena kommentoida muuten kuin, että ainakin tällä videolla kaksimetrinen kaveri mahtuu omasta mielestään ihan hyvin kolmosen rattiin ja mahtuu myös ainakin vänkärin puolen takapenkille kun edessä istuu 182 cm pitkä kaveri. Ihan kohtuullisesti myös tämä 190 senttinen kaveri näyttäisi kolmosen takapenkille mahtuvan. Toisaalta itselle nyt auton takatilat on muutenkin aika yhdentekevät, kun enpä minä oman autoni takapenkillä ikinä istu ja jos ei matkustajille kyyti kelpaa niin voi vaikka tilata taksin tai kävellä. :D Lapset taas mahtuu pienemmällekin takapenkille ja toisaalta omissa testeissä meidän todella iso kääntyvä turvaistuin mahtui Model 3:ssa kuskin penkin taakse ihan heittämällä, vaikka olenkin toki vain 180 cm. Mutta jälleen, kukin omiin tarpeisiinsa jne.

Tuo akuston takia korkea lattia nyt vaan on vähän kaikkien sähköautojen ongelma, mikä johtaa siihen, että takapenkillä istutaan melkein kaikissa jalat korkeammalla kuin vastaavan kokoisissa polttiksissa. Tämä tietysti myös korostuu kun auto on kokonaisuudessaan matalampi.

Ariya? 87kWh & AWD olis 53k. Korimalli tosin erilainen ja pitäisi tyytyä Advance -varustelutasoon, en tiedä miten näiden osalta vertautuu tuohon Teslaan.
Tämä on ollut harkinnassa hyvin korkealla. Kävin koeajamassakin ja oli ihan helvetin mukava ajaa ja meni todella raffillakin tiellä ihan sukkasillaan. Ongelmana on vaan se, että Ariyan tilat on oikeasti yllättävän surkeat auton koosta huolimatta. Säilytysratkaisut sisällä on vähän ihmeellisiä, frunkkia ei ole ollenkaan ja takakontti on ihan aikuisten oikeasti pienempi kuin Model 3:ssa. Suorastaan hämmentävän pieni noin isoon autoon ja nelivedossa kontti on vielä etuvetoakin pienempi. Väittäisin, että edes "ylipakkaamalla" ei mahdu yhtä paljon tavaraa kyytiin kuin kolmoseen. Nissanin softa oli kanssa vähän ysärihenkinen ja jostain aivan käsittämättömästä syystä Ariyassa ei pysty ladatessa rajoittamaan ohjelmallisesti akun varaustilaa esim. 80%, vaikka autossa on NMC-akku ja Nissan itsekin käskee välttämään täyteen lataamista. Lisäksi toimitusaika olisi useamman kuukauden.

Tästä huolimatta on kyllä edelleen harkinnassa ja ajattelin ainakin tarjouksen pyytää, koska oli vaan niin mukava ajaa. Maksimaalista tilantarvetta kun nyt on aika harvoin ja vähän isompi kulutus on aika yhdentekevää kun ajaminen on joka tapauksessa niin halpaa.
 
Viimeksi muokattu:
Volkkariinkin saa kanta-asiakas ilmaiseksi kolmannen vuoden, muut rahalla. Seatilla 5 v, Skodalla taisi rahalla irrota sama. Sitä en uskalla arvailla kummalla on huonompi jälkimarkkinointi, mutta VAG ja Tesla taitaa olla ne mädäntyneimmät omenat korissa eli otti kumman tahansa, niin ei aihetta juhlaan.
Sähköautoissa karttaisin ennemmin Mersua kuin Vaggia viimeaikaisten akkuperseilyjen johdosta. Lommo akun vieressä pohjalevyssä --> koko paska uusintaan. Vag uusii pohjalevyn ja jatkaa ajoa.
 
Enkä rehellisesti ymmärrä tuota ID-kammoa kuka ostaa auton jonkun softan perusteella, tasan nolla vikaa vuoden kokemuksella. Android auto/ Carplay tekee sen softan muutenkin turhaksi.

Tätä miettinyt itsekkin ihan jo sähköautoissa. Mitä softaa saat vaikka Audin Q6 mitä et saa vastaavasta polttomoottorivehkeestä? Vai johtuuko siitä että monelle taitaa sähköauto olla eka ihan uusi auto tai ainakin tältä vuosikymmeneltä ja ollaan haltioissaan kun saa auton ovet auki applikaatiosta.
 
Äh on tämä kyllä tesla-vihassaan toksinen ketju. Pitää käydä taas vuoden päästä kurkistamassa missä mennään.
Taitaa kyllä enemmän olla ongelmana, että vaikka sanotaan ymmärrettävän erilaiset tarpeet, niin silti se oma valinta on paras. Jos tämä keskustelu näytti sinusta tesla-vihalta, niin kannattaa ehkä puhdistaa ne fanilasit.
 
Taitaa kyllä enemmän olla ongelmana, että vaikka sanotaan ymmärrettävän erilaiset tarpeet, niin silti se oma valinta on paras. Jos tämä keskustelu näytti sinusta tesla-vihalta, niin kannattaa ehkä puhdistaa ne fanilasit.

Jos tämä oli minulle suunnattu, niin en ole kyllä valinnut vielä yhtään mitään. :D

Koomista muutenkin, että jotenkin minä olen nyt täällä puolustelemassa Teslaa, kun yleensä olen niitä jotka kärkäimmin sitä haukkuvat. Toisaalta jos vastaavasti ottaa ne vihalasit pois silmiltä, niin vaatii suoranaista älyllistä epärehellisyyttä väittää, etteikö varsinkin standard range Model 3 tarjoaisi tällä hetkellä varsin ylivoimaista bang/buckkia perushyvää sähkäriä hakevalle henkilölle, joka ei säännöllisesti kuljeta pesukoneita ja/tai pelaa NBA:ssa ja/tai kuskaa NBA-pelaajia. Ei se todellakaan täydellinen auto ole, mutta ongelmistaan huolimatta aika pirun hyvä, ainakin jos pystyy elämään (edelleen vitun tyhmien) nappivilkkujen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
En olisi valtavan huolissani minkään sähköauton akun mekaanisesta kolhiintumisesta, harvemmin teillä öljypohjatkaan on autoista paukkunut?

Kyllä, tapahtuu niitäkin, mutta aika vähäisissä määrin. Epävarmoissa tilanteissa (mökkitie jne) vauhtia minimiin ja tarkastella etukäteen minnekkä on ajamassa.
 
Jos tämä oli minulle suunnattu, niin en ole kyllä valinnut vielä yhtään mitään. :D

Koomista muutenkin, että jotenkin minä olen nyt täällä puolustelemassa Teslaa, kun yleensä olen niitä jotka kärkäimmin sitä haukkuvat. Toisaalta jos vastaavasti ottaa ne vihalasit pois silmiltä ja on oikeasti rehellinen itselleen, niin vaatii jo suoranaista älyllistä epärehellisyyttä väittää, etteikö varsinkin standard range Model 3 tarjoaisi tällä hetkellä varsin ylivoimaista bang/buckkia perushyvää sähkäriä hakevalle henkilölle, joka ei säännöllisesti kuljeta pesukoneita ja/tai pelaa NBA:ssa ja/tai kuskaa NBA-pelaajia. Ei se todellakaan täydellinen auto ole, mutta ongelmistaan huolimatta aika pirun hyvä, ainakin jos pystyy elämään (edelleen vitun tyhmien) nappivilkkujen kanssa.
No suurimmaksi osaksi oli suunnattu sille kenelle vastasin.

Mutta kyllähän tämäkin viestisi nyt jonkinlaista denialismia kommenttini mukaisesti edustaa. Asetat auton valinnalle reunaehtoja, jotka eivät ole sinun asiasi päättää muiden puolesta. Ei bang/buck merkitse paskaakaan, jos se auto ei täytä käyttäjänsä vaatimuksia. Sellainen auto kun ei päädy edes vertailulistalle. Bang/buck on tasan 0, kun auto ei ole sopiva. Tämä ei tietysti muuta sitä asiaa, että jollekin toiselle valinta on täysin päinvastoin. Ihan miten ne käyttäjän vaatimukset menevät. Muutama vuosi sitten ei ollut sitä luksusta, että olisi voinut hylätä autoja pois, kun malleja oli hyvin rajallisesti. Nyt on varaa valita ja pääsääntöisesti jokaisella pääsee liikkumaan enemmän tai vähemmän vaivatta.

(Se kyllä täytyy todeta, että sedanin takaluukku oli paskaa käytettävyydeltään jo ennen kuin koko Teslaa oli keksittykään.)
 
Itseäkään ei softa edes kiinnosta, kunhan homma toimii.
Tarkotitaa käytännössä sitä, että etälämmitys onnistuu tms. muut mukavuusjutut ja perusjutut toimii enempää miettimättä.
Varusteista adaptive cruise control, "ohjaava kaistavahti", ja "sähköwebasto", adaptiiviset ajovalot, "keyless go" ja mennään jo pitkälle.

Eli ihan riittää että normijutut toimii ja loput on tiloista kiinni.

Softa ei kiinnosta sen suuremmin, kunhan tilat on kohdillaan ja hinta/laatu vastaa odotuksia..

"Tuleviin remontteihin" viitaten, niin onhan tuo sinänsä hyvä että mallia valmistetaan "valtavia määriä". Se teettää varmasti pitkällä aikajänteellä hyvää "korjauspalveluille", olkoonkin että esm. Model Y:t taitaa olla Suomesssa 2021 vm eteenpäin käytännössä eli eivät ole "vanhoja ja raihnaisia" vielä hetkeen isossa kuvassa. Toisaalta en ole varma, että auttaako valmistusmäärätkään, jos akku on osa kantavaa runkoa ja "yhdestä valusta" ?

Mutta joo, hintahan tuossa monelle on "siihe mitä saa" mikä noissa Tesloissa kiinnostaa. Kyllähän sitä itekki jonku VW.ID7 GTX tms. KIA EV9 tai jonku Polestar 3 ottaisi, mutta tahtovat olla kalliita köyhälle. Ja ID.7:ssa on aivan kauheat haptiset ne rattinapit; kukahan ne "keksi" siihen laittaa.. Mut toivoa on, kuten polttis-passat näyttää.
-

Loppuvuodesta tulossa ilmeisesti kiinnostavista autoista vielä Ford Tourneo E, mutta onkohan mitä muita malleja tulossa vielä tähän Q4..
 
Mutta kyllähän tämäkin viestisi nyt jonkinlaista denialismia kommenttini mukaisesti edustaa. Asetat auton valinnalle reunaehtoja, jotka eivät ole sinun asiasi päättää muiden puolesta. Ei bang/buck merkitse paskaakaan, jos se auto ei täytä käyttäjänsä vaatimuksia. Sellainen auto kun ei päädy edes vertailulistalle. Bang/buck on tasan 0, kun auto ei ole sopiva. Tämä ei tietysti muuta sitä asiaa, että jollekin toiselle valinta on täysin päinvastoin. Ihan miten ne käyttäjän vaatimukset menevät. Muutama vuosi sitten ei ollut sitä luksusta, että olisi voinut hylätä autoja pois, kun malleja oli hyvin rajallisesti. Nyt on varaa valita ja pääsääntöisesti jokaisella pääsee liikkumaan enemmän tai vähemmän vaivatta.

Edelleen, jokaisen kannattaa toki painottaa omassa auton valinnassa niitä asioita jotka on aidosti itselle tärkeitä, mutta vähän kyllä tulee sellaisia "patteri autot on iha paskoja ku ei voi ajaa kusematta lappiin ja takas kolmen peräkärryn kanssa" - viboja näistä "model 3 on pikkuauto" - jutuista ja lähinnä olen niihin puuttunut, ihan vaan kun on tässä tullut lähiaikoina käytyä vähän kaikenlaisten autojen renkaita potkimassa, eli on tuoretta ensikäden kokemusta asioihin. Sen pohjalta väitän, että ihan objektiivisesti model 3 on varsin yleishyvä ja erityisesti hinta-ominaisuudet-suhteeltaan aika helvetin kova auto. Ei tietenkään kaikille, enkä tosiaan ole itsekään vielä yhtään varma päädynkö siihen.

EV6 ois ehkä se mikä eniten kiinnostaa, mutta ne on (varusteltuina) kalliita ja ICCU yms. kuumoddaa.
 
Tämä on ollut harkinnassa hyvin korkealla. Kävin koeajamassakin ja oli ihan helvetin mukava ajaa ja meni todella raffillakin tiellä ihan sukkasillaan. Ongelmana on vaan se, että Ariyan tilat on oikeasti yllättävän surkeat auton koosta huolimatta. Säilytysratkaisut sisällä on vähän ihmeellisiä, frunkkia ei ole ollenkaan ja takakontti on ihan aikuisten oikeasti pienempi kuin Model 3:ssa. Suorastaan hämmentävän pieni noin isoon autoon ja nelivedossa kontti on vielä etuvetoakin pienempi. Väittäisin, että edes "ylipakkaamalla" ei mahdu yhtä paljon tavaraa kyytiin kuin kolmoseen. Nissanin softa oli kanssa vähän ysärihenkinen ja jostain aivan käsittämättömästä syystä Ariyassa ei pysty ladatessa rajoittamaan ohjelmallisesti akun varaustilaa esim. 80%, vaikka autossa on NMC-akku ja Nissan itsekin käskee välttämään täyteen lataamista. Lisäksi toimitusaika olisi useamman kuukauden.

Tästä huolimatta on kyllä edelleen harkinnassa ja ajattelin ainakin tarjouksen pyytää, koska oli vaan niin mukava ajaa. Maksimaalista tilantarvetta kun nyt on aika harvoin ja vähän isompi kulutus on aika yhdentekevää kun ajaminen on joka tapauksessa niin halpaa.
Juu, itsellä nyt 10tkm awd Ariyalla kilsoja takana ja olen digannut. Frunkin puutetta en ole kokenut minkäänlaiseksi ongelmaksi, takakonttiin mahtuu sinne levyn alle latausjohto ja muut pikkurölöt mitä ei aktiivisesti tule muuten tarvittua.

Takakontti on kyllä auton kokoon nähden pieni (415l awd:a), samaa kokoluokkaa kuin Astralla (422l), Volvo C40 (413l) tai Polestar 2 (405l). Ei ole tosin itsellä tullut vielä tuo ongelmaksi, kontissa on kulkenut niin ruohonleikkuria kuin perheen matkalaukutkin useamman päivän roadtripin aikana. Tietty jos tilantarve on iso tekijä autonvalinnassa löytyy varmasti parempiakin vaihtoehtoja.

Olen myös tietoinen siitä että Nissan jossain lähteissä ei suosittele lataamista 100% vaikkei sitä voi autosta softallisesti rajoittaa. En ole tästä jaksanut stressata vaan lataan aina täyteen. Pitäisikin katsella miltä SOH näyttää.
 
Edelleen, jokaisen kannattaa toki painottaa omassa auton valinnassa niitä asioita jotka on aidosti itselle tärkeitä, mutta vähän kyllä tulee sellaisia "patteri autot on iha paskoja ku ei voi ajaa kusematta lappiin ja takas kolmen peräkärryn kanssa" - viboja näistä "model 3 on pikkuauto" - jutuista ja lähinnä olen niihin puuttunut, ihan vaan kun on tässä tullut lähiaikoina käytyä vähän kaikenlaisten autojen renkaita potkimassa, eli on tuoretta ensikäden kokemusta asioihin. Sen pohjalta väitän, että ihan objektiivisesti model 3 on varsin yleishyvä ja erityisesti hinta-ominaisuudet-suhteeltaan aika helvetin kova auto. Ei tietenkään kaikille, enkä tosiaan ole itsekään vielä yhtään varma päädynkö siihen.

EV6 ois ehkä se mikä eniten kiinnostaa, mutta ne on (varusteltuina) kalliita ja ICCU yms. kuumoddaa.
Et sinä ainoa ketjun renkaidenpotkija ole, meidän sähkö-miillä alkaa tulla ns. päivät täyteen. Väitteessäsi model 3:n hintasuhteessa ei ole pätkääkään objektiivisuutta vaan se on sinun mielipide perustuen siihen mitä arvostat. Jos lähdetään sinun leikkiisi ja kuvitellaan, että auton mallilla ei ole mitään väliä, niin model 3 tietysti tarjoaa rahalle vastinetta. Poistomyynnissä oleva Leaf tarjoaisi vielä enemmän - Jso millään muulla kuin bang/puck ei ole väliä. Uudet tulokkaat Skodalta ja korealaisilta yms. tunkevat kyllä siinä määrin model 3 alueelle ja perhekäyttäjille paremman muotoisina, että kilpailu tulee olemaan veristä.
 
Ei noita kukaan vaihtele pommeihin enää merkkiliikkessä tulevaisuudessa pajat rupeaa kansirempan sijaan vaihtamaan moduuleita.

Kyllä pääperiaate pitää olla että koko akku ei mene vaihtoon. Jos koko akun joutuu vaihtamaan niin katastrofeilla ei ole eroa mitä se maksaa.

Moduleittain niitä tullaan jatkossa korjaamaan (kuten jo nykyään tehdään) valmistajan omien korjausten ulkopuolella. Jos akku ei ole purettavissa moduleiksi niin se on se huonoin tilanne.
Kyllä se paras akku on se akku joka kestää koko auton elinkaaren ilman korjauksia, samalla tavalla kuin polttiksissa moottorin tulisi kestää koko auton elinkaari. Toki kolarissa, pohjakosketuksessa tms. vaurioitunut akku olisi näppärintä korjata niin että vaihdetaan vaurioituneet moduulit, mutta esim. klassikko model ässien akut hajoili sen takia että kosteutta pääsi sisään. Joten en ihan täysin paskaksi haukkuisi tuollaista ei-niin-helposti korjattavissa olevaa Structural akkupakettia johon kosteuden on vaikeampaa päästä rikkomaan paikkoja.

Hiukan taas täällä mehustellaan näiden akkuremppojen kanssa. Aika harvaan nykypolttikseenkaan tehdään mitään koneremppoja. Jos kone leviää, niin vaihtomoottori tilalle.
 
Sähköautossa on todella paljon softaa, todella vanhentunut näkemys tuo, että vain ínfotainment on sitä softaa. On totta, että Teslassa käyttöliittymä on ok ja infotainmet ripeä toimimaan. Mutta softahan nimenomaan on sitä missä Teslalla on ongelmia ja jossa se on jäljessä perinnevalmistajien autoja ja softa on se jossa Teslan pitää vielä panostaa saadakseen muiden etumatka kiinni.

Teslan softaongelmat haijastuu juuri siihen kuinka vaikeaa Teslalle on ihan perusjuttuja tehdä. Kauanko kesti, että Tesla sai koodattua matriisivalot? Lasinpyyhkimien softaa Tesla ei vieläkään ole saanut kuntoon. Adaptiivinen vakionopeudensäädin ei toimi vaan esim. haamujarrutuksia tulee vielä vuonna 2024 paikoissa missä niitä on tullut jo vuosia, Tesla ei vaan osaa vielä softapuolta niin hyvin kuin muut. Tai sitten vaikka tasaisen lämpoötilan pitäminen autossa, miten se voi olla niin vaikeaa (no se on vaikeaa, koska se on sitä softaa). Applen CarPlayta Tesla ei tue ollenkaan (toki siinä kyseessä on ilmeisesti ideologiset syyt eikä pelkästään osaaminen, mutta softaongelma se silti on) jne.

Rumuudet ja hienoudet on sitten makuasioita, mutta onhan esim. Teslan penkit helvetin rumat muovinahka möhköt. Mutta sitten taas tumman harmaa Model Y hienoilla vanteilla on yllättävän hieno, eikä näytä saippuapalalta kuin vaikkapa valkoinen Model Y.

Sähköautoasiassa Tesla onkin sitten todella hyvä ja vaikka meidän halpis Kia voittaa Teslan softassa, muotoilussa ja perusjutuissa niin kyllähän se vie talvella liikaa sähköä ja lataaminen on aika onnetonta kun Teslaan vertaa.
Mitenköhän paljon perinnevalmistajat itse koodailevat autojensa softia? Taitaa suurinosa tulla jostain alihankintana, ja valojen ja muiden softa tulee varmaan jostain bosch/hella/valeo miltä lie. Tesla tehnyt kuitenkin reilu 10v vasta autoja niin on se ihme jos perinnevalmistajat ei millään osa-alueella olisi parempia kuin Tesla. Joko muut valmistajat tarjoaa samassa mittakaavassa OTA päivityksiä kuin Tesla? Vielä siis niin että ne päivitykset koskee muutakin kuin infotainmenttia. Ei se VAGillakaan tuo softapuoli toimi kuin ajatus kun sitä uutta BMS softaa Audeihin joudutaan odottamaan tammi-maaliskuulle asti? Siihen asti ajeltava niin että vaarana tulipalo.
 
OTA on hyvä asia mutta onko se pakollinen? Tesla toki tekee paljon muutoksia hyvään tai huonoon suuntaa. Jopa poistavat ominaisuuksia autosta huonontaen sen toimintoja.

Ehkä perinnevalmistajat haluavat testata softansa ennen kuin puskevat sen ulos.
 
OTA on hyvä asia mutta onko se pakollinen? Tesla toki tekee paljon muutoksia hyvään tai huonoon suuntaa. Jopa poistavat ominaisuuksia autosta huonontaen sen toimintoja.

Ehkä perinnevalmistajat haluavat testata softansa ennen kuin puskevat sen ulos.
Kyllä se OTA aika pakollinen on, ihan sen takia että päivitysten jakelu ja asennus onnistuu ilman korjaamoreissua. Vai meinasitko, että joka kerta kun löytyy joku haavoittovuus auton softasta, varataan aika huoltoon ja annetaan poikien siellä se päivittää? Nykyautoissa on kuitenkin tota compuutteripuolta ja ovat netissä kiinni 247, että on hyvä että jos löytyy tieturva-aukkoa ja muuta vastaavaa niin saadaan päivitykset sisään ilman korjaamoreissua.
 
Kyllä se OTA aika pakollinen on, ihan sen takia että päivitysten jakelu ja asennus onnistuu ilman korjaamoreissua. Vai meinasitko, että joka kerta kun löytyy joku haavoittovuus auton softasta, varataan aika huoltoon ja annetaan poikien siellä se päivittää? Nykyautoissa on kuitenkin tota compuutteripuolta ja ovat netissä kiinni 247, että on hyvä että jos löytyy tieturva-aukkoa ja muuta vastaavaa niin saadaan päivitykset sisään ilman korjaamoreissua.
Onhan noita aukkoja mutta harvemmin niistä ainakaan on uutisoitu, että suoraan viedään autot vaikka niiden avulla käsistä.

OTA ei aina ole pakollista jos ohjelmisto testataan ja se toimii kuten pitää.

Toisin kuin se että Teslan pystyy viemään rasbilla mikä jatkaa omistajan BTn kantavuutta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 520
Viestejä
4 443 760
Jäsenet
73 556
Uusin jäsen
aerrae

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom