Yleistä keskustelua sähköautoista

Tonnin sähköpommeista puhuttaessa, onko tietoa kyykkääkö kaikki sähköautot joissa on kaksi tai useampi moottori heti kun yksikin niistä lakkaa toimimasta (ilman että hitsaa kiinni)? Oma mutu tähän on, että auto ei suostu enää liikkumaan, jos huomaa yhdenkin olevan poissa pelistä. Vai sallisiko jotkut jonkinlaisen limp moden edes?
 
Tonnin sähköpommeista puhuttaessa, onko tietoa kyykkääkö kaikki sähköautot joissa on kaksi tai useampi moottori heti kun yksikin niistä lakkaa toimimasta (ilman että hitsaa kiinni)? Oma mutu tähän on, että auto ei suostu enää liikkumaan, jos huomaa yhdenkin olevan poissa pelistä. Vai sallisiko jotkut jonkinlaisen limp moden edes?
Ei ole tietoa, mutta ChatGPT:n mukaan monet kulkisivat yhdelläkin moottorilla.


"Tässä on lista 30 nelivetoisesta sähköautosta, jotka tarjoavat riittävästi varajärjestelmiä, jotta voit jatkaa ajoa, vaikka yksi moottori menisi rikki:

1. **Tesla Model X**
2. **Tesla Model Y**
3. **Rivian R1T**
4. **Rivian R1S**
5. **Audi e-tron**
6. **Audi Q4 e-tron**
7. **BMW iX**
8. **BMW i4 xDrive**
9. **Ford F-150 Lightning**
10. **Volkswagen ID.4 AWD**
11. **Mercedes-Benz EQC**
12. **Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC**
13. **Porsche Taycan 4S**
14. **Volvo XC40 Recharge**
15. **Jaguar I-PACE**
16. **Hyundai Ioniq 5 AWD**
17. **Kia EV6 AWD**
18. **Lucid Air**
19. **Nissan Ariya AWD**
20. **Subaru Solterra**
21. **Toyota bZ4X**
22. **Polestar 2 AWD**
23. **Land Rover Range Rover PHEV (sähköajotilassa)**
24. **Fisker Ocean**
25. **Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC**
26. **Genesis GV60 AWD**
27. **BYD Tang EV**
28. **Wuling Hong Guang Mini EV (neliveto)**
29. **Rimac Nevera**
30. **Bollinger B1**

Nämä mallit tarjoavat hyvä varmuuden nelivedolla ja kyvykkyydellä jatkaa ajoa, vaikka toinen moottori ei toimisi. Tarkista kuitenkin aina valmistajien tekniset tiedot ja varusteet, sillä ominaisuudet voivat vaihdella eri versioiden välillä."


Edit. ChatGPT:n vastaus kysymykseesi:

"Kaikissa sähköautoissa, joissa on kaksi tai useampi moottori, tilanne vaihtelee. Yleisesti ottaen:

1. **Useimmat sähköautot, joissa on useampi moottori**, pystyvät edelleen liikkumaan, vaikka yksi moottori lakkaisi toimimasta. Ne saattavat kuitenkin menettää nelivedon ja suorituskyvyn.

2. **Limp mode** on mahdollista useissa malleissa. Tämä tarkoittaa, että auto saattaa siirtyä rajoitettuun toimintatilaan, jossa se voi edelleen liikkua, mutta teho ja nopeus ovat rajoitettuja. Tämä on tarkoitettu, jotta kuljettaja pääsisi turvallisesti huoltoon.

Esimerkiksi Tesla-malleissa ja monissa premium-sähköautoissa voi olla tällainen järjestelmä. On kuitenkin hyvä tarkistaa valmistajan spesifikaatiot tai käyttöohjeet, sillä toteutus vaihtelee eri mallien ja valmistajien välillä."
 
Viimeksi muokattu:
Teslasta kun menee moottori se jää siihen.
Elon tosin mainosti aikoinaan että ei jäisi vaan voisi ajaa mutta ostajien kokemukset puhuvat muuta.
 
Niin, kumpi on pahempi/parempi

Kiinassa valmistettu eurooppalaisvalmistajan tuote vai Euroopassa valmistettu Kiinalaisvalmistajan tuote.
Ihan hands down kiinalaisvalmistajan tuote on aina pahempi. Länsimerkit kuten esim. Audi ja WV valmistetaan Kiinassa halvemmista osista, mutta on siellä silti jonkinlainen vastuunkanto, minimitaso ja pohjasuunnittelu johon voi luottaa. Jos on yhtään seurannut Kiinan sisäisiä tapahtumia ja EV-juttuja niin nämä kiinalaiset sähköautot on lähes päivittäin skandaaleissa kunnes valtio sensuroi ne pois somesta. Kiinan sähköautobisnes ja autoteollisuus ylipäätään on valtio erityissuojelussa. Joissain autoissa ei kolarin jälkeen ovet aukea koska "digitaaliset kosketuspinta triggerit", jotkut autot itsestään lyö tallan pohjaan, akkuja räjähtelee vasemmalla ja oikealla, halvat muoviosat repeytyy irti/hajoaa normikäytössä jne.

Toki kun Eurooppaan tullaa tai ylipäätään länsimaihin myydään niin toimitaan todennäköisesti ns. perinteisellä kiinalaistyylillä eli ensimmäiset 1-2 erää jotka menee early adopter väelle ja journalisteille tehdään jossain määrin kunnolla ja kun markkina alkaa luottaa ja kauppa käy niin sitten aletaan hitaasti leikkaamaan osien laadusta, eliniästä yms. ja ongelmia alkaa ilmaantua.

Aikaisemmin jotkut puhuivat siitä ettei kiinalaisilla autoilla ole juurikaan hintaetua. Tämä johtuu siitä että kilpailu on jo sähköautopuolella äärimmäisen kovaa, Kiinassa tehdasduunarien palkat on nousseet jo pitkään ja loppupeleissä akut vain on vitun kalliita. Kaiken lisäksi Kiinan valtio on tunkenut aivan mielettömät määrät rahaa subventointiin jotta maan autoteollisuus on ylipäätään saatu liikkeelle. Jossain vaiheessa on pakko saada jotain takaisin eikä vain tehdä persnettoa joka autolla ja ilmeisesti eurooppalaiset on valittu tämän lystin maksajiksi. Kiinassa samat autot mitä Euroopassa myydään maksaa n. puolet vähemmän. Se ei tosin taida johtua pelkästä subventoinnista koska myös länsimerkit kuten Tesla on paljon halvempia.

Ja sitten kun BYD saa tehtaansa Eurooppaan niin onko siella tehty enemman kiinalainen kuin Shainghaista tuotu Tesla?
Ehkä tässä voi verrannollisesti kysyä itseltä että kumpi on länsimaalaisempi: Kiinassa tehty iPhone vai Itä-Euroopassa kasattu Xiaomi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole tietoa, mutta ChatGPT:n mukaan monet kulkisivat yhdelläkin moottorilla.


"Tässä on lista 30 nelivetoisesta sähköautosta, jotka tarjoavat riittävästi varajärjestelmiä, jotta voit jatkaa ajoa, vaikka yksi moottori menisi rikki:

1. **Tesla Model X**
2. **Tesla Model Y**
3. **Rivian R1T**
4. **Rivian R1S**
5. **Audi e-tron**
6. **Audi Q4 e-tron**
7. **BMW iX**
8. **BMW i4 xDrive**
9. **Ford F-150 Lightning**
10. **Volkswagen ID.4 AWD**
11. **Mercedes-Benz EQC**
12. **Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC**
13. **Porsche Taycan 4S**
14. **Volvo XC40 Recharge**
15. **Jaguar I-PACE**
16. **Hyundai Ioniq 5 AWD**
17. **Kia EV6 AWD**
18. **Lucid Air**
19. **Nissan Ariya AWD**
20. **Subaru Solterra**
21. **Toyota bZ4X**
22. **Polestar 2 AWD**
23. **Land Rover Range Rover PHEV (sähköajotilassa)**
24. **Fisker Ocean**
25. **Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC**
26. **Genesis GV60 AWD**
27. **BYD Tang EV**
28. **Wuling Hong Guang Mini EV (neliveto)**
29. **Rimac Nevera**
30. **Bollinger B1**

Nämä mallit tarjoavat hyvä varmuuden nelivedolla ja kyvykkyydellä jatkaa ajoa, vaikka toinen moottori ei toimisi. Tarkista kuitenkin aina valmistajien tekniset tiedot ja varusteet, sillä ominaisuudet voivat vaihdella eri versioiden välillä."


Edit. ChatGPT:n vastaus kysymykseesi:

"Kaikissa sähköautoissa, joissa on kaksi tai useampi moottori, tilanne vaihtelee. Yleisesti ottaen:

1. **Useimmat sähköautot, joissa on useampi moottori**, pystyvät edelleen liikkumaan, vaikka yksi moottori lakkaisi toimimasta. Ne saattavat kuitenkin menettää nelivedon ja suorituskyvyn.

2. **Limp mode** on mahdollista useissa malleissa. Tämä tarkoittaa, että auto saattaa siirtyä rajoitettuun toimintatilaan, jossa se voi edelleen liikkua, mutta teho ja nopeus ovat rajoitettuja. Tämä on tarkoitettu, jotta kuljettaja pääsisi turvallisesti huoltoon.

Esimerkiksi Tesla-malleissa ja monissa premium-sähköautoissa voi olla tällainen järjestelmä. On kuitenkin hyvä tarkistaa valmistajan spesifikaatiot tai käyttöohjeet, sillä toteutus vaihtelee eri mallien ja valmistajien välillä."
Uskoiskohan tuota näkemättä. Jotenkin tuntuu että jos sähköautossa yksikin komponentti suurjännitepuolella menee rikki tai vikatilaan, oli se sitten akun osa, jännitteen säädin, tai joku moottoreista, niin auto menee sellaiseen tilaan ettei se edes kytke virtaa suurjännitepuolelle, eikä liiku metriäkään. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Uskoiskohan tuota näkemättä. Jotenkin tuntuu että jos sähköautossa yksikin komponentti suurjännitepuolella menee rikki tai vikatilaan, oli se sitten akun osa, jännitteen säädin, tai joku moottoreista, niin auto menee sellaiseen tilaan ettei se edes kytke virtaa suurjännitepuolelle, eikä liiku metriäkään. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Erityisvastusvika jos tulee, niin se tappaa menon. Jos vikaantuminen tapahtuu muulla tavoin, niin kyllä sähköautoistakin löytyy limp moden tapaista.

Tässä joku esimerkki, jossa etumoottori tai joku sen komponentti hajonnut.

 
Autot , oli voimalinja ylipäätään mikä tahansa, menevät toimintakyvyttömäksi itse asiassa hyvin helpolla ja hyvin pienen vian takia.
 
En tiedä oliko tosissaan kirjoitettu vai ei mutta tämä taitaa päteä vain Teslaan joilla ajetaan kunnes hajoavat? Muilla on huolto-ohjelmat joissa vaihdellaan öljyjä, jarrunesteitä, kylmä aineita, tehdään 1000 kohdan tarkastuksia, voidellaan jne.

Teslassa on kyllä huolto-ohjelma, mutta oletuksena takuu ei raukea jos sitä ei noudata kuin raamattua.
 
Uskoiskohan tuota näkemättä. Jotenkin tuntuu että jos sähköautossa yksikin komponentti suurjännitepuolella menee rikki tai vikatilaan, oli se sitten akun osa, jännitteen säädin, tai joku moottoreista, niin auto menee sellaiseen tilaan ettei se edes kytke virtaa suurjännitepuolelle, eikä liiku metriäkään. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Tesla S neliveto teki täysjarrutuksen motarille kun etumoottori ilmoitti virhettä. Soittamalla tukeen poistivat etänä etumoottorin käytöstä ja matka jatkui.
 
Teslasta kun menee moottori se jää siihen.
Elon tosin mainosti aikoinaan että ei jäisi vaan voisi ajaa mutta ostajien kokemukset puhuvat muuta.
Ainakin etumoottori voi olla pois pelistä ja autolla voi silti ajaa.
Screenshot_2024-09-30-20-38-35-61_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Tässä sama virheilmoitus Model 3:ssa käytännössä. Etumoottori on pois käytöstä ja tehoa voi olla rajoitettu, mutta silti "OK to drive":
Screenshot_2024-09-30-20-35-33-52_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg




@Fact0ry laittoi juuri vastaavan Model Y:stä.

@CaseAce
 
Sähköautoihin liittyen tää on erityisen mielenkiintoinen keissi sen puitteissa että niissä kuljetetaan hetkittäin aika paljon kemiallista energiaa mukana ja luultavasti valmistajan / kokoonpanijan on helppoa toteuttaa vikatilanne, jossa tuo energia saadaan reagoimaan.

Backboor voisi olla vielä vaikeasti todistettavissa ja menisi helposti virheen piikkiin.

Joukkoistettua terrorismia. Katsotaan että mikä auton on pysäköity sopivaan paikkaan.

Mutta tää ehkä kuuluisi tuonne salaliittoteoria -lankaan. Tai sitten ei.
Joo, onneksi polttomoottoriautoissa ei ole kemiallista energiaa koskaan mukana, varsinkaan helposti syttyvässä muodossa. Kiinalaisissa sähköautoissa on vieläpä tyypillisesti LFP-akut, jotka on aika tavalla vaikeammat saada syttymään.

Jos nyt aletaan jännäämään, niin itänaapurin lisäksi suurin globaali epävakaus horisontissa on eräät vaalit marraskuussa (ja sen myötä eräskin epävakautta kannattava miljardööri, joka sattuu tekemään myös sähköautoja). Tai joku tässä euroopan naapurissa kansanmurhaava taho, jolla on suora pääsy usempaan maamme puolustukseen keskeisesti liittyviin järjestelmiin.

Mutta niitähän te boikotoitte jo, eikä tästä tarvitse jatkaa sähköautoketjussa.
 
Kuulostaa akkuahditukselta. Teet aivan oikein latauksien kanssa, mutta AC latausnopeutta ei tarvitse rajoittaa akun kestoa ajatellen. Se on täydelläkin teholla todella hidasta latausta kun lataus kuitenkin kestää tuntikausia tyhjästä täyteen. Kovaa ajoa vaan, turha numerotieto jostain akun kunnosta lisää vaan ahdistusta riippumatta siitä mikä se numero on, koska et voi tehdä sille mitään. Ennen kauppaa sen voi mitata koska se voi vaikuttaa hintaan, mutta kun osto on tehty niin mitäpä sillä enää väliä on. Se näkyy kyllä kilometrien pienenemisenä kun se alkaa vanhentumaan kunnolla, sitä ennen sillä ei ole merkitystä (kuin ehkä ennen ostoa) eikä sille mitään ole muutenkaan tehtävissä tuon enempää mitä nyt teet.

Tekniikka on melko uutta meille tavallisille matosille, joten syystäkin kannattaa olla varovainen ja ehkä pikkaisen skeptinen. Olen pyöritellyt erilaisia akkulaskureita ja kohtalaisen hyvin range näyttäisi pitävän kutinsa. Edellinen omistaja ei ole onnistunut tuhoamaan rangea toistaiseksi. Eniten minua huolettaa äkillinen akun lahoaminen tai hylky katsastuksesta, koska odottamaton akkuvika. Akkukotelo voi ottaa hittiä huomaamatta reunakivestä. Viime viikolla satui kuin Esterin pimpparaudasta, joten muutamat lätäköt tuli ylitettyä, ja hyvä ettei auto jäänyt kiinni yhteen alamäkeen kaupunkialueella. Turkkilainen taksisankari oli tukkinut kadun, joten yritin oikaista vastaantulevien kaistan kautta ja melkoisesti oli vettä kuopassa, ei silti enemmän kuin renkaiden korkeus, you know what I mean :hmm:

Ps. En tiedä onko akku täysin vesitiivis tai ainoastaan roiskesuojattu, ohjekirjan pentele ei kertonut tarinaa loppuun.

Ps. Olen lukenut, katsellut ja pikkaisen kuunnellutkin tarinoita Tessuista, joiden akku sanoo poks pienestäkin pulahduksesta lätäkköön. Sen jälkeen paraskaan täyskasko ei korvaa juuroakaan ja akkuremontti maksaa enemmän kuin auto.

Ps. Oma vakuutuskauppiaani ei uskaltanut ottaa kantaa entä jos tilanteeseen, koskien akkua. Siispä nähtäväksi jää, ja huonoimmassa tilanteessa edessä on perkuleen kallis lasku tai entinen peltilehmä.
 
Mitäs porukka mieltä BYD Tang facelift ? Perushyvin tilaa, mut onko liian kallis suhteessa "hyvyyteen"? Miten lie BYD takuut ja talvihommat; eikös ollu juttua että joku BYD awd oli ihan surkea jossain välissä..
 
Itselle ainakin valmistavan tahon kotipaikka on merkittävästi oleellisempi kysymys kuin missä rakkine on asennettu kasaan. Kiinalaisten firmojen tekeleet on monestakin syystä ehdoton ei, Kiinassa muunmaalaisten valmistamat vähemmän ehdoton, joskin mieluummin vältän sitäkin, ellen ole aivan nurkkaan ajettu. Hintapreemiota joskus "tyhjästäkin" voi joutua maksamaan, mutta minua ei yksinkertaisesti kiinnosta sponsoroida näitä leirejä. Ehkä jotkut sitten tykkää antaa Maolle persettä, ei mahda mitään.
Oma moraalini joustaa ennemmin kiinalaiseen auton kuin muskmobiiliin ja sille vasta myötähäpeää aiheuttavia fanipoikia riittää. Tesla aloitti liikenteen sähköistymisen, mutta se on Muskiin henkilöityneenä muuttunut negatiiviseksi voimaksi maailmassa. Nyt sähköautojen kehitystä viedään voimakkaimmin eteenpäin juuri Kiinassa. Oma lukunsa on vielä ne jotka eivät halua kiinalaista autoa, mutta hyväksyvät kiinalaisen Volvon merkillä badge-tuunatun umpikiinalaisen auton. Jokainen tekee itselleen sopivimman valinnan, minulle parhaita ovat EU/Korea merkit ja miksei japanilainen tai joku muu USA autokin, kunhan saavat kunnollisia markkinoille.
 
Kyllähän siellä kunnollisiakin on jo, mutta viime vuoskymmenellä Chevroletin (ja GM) vetäytyminen pois vanhalta mantereelta ei auta asiaa, ehkä sähköistymisen laajetessa ja sen alkaessa kantaa talousellisesti sieltä tulee paluukin.

Cadillac on (jälleen) koitinkivellä, nyt Optiikalla sekä Lyriikalla.
 
Oma moraalini joustaa ennemmin kiinalaiseen auton kuin muskmobiiliin

Sinänsä ihan todennäköistä Suomessa, täällähän riittää kaikkia vanhaa Neukkulaakin ihailleita jonoksi asti.

Musk edustaa arvomaailmaltaan oikeistolaista valistusta, kansalaisvapauksia, vastuuta itsestään ja erityisesti sananvapautta. Kiina taas valtiokontrollia ja orjuutta. Jotkut diggaavat edellisestä, toiset taas jälkimmäisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä ihan todennäköistä Suomessa, täällähän riittää kaikkia vanhaa Neukkulaakin ihailleita jonoksi asti.

Musk edustaa arvomaailmaltaan oikeistolaista valistusta, kansalaisvapauksia, vastuuta itsestään ja erityisesti sananvapautta. Kiina taas valtiokontrollia ja orjuutta. Jotkut diggaavat edellisestä, toiset taas jälkimmäisestä.
Myski ei kyllä edusta millään tavalla valistusta, vapauksia tai sananvapautta. Mutta ehkä tässäkin on esimerkki siitä, miten Neukkulassakin meni propaganda läpi. Jatketaanko nyt sähköautoista?
 
Jatkoin henkilö Elon messias vai narsisti ketjuun
Sinänsä ihan todennäköistä Suomessa, täällähän riittää kaikkia vanhaa Neukkulaakin ihailleita jonoksi asti.

Musk edustaa arvomaailmaltaan oikeistolaista valistusta, kansalaisvapauksia, vastuuta itsestään ja erityisesti sananvapautta. Kiina taas valtiokontrollia ja orjuutta. Jotkut diggaavat edellisestä, toiset taas jälkimmäisestä.
Taitaa sopia Elon messias vai narsisti ketjuun
 
Ei mennä tuohon tässä, eikö YK:lla ole keskustelu hahmosta itsestään? (Ei ki, autot ki ja suht tyytyväinen edelleen)
 
Tekniikka on melko uutta meille tavallisille matosille, joten syystäkin kannattaa olla varovainen ja ehkä pikkaisen skeptinen. Olen pyöritellyt erilaisia akkulaskureita ja kohtalaisen hyvin range näyttäisi pitävän kutinsa. Edellinen omistaja ei ole onnistunut tuhoamaan rangea toistaiseksi. Eniten minua huolettaa äkillinen akun lahoaminen tai hylky katsastuksesta, koska odottamaton akkuvika. Akkukotelo voi ottaa hittiä huomaamatta reunakivestä. Viime viikolla satui kuin Esterin pimpparaudasta, joten muutamat lätäköt tuli ylitettyä, ja hyvä ettei auto jäänyt kiinni yhteen alamäkeen kaupunkialueella. Turkkilainen taksisankari oli tukkinut kadun, joten yritin oikaista vastaantulevien kaistan kautta ja melkoisesti oli vettä kuopassa, ei silti enemmän kuin renkaiden korkeus, you know what I mean :hmm:

Ps. En tiedä onko akku täysin vesitiivis tai ainoastaan roiskesuojattu, ohjekirjan pentele ei kertonut tarinaa loppuun.

Ps. Olen lukenut, katsellut ja pikkaisen kuunnellutkin tarinoita Tessuista, joiden akku sanoo poks pienestäkin pulahduksesta lätäkköön. Sen jälkeen paraskaan täyskasko ei korvaa juuroakaan ja akkuremontti maksaa enemmän kuin auto.

Ps. Oma vakuutuskauppiaani ei uskaltanut ottaa kantaa entä jos tilanteeseen, koskien akkua. Siispä nähtäväksi jää, ja huonoimmassa tilanteessa edessä on perkuleen kallis lasku tai entinen peltilehmä.
Sanoisin, että hieman turhaa skeptisyyttä joka varmasti hälvenee käytön myötä - käytettäväksi nämä on tehty ja lähtökohtaisesti kestävät normaalia käyttöä. Se akkukotelo ei mitenkään huomaamatta kyllä damagea ota, kun mikään lumipenkka tai vastaava kevyt kosketus ei siihen lommoa saa.

Sähköautojen akut on rakennettu vesitiiviiksi, mutta pitkäkestoista veteen upottamista ne eivät kestä. Akku kun ei ole hermeettisesti suljettu, vaan siellä on esim. paine-eron tasaavia venttiileitä jotka voivat päästää vettä läpi akun ollessa uppeluksissa. Laita toki yksikin esimerkki tuollaisesta "pienestäkin pulahduksesta lätäkköön", jossa akku on mennyt sökö, kiinnostaa nähdä.

Realistisesti, suurempi ongelma pohjoisen oloissa tuntuu olevan mahdollinen veden tiivistyminen (kondenssi) akun sisälle lämpötilavaihteluiden vuoksi. Näitä voi alkaa näkemään jo paljonkin esimerkiksi Kokkolan Autohuollon videoilla.

Tästä voi vaikka vähän katsella miten tuota akun kuntoa voi ylläpitää, videon lopussa TL;DW.

 
Se akkukotelo ei mitenkään huomaamatta kyllä damagea ota, kun mikään lumipenkka tai vastaava kevyt kosketus ei siihen lommoa saa.
Suomalainen Moottori lehti kirjoitti aikanaan testiautostaan joka oli saanut koteloon vaurion joka kolkutteli sitä rajaa missä pitäisi saada lausuntoa. Eikä kuskeilla ollut käsitystä mistä , milloin se oli tullut.

Toki ilman kuulokkeita kuljettajan voisi kuvitella huomaavan erilaiset kosketukset, mökkitiellä, tai PK seudun talvikeleissä jäät, tiukkojen liuskojen pohjakosketukset jne. Ja vaikka huomaisi niin ehkä se on myöhäistä jos jälki on tullut. Koska kuvailluissa oloissa ajaminen on ollut tavallista, perinteistä, ja kuljettajan huomaavia kosketuksia sattuu, niin se pelottaa onko se jollain sähköautomallilla todellinen vaurio riski, ensin se että aiheuttaako katsastuksessa ongelmia ja jos aiheuttaa niin selviääkö niistä maahantuoja kuittauksella, ei haittaa...

Autoissa olisi toki hyvä alla anturointia ja analysointia millä potenttiaalinen vauriotilanteesta varoitettaisiin ja logitettaisiin. Paremmin se kone ne voisi havaita kuin kuski. Siis tässä haen sitä että opitaan tuntemaan riskipaikat ja sitä kautta välttämäään.
 
VW ID.3:n hinta tippui Saksassa alennuksineen lähes 20%. Jos sama alennus tulee Suomeen, niin halvimman mallin saa kohta alle 31 000 €:lla. Eikös ID.3 ole vielä 3-sarjan ohjelmistolla, niin tämä on kai varaston tyhjennystä ennen uutta mallia?

 
VW ID.3:n hinta tippui Saksassa alennuksineen lähes 20%. Jos sama alennus tulee Suomeen, niin halvimman mallin saa kohta alle 31 000 €:lla. Eikös ID.3 ole vielä 3-sarjan ohjelmistolla, niin tämä on kai varaston tyhjennystä ennen uutta mallia?

Luulen että on versio 4 tai jopa 5. Moottori kuitenkin vanha. Jos sekin olisi uusi niin olisi kova diili. Toki aika hyvä vanhallakin tuohon hintaan.
 
Tänään Skoda julkaisee tämän Enyaqin pikkuvelin. Tabletti näköjään pystytetty edelleen keskelle kojelautaa... ei lupaa hyvää, kun piti olla uuden aikakauden alku. Live alkaa klo 20.30 :

 
Luulen että on versio 4 tai jopa 5. Moottori kuitenkin vanha. Jos sekin olisi uusi niin olisi kova diili. Toki aika hyvä vanhallakin tuohon hintaan.
Niinpä tosiaan näyttää olevan softa 5 ja akun esilämmitys myös id.3:ssa. Aika hyvä tarjous siis, jos se rantautuu Suomeenkin, kun samalla hinnalla myydään vuoden vanhoja malleja käytettynä ilman noita uudistuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T

Jahas, skoda Elroqqia tuuteriin. Näyttää iha ok mitä siitä muuta sanomaan? Alkaa aika mukavia malleja olla kohta tarjolla tavallisille ihmisille; on Kialta EV3, EV5 ja EV6, Skodalta Enyaqqia ja Elroqqia, VW ID.7 Toureria ja sen sellaista. Peogeot E-5008 ja Renault Scenic. Kohta kait se Model Y Juniper tulee; pakko kait se on ens vuoden alkuun tulla.

Koeajo-syksy tulossa :D...
 

Jahas, skoda Elroqqia tuuteriin. Näyttää iha ok mitä siitä muuta sanomaan? Alkaa aika mukavia malleja olla kohta tarjolla tavallisille ihmisille; on Kialta EV3, EV5 ja EV6, Skodalta Enyaqqia ja Elroqqia, VW ID.7 Toureria ja sen sellaista. Peogeot E-5008 ja Renault Scenic. Kohta kait se Model Y Juniper tulee; pakko kait se on ens vuoden alkuun tulla.

Koeajo-syksy tulossa :D...
Linkissä jotain vikaa mutta video löytyi tuolta kuitenkin. Yllättävää että suksiluukku saatu. Näitä ei kaikissa autoissa ole jostain syystä. Vielä kun saisi pidemmän takuun.
 
Eikö nämä ole ihan oleellisia aiheita kun keskustellaan _yleisesti_ sähköautoista? Musk on käytännössä polkaissut käyntiin koko sähköautomarkkinat.
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella sähköautoista. Muskista keskusteluun on foorumilla oma ketjunsa. Jos keskustelun ensisijainen fokus on autoissa, voi toki siihen liittyen viitata myös Muskiin. Sitä aiemmin ketjussa nähty keskustelu ei kuitenkaan ollut.
 
Sahkoautoista keskusteleminen ja Muskin ja Kiinan vaistely tulee olemaan sitten hiukan lujaa ongelma seuraavat 5 vuotta. Jokainen saa omassa sahkoauto viestissaan viitata Eloniin ja Kiinan mutta jokainen joka ottaa siita takysta kiinno on offtopikissa.
 

Muutamia poimintoja:

  • Käytettävissä olevat (netto-) akkukoot ovat 52, 59 ja 77 kilowattituntia (mallinimet 50, 60 ja 85)
  • Huippulataustehot kasvavat akkukoon mukana. Lukemat ovat 145 kW (50), 165 kW (60) ja 175 kW (85).
  • Akustolle löytyy esilämmitys, jonka voi kytkeä myös päälle itse älykkään reittiopastuksen lisäksi.
  • Heijastusnäyttö on saatavilla.
  • Takatavaratilaa löytyy perusmuodossakin 470 litraa, mutta auton keulalla ei ole lainkaan etutavaratilaa.
  • takapenkillä 180-senttinen istuu asiallisen reisituen ansiosta todella mukavasti. Jalkapöydätkin mahtuvat alimmassa asennossakin olevan etuistuimen alle.
  • Elroqit valmistetaan Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

Hyvältähän tuo Elroq vaikuttaa. EV3:lle todella kova kilpailija ja kuluttajan kannalta tämä kilpailuasetelma on suorastaan loistava uutinen.
 
Hiton nättihän tuo on. Kelpaisi hyvin. Skoda on kyllä vuosien varrella petrannut varsin hyvin.
Skoda tekee kyllä VAG:n autosta järjestään fiksuimpia ratkaisuja ja on todella asiallisen oloinen tapaus tämä Elroq.

Pelkästään tuon ratin ja erityisesti noiden nappien katsominen saa ymmärtämään, että Skodalla taidetaan ajatella vähän sitä ajoneuvon käyttäjääkin.
 
Viimeksi muokattu:

Muutamia poimintoja:

  • Käytettävissä olevat (netto-) akkukoot ovat 52, 59 ja 77 kilowattituntia (mallinimet 50, 60 ja 85)
  • Huippulataustehot kasvavat akkukoon mukana. Lukemat ovat 145 kW (50), 165 kW (60) ja 175 kW (85).
  • Akustolle löytyy esilämmitys, jonka voi kytkeä myös päälle itse älykkään reittiopastuksen lisäksi.
  • Heijastusnäyttö on saatavilla.
  • Takatavaratilaa löytyy perusmuodossakin 470 litraa, mutta auton keulalla ei ole lainkaan etutavaratilaa.
  • takapenkillä 180-senttinen istuu asiallisen reisituen ansiosta todella mukavasti. Jalkapöydätkin mahtuvat alimmassa asennossakin olevan etuistuimen alle.
  • Elroqit valmistetaan Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

Hyvältähän tuo Elroq vaikuttaa. EV3:lle todella kova kilpailija ja kuluttajan kannalta tämä kilpailuasetelma on suorastaan loistava uutinen.

Näinkin pikku juttu, mutta myös 3x isofix (2 takana + 1 edessä), ei oo niitäkään kaikissa. Ei tainnu virran ulosottoa kuitenkaan, et vähä kuitenkin pihtaillaan käytännöllisyyttä? Mikähä tossa V2L on vaikeaa; ois todella kätevä esim. mökillä/metsätöissä/korvessa vaikka mikrolla tai airfryerillä pikku ruuat tekasta. --
Erityishyvä toi suksiluukku. Esim. Volvoissa ja Polestareissa naurettavan pieni, just ja just murtomaasukset menee mut kyllä sille muutakin käyttöö ois.
Tässä Elroqissa hyvä.

Yllättävän hyvä tuote vissiin nyt kuitenkin.
 
Saahan siihen 60kk takuun ku joko ostaa tai tinkaa kaupanpäälle huoltosopparin.
Eikai Skodalla ole jatkotakuita? Huolenpitosopimus ei sellainen ainakaan taida olla?
Ei tainnu virran ulosottoa kuitenkaan, et vähä kuitenkin pihtaillaan käytännöllisyyttä? Mikähä tossa V2L on vaikeaa; ois todella kätevä esim. mökillä/metsätöissä/korvessa vaikka mikrolla tai airfryerillä pikku ruuat tekasta. --
Ei taida. Jos jotain pitäisi veikata, niin ominaisuutta käyttävien / arvostavien osuus vs. ratkaisun lisäkustannus / auton lisääntynyt kompleksisuus on todettu heikoksi vaihtokaupaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai Skodalla ole jatkotakuita? Huolenpitosopimus ei sellainen ainakaan taida olla?
Skodan sivuilla sanotaan näin:
Tiedät autoilun kulusi, kun huolto- ja korjaustoimenpiteet eivät aiheuta talouteesi kulupiikkejä.
• Siirrät riskin ennalta arvaamattomista vioista ja korjaustarpeista meille.

Jos huoltosoppari korjaa hajoamiset niin ei kai sillä väliä onko se nimeltään takuu vaiko mikä?
 
Skodan sivuilla sanotaan näin:
Tiedät autoilun kulusi, kun huolto- ja korjaustoimenpiteet eivät aiheuta talouteesi kulupiikkejä.
• Siirrät riskin ennalta arvaamattomista vioista ja korjaustarpeista meille.

Jos huoltosoppari korjaa hajoamiset niin ei kai sillä väliä onko se nimeltään takuu vaiko mikä?
Noh, VAG:n tuntien hinnoiteltu aivan päin helvettiä ainakin? :D
 
Viimeksi muokattu:
Nopeasti vilkaistuna enyakille pari tonnia yhteensä viideksi vuodeksi. En tiiä miten paljon tuosta ovat määräaikaishuollot että onko paljon vai vähän.
Joo ei missään nimessä paha. Eipä paljoa syytä, miksi tuota ei ottaisi uutta autoa hankkiessa. Ihan perus määräaikaishuolto taitaa maksaa melkein tuon vuosisuoritteen ja varmaan siellä tukivarsistossa yms. jotain vaihdetaan. Itse vaihdatin just aivan takuun loppuvaiheessa pari koiranluuta raamatullisen nitinän vuoksi. Kilsoja n. 41t km.
 
Eipä paljoa syytä, miksi tuota ei ottaisi uutta autoa hankkiessa. Ihan perus määräaikaishuolto taitaa maksaa melkein tuon vuosisuoritteen
Ei nyt ihan sentään. Viiden vuoden ajanjaksolla Skodan sähkäri käy huollossa kahdesti eikä niistä kumpikaan tonnia maksa.

Voi se silti kannattava hankinta olla, ei siinä mitään, mutta pelkät määräaikaishuollot eivät kuitenkaan tule maksamaan läheskään noin paljoa.
 
Skodan sivuilla sanotaan näin:
Tiedät autoilun kulusi, kun huolto- ja korjaustoimenpiteet eivät aiheuta talouteesi kulupiikkejä.
• Siirrät riskin ennalta arvaamattomista vioista ja korjaustarpeista meille.

Jos huoltosoppari korjaa hajoamiset niin ei kai sillä väliä onko se nimeltään takuu vaiko mikä?
Kuullostaa paljon paremmalta kuin joku tyypillinen rajoitettu lisä takuu, tai "vika" vakuutus.

Tosin kuluttajana suhtaudut kriittisesti että kustannus olisi selkeästi enemmän kuin se normaali järkevän hintainen huolto-ohjelma. Siis haen sitä että takuu, virhevastuu niin itse tuotteesta kuin huolloista ei pitäisi jättää laatu autossa kauheasti ylimääräistä riskiä. Paremmalle palvelulle voi toki jyvittää osan.


Ei nyt ihan sentään. Viiden vuoden ajanjaksolla Skodan sähkäri käy huollossa kahdesti eikä niistä kumpikaan tonnia maksa.

Voi se silti kannattava hankinta olla, ei siinä mitään, mutta pelkät määräaikaishuollot eivät kuitenkaan tule maksamaan läheskään noin paljoa.
Jos se kerta maksaa muutaman satasen marmorilla jos ei isoja korjauksia, niin kuullostaa että tinkivaraa jossain parissatonnissa reilusti.
Oletan siis että huolenpito vaatii omistajalta kuitekin vaivaa, eikä tarkoita sitä että huolto heppu käy hakemassa auton huoltoon, jättää sijaisauton siksi aikaa, ja huoltojen välillä sitten täytellään pissapojat ja syksyin keväin käydään vaihtamassa kausirenkaat. (vertaa jotkin täyden palvelun vuokra-autot)
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 758
Viestejä
4 564 956
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom