Yleistä keskustelua sähköautoista

10min esilämmitys ei montaa prosenttia akusta vie.
Ja se kyllä myös alkaa sitä akkuakin vähän lämmittelemään ellei sitten mallissa ole vielä erikseen joku akun lämmitys kun käyttää auton esivalmistelua lähtöön. Sehän onkin hyvä lähteä ihan kylmällä akulla saman tien liikkeelle.

Jos haluaa täydellä akulla lähteä niin ei auta kuin hankkia taloyhtiöön auton latauspaikka.
 
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?

Sen verran tehokas lämmitys ettei ihan tuntikausia tarvitse lämmittää :)

Kylmää akkua ei tuollaisen tehomääräm otto häiritse millään tavalla. Tokihan sähkö tolpasta kannattaa ottaa mahdollisuuksien mukaan sähköä jos näin haluaa / range tiukoilla päivän ajoilla, tms mikä nyt syynä onkaan. Mut hienosti auto toimii vaikka esilämmittää -25 pakkasella jääkylmästä akusta mikä ei oo ollu laturissa.

Juu lämmitys on kyll tehokas pienil pakkasil 5min esilämmityskin jo ok. Ei oo ongelmaa kylmyyden kans talvella, paras talviauto lämpenemisen suhteen, toki toi esilämmitys etänä missä vaan parkkisella parantaa kokemusta vr polttiksiin mitä itsellä ollut.
 
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
Viime talvena oli ajoittain varsin kylmä. Laina-autossa (bensa) oli joku defa-sisäpuhallin max ~1000w. Tunnin oli päällä, ei edes laseista jäät sulaneet ja sisällä edelleen about pakkasta.
Tesla otti samassa kelissä 15 min että suli kaikki lasit ja sisällä autossa +15 astetta. Kyllä vei energiaakin samassa suhteessa. Käytettävyys vaan ihan eri.
(niin, ja sähköautossa ei jumi mikään ohjaustehostin, vaihteisto tai jarrutehostin tai mikään muukaan ole pakkasella "jäykkä". Toistaiseksi toiminut myös teslan "ruutu". ilmeisesti kestää pakkasta.)
 
Viimeksi muokattu:
Keittää aamulla 3 litraa vettä ja laittaa muutaman muovipullon (huom! kaikki muovit eivät kestä kuumuutta muuttamatta muotoaan) kojelaudalle. Avaa tehokkaasti näkymät. Esim. Mehukatti-pulloja olen käyttänyt itse :D
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:
Unohda johdot ja hanki mitä sähköautoilun ammattilaisetkin, polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Webastoksikin noita jotkut kutsuvat. Ei tarvitse puljata inhottavien johtojen ja bugaavien appien kanssa. Toimii ja lämpöä tulee.

 
Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)

Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.
Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.
Missä taas ei ole mielestäni järkeä, kun ovat yleensä 1000-2000W teholtaan ja sulla on jo auton omissa lämmittimissä vähintään tuplasti tuon verran lämmitystehoa jo valmiiksi.
Eikun vaan Cupran kännykkäsovelluksesta esilämmitys päälle, jota ei tarvinne pitää kuin 10-15min niin auto on jo lämmin sisältä, kovallakin pakkasella. Jos tuo ottaa tehoa vaikka 6000W eli 6kW niin 15min lämmityksen aikana ajoakusta hupenee noin 1,5kWh edestä sähköä. Se ei rangea paljoa kutista. Enemmän rangen kutistumista tekee talven muut lisävastukset ilmojen kylmetessä ja loskan/lumen tullessa, ja ajonaikainenkin lämmitystarve lisääntyy.
 
Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.
Missä taas ei ole mielestäni järkeä, kun ovat yleensä 1000-2000W teholtaan ja sulla on jo auton omissa lämmittimissä vähintään tuplasti tuon verran lämmitystehoa jo valmiiksi.

Miten niin ei ole mitään järkeä? Kyllä noilla töpselitoimisilla sisätilan lämmittimillä on sulatettu autojen lasit ja jonkinlainen lämpö luotu auton sisään vuosikymmeniä, eikä kukaan valittanut.

Plussat:
- Edullinen hinta
- Saa otettua tehon lämmitystolpasta
- Ei syö ajoakkua
- Samaan järjestelmään voi liittää 12 V laturin kiinteällä asennuksella. Ko. akku on aiheuttanut paljon ongelmia sähköautoissa kovimmilla pakkasilla
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:

Jos nyt suunnilleen ymmärrän mitä haluat niin vaihtoehdot on varmaan pitkälti lämmittää sitä autoa käynnistämällä auton oma lämmitys sovelluksesta/aikataulun avulla, tai asentamalla perinteinen erillinen sisätilalämppäri autoon.

En tiedä miten vageissa homma toimii, mutta toi meidän Mokka-e ei ainakaan ota esilämmityksen sähköä yksivaihelatauksesta. Kolmivaihesyötössä ollessaan voi lämmittää ns. suoraan laturista kuluttamatta akkua, mutta jos on yksivaihesyötössä kiinni niin sitten laturi ei herääkään vaan auto ottaa lämmityssähkön akusta.

Sähköautoon pystyy kyllä asentamaan perinteisen sisätilanlämmittimen ihan siinä missä polttomoottorilliseen autoonkin. Se toki yleensä maksaa liikkeessä laitettuna jotain viitisensataa euroa, joten pitkään saa tolpasta sähköä ottaa ennen kuin voitolle jää rahallisesti. Mutta jos haluat esilämmittää kabiinia lämmitystolpasta käyttämättä akkua niin tämä saattaa olla ainoa mahdollinen tapa tehdä se.

Sinänsä en näe auton tai akun kannalta mitään eroa siinä että esilämmittää autoa akusta ennen kuin menee sinne sisään, verrattuna siihen että tekee saman asian auton sisällä istuen. Sähkömoottoria ei kuitenkaan erityisesti lämmitetä kuten polttomoottoria vaikka laittaiskin auton "käyntiin" vaan lähinnä ilmastointi pyörii siihen saakka kunnes lähdet liikkeelle.

Kulutus tosiaan kylmillä keleillä nousee aika jyrkästi, etenkin "lyhyessä ajossa" kun auto puskee ensin kabiinia täydellä teholla lämpimäksi. Pidemmillä matkoilla kulutus tasaantuu koska kabiinin pitäminen lämpimänä menee pienemmällä kulutuksella kun sen lämmittäminen pakkasasteilta +20 asteeseen.
 
Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.
Missä taas ei ole mielestäni järkeä, kun ovat yleensä 1000-2000W teholtaan ja sulla on jo auton omissa lämmittimissä vähintään tuplasti tuon verran lämmitystehoa jo valmiiksi.
Eikun vaan Cupran kännykkäsovelluksesta esilämmitys päälle, jota ei tarvinne pitää kuin 10-15min niin auto on jo lämmin sisältä, kovallakin pakkasella. Jos tuo ottaa tehoa vaikka 6000W eli 6kW niin 15min lämmityksen aikana ajoakusta hupenee noin 1,5kWh edestä sähköä. Se ei rangea paljoa kutista. Enemmän rangen kutistumista tekee talven muut lisävastukset ilmojen kylmetessä ja loskan/lumen tullessa, ja ajonaikainenkin lämmitystarve lisääntyy.
Ja pari etua vielä tuosta omalla akulla lämmittämisestä. Kun lämmittää kabiinia, niin myös ajoakun lämmitys alkaa, jos se on liian kylmä. Se tapahtuu aina ajoakusta tulevalla sähköllä, joten se ei "lisää" kulutusta, vain tekee osan siitä etukäteen. Auttaa käyttöikään ja saat tehot ulos nopeammin. Kolmatena alkaa myös 12v lataus heti, kun lämmitys kytkeytyy. Josta tuli mieleen se että ID.3 tuli jo ekoissa päivityksissä, että 12v akkua ladataan parkissa jos jännite laskee tarpeeksi alas. Oletan että Cubrassakin on näin.

Esilämmitysnappi (tai kesällä esiviilennys, sama nappi) on päivittäisessä käytössä näin syksystä lähtien. Aina lämpimään autoon. Ihan sama missä oli parkissa. Kotona, kauppakeskuskessa, anopin pihassa.
 
Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)
Ei se esilämmitys akusta tuhlaa juuri yhtään enempää akkuvirtaa verrattuna siihen että lähdet kylmällä autolla. Se sama energia sieltä otetaan lämmitykseen, joko ennen ajoa, tai sitten ajon aikana.
 
Ei se esilämmitys akusta tuhlaa juuri yhtään enempää akkuvirtaa verrattuna siihen että lähdet kylmällä autolla. Se sama energia sieltä otetaan lämmitykseen, joko ennen ajoa, tai sitten ajon aikana.
Poikkeuksena hyvin lyhyt ajo. Kabiini lämpimämpänä vähemmän aikaa, jos ehtii edes lämmetä. Itsellä esim. muutaman kilometrin työmatka, niin kovilla pakkasilla mieluummin ajelisi vain kylmänä (+ penkin ja ratin lämmitin), paitsi että lasit huurtuu :kahvi:

Miten niin ei ole mitään järkeä? Kyllä noilla töpselitoimisilla sisätilan lämmittimillä on sulatettu autojen lasit ja jonkinlainen lämpö luotu auton sisään vuosikymmeniä, eikä kukaan valittanut.

Plussat:
- Edullinen hinta
- Saa otettua tehon lämmitystolpasta
- Ei syö ajoakkua
- Samaan järjestelmään voi liittää 12 V laturin kiinteällä asennuksella. Ko. akku on aiheuttanut paljon ongelmia sähköautoissa kovimmilla pakkasilla
Sikälikään ei järkeä, että sähköautoissa on nykyään yleensä ilmalämpöpumppu, joka on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin tavallinen lämmitin. Eli ei tuossa ainakaan kukaan energiaa säästä, vaikka akku ohitetaankin. Paljon järkevämpää olisi ladata sitä akkua ja käyttää sitä samalla lämmitykseen. Itse asiassa voimavirralla taitaa olla ainakin Tesloissa niin, että lämmitysenergia otetaan seinästä eikä akusta, mutta tolpan teho ei toki tähän riitä ja tällöin otetaan (myös?) akusta.

Toki jos taloyhtiö kieltää tolpan kytkemisen sähköautoon, niin sitten ei kai auta muu kuin erillinen lämmitinlaite. Mutta järkeä siinä ei varsinaisesti ole kuitenkaan.
 
LG:n akuissa taas tulipalovaara, Audia ei saa ladata yli 80% varaustason :facepalm:

Pitää välttää tammi-maaliskuuhun 2025 lataamasta yli 80%, kunnes saavat joskus softapäivityksen tehtyä ja korjailtua mahdolliset vialliset akut... Herranjumala mitä softaosaamista! :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
Miten niin ei ole mitään järkeä? Kyllä noilla töpselitoimisilla sisätilan lämmittimillä on sulatettu autojen lasit ja jonkinlainen lämpö luotu auton sisään vuosikymmeniä, eikä kukaan valittanut.

Plussat:
- Edullinen hinta
- Saa otettua tehon lämmitystolpasta
- Ei syö ajoakkua
- Samaan järjestelmään voi liittää 12 V laturin kiinteällä asennuksella. Ko. akku on aiheuttanut paljon ongelmia sähköautoissa kovimmilla pakkasilla
Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.

Jos oli vaikka joku -10 -15 astetta pakkasta, ei sen vaikutusta meinannut edes huomata vaikka antoi puoli tuntia huutaa. Lasit olivat edelleen täysin huurussa, auton sisällä oli edelleen pakkasta vaikka toki hieman lämpimämpi kuin jos ei käyttänyt, jne.

Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä, päätin ettei maksa vaivaa, pääasia että moottori ja öljy vähän lämpenee ja notkistuu pakkasaamuina lohkolämmittimellä. Ikkunat sitten kiltisti skrapasin samalla kun auto oli tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.

Sähköautollani en näkisi mitään järkeä tuollaisella erillisellä sisätilalämmittimellä (ellei sitten toimi paremmin tosiaan jossain kojelaudalla jalkatilan puolesta) koska auton oma etäohjattava esilämmitys sulattaa huurut tuulilasista max 10 minuutissa (5 min jo auttaa paljon) ja sisätila on jo kohtuu lämmin, vaikkei ehkä kuuma.

Kyseinen esilämmitys vie ehkä just sen 1% latauksesta (52 kWh akku), ja kuvittelisin että se myös samalla lämmittää akkua, ainakin sitä kautta että toki akun käyttäminen sitä hieman lämmittää, kuten myös lataaminen. Tosin tuota akun esilämmitystä ennen ajoon lähtöä en ole kokenut tärkeäksi, kai jotkut sähköautot rajoittavat tehoja jos akku on kylmä mutta en ole omassa ajossani huomannut tuollaista rajoitusta, kylmällä akulla lähden ajamaan ja kyllä auto suostuu menemään 126km/h lasissa ainakin siihen mennessä kun motarille asti pääsen. Akun esilämmitys ilman samanaikaista latausta syönee akusta enemmän energiaa kuin jos antaa vaan sen akun lämmetä ajon seurauksena, ainakin oman maalaisjärkeni mukaan.
 
Wat? Onko tällaisiakin talonyhtiöitä?
Todellakin on. Sisälämppärin kanssa tolpan sähkönkulutus kaksin- tai kolminkertaistuu. Joku 400W lohkolämmitin ja 1200W sisälämmitin esim. Ei välttämättä ole mitoitettu kaapelointia sellaiseen että kestäisi kaikissa tolpissa olla päällä, varsinkaan vanhemmissa yhtiöissä, niin helpompi kieltää kaikilta kuin tehdä joku systeemi että vain osa saa käyttää yhtäaikaa.

Mutta sitten tuo 1200W sisälämmitin vs. 8000W auton oma lämmitys, niin aika paljon nopeammin se omalla akulla lämpenee. Plugarissakin riittää että kun alkaa vetää kenkää jalkaan ja takkia päälle, niin ennen sitä laittaa lämpenemään niin on jo kohtalaisen lämpimät sisätilat kun pääsee autolle, ja sähköautossa on isompi lämmitysteho.
 
Wat? Onko tällaisiakin talonyhtiöitä?

Jokaisessa taloyhtiössä ja jokaisella firman parkkipaikalla missä on alimitoitettu kaapelointi on sisälämppäreiden käyttö kielletty.

Yllättävän iso osa Suomen lämpötolpista on mitoitettu pelkkiä lohkolämmittimiä varten. Tai tarkemmin rajoite johtuu koko "kentän" kapasiteettirajoitteesta, ei niinkään yksittäisen tolpan.

Tehokkaimmat sisälämppärit on yli 2kW perusmallienkin ollessa luokkaa 1,2kW tehoisia, lohko/säteilylämmittimet 400-600W niin mitoituksien ero sille mitoitetaanko pelkästään lohkolle vai molemmille on aika iso...
 
Sisätilalämppäri pitää asentaa niin että puhaltaa kohtisuoraan ylös ja mahdollisimman korkealle niin tekee lämpimän ilman patjan joka avaa ikkunat eikä sulata lattialla olevaa lunta.
 
Sisätilalämppäri pitää asentaa niin että puhaltaa kohtisuoraan ylös ja mahdollisimman korkealle niin tekee lämpimän ilman patjan joka avaa ikkunat eikä sulata lattialla olevaa lunta.
En minä sitä koskaan "asentanut" vaan se vaan laitettiin kiinni sisäpistorasiaan ja jonnekin tilaan missä se voi katsoa olevan mukavasti ilman esteitä eikä aiheuta tulipalovaaraa esteiden tms. takia. Eli käytännössä jalkatilaan pöhöttämään ehkä vähän yläviistoon tms. Toki olisi siihen vaikka jonkun laudan voinut laittaa pelkääjän istuimelle ja lämmitin siihen ehkä jopa kohti tuulilasia tai ainakin kojelautaa, mutta ei jaksanut alkaa säveltää.

Muistikuvani mukaan lämmittimen johtokin oli kai tarkoituksella niin kovin lyhyt ettei sitä kovin kauas jalkatilassa olevasta pistokkeesta voinut edes laittaa, se saattoi itseasiassa olla syy miksen sitä yrittänyt laittaa esim. pelkääjän penkille, ei johto riittänyt kunnolla.

Lisäksi, termodynaamisten luonnonlakien mukaan lämmin ilma nousee ylös joten oletin ettei se lämmin puhallus pelkästään jalkatilaan jää, vaan luonnollisesti nousee ylös kattoa kohden, aina tuulilasiin asti. Ongelma ehkä enemmän se ettei se lämmittänyt sisälämpötilaa tarpeeksi jotta olisi lisälämpö riittänyt esim. tuulilasin sulamiseen huurteesta. Se olisi voinut toimia paremmin puhallin olisi ollut kojelaudalla pöhöttämässä suoraan tuulilasille.
 
Lisäksi, termodynaamisten luonnonlakien mukaan lämmin ilma nousee ylös joten oletin ettei se lämmin puhallus pelkästään jalkatilaan jää, vaan luonnollisesti nousee ylös kattoa kohden, aina tuulilasiin asti. Ongelma ehkä enemmän se ettei se lämmittänyt sisälämpötilaa tarpeeksi jotta olisi lisälämpö riittänyt esim. tuulilasin sulamiseen huurteesta. Se olisi voinut toimia paremmin puhallin olisi ollut kojelaudalla pöhöttämässä suoraan tuulilasille.

Jos lämppäri suunnataan liiaksi sivuviistoon voi käydä niin että se kierrättää ilmaa auton takaosassa. Kuuma ilma menee takapenkille ylös ja korvausilmaa vedetään takapenkin alaosasta lattiaa pitkin. Tässä tapauksessa tuulilasi lämpenee sitten viimeisenä ja siinä saattaa hetki mennä.
 
Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.

Jos oli vaikka joku -10 -15 astetta pakkasta, ei sen vaikutusta meinannut edes huomata vaikka antoi puoli tuntia huutaa. Lasit olivat edelleen täysin huurussa, auton sisällä oli edelleen pakkasta vaikka toki hieman lämpimämpi kuin jos ei käyttänyt, jne.

Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä, päätin ettei maksa vaivaa, pääasia että moottori ja öljy vähän lämpenee ja notkistuu pakkasaamuina lohkolämmittimellä. Ikkunat sitten kiltisti skrapasin samalla kun auto oli tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.

Sähköautollani en näkisi mitään järkeä tuollaisella erillisellä sisätilalämmittimellä (ellei sitten toimi paremmin tosiaan jossain kojelaudalla jalkatilan puolesta) koska auton oma etäohjattava esilämmitys sulattaa huurut tuulilasista max 10 minuutissa (5 min jo auttaa paljon) ja sisätila on jo kohtuu lämmin, vaikkei ehkä kuuma.

Kyseinen esilämmitys vie ehkä just sen 1% latauksesta (52 kWh akku), ja kuvittelisin että se myös samalla lämmittää akkua, ainakin sitä kautta että toki akun käyttäminen sitä hieman lämmittää, kuten myös lataaminen. Tosin tuota akun esilämmitystä ennen ajoon lähtöä en ole kokenut tärkeäksi, kai jotkut sähköautot rajoittavat tehoja jos akku on kylmä mutta en ole omassa ajossani huomannut tuollaista rajoitusta, kylmällä akulla lähden ajamaan ja kyllä auto suostuu menemään 126km/h lasissa ainakin siihen mennessä kun motarille asti pääsen. Akun esilämmitys ilman samanaikaista latausta syönee akusta enemmän energiaa kuin jos antaa vaan sen akun lämmetä ajon seurauksena, ainakin oman maalaisjärkeni mukaan.
Sinulla taisi olla joku tehoton lämmitin. Kyllä noilla normaaleilla hytti lämpenee ja ikkunat sulaa.
 
Sinulla taisi olla joku tehoton lämmitin. Kyllä noilla normaaleilla hytti lämpenee ja ikkunat sulaa.
Ihan tavallinen Motonetistä tms. ostettu peruslämppäri. En ole varma millainen pöhötin pitäisi olla mutta piti myös tosiaan huomioida taloyhtiön ja työpaikan kiellot ettei lohkolämmityksen aikana saisi käyttää sisätilalämmitintä, mistä syystä en mitään huippupuhurrutinta viitsinyt myöskään ostaa.

EDIT: Tarkistin kun löysin pöhöttimen kaapista. 1000W Claes Ohlssonin malli. Sinänsä kyllä toimii edelleen, käytän sitä välillä vanhan pakastimen sulattamiseen mihin se kyllä on aivan tarpeeksi tehokas edelleen ja puhaltaa kuumaa ilmaa kohti sulamassa olevaa pakastinta (aion just ostaa antifreeze-pakastimen ettei tartte joka vuosi sulattaa).

Tosiaan sen lämmittimen johtokin on vain 1 metrin pituinen joten ei sitä voinut sieltä pelkääjän jalkatilasta (missä lämmittimen pistorasia oli) voinut oikein muualle laittaakaan, esim. istuimelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minulla aikanaan sisätilan lämmitin lämmitti auton ja sulatti lasit. Toki piti aika kauan sitä käyttää. Sitten tuli auto jossa webasto ja se oli aika paljon nopeampi ja nyt Teslan saa alle 10 minuutissa saunaksi jos niin haluaa.

Lämmitykseen olisi tarjolla ilmaista sähköä, mutta ei kyllä maksa vaivaa viritellä jotain sisätilanlämmitintä, kun tuo pitäisi jotenkin käydä laittamassa päällekkin jne. siihen verrattuna että auton oman lämmityksen voi täpätä päälle rannekellosta samalla kun pukee ulkovaatteita päälle ja auto on sula ja lämmin kun autolle kerkeää.
 
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
pariminuuttia, niin 5kW ottoteholla, alle 0,1kWh. 10 minuuttia niin ollaan vielä alle 1kWh, jos tuo 5kW on lämmitysteho, ilmalämpöpumppu, niin kulutus vähäisempi.

Jos kantama ongelma, niin lataus tolppaan, niin että akku on täynnä lähtiessä, jos siitä huolimatta talvella ongelma ja halutaan lämmin koppi, niin seuraavana pohdittava on se aiemmin ehdotettu polttoainelämmitin.

Jos et latauspäivitystä tolppaan saa/lähde hommaan, mutta saat parituntia ladata parilla kilowatilla, niin voi miettiä maksaako vaivaa, mutta sillä saa kyllä enemmän kuin esilämmitys vie, ota tavaksi että ennekuin lähde pukeen ulkovaatteita, niin napsauta lämmitys päälle. (ennakko sen mukaa että saat juuri sen ajan mitä tarvitaan)

Jos parissa tuntia saat hyvää 1-4kWh(millä teholla saat ladata), niin ei sillä kovin paljoa pidemmälle mennä, mutta toki jos alimitttainen kantomatka niin tärkeitä joka kilometri. ja se polttoainelämpäri vielä mukaan.

Ei ehkä olla ihan siinä sähkiksen ihanuuden ytimessä.
 
Täällä muuten jokin aika sitten kertoiltiin että sähköautojen "lämpöpumppu" ei ole " ilmalämpöpumppu" kuten monilla kodeissa. Tähän haluaisin selityksiä kun googlailulla en itse löytänyt oikein vastausta.
Millä tavalla se EV pumppu eroaa kodin ilmalämpöpumpusta? Voi olla että olen ymmärtänyt ihan väärin mutta oon siinä uskossa että mulla Hyundaissa ainakin on melko lailla samalla toimintaperiaatteella toimiva ilp ku kodissanikin on.
 
Toinen sähköauto alla ja en ymmärrä keskustelua siitä, että tarvii viritellä sisälämmitintä. Sähköautossa on justiin se hyva puoli, että kun eteisessä laittaa kenkiä jalkaan voi laittaa auton etänä sulattaa ikkunoita ja lämmitää sisätilaa. Pihassa ei ole mahdollista ladata sahkäautoa, mutta lähin pikalaturi on 100m päässä. En ole ostanut autoa, että säästän. Vaan sen tietää että vanhaan ei ole paluuta, kun on sähköllä ajellut :)

Itseasiassa sain myytyä vaimolle sahkoauton oston siten, että sun ei tarvi enaan skrapata ikkunoita klo 22 kun lähdet töistä. Laitan etänä päälle
 
Viimeksi muokattu:
Täällä muuten jokin aika sitten kertoiltiin että sähköautojen "lämpöpumppu" ei ole " ilmalämpöpumppu" kuten monilla kodeissa. Tähän haluaisin selityksiä kun googlailulla en itse löytänyt oikein vastausta.
Millä tavalla se EV pumppu eroaa kodin ilmalämpöpumpusta? Voi olla että olen ymmärtänyt ihan väärin mutta oon siinä uskossa että mulla Hyundaissa ainakin on melko lailla samalla toimintaperiaatteella toimiva ilp ku kodissanikin on.
Taitavat yleensä siirtää lämpöä sähkölaitteiden jäähdytysnesteestä eivätkä pelkästään ulkoilmasta.
 
Taitavat yleensä siirtää lämpöä sähkölaitteiden jäähdytysnesteestä eivätkä pelkästään ulkoilmasta.
Olikos sulla tästä jotain ihan mustaa valkoisella? Sähkölaitteet/akku ei anna lämpöä kyllä yhtään heti käynnistyksen jälkeen, pumppu rupeaa pauhaamaan kuten ILP ikään ja lämpöä rupeaa tulemaan. Eli tekniikka voi olla/on ihan sama kun koti ilp:eissä?.
 
Olikos sulla tästä jotain ihan mustaa valkoisella? Sähkölaitteet/akku ei anna lämpöä kyllä yhtään heti käynnistyksen jälkeen, pumppu rupeaa pauhaamaan kuten ILP ikään ja lämpöä rupeaa tulemaan. Eli tekniikka voi olla/on ihan sama kun koti ilp:eissä?.

Siellä on lämmönvaihtimen yhteydessä 5-8kW PTC-vastus, joka tarjoaa lämpöä.
 
Siellä on lämmönvaihtimen yhteydessä 5-8kW PTC-vastus, joka tarjoaa lämpöä.
Tämänkin tiedän mutta ptc vastus ei pidä minkäänlaista ääntä, pumppu on se joka hurisee. ptc vastus antaa lämpöä heti, sit kun ilp heräilee niin se jää pois pelistä. Olenko oikeassa? Edelleen kysymys kuuluu, onko EV ilp jollakin tavalla erilainen kun kodin ilp?
 
Minulla on mielestäni ihan hyvä auto tällä hetkellä. Plugari, joka toimii melko hyvin perheen ajoihin. Takuuta on jäljellä ja murheita ei ole tuottanut. Ainoastaan kontti on vähän pienen puoleinen. Ja jostain syystä autokuume on melkoinen.

Ajattelinkin, josko täältä saisi tähän kuumeeseen hoitoa. Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Sähköautoa en ole koskaan omistanut, joten kaikkia puutteita en osaa edes huomioida. Se nyt tietty hiertää jonkin verran, kun auto on kiinalainen ja vähän sellainen tunne, että syvään päähän tässä oltaisiin menossa ja lujaa. Sitten kuitenkin päätä nostaa aina tuo ajatus, että siinä kyllä saisi tilavan auton edullisesti.

Mielipiteitä ja näkemystä kyseisestä merkistä ja mallista kaipaisin.
 
Täällä muuten jokin aika sitten kertoiltiin että sähköautojen "lämpöpumppu" ei ole " ilmalämpöpumppu" kuten monilla kodeissa. Tähän haluaisin selityksiä kun googlailulla en itse löytänyt oikein vastausta.
Se on ja ei ole sama kuin kodeissa. periaate on aivan sama. Toivottavasti vastaukseni on tarpeerksi ymparipyorea jottein tarvitse karsia Cunninghamin laista.

Helpottaisi paljon jos linkkaisit alkuperaisen viestin jossa vaitettiin pumpuista koska nyt on niin vaikea vastata siihen kysymykseen miksi se olisi eri. Oma oletukseni on kuitenkin etta olet ymmartanyt vastauksen jotenkin vaarin.
 
Minulla on mielestäni ihan hyvä auto tällä hetkellä. Plugari, joka toimii melko hyvin perheen ajoihin. Takuuta on jäljellä ja murheita ei ole tuottanut. Ainoastaan kontti on vähän pienen puoleinen. Ja jostain syystä autokuume on melkoinen.

Ajattelinkin, josko täältä saisi tähän kuumeeseen hoitoa. Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Sähköautoa en ole koskaan omistanut, joten kaikkia puutteita en osaa edes huomioida. Se nyt tietty hiertää jonkin verran, kun auto on kiinalainen ja vähän sellainen tunne, että syvään päähän tässä oltaisiin menossa ja lujaa. Sitten kuitenkin päätä nostaa aina tuo ajatus, että siinä kyllä saisi tilavan auton edullisesti.

Mielipiteitä ja näkemystä kyseisestä merkistä ja mallista kaipaisin.
Tuossa vehkeessä kyllä sellaisia juttuja jotka selittävät halpaa ostohintaa.
Aivan surkeat penkit, hidas lataus yhdistettynä aika vaatimattomaan rangeen, ratissa ei syvyyssäätöä, ei akun esilämmitystä, ei navia edes rahalla (toki carplay löytyy joten sillä navigoi kyllä varmasti paremmin ku mikä siinä olisi tehtaalta), kova jousitus, käyttis tahmaa ja kameroiden kuvanlaatu huono, katumaasturiudestaan huolimatta aina etuvetoinen, ei mitenkään hyvä ajaa, kiinalainen.

Itse ostaisin mieluummin vaikka esim vähän käytetyn enyakin tai model y
 
Se on ja ei ole sama kuin kodeissa. periaate on aivan sama. Toivottavasti vastaukseni on tarpeerksi ymparipyorea jottein tarvitse karsia Cunninghamin laista.

Helpottaisi paljon jos linkkaisit alkuperaisen viestin jossa vaitettiin pumpuista koska nyt on niin vaikea vastata siihen kysymykseen miksi se olisi eri. Oma oletukseni on kuitenkin etta olet ymmartanyt vastauksen jotenkin vaarin.
Ei autoissa ole ILP sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan lämpöpumppu. Joka imee nestekierrosta lämpöä.

Toki minimaalisesti pystyy tietyissä olosuhteissa ottamaan ulkoakin lämpöenergiaa kiertoon, kuten se ilmalämpöpumppu, mutta se on siis lämpöpumppu.

Ilppi on ymmärrettävästi vaan puhekielestä tarttunut tuohonkin mukaan, mutta sitä se ei ole.

Tuossa nyt yksi mikä äkkiä tuli vastaan, taisi olla muita räikeämpiäkin väitteitä. En tosin ole varma oliko tällä foorumilla.
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
Eikö tee mistään muusta kun siitä nesteestä? Eikö ilmasta? Eikö toimi kuten talojen seinällä olevat ILPit? Olisko sulla mitään linkkiä laittaa tai fakta tietoa?
 
Auton lämpöpumppu puristaa siitä jäähdytysjärjestelmän nesteestä lämpöä koppiin, lämpötilaeron ei tarvitse olla suuri kun siitä saadaan kirnuttua jo irti kelvineitä.

Netissä on se Teslan kattava läpikäynti, muilla ei ole ihan yhtä monipuolinen, mutta sillä saa varmasti vähän käsitystä kuinka se pystytään tarvittaessa laatimaan; se ottaa melkein kaikesta rippuja.
Stellantiksen autoissa oman kokemuksen lämpöpumppu toimii kuten ns normaali ilppi. Kompura siirtää lämpöä/kylmää lämmönvaihtimen kautta nesteesee, auton keulalla sijaitsee kenno jonka läpi kulkee ilmaa jolloin ilmaan siirretää kuumaa tai otetaan lämpöä.
 
Olen meinaan vakavissani harkinnut Maxus Euniq 6 ostoa, jota saa nyt uutena kohtuu edullisesti. Siinä olisi erinomaisen kokoinen auto viisihenkiselle perheelle.

Autossa on toki puutteensa, pirun hidas kotilataus ja siitä voi olla hankala päästä sopuhintaan eroon, eli auton kanssa pitäisi tulla toimeen monen monta vuotta. Meillä päivän ajot pyörii lähes poikkeuksetta siinä 50-100km, joten tuon verran ehtisi yön aikana lataamaan helposti. Autoa vaan saisi laittaa lataukseen lähes päivittäin tai vähintään joka toinen päivä. Toki samaa teen nytkin.

Pakko kysyä että miksi ihmeessä?

Model Y on (ainakin listahinnaltaan) halvempi, samankokoinen, paremmalla rangella, nopeammalla latauksella, matriisivaloilla jne. jne.?
 
Eikö tee mistään muusta kun siitä nesteestä? Eikö ilmasta? Eikö toimi kuten talojen seinällä olevat ILPit? Olisko sulla mitään linkkiä laittaa tai fakta tietoa?
Ilmasta otetaan jos se on järkevintä skaalalla 0-10 astetta, muistaakseni lonkkavakiolla noin. Ilma on niin ohutta väliainetta muihin lämmönlähteisiin verraten ettei sitä juurikaan käytetä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Ei autoissa ole ILP sanan varsinaisessa merkityksessä, vaan lämpöpumppu. Joka imee nestekierrosta lämpöä.
ok. Tassa mennaan jo ihan hulluna pilkunviilaukseen johonka ei ole mielta osallistua koska sita lopputuloksesta ei ole hyotya. Meillapain sanotaan akateemiseksi runkkaamiseksi.
 
Ilmasta otetaan jos se on järkevintä skaalalla 0-10 astetta, muistaakseni lonkkavakiolla noin. Ilma on niin ohutta väliainetta muihin lämmönlähteisiin verraten ettei sitä juurikaan käytetä.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Ei kai se ilma paksuus siitä muutu jos sen lämpö ensin viedään veteen ja sieltä sitten kylmäaineeseen, maalikon korvaa tuntuu heikommalta jos kaksi vaihdinta yhden sijaan.

Tiettävästi näin on, mutta onko silloin kyse enemmänkin muista syistä, kustannusäästöistä, tilasta. ja taitaa jossain vesi kirtää siellä sisäilman lämmitys kennossakin.


Mutta ketjuun postattu että jossain autossa kylmäaineilla suoraan lämmitetään sitä ilmaa, että menikö ohi että myös suoraan kylmäainekennolla ulkoilmasta.

Jos tarkoitat että ilmasta lämmön otto loppuu kokonaan 0 alapuolella, tai -10 alapuolella.
Se sitten pohjoisen oloihin huono jos paukut ulkoilmasto ottoon loppuu jo nollan tienoilla, eli käytännössä sitten varmaan käytetään vain jäähdytykseen, tiettävästi joissain malleissa tosiaan noin ollut.
 
Pakko kysyä että miksi ihmeessä?

Model Y on (ainakin listahinnaltaan) halvempi, samankokoinen, paremmalla rangella, nopeammalla latauksella, matriisivaloilla jne. jne.?
Ei tuossa 35 000 euron hintaluokassa mielestäni mahdottomasti ole Model Y tarjontaa. Lisäksi niissä, jotka asettuu hinnaltaan noille havinoille niin vaikuttaisi olevan pienempi akku (55kwh vs 70kwh). Ovat myös pari vuotta vanhempia autoja ja kun Tesla tarjoaa jo lähtökohtaisesti lyhyemmän takuun, niin samanlaista turvaa ei olisi.

Ei me kuitenkaan debaattia saada aikaiseksi siitä, että kumpi on lähtökohtaisesti laadukkaampi auto. Tämä muiden hyvin nuiva suhtautuminen tuntuu olevan sopiva lääke tähän omaan vaivaan, joten kiitos siitä👍
 
Siinä Ioniq 5:n kylmäainekierrot lämmitysmoodissa.

1668541777265.png


1668543607925.png
 
Ei tuossa 35 000 euron hintaluokassa mielestäni mahdottomasti ole Model Y tarjontaa. Lisäksi niissä, jotka asettuu hinnaltaan noille havinoille niin vaikuttaisi olevan pienempi akku (55kwh vs 70kwh). Ovat myös pari vuotta vanhempia autoja ja kun Tesla tarjoaa jo lähtökohtaisesti lyhyemmän takuun, niin samanlaista turvaa ei olisi.

Ei me kuitenkaan debaattia saada aikaiseksi siitä, että kumpi on lähtökohtaisesti laadukkaampi auto. Tämä muiden hyvin nuiva suhtautuminen tuntuu olevan sopiva lääke tähän omaan vaivaan, joten kiitos siitä👍

Mihin hintaan sitä Maxus Euniq 6 tarjottu, 1.9.2004 hinnaston hinta näyttää 50 000 luokassa.

Toimintamatka jos tärkeä, niin vähän seurailla millaisiin käyttäjät Suomessa käytännössä päässeet, tosin Maxuksen osalta käytännön kokemuksia vähemmän. Tosin ymmärsin että käytännön arki toimintamatka tarve olisi alle 200km, eli Tesla ei ongelma.

Teslan jälkimarkkina tuki ei ole kärkeä, mutta toisaalta aika ongelmattoman auton maineessa. Maxus vielä hakee sitä brändiä ja jos sen takuusuun, vastuisiin haluaa nojata, niin vähän kaivella miten sen maahantuonti kestää jos osuu pahasti tuulettimeen.

Ei me kuitenkaan debaattia saada aikaiseksi siitä, että kumpi on lähtökohtaisesti laadukkaampi auto. Tämä muiden hyvin nuiva suhtautuminen tuntuu olevan sopiva lääke tähän omaan vaivaan, joten kiitos siitä👍

Tulkkaan että hylkäät Maxuksen, mutta jäi kuitenkin kiinnostaa millaisen tarjouksen siitä olit saanut. Noihin nyt kuitenkin tuli tukevat tullit niskaan, jos 35 000€, niin varmaan pistää miettiin, onhan tuo mitoiltaan 475cm pitkä,kantavuutta reilu 300kg, näyttää isolta, ja kai siellä jotain sisätilojakin. 400kg tai 750kg peräkärryäkin saa vetää.
Suorituskyky on mitä on, mutta se ei kai haittaa, vain etuveto, mutta jos ei PK seudulla tai jossain mettässä tarve liikkua, niin kyllähän tuolla, ja maavarakaan ei ole markkinoiden pienimpiä, jos kuitenkin joutuu etelään/mökille.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 930
Viestejä
4 875 223
Jäsenet
78 734
Uusin jäsen
JesusLovesY

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom