Yleistä keskustelua sähköautoista

Itse asiassa tuo facelift on paljon tärkeämpi kuin ehkä listan puolesta uskoisi. Ovat korjanneet siinä valtavan määrän pieniä ärsyttäviä suunnittelumokia. Esim. takaturvavöissä on nyt "kolo" rengaskotelossa, jossa vyönsolki mahtuu kääntymään. Aiemmassa mallissa 9/10 kertaa jäi väärinpäin rämisemään. Takaluukun kiinnitystä muutettu, aiempi malli jatkuvissa ongelmissa kolinan kanssa (jos sattui ns. yksilö). Lista pienistä parannuksista on sen verran pitkä, että en kyllä lähtis enää ostamaan vanhempaa mallia. Uusi infotainment langattomalla carplaylla on myös jees. Taisi ne muuttaa usb-pistokkeidenkin paikkaa, datapistoke vanhassa on typerässä paikassa. Jne jne. Hynyn kunniaksi sanottava, että korjauslista on kerätty todella hyvin. Pikkujutut olis saanut vaan tehtyä jo paljon aiemminkin.
Joo oon vaan kattonu muutaman noita videoita, ei niissä varmastikaan kaikkia muutoksia esitelty. Kyllähän tuossa korjattava on!
 
Tuo video heiluu niin pirusti, että ei pysty katsomaan, mutta hyvin siinä niitä on listattuna. Itselle oleellisimman (ei missään järjestyksessä):
- Takaluukun kolinakorjaus
- Lisäkamerat taakse + pyyhin
- Keskikonsolin napit istuinlämmitys jne
- Uusi infotainment langattomalla carplaylla
- Takapään parempi äänieristys
- Takaturvavöiden solkien lisätila kolinoiden välttämäseksi, saattoi olla edessäkin
- Ratin napit näytti selkeästi paremmilta
- Vähän isompi akku

Meh osastoa:
- Digitaaliset sivu ja taustapeilit
- Dataportti näytti olevan edelleen edessä "perse pitkällä" paikassa
- Ovien verhoilu edelleen näyttää samalta heikolta paperilta (keskiosa)
- Takaluukku tuskin on yhtään syvempi, just vähän liian matala kauppakasseille verhon kanssa
- Sisustan laatuvaikutelma taitaa olla yleisesti samaa tasoa kuin aiempi - ei surkea, mutta jos hinta on 60 k€ tuntumassa, niin parempikin saisi olla.
 
Tuo video heiluu niin pirusti, että ei pysty katsomaan, mutta hyvin siinä niitä on listattuna. Itselle oleellisimman (ei missään järjestyksessä):
- Takaluukun kolinakorjaus
- Lisäkamerat taakse + pyyhin
- Keskikonsolin napit istuinlämmitys jne
- Uusi infotainment langattomalla carplaylla
- Takapään parempi äänieristys
- Takaturvavöiden solkien lisätila kolinoiden välttämäseksi, saattoi olla edessäkin
- Ratin napit näytti selkeästi paremmilta
- Vähän isompi akku

Meh osastoa:
- Digitaaliset sivu ja taustapeilit
- Dataportti näytti olevan edelleen edessä "perse pitkällä" paikassa
- Ovien verhoilu edelleen näyttää samalta heikolta paperilta (keskiosa)
- Takaluukku tuskin on yhtään syvempi, just vähän liian matala kauppakasseille verhon kanssa
- Sisustan laatuvaikutelma taitaa olla yleisesti samaa tasoa kuin aiempi - ei surkea, mutta jos hinta on 60 k€ tuntumassa, niin parempikin saisi olla.
Itselle noista olis mieleen tuo isompi akku, takapään äänieristys ja takaluukun korjaus. Muilla ei väliä.
Oviin myös olisivat saaneet laittaa edes jotain äänieristystä, nyt kuuluu kaikki läpi tosi selvästi.
Toivottavasti ovat myös korjanneet ovien sisältä tulevat pärinät, niitäkin ollut useilla.
 
Iccu + 12 V juttuja en listannut, kun niistä ei ole tietoa ja vaikuttaisi että asia saatiin kuntoon myös alkuperäisessä mallissa. Toki edelleen 12 V ylläpitoraja taitaa olla 20%, joka on täysin typerää. Paljoa lohduttaa säästää isoa akkua, jos auto on pimeänä 12 V kyykättyä.

Ovien pärinöistä en niin tiedä, mulla sattui viallinen takaluukun verho, joka rämisi. Veikkaisin, että enemmän noita räminöitä tulee turvavöihin liittyen (mm. etuvöiden muoviosat resonoi joskus). Kuten sanoin, sisustassa ei olisi haitaksi pienet parannnukset.
 
Iccu + 12 V juttuja en listannut, kun niistä ei ole tietoa ja vaikuttaisi että asia saatiin kuntoon myös alkuperäisessä mallissa. Toki edelleen 12 V ylläpitoraja taitaa olla 20%, joka on täysin typerää. Paljoa lohduttaa säästää isoa akkua, jos auto on pimeänä 12 V kyykättyä.

Ovien pärinöistä en niin tiedä, mulla sattui viallinen takaluukun verho, joka rämisi. Veikkaisin, että enemmän noita räminöitä tulee turvavöihin liittyen (mm. etuvöiden muoviosat resonoi joskus). Kuten sanoin, sisustassa ei olisi haitaksi pienet parannnukset.
Iccuja ja 12V akkuja menee tasaiseen tahtiin porukalta. Ei ole vissiin selätetty niitä ongelmia vieläkään. Yleensä tuo iccu leipoo sen ohjelmistopäivityksen jälkeen ja epäilys on että samaa paskaa laittavat tilalle. Kampanjassa vaihtavat nyt 12V akkuja AGM malliin, mulle ei kyllä vaihdettu vissiin mittasivat vain. Joo ja tuo 20% latausraja on on typerä.
 
Ioniq 5 facelift tosiaan parantaa monia pikkuärsytyksiä, mutta en usko, että auton alustageometriaan tulee muutoksia ja sitä kautta ajettavuuteen. Suuntavakaus ja ohjaus maantiellä, kun ei ole Ioniqissa saksalaisten tasolla (esim. ID4) ja sitä joutuu ärsyttävästi paimentamaan tunnottoman, mutta herkän ohjauksen takia. Väittäisin, että -23 vuonna tullut päivitys taka-akselin jousitukseen ei myöskään ollut täysin onnistunut, koska nyt jousitus nypyttää / täristää millä tahansa alustalla (jopa juuri uusittu asfaltti) ja tuo kyllä on kaukana mukavasta ajofiiliksestä. Tässä suhteessa esim. ID4 meni kuin sukkasilteen ja aivan tasaisesti tien pinnasta välittämättä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 144
Viestejä
4 433 621
Jäsenet
73 502
Uusin jäsen
Taulukko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom