Yleistä keskustelua sähköautoista

Olikos sulla tästä jotain ihan mustaa valkoisella? Sähkölaitteet/akku ei anna lämpöä kyllä yhtään heti käynnistyksen jälkeen, pumppu rupeaa pauhaamaan kuten ILP ikään ja lämpöä rupeaa tulemaan. Eli tekniikka voi olla/on ihan sama kun koti ilp:eissä?.

Siellä on lämmönvaihtimen yhteydessä 5-8kW PTC-vastus, joka tarjoaa lämpöä.
 
Siellä on lämmönvaihtimen yhteydessä 5-8kW PTC-vastus, joka tarjoaa lämpöä.
Tämänkin tiedän mutta ptc vastus ei pidä minkäänlaista ääntä, pumppu on se joka hurisee. ptc vastus antaa lämpöä heti, sit kun ilp heräilee niin se jää pois pelistä. Olenko oikeassa? Edelleen kysymys kuuluu, onko EV ilp jollakin tavalla erilainen kun kodin ilp?
 
Minulla on mielestäni ihan hyvä auto tällä hetkellä. Plugari, joka toimii melko hyvin perheen ajoihin. Takuuta on jäljellä ja murheita ei ole tuottanut. Ainoastaan kontti on vähän pienen puoleinen. Ja jostain syystä autokuume on melkoinen.

Ajattelinkin, josko täältä saisi tähän kuumeeseen hoitoa. Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Sähköautoa en ole koskaan omistanut, joten kaikkia puutteita en osaa edes huomioida. Se nyt tietty hiertää jonkin verran, kun auto on kiinalainen ja vähän sellainen tunne, että syvään päähän tässä oltaisiin menossa ja lujaa. Sitten kuitenkin päätä nostaa aina tuo ajatus, että siinä kyllä saisi tilavan auton edullisesti.

Mielipiteitä ja näkemystä kyseisestä merkistä ja mallista kaipaisin.
 
Täällä muuten jokin aika sitten kertoiltiin että sähköautojen "lämpöpumppu" ei ole " ilmalämpöpumppu" kuten monilla kodeissa. Tähän haluaisin selityksiä kun googlailulla en itse löytänyt oikein vastausta.
Se on ja ei ole sama kuin kodeissa. periaate on aivan sama. Toivottavasti vastaukseni on tarpeerksi ymparipyorea jottein tarvitse karsia Cunninghamin laista.

Helpottaisi paljon jos linkkaisit alkuperaisen viestin jossa vaitettiin pumpuista koska nyt on niin vaikea vastata siihen kysymykseen miksi se olisi eri. Oma oletukseni on kuitenkin etta olet ymmartanyt vastauksen jotenkin vaarin.
 
Minulla on mielestäni ihan hyvä auto tällä hetkellä. Plugari, joka toimii melko hyvin perheen ajoihin. Takuuta on jäljellä ja murheita ei ole tuottanut. Ainoastaan kontti on vähän pienen puoleinen. Ja jostain syystä autokuume on melkoinen.

Ajattelinkin, josko täältä saisi tähän kuumeeseen hoitoa. Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Sähköautoa en ole koskaan omistanut, joten kaikkia puutteita en osaa edes huomioida. Se nyt tietty hiertää jonkin verran, kun auto on kiinalainen ja vähän sellainen tunne, että syvään päähän tässä oltaisiin menossa ja lujaa. Sitten kuitenkin päätä nostaa aina tuo ajatus, että siinä kyllä saisi tilavan auton edullisesti.

Mielipiteitä ja näkemystä kyseisestä merkistä ja mallista kaipaisin.
Tuossa vehkeessä kyllä sellaisia juttuja jotka selittävät halpaa ostohintaa.
Aivan surkeat penkit, hidas lataus yhdistettynä aika vaatimattomaan rangeen, ratissa ei syvyyssäätöä, ei akun esilämmitystä, ei navia edes rahalla (toki carplay löytyy joten sillä navigoi kyllä varmasti paremmin ku mikä siinä olisi tehtaalta), kova jousitus, käyttis tahmaa ja kameroiden kuvanlaatu huono, katumaasturiudestaan huolimatta aina etuvetoinen, ei mitenkään hyvä ajaa, kiinalainen.

Itse ostaisin mieluummin vaikka esim vähän käytetyn enyakin tai model y
 
Se on ja ei ole sama kuin kodeissa. periaate on aivan sama. Toivottavasti vastaukseni on tarpeerksi ymparipyorea jottein tarvitse karsia Cunninghamin laista.

Helpottaisi paljon jos linkkaisit alkuperaisen viestin jossa vaitettiin pumpuista koska nyt on niin vaikea vastata siihen kysymykseen miksi se olisi eri. Oma oletukseni on kuitenkin etta olet ymmartanyt vastauksen jotenkin vaarin.
Ei autoissa ole ILP sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan lämpöpumppu. Joka imee nestekierrosta lämpöä.

Toki minimaalisesti pystyy tietyissä olosuhteissa ottamaan ulkoakin lämpöenergiaa kiertoon, kuten se ilmalämpöpumppu, mutta se on siis lämpöpumppu.

Ilppi on ymmärrettävästi vaan puhekielestä tarttunut tuohonkin mukaan, mutta sitä se ei ole.

Tuossa nyt yksi mikä äkkiä tuli vastaan, taisi olla muita räikeämpiäkin väitteitä. En tosin ole varma oliko tällä foorumilla.
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
Eikö tee mistään muusta kun siitä nesteestä? Eikö ilmasta? Eikö toimi kuten talojen seinällä olevat ILPit? Olisko sulla mitään linkkiä laittaa tai fakta tietoa?
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
Stellantiksen autoissa oman kokemuksen lämpöpumppu toimii kuten ns normaali ilppi. Kompura siirtää lämpöä/kylmää lämmönvaihtimen kautta nesteesee, auton keulalla sijaitsee kenno jonka läpi kulkee ilmaa jolloin ilmaan siirretää kuumaa tai otetaan lämpöä.
 
Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Pakko kysyä että miksi ihmeessä?

Model Y on (ainakin listahinnaltaan) halvempi, samankokoinen, paremmalla rangella, nopeammalla latauksella, matriisivaloilla jne. jne.?
 
Eikö tee mistään muusta kun siitä nesteestä? Eikö ilmasta? Eikö toimi kuten talojen seinällä olevat ILPit? Olisko sulla mitään linkkiä laittaa tai fakta tietoa?
Ilmasta otetaan jos se on järkevintä skaalalla 0-10 astetta, muistaakseni lonkkavakiolla noin. Ilma on niin ohutta väliainetta muihin lämmönlähteisiin verraten ettei sitä juurikaan käytetä.

 
Ei autoissa ole ILP sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan lämpöpumppu. Joka imee nestekierrosta lämpöä.
ok. Tassa mennaan jo ihan hulluna pilkunviilaukseen johonka ei ole mielta osallistua koska sita lopputuloksesta ei ole hyotya. Meillapain sanotaan akateemiseksi runkkaamiseksi.
 
Ilmasta otetaan jos se on järkevintä skaalalla 0-10 astetta, muistaakseni lonkkavakiolla noin. Ilma on niin ohutta väliainetta muihin lämmönlähteisiin verraten ettei sitä juurikaan käytetä.



Ei kai se ilma paksuus siitä muutu jos sen lämpö ensin viedään veteen ja sieltä sitten kylmäaineeseen, maalikon korvaa tuntuu heikommalta jos kaksi vaihdinta yhden sijaan.

Tiettävästi näin on, mutta onko silloin kyse enemmänkin muista syistä, kustannusäästöistä, tilasta. ja taitaa jossain vesi kirtää siellä sisäilman lämmitys kennossakin.


Mutta ketjuun postattu että jossain autossa kylmäaineilla suoraan lämmitetään sitä ilmaa, että menikö ohi että myös suoraan kylmäainekennolla ulkoilmasta.

Jos tarkoitat että ilmasta lämmön otto loppuu kokonaan 0 alapuolella, tai -10 alapuolella.
Se sitten pohjoisen oloihin huono jos paukut ulkoilmasto ottoon loppuu jo nollan tienoilla, eli käytännössä sitten varmaan käytetään vain jäähdytykseen, tiettävästi joissain malleissa tosiaan noin ollut.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 931
Viestejä
4 435 949
Jäsenet
73 432
Uusin jäsen
Sibals

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom