Yleistä keskustelua sähköautoista

Täällä jollain pyörii aina välillä niitä laskelmia 40 k sähkö vs 20 k e polttis tms. Pystyykö jakamaan taas? En jaksa itse laskea. Haluan perustella vielä itselle sähköauton hankintaa :D
En tiedä laskelmista, mutta tällä sivulla saa syötettyä laskuriin aika kattavasti eri kuluja ja näkee kuvaajasta kustannukset vuosittain: Autokalkulaattori
 
Minulla on ainakin hermot aivan riekaleina, kun olen pian vuoden ajanut täyssähköllä. On se vaan niin stressaavaa. Öisin ei saa nukuttua, kun pitää aina pelätä sitä, että jos tulee kahden viikon sähkökatko koko maahan ja sitten ei kyllä saa autoa ladattua. Ja talvella matkalle lähtiessä pitää aina ottaa mukaan agregaatti ja 50 litraa bensaa, että saa autoa varmasti tarpeeksi ladattua, jos liikenne seisahtuu tuntikausiksi pakkaseen onnettomuuden vuoksi. Niin on joskus käynyt. Tuo on aivan välttämätöntä siksikin, että jollain tieosuudella kaikki laturit voivat aivan hyvin olla rikki sadan kilometrin matkalla. Ja vaikka eivät olisikaan, Putin on voinut hakkeroida kaikki lataussovellukset ja muut maksuvälineet niin, ettei lataus vaan onnistu. Ja entäs sitten, jos Putin räjäyttääkin ydinpommin Suomen yläpuolella. Selviävätköhän sähköautot siitä sähkömagneettisesta pulssista? Tuskin. Bensa-autolla voi siinäkin tilanteessa painaa vaan tyytyväisenä kaasua. Ei tätä sähköautoilijan stressiä enää kestä.
Tekstistä päättelisin että olet Facebooki Sähköautot -Nyt -ryhmän jäsen.
 
  • Tykkää
Reactions: mol
Tuommoisessa onnettomuustilanteessa sitten kannattanee soittaa se taksi ja hinaus. Samahan se voi polttiksella käydä jos ajat höyryillä ja jätät tyhjäkäynnille pitämään lämpöä kabiinissa. Taksi ja hinuri toimii silloin molempiin.
Minulla on kerran loppunut akku kesken ajon ja jäin ns. tien päälle. Vaimolle ja lapsille tilasin taksin takaisin kotiin ja autolle hinauksen, pääsin hinaajan kyydissä lähelle kotiani (koska autokorjaamo sattui olemaan kävelymatkan päässä kotoani). Jäi matka Mäntsälään tekemättä, tuonne Vantaan Tikkurilan paikkeille.

Kyseessä tosin ei ollut sähköauto, vaan bensa-auto josta oli laturi hajonnut. Oli se jännää ajaa polttomoottoriautolla, tuli yllättäviä tilanteita ja jäi tielle.
 
Tekstistä päättelisin että olet Facebooki Sähköautot -Nyt -ryhmän jäsen.
Minä heitän villin veikkauksen että hän luultavasti seuraa TechBBS:n foorumin "Yleistä keskustelua sähköautoista"-keskustelua!

Että sellainen sähköautofanaatikko ja -friikki! Luultavasti jopa ajaa sähköautolla.
 
Minä heitän villin veikkauksen että hän luultavasti seuraa TechBBS:n foorumin "Yleistä keskustelua sähköautoista"-keskustelua!

Että sellainen sähköautofanaatikko ja -friikki! Luultavasti jopa ajaa sähköautolla.
Voipi olla sekin, tosin teksti oli kyllä erittäin samanlaista kuin kys. FB-ryhmässä.
 
Tekstistä päättelisin että olet Facebooki Sähköautot -Nyt -ryhmän jäsen.
Ennen lempi puuhaani oli luekella Facesta sahkoautouutisten kommentteja joissa tietajat tiesi. Mutta nykyaan ne on menneet tosi laimeaksi kun suurin osa viesteista puolustaa sahkoautoja ja kun joku tulee kertomaan kunnon Esson faktat niin kunnon hyokkays niskaan. Faktat on tylsia verrattuna loisto tarinaan autokaveri myyjasta joka kertoo ettei kukaan osta sahkoautoja ja jos joku ostaakin niin kahden kuukauden sisalla tulee vaihtamaan takaisin polttikseen.
 
Ennen lempi puuhaani oli luekella Facesta sahkoautouutisten kommentteja joissa tietajat tiesi. Mutta nykyaan ne on menneet tosi laimeaksi kun suurin osa viesteista puolustaa sahkoautoja ja kun joku tulee kertomaan kunnon Esson faktat niin kunnon hyokkays niskaan. Faktat on tylsia verrattuna loisto tarinaan autokaveri myyjasta joka kertoo ettei kukaan osta sahkoautoja ja jos joku ostaakin niin kahden kuukauden sisalla tulee vaihtamaan takaisin polttikseen.
Lempipuuhansa kullakin. Itsellä taas harmittaa kun koettaa lueskella tietoa sähköautoista niin sinne kirjoittelee Pena 55v että on tää sähköauto paljon parempi veneen nostoon kuin bensa-auto. Bensa toki etuveto ja sähkö neliveto.
 
Lempipuuhansa kullakin. Itsellä taas harmittaa kun koettaa lueskella tietoa sähköautoista niin sinne kirjoittelee Pena 55v että on tää sähköauto paljon parempi veneen nostoon kuin bensa-auto. Bensa toki etuveto ja sähkö neliveto.
Ei ole kylla ikina tullut mieleenikaan hakea tietoa uutisten kommenttiketjuista. Ne on ihan saastaa kaikki. Alan ryhmissa on asiaa niin kauan kun ne ryhmat pysyvat pienina tai voimakkaasti moderoituina.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: skl
Ei ole kylla ikina tullut mieleenikaan hakea tietoa uutisten kommenttiketjuista. Ne on ihan saastaa kaikki. Alan ryhmissa on niin kauan kun ne ryhmat pysyvat pienina tai voimakkaasti moderoituina.
Oho, tuli moka, luin pikaseen että tarkoitit Facen ryhmiä, koska itsekin sitä alunperin tarkoitin. Tuo ryhmä jota tarkoitin on kyllä kovasti moderoitu, mut ehkä vähän väärällä tavalla.
 
FYI: Tesla Model 3 RWD on laskenut 39.990 euroon. Uutena mallina on tarjolla myös Model 3 RWD Long Range 702 km WLTP rangella.

 
FYI: Tesla Model 3 RWD on laskenut 39.990 euroon. Uutena mallina on tarjolla myös Model 3 RWD Long Range 702 km WLTP rangella.

Mikähän oli vanha hinta?
 
Laskelmissa olisi hyvä ottaa huomioon kaikki maahantuonnin kulut. Norjasta tuodessa tulee myös mm. tullimaksut kuvioon.

En ajatellut tuontia ollenkaan, lähinnä siihen kiinnitin huomiota, että "rikkaassa" Norjassa lähellä Suomea autoa myydään halvemmalla. Eli Teslalla olisi meilläkin höyläämisen varaa hinnassa, ellei sitä sitten ole siirretty edullisempaan rahoitukseen tms. kuin Norjassa on saatavilla. Laivauskustannukset Kiinasta tuskin hirveästi poikkeavat, tuodaan auto sitten Osloon tai Hankoon.

Eikö norjassa ole ALV kantu samaa luokkaa kuin Suomessa, vai oliko tuo veroton hinta
Edit:

Eli postaamasi hinta olikin veroton, sori.
Miten Norjassa ne kiinantullit, on ETA maa, mutta mites se autojen kanssa menee.

Sähköautot on käsittääkseni Norjassa arvonlisäverottomia, sillähän ne ovat siellä käyneet kaupaksi niin hyvin. Tai ainakin olivat aiemmin.
 
Lehdissa valilla kun on juttua Norjan hinnoista niin siella lukee ettei ole suoraan verrannollisia koska Norjassa taytyy maksaa viela erikseen jotain merkittavia rekistorointikuluja.
 
En ajatellut tuontia ollenkaan, lähinnä siihen kiinnitin huomiota, että "rikkaassa" Norjassa lähellä Suomea autoa myydään halvemmalla. Eli Teslalla olisi meilläkin höyläämisen varaa hinnassa, ellei sitä sitten ole siirretty edullisempaan rahoitukseen tms. kuin Norjassa on saatavilla. Laivauskustannukset Kiinasta tuskin hirveästi poikkeavat, tuodaan auto sitten Osloon tai Hankoon.
Norja on ETA maa, mutta miten ne Kiinan tullit autoista menee ?
Sähköautot on käsittääkseni Norjassa arvonlisäverottomia, sillähän ne ovat siellä käyneet kaupaksi niin hyvin. Tai ainakin olivat aiemmin.

Linkki ainakin alvitonta hintaa tarjoaa, mutta uutisoinnin perusteella se oli määräaikainen ja poistunut, mutta en tähän hätään löytänyt kuin vanhoja juttuja.

Painomaksu (is.fi 2023 maaliskuu) 2023 vähän toista euroa kilo, 500Kg ylöspäin.
 
Skoda Elroq on saanut hinnat Briteissä. ALV on siellä alhaisempi, 20%, kuin Suomessa... Tosin ehkä ratti-väärällä-puolella maksaa lisää, emt. Myös konfiguraattori on auki brittisivustolla...

Elroq SE (from £31,500)​

SE 50 is fitted with a 55kWh (52kWh net) battery, and is capable of more than 230 miles of WLTP range. The entry point to the new Elroq range comes with an exceptionally high level of standard equipment. Among the many highlights are 19-inch Proteus silver alloy wheels, LED headlights and LED rear lights.

Inside, the SE features Škoda’s striking Loft design selection that comes with fabric and artificial leather upholstery, grey headlining and a two-spoke leather multifunction steering wheel. Drivers benefit from a large 13-inch touchscreen display, digital cockpit and ambient lighting as standard. The SE also offers a generous quota of convenience and safety systems as standard, including a rear-view camera with rear parking sensors, traffic sign recognition and blind spot detection.


Elroq SE L (from £33,350)​

SE L 60 models come with a larger 63kWh (59kWh net) battery as standard. It also offers drivers more equipment, including a two-spoke leather heated multifunction steering wheel, heated front seats, satellite navigation.

Customers opting for the SE L also benefit from dual zone climate control, drive mode select, front parking sensors and preparation for a tow bar. As with the SE model, the SE L also comes with a six-metre, 32A Type 2 charging cable as standard, along with rapid charging capability of up to 145kW when connected to a suitable DC rapid charger.


Elroq Edition (from £34,450)​

The Elroq Edition model comes with two battery options; 60 and 85; a 63kWh (59kWh net) pack and a larger 82kWh (77kWh net) pack that can deliver up to 360 miles on the WLTP cycle. Edition models build on the specification of the SE L and add 19-inch Regulus anthracite alloy wheels, unique dark chrome roof rails and window surround and privacy glass with acoustic side windows.

Edition customers also benefit from travel assist plus, predictive adaptive cruise control with traffic jam assist, keyless entry, and wireless charging (15W) with cooling function. Elroq 85 models, which come with the larger 82kWh (77kWh net) battery, can also take advantage of 175kW DC rapid charging capability.




Elroq SportLine (from £37,400)​

The flagship model of the Elroq range, SportLine comes with two battery options 60 and 85; a 63kWh (59kWh net) or 82kWh (77kWh net) battery pack. SportLine models are distinguished by 20-inch Asterion black alloy wheels, matrix LED headlights, unique SportLine bumpers and gloss black roof rails, door mirrors and tailgate lettering.

Inside, SportLine models come with a bespoke Design Selection that features microsuede and artificial leather upholstery, carbon effect decorative inserts, front sports seats and a black headlining. A three-spoke leather heated sports multifunction steering wheel with paddles for recuperation level selection is also fitted as standard.

Reflecting its sporting nature, the Elroq SportLine 85 battery comes with progressive dynamic steering as standard (the 85 battery offers the addition of sports suspension as standard) while an electrically operated tailgate with kick activation and rear side airbags complete the specification.
 
Sano miten vaan, mutta aikuismaisesti olet väärässä. Se ei ole ILP, kun ottaa lämpöä muualtakin.
Ei kai tuo nyt kovin väärin ole puhua ILP:istä jos suurinosa lämmöstä otetaan ulkoilmasta ja käsittääkseni hyvin vähän muualta.

Tuossa muuten joku esittelyvideon pätkä Ioniqin pumpusta.
 
Oliko siis Ioniq 5:een tulossa kans joku facelift yhdessä Kia EV 6 kanssa, vai miten noi päivittyy?

Tesla laittaa hyvin kannustimia muillekin parantaa tarjouksia; kuinka monen mielestä esim. Hyndai Kona on 40k parempi, kuin 40k Tesla 3 ? Toki Konassa jotain kivaa, kuten 40:20:40 penkit tms. ja takuut mut siihen karkeesti jää, ellei varustele sit reippaammin kaikkea V2L tms. mutta sit ollaankin jo 45k-50k hinnoissa nopeasti.

Eipähän siinä, en Konaa ole ikinä ajanutkaan, vaikka Ioniq 5 olen.. Pitänee käydä ajelee.
 
Oliko siis Ioniq 5:een tulossa kans joku facelift yhdessä Kia EV 6 kanssa, vai miten noi päivittyy?

Tesla laittaa hyvin kannustimia muillekin parantaa tarjouksia; kuinka monen mielestä esim. Hyndai Kona on 40k parempi, kuin 40k Tesla 3 ? Toki Konassa jotain kivaa, kuten 40:20:40 penkit tms. ja takuut mut siihen karkeesti jää, ellei varustele sit reippaammin kaikkea V2L tms. mutta sit ollaankin jo 45k-50k hinnoissa nopeasti.

Eipähän siinä, en Konaa ole ikinä ajanutkaan, vaikka Ioniq 5 olen.. Pitänee käydä ajelee.
Joo ensivuonna tulee Ioniq 5 facelift, mut ei siihen kyllä kovin merkittäviä muutoksia tullut. Akun koko kasvaa 77kWh --> 84kWh, takalasin pyyhkijä tulee ja jotain muuta pientä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo ensivuonna tulee Ioniq 5 facelift, mut ei siihen kyllä kovin merkittäviä muutoksia tullut. Akun koko kasvaa 77kWh --> 84kWh, takalasin pyyhkijä tulee ja jotain muuta pientä.
Itse asiassa tuo facelift on paljon tärkeämpi kuin ehkä listan puolesta uskoisi. Ovat korjanneet siinä valtavan määrän pieniä ärsyttäviä suunnittelumokia. Esim. takaturvavöissä on nyt "kolo" rengaskotelossa, jossa vyönsolki mahtuu kääntymään. Aiemmassa mallissa 9/10 kertaa jäi väärinpäin rämisemään. Takaluukun kiinnitystä muutettu, aiempi malli jatkuvissa ongelmissa kolinan kanssa (jos sattui ns. yksilö). Lista pienistä parannuksista on sen verran pitkä, että en kyllä lähtis enää ostamaan vanhempaa mallia. Uusi infotainment langattomalla carplaylla on myös jees. Taisi ne muuttaa usb-pistokkeidenkin paikkaa, datapistoke vanhassa on typerässä paikassa. Jne jne. Hynyn kunniaksi sanottava, että korjauslista on kerätty todella hyvin. Pikkujutut olis saanut vaan tehtyä jo paljon aiemminkin.
 
Itse asiassa tuo facelift on paljon tärkeämpi kuin ehkä listan puolesta uskoisi. Ovat korjanneet siinä valtavan määrän pieniä ärsyttäviä suunnittelumokia. Esim. takaturvavöissä on nyt "kolo" rengaskotelossa, jossa vyönsolki mahtuu kääntymään. Aiemmassa mallissa 9/10 kertaa jäi väärinpäin rämisemään. Takaluukun kiinnitystä muutettu, aiempi malli jatkuvissa ongelmissa kolinan kanssa (jos sattui ns. yksilö). Lista pienistä parannuksista on sen verran pitkä, että en kyllä lähtis enää ostamaan vanhempaa mallia. Uusi infotainment langattomalla carplaylla on myös jees. Taisi ne muuttaa usb-pistokkeidenkin paikkaa, datapistoke vanhassa on typerässä paikassa. Jne jne. Hynyn kunniaksi sanottava, että korjauslista on kerätty todella hyvin. Pikkujutut olis saanut vaan tehtyä jo paljon aiemminkin.
Joo oon vaan kattonu muutaman noita videoita, ei niissä varmastikaan kaikkia muutoksia esitelty. Kyllähän tuossa korjattava on!
 
Tuo video heiluu niin pirusti, että ei pysty katsomaan, mutta hyvin siinä niitä on listattuna. Itselle oleellisimman (ei missään järjestyksessä):
- Takaluukun kolinakorjaus
- Lisäkamerat taakse + pyyhin
- Keskikonsolin napit istuinlämmitys jne
- Uusi infotainment langattomalla carplaylla
- Takapään parempi äänieristys
- Takaturvavöiden solkien lisätila kolinoiden välttämäseksi, saattoi olla edessäkin
- Ratin napit näytti selkeästi paremmilta
- Vähän isompi akku

Meh osastoa:
- Digitaaliset sivu ja taustapeilit
- Dataportti näytti olevan edelleen edessä "perse pitkällä" paikassa
- Ovien verhoilu edelleen näyttää samalta heikolta paperilta (keskiosa)
- Takaluukku tuskin on yhtään syvempi, just vähän liian matala kauppakasseille verhon kanssa
- Sisustan laatuvaikutelma taitaa olla yleisesti samaa tasoa kuin aiempi - ei surkea, mutta jos hinta on 60 k€ tuntumassa, niin parempikin saisi olla.
 
Tuo video heiluu niin pirusti, että ei pysty katsomaan, mutta hyvin siinä niitä on listattuna. Itselle oleellisimman (ei missään järjestyksessä):
- Takaluukun kolinakorjaus
- Lisäkamerat taakse + pyyhin
- Keskikonsolin napit istuinlämmitys jne
- Uusi infotainment langattomalla carplaylla
- Takapään parempi äänieristys
- Takaturvavöiden solkien lisätila kolinoiden välttämäseksi, saattoi olla edessäkin
- Ratin napit näytti selkeästi paremmilta
- Vähän isompi akku

Meh osastoa:
- Digitaaliset sivu ja taustapeilit
- Dataportti näytti olevan edelleen edessä "perse pitkällä" paikassa
- Ovien verhoilu edelleen näyttää samalta heikolta paperilta (keskiosa)
- Takaluukku tuskin on yhtään syvempi, just vähän liian matala kauppakasseille verhon kanssa
- Sisustan laatuvaikutelma taitaa olla yleisesti samaa tasoa kuin aiempi - ei surkea, mutta jos hinta on 60 k€ tuntumassa, niin parempikin saisi olla.
Itselle noista olis mieleen tuo isompi akku, takapään äänieristys ja takaluukun korjaus. Muilla ei väliä.
Oviin myös olisivat saaneet laittaa edes jotain äänieristystä, nyt kuuluu kaikki läpi tosi selvästi.
Toivottavasti ovat myös korjanneet ovien sisältä tulevat pärinät, niitäkin ollut useilla.
 
Iccu + 12 V juttuja en listannut, kun niistä ei ole tietoa ja vaikuttaisi että asia saatiin kuntoon myös alkuperäisessä mallissa. Toki edelleen 12 V ylläpitoraja taitaa olla 20%, joka on täysin typerää. Paljoa lohduttaa säästää isoa akkua, jos auto on pimeänä 12 V kyykättyä.

Ovien pärinöistä en niin tiedä, mulla sattui viallinen takaluukun verho, joka rämisi. Veikkaisin, että enemmän noita räminöitä tulee turvavöihin liittyen (mm. etuvöiden muoviosat resonoi joskus). Kuten sanoin, sisustassa ei olisi haitaksi pienet parannnukset.
 
Iccu + 12 V juttuja en listannut, kun niistä ei ole tietoa ja vaikuttaisi että asia saatiin kuntoon myös alkuperäisessä mallissa. Toki edelleen 12 V ylläpitoraja taitaa olla 20%, joka on täysin typerää. Paljoa lohduttaa säästää isoa akkua, jos auto on pimeänä 12 V kyykättyä.

Ovien pärinöistä en niin tiedä, mulla sattui viallinen takaluukun verho, joka rämisi. Veikkaisin, että enemmän noita räminöitä tulee turvavöihin liittyen (mm. etuvöiden muoviosat resonoi joskus). Kuten sanoin, sisustassa ei olisi haitaksi pienet parannnukset.
Iccuja ja 12V akkuja menee tasaiseen tahtiin porukalta. Ei ole vissiin selätetty niitä ongelmia vieläkään. Yleensä tuo iccu leipoo sen ohjelmistopäivityksen jälkeen ja epäilys on että samaa paskaa laittavat tilalle. Kampanjassa vaihtavat nyt 12V akkuja AGM malliin, mulle ei kyllä vaihdettu vissiin mittasivat vain. Joo ja tuo 20% latausraja on on typerä.
 
Ioniq 5 facelift tosiaan parantaa monia pikkuärsytyksiä, mutta en usko, että auton alustageometriaan tulee muutoksia ja sitä kautta ajettavuuteen. Suuntavakaus ja ohjaus maantiellä, kun ei ole Ioniqissa saksalaisten tasolla (esim. ID4) ja sitä joutuu ärsyttävästi paimentamaan tunnottoman, mutta herkän ohjauksen takia. Väittäisin, että -23 vuonna tullut päivitys taka-akselin jousitukseen ei myöskään ollut täysin onnistunut, koska nyt jousitus nypyttää / täristää millä tahansa alustalla (jopa juuri uusittu asfaltti) ja tuo kyllä on kaukana mukavasta ajofiiliksestä. Tässä suhteessa esim. ID4 meni kuin sukkasilteen ja aivan tasaisesti tien pinnasta välittämättä.
 
Ioniq 5 facelift tosiaan parantaa monia pikkuärsytyksiä, mutta en usko, että auton alustageometriaan tulee muutoksia ja sitä kautta ajettavuuteen. Suuntavakaus ja ohjaus maantiellä, kun ei ole Ioniqissa saksalaisten tasolla (esim. ID4) ja sitä joutuu ärsyttävästi paimentamaan tunnottoman, mutta herkän ohjauksen takia. Väittäisin, että -23 vuonna tullut päivitys taka-akselin jousitukseen ei myöskään ollut täysin onnistunut, koska nyt jousitus nypyttää / täristää millä tahansa alustalla (jopa juuri uusittu asfaltti) ja tuo kyllä on kaukana mukavasta ajofiiliksestä. Tässä suhteessa esim. ID4 meni kuin sukkasilteen ja aivan tasaisesti tien pinnasta välittämättä.
Ei tuo 23 kyllä nypytä tms. Suorastaan löysä ja imee tärinät paremmin kuin q6 rautajousin. En ole myöskään huomannut ohjauksessa mitään erityistä, mutta tottumus on enemmän ranskalaiseen suuntaan. Oletko varma ettei kyse ole urien aiheuttamasta ongelmasta? Minusta keppoisa ja rento matka-auto 80-100 km/h alueelle, motarilla alkaa äänieristys olla vähän kovilla omaan makuun. Neliveto pakotettuna menee kuin kiskoilla talvella. Nämä tietysti on makuasioita mistä tykkää eli jokaisen syytä koeajaa erilaisilla pinnoilla. Alustassa suurin vitutus on järjetön kääntösäde, todella kömpelö parkkihalleissa.
 
Iccuja ja 12V akkuja menee tasaiseen tahtiin porukalta. Ei ole vissiin selätetty niitä ongelmia vieläkään. Yleensä tuo iccu leipoo sen ohjelmistopäivityksen jälkeen ja epäilys on että samaa paskaa laittavat tilalle. Kampanjassa vaihtavat nyt 12V akkuja AGM malliin, mulle ei kyllä vaihdettu vissiin mittasivat vain. Joo ja tuo 20% latausraja on on typerä.
”Porukalta” tarkoittaa ilmeisesti esson baaria? Minusta iccu ja 12v vinkunat ovat vähentyneet esim. facessa. Toki jos sulla on maahantuojan tilastoja asiasta, niin ne kuulisi mieluusti…
 
Oliko siis Ioniq 5:een tulossa kans joku facelift yhdessä Kia EV 6 kanssa, vai miten noi päivittyy?

Tesla laittaa hyvin kannustimia muillekin parantaa tarjouksia; kuinka monen mielestä esim. Hyndai Kona on 40k parempi, kuin 40k Tesla 3 ? Toki Konassa jotain kivaa, kuten 40:20:40 penkit tms. ja takuut mut siihen karkeesti jää, ellei varustele sit reippaammin kaikkea V2L tms. mutta sit ollaankin jo 45k-50k hinnoissa nopeasti.

Eipähän siinä, en Konaa ole ikinä ajanutkaan, vaikka Ioniq 5 olen.. Pitänee käydä ajelee.

Konassa jarruton vetomassa top-specissäkin 300 kg... Rajaa kyllä aika monilla pois suoraan harkinnasta.

--

Itse olen tässä pyytänyt Kian EV6:sta tarjouksen muutamasta eri liikkeestä kun koeajolla siihen jossakin määrin tykästyin ja olen ollut siinä käsityksessä, että haluavat noista nykyisistä ennen faceliftiä eroon. Alkuun tuli kyllä ihan paskoja tarjouksia, mutta yhdestä liikkeestä sentään sain "nollakorko"-tarjouksen (oikeasti oli kyllä joku 15€/kk "kulu" mutta TVK silti jotain alle 0.5%), mutta kyllä edelleen vaan hinta karkaa väkiselläkin reilusti kuudenkympin huonommalle puolelle, ainakin jos haluaa nelivedon, koukun, talvirenkaat ja edes vähän varusteita. Vähän vaikea perustella itselleen tuota nyt kun Tesla taas muokkaa hintakenttää vähän uusiksi, vaikka Kia olikin kiva ajaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 23 kyllä nypytä tms. Suorastaan löysä ja imee tärinät paremmin kuin q6 rautajousin. En ole myöskään huomannut ohjauksessa mitään erityistä, mutta tottumus on enemmän ranskalaiseen suuntaan. Oletko varma ettei kyse ole urien aiheuttamasta ongelmasta? Minusta keppoisa ja rento matka-auto 80-100 km/h alueelle, motarilla alkaa äänieristys olla vähän kovilla omaan makuun. Neliveto pakotettuna menee kuin kiskoilla talvella. Nämä tietysti on makuasioita mistä tykkää eli jokaisen syytä koeajaa erilaisilla pinnoilla. Alustassa suurin vitutus on järjetön kääntösäde, todella kömpelö parkkihalleissa.
-23 mullakin ja kyllä nypyttää melko paljon, osittain varmaan johtuu noista paskoista Misukoista(lie vaimennus matskuja irtoillu). Oon huomannu että uudella asfaltillakin on hiukan kiharaa monesti ja sit ravistaa. Ajokokemus tuon tärinän osalta on tuttua edellisistä Korealaisista, pintakovahan tuo jousitus on.
Kaiken lisäx nuo 20" vetelee uriin melko rajusti, eikä tuo matalampi profiili ainakaan tärinöitä helpota.
 
Viimeksi muokattu:
”Porukalta” tarkoittaa ilmeisesti esson baaria? Minusta iccu ja 12v vinkunat ovat vähentyneet esim. facessa. Toki jos sulla on maahantuojan tilastoja asiasta, niin ne kuulisi mieluusti…
Kyllä se tarkoittaa ihan auton käyttäjiä. Voi olla että on vähentynyt mutta minusta noita ilmenee aivan liian paljon, jatkuva valitus noista.
 
Itse olen tässä pyytänyt Kian EV6:sta tarjouksen muutamasta eri liikkeestä kun koeajolla siihen jossakin määrin tykästyin ja olen ollut siinä käsityksessä, että haluavat noista nykyisistä ennen faceliftiä eroon. Alkuun tuli kyllä ihan paskoja tarjouksia, mutta yhdestä liikkeestä sentään sain "nollakorko"-tarjouksen (oikeasti oli kyllä joku 15€/kk "kulu" mutta TVK silti jotain alle 0.5%), mutta kyllä edelleen vaan hinta karkaa väkiselläkin reilusti kuudenkympin huonommalle puolelle, ainakin jos haluaa nelivedon, koukun, talvirenkaat ja edes vähän varusteita. Vähän vaikea perustella itselleen tuota nyt kun Tesla taas muokkaa hintakenttää vähän uusiksi, vaikka Kia olikin kiva ajaa.
Voi kai tuollaisen hankkia, jos sen ajaa paaliin asti. Ensimmäisinä vuosina arvonalenema on kuitenkin aivan jäätävä. Esimerkiksi nelivetoinen Polestar 4-yksityisleasingillä on varmasti selvästi halvempi kokonaiskuluiltaan ensimmäiset kaksi vuotta kuin tuollainen Kia EV6.
 
Eestiin noita Rivianeita on kulkeutunu, huomasitko kilpeä?
 
Voi kai tuollaisen hankkia, jos sen ajaa paaliin asti. Ensimmäisinä vuosina arvonalenema on kuitenkin aivan jäätävä. Esimerkiksi nelivetoinen Polestar 4-yksityisleasingillä on varmasti selvästi halvempi kokonaiskuluiltaan ensimmäiset kaksi vuotta kuin tuollainen Kia EV6.

Vähän oli ajatuksena joo, että jos ylipäätään sähköauton tässä nyt uutena ostaa, niin ajaa sen sitten aikalailla "paaliin astI" (tai näin ainakin uskottelee itselleen. :D). Sellaisella strategialla juurikin Kia voisi olla 7 v / 150 tkm tehdastakuunsa ansiosta aika hyvä valinta (vaikka siinäkin on toki omat rajoitteensa). Tosin on kyllä edelleen Kian pyyntihinnat vaan niin järjettömän kovat, että lähes mahdotonta perustella itselleen miksi ostaisin +60 tonnilla Kian, kun nyt saa esim. Teslan kolmosen nelivetona kymppitonnia halvemmalla.

Toisaalta oikeastihan se "järkivalinta" olisi joku Model 3 takatuuppari, Kona tai vastaava 40k auto. Tai no, se oikeasti järkivalinta rahan kannalta olisi varmaan ettei ole autoa ollenkaan tai korkeintaan joku ihan halpa ruoska, mutta tässä varsinkin vanhemmiten on vaan tullut vähän sellainen asenne, että elämä on lyhyt ja senttiäkään et saa mukaasi kun tulee aika lähteä. Voit säästää paskalla autolla ajaessa tai bussissa mummujen, mamujen ja mammojen kanssa hikoillessa jotain kymppejä-satasia-tonneja aikajänteestä riippuen, mutta sitten yksi kaunis päivä kun vaikkapa se yksi lipidimöykky päättää vaihtaa postikoodia johonkin päin aivojasi, oletkin vihannes tai raato. Vihannes tai raato, joka on kiusannut itseään viimeiset kymmenen/miteälie vuotta ajamalla paskalla autolla tai hikoillut bussissa säästääkseen vähän rahaa. Siinä vaiheessa voi sitten kysyä itseltään, että oliko wöörttiä? Perillisten mielestä ehkä. :D

Eipä siinä, tasapainoiluahan tämäkin on, eikä elämäänsä voi (tai ainakaan kannata) tietenkään elää shekkivihko koko ajan sauhuten dopamiinia jahdatessa. Kieltämättä vähän hirvittää sähkäreiden nopeasta kehityksestä ja vielä muotoaan hakevista markkinoista johtuvat arvonalenemat vaikka kuinka olisi oikeasti ajamassa sitä autoa paaliin. Itseni tuntien alkaisi kyllä varmasti vituttamaan vaikka viiden vuoden päästä ajella tämän päivän sähköautolla, jos silloin löytyy jo jostain 30 tonnin kipoista enemmän rangea ja kaikkea mahdollista. Toisaalta kaikessa teknologiassa pätee nyt (ja luultavasti) aina, että aina saat odottamalla parempaa halvemmalla ja juuri ikinä ei ole hyvä aika ostaa. Toisaalta jos miettii nykyhetkestä viisi vuotta taaksepäin, niin eipä noissa patteriautoissa ainakaan tässä välissä ole mitään kovin maata mullistavaa tapahtunut.

Että joo, onhan noissa liisareissa (välillä) ihan järkeäkin, ainakin jos uskoo että arvonalenemat ovat jatkossa(kin) kovia. Toisaalta menee vaan kaikissa liisareissa hinnat niin koviksi meidän kilsoilla (+20 tkm) ja vaatimuksilla (neliveto, koukku), että en kyllä oikein saa sitäkään yhtälöä toimimaan, varsinkin kun arvonalenema realisoituu ainoastaan jos/kun auton myy.
 
Elroqin suomihinnat julki, huom. "alkaen".
1000001591.jpg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 956
Viestejä
4 878 067
Jäsenet
78 723
Uusin jäsen
Trtbowerman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom