Yleistä keskustelua sähköautoista

Hedin myy sitä tällä hetkellä 35k
Onko heidän omaa tuontia, markkinoivat vaihtoautoina (*, markkinoitu toiminta matka 345km, Tesla Y ei taida tuolle hävitä. mutta hinnasto hinta kympin enemmän.


Heidin sivuilta ei osunut mitään takuu lupauksia.

(*
Siis ovat uuden kilomeretillä, eli ei mitää koeajo, tai kentältä vaihdossa otettuja.
 
Onko heidän omaa tuontia, markkinoivat vaihtoautoina (*, markkinoitu toiminta matka 345km, Tesla Y ei taida tuolle hävitä. mutta hinnasto hinta kympin enemmän.


Heidin sivuilta ei osunut mitään takuu lupauksia.

(*
Siis ovat uuden kilomeretillä, eli ei mitää koeajo, tai kentältä vaihdossa otettuja.
Koskee erää rekisteröityjä ajamattomia autoja.
Takuu noilla näyttäisi olevan 5v ja akulla 8v
 
Minulla on mielestäni ihan hyvä auto tällä hetkellä. Plugari, joka toimii melko hyvin perheen ajoihin. Takuuta on jäljellä ja murheita ei ole tuottanut. Ainoastaan kontti on vähän pienen puoleinen. Ja jostain syystä autokuume on melkoinen.

Ajattelinkin, josko täältä saisi tähän kuumeeseen hoitoa. Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Sähköautoa en ole koskaan omistanut, joten kaikkia puutteita en osaa edes huomioida. Se nyt tietty hiertää jonkin verran, kun auto on kiinalainen ja vähän sellainen tunne, että syvään päähän tässä oltaisiin menossa ja lujaa. Sitten kuitenkin päätä nostaa aina tuo ajatus, että siinä kyllä saisi tilavan auton edullisesti.

Mielipiteitä ja näkemystä kyseisestä merkistä ja mallista kaipaisin.
Hei osta mielummin Mifa 9. On ihan eri tasolla luxuksessa ja tilaa on.

 
ok. Tassa mennaan jo ihan hulluna pilkunviilaukseen johonka ei ole mielta osallistua koska sita lopputuloksesta ei ole hyotya. Meillapain sanotaan akateemiseksi runkkaamiseksi.
Niin tuohan ei tosiaan ole minun sanoma. Minä väitän että minulla autossa on samalla toimintaperiaatteella toimiva ILMALÄMPÖPUMPPU kun tuossa talon seinälläkin.
 
Siellä on lämmönvaihtimen yhteydessä 5-8kW PTC-vastus, joka tarjoaa lämpöä.
Ymmärsin tämän väärin, nyt vasta tuota kaaviota kun katselin niin tajusin. Mietin vaan PTC:n toimintaa polttomoottoriautoissa.
Onko muuten sähköautoissa joissa ei ole ilmalämpöpumppua niin PTC vastus samalla lailla kuten polttomoottori vehkeissä?
Vai lämmittääkö se nestettä joka sitten kiertää kennossa?
 
Ymmärsin tämän väärin, nyt vasta tuota kaaviota kun katselin niin tajusin. Mietin vaan PTC:n toimintaa polttomoottoriautoissa.
Onko muuten sähköautoissa joissa ei ole ilmalämpöpumppua niin PTC vastus samalla lailla kuten polttomoottori vehkeissä?
Vai lämmittääkö se nestettä joka sitten kiertää kennossa?
Itse oon siinä käsityksessä että ilmakanavassa on vastus, ilman mitään vesikiertoja (esimerkkinä Zoe).

Samoin esim jossain diissel bemarissa on 1kw~ (12v) vastus ilmakanavassa, työntäen lämpöä heti käynnistyksestä lähtien sisään, toki zoe:ssa vastus lienee luonnollisesti korkeajännite malli.

zoe.png
 
Itse oon siinä käsityksessä että ilmakanavassa on vastus, ilman mitään vesikiertoja (esimerkkinä Zoe).

Samoin esim jossain diissel bemarissa on 1kw~ (12v) vastus ilmakanavassa, työntäen lämpöä heti käynnistyksestä lähtien sisään, toki zoe:ssa vastus lienee luonnollisesti korkeajännite malli.

zoe.png
Joo tosiaan polttomoottoriautoissa lämmitetään vastuksella suoraan puhallusilmaa. Mietin vaan että onko sähköautoissa tehty samalla tavalla.
 
Itse oon siinä käsityksessä että ilmakanavassa on vastus, ilman mitään vesikiertoja (esimerkkinä Zoe).

Samoin esim jossain diissel bemarissa on 1kw~ (12v) vastus ilmakanavassa, työntäen lämpöä heti käynnistyksestä lähtien sisään, toki zoe:ssa vastus lienee luonnollisesti korkeajännite malli.

zoe.png
Nyt vähän hämmennyin... eikö Zoessa muka ole lämpöpumppua kabiinin lämmitykseen, vai puhutko jostain muusta?

Muistelen Zoen kolme vuotta sitten ostaessani mainostetun että on siinä (ilma?)lämpöpumppu, mutta en muista siitä sen enempää... Täällä myös mainitaan näin:


ZOE provides clever technology and features that help maximise its range.
Renault’s Range Optimizer combines the benefits of new-generation
regenerative braking technology, a heat pump that reduces power demand
for cabin heating when driving and Michelin Energy™ E-V tyres to boost
range by almost 25 per cent.

Vai onko siellä sekä että, esim. että tuota vastusta käytetään esim. esilämmityksessä koska silloin aika on rahaa ja tarvitaan maksimaalinen lämmitys lyhyessä ajassa? Olen nimittäin pannut mielestäni merkille että kovilla pakkasilla se esilämmitys kyllä lämmittää auton edelleen nopeasti ja tehokkaasti, mutta ajaessa tuntuu välillä ettei lämmityksen teho täysin riitä, voi jäädä hieman vilpoinen sisäilma vaikka olisi laittanut tavoitteeksi esim. 22 tai 23 astetta. No, pääasia etteivät näpit jäädy ja tuulilasi pysyy kirkkaana, niin kauan kun ei hengitys huurustu ollaan voiton puolella...
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärsin tämän väärin, nyt vasta tuota kaaviota kun katselin niin tajusin. Mietin vaan PTC:n toimintaa polttomoottoriautoissa.
Onko muuten sähköautoissa joissa ei ole ilmalämpöpumppua niin PTC vastus samalla lailla kuten polttomoottori vehkeissä?
Vai lämmittääkö se nestettä joka sitten kiertää kennossa?

Näitä on varmaan molempia. Vähääkään uudemmissa taitaa ehketi olla tuo nestekierto yleisempää? Pösössä ja Polestar ainakin näin tehty et PTC on nestekierrossa. Vanhemmissa Tesloissa ainakin oli tuo sähkövastus kuten polttiksissa.
 
Joo tosiaan polttomoottoriautoissa lämmitetään vastuksella suoraan puhallusilmaa. Mietin vaan että onko sähköautoissa tehty samalla tavalla.
Zoe käsittääkseni sähköauto.

Nyt vähän hämmennyin... eikö Zoessa muka ole lämpöpumppua kabiinin lämmitykseen, vai puhutko jostain muusta?

Muistelen Zoen kolme vuotta sitten ostaessani mainostetun että on siinä (ilma?)lämpöpumppu, mutta en muista siitä sen enempää... Täällä myös mainitaan näin:




Vai onko siellä sekä että, esim. että tuota vastusta käytetään esim. esilämmityksessä koska silloin aika on rahaa ja tarvitaan maksimaalinen lämmitys lyhyessä ajassa? Olen nimittäin pannut mielestäni merkille että kovilla pakkasilla se esilämmitys kyllä lämmittää auton edelleen nopeasti ja tehokkaasti, mutta ajaessa tuntuu välillä ettei lämmityksen teho täysin riitä, voi jäädä hieman vilpoinen sisäilma vaikka olisi laittanut tavoitteeksi esim. 22 tai 23 astetta. No, pääasia etteivät näpit jäädy ja tuulilasi pysyy kirkkaana, niin kauan kun ei hengitys huurustu ollaan voiton puolella...

Zoen ekoissa korimalleissa ei ollut ja varsinkaan tuontiautoissa ei ollut, keskieuroopassa oli pelkät vastukset lämmitykseen ja aika pieni tehoinen vastus. Uudemmat ja mahd suomi tuonnit sisältänee kyllä ilpit normaalisti.

Voi toki olla tuota yhdistelmääkin kahdesta järjestelmästä, mutta käsittääkseni ihan ekoissa autoissa oli (varsinkin keski-eurooppa) malleissa pelkät vastukset, toki täyttä varmuutta ei tästä ole.
 
Tässä hyvin kattavasti käydään läpi esim Teslan lämpöpumpun toiminta

Ja tossa Teslan systeemissä on hyvä ymmärtää, että käytännössä koko auto on yhtä lämpöpumppua ja lämmön lähteitä 16 eri paikkaa ml. ulkoilma. Kaikki sähkömoottorit, puhallin moottorit, invertterit, kompressori, akku.. kaikki mikä vähänkin tuottaa lämpöä on osa ”lämpöpumppua”. Ja sähkömoottoreita (ajomoottorit, kompura…) voidaan tahallan pyörittää huonolla hyötysuhteella lämmön tuottamiseksi (”lossy manner”).
 
Zoen ekoissa korimalleissa ei ollut ja varsinkaan tuontiautoissa ei ollut, keskieuroopassa oli pelkät vastukset lämmitykseen ja aika pieni tehoinen vastus. Uudemmat ja mahd suomi tuonnit sisältänee kyllä ilpit normaalisti.

Voi toki olla tuota yhdistelmääkin kahdesta järjestelmästä, mutta käsittääkseni ihan ekoissa autoissa oli (varsinkin keski-eurooppa) malleissa pelkät vastukset, toki täyttä varmuutta ei tästä ole.
Joo tuollaista olen itsekin kuullut, esim. että Nordic-Zoeissa on jopa akun talvilämmitys (vastuksilla kaiketi) kun taas UK ja Ranska-versioissa ei. Tosin minulla ei ole mitään hajua miten ja millä logiikalla esim. tuo akunlämmitys toimii, latauksen aikana, ajon aikana, molempien aikana... Ainakaan mitään Teslamaista akun lämmitystä tulevaa hyperpikalatausta varten ei kaiketi ole, kun useimmissa Zoeissa on latausnopeus max 22kW AC ja joissakin malleissa sen lisäksi 50kW DC-"pika"lataus. Ehkä sitten se jotain tuon latauksen aikana samalla lämmittää akkua, en tiedä, ehkä ei tarvitsekaan.
 
Maxus facebook-ryhmää ja muita keskusteluita kun vilkaisee niin ei tee mieli laittaa rahojaan noihin. Sen verran erilaisia vikoja näyttää olevan. Varsinkin automäärään nähden. Hinta kyllä ihan ok.
 
Maxus facebook-ryhmää ja muita keskusteluita kun vilkaisee niin ei tee mieli laittaa rahojaan noihin. Sen verran erilaisia vikoja näyttää olevan. Varsinkin automäärään nähden. Hinta kyllä ihan ok.
Jos ei pidä paaliin asti niin veikkaisin todella kalliita kilometrejä kun oletettavasti tuollaisen jälleenmyyntiarvo on jotain naurettavan ja täysin olemattoman väliltä.
Jos sähkikset muutenkin pitää arvonsa huonosti niin mikä tilanne ainakin euroopassa täysin marginaalisen kiinalaisen tilanne voi olla muutaku täys katastrofi?
 
Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta että isolla bensa veekasilla ajaminen olisi itseasiassa aika taloudellista tähän verrattuna, ilman näitä sähköauton "ihanuuksia".
 
Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta että isolla bensa veekasilla ajaminen olisi itseasiassa aika taloudellista tähän verrattuna, ilman näitä sähköauton "ihanuuksia".
Kyllä jos tuo V8 on muutaman tonnin pommi tai joku harvinaisempi laite jossa arvo ei tipu. Itsellä oli diesel V8 ennen ensimmäistä sähköautoa ja kyllähän sitä kaipaa edelleen. Ehkä huonoimpia päätöksiä ikinä luopua siitä mutta silloin asiat näytti erilaiselta mm. Dieselin hinta 2,2€/l.
 
Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla uudella autolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta

Korjasin.

Käyttövoimasta riippumatta, arvokkaista autoista katoaa aika iso prosenttilukema arvosta, ellei nyt satu olemaan joku markkinahäiriö päällä tai sitten merkki jossa epärealistinen arvostus ja hinnat sitä kautta melkein uutta kalliimmat(Esim. rav4 korona/ukrainan sota-aikana).

Sähköllä ajaessa sentään on se etu, että energian kustannukset on parhaimmillaan mitättömät joka kuittaa sitä isoa arvonalenemaa, mutta fossiilisella kulkevassa saa ensinnäkin maksaa autoveroa joka tuo hinnan usein tasoihin tai jopa yli ja sitten maksaa jokaisesta sadasta kilometristä energiakuluja muutaman euron. Bonuksena nykyaikaiset polttomoottorit lukuisine vikakohteineen.
 
Uuden auton hinta tippuu rajusti. Mitä alemmalta tasolta lähtee liikkeelle, niin tietty sitä vähemmän tuhatlappusia häviää. Sinänsä sähkiksiin pääsee käsiksi nettiautosta katsomalla käytettynä alkaen 4000e. Ei tuo arvonalenema ole mielestäni sen ihmeellisempi kalliissa autossa on se sitten sähkö tai ei.

Tänään muuten ekaa kertaa ikinä Kia/Huyndai tietoviihdejärjestelmän päivitys epäonnistui. Toki kyseessä oli plugari ja usbitikulta (päivitys on käsittääkseni 22 mallivuosissa ja uudemmissa jo OTAna). Systeemi buuttasi eikä tullut verkonpainoa, joten siinä mielessä ei tapahtunut mitään fataalia. Mutta tosiaan päivityksen kohteena olivat noi nopeusrajoitusvaroittimet, jotka ilmeisesti jatkossa saa ratin mute -nappulaa pohjassa pari sekuntia pitämällä hiljaisiksi. Tarpeellisempi varmasti enemmän sähkiksissä kun tuon ikäisessä autossa (oman auton) äänimerkki on niin hentoinen ettei ole koskaan häirinnyt.
 
Viimeksi kuluneen vuoden tai kahden arvonalenemista ei voi päätellä, että arvonalenemat ovat jatkossa yhtä suuria. Käytettyjen sähköautojen arvot putosivat roimasti, koska hintasota pudotti uusien hintoja. Kukaanhan ei maksa käytetystä samaa kuin uudesta. Uusien hinnat taas eivät voi enää pudota samalla tavalla kuin ne putosivat viime ja tänä vuonna. Teslallakaan ei ole enää siihen varaa, koska sen tulos on heikentynyt jo niin rajusti. Kun vuoden tai kahden vuoden päästä katsotaan nyt ostettavien sähköautojen arvonalenemia, ne ovat aivan varmasti pienempiä kuin arvonalenemat parin viime vuoden aikana.

Eikä toisaalta mitään autoa kannata uusia vuoden tai kahden välein, ellei varta vasten halua maksimoida autoilun kulujaan. Esimerkiksi viiden vuoden pitoajalla saa sähköautonkin arvonalenemasta jo ihan eri käsityksen kuin vuoden tai kahden pitoajalla, varsinkin kun siihen vuoteen tai kahteen on just osunut iso hintojen tasokorjaus.

Pienimmällä vuotuisella arvonalenemalla olen itse päässyt uutena ostamallani autolla, jonka omistin kymmenen vuotta. Aika pitkään saatan omistaa nykyisenkin autoni. Jos sen arvo on kymmenen vuoden päästä nolla, olen selvinnyt pienemmällä vuotuisella arvonalenemalla kuin edellisellä plugarillani, vaikka sitäkin pidin sentään viisi vuotta. Käyttökuluissa olen sen kymmenen vuoden aikana säästänyt polttomoottoriautoon verrattuna karkeasti 15 000 euroa.

Ja itse asiassa uskon kuitenkin, että kymmenen vuoden päästä saan autostani myydessäni enemmän kuin nolla euroa. Jopa vanhoista Leafeistäkin saa myydessä vielä ihan rahaa. Kymmenen vuoden ikäinen auto ei ole normaalitapauksessa vielä mikään tonnin pommi. Sen kymmenen vuoden ikäisenä myymäni auton hyvitysarvo oli muuten vielä yli 25 000 euroa, tosin sen arvoon vaikuttivat myös veromuutokset, jotka nostivat uusien vastaavien hinnat pilviin.
 
ILP on vain yksi lämpöpumpputyyppi. Jos värkki ottaa lämpöä muualtakin kuin ilmasta, se ei ole ILP. Ihan kuin maalämpöpumppu ei ole ILP, vaikka onkin lämpöpumppu.
Tallain niinkuin kauhean aikuismaisesti sanon etta mita sitten kun ei vaikuta nyt yhtaan mihinkaan. Paa-asia ettei sanota autossa olevan maalampoa.
 
Jos ei pidä paaliin asti niin veikkaisin todella kalliita kilometrejä kun oletettavasti tuollaisen jälleenmyyntiarvo on jotain naurettavan ja täysin olemattoman väliltä.
Jos sähkikset muutenkin pitää arvonsa huonosti niin mikä tilanne ainakin euroopassa täysin marginaalisen kiinalaisen tilanne voi olla muutaku täys katastrofi?

Ketjussa oli aiemmin puhetta Maxuksesta jossa pyynti noin 35 k€, sitten jotain 70k€ malleja.

Jos 35k€ Maxus ei porsi, ja kyse ei pikkuautosta, niin voisi olettaa että sillä joku arvo 3-5v päästä, vaikka olisi kympin, ja se 50k€ vaihtoehto olisi silloin 20k€, niin ei se Maxus esimerkissä kaadu jäänösarvoon.
Toki se riski että takuusta vastaava konkurssia, iso myyjä myös, ja sähkövoimalinja loppu, arvo vastaa kierrätysarvoa, niin kymppitonnia ei saakkaan.


Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta että isolla bensa veekasilla ajaminen olisi itseasiassa aika taloudellista tähän verrattuna, ilman näitä sähköauton "ihanuuksia".
Tämä nousee aina välillä sähkö, käyttövoima ketjuissa. Suomalaisilla sähköautomarkkinoilla on ollut tarjouksia missä uusi perhe sähköauto kilpaillut, vanhojen kuluttavien polttisten kanssa, ollen niitä edullisempi.
Sitetn tuossa välillä oli isoja hintahäiriöitä, hintakuplaa, jopa sellaista että käytetyn jälleenmyyntiarvo isompi kuin siitä oli uutena maksettu. Hintakehityksen normalisoitumisen myötä kuplat puheksi, jolloin sitten auton arvo luonollisesti romahti. viden mukanaan isohkojakin autoliikkeitä.


Nyt ollaan palattua normaalmpaan, mitä nyt fosiiliset halpaa, sekä mailmanmarkkinahintojen että pummpuhintojen hintanousua hillitsevien toimien takia.

Tilanne sees se että sähköautojen hintojen odotetaan laskevan, niiden verottomien hintojen alitavat polttisten, käytön odotetaan kallistuvan. Jos uutta sähkistä voi saada pienellä lisäpanoksella vs se oma uusi polttisvaihtoehto, niin jos sähkisten hinnat laskee, niin se ei tue käytettyjen polttistenhintoja, vaan vetää niitä myös alas.

Se on täysin sumuista missä vaiheessa hintaromahdusta sen polttisvaihtoehdon kerkiää mymään. polttiksen valinneet uskoo vaihtavansa sen sähkikseen ennenkuin hinnat romahtaa. joku joukko uskoo polttiksen pitkään tulevaisuuteen, hankkii uuden polttiksen kuin vielä saa
 
Kyllä se alkaa näyttää siltä että sähköautolla ajaminen on todellisuudessa aika helvetin kallista touhua johtuen aivan jäätävästä arvonalenemasta että isolla bensa veekasilla ajaminen olisi itseasiassa aika taloudellista tähän verrattuna, ilman näitä sähköauton "ihanuuksia".
En ole tällaisesta kuullutkaan, aiemmin oli juuri päinvastoin eli käytettyjen sähköautojen hinnat nousivat ylös kiitos kalliin bensan. Se toki oli markkinahäiriö, jotkut uskoivat oikeasti olevan järkevää ostaa monta Teslaa lainarahalla ja myydä ne voitolla myöhemmin, monille kai sitten jäi tuossa pikavoiton tavoittelussa luu käteen varsinkin kun korot lähtivät nousuun.

Onko jotain todellista dataa että esim. uusi 50k€ sähköauto menettää nyt arvoaan paljon nopeammin kuin samanhintainen uusi polttisauto? Jätetään tästä vertailusta erikoistapaukset pois kuten joku 50-luvun entisöity Cädilläc museokesäauto, tai 800 euron arvoinen 15 vuotias Toyota Yaris.

Saa nähdä mitä tapahtuu kun kuulemma polttoaineiden hintaan voi olla tulossa taas roimia korotuksia kiitos päästökaupan:


Ja lisäksi Lähi-idän sodan eskaloituminen voi myös räjäyttää polttoaineiden hinnan.

Tosin tätä ennen polttoaineiden hinnat ovat viime aikoina kyllä tulleet alas, olin oikeastaan yllättynyt kun näin lähiasemalla 95:sen hinnan painuneen hieman 1,7€/l alle. Kun kolme vuotta sitten päätin ostaa sähköautoni, minulle kipuraja oli juuri tuo 1,7 eli kun sen näin taululla, ajattelin että ei zattana nyt tästä bensa-Auriksesta eroon ja se sähköauto tilaukseen. Loppu onkin historiaa, paitsi se mikä tällä hetkellä on vielä tulevaisuutta.
 
ILP on vain yksi lämpöpumpputyyppi. Jos värkki ottaa lämpöä muualtakin kuin ilmasta, se ei ole ILP. Ihan kuin maalämpöpumppu ei ole ILP, vaikka onkin lämpöpumppu.
Koska autojen lämpöpumput voivat ilmeisesti ottaa ties mistä tai jopa kaikkialta lämpöenergiansa (kuten Tesla), pitäisikö niitä sitten kutsua vaikka autolämpöpumpuiksi, noin niinku yleisnimityksenä? Vai pitääkö sanoa vain yleisesti lämpöpumppu ja kaikille pitäisi olla selvää mistä puhutaan?

En tiedä mistä Zoeni ottaa lämpöpumpun lämpöenergiansa ja ei oikeastaan edes kiinnosta. Pääasia että se ilmeisesti vähentää sisätilan lämmityksen energiatarvetta verrattuna vastuslämmitykseen. Epäilen tosin että siellä saattaa olla myös vastuslämmitys koska auton esilämmitys vaikuttaa niin tehokkaalta, tehokkaammalta kuin ajon aikainen lämmitys.
 
Viimeksi kuluneen vuoden tai kahden arvonalenemista ei voi päätellä, että arvonalenemat ovat jatkossa yhtä suuria. Käytettyjen sähköautojen arvot putosivat roimasti, koska hintasota pudotti uusien hintoja. Kukaanhan ei maksa käytetystä samaa kuin uudesta. Uusien hinnat taas eivät voi enää pudota samalla tavalla kuin ne putosivat viime ja tänä vuonna. Teslallakaan ei ole enää siihen varaa, koska sen tulos on heikentynyt jo niin rajusti. Kun vuoden tai kahden vuoden päästä katsotaan nyt ostettavien sähköautojen arvonalenemia, ne ovat aivan varmasti pienempiä kuin arvonalenemat parin viime vuoden aikana.

Eikä toisaalta mitään autoa kannata uusia vuoden tai kahden välein, ellei varta vasten halua maksimoida autoilun kulujaan. Esimerkiksi viiden vuoden pitoajalla saa sähköautonkin arvonalenemasta jo ihan eri käsityksen kuin vuoden tai kahden pitoajalla, varsinkin kun siihen vuoteen tai kahteen on just osunut iso hintojen tasokorjaus.

Pienimmällä vuotuisella arvonalenemalla olen itse päässyt uutena ostamallani autolla, jonka omistin kymmenen vuotta. Aika pitkään saatan omistaa nykyisenkin autoni. Jos sen arvo on kymmenen vuoden päästä nolla, olen selvinnyt pienemmällä vuotuisella arvonalenemalla kuin edellisellä plugarillani, vaikka sitäkin pidin sentään viisi vuotta. Käyttökuluissa olen sen kymmenen vuoden aikana säästänyt polttomoottoriautoon verrattuna karkeasti 15 000 euroa.

Ja itse asiassa uskon kuitenkin, että kymmenen vuoden päästä saan autostani myydessäni enemmän kuin nolla euroa. Jopa vanhoista Leafeistäkin saa myydessä vielä ihan rahaa. Kymmenen vuoden ikäinen auto ei ole normaalitapauksessa vielä mikään tonnin pommi. Sen kymmenen vuoden ikäisenä myymäni auton hyvitysarvo oli muuten vielä yli 25 000 euroa, tosin sen arvoon vaikuttivat myös veromuutokset, jotka nostivat uusien vastaavien hinnat pilviin.

Juurikin näin. Meillä on tässä äskettäin ollut mm. maailmanlaajuinen pandemia, joka pisti tuotantoketjut ja logistiikan sekaisin, sitten naapurin nysäkulli aloitti hyökkäyssodallaan Euroopanlaajuisen energiakriisin ja siihen päälle vielä koko sähköautomarkkina on muutenkin aika uusi ja muotoaan hakeva. Voidaan sanoa, että oikeastaan vasta viimeisen viitisen vuotta on myyty täyssähkäreitä millään merkittävämmällä volyymillä, minkä seurauksena markkinat ovat vielä hakeneet vähän sitä tasapainoaan. Tästä seurauksena on ollut kieltämättä poikkeuksellisen kovia arvonalenemia JOS on sattunut ostamaan juuri hintojen huippukohdassa ennen kuin (Teslan ja myöhemmin kiinalaisten pakottama) hintakilpailu leikkasi parhaimmillaan kymmeniä tuhansia euroja pois uusien hinnasta. Olisi kuitenkin aika hölmöä olettaa tämän olevan joku normaalitila ja itse ainakin uskon uusien hintatason jokseenkin vakiintuneen ja käytettyjenkin arvonalenema rauhoittuu samalle tasolle kuin muissakin samanhintaisissa autoissa käyttövoimasta riippumatta. On myös täysin mahdollista (ja siitä on jo viitteitä), että kunhan sähköautot vakiintuvat ja saadaan oikeasti isossa skaalassa käytännön kokemusta niistä, että niiden arvonalenema saattaa jäädä pienemmäksi kuin polttiksilla, varsinkin kun niille on odotettavissa kaikenlaisia haluttavuutta vähentäviä politiikkatoimia. Toki sekin vähän sotkee tällä hetkellä käytettyjen autojen markkinoita, että ulkomailta roudataan pää märkänä hybridejä ja täyssähköjä, jossa niiden hinnat ovat usein jo valmiiksi edullisempia ja siihen päälle ovat monesti vielä saaneet jotain hankintatukiakin.
 
Viimeksi muokattu:
Käytettyjen sähkisten hinta-alea tukee se että ala menee hirveää vauhtia eteenpäin eli 5v vanha sähkis on paljon "vanhempi" kuin 5v vanha polttis. Tämä tulee rauhoittumaan ajan myötä tietysti.

Itse kaavailen tämän siten että ne mallit joissa esim. akustojen vaihto on suht helppoa/halpaa tulevat pitämään arvonsa paremmin jatkossa.
 
Käytettyjen sähkisten hinta-alea tukee se että ala menee hirveää vauhtia eteenpäin eli 5v vanha sähkis on paljon "vanhempi" kuin 5v vanha polttis. Tämä tulee rauhoittumaan ajan myötä tietysti.

Itse kaavailen tämän siten että ne mallit joissa esim. akustojen vaihto on suht helppoa/halpaa tulevat pitämään arvonsa paremmin jatkossa.
Riippuu kauanko akut kestävät, olisiko akun vaihto 98% tapauksista järkevää vasta sitten kun auto muutenkin on valmis paaliin. Silloin akun vaihdon helppoudella ei ole paljoa merkitystä.

Varsinkin tietyt sähköautovalmistajat hinnoittelevat tarvikeakkujensa hinnat niin älyttömän korkeiksi ettei vaihto kannata taloudellisesti, ja vakuutusyhtiötkin kieltäytyvät jopa vakuuttamasta joitakin sähköautoja joissa tämä hinta on laitettu naurettavan korkeaksi. En tiedä saataisiinko EU:ssa pakotettua sähköautot ruotuun että akkujen pitää olla jotenkin niin standardinmukaisia että kolmansienkin osapuolien on mahdollista valmistaa ja myydä tarvikeakkuja.

Toivotaan lisäksi että kehitys kehittyy ja natriumakut tai ties mitkä tekevät akuista vielä paljon nykyistä halvempia... mutta se ei edelleen estä autonvalmistajia hilaamasta niidenkin tarvikeakkujen hintoja naurettavan korkeiksi, valitettavasti.

Oikeastaan tarvittaisiin jonkinlaista kuluttajaseurantaa mitä akunvaihto maksaa eri sähköautoille, hinta per kWh. Sitten sähköauton ostajat voivat tehdä valistuneita valintoja tuonkin suhteen, minkä sähköauton suostuvat ostamaan (uutena tai käytettynä). Noin kuulotuntumalta vaikuttaa että joillekin sähköautoille akun vaihto ei välttämättä ole kuin muutaman tonnin juttu (ainakin jos tyytyy hieman käytettyyn tarvikeakkuun), joillakin taas sitten tarvikeakun hinta on hinnoiteltu korkeammaksi kuin vuosia käytetyn sähköauton jälleenmyyntiarvo.
 
Isoimpien valtateiden varrella alkaa olemaan latureita niin reilusti ettei ole ollut minkäänlaisia vaikeuksia tähtäillä pienellä prosentilla seuraavalle laturille. Itse vaikka kun lähden etelästä niin ensimmäinen lataus osuu Mikkeli-Juva-Varkaus (5-7 mahista pysähtyä) ja siitä seuraava fiiliksien mukaan kuinka kauaksi aikaa pysähtyi Iisalmi-Suomussalmi (6-7 mahista pysähtyä). Juuri pe tuli ajeltua pohjoiseen stopeilla akussa oli 4-5%. Talvella sitten tuplavara tuohon ja kahteen kertaan 104tkm matkalla olen tuon mebbiläisen saanut kilppariin.

Toki vaikeammaksi se menee, jos aina pitää vaikka vetästä aakkosasemalle. Mutta toisaalta silloin ei auton vastaanotto ole usein se ongelma ladattaessa. Nyt perjantaina Juvan ABC, Varkauden ABC ja Prisma oli vedetty täyteen, joten per auto saataneen just 40-50kW vs. olin yksin Varkauden mäkillä ja alle minuutissa auto imaisi yli 170kW.
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä
 
Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km
Sähköauto sinänsä on energiatehokas hitaassa etenemisessä, mutta jos vetää leirimoodin päälle niin saa toki sähkömenemään paikallaankin ollessa. mutta jos vetelee niin viimeisillä energioilla niin ehkä sitten vähän tinkii viihtyvyydessä. ja kuullostaa myös siltä että juuri silloin sattunut päättää siirtyä viimeisillä wattitunneilla seuraavalle asemalla. eli juuri päätös, riittää juuri ja juuri 30km päähän "varatankilla", menempä sinne. oho tunnin venäily, päätän vetää sauna/jääkaappi leiritys asennon.

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Noin yleistän, jos tarve miettiä miksi ei halua sähköautoa, niin ihan tyypillinen perustelu on se että polttiksen tankkaus nopeus, pitkä toiminta säde tankillisella ja jos vielä haluaa, niin nopeatankkaus kanisterista.

Sähkis häviää noissa, voi sitten arvottaa miten haluaa. Ja ihan oikeasti on asioita mitkä askerruttaa sähkistä vakavasti harkitsevaa. Jos mallia valitessa on valinnut sopivankokoisen akkun, niin ehkä suurin tyytyväisyyden aihe on ollut se että sähkis on kotalähtiessä "tankki" täynnä. ja se että joillain pitkillä ajoilla joutuu lataileen muualla on ollut pieni hinta siitä. kaupan päälle sitten voimalinjan muut edut.

Mutta asia voi olla myös suuripettymys, lähinnä silloin jos ei ole miettinyt, ei kyseenalaistanut, ja hankkinut vajaa akkuisen, mikä ei riitä arkiseen ajoon, joka jo yksinään tekee siitä vaikean, jos vielä puuttuu ne koti/työpaikka lataukset, niin ehkä ei kannata suinpäin sähkikseen siirtyyä.


Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Jos nyt ei puhuta jonkin kasvukeskuksen aamukolareista, niin kuinka paljon noita on tapahtunut viimeisen 10v aikana. ja jos tässä vielä mielikuvaa että seistään tunti, puolitoista. Jos tosiaan ei ole viimeisillä wattitunneilla menossa niin sähkis sinänsä on noissakin tilanteissa enemmin vahvuus.

Jos tilanne on se että sähkistä tekisi oikeasti mieli, ja ollut kolaritilanteessa missä bensameinaa loppua, niin kaatuu valinta oikeasti siihen että joskus voisi käydä sama sähkiksellä , siis tunnin kolari seisonta juuri silloin kun päättänyt viimeisillä elektorneilla korkottaa seuraavalle asemalle, ja ettei silloin mitenkään voisi tinkiä lämmössä.

Jos noin, niin sitten voisi harkita polttoainelämmittimen asennuttamista, noin muuten sähkis on hitaassa etenemisessä varsin energiatehokas. Polttis taasen kaukan siitä.
 
Lämpöpumppu. Clean and simple.
Lämpöpumppu on hyvä, tosin saatan itse kutsua ilmalämpöpumpuksikin. Olkoon vaikka penispumppu.
Alun perin olin kovasti kiinnostunut onko toimintaperiaate sama kun taloissa käytettävissä ilp:eissä, no se selvisikin. Case closed.
 
Tuossa juuri uutta model 3 koeajettuani siinä kotimatkalla reflektoin, että olen itseasiassa erittäin tyytyväinen lähes kaikkeen nykyisessä autossa. Paitsi yhteen asiaan, ja se on auton keulilla istuva korealaisvalmisteinen metallilaatikko, jonka sisällä tapahtuu monta tuhatta pientä räjähdystä joka minuutti, joiden voima pyörittää ja vatkaa isoa läjää toisiaan hankaavia metalliosia. :D

Kyseessä siis Kia Optima PHEV, joissa on ilmeisesti ollut aika paljon pahoja moottoriongelmia erityisesti 100 tkm jälkeen... Itseasiassa nyt on takaisinkutsukin päällä, mutta oma autoni ei kuulunut siihen. En vaan tiedä johtuiko se siitä, että siinä ei aidosti ole tuota vikaa, vai siitä että auto on Ruotsista uitettu. Joka tapauksessa sähköautojen mekaaninen yksinkertaisuus on alkanut vetoamaan vielä aiempaakin enemmän...

(eipä siinä, vaikka nykyisen auton moottori räjähtäisi kokonaan, niin sen korvaaminen tulisi silti reilusti halvemmaksi kuin uuden sähkärin ostaminen, mutta hys nyt. :rofl:)



Joo, ei voi ei. Ilmeisesti Nissan on vuoden 2013 Leaffista tuon poistanut ja sen jälkeen sitä ei ole yhdessäkään Nisukassa nähty. Yllätyin kyllä itsekin tuosta todella paljon ja se kyllä rajasi aika tehokkaasti itsellänikin sen pois laskuista.

Koomisinta on, että ilmeisesti jenkeissä joidenkin ostajien on pitänyt allekirjoittaa joku luovutussuostumuslomake, jossa vakuutetaan että ostaja ymmärtää että akun lataaminen yli 80% ja sen pitäminen sitä korkeammassa varaustilassa on sille haitallista...

Joopa se joo. Mulla Kia Optima PHEV ja moottorin vikavalo syttynyt ja sammunut ajoittain.

Merkkihuollon tarkastuksissa selvitetty, että jakoketju venynyt ja ajettu vasta vähän yli 140 tkm... Nyt pitää vaihtaa ketju & kaikki siihen kuluvat kilkkeet. Arvatkaa vaan mikä on maahantuojan kanta... autolla kun on Ruåttin maalla muutama huolto ajettu pitkäksi (ylitys muutama sata km ja yhdessä huollossa vähän yli 1000 km) auton alkuaikoina. Osat saisi goodwillinä, mutta työ maksaa vähän alle 1,5 k€. Aika ryösthinta imo kuitenkin, vaikka osat veloituksetta.

Jakoketju ei kyllä siitä veny, että huolto mennyt pikkusen pitkäksi. Olen ihan 100% asiasta, että täytyy olla ketjun valmistevika, kun sen pitäisi kestää koko auton ikä. Minkäs teet. Pesevät vaan kätensä tuossa, kun aiempi omistaja ylittänyt takuun edellytyksenä olevat huollon kilometrirajat.

Pitää kattoa missä sen korjauttaa, kun takuuta ei moottorin osalta enää ole. Neuvotella kans myyjäliikkeen kans, että tulvatko miten vastaan.

Huom! Olkaa tarkkoina nuiden huoltokirjojen kans, jos olette ostamassa takuualaista autoa tai vaikka ei ole enää takuutakaan. Jos on vedetty huollot pitkiksi, niin näin voi sitten käydä.


P.S: Mullaki oli takaisinkutsukampanja, missä selvitettiin mahdollista lisä-ääntä moottorissa. Vaihtotoimenpiteenä olisi ollu vain "vaihdamme uuden moottorin takuuseen". No ei kuulunut harmikseni tästä yksilöstä lisä-ääniä. Olis saanu uuden motin takuuseen ja ei olis tarvinnu jakoketjuhommia miettiä ;)
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Jos oletetaan, että sulla on 600km WLTP auto, niin nuo prosentit eivät riitä edes ilman kovia pakkasia tuohon, ellet kovin säästäväisesti ajele (matele) eteenpäin. Itse ainakin talvisin menen laturille vähän isommilla prosenteilla, enkä koita saada akkua tyhjäksi juuri saapuessa, koska onnettomuudet ja muutokset säätilassa yms voivat hidastaa etenemistä huomattavasti. Kesäisin voi sitten mennä vähän pienemmällä marginaalilla, mutta aina se on tietoinen riski jos tähtää tyhjällä akulla laturille.

Ja saatavilla on jo palveluita, joissa sinulle tuodaan sähköäkin tarvittaessa eli liikkuva pikalaturi, että pääsee jatkamaan itse matkaa :)
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä

Eipä tuo paikallaan seisoskelu auto käynnissä paljoa kuluta (paitsi jos oikein pirun kylmä). Ja hinausauto kaskosta vaan ilmatteeksi jos sähkö loppuu. Ja voi sitä polttiskin hajota/sipata pakkasella korpeen, niin ei siinä naurata yhtään sen enempää odotella hinaajaa. Nää on vähä tämmösiä "entä jos"-miesten spekulaatioita, ettei oikein kaikkea kannata/jaksa pelätä, jos haluaa nauttia ns. puolta halvemmalla enemmän / vähintään yhtä paljon.

Juolahtaapa vaan mieleen MY21 uutena ostamani bensa-auto, joka 9900 km jälkeen alkoi temppuilla aika lailla 9 kk iässä ja vuonna 2022 viettikin pajalla vaivaiset 164 päivää ja ajoin 9 eri sijarilla ennen ku sai kaupat purkuun ja rahat takaisin (joista niistäkin 2 liikaa, koska kaksi hajosi eli Focus-farkku ja VW Golf sijarit hajos niin tuli Scandia Rentiltä toiset mokomat tilalle, hyviä noi uudet bensa-autot kun noin paskoja sattui kohdilleen tuolla otannalla. 2022 Ecoboostissa oli PowerShit-laatikon joku vika ja VW Golfissa softa meni tilttiin. On meillä toki bensa-auto toisena autona, se ei ole MY21-vuotisena hajoillut vielä 35 tkm aikana). Oli semmoinen kiva piirre, että bensa-auto sammui randomina milloin mihinkin täyskuolemana ja ecu kärtsäs (uusittiin monta kertaa) tai meni puolaa/tulppaa/suutinta. Ja sit kun ne saatiin kuntoon, niin tuli vielä muita vikoja. Aika pirun monimutkaisia nuo 1,6-litraset nykyturbobensatkin. Muuten samana 2022 vuonna appivanhempien uudesta dieselistä kosahti moottori 7000 km ajettuna niin oli autot saman korjaamon pihassa.

Sähköllä ajo tuntuu ittelle mielenrauhalta kaiken ton ja myös välissä olleen MY2023 plugarin jälkeen. Yhen kerran ladannut matkanteon lomassa tien päällä ja sekin kokeeksi samalla kun tyttärellä tuli pissahätä niin ajattelin kokeilla, että toimiiko se pikalataus uudessa autossa. Eli ajansäästön puolella on, saa vaimo kyttäillä polttoainehinnat ja tankkaustarpeen meidän toisen auton osalta kun sillä ajelee, vaan sillon ku sähkis mulla ajossa. Olis jotenkin ihan kauhean vaikea kuvitella, miks tästä haluis palata takaisin polttikseen enää koskaan ainakaan 24-25 tkm/a ajomäärällä (ajomäärä on kasvanut tähän lukemaan sähkiksen myötä aiemman plugarin 19-20 tkm/a:sta kun sitä äkkiä tulee ajeltua kakkosautonkin ajot tällä). Sit vois harkita jotain Mazda CX-60 3 litran kutosdieseliä jos ajomäärä ois jotain 50+ tkm/a ja tarttis ajella koko ajan jotain 1000 km siivuja.
 
Onko noista Volvon S-sarjan sähköversioista tullut vielä mitään uutta tietoa?
 
Joopa se joo. Mulla Kia Optima PHEV ja moottorin vikavalo syttynyt ja sammunut ajoittain.

Merkkihuollon tarkastuksissa selvitetty, että jakoketju venynyt ja ajettu vasta vähän yli 140 tkm... Nyt pitää vaihtaa ketju & kaikki siihen kuluvat kilkkeet. Arvatkaa vaan mikä on maahantuojan kanta... autolla kun on Ruåttin maalla muutama huolto ajettu pitkäksi (ylitys muutama sata km ja yhdessä huollossa vähän yli 1000 km) auton alkuaikoina. Osat saisi goodwillinä, mutta työ maksaa vähän alle 1,5 k€. Aika ryösthinta imo kuitenkin, vaikka osat veloituksetta.

Jakoketju ei kyllä siitä veny, että huolto mennyt pikkusen pitkäksi. Olen ihan 100% asiasta, että täytyy olla ketjun valmistevika, kun sen pitäisi kestää koko auton ikä. Minkäs teet. Pesevät vaan kätensä tuossa, kun aiempi omistaja ylittänyt takuun edellytyksenä olevat huollon kilometrirajat.

Pitää kattoa missä sen korjauttaa, kun takuuta ei moottorin osalta enää ole. Neuvotella kans myyjäliikkeen kans, että tulvatko miten vastaan.

Huom! Olkaa tarkkoina nuiden huoltokirjojen kans, jos olette ostamassa takuualaista autoa tai vaikka ei ole enää takuutakaan. Jos on vedetty huollot pitkiksi, niin näin voi sitten käydä.


P.S: Mullaki oli takaisinkutsukampanja, missä selvitettiin mahdollista lisä-ääntä moottorissa. Vaihtotoimenpiteenä olisi ollu vain "vaihdamme uuden moottorin takuuseen". No ei kuulunut harmikseni tästä yksilöstä lisä-ääniä. Olis saanu uuden motin takuuseen ja ei olis tarvinnu jakoketjuhommia miettiä ;)

Kiitos, juuri tällaiset tarinat vauhdittavat sähköautoiluun siirtymistäni, kun haluan tuosta nykyisestä "pommista" eroon. :D

Mulla kävi just marmorilla vuosihuollossa, eikä tullut mitään huomautettavaa, mutta jotenkin alkanut kuumottamaan että kohta tuo nyt leviämään, joten haluaisin pistää seuraavan iloksi.

Sen verran kuitenkin olen Kialla tykännyt ajaa, että laitoin nyt muutaman tarjouspyynnön EV6:sta, katsotaan mitä tulee...

(mulla muuten ihan sama juttu Optiman tehdastakuun kanssa, eli Ruotsista uitettu liisari, jossa heti pari ekaa huoltoa mennyt pitkäksi ja sitä myötä täysi tehdastakuu baibai)
 
Kiitos, juuri tällaiset tarinat vauhdittavat sähköautoiluun siirtymistäni, kun haluan tuosta nykyisestä "pommista" eroon. :D

Mulla kävi just marmorilla vuosihuollossa, eikä tullut mitään huomautettavaa, mutta jotenkin alkanut kuumottamaan että kohta tuo nyt leviämään, joten haluaisin pistää seuraavan iloksi.

Sen verran kuitenkin olen Kialla tykännyt ajaa, että laitoin nyt muutaman tarjouspyynnön EV6:sta, katsotaan mitä tulee...

(mulla muuten ihan sama juttu Optiman tehdastakuun kanssa, eli Ruotsista uitettu liisari, jossa heti pari ekaa huoltoa mennyt pitkäksi ja sitä myötä täysi tehdastakuu baibai)
Joo, vähän samoja mietteitä täälläkin :D Ei mitään moitittavaa Kian varustelusta, ajo-ominaisuuksista ym. mutta tässä yksilössä ollut vähän haasteita.

Tosin jakoketjurempan jälkeen toiminee varmaan taas pitkään, joten pitää nyt tarkkaan harkita mitä tekee. Vasta 120 tkm huollossa vaihdettu tulpat ja puolakin meni takuuseen samoihin aikoihin. Tuossa vois olla autoa vielä pitkään, jos nyt mikään muu ei ala porsimaan :lol:
 
Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata
Se on stressaavaa vain jos siitä tekee stressaavaa. Lähes kaikissa sähköautoissa homma menee niin, että syötät vaan päätepisteen naviin ja auto kertoo missä ladataan ja kuinka paljon ja kauanko siihen menee, ja milloin olet perillä. Jos matkalla tulee ylläreitä niin se muuttaa suunnitelmaa ihan itsekseen. Sitten vaan suorittamaan. Hyvin yksinkertaista. Jos on oikein fiksut systeemit, niin auto myös näkee montako laturipaikkaa latauskentällä on vapaana. Järkevä latausaika on yleensä jotain 20-30min, joten jollain 12 laturin kentällä mitä löytyy ihan vaikka napapiiriltäkin, jos niin huono tuuri sattuu että kaikki paikat on käytössä, yksi paikka vapautuu keskimäärin noin 2 minuutin välein.
 
Onko noista Volvon S-sarjan sähköversioista tullut vielä mitään uutta tietoa?
Taisi aivan hiljan tulla, eli Volvo laittoi tiedotetta, julkistus 2025 maaliskuussa , ja kuvan tapaisin
kuva_2024-10-07_143534608.png


ES90 "nimi", Eli ei virallisesti ei sen enempää uutta, ei julkaisuaikataulua, eikä vahvista tai kumoa aiempia huhuja. Spekulointia sitten muualla että missä sitä valmistetaan kun nuo kiinan tullit painaa päälle. Ja Ruotsi yritti Volvolle helpotuksia, mutta ei menneet läpi. Eli missä valmistetaan Jenkki ja EU vientimallit, jenkeissä valmistus ei välttämättä olisi yllätys, jos meidän markkinoille meinaavat tulla ensivuonna.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kia EV 3 koeistuttu. Kuljettalla ok meno ja ei ainakaan tärkeimmät napit haptisia. Ei suksiluukkua, joka kyllä iso epäonnistuminen kauttaaltaan monikäyttöisyyden kannalta.
Takana aikuinen iha ok istuu jos itsellä ajoasento mieluinen, mut ei yhtään extra tilaa joskin riittävästi. Lasten istuimet ei tulisi mahtumaan, koska penkkien muotoilu sellainen että penkkien yläosa kaareutuu jyrkästi kohti takapenkkiä (eli polvet mahtuu mut alkaa ylempää ahistaa, johon lastenistuimet monesti ottaa).
V2L näkyi olevan jok 2,8k extraa ainakin, perusvarusteita en katellu.
Ei kuitenkaan omaan käyttöön tiloiltaan riittävä.
Iha kivan näköinen ja oloinen, mutta nopeasti katsottuna ja istuttuna veikkaan Skoda Elroqin olevan parempi valinta mut katsotaan kun pääsee sen koeistumaan.
-
Sen sijaan EV6 vaikutti ok, takana hyvin tilaa aikuiselle ja lasten istuimille. Kontti vähän matala korkeudeltaan, mutta perus ok tila. Suksiluukku on, mutta se mallia Volvo/Polestrar eli liian pieni. Keskikonsoli muuten ok mut veikkaan et ottaa osumaa herkästi ne piano blackit ja muut. Muuten kyllä ihan hyvänoloinen auto tuo EV6.
-
EV9; noh kai se hyvä on? Eipä se lastenistuinmaailmassa oikein EV9 mitatatkaan auta, kun jos kulkemiseen siirtää napilla keskiriviä, niin eihä siinä silloin lastenistuinta kiinni voisi olla. Eli periaatteessa ok mut ei kuitenkaan. Jossain Ford S-maxissa enemmän tilaa kolmelle lapselle. (tai tokihan kävelevät ihmiset mahtuu).
--
EV6 oli sen verta hyvä setti, että pitää käydä koeajamassa . Saattaa olla oiva auto.
--
Skoda Elroqqia odotellen myös innolla testattavaksi; potentiaali on.
--
 
Minulla on ainakin hermot aivan riekaleina, kun olen pian vuoden ajanut täyssähköllä. On se vaan niin stressaavaa. Öisin ei saa nukuttua, kun pitää aina pelätä sitä, että jos tulee kahden viikon sähkökatko koko maahan ja sitten ei kyllä saa autoa ladattua. Ja talvella matkalle lähtiessä pitää aina ottaa mukaan agregaatti ja 50 litraa bensaa, että saa autoa varmasti tarpeeksi ladattua, jos liikenne seisahtuu tuntikausiksi pakkaseen onnettomuuden vuoksi. Niin on joskus käynyt. Tuo on aivan välttämätöntä siksikin, että jollain tieosuudella kaikki laturit voivat aivan hyvin olla rikki sadan kilometrin matkalla. Ja vaikka eivät olisikaan, Putin on voinut hakkeroida kaikki lataussovellukset ja muut maksuvälineet niin, ettei lataus vaan onnistu. Ja entäs sitten, jos Putin räjäyttääkin ydinpommin Suomen yläpuolella. Selviävätköhän sähköautot siitä sähkömagneettisesta pulssista? Tuskin. Bensa-autolla voi siinäkin tilanteessa painaa vaan tyytyväisenä kaasua. Ei tätä sähköautoilijan stressiä enää kestä.
 
Mites nämä kikkailut yllättävien tilanteiden osalta?

Eihän niitä usein satu, mutta joskus sattuu.

Esim joku isompi kolari ja pakkasta reilusti, niin syökö vaikka 30-90min odotus akkua niin paljon että ei pääse enää seuraavaan paikkaan, jos jäljellä on vaikka 5-15% ja matkaa jäljellä 30-90km

Jotenkin toi sähköllä ajo vaan kuulostaa turhan stressaavalle, riippuu tietysti henkilöstä. Itseä ei kiinnosta tippaakaan miettiä milloin ja missä, millä prosentilla yms ja samalla miettiä että pääseekö sitten perille, onko laturit kunnossa, onko jonoa ja miten kauan pitää ladata

Bensalla voi ajaa huoletta, asemia on niin usein ja tankin vetää täyteen hetkessä kelistä riippumatta ilman kikkailua miten tyhjäksi ajaa. Ja halutessaan voi pitää kanisterin mukana, niin yllättävällä hetkellä saa sen 100km lisää helposti

Itse olen useamman kerran talvella joutunut odottamaan tunninkin kun on ollut iso Kolari ja tie tukossa, kyllä siinä tuskanhiki valuisi tyhjällä akulla, toki tankillakin mutta bensaa voi sentään joku tuoda tarvittaessa toisin kuin sähköä
Tuommoisessa onnettomuustilanteessa sitten kannattanee soittaa se taksi ja hinaus. Samahan se voi polttiksella käydä jos ajat höyryillä ja jätät tyhjäkäynnille pitämään lämpöä kabiinissa. Taksi ja hinuri toimii silloin molempiin.
 
Kia EV 3 koeistuttu. Kuljettalla ok meno ja ei ainakaan tärkeimmät napit haptisia. Ei suksiluukkua, joka kyllä iso epäonnistuminen kauttaaltaan monikäyttöisyyden kannalta.
Takana aikuinen iha ok istuu jos itsellä ajoasento mieluinen, mut ei yhtään extra tilaa joskin riittävästi. Lasten istuimet ei tulisi mahtumaan, koska penkkien muotoilu sellainen että penkkien yläosa kaareutuu jyrkästi kohti takapenkkiä (eli polvet mahtuu mut alkaa ylempää ahistaa, johon lastenistuimet monesti ottaa).
V2L näkyi olevan jok 2,8k extraa ainakin, perusvarusteita en katellu.
Ei kuitenkaan omaan käyttöön tiloiltaan riittävä.
Iha kivan näköinen ja oloinen, mutta nopeasti katsottuna ja istuttuna veikkaan Skoda Elroqin olevan parempi valinta mut katsotaan kun pääsee sen koeistumaan.
-
Sen sijaan EV6 vaikutti ok, takana hyvin tilaa aikuiselle ja lasten istuimille. Kontti vähän matala korkeudeltaan, mutta perus ok tila. Suksiluukku on, mutta se mallia Volvo/Polestrar eli liian pieni. Keskikonsoli muuten ok mut veikkaan et ottaa osumaa herkästi ne piano blackit ja muut. Muuten kyllä ihan hyvänoloinen auto tuo EV6.
-
EV9; noh kai se hyvä on? Eipä se lastenistuinmaailmassa oikein EV9 mitatatkaan auta, kun jos kulkemiseen siirtää napilla keskiriviä, niin eihä siinä silloin lastenistuinta kiinni voisi olla. Eli periaatteessa ok mut ei kuitenkaan. Jossain Ford S-maxissa enemmän tilaa kolmelle lapselle. (tai tokihan kävelevät ihmiset mahtuu).
--
EV6 oli sen verta hyvä setti, että pitää käydä koeajamassa . Saattaa olla oiva auto.
--
Skoda Elroqqia odotellen myös innolla testattavaksi; potentiaali on.
--
Lisään muutaman huomion. Sekä EV6:een että EV3:een mahtui 180 cm itsensä taakse istumaan takapenkille polvitilan osalta. Kutosessa oli enemmän väliä polvista etupenkin selkänojaan. Kolmosessa kengät eivät mahtuneet mukavasti etupenkin alle, mutta etuistuin saattoi olla alimmassa asennossaan. Kolmosessa oli mukavasti pääntilaa. Kutosen takapenkillä pää oli kiinni katossa, jos istui normaalin ryhdikkäästi. Rennommin istuessa vain hiukset olivat katossa, muttei sekään mukavalta tunnu. En tajunnut katsoa, missä asennossa takapenkki oli.

Kia EV3:n keskikyynärnojasta eteen liukuva kirjoitus-/läppäritaso oli uutta. Tavaratilan suojaverho oli jostain syystä 10 cm liian lyhyt, jolloin sen ja takapenkin selkänojan väliin jäi turhan suuri rako, josta näkee konttiin ja tulee melua. Kuvasta näkyy, miten valo pääsee konttiin. Ensin luulin, että takapenkkiä voisi kallistaa/siirtää taaemmas, jolloin rako menisi umpeen, mutta sellaista säätöä ei ollut. Verhoa ei myöskään voinut siirtää edemmäs toisiin koloihin, kuten EV6:ssa. Rako oli ja pysyi. Toivottavasti asiakkaille luovutettavissa autoissa rako on laitettu umpeen. Tuollaisenaan raon haittojen vastapainoksi ainoa hyöty on se, että notkea takapenkkiläinen voi ajon aikana napata kontista pikkupussukkaa sen kautta.

Kia EV3 suojaverho on jätetty vajaaksi.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Täällä jollain pyörii aina välillä niitä laskelmia 40 k sähkö vs 20 k e polttis tms. Pystyykö jakamaan taas? En jaksa itse laskea. Haluan perustella vielä itselle sähköauton hankintaa :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 955
Viestejä
4 878 053
Jäsenet
78 722
Uusin jäsen
Trtbowerman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom