- Liittynyt
- 20.11.2020
- Viestejä
- 132
Tuossa juuri uutta model 3 koeajettuani siinä kotimatkalla reflektoin, että olen itseasiassa erittäin tyytyväinen lähes kaikkeen nykyisessä autossa. Paitsi yhteen asiaan, ja se on auton keulilla istuva korealaisvalmisteinen metallilaatikko, jonka sisällä tapahtuu monta tuhatta pientä räjähdystä joka minuutti, joiden voima pyörittää ja vatkaa isoa läjää toisiaan hankaavia metalliosia.
Kyseessä siis Kia Optima PHEV, joissa on ilmeisesti ollut aika paljon pahoja moottoriongelmia erityisesti 100 tkm jälkeen... Itseasiassa nyt on takaisinkutsukin päällä, mutta oma autoni ei kuulunut siihen. En vaan tiedä johtuiko se siitä, että siinä ei aidosti ole tuota vikaa, vai siitä että auto on Ruotsista uitettu. Joka tapauksessa sähköautojen mekaaninen yksinkertaisuus on alkanut vetoamaan vielä aiempaakin enemmän...
(eipä siinä, vaikka nykyisen auton moottori räjähtäisi kokonaan, niin sen korvaaminen tulisi silti reilusti halvemmaksi kuin uuden sähkärin ostaminen, mutta hys nyt.)
Joo, ei voi ei. Ilmeisesti Nissan on vuoden 2013 Leaffista tuon poistanut ja sen jälkeen sitä ei ole yhdessäkään Nisukassa nähty. Yllätyin kyllä itsekin tuosta todella paljon ja se kyllä rajasi aika tehokkaasti itsellänikin sen pois laskuista.
Koomisinta on, että ilmeisesti jenkeissä joidenkin ostajien on pitänyt allekirjoittaa joku luovutussuostumuslomake, jossa vakuutetaan että ostaja ymmärtää että akun lataaminen yli 80% ja sen pitäminen sitä korkeammassa varaustilassa on sille haitallista...
Joopa se joo. Mulla Kia Optima PHEV ja moottorin vikavalo syttynyt ja sammunut ajoittain.
Merkkihuollon tarkastuksissa selvitetty, että jakoketju venynyt ja ajettu vasta vähän yli 140 tkm... Nyt pitää vaihtaa ketju & kaikki siihen kuluvat kilkkeet. Arvatkaa vaan mikä on maahantuojan kanta... autolla kun on Ruåttin maalla muutama huolto ajettu pitkäksi (ylitys muutama sata km ja yhdessä huollossa vähän yli 1000 km) auton alkuaikoina. Osat saisi goodwillinä, mutta työ maksaa vähän alle 1,5 k€. Aika ryösthinta imo kuitenkin, vaikka osat veloituksetta.
Jakoketju ei kyllä siitä veny, että huolto mennyt pikkusen pitkäksi. Olen ihan 100% asiasta, että täytyy olla ketjun valmistevika, kun sen pitäisi kestää koko auton ikä. Minkäs teet. Pesevät vaan kätensä tuossa, kun aiempi omistaja ylittänyt takuun edellytyksenä olevat huollon kilometrirajat.
Pitää kattoa missä sen korjauttaa, kun takuuta ei moottorin osalta enää ole. Neuvotella kans myyjäliikkeen kans, että tulvatko miten vastaan.
Huom! Olkaa tarkkoina nuiden huoltokirjojen kans, jos olette ostamassa takuualaista autoa tai vaikka ei ole enää takuutakaan. Jos on vedetty huollot pitkiksi, niin näin voi sitten käydä.
P.S: Mullaki oli takaisinkutsukampanja, missä selvitettiin mahdollista lisä-ääntä moottorissa. Vaihtotoimenpiteenä olisi ollu vain "vaihdamme uuden moottorin takuuseen". No ei kuulunut harmikseni tästä yksilöstä lisä-ääniä. Olis saanu uuden motin takuuseen ja ei olis tarvinnu jakoketjuhommia miettiä
