Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse asiassa tuo facelift on paljon tärkeämpi kuin ehkä listan puolesta uskoisi. Ovat korjanneet siinä valtavan määrän pieniä ärsyttäviä suunnittelumokia. Esim. takaturvavöissä on nyt "kolo" rengaskotelossa, jossa vyönsolki mahtuu kääntymään. Aiemmassa mallissa 9/10 kertaa jäi väärinpäin rämisemään. Takaluukun kiinnitystä muutettu, aiempi malli jatkuvissa ongelmissa kolinan kanssa (jos sattui ns. yksilö). Lista pienistä parannuksista on sen verran pitkä, että en kyllä lähtis enää ostamaan vanhempaa mallia. Uusi infotainment langattomalla carplaylla on myös jees. Taisi ne muuttaa usb-pistokkeidenkin paikkaa, datapistoke vanhassa on typerässä paikassa. Jne jne. Hynyn kunniaksi sanottava, että korjauslista on kerätty todella hyvin. Pikkujutut olis saanut vaan tehtyä jo paljon aiemminkin.
Joo oon vaan kattonu muutaman noita videoita, ei niissä varmastikaan kaikkia muutoksia esitelty. Kyllähän tuossa korjattava on!
 
Tuo video heiluu niin pirusti, että ei pysty katsomaan, mutta hyvin siinä niitä on listattuna. Itselle oleellisimman (ei missään järjestyksessä):
- Takaluukun kolinakorjaus
- Lisäkamerat taakse + pyyhin
- Keskikonsolin napit istuinlämmitys jne
- Uusi infotainment langattomalla carplaylla
- Takapään parempi äänieristys
- Takaturvavöiden solkien lisätila kolinoiden välttämäseksi, saattoi olla edessäkin
- Ratin napit näytti selkeästi paremmilta
- Vähän isompi akku

Meh osastoa:
- Digitaaliset sivu ja taustapeilit
- Dataportti näytti olevan edelleen edessä "perse pitkällä" paikassa
- Ovien verhoilu edelleen näyttää samalta heikolta paperilta (keskiosa)
- Takaluukku tuskin on yhtään syvempi, just vähän liian matala kauppakasseille verhon kanssa
- Sisustan laatuvaikutelma taitaa olla yleisesti samaa tasoa kuin aiempi - ei surkea, mutta jos hinta on 60 k€ tuntumassa, niin parempikin saisi olla.
 
Tuo video heiluu niin pirusti, että ei pysty katsomaan, mutta hyvin siinä niitä on listattuna. Itselle oleellisimman (ei missään järjestyksessä):
- Takaluukun kolinakorjaus
- Lisäkamerat taakse + pyyhin
- Keskikonsolin napit istuinlämmitys jne
- Uusi infotainment langattomalla carplaylla
- Takapään parempi äänieristys
- Takaturvavöiden solkien lisätila kolinoiden välttämäseksi, saattoi olla edessäkin
- Ratin napit näytti selkeästi paremmilta
- Vähän isompi akku

Meh osastoa:
- Digitaaliset sivu ja taustapeilit
- Dataportti näytti olevan edelleen edessä "perse pitkällä" paikassa
- Ovien verhoilu edelleen näyttää samalta heikolta paperilta (keskiosa)
- Takaluukku tuskin on yhtään syvempi, just vähän liian matala kauppakasseille verhon kanssa
- Sisustan laatuvaikutelma taitaa olla yleisesti samaa tasoa kuin aiempi - ei surkea, mutta jos hinta on 60 k€ tuntumassa, niin parempikin saisi olla.
Itselle noista olis mieleen tuo isompi akku, takapään äänieristys ja takaluukun korjaus. Muilla ei väliä.
Oviin myös olisivat saaneet laittaa edes jotain äänieristystä, nyt kuuluu kaikki läpi tosi selvästi.
Toivottavasti ovat myös korjanneet ovien sisältä tulevat pärinät, niitäkin ollut useilla.
 
Iccu + 12 V juttuja en listannut, kun niistä ei ole tietoa ja vaikuttaisi että asia saatiin kuntoon myös alkuperäisessä mallissa. Toki edelleen 12 V ylläpitoraja taitaa olla 20%, joka on täysin typerää. Paljoa lohduttaa säästää isoa akkua, jos auto on pimeänä 12 V kyykättyä.

Ovien pärinöistä en niin tiedä, mulla sattui viallinen takaluukun verho, joka rämisi. Veikkaisin, että enemmän noita räminöitä tulee turvavöihin liittyen (mm. etuvöiden muoviosat resonoi joskus). Kuten sanoin, sisustassa ei olisi haitaksi pienet parannnukset.
 
Iccu + 12 V juttuja en listannut, kun niistä ei ole tietoa ja vaikuttaisi että asia saatiin kuntoon myös alkuperäisessä mallissa. Toki edelleen 12 V ylläpitoraja taitaa olla 20%, joka on täysin typerää. Paljoa lohduttaa säästää isoa akkua, jos auto on pimeänä 12 V kyykättyä.

Ovien pärinöistä en niin tiedä, mulla sattui viallinen takaluukun verho, joka rämisi. Veikkaisin, että enemmän noita räminöitä tulee turvavöihin liittyen (mm. etuvöiden muoviosat resonoi joskus). Kuten sanoin, sisustassa ei olisi haitaksi pienet parannnukset.
Iccuja ja 12V akkuja menee tasaiseen tahtiin porukalta. Ei ole vissiin selätetty niitä ongelmia vieläkään. Yleensä tuo iccu leipoo sen ohjelmistopäivityksen jälkeen ja epäilys on että samaa paskaa laittavat tilalle. Kampanjassa vaihtavat nyt 12V akkuja AGM malliin, mulle ei kyllä vaihdettu vissiin mittasivat vain. Joo ja tuo 20% latausraja on on typerä.
 
Ioniq 5 facelift tosiaan parantaa monia pikkuärsytyksiä, mutta en usko, että auton alustageometriaan tulee muutoksia ja sitä kautta ajettavuuteen. Suuntavakaus ja ohjaus maantiellä, kun ei ole Ioniqissa saksalaisten tasolla (esim. ID4) ja sitä joutuu ärsyttävästi paimentamaan tunnottoman, mutta herkän ohjauksen takia. Väittäisin, että -23 vuonna tullut päivitys taka-akselin jousitukseen ei myöskään ollut täysin onnistunut, koska nyt jousitus nypyttää / täristää millä tahansa alustalla (jopa juuri uusittu asfaltti) ja tuo kyllä on kaukana mukavasta ajofiiliksestä. Tässä suhteessa esim. ID4 meni kuin sukkasilteen ja aivan tasaisesti tien pinnasta välittämättä.
 
Ioniq 5 facelift tosiaan parantaa monia pikkuärsytyksiä, mutta en usko, että auton alustageometriaan tulee muutoksia ja sitä kautta ajettavuuteen. Suuntavakaus ja ohjaus maantiellä, kun ei ole Ioniqissa saksalaisten tasolla (esim. ID4) ja sitä joutuu ärsyttävästi paimentamaan tunnottoman, mutta herkän ohjauksen takia. Väittäisin, että -23 vuonna tullut päivitys taka-akselin jousitukseen ei myöskään ollut täysin onnistunut, koska nyt jousitus nypyttää / täristää millä tahansa alustalla (jopa juuri uusittu asfaltti) ja tuo kyllä on kaukana mukavasta ajofiiliksestä. Tässä suhteessa esim. ID4 meni kuin sukkasilteen ja aivan tasaisesti tien pinnasta välittämättä.
Ei tuo 23 kyllä nypytä tms. Suorastaan löysä ja imee tärinät paremmin kuin q6 rautajousin. En ole myöskään huomannut ohjauksessa mitään erityistä, mutta tottumus on enemmän ranskalaiseen suuntaan. Oletko varma ettei kyse ole urien aiheuttamasta ongelmasta? Minusta keppoisa ja rento matka-auto 80-100 km/h alueelle, motarilla alkaa äänieristys olla vähän kovilla omaan makuun. Neliveto pakotettuna menee kuin kiskoilla talvella. Nämä tietysti on makuasioita mistä tykkää eli jokaisen syytä koeajaa erilaisilla pinnoilla. Alustassa suurin vitutus on järjetön kääntösäde, todella kömpelö parkkihalleissa.
 
Iccuja ja 12V akkuja menee tasaiseen tahtiin porukalta. Ei ole vissiin selätetty niitä ongelmia vieläkään. Yleensä tuo iccu leipoo sen ohjelmistopäivityksen jälkeen ja epäilys on että samaa paskaa laittavat tilalle. Kampanjassa vaihtavat nyt 12V akkuja AGM malliin, mulle ei kyllä vaihdettu vissiin mittasivat vain. Joo ja tuo 20% latausraja on on typerä.
”Porukalta” tarkoittaa ilmeisesti esson baaria? Minusta iccu ja 12v vinkunat ovat vähentyneet esim. facessa. Toki jos sulla on maahantuojan tilastoja asiasta, niin ne kuulisi mieluusti…
 
Oliko siis Ioniq 5:een tulossa kans joku facelift yhdessä Kia EV 6 kanssa, vai miten noi päivittyy?

Tesla laittaa hyvin kannustimia muillekin parantaa tarjouksia; kuinka monen mielestä esim. Hyndai Kona on 40k parempi, kuin 40k Tesla 3 ? Toki Konassa jotain kivaa, kuten 40:20:40 penkit tms. ja takuut mut siihen karkeesti jää, ellei varustele sit reippaammin kaikkea V2L tms. mutta sit ollaankin jo 45k-50k hinnoissa nopeasti.

Eipähän siinä, en Konaa ole ikinä ajanutkaan, vaikka Ioniq 5 olen.. Pitänee käydä ajelee.

Konassa jarruton vetomassa top-specissäkin 300 kg... Rajaa kyllä aika monilla pois suoraan harkinnasta.

--

Itse olen tässä pyytänyt Kian EV6:sta tarjouksen muutamasta eri liikkeestä kun koeajolla siihen jossakin määrin tykästyin ja olen ollut siinä käsityksessä, että haluavat noista nykyisistä ennen faceliftiä eroon. Alkuun tuli kyllä ihan paskoja tarjouksia, mutta yhdestä liikkeestä sentään sain "nollakorko"-tarjouksen (oikeasti oli kyllä joku 15€/kk "kulu" mutta TVK silti jotain alle 0.5%), mutta kyllä edelleen vaan hinta karkaa väkiselläkin reilusti kuudenkympin huonommalle puolelle, ainakin jos haluaa nelivedon, koukun, talvirenkaat ja edes vähän varusteita. Vähän vaikea perustella itselleen tuota nyt kun Tesla taas muokkaa hintakenttää vähän uusiksi, vaikka Kia olikin kiva ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 23 kyllä nypytä tms. Suorastaan löysä ja imee tärinät paremmin kuin q6 rautajousin. En ole myöskään huomannut ohjauksessa mitään erityistä, mutta tottumus on enemmän ranskalaiseen suuntaan. Oletko varma ettei kyse ole urien aiheuttamasta ongelmasta? Minusta keppoisa ja rento matka-auto 80-100 km/h alueelle, motarilla alkaa äänieristys olla vähän kovilla omaan makuun. Neliveto pakotettuna menee kuin kiskoilla talvella. Nämä tietysti on makuasioita mistä tykkää eli jokaisen syytä koeajaa erilaisilla pinnoilla. Alustassa suurin vitutus on järjetön kääntösäde, todella kömpelö parkkihalleissa.
-23 mullakin ja kyllä nypyttää melko paljon, osittain varmaan johtuu noista paskoista Misukoista(lie vaimennus matskuja irtoillu). Oon huomannu että uudella asfaltillakin on hiukan kiharaa monesti ja sit ravistaa. Ajokokemus tuon tärinän osalta on tuttua edellisistä Korealaisista, pintakovahan tuo jousitus on.
Kaiken lisäx nuo 20" vetelee uriin melko rajusti, eikä tuo matalampi profiili ainakaan tärinöitä helpota.
 
Viimeksi muokattu:
”Porukalta” tarkoittaa ilmeisesti esson baaria? Minusta iccu ja 12v vinkunat ovat vähentyneet esim. facessa. Toki jos sulla on maahantuojan tilastoja asiasta, niin ne kuulisi mieluusti…
Kyllä se tarkoittaa ihan auton käyttäjiä. Voi olla että on vähentynyt mutta minusta noita ilmenee aivan liian paljon, jatkuva valitus noista.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 172
Viestejä
4 434 754
Jäsenet
73 508
Uusin jäsen
Kimmokimbo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom