Yleistä keskustelua sähköautoista

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km
Sähköauto sinänsä on energiatehokas hitaassa etenemisessä, mutta jos vetää leirimoodin päälle niin saa toki sähkömenemään paikallaankin ollessa. mutta jos vetelee niin viimeisillä energioilla niin ehkä sitten vähän tinkii viihtyvyydessä. ja kuullostaa myös siltä että juuri silloin sattunut päättää siirtyä viimeisillä wattitunneilla seuraavalle asemalla. eli juuri päätös, riittää juuri ja juuri 30km päähän "varatankilla", menempä sinne. oho tunnin venäily, päätän vetää sauna/jääkaappi leiritys asennon.

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Noin yleistän, jos tarve miettiä miksi ei halua sähköautoa, niin ihan tyypillinen perustelu on se että polttiksen tankkaus nopeus, pitkä toiminta säde tankillisella ja jos vielä haluaa, niin nopeatankkaus kanisterista.

Sähkis häviää noissa, voi sitten arvottaa miten haluaa. Ja ihan oikeasti on asioita mitkä askerruttaa sähkistä vakavasti harkitsevaa. Jos mallia valitessa on valinnut sopivankokoisen akkun, niin ehkä suurin tyytyväisyyden aihe on ollut se että sähkis on kotalähtiessä "tankki" täynnä. ja se että joillain pitkillä ajoilla joutuu lataileen muualla on ollut pieni hinta siitä. kaupan päälle sitten voimalinjan muut edut.

Mutta asia voi olla myös suuripettymys, lähinnä silloin jos ei ole miettinyt, ei kyseenalaistanut, ja hankkinut vajaa akkuisen, mikä ei riitä arkiseen ajoon, joka jo yksinään tekee siitä vaikean, jos vielä puuttuu ne koti/työpaikka lataukset, niin ehkä ei kannata suinpäin sähkikseen siirtyyä.


Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Jos nyt ei puhuta jonkin kasvukeskuksen aamukolareista, niin kuinka paljon noita on tapahtunut viimeisen 10v aikana. ja jos tässä vielä mielikuvaa että seistään tunti, puolitoista. Jos tosiaan ei ole viimeisillä wattitunneilla menossa niin sähkis sinänsä on noissakin tilanteissa enemmin vahvuus.

Jos tilanne on se että sähkistä tekisi oikeasti mieli, ja ollut kolaritilanteessa missä bensameinaa loppua, niin kaatuu valinta oikeasti siihen että joskus voisi käydä sama sähkiksellä , siis tunnin kolari seisonta juuri silloin kun päättänyt viimeisillä elektorneilla korkottaa seuraavalle asemalle, ja ettei silloin mitenkään voisi tinkiä lämmössä.

Jos noin, niin sitten voisi harkita polttoainelämmittimen asennuttamista, noin muuten sähkis on hitaassa etenemisessä varsin energiatehokas. Polttis taasen kaukan siitä.
 
Lämpöpumppu. Clean and simple.
Lämpöpumppu on hyvä, tosin saatan itse kutsua ilmalämpöpumpuksikin. Olkoon vaikka penispumppu.
Alun perin olin kovasti kiinnostunut onko toimintaperiaate sama kun taloissa käytettävissä ilp:eissä, no se selvisikin. Case closed.
 
Tuossa juuri uutta model 3 koeajettuani siinä kotimatkalla reflektoin, että olen itseasiassa erittäin tyytyväinen lähes kaikkeen nykyisessä autossa. Paitsi yhteen asiaan, ja se on auton keulilla istuva korealaisvalmisteinen metallilaatikko, jonka sisällä tapahtuu monta tuhatta pientä räjähdystä joka minuutti, joiden voima pyörittää ja vatkaa isoa läjää toisiaan hankaavia metalliosia. :D

Kyseessä siis Kia Optima PHEV, joissa on ilmeisesti ollut aika paljon pahoja moottoriongelmia erityisesti 100 tkm jälkeen... Itseasiassa nyt on takaisinkutsukin päällä, mutta oma autoni ei kuulunut siihen. En vaan tiedä johtuiko se siitä, että siinä ei aidosti ole tuota vikaa, vai siitä että auto on Ruotsista uitettu. Joka tapauksessa sähköautojen mekaaninen yksinkertaisuus on alkanut vetoamaan vielä aiempaakin enemmän...

(eipä siinä, vaikka nykyisen auton moottori räjähtäisi kokonaan, niin sen korvaaminen tulisi silti reilusti halvemmaksi kuin uuden sähkärin ostaminen, mutta hys nyt. :rofl:)



Joo, ei voi ei. Ilmeisesti Nissan on vuoden 2013 Leaffista tuon poistanut ja sen jälkeen sitä ei ole yhdessäkään Nisukassa nähty. Yllätyin kyllä itsekin tuosta todella paljon ja se kyllä rajasi aika tehokkaasti itsellänikin sen pois laskuista.

Koomisinta on, että ilmeisesti jenkeissä joidenkin ostajien on pitänyt allekirjoittaa joku luovutussuostumuslomake, jossa vakuutetaan että ostaja ymmärtää että akun lataaminen yli 80% ja sen pitäminen sitä korkeammassa varaustilassa on sille haitallista...

Joopa se joo. Mulla Kia Optima PHEV ja moottorin vikavalo syttynyt ja sammunut ajoittain.

Merkkihuollon tarkastuksissa selvitetty, että jakoketju venynyt ja ajettu vasta vähän yli 140 tkm... Nyt pitää vaihtaa ketju & kaikki siihen kuluvat kilkkeet. Arvatkaa vaan mikä on maahantuojan kanta... autolla kun on Ruåttin maalla muutama huolto ajettu pitkäksi (ylitys muutama sata km ja yhdessä huollossa vähän yli 1000 km) auton alkuaikoina. Osat saisi goodwillinä, mutta työ maksaa vähän alle 1,5 k€. Aika ryösthinta imo kuitenkin, vaikka osat veloituksetta.

Jakoketju ei kyllä siitä veny, että huolto mennyt pikkusen pitkäksi. Olen ihan 100% asiasta, että täytyy olla ketjun valmistevika, kun sen pitäisi kestää koko auton ikä. Minkäs teet. Pesevät vaan kätensä tuossa, kun aiempi omistaja ylittänyt takuun edellytyksenä olevat huollon kilometrirajat.

Pitää kattoa missä sen korjauttaa, kun takuuta ei moottorin osalta enää ole. Neuvotella kans myyjäliikkeen kans, että tulvatko miten vastaan.

Huom! Olkaa tarkkoina nuiden huoltokirjojen kans, jos olette ostamassa takuualaista autoa tai vaikka ei ole enää takuutakaan. Jos on vedetty huollot pitkiksi, niin näin voi sitten käydä.


P.S: Mullaki oli takaisinkutsukampanja, missä selvitettiin mahdollista lisä-ääntä moottorissa. Vaihtotoimenpiteenä olisi ollu vain "vaihdamme uuden moottorin takuuseen". No ei kuulunut harmikseni tästä yksilöstä lisä-ääniä. Olis saanu uuden motin takuuseen ja ei olis tarvinnu jakoketjuhommia miettiä ;)
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Jos oletetaan, että sulla on 600km WLTP auto, niin nuo prosentit eivät riitä edes ilman kovia pakkasia tuohon, ellet kovin säästäväisesti ajele (matele) eteenpäin. Itse ainakin talvisin menen laturille vähän isommilla prosenteilla, enkä koita saada akkua tyhjäksi juuri saapuessa, koska onnettomuudet ja muutokset säätilassa yms voivat hidastaa etenemistä huomattavasti. Kesäisin voi sitten mennä vähän pienemmällä marginaalilla, mutta aina se on tietoinen riski jos tähtää tyhjällä akulla laturille.

Ja saatavilla on jo palveluita, joissa sinulle tuodaan sähköäkin tarvittaessa eli liikkuva pikalaturi, että pääsee jatkamaan itse matkaa :)
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Eipä tuo paikallaan seisoskelu auto käynnissä paljoa kuluta (paitsi jos oikein pirun kylmä). Ja hinausauto kaskosta vaan ilmatteeksi jos sähkö loppuu. Ja voi sitä polttiskin hajota/sipata pakkasella korpeen, niin ei siinä naurata yhtään sen enempää odotella hinaajaa. Nää on vähä tämmösiä "entä jos"-miesten spekulaatioita, ettei oikein kaikkea kannata/jaksa pelätä, jos haluaa nauttia ns. puolta halvemmalla enemmän / vähintään yhtä paljon.

Juolahtaapa vaan mieleen MY21 uutena ostamani bensa-auto, joka 9900 km jälkeen alkoi temppuilla aika lailla 9 kk iässä ja vuonna 2022 viettikin pajalla vaivaiset 164 päivää ja ajoin 9 eri sijarilla ennen ku sai kaupat purkuun ja rahat takaisin (joista niistäkin 2 liikaa, koska kaksi hajosi eli Focus-farkku ja VW Golf sijarit hajos niin tuli Scandia Rentiltä toiset mokomat tilalle, hyviä noi uudet bensa-autot kun noin paskoja sattui kohdilleen tuolla otannalla. 2022 Ecoboostissa oli PowerShit-laatikon joku vika ja VW Golfissa softa meni tilttiin. On meillä toki bensa-auto toisena autona, se ei ole MY21-vuotisena hajoillut vielä 35 tkm aikana). Oli semmoinen kiva piirre, että bensa-auto sammui randomina milloin mihinkin täyskuolemana ja ecu kärtsäs (uusittiin monta kertaa) tai meni puolaa/tulppaa/suutinta. Ja sit kun ne saatiin kuntoon, niin tuli vielä muita vikoja. Aika pirun monimutkaisia nuo 1,6-litraset nykyturbobensatkin. Muuten samana 2022 vuonna appivanhempien uudesta dieselistä kosahti moottori 7000 km ajettuna niin oli autot saman korjaamon pihassa.

Sähköllä ajo tuntuu ittelle mielenrauhalta kaiken ton ja myös välissä olleen MY2023 plugarin jälkeen. Yhen kerran ladannut matkanteon lomassa tien päällä ja sekin kokeeksi samalla kun tyttärellä tuli pissahätä niin ajattelin kokeilla, että toimiiko se pikalataus uudessa autossa. Eli ajansäästön puolella on, saa vaimo kyttäillä polttoainehinnat ja tankkaustarpeen meidän toisen auton osalta kun sillä ajelee, vaan sillon ku sähkis mulla ajossa. Olis jotenkin ihan kauhean vaikea kuvitella, miks tästä haluis palata takaisin polttikseen enää koskaan ainakaan 24-25 tkm/a ajomäärällä (ajomäärä on kasvanut tähän lukemaan sähkiksen myötä aiemman plugarin 19-20 tkm/a:sta kun sitä äkkiä tulee ajeltua kakkosautonkin ajot tällä). Sit vois harkita jotain Mazda CX-60 3 litran kutosdieseliä jos ajomäärä ois jotain 50+ tkm/a ja tarttis ajella koko ajan jotain 1000 km siivuja.
 
Onko noista Volvon S-sarjan sähköversioista tullut vielä mitään uutta tietoa?
 
Joopa se joo. Mulla Kia Optima PHEV ja moottorin vikavalo syttynyt ja sammunut ajoittain.

Merkkihuollon tarkastuksissa selvitetty, että jakoketju venynyt ja ajettu vasta vähän yli 140 tkm... Nyt pitää vaihtaa ketju & kaikki siihen kuluvat kilkkeet. Arvatkaa vaan mikä on maahantuojan kanta... autolla kun on Ruåttin maalla muutama huolto ajettu pitkäksi (ylitys muutama sata km ja yhdessä huollossa vähän yli 1000 km) auton alkuaikoina. Osat saisi goodwillinä, mutta työ maksaa vähän alle 1,5 k€. Aika ryösthinta imo kuitenkin, vaikka osat veloituksetta.

Jakoketju ei kyllä siitä veny, että huolto mennyt pikkusen pitkäksi. Olen ihan 100% asiasta, että täytyy olla ketjun valmistevika, kun sen pitäisi kestää koko auton ikä. Minkäs teet. Pesevät vaan kätensä tuossa, kun aiempi omistaja ylittänyt takuun edellytyksenä olevat huollon kilometrirajat.

Pitää kattoa missä sen korjauttaa, kun takuuta ei moottorin osalta enää ole. Neuvotella kans myyjäliikkeen kans, että tulvatko miten vastaan.

Huom! Olkaa tarkkoina nuiden huoltokirjojen kans, jos olette ostamassa takuualaista autoa tai vaikka ei ole enää takuutakaan. Jos on vedetty huollot pitkiksi, niin näin voi sitten käydä.


P.S: Mullaki oli takaisinkutsukampanja, missä selvitettiin mahdollista lisä-ääntä moottorissa. Vaihtotoimenpiteenä olisi ollu vain "vaihdamme uuden moottorin takuuseen". No ei kuulunut harmikseni tästä yksilöstä lisä-ääniä. Olis saanu uuden motin takuuseen ja ei olis tarvinnu jakoketjuhommia miettiä ;)

Kiitos, juuri tällaiset tarinat vauhdittavat sähköautoiluun siirtymistäni, kun haluan tuosta nykyisestä "pommista" eroon. :D

Mulla kävi just marmorilla vuosihuollossa, eikä tullut mitään huomautettavaa, mutta jotenkin alkanut kuumottamaan että kohta tuo nyt leviämään, joten haluaisin pistää seuraavan iloksi.

Sen verran kuitenkin olen Kialla tykännyt ajaa, että laitoin nyt muutaman tarjouspyynnön EV6:sta, katsotaan mitä tulee...

(mulla muuten ihan sama juttu Optiman tehdastakuun kanssa, eli Ruotsista uitettu liisari, jossa heti pari ekaa huoltoa mennyt pitkäksi ja sitä myötä täysi tehdastakuu baibai)
 
Kiitos, juuri tällaiset tarinat vauhdittavat sähköautoiluun siirtymistäni, kun haluan tuosta nykyisestä "pommista" eroon. :D

Mulla kävi just marmorilla vuosihuollossa, eikä tullut mitään huomautettavaa, mutta jotenkin alkanut kuumottamaan että kohta tuo nyt leviämään, joten haluaisin pistää seuraavan iloksi.

Sen verran kuitenkin olen Kialla tykännyt ajaa, että laitoin nyt muutaman tarjouspyynnön EV6:sta, katsotaan mitä tulee...

(mulla muuten ihan sama juttu Optiman tehdastakuun kanssa, eli Ruotsista uitettu liisari, jossa heti pari ekaa huoltoa mennyt pitkäksi ja sitä myötä täysi tehdastakuu baibai)
Joo, vähän samoja mietteitä täälläkin :D Ei mitään moitittavaa Kian varustelusta, ajo-ominaisuuksista ym. mutta tässä yksilössä ollut vähän haasteita.

Tosin jakoketjurempan jälkeen toiminee varmaan taas pitkään, joten pitää nyt tarkkaan harkita mitä tekee. Vasta 120 tkm huollossa vaihdettu tulpat ja puolakin meni takuuseen samoihin aikoihin. Tuossa vois olla autoa vielä pitkään, jos nyt mikään muu ei ala porsimaan :lol:
 
Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata
Se on stressaavaa vain jos siitä tekee stressaavaa. Lähes kaikissa sähköautoissa homma menee niin, että syötät vaan päätepisteen naviin ja auto kertoo missä ladataan ja kuinka paljon ja kauanko siihen menee, ja milloin olet perillä. Jos matkalla tulee ylläreitä niin se muuttaa suunnitelmaa ihan itsekseen. Sitten vaan suorittamaan. Hyvin yksinkertaista. Jos on oikein fiksut systeemit, niin auto myös näkee montako laturipaikkaa latauskentällä on vapaana. Järkevä latausaika on yleensä jotain 20-30min, joten jollain 12 laturin kentällä mitä löytyy ihan vaikka napapiiriltäkin, jos niin huono tuuri sattuu että kaikki paikat on käytössä, yksi paikka vapautuu keskimäärin noin 2 minuutin välein.
 
Onko noista Volvon S-sarjan sähköversioista tullut vielä mitään uutta tietoa?
Taisi aivan hiljan tulla, eli Volvo laittoi tiedotetta, julkistus 2025 maaliskuussa , ja kuvan tapaisin
kuva_2024-10-07_143534608.png


ES90 "nimi", Eli ei virallisesti ei sen enempää uutta, ei julkaisuaikataulua, eikä vahvista tai kumoa aiempia huhuja. Spekulointia sitten muualla että missä sitä valmistetaan kun nuo kiinan tullit painaa päälle. Ja Ruotsi yritti Volvolle helpotuksia, mutta ei menneet läpi. Eli missä valmistetaan Jenkki ja EU vientimallit, jenkeissä valmistus ei välttämättä olisi yllätys, jos meidän markkinoille meinaavat tulla ensivuonna.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kia EV 3 koeistuttu. Kuljettalla ok meno ja ei ainakaan tärkeimmät napit haptisia. Ei suksiluukkua, joka kyllä iso epäonnistuminen kauttaaltaan monikäyttöisyyden kannalta.
Takana aikuinen iha ok istuu jos itsellä ajoasento mieluinen, mut ei yhtään extra tilaa joskin riittävästi. Lasten istuimet ei tulisi mahtumaan, koska penkkien muotoilu sellainen että penkkien yläosa kaareutuu jyrkästi kohti takapenkkiä (eli polvet mahtuu mut alkaa ylempää ahistaa, johon lastenistuimet monesti ottaa).
V2L näkyi olevan jok 2,8k extraa ainakin, perusvarusteita en katellu.
Ei kuitenkaan omaan käyttöön tiloiltaan riittävä.
Iha kivan näköinen ja oloinen, mutta nopeasti katsottuna ja istuttuna veikkaan Skoda Elroqin olevan parempi valinta mut katsotaan kun pääsee sen koeistumaan.
-
Sen sijaan EV6 vaikutti ok, takana hyvin tilaa aikuiselle ja lasten istuimille. Kontti vähän matala korkeudeltaan, mutta perus ok tila. Suksiluukku on, mutta se mallia Volvo/Polestrar eli liian pieni. Keskikonsoli muuten ok mut veikkaan et ottaa osumaa herkästi ne piano blackit ja muut. Muuten kyllä ihan hyvänoloinen auto tuo EV6.
-
EV9; noh kai se hyvä on? Eipä se lastenistuinmaailmassa oikein EV9 mitatatkaan auta, kun jos kulkemiseen siirtää napilla keskiriviä, niin eihä siinä silloin lastenistuinta kiinni voisi olla. Eli periaatteessa ok mut ei kuitenkaan. Jossain Ford S-maxissa enemmän tilaa kolmelle lapselle. (tai tokihan kävelevät ihmiset mahtuu).
--
EV6 oli sen verta hyvä setti, että pitää käydä koeajamassa . Saattaa olla oiva auto.
--
Skoda Elroqqia odotellen myös innolla testattavaksi; potentiaali on.
--
 
Minulla on ainakin hermot aivan riekaleina, kun olen pian vuoden ajanut täyssähköllä. On se vaan niin stressaavaa. Öisin ei saa nukuttua, kun pitää aina pelätä sitä, että jos tulee kahden viikon sähkökatko koko maahan ja sitten ei kyllä saa autoa ladattua. Ja talvella matkalle lähtiessä pitää aina ottaa mukaan agregaatti ja 50 litraa bensaa, että saa autoa varmasti tarpeeksi ladattua, jos liikenne seisahtuu tuntikausiksi pakkaseen onnettomuuden vuoksi. Niin on joskus käynyt. Tuo on aivan välttämätöntä siksikin, että jollain tieosuudella kaikki laturit voivat aivan hyvin olla rikki sadan kilometrin matkalla. Ja vaikka eivät olisikaan, Putin on voinut hakkeroida kaikki lataussovellukset ja muut maksuvälineet niin, ettei lataus vaan onnistu. Ja entäs sitten, jos Putin räjäyttääkin ydinpommin Suomen yläpuolella. Selviävätköhän sähköautot siitä sähkömagneettisesta pulssista? Tuskin. Bensa-autolla voi siinäkin tilanteessa painaa vaan tyytyväisenä kaasua. Ei tätä sähköautoilijan stressiä enää kestä.
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä
Tuommoisessa onnettomuustilanteessa sitten kannattanee soittaa se taksi ja hinaus. Samahan se voi polttiksella käydä jos ajat höyryillä ja jätät tyhjäkäynnille pitämään lämpöä kabiinissa. Taksi ja hinuri toimii silloin molempiin.
 
Kia EV 3 koeistuttu. Kuljettalla ok meno ja ei ainakaan tärkeimmät napit haptisia. Ei suksiluukkua, joka kyllä iso epäonnistuminen kauttaaltaan monikäyttöisyyden kannalta.
Takana aikuinen iha ok istuu jos itsellä ajoasento mieluinen, mut ei yhtään extra tilaa joskin riittävästi. Lasten istuimet ei tulisi mahtumaan, koska penkkien muotoilu sellainen että penkkien yläosa kaareutuu jyrkästi kohti takapenkkiä (eli polvet mahtuu mut alkaa ylempää ahistaa, johon lastenistuimet monesti ottaa).
V2L näkyi olevan jok 2,8k extraa ainakin, perusvarusteita en katellu.
Ei kuitenkaan omaan käyttöön tiloiltaan riittävä.
Iha kivan näköinen ja oloinen, mutta nopeasti katsottuna ja istuttuna veikkaan Skoda Elroqin olevan parempi valinta mut katsotaan kun pääsee sen koeistumaan.
-
Sen sijaan EV6 vaikutti ok, takana hyvin tilaa aikuiselle ja lasten istuimille. Kontti vähän matala korkeudeltaan, mutta perus ok tila. Suksiluukku on, mutta se mallia Volvo/Polestrar eli liian pieni. Keskikonsoli muuten ok mut veikkaan et ottaa osumaa herkästi ne piano blackit ja muut. Muuten kyllä ihan hyvänoloinen auto tuo EV6.
-
EV9; noh kai se hyvä on? Eipä se lastenistuinmaailmassa oikein EV9 mitatatkaan auta, kun jos kulkemiseen siirtää napilla keskiriviä, niin eihä siinä silloin lastenistuinta kiinni voisi olla. Eli periaatteessa ok mut ei kuitenkaan. Jossain Ford S-maxissa enemmän tilaa kolmelle lapselle. (tai tokihan kävelevät ihmiset mahtuu).
--
EV6 oli sen verta hyvä setti, että pitää käydä koeajamassa . Saattaa olla oiva auto.
--
Skoda Elroqqia odotellen myös innolla testattavaksi; potentiaali on.
--
Lisään muutaman huomion. Sekä EV6:een että EV3:een mahtui 180 cm itsensä taakse istumaan takapenkille polvitilan osalta. Kutosessa oli enemmän väliä polvista etupenkin selkänojaan. Kolmosessa kengät eivät mahtuneet mukavasti etupenkin alle, mutta etuistuin saattoi olla alimmassa asennossaan. Kolmosessa oli mukavasti pääntilaa. Kutosen takapenkillä pää oli kiinni katossa, jos istui normaalin ryhdikkäästi. Rennommin istuessa vain hiukset olivat katossa, muttei sekään mukavalta tunnu. En tajunnut katsoa, missä asennossa takapenkki oli.

Kia EV3:n keskikyynärnojasta eteen liukuva kirjoitus-/läppäritaso oli uutta. Tavaratilan suojaverho oli jostain syystä 10 cm liian lyhyt, jolloin sen ja takapenkin selkänojan väliin jäi turhan suuri rako, josta näkee konttiin ja tulee melua. Kuvasta näkyy, miten valo pääsee konttiin. Ensin luulin, että takapenkkiä voisi kallistaa/siirtää taaemmas, jolloin rako menisi umpeen, mutta sellaista säätöä ei ollut. Verhoa ei myöskään voinut siirtää edemmäs toisiin koloihin, kuten EV6:ssa. Rako oli ja pysyi. Toivottavasti asiakkaille luovutettavissa autoissa rako on laitettu umpeen. Tuollaisenaan raon haittojen vastapainoksi ainoa hyöty on se, että notkea takapenkkiläinen voi ajon aikana napata kontista pikkupussukkaa sen kautta.

Kia EV3 suojaverho on jätetty vajaaksi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täällä jollain pyörii aina välillä niitä laskelmia 40 k sähkö vs 20 k e polttis tms. Pystyykö jakamaan taas? En jaksa itse laskea. Haluan perustella vielä itselle sähköauton hankintaa :D
 
Täällä jollain pyörii aina välillä niitä laskelmia 40 k sähkö vs 20 k e polttis tms. Pystyykö jakamaan taas? En jaksa itse laskea. Haluan perustella vielä itselle sähköauton hankintaa :D
En tiedä laskelmista, mutta tällä sivulla saa syötettyä laskuriin aika kattavasti eri kuluja ja näkee kuvaajasta kustannukset vuosittain: Autokalkulaattori
 
Minulla on ainakin hermot aivan riekaleina, kun olen pian vuoden ajanut täyssähköllä. On se vaan niin stressaavaa. Öisin ei saa nukuttua, kun pitää aina pelätä sitä, että jos tulee kahden viikon sähkökatko koko maahan ja sitten ei kyllä saa autoa ladattua. Ja talvella matkalle lähtiessä pitää aina ottaa mukaan agregaatti ja 50 litraa bensaa, että saa autoa varmasti tarpeeksi ladattua, jos liikenne seisahtuu tuntikausiksi pakkaseen onnettomuuden vuoksi. Niin on joskus käynyt. Tuo on aivan välttämätöntä siksikin, että jollain tieosuudella kaikki laturit voivat aivan hyvin olla rikki sadan kilometrin matkalla. Ja vaikka eivät olisikaan, Putin on voinut hakkeroida kaikki lataussovellukset ja muut maksuvälineet niin, ettei lataus vaan onnistu. Ja entäs sitten, jos Putin räjäyttääkin ydinpommin Suomen yläpuolella. Selviävätköhän sähköautot siitä sähkömagneettisesta pulssista? Tuskin. Bensa-autolla voi siinäkin tilanteessa painaa vaan tyytyväisenä kaasua. Ei tätä sähköautoilijan stressiä enää kestä.
Tekstistä päättelisin että olet Facebooki Sähköautot -Nyt -ryhmän jäsen.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Tuommoisessa onnettomuustilanteessa sitten kannattanee soittaa se taksi ja hinaus. Samahan se voi polttiksella käydä jos ajat höyryillä ja jätät tyhjäkäynnille pitämään lämpöä kabiinissa. Taksi ja hinuri toimii silloin molempiin.
Minulla on kerran loppunut akku kesken ajon ja jäin ns. tien päälle. Vaimolle ja lapsille tilasin taksin takaisin kotiin ja autolle hinauksen, pääsin hinaajan kyydissä lähelle kotiani (koska autokorjaamo sattui olemaan kävelymatkan päässä kotoani). Jäi matka Mäntsälään tekemättä, tuonne Vantaan Tikkurilan paikkeille.

Kyseessä tosin ei ollut sähköauto, vaan bensa-auto josta oli laturi hajonnut. Oli se jännää ajaa polttomoottoriautolla, tuli yllättäviä tilanteita ja jäi tielle.
 
Tekstistä päättelisin että olet Facebooki Sähköautot -Nyt -ryhmän jäsen.
Minä heitän villin veikkauksen että hän luultavasti seuraa TechBBS:n foorumin "Yleistä keskustelua sähköautoista"-keskustelua!

Että sellainen sähköautofanaatikko ja -friikki! Luultavasti jopa ajaa sähköautolla.
 
Minä heitän villin veikkauksen että hän luultavasti seuraa TechBBS:n foorumin "Yleistä keskustelua sähköautoista"-keskustelua!

Että sellainen sähköautofanaatikko ja -friikki! Luultavasti jopa ajaa sähköautolla.
Voipi olla sekin, tosin teksti oli kyllä erittäin samanlaista kuin kys. FB-ryhmässä.
 
Tekstistä päättelisin että olet Facebooki Sähköautot -Nyt -ryhmän jäsen.
Ennen lempi puuhaani oli luekella Facesta sahkoautouutisten kommentteja joissa tietajat tiesi. Mutta nykyaan ne on menneet tosi laimeaksi kun suurin osa viesteista puolustaa sahkoautoja ja kun joku tulee kertomaan kunnon Esson faktat niin kunnon hyokkays niskaan. Faktat on tylsia verrattuna loisto tarinaan autokaveri myyjasta joka kertoo ettei kukaan osta sahkoautoja ja jos joku ostaakin niin kahden kuukauden sisalla tulee vaihtamaan takaisin polttikseen.
 
Ennen lempi puuhaani oli luekella Facesta sahkoautouutisten kommentteja joissa tietajat tiesi. Mutta nykyaan ne on menneet tosi laimeaksi kun suurin osa viesteista puolustaa sahkoautoja ja kun joku tulee kertomaan kunnon Esson faktat niin kunnon hyokkays niskaan. Faktat on tylsia verrattuna loisto tarinaan autokaveri myyjasta joka kertoo ettei kukaan osta sahkoautoja ja jos joku ostaakin niin kahden kuukauden sisalla tulee vaihtamaan takaisin polttikseen.
Lempipuuhansa kullakin. Itsellä taas harmittaa kun koettaa lueskella tietoa sähköautoista niin sinne kirjoittelee Pena 55v että on tää sähköauto paljon parempi veneen nostoon kuin bensa-auto. Bensa toki etuveto ja sähkö neliveto.
 
Lempipuuhansa kullakin. Itsellä taas harmittaa kun koettaa lueskella tietoa sähköautoista niin sinne kirjoittelee Pena 55v että on tää sähköauto paljon parempi veneen nostoon kuin bensa-auto. Bensa toki etuveto ja sähkö neliveto.
Ei ole kylla ikina tullut mieleenikaan hakea tietoa uutisten kommenttiketjuista. Ne on ihan saastaa kaikki. Alan ryhmissa on asiaa niin kauan kun ne ryhmat pysyvat pienina tai voimakkaasti moderoituina.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skl
Ei ole kylla ikina tullut mieleenikaan hakea tietoa uutisten kommenttiketjuista. Ne on ihan saastaa kaikki. Alan ryhmissa on niin kauan kun ne ryhmat pysyvat pienina tai voimakkaasti moderoituina.
Oho, tuli moka, luin pikaseen että tarkoitit Facen ryhmiä, koska itsekin sitä alunperin tarkoitin. Tuo ryhmä jota tarkoitin on kyllä kovasti moderoitu, mut ehkä vähän väärällä tavalla.
 
FYI: Tesla Model 3 RWD on laskenut 39.990 euroon. Uutena mallina on tarjolla myös Model 3 RWD Long Range 702 km WLTP rangella.

 
FYI: Tesla Model 3 RWD on laskenut 39.990 euroon. Uutena mallina on tarjolla myös Model 3 RWD Long Range 702 km WLTP rangella.

Mikähän oli vanha hinta?
 
Laskelmissa olisi hyvä ottaa huomioon kaikki maahantuonnin kulut. Norjasta tuodessa tulee myös mm. tullimaksut kuvioon.

En ajatellut tuontia ollenkaan, lähinnä siihen kiinnitin huomiota, että "rikkaassa" Norjassa lähellä Suomea autoa myydään halvemmalla. Eli Teslalla olisi meilläkin höyläämisen varaa hinnassa, ellei sitä sitten ole siirretty edullisempaan rahoitukseen tms. kuin Norjassa on saatavilla. Laivauskustannukset Kiinasta tuskin hirveästi poikkeavat, tuodaan auto sitten Osloon tai Hankoon.

Eikö norjassa ole ALV kantu samaa luokkaa kuin Suomessa, vai oliko tuo veroton hinta
Edit:

Eli postaamasi hinta olikin veroton, sori.
Miten Norjassa ne kiinantullit, on ETA maa, mutta mites se autojen kanssa menee.

Sähköautot on käsittääkseni Norjassa arvonlisäverottomia, sillähän ne ovat siellä käyneet kaupaksi niin hyvin. Tai ainakin olivat aiemmin.
 
Lehdissa valilla kun on juttua Norjan hinnoista niin siella lukee ettei ole suoraan verrannollisia koska Norjassa taytyy maksaa viela erikseen jotain merkittavia rekistorointikuluja.
 
En ajatellut tuontia ollenkaan, lähinnä siihen kiinnitin huomiota, että "rikkaassa" Norjassa lähellä Suomea autoa myydään halvemmalla. Eli Teslalla olisi meilläkin höyläämisen varaa hinnassa, ellei sitä sitten ole siirretty edullisempaan rahoitukseen tms. kuin Norjassa on saatavilla. Laivauskustannukset Kiinasta tuskin hirveästi poikkeavat, tuodaan auto sitten Osloon tai Hankoon.
Norja on ETA maa, mutta miten ne Kiinan tullit autoista menee ?
Sähköautot on käsittääkseni Norjassa arvonlisäverottomia, sillähän ne ovat siellä käyneet kaupaksi niin hyvin. Tai ainakin olivat aiemmin.

Linkki ainakin alvitonta hintaa tarjoaa, mutta uutisoinnin perusteella se oli määräaikainen ja poistunut, mutta en tähän hätään löytänyt kuin vanhoja juttuja.

Painomaksu (is.fi 2023 maaliskuu) 2023 vähän toista euroa kilo, 500Kg ylöspäin.
 
Skoda Elroq on saanut hinnat Briteissä. ALV on siellä alhaisempi, 20%, kuin Suomessa... Tosin ehkä ratti-väärällä-puolella maksaa lisää, emt. Myös konfiguraattori on auki brittisivustolla...

Elroq SE (from £31,500)​

SE 50 is fitted with a 55kWh (52kWh net) battery, and is capable of more than 230 miles of WLTP range. The entry point to the new Elroq range comes with an exceptionally high level of standard equipment. Among the many highlights are 19-inch Proteus silver alloy wheels, LED headlights and LED rear lights.

Inside, the SE features Škoda’s striking Loft design selection that comes with fabric and artificial leather upholstery, grey headlining and a two-spoke leather multifunction steering wheel. Drivers benefit from a large 13-inch touchscreen display, digital cockpit and ambient lighting as standard. The SE also offers a generous quota of convenience and safety systems as standard, including a rear-view camera with rear parking sensors, traffic sign recognition and blind spot detection.


Elroq SE L (from £33,350)​

SE L 60 models come with a larger 63kWh (59kWh net) battery as standard. It also offers drivers more equipment, including a two-spoke leather heated multifunction steering wheel, heated front seats, satellite navigation.

Customers opting for the SE L also benefit from dual zone climate control, drive mode select, front parking sensors and preparation for a tow bar. As with the SE model, the SE L also comes with a six-metre, 32A Type 2 charging cable as standard, along with rapid charging capability of up to 145kW when connected to a suitable DC rapid charger.


Elroq Edition (from £34,450)​

The Elroq Edition model comes with two battery options; 60 and 85; a 63kWh (59kWh net) pack and a larger 82kWh (77kWh net) pack that can deliver up to 360 miles on the WLTP cycle. Edition models build on the specification of the SE L and add 19-inch Regulus anthracite alloy wheels, unique dark chrome roof rails and window surround and privacy glass with acoustic side windows.

Edition customers also benefit from travel assist plus, predictive adaptive cruise control with traffic jam assist, keyless entry, and wireless charging (15W) with cooling function. Elroq 85 models, which come with the larger 82kWh (77kWh net) battery, can also take advantage of 175kW DC rapid charging capability.




Elroq SportLine (from £37,400)​

The flagship model of the Elroq range, SportLine comes with two battery options 60 and 85; a 63kWh (59kWh net) or 82kWh (77kWh net) battery pack. SportLine models are distinguished by 20-inch Asterion black alloy wheels, matrix LED headlights, unique SportLine bumpers and gloss black roof rails, door mirrors and tailgate lettering.

Inside, SportLine models come with a bespoke Design Selection that features microsuede and artificial leather upholstery, carbon effect decorative inserts, front sports seats and a black headlining. A three-spoke leather heated sports multifunction steering wheel with paddles for recuperation level selection is also fitted as standard.

Reflecting its sporting nature, the Elroq SportLine 85 battery comes with progressive dynamic steering as standard (the 85 battery offers the addition of sports suspension as standard) while an electrically operated tailgate with kick activation and rear side airbags complete the specification.
 
Sano miten vaan, mutta aikuismaisesti olet väärässä. Se ei ole ILP, kun ottaa lämpöä muualtakin.
Ei kai tuo nyt kovin väärin ole puhua ILP:istä jos suurinosa lämmöstä otetaan ulkoilmasta ja käsittääkseni hyvin vähän muualta.

Tuossa muuten joku esittelyvideon pätkä Ioniqin pumpusta.
 
Oliko siis Ioniq 5:een tulossa kans joku facelift yhdessä Kia EV 6 kanssa, vai miten noi päivittyy?

Tesla laittaa hyvin kannustimia muillekin parantaa tarjouksia; kuinka monen mielestä esim. Hyndai Kona on 40k parempi, kuin 40k Tesla 3 ? Toki Konassa jotain kivaa, kuten 40:20:40 penkit tms. ja takuut mut siihen karkeesti jää, ellei varustele sit reippaammin kaikkea V2L tms. mutta sit ollaankin jo 45k-50k hinnoissa nopeasti.

Eipähän siinä, en Konaa ole ikinä ajanutkaan, vaikka Ioniq 5 olen.. Pitänee käydä ajelee.
 
Oliko siis Ioniq 5:een tulossa kans joku facelift yhdessä Kia EV 6 kanssa, vai miten noi päivittyy?

Tesla laittaa hyvin kannustimia muillekin parantaa tarjouksia; kuinka monen mielestä esim. Hyndai Kona on 40k parempi, kuin 40k Tesla 3 ? Toki Konassa jotain kivaa, kuten 40:20:40 penkit tms. ja takuut mut siihen karkeesti jää, ellei varustele sit reippaammin kaikkea V2L tms. mutta sit ollaankin jo 45k-50k hinnoissa nopeasti.

Eipähän siinä, en Konaa ole ikinä ajanutkaan, vaikka Ioniq 5 olen.. Pitänee käydä ajelee.
Joo ensivuonna tulee Ioniq 5 facelift, mut ei siihen kyllä kovin merkittäviä muutoksia tullut. Akun koko kasvaa 77kWh --> 84kWh, takalasin pyyhkijä tulee ja jotain muuta pientä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ensivuonna tulee Ioniq 5 facelift, mut ei siihen kyllä kovin merkittäviä muutoksia tullut. Akun koko kasvaa 77kWh --> 84kWh, takalasin pyyhkijä tulee ja jotain muuta pientä.
Itse asiassa tuo facelift on paljon tärkeämpi kuin ehkä listan puolesta uskoisi. Ovat korjanneet siinä valtavan määrän pieniä ärsyttäviä suunnittelumokia. Esim. takaturvavöissä on nyt "kolo" rengaskotelossa, jossa vyönsolki mahtuu kääntymään. Aiemmassa mallissa 9/10 kertaa jäi väärinpäin rämisemään. Takaluukun kiinnitystä muutettu, aiempi malli jatkuvissa ongelmissa kolinan kanssa (jos sattui ns. yksilö). Lista pienistä parannuksista on sen verran pitkä, että en kyllä lähtis enää ostamaan vanhempaa mallia. Uusi infotainment langattomalla carplaylla on myös jees. Taisi ne muuttaa usb-pistokkeidenkin paikkaa, datapistoke vanhassa on typerässä paikassa. Jne jne. Hynyn kunniaksi sanottava, että korjauslista on kerätty todella hyvin. Pikkujutut olis saanut vaan tehtyä jo paljon aiemminkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 726
Viestejä
4 564 017
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom