Yleistä keskustelua sähköautoista

Olikos sulla tästä jotain ihan mustaa valkoisella? Sähkölaitteet/akku ei anna lämpöä kyllä yhtään heti käynnistyksen jälkeen, pumppu rupeaa pauhaamaan kuten ILP ikään ja lämpöä rupeaa tulemaan. Eli tekniikka voi olla/on ihan sama kun koti ilp:eissä?.

Siellä on lämmönvaihtimen yhteydessä 5-8kW PTC-vastus, joka tarjoaa lämpöä.
 
Siellä on lämmönvaihtimen yhteydessä 5-8kW PTC-vastus, joka tarjoaa lämpöä.
Tämänkin tiedän mutta ptc vastus ei pidä minkäänlaista ääntä, pumppu on se joka hurisee. ptc vastus antaa lämpöä heti, sit kun ilp heräilee niin se jää pois pelistä. Olenko oikeassa? Edelleen kysymys kuuluu, onko EV ilp jollakin tavalla erilainen kun kodin ilp?
 
Minulla on mielestäni ihan hyvä auto tällä hetkellä. Plugari, joka toimii melko hyvin perheen ajoihin. Takuuta on jäljellä ja murheita ei ole tuottanut. Ainoastaan kontti on vähän pienen puoleinen. Ja jostain syystä autokuume on melkoinen.

Ajattelinkin, josko täältä saisi tähän kuumeeseen hoitoa. Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Sähköautoa en ole koskaan omistanut, joten kaikkia puutteita en osaa edes huomioida. Se nyt tietty hiertää jonkin verran, kun auto on kiinalainen ja vähän sellainen tunne, että syvään päähän tässä oltaisiin menossa ja lujaa. Sitten kuitenkin päätä nostaa aina tuo ajatus, että siinä kyllä saisi tilavan auton edullisesti.

Mielipiteitä ja näkemystä kyseisestä merkistä ja mallista kaipaisin.
 
Täällä muuten jokin aika sitten kertoiltiin että sähköautojen "lämpöpumppu" ei ole " ilmalämpöpumppu" kuten monilla kodeissa. Tähän haluaisin selityksiä kun googlailulla en itse löytänyt oikein vastausta.
Se on ja ei ole sama kuin kodeissa. periaate on aivan sama. Toivottavasti vastaukseni on tarpeerksi ymparipyorea jottein tarvitse karsia Cunninghamin laista.

Helpottaisi paljon jos linkkaisit alkuperaisen viestin jossa vaitettiin pumpuista koska nyt on niin vaikea vastata siihen kysymykseen miksi se olisi eri. Oma oletukseni on kuitenkin etta olet ymmartanyt vastauksen jotenkin vaarin.
 
Minulla on mielestäni ihan hyvä auto tällä hetkellä. Plugari, joka toimii melko hyvin perheen ajoihin. Takuuta on jäljellä ja murheita ei ole tuottanut. Ainoastaan kontti on vähän pienen puoleinen. Ja jostain syystä autokuume on melkoinen.

Ajattelinkin, josko täältä saisi tähän kuumeeseen hoitoa. Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Sähköautoa en ole koskaan omistanut, joten kaikkia puutteita en osaa edes huomioida. Se nyt tietty hiertää jonkin verran, kun auto on kiinalainen ja vähän sellainen tunne, että syvään päähän tässä oltaisiin menossa ja lujaa. Sitten kuitenkin päätä nostaa aina tuo ajatus, että siinä kyllä saisi tilavan auton edullisesti.

Mielipiteitä ja näkemystä kyseisestä merkistä ja mallista kaipaisin.
Tuossa vehkeessä kyllä sellaisia juttuja jotka selittävät halpaa ostohintaa.
Aivan surkeat penkit, hidas lataus yhdistettynä aika vaatimattomaan rangeen, ratissa ei syvyyssäätöä, ei akun esilämmitystä, ei navia edes rahalla (toki carplay löytyy joten sillä navigoi kyllä varmasti paremmin ku mikä siinä olisi tehtaalta), kova jousitus, käyttis tahmaa ja kameroiden kuvanlaatu huono, katumaasturiudestaan huolimatta aina etuvetoinen, ei mitenkään hyvä ajaa, kiinalainen.

Itse ostaisin mieluummin vaikka esim vähän käytetyn enyakin tai model y
 
Se on ja ei ole sama kuin kodeissa. periaate on aivan sama. Toivottavasti vastaukseni on tarpeerksi ymparipyorea jottein tarvitse karsia Cunninghamin laista.

Helpottaisi paljon jos linkkaisit alkuperaisen viestin jossa vaitettiin pumpuista koska nyt on niin vaikea vastata siihen kysymykseen miksi se olisi eri. Oma oletukseni on kuitenkin etta olet ymmartanyt vastauksen jotenkin vaarin.
Ei autoissa ole ILP sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan lämpöpumppu. Joka imee nestekierrosta lämpöä.

Toki minimaalisesti pystyy tietyissä olosuhteissa ottamaan ulkoakin lämpöenergiaa kiertoon, kuten se ilmalämpöpumppu, mutta se on siis lämpöpumppu.

Ilppi on ymmärrettävästi vaan puhekielestä tarttunut tuohonkin mukaan, mutta sitä se ei ole.

Tuossa nyt yksi mikä äkkiä tuli vastaan, taisi olla muita räikeämpiäkin väitteitä. En tosin ole varma oliko tällä foorumilla.
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
Eikö tee mistään muusta kun siitä nesteestä? Eikö ilmasta? Eikö toimi kuten talojen seinällä olevat ILPit? Olisko sulla mitään linkkiä laittaa tai fakta tietoa?
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
Stellantiksen autoissa oman kokemuksen lämpöpumppu toimii kuten ns normaali ilppi. Kompura siirtää lämpöä/kylmää lämmönvaihtimen kautta nesteesee, auton keulalla sijaitsee kenno jonka läpi kulkee ilmaa jolloin ilmaan siirretää kuumaa tai otetaan lämpöä.
 
Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Pakko kysyä että miksi ihmeessä?

Model Y on (ainakin listahinnaltaan) halvempi, samankokoinen, paremmalla rangella, nopeammalla latauksella, matriisivaloilla jne. jne.?
 
Eikö tee mistään muusta kun siitä nesteestä? Eikö ilmasta? Eikö toimi kuten talojen seinällä olevat ILPit? Olisko sulla mitään linkkiä laittaa tai fakta tietoa?
Ilmasta otetaan jos se on järkevintä skaalalla 0-10 astetta, muistaakseni lonkkavakiolla noin. Ilma on niin ohutta väliainetta muihin lämmönlähteisiin verraten ettei sitä juurikaan käytetä.

 
Ei autoissa ole ILP sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan lämpöpumppu. Joka imee nestekierrosta lämpöä.
ok. Tassa mennaan jo ihan hulluna pilkunviilaukseen johonka ei ole mielta osallistua koska sita lopputuloksesta ei ole hyotya. Meillapain sanotaan akateemiseksi runkkaamiseksi.
 
Ilmasta otetaan jos se on järkevintä skaalalla 0-10 astetta, muistaakseni lonkkavakiolla noin. Ilma on niin ohutta väliainetta muihin lämmönlähteisiin verraten ettei sitä juurikaan käytetä.



Ei kai se ilma paksuus siitä muutu jos sen lämpö ensin viedään veteen ja sieltä sitten kylmäaineeseen, maalikon korvaa tuntuu heikommalta jos kaksi vaihdinta yhden sijaan.

Tiettävästi näin on, mutta onko silloin kyse enemmänkin muista syistä, kustannusäästöistä, tilasta. ja taitaa jossain vesi kirtää siellä sisäilman lämmitys kennossakin.


Mutta ketjuun postattu että jossain autossa kylmäaineilla suoraan lämmitetään sitä ilmaa, että menikö ohi että myös suoraan kylmäainekennolla ulkoilmasta.

Jos tarkoitat että ilmasta lämmön otto loppuu kokonaan 0 alapuolella, tai -10 alapuolella.
Se sitten pohjoisen oloihin huono jos paukut ulkoilmasto ottoon loppuu jo nollan tienoilla, eli käytännössä sitten varmaan käytetään vain jäähdytykseen, tiettävästi joissain malleissa tosiaan noin ollut.
 
Pakko kysyä että miksi ihmeessä?

Model Y on (ainakin listahinnaltaan) halvempi, samankokoinen, paremmalla rangella, nopeammalla latauksella, matriisivaloilla jne. jne.?
Ei tuossa 35 000 euron hintaluokassa mielestäni mahdottomasti ole Model Y tarjontaa. Lisäksi niissä, jotka asettuu hinnaltaan noille havinoille niin vaikuttaisi olevan pienempi akku (55kwh vs 70kwh). Ovat myös pari vuotta vanhempia autoja ja kun Tesla tarjoaa jo lähtökohtaisesti lyhyemmän takuun, niin samanlaista turvaa ei olisi.

Ei me kuitenkaan debaattia saada aikaiseksi siitä, että kumpi on lähtökohtaisesti laadukkaampi auto. Tämä muiden hyvin nuiva suhtautuminen tuntuu olevan sopiva lääke tähän omaan vaivaan, joten kiitos siitä👍
 
Siinä Ioniq 5:n kylmäainekierrot lämmitysmoodissa.

1668541777265.png


1668543607925.png
 
Ei tuossa 35 000 euron hintaluokassa mielestäni mahdottomasti ole Model Y tarjontaa. Lisäksi niissä, jotka asettuu hinnaltaan noille havinoille niin vaikuttaisi olevan pienempi akku (55kwh vs 70kwh). Ovat myös pari vuotta vanhempia autoja ja kun Tesla tarjoaa jo lähtökohtaisesti lyhyemmän takuun, niin samanlaista turvaa ei olisi.

Ei me kuitenkaan debaattia saada aikaiseksi siitä, että kumpi on lähtökohtaisesti laadukkaampi auto. Tämä muiden hyvin nuiva suhtautuminen tuntuu olevan sopiva lääke tähän omaan vaivaan, joten kiitos siitä👍

Mihin hintaan sitä Maxus Euniq 6 tarjottu, 1.9.2004 hinnaston hinta näyttää 50 000 luokassa.

Toimintamatka jos tärkeä, niin vähän seurailla millaisiin käyttäjät Suomessa käytännössä päässeet, tosin Maxuksen osalta käytännön kokemuksia vähemmän. Tosin ymmärsin että käytännön arki toimintamatka tarve olisi alle 200km, eli Tesla ei ongelma.

Teslan jälkimarkkina tuki ei ole kärkeä, mutta toisaalta aika ongelmattoman auton maineessa. Maxus vielä hakee sitä brändiä ja jos sen takuusuun, vastuisiin haluaa nojata, niin vähän kaivella miten sen maahantuonti kestää jos osuu pahasti tuulettimeen.

Ei me kuitenkaan debaattia saada aikaiseksi siitä, että kumpi on lähtökohtaisesti laadukkaampi auto. Tämä muiden hyvin nuiva suhtautuminen tuntuu olevan sopiva lääke tähän omaan vaivaan, joten kiitos siitä👍

Tulkkaan että hylkäät Maxuksen, mutta jäi kuitenkin kiinnostaa millaisen tarjouksen siitä olit saanut. Noihin nyt kuitenkin tuli tukevat tullit niskaan, jos 35 000€, niin varmaan pistää miettiin, onhan tuo mitoiltaan 475cm pitkä,kantavuutta reilu 300kg, näyttää isolta, ja kai siellä jotain sisätilojakin. 400kg tai 750kg peräkärryäkin saa vetää.
Suorituskyky on mitä on, mutta se ei kai haittaa, vain etuveto, mutta jos ei PK seudulla tai jossain mettässä tarve liikkua, niin kyllähän tuolla, ja maavarakaan ei ole markkinoiden pienimpiä, jos kuitenkin joutuu etelään/mökille.
 
Hedin myy sitä tällä hetkellä 35k
Onko heidän omaa tuontia, markkinoivat vaihtoautoina (*, markkinoitu toiminta matka 345km, Tesla Y ei taida tuolle hävitä. mutta hinnasto hinta kympin enemmän.


Heidin sivuilta ei osunut mitään takuu lupauksia.

(*
Siis ovat uuden kilomeretillä, eli ei mitää koeajo, tai kentältä vaihdossa otettuja.
 
Onko heidän omaa tuontia, markkinoivat vaihtoautoina (*, markkinoitu toiminta matka 345km, Tesla Y ei taida tuolle hävitä. mutta hinnasto hinta kympin enemmän.


Heidin sivuilta ei osunut mitään takuu lupauksia.

(*
Siis ovat uuden kilomeretillä, eli ei mitää koeajo, tai kentältä vaihdossa otettuja.
Koskee erää rekisteröityjä ajamattomia autoja.
Takuu noilla näyttäisi olevan 5v ja akulla 8v
 
Eikö tee mistään muusta kun siitä nesteestä? Eikö ilmasta? Eikö toimi kuten talojen seinällä olevat ILPit? Olisko sulla mitään linkkiä laittaa tai fakta tietoa?
Tässä hyvin kattavasti käydään läpi esim Teslan lämpöpumpun toiminta
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on mielestäni ihan hyvä auto tällä hetkellä. Plugari, joka toimii melko hyvin perheen ajoihin. Takuuta on jäljellä ja murheita ei ole tuottanut. Ainoastaan kontti on vähän pienen puoleinen. Ja jostain syystä autokuume on melkoinen.

Ajattelinkin, josko täältä saisi tähän kuumeeseen hoitoa. Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Sähköautoa en ole koskaan omistanut, joten kaikkia puutteita en osaa edes huomioida. Se nyt tietty hiertää jonkin verran, kun auto on kiinalainen ja vähän sellainen tunne, että syvään päähän tässä oltaisiin menossa ja lujaa. Sitten kuitenkin päätä nostaa aina tuo ajatus, että siinä kyllä saisi tilavan auton edullisesti.

Mielipiteitä ja näkemystä kyseisestä merkistä ja mallista kaipaisin.
Hei osta mielummin Mifa 9. On ihan eri tasolla luxuksessa ja tilaa on.

 
ok. Tassa mennaan jo ihan hulluna pilkunviilaukseen johonka ei ole mielta osallistua koska sita lopputuloksesta ei ole hyotya. Meillapain sanotaan akateemiseksi runkkaamiseksi.
Niin tuohan ei tosiaan ole minun sanoma. Minä väitän että minulla autossa on samalla toimintaperiaatteella toimiva ILMALÄMPÖPUMPPU kun tuossa talon seinälläkin.
 
Siellä on lämmönvaihtimen yhteydessä 5-8kW PTC-vastus, joka tarjoaa lämpöä.
Ymmärsin tämän väärin, nyt vasta tuota kaaviota kun katselin niin tajusin. Mietin vaan PTC:n toimintaa polttomoottoriautoissa.
Onko muuten sähköautoissa joissa ei ole ilmalämpöpumppua niin PTC vastus samalla lailla kuten polttomoottori vehkeissä?
Vai lämmittääkö se nestettä joka sitten kiertää kennossa?
 
Ymmärsin tämän väärin, nyt vasta tuota kaaviota kun katselin niin tajusin. Mietin vaan PTC:n toimintaa polttomoottoriautoissa.
Onko muuten sähköautoissa joissa ei ole ilmalämpöpumppua niin PTC vastus samalla lailla kuten polttomoottori vehkeissä?
Vai lämmittääkö se nestettä joka sitten kiertää kennossa?
Itse oon siinä käsityksessä että ilmakanavassa on vastus, ilman mitään vesikiertoja (esimerkkinä Zoe).

Samoin esim jossain diissel bemarissa on 1kw~ (12v) vastus ilmakanavassa, työntäen lämpöä heti käynnistyksestä lähtien sisään, toki zoe:ssa vastus lienee luonnollisesti korkeajännite malli.

zoe.png
 
Itse oon siinä käsityksessä että ilmakanavassa on vastus, ilman mitään vesikiertoja (esimerkkinä Zoe).

Samoin esim jossain diissel bemarissa on 1kw~ (12v) vastus ilmakanavassa, työntäen lämpöä heti käynnistyksestä lähtien sisään, toki zoe:ssa vastus lienee luonnollisesti korkeajännite malli.

zoe.png
Joo tosiaan polttomoottoriautoissa lämmitetään vastuksella suoraan puhallusilmaa. Mietin vaan että onko sähköautoissa tehty samalla tavalla.
 
Itse oon siinä käsityksessä että ilmakanavassa on vastus, ilman mitään vesikiertoja (esimerkkinä Zoe).

Samoin esim jossain diissel bemarissa on 1kw~ (12v) vastus ilmakanavassa, työntäen lämpöä heti käynnistyksestä lähtien sisään, toki zoe:ssa vastus lienee luonnollisesti korkeajännite malli.

zoe.png
Nyt vähän hämmennyin... eikö Zoessa muka ole lämpöpumppua kabiinin lämmitykseen, vai puhutko jostain muusta?

Muistelen Zoen kolme vuotta sitten ostaessani mainostetun että on siinä (ilma?)lämpöpumppu, mutta en muista siitä sen enempää... Täällä myös mainitaan näin:


ZOE provides clever technology and features that help maximise its range.
Renault’s Range Optimizer combines the benefits of new-generation
regenerative braking technology, a heat pump that reduces power demand
for cabin heating when driving and Michelin Energy™ E-V tyres to boost
range by almost 25 per cent.

Vai onko siellä sekä että, esim. että tuota vastusta käytetään esim. esilämmityksessä koska silloin aika on rahaa ja tarvitaan maksimaalinen lämmitys lyhyessä ajassa? Olen nimittäin pannut mielestäni merkille että kovilla pakkasilla se esilämmitys kyllä lämmittää auton edelleen nopeasti ja tehokkaasti, mutta ajaessa tuntuu välillä ettei lämmityksen teho täysin riitä, voi jäädä hieman vilpoinen sisäilma vaikka olisi laittanut tavoitteeksi esim. 22 tai 23 astetta. No, pääasia etteivät näpit jäädy ja tuulilasi pysyy kirkkaana, niin kauan kun ei hengitys huurustu ollaan voiton puolella...
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsin tämän väärin, nyt vasta tuota kaaviota kun katselin niin tajusin. Mietin vaan PTC:n toimintaa polttomoottoriautoissa.
Onko muuten sähköautoissa joissa ei ole ilmalämpöpumppua niin PTC vastus samalla lailla kuten polttomoottori vehkeissä?
Vai lämmittääkö se nestettä joka sitten kiertää kennossa?

Näitä on varmaan molempia. Vähääkään uudemmissa taitaa ehketi olla tuo nestekierto yleisempää? Pösössä ja Polestar ainakin näin tehty et PTC on nestekierrossa. Vanhemmissa Tesloissa ainakin oli tuo sähkövastus kuten polttiksissa.
 
Joo tosiaan polttomoottoriautoissa lämmitetään vastuksella suoraan puhallusilmaa. Mietin vaan että onko sähköautoissa tehty samalla tavalla.
Zoe käsittääkseni sähköauto.

Nyt vähän hämmennyin... eikö Zoessa muka ole lämpöpumppua kabiinin lämmitykseen, vai puhutko jostain muusta?

Muistelen Zoen kolme vuotta sitten ostaessani mainostetun että on siinä (ilma?)lämpöpumppu, mutta en muista siitä sen enempää... Täällä myös mainitaan näin:




Vai onko siellä sekä että, esim. että tuota vastusta käytetään esim. esilämmityksessä koska silloin aika on rahaa ja tarvitaan maksimaalinen lämmitys lyhyessä ajassa? Olen nimittäin pannut mielestäni merkille että kovilla pakkasilla se esilämmitys kyllä lämmittää auton edelleen nopeasti ja tehokkaasti, mutta ajaessa tuntuu välillä ettei lämmityksen teho täysin riitä, voi jäädä hieman vilpoinen sisäilma vaikka olisi laittanut tavoitteeksi esim. 22 tai 23 astetta. No, pääasia etteivät näpit jäädy ja tuulilasi pysyy kirkkaana, niin kauan kun ei hengitys huurustu ollaan voiton puolella...

Zoen ekoissa korimalleissa ei ollut ja varsinkaan tuontiautoissa ei ollut, keskieuroopassa oli pelkät vastukset lämmitykseen ja aika pieni tehoinen vastus. Uudemmat ja mahd suomi tuonnit sisältänee kyllä ilpit normaalisti.

Voi toki olla tuota yhdistelmääkin kahdesta järjestelmästä, mutta käsittääkseni ihan ekoissa autoissa oli (varsinkin keski-eurooppa) malleissa pelkät vastukset, toki täyttä varmuutta ei tästä ole.
 
Tässä hyvin kattavasti käydään läpi esim Teslan lämpöpumpun toiminta

Ja tossa Teslan systeemissä on hyvä ymmärtää, että käytännössä koko auto on yhtä lämpöpumppua ja lämmön lähteitä 16 eri paikkaa ml. ulkoilma. Kaikki sähkömoottorit, puhallin moottorit, invertterit, kompressori, akku.. kaikki mikä vähänkin tuottaa lämpöä on osa ”lämpöpumppua”. Ja sähkömoottoreita (ajomoottorit, kompura…) voidaan tahallan pyörittää huonolla hyötysuhteella lämmön tuottamiseksi (”lossy manner”).
 
Zoen ekoissa korimalleissa ei ollut ja varsinkaan tuontiautoissa ei ollut, keskieuroopassa oli pelkät vastukset lämmitykseen ja aika pieni tehoinen vastus. Uudemmat ja mahd suomi tuonnit sisältänee kyllä ilpit normaalisti.

Voi toki olla tuota yhdistelmääkin kahdesta järjestelmästä, mutta käsittääkseni ihan ekoissa autoissa oli (varsinkin keski-eurooppa) malleissa pelkät vastukset, toki täyttä varmuutta ei tästä ole.
Joo tuollaista olen itsekin kuullut, esim. että Nordic-Zoeissa on jopa akun talvilämmitys (vastuksilla kaiketi) kun taas UK ja Ranska-versioissa ei. Tosin minulla ei ole mitään hajua miten ja millä logiikalla esim. tuo akunlämmitys toimii, latauksen aikana, ajon aikana, molempien aikana... Ainakaan mitään Teslamaista akun lämmitystä tulevaa hyperpikalatausta varten ei kaiketi ole, kun useimmissa Zoeissa on latausnopeus max 22kW AC ja joissakin malleissa sen lisäksi 50kW DC-"pika"lataus. Ehkä sitten se jotain tuon latauksen aikana samalla lämmittää akkua, en tiedä, ehkä ei tarvitsekaan.
 
Maxus facebook-ryhmää ja muita keskusteluita kun vilkaisee niin ei tee mieli laittaa rahojaan noihin. Sen verran erilaisia vikoja näyttää olevan. Varsinkin automäärään nähden. Hinta kyllä ihan ok.
 
Maxus facebook-ryhmää ja muita keskusteluita kun vilkaisee niin ei tee mieli laittaa rahojaan noihin. Sen verran erilaisia vikoja näyttää olevan. Varsinkin automäärään nähden. Hinta kyllä ihan ok.
Jos ei pidä paaliin asti niin veikkaisin todella kalliita kilometrejä kun oletettavasti tuollaisen jälleenmyyntiarvo on jotain naurettavan ja täysin olemattoman väliltä.
Jos sähkikset muutenkin pitää arvonsa huonosti niin mikä tilanne ainakin euroopassa täysin marginaalisen kiinalaisen tilanne voi olla muutaku täys katastrofi?
 
Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta että isolla bensa veekasilla ajaminen olisi itseasiassa aika taloudellista tähän verrattuna, ilman näitä sähköauton "ihanuuksia".
 
Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta että isolla bensa veekasilla ajaminen olisi itseasiassa aika taloudellista tähän verrattuna, ilman näitä sähköauton "ihanuuksia".
Kyllä jos tuo V8 on muutaman tonnin pommi tai joku harvinaisempi laite jossa arvo ei tipu. Itsellä oli diesel V8 ennen ensimmäistä sähköautoa ja kyllähän sitä kaipaa edelleen. Ehkä huonoimpia päätöksiä ikinä luopua siitä mutta silloin asiat näytti erilaiselta mm. Dieselin hinta 2,2€/l.
 
Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla uudella autolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta

Korjasin.

Käyttövoimasta riippumatta, arvokkaista autoista katoaa aika iso prosenttilukema arvosta, ellei nyt satu olemaan joku markkinahäiriö päällä tai sitten merkki jossa epärealistinen arvostus ja hinnat sitä kautta melkein uutta kalliimmat(Esim. rav4 korona/ukrainan sota-aikana).

Sähköllä ajaessa sentään on se etu, että energian kustannukset on parhaimmillaan mitättömät joka kuittaa sitä isoa arvonalenemaa, mutta fossiilisella kulkevassa saa ensinnäkin maksaa autoveroa joka tuo hinnan usein tasoihin tai jopa yli ja sitten maksaa jokaisesta sadasta kilometristä energiakuluja muutaman euron. Bonuksena nykyaikaiset polttomoottorit lukuisine vikakohteineen.
 
Uuden auton hinta tippuu rajusti. Mitä alemmalta tasolta lähtee liikkeelle, niin tietty sitä vähemmän tuhatlappusia häviää. Sinänsä sähkiksiin pääsee käsiksi nettiautosta katsomalla käytettynä alkaen 4000e. Ei tuo arvonalenema ole mielestäni sen ihmeellisempi kalliissa autossa on se sitten sähkö tai ei.

Tänään muuten ekaa kertaa ikinä Kia/Huyndai tietoviihdejärjestelmän päivitys epäonnistui. Toki kyseessä oli plugari ja usbitikulta (päivitys on käsittääkseni 22 mallivuosissa ja uudemmissa jo OTAna). Systeemi buuttasi eikä tullut verkonpainoa, joten siinä mielessä ei tapahtunut mitään fataalia. Mutta tosiaan päivityksen kohteena olivat noi nopeusrajoitusvaroittimet, jotka ilmeisesti jatkossa saa ratin mute -nappulaa pohjassa pari sekuntia pitämällä hiljaisiksi. Tarpeellisempi varmasti enemmän sähkiksissä kun tuon ikäisessä autossa (oman auton) äänimerkki on niin hentoinen ettei ole koskaan häirinnyt.
 
Viimeksi kuluneen vuoden tai kahden arvonalenemista ei voi päätellä, että arvonalenemat ovat jatkossa yhtä suuria. Käytettyjen sähköautojen arvot putosivat roimasti, koska hintasota pudotti uusien hintoja. Kukaanhan ei maksa käytetystä samaa kuin uudesta. Uusien hinnat taas eivät voi enää pudota samalla tavalla kuin ne putosivat viime ja tänä vuonna. Teslallakaan ei ole enää siihen varaa, koska sen tulos on heikentynyt jo niin rajusti. Kun vuoden tai kahden vuoden päästä katsotaan nyt ostettavien sähköautojen arvonalenemia, ne ovat aivan varmasti pienempiä kuin arvonalenemat parin viime vuoden aikana.

Eikä toisaalta mitään autoa kannata uusia vuoden tai kahden välein, ellei varta vasten halua maksimoida autoilun kulujaan. Esimerkiksi viiden vuoden pitoajalla saa sähköautonkin arvonalenemasta jo ihan eri käsityksen kuin vuoden tai kahden pitoajalla, varsinkin kun siihen vuoteen tai kahteen on just osunut iso hintojen tasokorjaus.

Pienimmällä vuotuisella arvonalenemalla olen itse päässyt uutena ostamallani autolla, jonka omistin kymmenen vuotta. Aika pitkään saatan omistaa nykyisenkin autoni. Jos sen arvo on kymmenen vuoden päästä nolla, olen selvinnyt pienemmällä vuotuisella arvonalenemalla kuin edellisellä plugarillani, vaikka sitäkin pidin sentään viisi vuotta. Käyttökuluissa olen sen kymmenen vuoden aikana säästänyt polttomoottoriautoon verrattuna karkeasti 15 000 euroa.

Ja itse asiassa uskon kuitenkin, että kymmenen vuoden päästä saan autostani myydessäni enemmän kuin nolla euroa. Jopa vanhoista Leafeistäkin saa myydessä vielä ihan rahaa. Kymmenen vuoden ikäinen auto ei ole normaalitapauksessa vielä mikään tonnin pommi. Sen kymmenen vuoden ikäisenä myymäni auton hyvitysarvo oli muuten vielä yli 25 000 euroa, tosin sen arvoon vaikuttivat myös veromuutokset, jotka nostivat uusien vastaavien hinnat pilviin.
 
ILP on vain yksi lämpöpumpputyyppi. Jos värkki ottaa lämpöä muualtakin kuin ilmasta, se ei ole ILP. Ihan kuin maalämpöpumppu ei ole ILP, vaikka onkin lämpöpumppu.
Tallain niinkuin kauhean aikuismaisesti sanon etta mita sitten kun ei vaikuta nyt yhtaan mihinkaan. Paa-asia ettei sanota autossa olevan maalampoa.
 
Jos ei pidä paaliin asti niin veikkaisin todella kalliita kilometrejä kun oletettavasti tuollaisen jälleenmyyntiarvo on jotain naurettavan ja täysin olemattoman väliltä.
Jos sähkikset muutenkin pitää arvonsa huonosti niin mikä tilanne ainakin euroopassa täysin marginaalisen kiinalaisen tilanne voi olla muutaku täys katastrofi?

Ketjussa oli aiemmin puhetta Maxuksesta jossa pyynti noin 35 k€, sitten jotain 70k€ malleja.

Jos 35k€ Maxus ei porsi, ja kyse ei pikkuautosta, niin voisi olettaa että sillä joku arvo 3-5v päästä, vaikka olisi kympin, ja se 50k€ vaihtoehto olisi silloin 20k€, niin ei se Maxus esimerkissä kaadu jäänösarvoon.
Toki se riski että takuusta vastaava konkurssia, iso myyjä myös, ja sähkövoimalinja loppu, arvo vastaa kierrätysarvoa, niin kymppitonnia ei saakkaan.


Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta että isolla bensa veekasilla ajaminen olisi itseasiassa aika taloudellista tähän verrattuna, ilman näitä sähköauton "ihanuuksia".
Tämä nousee aina välillä sähkö, käyttövoima ketjuissa. Suomalaisilla sähköautomarkkinoilla on ollut tarjouksia missä uusi perhe sähköauto kilpaillut, vanhojen kuluttavien polttisten kanssa, ollen niitä edullisempi.
Sitetn tuossa välillä oli isoja hintahäiriöitä, hintakuplaa, jopa sellaista että käytetyn jälleenmyyntiarvo isompi kuin siitä oli uutena maksettu. Hintakehityksen normalisoitumisen myötä kuplat puheksi, jolloin sitten auton arvo luonollisesti romahti. viden mukanaan isohkojakin autoliikkeitä.


Nyt ollaan palattua normaalmpaan, mitä nyt fosiiliset halpaa, sekä mailmanmarkkinahintojen että pummpuhintojen hintanousua hillitsevien toimien takia.

Tilanne sees se että sähköautojen hintojen odotetaan laskevan, niiden verottomien hintojen alitavat polttisten, käytön odotetaan kallistuvan. Jos uutta sähkistä voi saada pienellä lisäpanoksella vs se oma uusi polttisvaihtoehto, niin jos sähkisten hinnat laskee, niin se ei tue käytettyjen polttistenhintoja, vaan vetää niitä myös alas.

Se on täysin sumuista missä vaiheessa hintaromahdusta sen polttisvaihtoehdon kerkiää mymään. polttiksen valinneet uskoo vaihtavansa sen sähkikseen ennenkuin hinnat romahtaa. joku joukko uskoo polttiksen pitkään tulevaisuuteen, hankkii uuden polttiksen kuin vielä saa
 
Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta että isolla bensa veekasilla ajaminen olisi itseasiassa aika taloudellista tähän verrattuna, ilman näitä sähköauton "ihanuuksia".
En ole tällaisesta kuullutkaan, aiemmin oli juuri päinvastoin eli käytettyjen sähköautojen hinnat nousivat ylös kiitos kalliin bensan. Se toki oli markkinahäiriö, jotkut uskoivat oikeasti olevan järkevää ostaa monta Teslaa lainarahalla ja myydä ne voitolla myöhemmin, monille kai sitten jäi tuossa pikavoiton tavoittelussa luu käteen varsinkin kun korot lähtivät nousuun.

Onko jotain todellista dataa että esim. uusi 50k€ sähköauto menettää nyt arvoaan paljon nopeammin kuin samanhintainen uusi polttisauto? Jätetään tästä vertailusta erikoistapaukset pois kuten joku 50-luvun entisöity Cädilläc museokesäauto, tai 800 euron arvoinen 15 vuotias Toyota Yaris.

Saa nähdä mitä tapahtuu kun kuulemma polttoaineiden hintaan voi olla tulossa taas roimia korotuksia kiitos päästökaupan:


Ja lisäksi Lähi-idän sodan eskaloituminen voi myös räjäyttää polttoaineiden hinnan.

Tosin tätä ennen polttoaineiden hinnat ovat viime aikoina kyllä tulleet alas, olin oikeastaan yllättynyt kun näin lähiasemalla 95:sen hinnan painuneen hieman 1,7€/l alle. Kun kolme vuotta sitten päätin ostaa sähköautoni, minulle kipuraja oli juuri tuo 1,7 eli kun sen näin taululla, ajattelin että ei zattana nyt tästä bensa-Auriksesta eroon ja se sähköauto tilaukseen. Loppu onkin historiaa, paitsi se mikä tällä hetkellä on vielä tulevaisuutta.
 
ILP on vain yksi lämpöpumpputyyppi. Jos värkki ottaa lämpöä muualtakin kuin ilmasta, se ei ole ILP. Ihan kuin maalämpöpumppu ei ole ILP, vaikka onkin lämpöpumppu.
Koska autojen lämpöpumput voivat ilmeisesti ottaa ties mistä tai jopa kaikkialta lämpöenergiansa (kuten Tesla), pitäisikö niitä sitten kutsua vaikka autolämpöpumpuiksi, noin niinku yleisnimityksenä? Vai pitääkö sanoa vain yleisesti lämpöpumppu ja kaikille pitäisi olla selvää mistä puhutaan?

En tiedä mistä Zoeni ottaa lämpöpumpun lämpöenergiansa ja ei oikeastaan edes kiinnosta. Pääasia että se ilmeisesti vähentää sisätilan lämmityksen energiatarvetta verrattuna vastuslämmitykseen. Epäilen tosin että siellä saattaa olla myös vastuslämmitys koska auton esilämmitys vaikuttaa niin tehokkaalta, tehokkaammalta kuin ajon aikainen lämmitys.
 
Viimeksi kuluneen vuoden tai kahden arvonalenemista ei voi päätellä, että arvonalenemat ovat jatkossa yhtä suuria. Käytettyjen sähköautojen arvot putosivat roimasti, koska hintasota pudotti uusien hintoja. Kukaanhan ei maksa käytetystä samaa kuin uudesta. Uusien hinnat taas eivät voi enää pudota samalla tavalla kuin ne putosivat viime ja tänä vuonna. Teslallakaan ei ole enää siihen varaa, koska sen tulos on heikentynyt jo niin rajusti. Kun vuoden tai kahden vuoden päästä katsotaan nyt ostettavien sähköautojen arvonalenemia, ne ovat aivan varmasti pienempiä kuin arvonalenemat parin viime vuoden aikana.

Eikä toisaalta mitään autoa kannata uusia vuoden tai kahden välein, ellei varta vasten halua maksimoida autoilun kulujaan. Esimerkiksi viiden vuoden pitoajalla saa sähköautonkin arvonalenemasta jo ihan eri käsityksen kuin vuoden tai kahden pitoajalla, varsinkin kun siihen vuoteen tai kahteen on just osunut iso hintojen tasokorjaus.

Pienimmällä vuotuisella arvonalenemalla olen itse päässyt uutena ostamallani autolla, jonka omistin kymmenen vuotta. Aika pitkään saatan omistaa nykyisenkin autoni. Jos sen arvo on kymmenen vuoden päästä nolla, olen selvinnyt pienemmällä vuotuisella arvonalenemalla kuin edellisellä plugarillani, vaikka sitäkin pidin sentään viisi vuotta. Käyttökuluissa olen sen kymmenen vuoden aikana säästänyt polttomoottoriautoon verrattuna karkeasti 15 000 euroa.

Ja itse asiassa uskon kuitenkin, että kymmenen vuoden päästä saan autostani myydessäni enemmän kuin nolla euroa. Jopa vanhoista Leafeistäkin saa myydessä vielä ihan rahaa. Kymmenen vuoden ikäinen auto ei ole normaalitapauksessa vielä mikään tonnin pommi. Sen kymmenen vuoden ikäisenä myymäni auton hyvitysarvo oli muuten vielä yli 25 000 euroa, tosin sen arvoon vaikuttivat myös veromuutokset, jotka nostivat uusien vastaavien hinnat pilviin.

Juurikin näin. Meillä on tässä äskettäin ollut mm. maailmanlaajuinen pandemia, joka pisti tuotantoketjut ja logistiikan sekaisin, sitten naapurin nysäkulli aloitti hyökkäyssodallaan Euroopanlaajuisen energiakriisin ja siihen päälle vielä koko sähköautomarkkina on muutenkin aika uusi ja muotoaan hakeva. Voidaan sanoa, että oikeastaan vasta viimeisen viitisen vuotta on myyty täyssähkäreitä millään merkittävämmällä volyymillä, minkä seurauksena markkinat ovat vielä hakeneet vähän sitä tasapainoaan. Tästä seurauksena on ollut kieltämättä poikkeuksellisen kovia arvonalenemia JOS on sattunut ostamaan juuri hintojen huippukohdassa ennen kuin (Teslan ja myöhemmin kiinalaisten pakottama) hintakilpailu leikkasi parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja pois uusien hinnasta. Olisi kuitenkin aika hölmöä olettaa tämän olevan joku normaalitila ja itse ainakin uskon uusien hintatason jokseenkin vakiintuneen ja käytettyjenkin arvonalenema rauhoittuu samalle tasolle kuin muissakin samanhintaisissa autoissa käyttövoimasta riippumatta. On myös täysin mahdollista (ja siitä on jo viitteitä), että kunhan sähköautot vakiintuvat ja saadaan oikeasti isossa skaalassa käytännön kokemusta niistä, että niiden arvonalenema saattaa jäädä pienemmäksi kuin polttiksilla, varsinkin kun niille on odotettavissa kaikenlaisia haluttavuutta vähentäviä politiikkatoimia. Toki sekin vähän sotkee tällä hetkellä käytettyjen autojen markkinoita, että ulkomailta roudataan pää märkänä hybridejä ja täyssähköjä, jossa niiden hinnat ovat usein jo valmiiksi edullisempia ja siihen päälle ovat monesti vielä saaneet jotain hankintatukiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Käytettyjen sähkisten hinta-alea tukee se että ala menee hirveää vauhtia eteenpäin eli 5v vanha sähkis on paljon "vanhempi" kuin 5v vanha polttis. Tämä tulee rauhoittumaan ajan myötä tietysti.

Itse kaavailen tämän siten että ne mallit joissa esim. akustojen vaihto on suht helppoa/halpaa tulevat pitämään arvonsa paremmin jatkossa.
 
Käytettyjen sähkisten hinta-alea tukee se että ala menee hirveää vauhtia eteenpäin eli 5v vanha sähkis on paljon "vanhempi" kuin 5v vanha polttis. Tämä tulee rauhoittumaan ajan myötä tietysti.

Itse kaavailen tämän siten että ne mallit joissa esim. akustojen vaihto on suht helppoa/halpaa tulevat pitämään arvonsa paremmin jatkossa.
Riippuu kauanko akut kestävät, olisiko akun vaihto 98% tapauksista järkevää vasta sitten kun auto muutenkin on valmis paaliin. Silloin akun vaihdon helppoudella ei ole paljoa merkitystä.

Varsinkin tietyt sähköautovalmistajat hinnoittelevat tarvikeakkujensa hinnat niin älyttömän korkeiksi ettei vaihto kannata taloudellisesti, ja vakuutusyhtiötkin kieltäytyvät jopa vakuuttamasta joitakin sähköautoja joissa tämä hinta on laitettu naurettavan korkeaksi. En tiedä saataisiinko EU:ssa pakotettua sähköautot ruotuun että akkujen pitää olla jotenkin niin standardinmukaisia että kolmansienkin osapuolien on mahdollista valmistaa ja myydä tarvikeakkuja.

Toivotaan lisäksi että kehitys kehittyy ja natriumakut tai ties mitkä tekevät akuista vielä paljon nykyistä halvempia... mutta se ei edelleen estä autonvalmistajia hilaamasta niidenkin tarvikeakkujen hintoja naurettavan korkeiksi, valitettavasti.

Oikeastaan tarvittaisiin jonkinlaista kuluttajaseurantaa mitä akunvaihto maksaa eri sähköautoille, hinta per kWh. Sitten sähköauton ostajat voivat tehdä valistuneita valintoja tuonkin suhteen, minkä sähköauton suostuvat ostamaan (uutena tai käytettynä). Noin kuulotuntumalta vaikuttaa että joillekin sähköautoille akun vaihto ei välttämättä ole kuin muutaman tonnin juttu (ainakin jos tyytyy hieman käytettyyn tarvikeakkuun), joillakin taas sitten tarvikeakun hinta on hinnoiteltu korkeammaksi kuin vuosia käytetyn sähköauton jälleenmyyntiarvo.
 
Isoimpien valtateiden varrella alkaa olemaan latureita niin reilusti ettei ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia tähtäillä pienellä prosentilla seuraavalle laturille. Itse vaikka kun lähden etelästä niin ensimmäinen lataus osuu Mikkeli-Juva-Varkaus (5-7 mahista pysähtyä) ja siitä seuraava fiiliksien mukaan kuinka kauaksi aikaa pysähtyi Iisalmi-Suomussalmi (6-7 mahista pysähtyä). Juuri pe tuli ajeltua pohjoiseen stopeilla akussa oli 4-5%. Talvella sitten tuplavara tuohon ja kahteen kertaan 104tkm matkalla olen tuon mebbiläisen saanut kilppariin.

Toki vaikeammaksi se menee, jos aina pitää vaikka vetästä aakkosasemalle. Mutta toisaalta silloin ei auton vastaanotto ole usein se ongelma ladattaessa. Nyt perjantaina Juvan ABC, Varkauden ABC ja Prisma oli vedetty täyteen, joten per auto saataneen just 40-50kW vs. olin yksin Varkauden mäkillä ja alle minuutissa auto imaisi yli 170kW.
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 726
Viestejä
4 564 047
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom