- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 709
Sähköauto sinänsä on energiatehokas hitaassa etenemisessä, mutta jos vetää leirimoodin päälle niin saa toki sähkömenemään paikallaankin ollessa. mutta jos vetelee niin viimeisillä energioilla niin ehkä sitten vähän tinkii viihtyvyydessä. ja kuullostaa myös siltä että juuri silloin sattunut päättää siirtyä viimeisillä wattitunneilla seuraavalle asemalla. eli juuri päätös, riittää juuri ja juuri 30km päähän "varatankilla", menempä sinne. oho tunnin venäily, päätän vetää sauna/jääkaappi leiritys asennon.Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km
Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti
Noin yleistän, jos tarve miettiä miksi ei halua sähköautoa, niin ihan tyypillinen perustelu on se että polttiksen tankkaus nopeus, pitkä toiminta säde tankillisella ja jos vielä haluaa, niin nopeatankkaus kanisterista.
Sähkis häviää noissa, voi sitten arvottaa miten haluaa. Ja ihan oikeasti on asioita mitkä askerruttaa sähkistä vakavasti harkitsevaa. Jos mallia valitessa on valinnut sopivankokoisen akkun, niin ehkä suurin tyytyväisyyden aihe on ollut se että sähkis on kotalähtiessä "tankki" täynnä. ja se että joillain pitkillä ajoilla joutuu lataileen muualla on ollut pieni hinta siitä. kaupan päälle sitten voimalinjan muut edut.
Mutta asia voi olla myös suuripettymys, lähinnä silloin jos ei ole miettinyt, ei kyseenalaistanut, ja hankkinut vajaa akkuisen, mikä ei riitä arkiseen ajoon, joka jo yksinään tekee siitä vaikean, jos vielä puuttuu ne koti/työpaikka lataukset, niin ehkä ei kannata suinpäin sähkikseen siirtyyä.
Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä
Jos nyt ei puhuta jonkin kasvukeskuksen aamukolareista, niin kuinka paljon noita on tapahtunut viimeisen 10v aikana. ja jos tässä vielä mielikuvaa että seistään tunti, puolitoista. Jos tosiaan ei ole viimeisillä wattitunneilla menossa niin sähkis sinänsä on noissakin tilanteissa enemmin vahvuus.
Jos tilanne on se että sähkistä tekisi oikeasti mieli, ja ollut kolaritilanteessa missä bensameinaa loppua, niin kaatuu valinta oikeasti siihen että joskus voisi käydä sama sähkiksellä , siis tunnin kolari seisonta juuri silloin kun päättänyt viimeisillä elektorneilla korkottaa seuraavalle asemalle, ja ettei silloin mitenkään voisi tinkiä lämmössä.
Jos noin, niin sitten voisi harkita polttoainelämmittimen asennuttamista, noin muuten sähkis on hitaassa etenemisessä varsin energiatehokas. Polttis taasen kaukan siitä.