Yleistä keskustelua sähköautoista

Tonnin pommilla 5 vuotta ilman suurempia kuluja? Ei renkaita, jakopäätä, jarruja, kytkintä, alustanosia saati mitään isompia yllärivikoja?
Ei normaaliautoissa ole mitään laukeavia jakopäitä, laatikoita, kytkimiä tai kaksoismassavauhtipyöriä. Ei ole pakko ostaa sellaista, missä moinen ominaisuus on. Joskus muinoin Carinaan hihna maksoi 15,90€ sadan tonnin välein ja vaihto oli tunnin homma pihassa tai autotallissa. Normaalilla ketjukoneella ajaa ilman "jakopäitä" satoja tuhansia, mutta jollakin volkkarilla ei aja. Älä osta volkkaria, jos korjauskulut sylettää.

Tonnin pommin ostajat eivät teetä monen tonnin remontteja korjaamolla, vaan yleensä ropaavat itse. Osat ovat tavallisesti halpoja tai erittäin halpoja.
 
Ja vastaavasti ei normikuluttajalla ole osaamista tai paikkaa alkaa korjaamaan noita tonnin pommeja missään muualla kuin korjaamolla. Säännöllisesti niistä jotain pientä tai isompaa hajoaa, satasten keikka joka kerta kun sen vie korjaukseen ja sen aikaa pitää siinä arjessa pärjätä ilman sitä autoa, siitä jo itsessään tulee pidemmän päälle ongelma (tai ainakin meillä tuli).

Oman kokemuksen mukaan halvemman pään uudet tai käytetyt sähköautot eivät ihan valtavan paljon enemmän maksa lopulta kuin sen tonnin pommin ylläpito, polttoaineen hinnan ero kompensoi aika paljon arvonalenemaa. Lisäksi tiedät kulut jo täsmälleen etukäteen ja murheiden määrä on kertaluokkaa pienempi.
 
Onko tosiaan "normaali" ihminen niin käsi ettei se osaa tehdä minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnittelua, ei osaa tehdä mitään itse, ei työllistyä mihinkään siwan kassaa ihmeellisempään, ja elää vain kädestä suuhun?

Mä kyllä tiedostan että tuollaisia ihmisiä on, mutta ei tuo mun mielestä ole normaalia, vaan ihmisillä on taitoja tai edes sinnikkyyttä kehittää itseään ja elämäänsä.

Enkä nyt tarkoita että sitä elämää pitäisi kehittää hankkimalla sähköauto, vaan ylipäätään että elämän valinnat voisi ylipäätään tehdä, eikä vaan reagoida siihen kummasta kädestä suuhun elää.
 
Onko tosiaan "normaali" ihminen niin käsi ettei se osaa tehdä minkäänlaista pitkän tähtäimen suunnittelua, ei osaa tehdä mitään itse, ei työllistyä mihinkään siwan kassaa ihmeellisempään, ja elää vain kädestä suuhun?

Mä kyllä tiedostan että tuollaisia ihmisiä on, mutta ei tuo mun mielestä ole normaalia, vaan ihmisillä on taitoja tai edes sinnikkyyttä kehittää itseään ja elämäänsä.

Enkä nyt tarkoita että sitä elämää pitäisi kehittää hankkimalla sähköauto, vaan ylipäätään että elämän valinnat voisi ylipäätään tehdä, eikä vaan reagoida siihen kummasta kädestä suuhun elää.
Yksinkertaisesti, on. Hyvin harva osaa tai edes jaksaa tehdä autollensa muuta kuin täyttää pissipojan ja ehkä vaihtaa talvi/kesärenkaat alle. Varmaan yli 80prosentille auto on puhtaasti liikkumisväline A:sta B:hen jonka kriteereinä on mahdollisimman pieniruokainen JA toimintavarma.
 
Kukin tyylillään, mutta noissa tonnin pommin harrastajissa suurin osa osaa itse tehdä jotakin autolleen. Jos ei osaa, halua tai muuten pysty, pitää sitten tehdä muunlainen ratkaisu autoilun suhteen. Tonnin pommilla haetaan halpaa autoa, joka on halpa ylläpitää. Ei siihen käydä korjaamolla laitattamassa 7000€ laatikkoa tai 4000€ jäätynyttä kusiruiskua.

Omaan kymppitonnin pommiin tavallinen perushuolto maksaa kotipihassa aika tasan 50€/v. Ajan aika vähän ja huollan itse ihan nuukuuttani ja että säilyy jonkinlainen tuntuma oikeisiin töihin. Laitan nekin rahat vaikka nordnetiin kasvamaan.
 
Kukin tyylillään, mutta noissa tonnin pommin harrastajissa suurin osa osaa itse tehdä jotakin autolleen. Jos ei osaa, halua tai muuten pysty, pitää sitten tehdä muunlainen ratkaisu autoilun suhteen. Tonnin pommilla haetaan halpaa autoa, joka on halpa ylläpitää. Ei siihen käydä korjaamolla laitattamassa 7000€ laatikkoa tai 4000€ jäätynyttä kusiruiskua.

Omaan kymppitonnin pommiin tavallinen perushuolto maksaa kotipihassa aika tasan 50€/v. Ajan aika vähän ja huollan itse ihan nuukuuttani ja että säilyy jonkinlainen tuntuma oikeisiin töihin. Laitan nekin rahat vaikka nordnetiin kasvamaan.
Tottakai he osaavat, mutta jos tässä vertailtiin ihmistä joka ei osaa ei kykene, ei halua oppia rassata autoja, vaan vain liikkua niillä ja ulkoistaa korjaukset muille niin ei tollanen tonninpommi nyt mikään edullinen välttämättä ole vs. joku täysin uusi 25k€ nissan leaf.
 
Itsellä tonnin pommi, eikä kiinnostusta vaihtaa edes öljyjä itse vaikka joskus sitäkin tehnyt. Jos mitään ei hajoa niin vuosittain n. 100e huoltoihin teetettynä, normaaleja kuluvia osia sitten tarpeen mukaan katsastuksen jälkeen. Toki 500-1000e remonttien yhteydessä pohdittava onko järkevää vielä korjauttaa, toistaiseksi on ollut.

En koe olevani masokisti vaikka kulutan maanteitä enemmän kun keskimäärin ja käytän autoiluun vähemmän tuloistani kuin ihmiset keskimäärin.

Sähköautolla vielä upeampaa kun ei vuosihuoltoja ole pl. raitisilmasuodattimen vaihto.
 
Yksinkertaisesti, on. Hyvin harva osaa tai edes jaksaa tehdä autollensa muuta kuin täyttää pissipojan ja ehkä vaihtaa talvi/kesärenkaat alle. Varmaan yli 80prosentille auto on puhtaasti liikkumisväline A:sta B:hen jonka kriteereinä on mahdollisimman pieniruokainen JA toimintavarma.
Siis se ettei osaa/halua osata rassata autoa on ymmärrettävää, mutta silloin pitää olla muita arvokkaita taitoja ja halua käyttää niitä.

Mä siis koitan tuoda esiin sitä väittämää että "normaalilla" ihmisellä ei olisi edellytyksiä sähköautoiluun, koska "normaali" ihminen on niin pienituloinen että elämä on pelkkää kädestä suuhun elämistä. Ei tuo ole normaalia, vaikka noin eläviä ihmisiä onkin.
 
Vois se silti olla, et jos 525 km päähän mökille menis niin Xceedillä lähettäis kun 20 cm maavara möykkyselle mökkitielle vs. ev6 ihanan halpa (5 k€) pohjasuojalevy 4 cm alempana ja hevonkuusessa ei oo suurteholatureitakaan lähellekään -> tulis ainaki lievä ahdistus. Mut bensaa sieltä saa muutaman kymmenen km päästä sentäs.
Kai sähköautoilijan mökillä sähköt on? 230V pistokkeesta tulee kummasti latinkia viikonlopun aikana.
 
Kai sähköautoilijan mökillä sähköt on? 230V pistokkeesta tulee kummasti latinkia viikonlopun aikana.

Onhan siellä ja onhan sitä traktoritallissa/verstaalla 3x16 A töspeliäkin. Mut silti, en oo vielä niin vakuuttunut :D Onhan sitä Halpa-hallin pihalla lähikaupungissakin 2 asiointilatauspaikkaa :D Tuolapäin ei tiiä, vaikka maajussit tulis vihaseksi sähköautoilijoista.
 
Ei normaaliautoissa ole mitään laukeavia jakopäitä, laatikoita, kytkimiä tai kaksoismassavauhtipyöriä. Ei ole pakko ostaa sellaista, missä moinen ominaisuus on. Joskus muinoin Carinaan hihna maksoi 15,90€ sadan tonnin välein ja vaihto oli tunnin homma pihassa tai autotallissa. Normaalilla ketjukoneella ajaa ilman "jakopäitä" satoja tuhansia, mutta jollakin volkkarilla ei aja. Älä osta volkkaria, jos korjauskulut sylettää.

Tonnin pommin ostajat eivät teetä monen tonnin remontteja korjaamolla, vaan yleensä ropaavat itse. Osat ovat tavallisesti halpoja tai erittäin halpoja.

Alkaa tänä päivänä tonnin pommit olla 300 tkm ajettuja vehkeitä, joissa voi jakoketju alkaa rallattaa milloin hyvänsä. Kahdesta pitkäaikaisesti käyttämästäni manuaalivaihteisesta autosta (Corolla, Focus) on muuten kummastakin vaihdettu kytkinpaketti päälle sadan tuhannen (ennen omaa aikaani) ja toisessa noista kytkin otti kiinni melko ylhäältä, kun olin ajanut siihen 100 tkm lisää. No, tietysti, me etelän vetelät runkkaamassa liikennevalosta toiseen 100 m välein ja te lapinmiehet ajamassa 100 km keppiin koskematta... varmaan kestää 400 tkm sama kytkin teillä, mutta ei meillä.

Ja sitten odottelemaan VAG:n uusia sähköautoja, josko ID2 tai ID2 SUV olisi markkinoilla parin vuoden kuluttua.
 
Skoda Elroqin, eli Enyaqin pienemmän sisaren, maailmanensi-ilta on ensi tiistaina Prahassa. Liekö siinä mitään uutta enää paljastuu, mutta ainakin ulkonäkö nähtäneen sitten ilman rihman kiertämää. Tähän saakka Elroq on näyttänyt omaan silmääni harvinaisen pullavalta viistoperän ja tila-auton risteytykseltä - katsotaan, muuttuuko mieli ensi viikolla.

 
Tuossahan sanotaan ihan selvästi, että akkua suojellakseen. (Liian) kovalla teholla lataaminen ei tee akulle hyvää. Ilmeisesti ajettu paljon ja pikaladattu täydellä teholla koko ajan ja auto laskenut 1+1, että ei kestä akku tällä menolla takuun loppuun.

Mikä sitten on liian kova latausteho? Akun kannalta jokin, mutta autoja myydäkseen valmistajan pitää sallia epäterveellisen nopea lataus, koska muillakin on ja muuten jää autot myymättä. Sama asia kuin long life öljynvaihtovälit. Ei ole järkeä teknisesti, mutta muutakaan ei valmistaja voi jäämättä kilpailijoiden jalkoihin.
 
Onkos noista Maxxxus merkeistä kokemuksia? Näyttävät tila-autoilta, joita aika vähän loppujaan markkinoilla?

Sähköisiä "tila-auton tyyppisiä" kai on
- Peogeot e-5008 (ei vielä pääse koeajolle omilla huudeilla, onko joko päässyt)
- Kia EV-9, hyvä ja kallis, jonkun mielestä ei niin tyylikäs
- Mercedes EQV - hyvä ja kallis? Samoin EQS suv.
- ID. Buzz - facelift ilmeisesti "merkittävästi parempi", hyvä ja kallis?
- Tesla Y varauksella (hyvä ja kallis)
- Maxxuksen jotkin? Täysin tuntemattomia mutta "näyttää ulkoisesti tila-autolta".

Tulossa? Mitä on tulossa, onko mitään? Ford Tourne Connect-e mutta tuleeko vaan "lyhyenä eli pienenä"?

Onko nitä sähkötila-autoja vielä oikein?
 
Onkos noista Maxxxus merkeistä kokemuksia? Näyttävät tila-autoilta, joita aika vähän loppujaan markkinoilla?

Sähköisiä "tila-auton tyyppisiä" kai on
- Peogeot e-5008 (ei vielä pääse koeajolle omilla huudeilla, onko joko päässyt)
- Kia EV-9, hyvä ja kallis, jonkun mielestä ei niin tyylikäs
- Mercedes EQV - hyvä ja kallis? Samoin EQS suv.
- ID. Buzz - facelift ilmeisesti "merkittävästi parempi", hyvä ja kallis?
- Tesla Y varauksella (hyvä ja kallis)
- Maxxuksen jotkin? Täysin tuntemattomia mutta "näyttää ulkoisesti tila-autolta".

Tulossa? Mitä on tulossa, onko mitään? Ford Tourne Connect-e mutta tuleeko vaan "lyhyenä eli pienenä"?

Onko nitä sähkötila-autoja vielä oikein?
Peugeot e-rifter. Riippuen toki käyttötarkoituksesta, mutta vaikuttaisi olevan voimalinjaltaan aika kelvoton.
 
Onkos noista Maxxxus merkeistä kokemuksia? Näyttävät tila-autoilta, joita aika vähän loppujaan markkinoilla?

Sähköisiä "tila-auton tyyppisiä" kai on
- Peogeot e-5008 (ei vielä pääse koeajolle omilla huudeilla, onko joko päässyt)
- Kia EV-9, hyvä ja kallis, jonkun mielestä ei niin tyylikäs
- Mercedes EQV - hyvä ja kallis? Samoin EQS suv.
- ID. Buzz - facelift ilmeisesti "merkittävästi parempi", hyvä ja kallis?
- Tesla Y varauksella (hyvä ja kallis)
- Maxxuksen jotkin? Täysin tuntemattomia mutta "näyttää ulkoisesti tila-autolta".

Tulossa? Mitä on tulossa, onko mitään? Ford Tourne Connect-e mutta tuleeko vaan "lyhyenä eli pienenä"?

Onko nitä sähkötila-autoja vielä oikein?

Stellantis pakut eli e-zafira, proace, traveller ja spacetourer 6-9 jakkaraa ja kokoa pitkässä ainoa heikkous kai suht heikko range 75kwh akulla (330 wltp). Pakkasella sisätilavuus syö kilowatteja lämmittämiseen, ja ovatkin asentaneet, ilma-webastoja kaveriksi.
 
Tuossahan sanotaan ihan selvästi, että akkua suojellakseen. (Liian) kovalla teholla lataaminen ei tee akulle hyvää. Ilmeisesti ajettu paljon ja pikaladattu täydellä teholla koko ajan ja auto laskenut 1+1, että ei kestä akku tällä menolla takuun loppuun.

Mikä sitten on liian kova latausteho? Akun kannalta jokin, mutta autoja myydäkseen valmistajan pitää sallia epäterveellisen nopea lataus, koska muillakin on ja muuten jää autot myymättä. Sama asia kuin long life öljynvaihtovälit. Ei ole järkeä teknisesti, mutta muutakaan ei valmistaja voi jäämättä kilpailijoiden jalkoihin.
Tai mikä on latausteho nyt mitä saa?
 
Onkos noista Maxxxus merkeistä kokemuksia? Näyttävät tila-autoilta, joita aika vähän loppujaan markkinoilla?

Sähköisiä "tila-auton tyyppisiä" kai on
- Peogeot e-5008 (ei vielä pääse koeajolle omilla huudeilla, onko joko päässyt)
- Kia EV-9, hyvä ja kallis, jonkun mielestä ei niin tyylikäs
- Mercedes EQV - hyvä ja kallis? Samoin EQS suv.
- ID. Buzz - facelift ilmeisesti "merkittävästi parempi", hyvä ja kallis?
- Tesla Y varauksella (hyvä ja kallis)
- Maxxuksen jotkin? Täysin tuntemattomia mutta "näyttää ulkoisesti tila-autolta".

Tulossa? Mitä on tulossa, onko mitään? Ford Tourne Connect-e mutta tuleeko vaan "lyhyenä eli pienenä"?

Onko nitä sähkötila-autoja vielä oikein?

Jos Kia EV-9 otetaan mukaan, niin sitten myös EX90. Toki Kian lähtöhinta "vain" reilu 80k€ ja Volvon melkein 100k€.
 
Jos Kia EV-9 otetaan mukaan, niin sitten myös EX90. Toki Kian lähtöhinta "vain" reilu 80k€ ja Volvon melkein 100k€.

EX90 tosin taitaa vieläkin siinä kunnossa et ei uskoisi olevan tuotannossa oleva auto. Jättäisin kyl välistä siihen asti et lastentaudit on saatu korjattua.
 
Oisko se AC-lataus mikä tojollakin?
Tuskin on bemarilla AC-lataus (11 kW), mutta eipä sellaista rajoitetta ole Toyotallakaan, eli olet käsittänyt väärin.

Kun bZ4X:llä on ladattu DC:llä vuorokaudessa 3,8 * (80 % - 10 %) / 100 % * 64 kWh = 170 kWh, sujuu lataus saman 24 h:n sisällä enintään 44 kW DC:llä, mikä on noin nelinkertainen vs. AC.

Kohdasta 9:00 alkaen:
 
Onkos noista Maxxxus merkeistä kokemuksia? Näyttävät tila-autoilta, joita aika vähän loppujaan markkinoilla?

Sähköisiä "tila-auton tyyppisiä" kai on
- Peogeot e-5008 (ei vielä pääse koeajolle omilla huudeilla, onko joko päässyt)
- Kia EV-9, hyvä ja kallis, jonkun mielestä ei niin tyylikäs
- Mercedes EQV - hyvä ja kallis? Samoin EQS suv.
- ID. Buzz - facelift ilmeisesti "merkittävästi parempi", hyvä ja kallis?
- Tesla Y varauksella (hyvä ja kallis)
- Maxxuksen jotkin? Täysin tuntemattomia mutta "näyttää ulkoisesti tila-autolta".

Tulossa? Mitä on tulossa, onko mitään? Ford Tourne Connect-e mutta tuleeko vaan "lyhyenä eli pienenä"?

Onko nitä sähkötila-autoja vielä oikein?
Sähköautomiehistä muistelen kuunnelleeni joskus jakson, jossa olivat tuota koeajaneet. Jäi sellainen mielikuva etteivät löytäneet oikein mitään positiivista sanottavaa.
 
Onkos noista Maxxxus merkeistä kokemuksia? Näyttävät tila-autoilta, joita aika vähän loppujaan markkinoilla?

Sähköisiä "tila-auton tyyppisiä" kai on
- Peogeot e-5008 (ei vielä pääse koeajolle omilla huudeilla, onko joko päässyt)
- Kia EV-9, hyvä ja kallis, jonkun mielestä ei niin tyylikäs
- Mercedes EQV - hyvä ja kallis? Samoin EQS suv.
- ID. Buzz - facelift ilmeisesti "merkittävästi parempi", hyvä ja kallis?
- Tesla Y varauksella (hyvä ja kallis)
- Maxxuksen jotkin? Täysin tuntemattomia mutta "näyttää ulkoisesti tila-autolta".

Tulossa? Mitä on tulossa, onko mitään? Ford Tourne Connect-e mutta tuleeko vaan "lyhyenä eli pienenä"?

Onko nitä sähkötila-autoja vielä oikein?
BYD Tang on 7-paikkainen, jos sellaista etsit. Päivitetty versio näyttää paljon fiksummalta, kuin edellinen 1-vaihelatauksineen yms. Omaa kokemusta ei ole.
 
Onko täällä ihmiset tekemässä minkäänlaisia rajauksia sähköauton valmistajan lokaatioon liittyen? Tarkoitan, että meinaako ihmiset ostaa yhä Kiina-valmistettua tuotetta vai rajata ostopäätöksiä kaikkeen muuhun kuin Kiinaan? Itse käynyt tässä pohdintaa ja järki sanoo, että älä osta enää kiinalaista. Rahapussi taas sanoo, osta kiinalaista.
 
Onko täällä ihmiset tekemässä minkäänlaisia rajauksia sähköauton valmistajan lokaatioon liittyen? Tarkoitan, että meinaako ihmiset ostaa yhä Kiina-valmistettua tuotetta vai rajata ostopäätöksiä kaikkeen muuhun kuin Kiinaan? Itse käynyt tässä pohdintaa ja järki sanoo, että älä osta enää kiinalaista. Rahapussi taas sanoo, osta kiinalaista.

En rehellisesti ymmärrä mikä tuo hehkutettu kiinalaisten "hinta-etu" on. Nytkun joku MG maksaa länsiauton verran..
 
Itse katsellut autoja niin rajannut ne "länsi"valmistajiin ja kohdennettuna mielellään Euroopassa valmistettuihin. Mutta sinänsä aika pitkälle spekulatiivista ennen kuin oikeasti sen auton ostaa, kun helppoa tietty se näin ennen ostoa on asiaa pohtia.
 
Sähköautolla vielä upeampaa kun ei vuosihuoltoja ole pl. raitisilmasuodattimen vaihto.
En tiedä oliko tosissaan kirjoitettu vai ei mutta tämä taitaa päteä vain Teslaan joilla ajetaan kunnes hajoavat? Muilla on huolto-ohjelmat joissa vaihdellaan öljyjä, jarrunesteitä, kylmä aineita, tehdään 1000 kohdan tarkastuksia, voidellaan jne. Tulevaisuuden tonnin sähköpomin ostajalle en tiedä kumpi on sitten parempi, auto jota ei kukaan muu kuin katsuri ole tehtaalta lähdön jälkeen katsonut vai säännöllisesti tarkastettu?

Hinnaltaan nämä aika simppelit sähköautohuollot on kyllä aika kovia. Saksalaisissa tietysti se kiva että 2v jälkeen niitä voi alkaa itse tekemään sen vaikuttamatta takuuseen.

Onko täällä ihmiset tekemässä minkäänlaisia rajauksia sähköauton valmistajan lokaatioon liittyen? Tarkoitan, että meinaako ihmiset ostaa yhä Kiina-valmistettua tuotetta vai rajata ostopäätöksiä kaikkeen muuhun kuin Kiinaan? Itse käynyt tässä pohdintaa ja järki sanoo, että älä osta enää kiinalaista. Rahapussi taas sanoo, osta kiinalaista.
Olin lähellä ostaa BYD. Mutta näin jälkeenpäin ehkä hyvä etten. Amerikassa nyt keskustellaan niiden tietoturvasta ja sama varmaan rantautuu Eurooppaankin jossain kohtaa. Samaten jos nämä tulleilla nokittelut laajenee niin kohta Kiinalaisia saattaa alkaa häipymään markkinoilta ja siinä kohtaa voi harmittaa jos oma merkki katosi.
 
Eipä niillä Kiinalaisilla sähköautoilla ole hintaetua tällä hetkellä, ainakaan EV-databasen mukaan, mikä ilmeiseseti hinta/range listan Saksan hintojen mukaan: https://ev-database.org/#sort:path~...xt=-1~5|paging:currentPage=0|paging:number=10

1. Kia EV3 long range: 91e/km
2. Citroen e-c3 : 93e/km
3. Fiat Grande Panda: 93e/km
4. Hyundai Inster: 95e/km
5. Renault 5 e-tech: 98e/km

Ja vasta kuudentena eka kiinalainen, Byd Dolphin sama 98e/km mitä Renault 5.

Tuo Kia EV3 long range on kyllä melko hyvänoiloinen paketti, kun on jopa vetopainoa.
 
Sähköautot ja sillan alla asuminen ei nyt oikein korreloi.
"Monilla on varaa" Minä sanoisin että "monilla ei ole varaa"

Pelkästään tuo lause antaa ymmärtää että olette täysin pihalla duunariporukan ja alimman palkansaajan ajatusmaailmasta. Tässä maailmankuvassa kun inflaatio laukkaa, ja perus ihmiset miettii että voiko ostaa Oltermannia kun maksaa 8€. vai pitäiskö ostaa tuota Coopin juustoa 6€?

Yritä siinä sitten täyssähköä ostaa.

On tämä nähty tällä foorumilla kyllä, täällä ei köyhiä ole.
Asiantuntijoita vain 6000K€/KK palkalla.

Itsellä menee ~1000€ bensaan vuodessa, työmatkaa se 33km suuntaansa. Corollaa ei enää ole, mutta vastaava kippo 2000-luvun alusta kylläkin miltei samalla kulutuksella kuin 85-Corolla.
Ja tämän vain 1000€ polttoainekulutuksen mahdollistaa kimppakyyditykset töihin. Aha, eipä tarvii etätyöläisen alentua tällaiseen lattiaväen meininkiin.
Omilla tuloilla ja menoilla ei ole mitään järkeä ostaa velaksi täyssähköä.

Kyllähän se ihmetyttää joitakin kun ei halua kaikki säästöjä laittaa 40k€ täyssähköön.

Tässä tuntuu nyt puuttuvan tuo looginen ajattelu.
Duunarit jotka elää kädestä suuhun, ei ole mitään järkeä investoida kalliiseen täyssähköön ottaen huomioon ne riskit mitä siihen sisältyy.

Suomessa on iso osa ihmisiä joilla on varaa asuntoon ja lainaan(kuten allekirjoittanut) Mutta tähän budjettiin ei olut laskettu mitään vitun 40k€ sähköautoa pakolliseksi silloin 2010 kun lainan otin.
Kun silloin suunnitelmissa oli että näillä tonnin pommeilla voi ajaa sen 5 vuotta keskimäärin ilman suurempia kuluja.

Vähän paistaa se ajatus että autoilun edullisuus, onko siihen varaa, onko tietty automalli edullinen vai ei pohjaa siihen auton hintalappuun.

Tässä maassa on lukumääräisesti autoilijoita jotka ajaa jolla isolla saksantuonti autolla. Mutta säästävät, vertailevat ruokakapaussa kaupan tuotemerkkin hintoja poimivat halvimpia.
Sähköauto kauteen on jo mahtunut niitä tarjouksia joissa uutta sähkistä saanut sellaiseen hintaan että se isoa saksantuonti kannatti säästömielessa laittaa palliin, jos euroja mietti, eikä auton arvo ollut siinä koossa.

Jos sillä autolla ei ole ns välttämättömiä ajoja, niin olemassa oleva leimattu tonnin polttis parkissa voi olla edullisempi kuin tuore sähkis seisomassa. mutta jos sitä autoa tarvii niin sitten alempi keskituloinenkin alkanut ynnäileen.

Yllä olevalla en tarkoita että tänään olisi se paras hetki, nyt meillä fosiiliaineet halpoja, sähkisten hinnat vielä kipuilee, vaikka korjausta tullut niin mailman tilanne vielä vaikuttaa ja tullikuviot lyhyellä tähtäimelle pitää hintoja ylhäällä. Lisäksi kansallinen politiikka ei nyt tue sähkiksiä niin paljon kuin ehkä odotettavissa.

Yhteiskäyttö autotkin elää nyt vähän pienempää nostetta.

Korot laskemassa ja jos laskevat niin se voi olla vauhdittava juttu.
 
Cybertruck saamassa vakavan kilpailijan kiinasta (Kaiyun Energy K1). Vähän tulee mieleen se vanha meme "Mom, can we get ..."


Näyttökuva 2024-9-30 kello 9.57.31.png



Lisää uusia sähkö(paketti)autoja IAA Hannover 2024 näyttelystä:

(Oikeasti Kaiyun Energy K3 oli taas ihan hyvän näköinen !)
 
En rehellisesti ymmärrä mikä tuo hehkutettu kiinalaisten "hinta-etu" on. Nytkun joku MG maksaa länsiauton verran..

Joo se voi tosiaan olla, ettei hinnassa juuri nyt ole merkittävästi eroa valmistusmaasta riippuen, mutta Kiinassa yllättäen tuotteiden valmistuskulut voidaan tarvittaessa ajaa länsimaatuotantoa selkeästi alemmalle tasolle. Toisin sanoen, jos Euroopassa kauppa ei jostain syystä käy niin Kiina on kyllä valmis laskemaan hintoja enemmän kuin mitä Euroopan tuotanto kestää.
 
En rehellisesti ymmärrä mikä tuo hehkutettu kiinalaisten "hinta-etu" on. Nytkun joku MG maksaa länsiauton verran..
MG on SAIC merkkejä, jolle tarjotaan huomattavia polkumyynti tulleja, niin arpovat nyt millä tiellä jatkavat.
Osalla kiinalaisia valmistajia on pienemmät tullit
 
Ja sitten kun BYD saa tehtaansa Eurooppaan niin onko siella tehty enemman kiinalainen kuin Shainghaista tuotu Tesla?
 
Ja sitten kun BYD saa tehtaansa Eurooppaan niin onko siella tehty enemman kiinalainen kuin Shainghaista tuotu Tesla?
Siis missä mielessä ?
BYD on kiinalainen firma riippumatta missä sen jokin tuote valmistettu.
Euroopassa valmistettu on euroopassa valmistettu riippumatta omistajasta.
 
Niin, kumpi on pahempi/parempi

Kiinassa valmistettu eurooppalaisvalmistajan tuote vai Euroopassa valmistettu Kiinalaisvalmistajan tuote.
 
Itselle ainakin valmistavan tahon kotipaikka on merkittävästi oleellisempi kysymys kuin missä rakkine on asennettu kasaan. Kiinalaisten firmojen tekeleet on monestakin syystä ehdoton ei, Kiinassa muunmaalaisten valmistamat vähemmän ehdoton, joskin mieluummin vältän sitäkin, ellen ole aivan nurkkaan ajettu. Hintapreemiota joskus "tyhjästäkin" voi joutua maksamaan, mutta minua ei yksinkertaisesti kiinnosta sponsoroida näitä leirejä. Ehkä jotkut sitten tykkää antaa Maolle persettä, ei mahda mitään.
 
Niin, kumpi on pahempi/parempi

Kiinassa valmistettu eurooppalaisvalmistajan tuote vai Euroopassa valmistettu Kiinalaisvalmistajan tuote.

Tää on aina ollut mielenkiintoinen kysymys.

Sitä voi lähestyä esim taloudellisen-, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden- tai turvallisuuden näkökulmasta
1. Kuinka paljon myytävästä tuotteesta jättää arvoa paikkaan X (eli vaikka Kiinaan) vs paikkaan Y (vaikka Suomeen
2. Kuinka todennäköistä että tuotteen valmistuksessa on rikottu omia moraalikäsityksiä (käytetty lapsityövoimaa tai vaikka uudelleenkoulutettu Uiguureja)
3. Mikä on todennäköisyys sille että autoon on asennettu joku backdoor minkä puitteissa sen toiminta lakkaa tai se räjähtää (vrt. Hizbollahin hakulaitteet) jos auton haltija tekee jotakin valtion X intressien vastaista

Sorry OT.
 
Itse en kyllä ikinä osta täysin kiinalaista autoa, koska jos kiinalaisilla ei ole länkkäreitä edes vähän katsomassa perään, lopputulos on usein päällisin puolin ihan hyvän näköistä jälkeä, mutta sitten vähän pintaa raaputtamalla paljastuu lähinnä hutilointia, heikkoa laatua ja suoranaisia valheita.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa menemään Kiina ketjun aiheeksi, jatkoin sinne
Jatko sähkoautoketjusta
Niin, kumpi on pahempi/parempi

Kiinassa valmistettu eurooppalaisvalmistajan tuote vai Euroopassa valmistettu Kiinalaisvalmistajan tuote.
Riippuu mistä kyse.
Jos kyse kiinalaisista yrityksistä, joita pitää pahana, niin se ei ole juttu missä maassa valmistus. Vertaa Huawei
Jos kyse kiinalaisesta yrityksestä, konsernista, ja siitä missä maassa valmistaa, niin sillä maalla voi olla merkitystä, Vertaa Suunto

Jos kyse eurooppalaisesta yritykset, joka valmistaa ja valmistuttaa kiinassa, esim Kesko, Valmet , Kone jne.

Lähtisähköutoketjusta, niin sitten itse yhtiöiden lisäksi tulee kiinan politiikka tiettyjen komponenttien, raaka-aineiden osalta, jolloin kuvio menee sekaisemmaksi.

Lähtiauto-osiosta, niin siellä se perus juttu, auton kokoonpano tuo lisäarvoa suhteessa enemmän kuin jonkin puhelimen kokoonpano, ja mailmanlaajuisesti isot markkinat rakentaneet suojia omalla kokoonpanolle, joka johtaa siihen että valmistajat kokoonpanevat autoja kohde markkinoille, eurooppalaiset kiinassa , jenkeissä, jenkit ja kiinalaiset EU/ETA alueella.

Kohdemarkkinoilla voi lisäksi olla muita esteitä, esim raaka-aine, komponnetti tulleja, tai päinvastoin tukia,polkumyyntiä jne. Kummatkin pahaksi. Mutta jos valmistaja vie kokoonpano esim Kiinaan, niin samalla yleensä seuraa komponenttivalmistusta, joka taasen johtaa siihen että komponenttivalmistajusta seuraa kokoonpanoa, molempia seuraa lisäarvoltaan arvokkaampia.
 
Kieltämättä oma maailmankatsomus muuttui aika paljon tuon Israelin suorittaman supply chain attackin laajuuden jälkeen. Periaatteessa villeimmätkin ajatukset mitä tulee mieleen voi olla mahdollista. Mitä jos jenkit ja kiina ajautuu konfliktiin? Yhtäkkiä kaikki kiinalaiset autot lyö lämän pohjaan ja kamerat mahdollistaa että tunnistaa ihmiset ja ohjaa itsekseen ihmisten päälle. Vielä joku aika sitten kuulosti hörhöltä tämmöinen mutta ei enää omasta mielestä.

Itse auton ostossa koitan miettiä tästä lähtien että koitan hakea auton mieluiten EU/Jenkit/Korea akselilta. Mieluiten vielä niin että euroopassa valmistettu ja tuottajana joku näistä kolmesta.
 
Kieltämättä oma maailmankatsomus muuttui aika paljon tuon Israelin suorittaman supply chain attackin laajuuden jälkeen. Periaatteessa villeimmätkin ajatukset mitä tulee mieleen voi olla mahdollista. Mitä jos jenkit ja kiina ajautuu konfliktiin? Yhtäkkiä kaikki kiinalaiset autot lyö lämän pohjaan ja kamerat mahdollistaa että tunnistaa ihmiset ja ohjaa itsekseen ihmisten päälle. Vielä joku aika sitten kuulosti hörhöltä tämmöinen mutta ei enää omasta mielestä.

Itse auton ostossa koitan miettiä tästä lähtien että koitan hakea auton mieluiten EU/Jenkit/Korea akselilta. Mieluiten vielä niin että euroopassa valmistettu ja tuottajana joku näistä kolmesta.

Sähköautoihin liittyen tää on erityisen mielenkiintoinen keissi sen puitteissa että niissä kuljetetaan hetkittäin aika paljon kemiallista energiaa mukana ja luultavasti valmistajan / kokoonpanijan on helppoa toteuttaa vikatilanne, jossa tuo energia saadaan reagoimaan.

Backboor voisi olla vielä vaikeasti todistettavissa ja menisi helposti virheen piikkiin.

Joukkoistettua terrorismia. Katsotaan että mikä auton on pysäköity sopivaan paikkaan.

Mutta tää ehkä kuuluisi tuonne salaliittoteoria -lankaan. Tai sitten ei.
 
Muilla on huolto-ohjelmat joissa vaihdellaan öljyjä, jarrunesteitä, kylmä aineita, tehdään 1000 kohdan tarkastuksia, voidellaan jne. Tulevaisuuden tonnin sähköpomin ostajalle en tiedä kumpi on sitten parempi, auto jota ei kukaan muu kuin katsuri ole tehtaalta lähdön jälkeen katsonut vai säännöllisesti tarkastettu?
Muun merkkisissä autoissa noita huoltovälejä ylläpidetään, jotta jälkimarkkinaorganisaatio saa töitä. Faktisesti sähköautossa on hyvin vähän huoltokohteita, jotka tarvitsisivat varsinaista ennakoivaa kunnossapitoa jotta osan/järjestelmän elinikä kasvaisi (esim. moottoriöljyt) tai jotta tielle jättäviä vikaantumisia ehkäistään (esim. sytytystulpat). Vikojen korjauksia tietysti tulee, mutta valtaosa niistäkin kannattaa tehdä oireiden perusteella (esim. kolinat alustassa). Perus tarkastushuollon voi toki aika-ajoin teettää ihan oman turvallisuuden takia, jos ei yhtään osaa haistella vikaantumisista indikoivia merkkejä.

Teslaankin kyllä kaipaisin huoltomuistutinta määrätyille huoltokohteille/tarkastushuollolle. Nyt noilla voidaan ajella leasing- tai muussa käytössä vuosikaudet ilman että edes raikkaria vaihdetaan. Se ei ihan riittä tänä päivänä, että ohjekirjaan on kirjattu suositellut huoltotoimenpiteet, jos käyttäjää ei mitenkään niistä muistuteta. Nyt auto muistuttaa ainoastaan "rengashuollon kilometreistä", eli renkaiden kierrättämisestä jota ei suomessa kausirengasvaihtojen takia juurikaan tehdä.

Otetaan tähän esimerkiksi Polestar huolto-ohjelma, minkä satuin netistä löytämään. Jos katsotaan tätä hieman diy-silmin niin tuolta ei löydy ainuttakaan oikeasti kriittistä huoltokohdetta mallilla "moottorivaurio jos et vaihda öljyjä 60 tkm aikana"
  • Huoltovalo -> ei paranna auton kuntoa
  • Jäähdytysnesteen tarkastus -> Ei paranna auton kuntoa. Nesteen tasopinta-anturi tekee tästä ns. huoltovapaan kohteen
  • Ohjauksen tarkistus -> Katsotaan katsastuksessa, tulee lisäksi katsottua itse joka renkaanvaihdon yhteydessä renkaiden kuluma sekä alustan osat silmämääräisesti. Isot väljät alkaa pitää ääntä (kolinaa)
  • Vetarien välykset ja kumit -> Kuten yllä. Todennäköisyys on aika pieni sille, että huolto sattuu nappaamaan hajonneen suojakumin kiinni ennen kuin vetonivel vaurioituu. Siten käytännössä vaihdetaan jos menee rikki (alkaa rutista/ravistaa/tms.)
  • Lasinpesuneste -> Täytetään itse kun auto siitä varoittaa
  • Pyyhkijän sulat -> Vaihdetaan itse kun tarve
  • Valojen toiminta -> Auto ilmoittaa joistain vioista & helppo tarkistaa itse
  • Töötin toiminta -> Toimivuus selviää käytön yhteydessä & katsastus
  • Raikkari -> Helposti itse vaihdettavissa, vaihtamattomuus johtaa hajuihin ja/tai ilmanvaihto-ongelmiin
  • Tuulilasin puhdistus etukameran edestä -> Tässä paikataan jotain teoreettista laatuvirhettä, kun ei toistu enää 1. huollon jälkeen
  • Turvavyöt -> Testataan katsastuksessa, itse käytön yhteydessä
  • Jarrunestetaso -> Anturi varoittaa alhaisesta tasosta
  • Jarrunesteen vaihto -> Tehdään itse tai teetetään. Vaihtamattomuuden ongelmat pitkällä aikavälillä tai rata-ajossa
  • Käsijarrun säätö --> Selviää joka pysäköintikerralla että toimiiko vai ei & katsastuksessa
  • Jarrupalat -> Renkaanvaihdon yhteydessä & katsastuksessa
  • Jarruletkut -> Renkaanvaihdon yhteydessä & katsastuksessa
  • Renkaat -> Renkaanvaihdon yhteydessä & katsastuksessa
  • Rengaspaineet -> Tarkistetaan TPMS:n lukemat ja täytetään tarvittaessa

1727696863273.png
 
Muun merkkisissä autoissa noita huoltovälejä ylläpidetään, jotta jälkimarkkinaorganisaatio saa töitä. Faktisesti sähköautossa on hyvin vähän huoltokohteita, jotka tarvitsisivat varsinaista ennakoivaa kunnossapitoa jotta osan/järjestelmän elinikä kasvaisi (esim. moottoriöljyt) tai jotta tielle jättäviä vikaantumisia ehkäistään (esim. sytytystulpat). Vikojen korjauksia tietysti tulee, mutta valtaosa niistäkin kannattaa tehdä oireiden perusteella (esim. kolinat alustassa). Perus tarkastushuollon voi toki aika-ajoin teettää ihan oman turvallisuuden takia, jos ei yhtään osaa haistella vikaantumisista indikoivia merkkejä.

Teslaankin kyllä kaipaisin huoltomuistutinta määrätyille huoltokohteille/tarkastushuollolle. Nyt noilla voidaan ajella leasing- tai muussa käytössä vuosikaudet ilman että edes raikkaria vaihdetaan. Se ei ihan riittä tänä päivänä, että ohjekirjaan on kirjattu suositellut huoltotoimenpiteet, jos käyttäjää ei mitenkään niistä muistuteta. Nyt auto muistuttaa ainoastaan "rengashuollon kilometreistä", eli renkaiden kierrättämisestä jota ei suomessa kausirengasvaihtojen takia juurikaan tehdä.

Otetaan tähän esimerkiksi Polestar huolto-ohjelma, minkä satuin netistä löytämään. Jos katsotaan tätä hieman diy-silmin niin tuolta ei löydy ainuttakaan oikeasti kriittistä huoltokohdetta mallilla "moottorivaurio jos et vaihda öljyjä 60 tkm aikana"
  • Huoltovalo -> ei paranna auton kuntoa
  • Jäähdytysnesteen tarkastus -> Ei paranna auton kuntoa. Nesteen tasopinta-anturi tekee tästä ns. huoltovapaan kohteen
  • Ohjauksen tarkistus -> Katsotaan katsastuksessa, tulee lisäksi katsottua itse joka renkaanvaihdon yhteydessä renkaiden kuluma sekä alustan osat silmämääräisesti. Isot väljät alkaa pitää ääntä (kolinaa)
  • Vetarien välykset ja kumit -> Kuten yllä. Todennäköisyys on aika pieni sille, että huolto sattuu nappaamaan hajonneen suojakumin kiinni ennen kuin vetonivel vaurioituu. Siten käytännössä vaihdetaan jos menee rikki (alkaa rutista/ravistaa/tms.)
  • Lasinpesuneste -> Täytetään itse kun auto siitä varoittaa
  • Pyyhkijän sulat -> Vaihdetaan itse kun tarve
  • Valojen toiminta -> Auto ilmoittaa joistain vioista & helppo tarkistaa itse
  • Töötin toiminta -> Toimivuus selviää käytön yhteydessä & katsastus
  • Raikkari -> Helposti itse vaihdettavissa, vaihtamattomuus johtaa hajuihin ja/tai ilmanvaihto-ongelmiin
  • Tuulilasin puhdistus etukameran edestä -> Tässä paikataan jotain teoreettista laatuvirhettä, kun ei toistu enää 1. huollon jälkeen
  • Turvavyöt -> Testataan katsastuksessa, itse käytön yhteydessä
  • Jarrunestetaso -> Anturi varoittaa alhaisesta tasosta
  • Jarrunesteen vaihto -> Tehdään itse tai teetetään. Vaihtamattomuuden ongelmat pitkällä aikavälillä tai rata-ajossa
  • Käsijarrun säätö --> Selviää joka pysäköintikerralla että toimiiko vai ei & katsastuksessa
  • Jarrupalat -> Renkaanvaihdon yhteydessä & katsastuksessa
  • Jarruletkut -> Renkaanvaihdon yhteydessä & katsastuksessa
  • Renkaat -> Renkaanvaihdon yhteydessä & katsastuksessa
  • Rengaspaineet -> Tarkistetaan TPMS:n lukemat ja täytetään tarvittaessa

1727696863273.png
Korealaisissa, riippuen vähän mitä ohjelmaa seuraa on myös öljynvaihdot ja merkistä riippuen jäähdytysnesteen vaihto. Jotain motkotusta taisi hyndai henkilöiltä tullakin kun Ioniq5 sisältää kahta erilaista jäähdytysnestettä joista toinen vähän arvokkaampaa. MEBeissä muistaakseni aika sama kuin tuo pole että ei vaihdeta muuta kuin jarruneisteitä ja raitissuodatinta, perässäkin ikiöljyt, mutta ilmastointihuolto taisi olla 4 v välein.

Muuten noista tarkastushuilloista aika samaa mieltä harvoin ainakaan tuoreemman auton kanssa mitään löytävät. Mersun huollosta aikanaan tuli kyllä hyvä fiilis kun vielä vanhankin auton syynäsivät huolella läpi eikä tarvinnut itse arvailla missä vika. Etenkään kun ei ole sitä tehtaan diagnostiikkatyökalua saatikka nosturin missä heiluttaa autoa. Huollon jälkeen osat netistä tilauksen ja vaihto itse.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 286
Viestejä
4 507 888
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom