Yleistä keskustelua sähköautoista


Muutamia poimintoja:

  • Käytettävissä olevat (netto-) akkukoot ovat 52, 59 ja 77 kilowattituntia (mallinimet 50, 60 ja 85)
  • Huippulataustehot kasvavat akkukoon mukana. Lukemat ovat 145 kW (50), 165 kW (60) ja 175 kW (85).
  • Akustolle löytyy esilämmitys, jonka voi kytkeä myös päälle itse älykkään reittiopastuksen lisäksi.
  • Heijastusnäyttö on saatavilla.
  • Takatavaratilaa löytyy perusmuodossakin 470 litraa, mutta auton keulalla ei ole lainkaan etutavaratilaa.
  • takapenkillä 180-senttinen istuu asiallisen reisituen ansiosta todella mukavasti. Jalkapöydätkin mahtuvat alimmassa asennossakin olevan etuistuimen alle.
  • Elroqit valmistetaan Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

Hyvältähän tuo Elroq vaikuttaa. EV3:lle todella kova kilpailija ja kuluttajan kannalta tämä kilpailuasetelma on suorastaan loistava uutinen.
Olinko sokea, vai oliko mainintaa hinnoista muutakuin kokoluokan halvin, (ID.4 mainittu). Vai kerrotaanko Suomi hinnat myöhemmin.
 
Julki myöhemmin, ainoastaan 50kWh version saksanhinta tiedossa, n. 34k€.
Eli ALV erollakkin nyky ID.3 alle, no ID.3 hinnoista taisi olla postaus että Saksassa jotain ale jolla ID-3 halvin painuu alle 30 000€
Jos tuota verrattiin ID.4 niin eroa jo enemmän. no kilpailee muidekin kun oman konsernin kanssa, mutta viestii sitä että hinnat jatkaa laskua, alkaako toimitusketjut normalisoituu.

Muutama vousi sitten hinnat koko pomsahduksia kun se julkaisun hetki tuli, toivottavasti ei näissä enään niin.
 
Voi se silti kannattava hankinta olla, ei siinä mitään, mutta pelkät määräaikaishuollot eivät kuitenkaan tule maksamaan läheskään noin paljoa.
Näemmä 1. huolto tarvikkeineen oli maksanut omaan Enyaqiin 365 € eli jos nyt vaikka se ~700 € menisi kahteen huoltoon.

Että onko 2300 € paljon rahaa käytännössä 3v lisä"takuusta" ja mielenrauhasta, ~770 € / v. Ehkä hivenen korkea kyllä.

Toki universumi toimii niin, että jos on tuon hankkimista arponut ja päättänyt olla hankkimatta -> kaikki mahdollinen hajoaa heti takuun päätyttyä. Ja vastaavasti jos ottaa, niin ei mitään ongelmia auton omistusaikana.

Varmaan autosta saa vaihdossa jotain euroja myös enemmän, jos on merkkiliikkeen huoltohistoria ja vielä vaikka huoltosopparia jäljellä vaihtaessa. En tiedä.
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:

Mitä ihmettä tää nyt on. Jos kylmänä auton käynnistää niin toki se ottaa minuutin tai kaksi ett lämpeää kuten kaikki autot?

Jos sähköauton nouseva kulutus talvella tulee yllätyksenä niin hieman enemmän olisi varmaan kannattanut selvitellä asioita.

Eiköhän se 30kwh/100kmh ole mahdollinen jossain aivan extreme tilanteessa, viel kun ottaa mukaan esilämmitykset.

Takaveto tuskin auton vika lienee.

Tästä viimeisen kappaleen laturi ja kello selvittelystä en ottanut kyll minkäänlaista selkoa. Esilämmitys päälle kännykästä tai kännykän ajastus aikataulu käyttöön, että auto lämpösenä sopiviin aikoihin automaattisesti.

Sähköinen golffi se ei sentään onneksi ole.
 
Mitä ihmettä tää nyt on. Jos kylmänä auton käynnistää niin toki se ottaa minuutin tai kaksi ett lämpeää kuten kaikki autot?

Jos sähköauton nouseva kulutus talvella tulee yllätyksenä niin hieman enemmän olisi varmaan kannattanut selvitellä asioita.

Eiköhän se 30kwh/100kmh ole mahdollinen jossain aivan extreme tilanteessa, viel kun ottaa mukaan esilämmitykset.

Takaveto tuskin auton vika lienee.

Tästä viimeisen kappaleen laturi ja kello selvittelystä en ottanut kyll minkäänlaista selkoa. Esilämmitys päälle kännykästä tai kännykän ajastus aikataulu käyttöön, että auto lämpösenä sopiviin aikoihin automaattisesti.

Sähköinen golffi se ei sentään onneksi ole.

Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)

Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.
 
Ei tartte ladata vaan lämmittää. Et ole tainnut lukea Linja-Ahon tekstejä koskien sähköautoilua taloyhtiöissä? :geek:
Jos olisit sen auton manuaalin lukenut niin lämmityksen saa etänä päälle älypuhelimen kautta tai mahdollisesti auton asetusten kautta laittaa ajastetuksi. Sillä laturilla ei ole mitään tekemistä sisätilan esilämmityksen kanssa.
 
Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)

Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.

Voihan sitä yksivaihe laturia käyttää esilämmityksen aikana ei se vaan mitenkään riitä korvaamaan sitä sähköä mitä auto ottaa lämmityksessä. ILP Cupra ottaa about 5.5kw sähköä esilämmityksessä, toki jos on 3vaihelaturi josta ottaa yli tuon niin silloin periaatteessa akku pysyy täytenä esilämmityksessä ja ottaa sen tarvittavan energian verkosta. Itse lämmitellyt lähinnä aina pelkällä akulla harvemmin on laturissa kun esilämmitys päällä.

250km on aika oikeaa luokkaa, riippuen toki esilämmitys määrästä akun varassa ja esim. motarin ajamis määristä. Mut niin paljon on käyttö tavoista kiinni että vaikea kellekään antaa tarkkoja lukemia ennenkun ne itse toteaa talvikäytössä. Itsellä menee iso osa esilämmityksiin talven rangesta, mutta se on oma valinta ja yksiä isoja mukavuus tekijöitä sähköllä talvella.
 
Tyyppi haluaa käyttää jostain päähänpinttymästä johtuen antiikkista sisätilanlämmitintä. Eihän sitä mikään estä. Asentaa johtosarjat siinä missä polttomoottoriautoon. Typerää kuin mikä mutta antaa mennä vaan.
 
Jos olisit sen auton manuaalin lukenut niin lämmityksen saa etänä päälle älypuhelimen kautta tai mahdollisesti auton asetusten kautta laittaa ajastetuksi. Sillä laturilla ei ole mitään tekemistä sisätilan esilämmityksen kanssa.

Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
 
Voihan sitä yksivaihe laturia käyttää esilämmityksen aikana ei se vaan mitenkään riitä korvaamaan sitä sähköä mitä auto ottaa lämmityksessä. ILP Cupra ottaa about 5.5kw sähköä esilämmityksessä, toki jos on 3vaihelaturi josta ottaa yli tuon niin silloin periaatteessa akku pysyy täytenä esilämmityksessä ja ottaa sen tarvittavan energian verkosta. Itse lämmitellyt lähinnä aina pelkällä akulla harvemmin on laturissa kun esilämmitys päällä.

250km on aika oikeaa luokkaa, riippuen toki esilämmitys määrästä akun varassa ja esim. motarin ajamis määristä. Mut niin paljon on käyttö tavoista kiinni että vaikea kellekään antaa tarkkoja lukemia ennenkun ne itse toteaa talvikäytössä. Itsellä menee iso osa esilämmityksiin talven ramgesta, mutta se on oma valinta ja yksiä isoja mukavuus tekijöitä sähköllä talvella.

Sen verran tehokas lämmitys ettei ihan tuntikausia tarvitse lämmittää :)
 
10min esilämmitys ei montaa prosenttia akusta vie.
Ja se kyllä myös alkaa sitä akkuakin vähän lämmittelemään ellei sitten mallissa ole vielä erikseen joku akun lämmitys kun käyttää auton esivalmistelua lähtöön. Sehän onkin hyvä lähteä ihan kylmällä akulla saman tien liikkeelle.

Jos haluaa täydellä akulla lähteä niin ei auta kuin hankkia taloyhtiöön auton latauspaikka.
 
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?

Sen verran tehokas lämmitys ettei ihan tuntikausia tarvitse lämmittää :)

Kylmää akkua ei tuollaisen tehomääräm otto häiritse millään tavalla. Tokihan sähkö tolpasta kannattaa ottaa mahdollisuuksien mukaan sähköä jos näin haluaa / range tiukoilla päivän ajoilla, tms mikä nyt syynä onkaan. Mut hienosti auto toimii vaikka esilämmittää -25 pakkasella jääkylmästä akusta mikä ei oo ollu laturissa.

Juu lämmitys on kyll tehokas pienil pakkasil 5min esilämmityskin jo ok. Ei oo ongelmaa kylmyyden kans talvella, paras talviauto lämpenemisen suhteen, toki toi esilämmitys etänä missä vaan parkkisella parantaa kokemusta vr polttiksiin mitä itsellä ollut.
 
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
Viime talvena oli ajoittain varsin kylmä. Laina-autossa (bensa) oli joku defa-sisäpuhallin max ~1000w. Tunnin oli päällä, ei edes laseista jäät sulaneet ja sisällä edelleen about pakkasta.
Tesla otti samassa kelissä 15 min että suli kaikki lasit ja sisällä autossa +15 astetta. Kyllä vei energiaakin samassa suhteessa. Käytettävyys vaan ihan eri.
(niin, ja sähköautossa ei jumi mikään ohjaustehostin, vaihteisto tai jarrutehostin tai mikään muukaan ole pakkasella "jäykkä". Toistaiseksi toiminut myös teslan "ruutu". ilmeisesti kestää pakkasta.)
 
Viimeksi muokattu:
Keittää aamulla 3 litraa vettä ja laittaa muutaman muovipullon (huom! kaikki muovit eivät kestä kuumuutta muuttamatta muotoaan) kojelaudalle. Avaa tehokkaasti näkymät. Esim. Mehukatti-pulloja olen käyttänyt itse :D
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:
Unohda johdot ja hanki mitä sähköautoilun ammattilaisetkin, polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Webastoksikin noita jotkut kutsuvat. Ei tarvitse puljata inhottavien johtojen ja bugaavien appien kanssa. Toimii ja lämpöä tulee.

 
Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)

Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.
Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.
Missä taas ei ole mielestäni järkeä, kun ovat yleensä 1000-2000W teholtaan ja sulla on jo auton omissa lämmittimissä vähintään tuplasti tuon verran lämmitystehoa jo valmiiksi.
Eikun vaan Cupran kännykkäsovelluksesta esilämmitys päälle, jota ei tarvinne pitää kuin 10-15min niin auto on jo lämmin sisältä, kovallakin pakkasella. Jos tuo ottaa tehoa vaikka 6000W eli 6kW niin 15min lämmityksen aikana ajoakusta hupenee noin 1,5kWh edestä sähköä. Se ei rangea paljoa kutista. Enemmän rangen kutistumista tekee talven muut lisävastukset ilmojen kylmetessä ja loskan/lumen tullessa, ja ajonaikainenkin lämmitystarve lisääntyy.
 
Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.
Missä taas ei ole mielestäni järkeä, kun ovat yleensä 1000-2000W teholtaan ja sulla on jo auton omissa lämmittimissä vähintään tuplasti tuon verran lämmitystehoa jo valmiiksi.

Miten niin ei ole mitään järkeä? Kyllä noilla töpselitoimisilla sisätilan lämmittimillä on sulatettu autojen lasit ja jonkinlainen lämpö luotu auton sisään vuosikymmeniä, eikä kukaan valittanut.

Plussat:
- Edullinen hinta
- Saa otettua tehon lämmitystolpasta
- Ei syö ajoakkua
- Samaan järjestelmään voi liittää 12 V laturin kiinteällä asennuksella. Ko. akku on aiheuttanut paljon ongelmia sähköautoissa kovimmilla pakkasilla
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:

Jos nyt suunnilleen ymmärrän mitä haluat niin vaihtoehdot on varmaan pitkälti lämmittää sitä autoa käynnistämällä auton oma lämmitys sovelluksesta/aikataulun avulla, tai asentamalla perinteinen erillinen sisätilalämppäri autoon.

En tiedä miten vageissa homma toimii, mutta toi meidän Mokka-e ei ainakaan ota esilämmityksen sähköä yksivaihelatauksesta. Kolmivaihesyötössä ollessaan voi lämmittää ns. suoraan laturista kuluttamatta akkua, mutta jos on yksivaihesyötössä kiinni niin sitten laturi ei herääkään vaan auto ottaa lämmityssähkön akusta.

Sähköautoon pystyy kyllä asentamaan perinteisen sisätilanlämmittimen ihan siinä missä polttomoottorilliseen autoonkin. Se toki yleensä maksaa liikkeessä laitettuna jotain viitisensataa euroa, joten pitkään saa tolpasta sähköä ottaa ennen kuin voitolle jää rahallisesti. Mutta jos haluat esilämmittää kabiinia lämmitystolpasta käyttämättä akkua niin tämä saattaa olla ainoa mahdollinen tapa tehdä se.

Sinänsä en näe auton tai akun kannalta mitään eroa siinä että esilämmittää autoa akusta ennen kuin menee sinne sisään, verrattuna siihen että tekee saman asian auton sisällä istuen. Sähkömoottoria ei kuitenkaan erityisesti lämmitetä kuten polttomoottoria vaikka laittaiskin auton "käyntiin" vaan lähinnä ilmastointi pyörii siihen saakka kunnes lähdet liikkeelle.

Kulutus tosiaan kylmillä keleillä nousee aika jyrkästi, etenkin "lyhyessä ajossa" kun auto puskee ensin kabiinia täydellä teholla lämpimäksi. Pidemmillä matkoilla kulutus tasaantuu koska kabiinin pitäminen lämpimänä menee pienemmällä kulutuksella kun sen lämmittäminen pakkasasteilta +20 asteeseen.
 
Jos sitä lämmitystolppaa ei saa käyttää sähköauton lataamiseen niin hankala sitä on hyödyntää sähköauton esilämmityksessä mitenkään muuten kuin ehkä asennuttamalla perinteisen sisätilalämmittimen autoon ja siihen sähkö tolpasta.
Missä taas ei ole mielestäni järkeä, kun ovat yleensä 1000-2000W teholtaan ja sulla on jo auton omissa lämmittimissä vähintään tuplasti tuon verran lämmitystehoa jo valmiiksi.
Eikun vaan Cupran kännykkäsovelluksesta esilämmitys päälle, jota ei tarvinne pitää kuin 10-15min niin auto on jo lämmin sisältä, kovallakin pakkasella. Jos tuo ottaa tehoa vaikka 6000W eli 6kW niin 15min lämmityksen aikana ajoakusta hupenee noin 1,5kWh edestä sähköä. Se ei rangea paljoa kutista. Enemmän rangen kutistumista tekee talven muut lisävastukset ilmojen kylmetessä ja loskan/lumen tullessa, ja ajonaikainenkin lämmitystarve lisääntyy.
Ja pari etua vielä tuosta omalla akulla lämmittämisestä. Kun lämmittää kabiinia, niin myös ajoakun lämmitys alkaa, jos se on liian kylmä. Se tapahtuu aina ajoakusta tulevalla sähköllä, joten se ei "lisää" kulutusta, vain tekee osan siitä etukäteen. Auttaa käyttöikään ja saat tehot ulos nopeammin. Kolmatena alkaa myös 12v lataus heti, kun lämmitys kytkeytyy. Josta tuli mieleen se että ID.3 tuli jo ekoissa päivityksissä, että 12v akkua ladataan parkissa jos jännite laskee tarpeeksi alas. Oletan että Cubrassakin on näin.

Esilämmitysnappi (tai kesällä esiviilennys, sama nappi) on päivittäisessä käytössä näin syksystä lähtien. Aina lämpimään autoon. Ihan sama missä oli parkissa. Kotona, kauppakeskuskessa, anopin pihassa.
 
Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)
Ei se esilämmitys akusta tuhlaa juuri yhtään enempää akkuvirtaa verrattuna siihen että lähdet kylmällä autolla. Se sama energia sieltä otetaan lämmitykseen, joko ennen ajoa, tai sitten ajon aikana.
 
Ei se esilämmitys akusta tuhlaa juuri yhtään enempää akkuvirtaa verrattuna siihen että lähdet kylmällä autolla. Se sama energia sieltä otetaan lämmitykseen, joko ennen ajoa, tai sitten ajon aikana.
Poikkeuksena hyvin lyhyt ajo. Kabiini lämpimämpänä vähemmän aikaa, jos ehtii edes lämmetä. Itsellä esim. muutaman kilometrin työmatka, niin kovilla pakkasilla mieluummin ajelisi vain kylmänä (+ penkin ja ratin lämmitin), paitsi että lasit huurtuu :kahvi:

Miten niin ei ole mitään järkeä? Kyllä noilla töpselitoimisilla sisätilan lämmittimillä on sulatettu autojen lasit ja jonkinlainen lämpö luotu auton sisään vuosikymmeniä, eikä kukaan valittanut.

Plussat:
- Edullinen hinta
- Saa otettua tehon lämmitystolpasta
- Ei syö ajoakkua
- Samaan järjestelmään voi liittää 12 V laturin kiinteällä asennuksella. Ko. akku on aiheuttanut paljon ongelmia sähköautoissa kovimmilla pakkasilla
Sikälikään ei järkeä, että sähköautoissa on nykyään yleensä ilmalämpöpumppu, joka on hyötysuhteeltaan paljon parempi kuin tavallinen lämmitin. Eli ei tuossa ainakaan kukaan energiaa säästä, vaikka akku ohitetaankin. Paljon järkevämpää olisi ladata sitä akkua ja käyttää sitä samalla lämmitykseen. Itse asiassa voimavirralla taitaa olla ainakin Tesloissa niin, että lämmitysenergia otetaan seinästä eikä akusta, mutta tolpan teho ei toki tähän riitä ja tällöin otetaan (myös?) akusta.

Toki jos taloyhtiö kieltää tolpan kytkemisen sähköautoon, niin sitten ei kai auta muu kuin erillinen lämmitinlaite. Mutta järkeä siinä ei varsinaisesti ole kuitenkaan.
 
LG:n akuissa taas tulipalovaara, Audia ei saa ladata yli 80% varaustason :facepalm:

Pitää välttää tammi-maaliskuuhun 2025 lataamasta yli 80%, kunnes saavat joskus softapäivityksen tehtyä ja korjailtua mahdolliset vialliset akut... Herranjumala mitä softaosaamista! :hammer:
 
Viimeksi muokattu:
Miten niin ei ole mitään järkeä? Kyllä noilla töpselitoimisilla sisätilan lämmittimillä on sulatettu autojen lasit ja jonkinlainen lämpö luotu auton sisään vuosikymmeniä, eikä kukaan valittanut.

Plussat:
- Edullinen hinta
- Saa otettua tehon lämmitystolpasta
- Ei syö ajoakkua
- Samaan järjestelmään voi liittää 12 V laturin kiinteällä asennuksella. Ko. akku on aiheuttanut paljon ongelmia sähköautoissa kovimmilla pakkasilla
Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.

Jos oli vaikka joku -10 -15 astetta pakkasta, ei sen vaikutusta meinannut edes huomata vaikka antoi puoli tuntia huutaa. Lasit olivat edelleen täysin huurussa, auton sisällä oli edelleen pakkasta vaikka toki hieman lämpimämpi kuin jos ei käyttänyt, jne.

Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä, päätin ettei maksa vaivaa, pääasia että moottori ja öljy vähän lämpenee ja notkistuu pakkasaamuina lohkolämmittimellä. Ikkunat sitten kiltisti skrapasin samalla kun auto oli tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.

Sähköautollani en näkisi mitään järkeä tuollaisella erillisellä sisätilalämmittimellä (ellei sitten toimi paremmin tosiaan jossain kojelaudalla jalkatilan puolesta) koska auton oma etäohjattava esilämmitys sulattaa huurut tuulilasista max 10 minuutissa (5 min jo auttaa paljon) ja sisätila on jo kohtuu lämmin, vaikkei ehkä kuuma.

Kyseinen esilämmitys vie ehkä just sen 1% latauksesta (52 kWh akku), ja kuvittelisin että se myös samalla lämmittää akkua, ainakin sitä kautta että toki akun käyttäminen sitä hieman lämmittää, kuten myös lataaminen. Tosin tuota akun esilämmitystä ennen ajoon lähtöä en ole kokenut tärkeäksi, kai jotkut sähköautot rajoittavat tehoja jos akku on kylmä mutta en ole omassa ajossani huomannut tuollaista rajoitusta, kylmällä akulla lähden ajamaan ja kyllä auto suostuu menemään 126km/h lasissa ainakin siihen mennessä kun motarille asti pääsen. Akun esilämmitys ilman samanaikaista latausta syönee akusta enemmän energiaa kuin jos antaa vaan sen akun lämmetä ajon seurauksena, ainakin oman maalaisjärkeni mukaan.
 
Wat? Onko tällaisiakin talonyhtiöitä?
Todellakin on. Sisälämppärin kanssa tolpan sähkönkulutus kaksin- tai kolminkertaistuu. Joku 400W lohkolämmitin ja 1200W sisälämmitin esim. Ei välttämättä ole mitoitettu kaapelointia sellaiseen että kestäisi kaikissa tolpissa olla päällä, varsinkaan vanhemmissa yhtiöissä, niin helpompi kieltää kaikilta kuin tehdä joku systeemi että vain osa saa käyttää yhtäaikaa.

Mutta sitten tuo 1200W sisälämmitin vs. 8000W auton oma lämmitys, niin aika paljon nopeammin se omalla akulla lämpenee. Plugarissakin riittää että kun alkaa vetää kenkää jalkaan ja takkia päälle, niin ennen sitä laittaa lämpenemään niin on jo kohtalaisen lämpimät sisätilat kun pääsee autolle, ja sähköautossa on isompi lämmitysteho.
 
Wat? Onko tällaisiakin talonyhtiöitä?

Jokaisessa taloyhtiössä ja jokaisella firman parkkipaikalla missä on alimitoitettu kaapelointi on sisälämppäreiden käyttö kielletty.

Yllättävän iso osa Suomen lämpötolpista on mitoitettu pelkkiä lohkolämmittimiä varten. Tai tarkemmin rajoite johtuu koko "kentän" kapasiteettirajoitteesta, ei niinkään yksittäisen tolpan.

Tehokkaimmat sisälämppärit on yli 2kW perusmallienkin ollessa luokkaa 1,2kW tehoisia, lohko/säteilylämmittimet 400-600W niin mitoituksien ero sille mitoitetaanko pelkästään lohkolle vai molemmille on aika iso...
 
Sisätilalämppäri pitää asentaa niin että puhaltaa kohtisuoraan ylös ja mahdollisimman korkealle niin tekee lämpimän ilman patjan joka avaa ikkunat eikä sulata lattialla olevaa lunta.
 
Sisätilalämppäri pitää asentaa niin että puhaltaa kohtisuoraan ylös ja mahdollisimman korkealle niin tekee lämpimän ilman patjan joka avaa ikkunat eikä sulata lattialla olevaa lunta.
En minä sitä koskaan "asentanut" vaan se vaan laitettiin kiinni sisäpistorasiaan ja jonnekin tilaan missä se voi katsoa olevan mukavasti ilman esteitä eikä aiheuta tulipalovaaraa esteiden tms. takia. Eli käytännössä jalkatilaan pöhöttämään ehkä vähän yläviistoon tms. Toki olisi siihen vaikka jonkun laudan voinut laittaa pelkääjän istuimelle ja lämmitin siihen ehkä jopa kohti tuulilasia tai ainakin kojelautaa, mutta ei jaksanut alkaa säveltää.

Muistikuvani mukaan lämmittimen johtokin oli kai tarkoituksella niin kovin lyhyt ettei sitä kovin kauas jalkatilassa olevasta pistokkeesta voinut edes laittaa, se saattoi itseasiassa olla syy miksen sitä yrittänyt laittaa esim. pelkääjän penkille, ei johto riittänyt kunnolla.

Lisäksi, termodynaamisten luonnonlakien mukaan lämmin ilma nousee ylös joten oletin ettei se lämmin puhallus pelkästään jalkatilaan jää, vaan luonnollisesti nousee ylös kattoa kohden, aina tuulilasiin asti. Ongelma ehkä enemmän se ettei se lämmittänyt sisälämpötilaa tarpeeksi jotta olisi lisälämpö riittänyt esim. tuulilasin sulamiseen huurteesta. Se olisi voinut toimia paremmin puhallin olisi ollut kojelaudalla pöhöttämässä suoraan tuulilasille.
 
Lisäksi, termodynaamisten luonnonlakien mukaan lämmin ilma nousee ylös joten oletin ettei se lämmin puhallus pelkästään jalkatilaan jää, vaan luonnollisesti nousee ylös kattoa kohden, aina tuulilasiin asti. Ongelma ehkä enemmän se ettei se lämmittänyt sisälämpötilaa tarpeeksi jotta olisi lisälämpö riittänyt esim. tuulilasin sulamiseen huurteesta. Se olisi voinut toimia paremmin puhallin olisi ollut kojelaudalla pöhöttämässä suoraan tuulilasille.

Jos lämppäri suunnataan liiaksi sivuviistoon voi käydä niin että se kierrättää ilmaa auton takaosassa. Kuuma ilma menee takapenkille ylös ja korvausilmaa vedetään takapenkin alaosasta lattiaa pitkin. Tässä tapauksessa tuulilasi lämpenee sitten viimeisenä ja siinä saattaa hetki mennä.
 
Mulla oli bensa-Toyotassa joku normi sisätilalämmitin mutta lopetin sen käytön kun ei se oikeasti juurikaan talvia helpottanut. Ehkä johtuu siitä että se oli pelkääjän jalkatilassa, ei missään esim. kojelaudalla sohottamassa kohti tuulilasia tms.

Jos oli vaikka joku -10 -15 astetta pakkasta, ei sen vaikutusta meinannut edes huomata vaikka antoi puoli tuntia huutaa. Lasit olivat edelleen täysin huurussa, auton sisällä oli edelleen pakkasta vaikka toki hieman lämpimämpi kuin jos ei käyttänyt, jne.

Vielä kun taloyhtiö nimenomaisesti kielsi sisätilalämmittimien käytön lohkolämmityksessä, päätin ettei maksa vaivaa, pääasia että moottori ja öljy vähän lämpenee ja notkistuu pakkasaamuina lohkolämmittimellä. Ikkunat sitten kiltisti skrapasin samalla kun auto oli tyhjäkäynnillä ennen ajoon lähtöä.

Sähköautollani en näkisi mitään järkeä tuollaisella erillisellä sisätilalämmittimellä (ellei sitten toimi paremmin tosiaan jossain kojelaudalla jalkatilan puolesta) koska auton oma etäohjattava esilämmitys sulattaa huurut tuulilasista max 10 minuutissa (5 min jo auttaa paljon) ja sisätila on jo kohtuu lämmin, vaikkei ehkä kuuma.

Kyseinen esilämmitys vie ehkä just sen 1% latauksesta (52 kWh akku), ja kuvittelisin että se myös samalla lämmittää akkua, ainakin sitä kautta että toki akun käyttäminen sitä hieman lämmittää, kuten myös lataaminen. Tosin tuota akun esilämmitystä ennen ajoon lähtöä en ole kokenut tärkeäksi, kai jotkut sähköautot rajoittavat tehoja jos akku on kylmä mutta en ole omassa ajossani huomannut tuollaista rajoitusta, kylmällä akulla lähden ajamaan ja kyllä auto suostuu menemään 126km/h lasissa ainakin siihen mennessä kun motarille asti pääsen. Akun esilämmitys ilman samanaikaista latausta syönee akusta enemmän energiaa kuin jos antaa vaan sen akun lämmetä ajon seurauksena, ainakin oman maalaisjärkeni mukaan.
Sinulla taisi olla joku tehoton lämmitin. Kyllä noilla normaaleilla hytti lämpenee ja ikkunat sulaa.
 
Sinulla taisi olla joku tehoton lämmitin. Kyllä noilla normaaleilla hytti lämpenee ja ikkunat sulaa.
Ihan tavallinen Motonetistä tms. ostettu peruslämppäri. En ole varma millainen pöhötin pitäisi olla mutta piti myös tosiaan huomioida taloyhtiön ja työpaikan kiellot ettei lohkolämmityksen aikana saisi käyttää sisätilalämmitintä, mistä syystä en mitään huippupuhurrutinta viitsinyt myöskään ostaa.

EDIT: Tarkistin kun löysin pöhöttimen kaapista. 1000W Claes Ohlssonin malli. Sinänsä kyllä toimii edelleen, käytän sitä välillä vanhan pakastimen sulattamiseen mihin se kyllä on aivan tarpeeksi tehokas edelleen ja puhaltaa kuumaa ilmaa kohti sulamassa olevaa pakastinta (aion just ostaa antifreeze-pakastimen ettei tartte joka vuosi sulattaa).

Tosiaan sen lämmittimen johtokin on vain 1 metrin pituinen joten ei sitä voinut sieltä pelkääjän jalkatilasta (missä lämmittimen pistorasia oli) voinut oikein muualle laittaakaan, esim. istuimelle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä minulla aikanaan sisätilan lämmitin lämmitti auton ja sulatti lasit. Toki piti aika kauan sitä käyttää. Sitten tuli auto jossa webasto ja se oli aika paljon nopeampi ja nyt Teslan saa alle 10 minuutissa saunaksi jos niin haluaa.

Lämmitykseen olisi tarjolla ilmaista sähköä, mutta ei kyllä maksa vaivaa viritellä jotain sisätilanlämmitintä, kun tuo pitäisi jotenkin käydä laittamassa päällekkin jne. siihen verrattuna että auton oman lämmityksen voi täpätä päälle rannekellosta samalla kun pukee ulkovaatteita päälle ja auto on sula ja lämmin kun autolle kerkeää.
 
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
pariminuuttia, niin 5kW ottoteholla, alle 0,1kWh. 10 minuuttia niin ollaan vielä alle 1kWh, jos tuo 5kW on lämmitysteho, ilmalämpöpumppu, niin kulutus vähäisempi.

Jos kantama ongelma, niin lataus tolppaan, niin että akku on täynnä lähtiessä, jos siitä huolimatta talvella ongelma ja halutaan lämmin koppi, niin seuraavana pohdittava on se aiemmin ehdotettu polttoainelämmitin.

Jos et latauspäivitystä tolppaan saa/lähde hommaan, mutta saat parituntia ladata parilla kilowatilla, niin voi miettiä maksaako vaivaa, mutta sillä saa kyllä enemmän kuin esilämmitys vie, ota tavaksi että ennekuin lähde pukeen ulkovaatteita, niin napsauta lämmitys päälle. (ennakko sen mukaa että saat juuri sen ajan mitä tarvitaan)

Jos parissa tuntia saat hyvää 1-4kWh(millä teholla saat ladata), niin ei sillä kovin paljoa pidemmälle mennä, mutta toki jos alimitttainen kantomatka niin tärkeitä joka kilometri. ja se polttoainelämpäri vielä mukaan.

Ei ehkä olla ihan siinä sähkiksen ihanuuden ytimessä.
 
Täällä muuten jokin aika sitten kertoiltiin että sähköautojen "lämpöpumppu" ei ole " ilmalämpöpumppu" kuten monilla kodeissa. Tähän haluaisin selityksiä kun googlailulla en itse löytänyt oikein vastausta.
Millä tavalla se EV pumppu eroaa kodin ilmalämpöpumpusta? Voi olla että olen ymmärtänyt ihan väärin mutta oon siinä uskossa että mulla Hyundaissa ainakin on melko lailla samalla toimintaperiaatteella toimiva ilp ku kodissanikin on.
 
Toinen sähköauto alla ja en ymmärrä keskustelua siitä, että tarvii viritellä sisälämmitintä. Sähköautossa on justiin se hyva puoli, että kun eteisessä laittaa kenkiä jalkaan voi laittaa auton etänä sulattaa ikkunoita ja lämmitää sisätilaa. Pihassa ei ole mahdollista ladata sahkäautoa, mutta lähin pikalaturi on 100m päässä. En ole ostanut autoa, että säästän. Vaan sen tietää että vanhaan ei ole paluuta, kun on sähköllä ajellut :)

Itseasiassa sain myytyä vaimolle sahkoauton oston siten, että sun ei tarvi enaan skrapata ikkunoita klo 22 kun lähdet töistä. Laitan etänä päälle
 
Viimeksi muokattu:
Täällä muuten jokin aika sitten kertoiltiin että sähköautojen "lämpöpumppu" ei ole " ilmalämpöpumppu" kuten monilla kodeissa. Tähän haluaisin selityksiä kun googlailulla en itse löytänyt oikein vastausta.
Millä tavalla se EV pumppu eroaa kodin ilmalämpöpumpusta? Voi olla että olen ymmärtänyt ihan väärin mutta oon siinä uskossa että mulla Hyundaissa ainakin on melko lailla samalla toimintaperiaatteella toimiva ilp ku kodissanikin on.
Taitavat yleensä siirtää lämpöä sähkölaitteiden jäähdytysnesteestä eivätkä pelkästään ulkoilmasta.
 
Taitavat yleensä siirtää lämpöä sähkölaitteiden jäähdytysnesteestä eivätkä pelkästään ulkoilmasta.
Olikos sulla tästä jotain ihan mustaa valkoisella? Sähkölaitteet/akku ei anna lämpöä kyllä yhtään heti käynnistyksen jälkeen, pumppu rupeaa pauhaamaan kuten ILP ikään ja lämpöä rupeaa tulemaan. Eli tekniikka voi olla/on ihan sama kun koti ilp:eissä?.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 921
Viestejä
4 435 564
Jäsenet
73 431
Uusin jäsen
Djo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom