- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 722
Olinko sokea, vai oliko mainintaa hinnoista muutakuin kokoluokan halvin, (ID.4 mainittu). Vai kerrotaanko Suomi hinnat myöhemmin.
Julki myöhemmin, ainoastaan 50kWh version saksanhinta tiedossa, n. 34k€.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Olinko sokea, vai oliko mainintaa hinnoista muutakuin kokoluokan halvin, (ID.4 mainittu). Vai kerrotaanko Suomi hinnat myöhemmin.
Eli ALV erollakkin nyky ID.3 alle, no ID.3 hinnoista taisi olla postaus että Saksassa jotain ale jolla ID-3 halvin painuu alle 30 000€Julki myöhemmin, ainoastaan 50kWh version saksanhinta tiedossa, n. 34k€.
Näemmä 1. huolto tarvikkeineen oli maksanut omaan Enyaqiin 365 € eli jos nyt vaikka se ~700 € menisi kahteen huoltoon.Voi se silti kannattava hankinta olla, ei siinä mitään, mutta pelkät määräaikaishuollot eivät kuitenkaan tule maksamaan läheskään noin paljoa.
Mikä auto?
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni
Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla![]()
Mitä ihmettä tää nyt on. Jos kylmänä auton käynnistää niin toki se ottaa minuutin tai kaksi ett lämpeää kuten kaikki autot?
Jos sähköauton nouseva kulutus talvella tulee yllätyksenä niin hieman enemmän olisi varmaan kannattanut selvitellä asioita.
Eiköhän se 30kwh/100kmh ole mahdollinen jossain aivan extreme tilanteessa, viel kun ottaa mukaan esilämmitykset.
Takaveto tuskin auton vika lienee.
Tästä viimeisen kappaleen laturi ja kello selvittelystä en ottanut kyll minkäänlaista selkoa. Esilämmitys päälle kännykästä tai kännykän ajastus aikataulu käyttöön, että auto lämpösenä sopiviin aikoihin automaattisesti.
Sähköinen golffi se ei sentään onneksi ole.
Niissä taloyhtiöiden perinteisissä lämmitystolpissa tuskin saa sähköautoa latailla ellei erikseen ole lupaa.
Perinnetolppaa haikaileva voi asennuttaa sisätilalämppärin lämmityslaitepistokkeellaNiissä taloyhtiöiden perinteisissä lämmitystolpissa tuskin saa sähköautoa latailla ellei erikseen ole lupaa.
Jos olisit sen auton manuaalin lukenut niin lämmityksen saa etänä päälle älypuhelimen kautta tai mahdollisesti auton asetusten kautta laittaa ajastetuksi. Sillä laturilla ei ole mitään tekemistä sisätilan esilämmityksen kanssa.Ei tartte ladata vaan lämmittää. Et ole tainnut lukea Linja-Ahon tekstejä koskien sähköautoilua taloyhtiöissä?![]()
Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille
Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.
Jos olisit sen auton manuaalin lukenut niin lämmityksen saa etänä päälle älypuhelimen kautta tai mahdollisesti auton asetusten kautta laittaa ajastetuksi. Sillä laturilla ei ole mitään tekemistä sisätilan esilämmityksen kanssa.
Voihan sitä yksivaihe laturia käyttää esilämmityksen aikana ei se vaan mitenkään riitä korvaamaan sitä sähköä mitä auto ottaa lämmityksessä. ILP Cupra ottaa about 5.5kw sähköä esilämmityksessä, toki jos on 3vaihelaturi josta ottaa yli tuon niin silloin periaatteessa akku pysyy täytenä esilämmityksessä ja ottaa sen tarvittavan energian verkosta. Itse lämmitellyt lähinnä aina pelkällä akulla harvemmin on laturissa kun esilämmitys päällä.
250km on aika oikeaa luokkaa, riippuen toki esilämmitys määrästä akun varassa ja esim. motarin ajamis määristä. Mut niin paljon on käyttö tavoista kiinni että vaikea kellekään antaa tarkkoja lukemia ennenkun ne itse toteaa talvikäytössä. Itsellä menee iso osa esilämmityksiin talven ramgesta, mutta se on oma valinta ja yksiä isoja mukavuus tekijöitä sähköllä talvella.
No eihän siinä sitten muu auta ku asennuttaa perinteinen sisätilalämppäri tai ladata autoa siitä tolpasta samaan aikaan.Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
Ja se kyllä myös alkaa sitä akkuakin vähän lämmittelemään ellei sitten mallissa ole vielä erikseen joku akun lämmitys kun käyttää auton esivalmistelua lähtöön. Sehän onkin hyvä lähteä ihan kylmällä akulla saman tien liikkeelle.10min esilämmitys ei montaa prosenttia akusta vie.
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
Sen verran tehokas lämmitys ettei ihan tuntikausia tarvitse lämmittää![]()
Viime talvena oli ajoittain varsin kylmä. Laina-autossa (bensa) oli joku defa-sisäpuhallin max ~1000w. Tunnin oli päällä, ei edes laseista jäät sulaneet ja sisällä edelleen about pakkasta.Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
Mitä itse lämmitellyt niin hädin tuskin sitä prosenttiakaan aina…10min esilämmitys ei montaa prosenttia akusta vie.
Unohda johdot ja hanki mitä sähköautoilun ammattilaisetkin, polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Webastoksikin noita jotkut kutsuvat. Ei tarvitse puljata inhottavien johtojen ja bugaavien appien kanssa. Toimii ja lämpöä tulee.Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni
Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla![]()
Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille
Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.
Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.
Missä taas ei ole mielestäni järkeä, kun ovat yleensä 1000-2000W teholtaan ja sulla on jo auton omissa lämmittimissä vähintään tuplasti tuon verran lämmitystehoa jo valmiiksi.
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni
Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla![]()
Ja pari etua vielä tuosta omalla akulla lämmittämisestä. Kun lämmittää kabiinia, niin myös ajoakun lämmitys alkaa, jos se on liian kylmä. Se tapahtuu aina ajoakusta tulevalla sähköllä, joten se ei "lisää" kulutusta, vain tekee osan siitä etukäteen. Auttaa käyttöikään ja saat tehot ulos nopeammin. Kolmatena alkaa myös 12v lataus heti, kun lämmitys kytkeytyy. Josta tuli mieleen se että ID.3 tuli jo ekoissa päivityksissä, että 12v akkua ladataan parkissa jos jännite laskee tarpeeksi alas. Oletan että Cubrassakin on näin.Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.
Missä taas ei ole mielestäni järkeä, kun ovat yleensä 1000-2000W teholtaan ja sulla on jo auton omissa lämmittimissä vähintään tuplasti tuon verran lämmitystehoa jo valmiiksi.
Eikun vaan Cupran kännykkäsovelluksesta esilämmitys päälle, jota ei tarvinne pitää kuin 10-15min niin auto on jo lämmin sisältä, kovallakin pakkasella. Jos tuo ottaa tehoa vaikka 6000W eli 6kW niin 15min lämmityksen aikana ajoakusta hupenee noin 1,5kWh edestä sähköä. Se ei rangea paljoa kutista. Enemmän rangen kutistumista tekee talven muut lisävastukset ilmojen kylmetessä ja loskan/lumen tullessa, ja ajonaikainenkin lämmitystarve lisääntyy.
Ei se esilämmitys akusta tuhlaa juuri yhtään enempää akkuvirtaa verrattuna siihen että lähdet kylmällä autolla. Se sama energia sieltä otetaan lämmitykseen, joko ennen ajoa, tai sitten ajon aikana.Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille![]()
Poikkeuksena hyvin lyhyt ajo. Kabiini lämpimämpänä vähemmän aikaa, jos ehtii edes lämmetä. Itsellä esim. muutaman kilometrin työmatka, niin kovilla pakkasilla mieluummin ajelisi vain kylmänä (+ penkin ja ratin lämmitin), paitsi että lasit huurtuuEi se esilämmitys akusta tuhlaa juuri yhtään enempää akkuvirtaa verrattuna siihen että lähdet kylmällä autolla. Se sama energia sieltä otetaan lämmitykseen, joko ennen ajoa, tai sitten ajon aikana.
Sikälikään ei järkeä, että sähköautoissa on nykyään yleensä ilmalämpöpumppu, joka on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin tavallinen lämmitin. Eli ei tuossa ainakaan kukaan energiaa säästä, vaikka akku ohitetaankin. Paljon järkevämpää olisi ladata sitä akkua ja käyttää sitä samalla lämmitykseen. Itse asiassa voimavirralla taitaa olla ainakin Tesloissa niin, että lämmitysenergia otetaan seinästä eikä akusta, mutta tolpan teho ei toki tähän riitä ja tällöin otetaan (myös?) akusta.Miten niin ei ole mitään järkeä? Kyllä noilla töpselitoimisilla sisätilan lämmittimillä on sulatettu autojen lasit ja jonkinlainen lämpö luotu auton sisään vuosikymmeniä, eikä kukaan valittanut.
Plussat:
- Edullinen hinta
- Saa otettua tehon lämmitystolpasta
- Ei syö ajoakkua
- Samaan järjestelmään voi liittää 12 V laturin kiinteällä asennuksella. Ko. akku on aiheuttanut paljon ongelmia sähköautoissa kovimmilla pakkasilla
Pitää välttää tammi-maaliskuuhun 2025 lataamasta yli 80%, kunnes saavat joskus softapäivityksen tehtyäLG:n akuissa taas tulipalovaara, Audia ei saa ladata yli 80% varaustason
![]()
Autot | Audin maahantuoja liimasi noin 30 sähköautoon tarran, jotta autoja ei ladattaisi täyteen
Audi e-tron -mallin täyssähköautoja on kutsuttu tarkastukseen. Akkujen lataamista suositellaan rajoitettavaksi ainakin loppuvuoden ajan, kunnes ohjelmistopäivitys on saatavilla.www.hs.fi
Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.Miten niin ei ole mitään järkeä? Kyllä noilla töpselitoimisilla sisätilan lämmittimillä on sulatettu autojen lasit ja jonkinlainen lämpö luotu auton sisään vuosikymmeniä, eikä kukaan valittanut.
Plussat:
- Edullinen hinta
- Saa otettua tehon lämmitystolpasta
- Ei syö ajoakkua
- Samaan järjestelmään voi liittää 12 V laturin kiinteällä asennuksella. Ko. akku on aiheuttanut paljon ongelmia sähköautoissa kovimmilla pakkasilla
Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä
Todellakin on. Sisälämppärin kanssa tolpan sähkönkulutus kaksin- tai kolminkertaistuu. Joku 400W lohkolämmitin ja 1200W sisälämmitin esim. Ei välttämättä ole mitoitettu kaapelointia sellaiseen että kestäisi kaikissa tolpissa olla päällä, varsinkaan vanhemmissa yhtiöissä, niin helpompi kieltää kaikilta kuin tehdä joku systeemi että vain osa saa käyttää yhtäaikaa.Wat? Onko tällaisiakin talonyhtiöitä?
Wat? Onko tällaisiakin talonyhtiöitä?
En minä sitä koskaan "asentanut" vaan se vaan laitettiin kiinni sisäpistorasiaan ja jonnekin tilaan missä se voi katsoa olevan mukavasti ilman esteitä eikä aiheuta tulipalovaaraa esteiden tms. takia. Eli käytännössä jalkatilaan pöhöttämään ehkä vähän yläviistoon tms. Toki olisi siihen vaikka jonkun laudan voinut laittaa pelkääjän istuimelle ja lämmitin siihen ehkä jopa kohti tuulilasia tai ainakin kojelautaa, mutta ei jaksanut alkaa säveltää.Sisätilalämppäri pitää asentaa niin että puhaltaa kohtisuoraan ylös ja mahdollisimman korkealle niin tekee lämpimän ilman patjan joka avaa ikkunat eikä sulata lattialla olevaa lunta.
Lisäksi, termodynaamisten luonnonlakien mukaan lämmin ilma nousee ylös joten oletin ettei se lämmin puhallus pelkästään jalkatilaan jää, vaan luonnollisesti nousee ylös kattoa kohden, aina tuulilasiin asti. Ongelma ehkä enemmän se ettei se lämmittänyt sisälämpötilaa tarpeeksi jotta olisi lisälämpö riittänyt esim. tuulilasin sulamiseen huurteesta. Se olisi voinut toimia paremmin puhallin olisi ollut kojelaudalla pöhöttämässä suoraan tuulilasille.
Sinulla taisi olla joku tehoton lämmitin. Kyllä noilla normaaleilla hytti lämpenee ja ikkunat sulaa.Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.
Jos oli vaikka joku -10 -15 astetta pakkasta, ei sen vaikutusta meinannut edes huomata vaikka antoi puoli tuntia huutaa. Lasit olivat edelleen täysin huurussa, auton sisällä oli edelleen pakkasta vaikka toki hieman lämpimämpi kuin jos ei käyttänyt, jne.
Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä, päätin ettei maksa vaivaa, pääasia että moottori ja öljy vähän lämpenee ja notkistuu pakkasaamuina lohkolämmittimellä. Ikkunat sitten kiltisti skrapasin samalla kun auto oli tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.
Sähköautollani en näkisi mitään järkeä tuollaisella erillisellä sisätilalämmittimellä (ellei sitten toimi paremmin tosiaan jossain kojelaudalla jalkatilan puolesta) koska auton oma etäohjattava esilämmitys sulattaa huurut tuulilasista max 10 minuutissa (5 min jo auttaa paljon) ja sisätila on jo kohtuu lämmin, vaikkei ehkä kuuma.
Kyseinen esilämmitys vie ehkä just sen 1% latauksesta (52 kWh akku), ja kuvittelisin että se myös samalla lämmittää akkua, ainakin sitä kautta että toki akun käyttäminen sitä hieman lämmittää, kuten myös lataaminen. Tosin tuota akun esilämmitystä ennen ajoon lähtöä en ole kokenut tärkeäksi, kai jotkut sähköautot rajoittavat tehoja jos akku on kylmä mutta en ole omassa ajossani huomannut tuollaista rajoitusta, kylmällä akulla lähden ajamaan ja kyllä auto suostuu menemään 126km/h lasissa ainakin siihen mennessä kun motarille asti pääsen. Akun esilämmitys ilman samanaikaista latausta syönee akusta enemmän energiaa kuin jos antaa vaan sen akun lämmetä ajon seurauksena, ainakin oman maalaisjärkeni mukaan.
Ihan tavallinen Motonetistä tms. ostettu peruslämppäri. En ole varma millainen pöhötin pitäisi olla mutta piti myös tosiaan huomioida taloyhtiön ja työpaikan kiellot ettei lohkolämmityksen aikana saisi käyttää sisätilalämmitintä, mistä syystä en mitään huippupuhurrutinta viitsinyt myöskään ostaa.Sinulla taisi olla joku tehoton lämmitin. Kyllä noilla normaaleilla hytti lämpenee ja ikkunat sulaa.
pariminuuttia, niin 5kW ottoteholla, alle 0,1kWh. 10 minuuttia niin ollaan vielä alle 1kWh, jos tuo 5kW on lämmitysteho, ilmalämpöpumppu, niin kulutus vähäisempi.Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
Taitavat yleensä siirtää lämpöä sähkölaitteiden jäähdytysnesteestä eivätkä pelkästään ulkoilmasta.Täällä muuten jokin aika sitten kertoiltiin että sähköautojen "lämpöpumppu" ei ole " ilmalämpöpumppu" kuten monilla kodeissa. Tähän haluaisin selityksiä kun googlailulla en itse löytänyt oikein vastausta.
Millä tavalla se EV pumppu eroaa kodin ilmalämpöpumpusta? Voi olla että olen ymmärtänyt ihan väärin mutta oon siinä uskossa että mulla Hyundaissa ainakin on melko lailla samalla toimintaperiaatteella toimiva ilp ku kodissanikin on.
Olikos sulla tästä jotain ihan mustaa valkoisella? Sähkölaitteet/akku ei anna lämpöä kyllä yhtään heti käynnistyksen jälkeen, pumppu rupeaa pauhaamaan kuten ILP ikään ja lämpöä rupeaa tulemaan. Eli tekniikka voi olla/on ihan sama kun koti ilp:eissä?.Taitavat yleensä siirtää lämpöä sähkölaitteiden jäähdytysnesteestä eivätkä pelkästään ulkoilmasta.
Olikos sulla tästä jotain ihan mustaa valkoisella? Sähkölaitteet/akku ei anna lämpöä kyllä yhtään heti käynnistyksen jälkeen, pumppu rupeaa pauhaamaan kuten ILP ikään ja lämpöä rupeaa tulemaan. Eli tekniikka voi olla/on ihan sama kun koti ilp:eissä?.