Tonnin sähköpommeista puhuttaessa, onko tietoa kyykkääkö kaikki sähköautot joissa on kaksi tai useampi moottori heti kun yksikin niistä lakkaa toimimasta (ilman että hitsaa kiinni)? Oma mutu tähän on, että auto ei suostu enää liikkumaan, jos huomaa yhdenkin olevan poissa pelistä. Vai sallisiko jotkut jonkinlaisen limp moden edes?
Ei ole tietoa, mutta ChatGPT:n mukaan monet kulkisivat yhdelläkin moottorilla.
"Tässä on lista 30 nelivetoisesta sähköautosta, jotka tarjoavat riittävästi varajärjestelmiä, jotta voit jatkaa ajoa, vaikka yksi moottori menisi rikki:
1. **Tesla Model X**
2. **Tesla Model Y**
3. **Rivian R1T**
4. **Rivian R1S**
5. **Audi e-tron**
6. **Audi Q4 e-tron**
7. **BMW iX**
8. **BMW i4 xDrive**
9. **Ford F-150 Lightning**
10. **Volkswagen ID.4 AWD**
11. **Mercedes-Benz EQC**
12. **Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC**
13. **Porsche Taycan 4S**
14. **Volvo XC40 Recharge**
15. **Jaguar I-PACE**
16. **Hyundai Ioniq 5 AWD**
17. **Kia EV6 AWD**
18. **Lucid Air**
19. **Nissan Ariya AWD**
20. **Subaru Solterra**
21. **Toyota bZ4X**
22. **Polestar 2 AWD**
23. **Land Rover Range Rover PHEV (sähköajotilassa)**
24. **Fisker Ocean**
25. **Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC**
26. **Genesis GV60 AWD**
27. **BYD Tang EV**
28. **Wuling Hong Guang Mini EV (neliveto)**
29. **Rimac Nevera**
30. **Bollinger B1**
Nämä mallit tarjoavat hyvä varmuuden nelivedolla ja kyvykkyydellä jatkaa ajoa, vaikka toinen moottori ei toimisi. Tarkista kuitenkin aina valmistajien tekniset tiedot ja varusteet, sillä ominaisuudet voivat vaihdella eri versioiden välillä."
Edit. ChatGPT:n vastaus kysymykseesi:
"Kaikissa sähköautoissa, joissa on kaksi tai useampi moottori, tilanne vaihtelee. Yleisesti ottaen:
1. **Useimmat sähköautot, joissa on useampi moottori**, pystyvät edelleen liikkumaan, vaikka yksi moottori lakkaisi toimimasta. Ne saattavat kuitenkin menettää nelivedon ja suorituskyvyn.
2. **Limp mode** on mahdollista useissa malleissa. Tämä tarkoittaa, että auto saattaa siirtyä rajoitettuun toimintatilaan, jossa se voi edelleen liikkua, mutta teho ja nopeus ovat rajoitettuja. Tämä on tarkoitettu, jotta kuljettaja pääsisi turvallisesti huoltoon.
Esimerkiksi Tesla-malleissa ja monissa premium-sähköautoissa voi olla tällainen järjestelmä. On kuitenkin hyvä tarkistaa valmistajan spesifikaatiot tai käyttöohjeet, sillä toteutus vaihtelee eri mallien ja valmistajien välillä."