Yleistä keskustelua sähköautoista


Muutamia poimintoja:

  • Käytettävissä olevat (netto-) akkukoot ovat 52, 59 ja 77 kilowattituntia (mallinimet 50, 60 ja 85)
  • Huippulataustehot kasvavat akkukoon mukana. Lukemat ovat 145 kW (50), 165 kW (60) ja 175 kW (85).
  • Akustolle löytyy esilämmitys, jonka voi kytkeä myös päälle itse älykkään reittiopastuksen lisäksi.
  • Heijastusnäyttö on saatavilla.
  • Takatavaratilaa löytyy perusmuodossakin 470 litraa, mutta auton keulalla ei ole lainkaan etutavaratilaa.
  • takapenkillä 180-senttinen istuu asiallisen reisituen ansiosta todella mukavasti. Jalkapöydätkin mahtuvat alimmassa asennossakin olevan etuistuimen alle.
  • Elroqit valmistetaan Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

Hyvältähän tuo Elroq vaikuttaa. EV3:lle todella kova kilpailija ja kuluttajan kannalta tämä kilpailuasetelma on suorastaan loistava uutinen.
Olinko sokea, vai oliko mainintaa hinnoista muutakuin kokoluokan halvin, (ID.4 mainittu). Vai kerrotaanko Suomi hinnat myöhemmin.
 
Julki myöhemmin, ainoastaan 50kWh version saksanhinta tiedossa, n. 34k€.
Eli ALV erollakkin nyky ID.3 alle, no ID.3 hinnoista taisi olla postaus että Saksassa jotain ale jolla ID-3 halvin painuu alle 30 000€
Jos tuota verrattiin ID.4 niin eroa jo enemmän. no kilpailee muidekin kun oman konsernin kanssa, mutta viestii sitä että hinnat jatkaa laskua, alkaako toimitusketjut normalisoituu.

Muutama vousi sitten hinnat koko pomsahduksia kun se julkaisun hetki tuli, toivottavasti ei näissä enään niin.
 
Voi se silti kannattava hankinta olla, ei siinä mitään, mutta pelkät määräaikaishuollot eivät kuitenkaan tule maksamaan läheskään noin paljoa.
Näemmä 1. huolto tarvikkeineen oli maksanut omaan Enyaqiin 365 € eli jos nyt vaikka se ~700 € menisi kahteen huoltoon.

Että onko 2300 € paljon rahaa käytännössä 3v lisä"takuusta" ja mielenrauhasta, ~770 € / v. Ehkä hivenen korkea kyllä.

Toki universumi toimii niin, että jos on tuon hankkimista arponut ja päättänyt olla hankkimatta -> kaikki mahdollinen hajoaa heti takuun päätyttyä. Ja vastaavasti jos ottaa, niin ei mitään ongelmia auton omistusaikana.

Varmaan autosta saa vaihdossa jotain euroja myös enemmän, jos on merkkiliikkeen huoltohistoria ja vielä vaikka huoltosopparia jäljellä vaihtaessa. En tiedä.
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:

Mitä ihmettä tää nyt on. Jos kylmänä auton käynnistää niin toki se ottaa minuutin tai kaksi ett lämpeää kuten kaikki autot?

Jos sähköauton nouseva kulutus talvella tulee yllätyksenä niin hieman enemmän olisi varmaan kannattanut selvitellä asioita.

Eiköhän se 30kwh/100kmh ole mahdollinen jossain aivan extreme tilanteessa, viel kun ottaa mukaan esilämmitykset.

Takaveto tuskin auton vika lienee.

Tästä viimeisen kappaleen laturi ja kello selvittelystä en ottanut kyll minkäänlaista selkoa. Esilämmitys päälle kännykästä tai kännykän ajastus aikataulu käyttöön, että auto lämpösenä sopiviin aikoihin automaattisesti.

Sähköinen golffi se ei sentään onneksi ole.
 
Mitä ihmettä tää nyt on. Jos kylmänä auton käynnistää niin toki se ottaa minuutin tai kaksi ett lämpeää kuten kaikki autot?

Jos sähköauton nouseva kulutus talvella tulee yllätyksenä niin hieman enemmän olisi varmaan kannattanut selvitellä asioita.

Eiköhän se 30kwh/100kmh ole mahdollinen jossain aivan extreme tilanteessa, viel kun ottaa mukaan esilämmitykset.

Takaveto tuskin auton vika lienee.

Tästä viimeisen kappaleen laturi ja kello selvittelystä en ottanut kyll minkäänlaista selkoa. Esilämmitys päälle kännykästä tai kännykän ajastus aikataulu käyttöön, että auto lämpösenä sopiviin aikoihin automaattisesti.

Sähköinen golffi se ei sentään onneksi ole.

Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)

Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.
 
Niissä taloyhtiöiden perinteisissä lämmitystolpissa tuskin saa sähköautoa latailla ellei erikseen ole lupaa.
 
Ei tartte ladata vaan lämmittää. Et ole tainnut lukea Linja-Ahon tekstejä koskien sähköautoilua taloyhtiöissä? :geek:
Jos olisit sen auton manuaalin lukenut niin lämmityksen saa etänä päälle älypuhelimen kautta tai mahdollisesti auton asetusten kautta laittaa ajastetuksi. Sillä laturilla ei ole mitään tekemistä sisätilan esilämmityksen kanssa.
 
Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)

Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.

Voihan sitä yksivaihe laturia käyttää esilämmityksen aikana ei se vaan mitenkään riitä korvaamaan sitä sähköä mitä auto ottaa lämmityksessä. ILP Cupra ottaa about 5.5kw sähköä esilämmityksessä, toki jos on 3vaihelaturi josta ottaa yli tuon niin silloin periaatteessa akku pysyy täytenä esilämmityksessä ja ottaa sen tarvittavan energian verkosta. Itse lämmitellyt lähinnä aina pelkällä akulla harvemmin on laturissa kun esilämmitys päällä.

250km on aika oikeaa luokkaa, riippuen toki esilämmitys määrästä akun varassa ja esim. motarin ajamis määristä. Mut niin paljon on käyttö tavoista kiinni että vaikea kellekään antaa tarkkoja lukemia ennenkun ne itse toteaa talvikäytössä. Itsellä menee iso osa esilämmityksiin talven rangesta, mutta se on oma valinta ja yksiä isoja mukavuus tekijöitä sähköllä talvella.
 
Tyyppi haluaa käyttää jostain päähänpinttymästä johtuen antiikkista sisätilanlämmitintä. Eihän sitä mikään estä. Asentaa johtosarjat siinä missä polttomoottoriautoon. Typerää kuin mikä mutta antaa mennä vaan.
 
Jos olisit sen auton manuaalin lukenut niin lämmityksen saa etänä päälle älypuhelimen kautta tai mahdollisesti auton asetusten kautta laittaa ajastetuksi. Sillä laturilla ei ole mitään tekemistä sisätilan esilämmityksen kanssa.

Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
 
Voihan sitä yksivaihe laturia käyttää esilämmityksen aikana ei se vaan mitenkään riitä korvaamaan sitä sähköä mitä auto ottaa lämmityksessä. ILP Cupra ottaa about 5.5kw sähköä esilämmityksessä, toki jos on 3vaihelaturi josta ottaa yli tuon niin silloin periaatteessa akku pysyy täytenä esilämmityksessä ja ottaa sen tarvittavan energian verkosta. Itse lämmitellyt lähinnä aina pelkällä akulla harvemmin on laturissa kun esilämmitys päällä.

250km on aika oikeaa luokkaa, riippuen toki esilämmitys määrästä akun varassa ja esim. motarin ajamis määristä. Mut niin paljon on käyttö tavoista kiinni että vaikea kellekään antaa tarkkoja lukemia ennenkun ne itse toteaa talvikäytössä. Itsellä menee iso osa esilämmityksiin talven ramgesta, mutta se on oma valinta ja yksiä isoja mukavuus tekijöitä sähköllä talvella.

Sen verran tehokas lämmitys ettei ihan tuntikausia tarvitse lämmittää :)
 
10min esilämmitys ei montaa prosenttia akusta vie.
Ja se kyllä myös alkaa sitä akkuakin vähän lämmittelemään ellei sitten mallissa ole vielä erikseen joku akun lämmitys kun käyttää auton esivalmistelua lähtöön. Sehän onkin hyvä lähteä ihan kylmällä akulla saman tien liikkeelle.

Jos haluaa täydellä akulla lähteä niin ei auta kuin hankkia taloyhtiöön auton latauspaikka.
 
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?

Sen verran tehokas lämmitys ettei ihan tuntikausia tarvitse lämmittää :)

Kylmää akkua ei tuollaisen tehomääräm otto häiritse millään tavalla. Tokihan sähkö tolpasta kannattaa ottaa mahdollisuuksien mukaan sähköä jos näin haluaa / range tiukoilla päivän ajoilla, tms mikä nyt syynä onkaan. Mut hienosti auto toimii vaikka esilämmittää -25 pakkasella jääkylmästä akusta mikä ei oo ollu laturissa.

Juu lämmitys on kyll tehokas pienil pakkasil 5min esilämmityskin jo ok. Ei oo ongelmaa kylmyyden kans talvella, paras talviauto lämpenemisen suhteen, toki toi esilämmitys etänä missä vaan parkkisella parantaa kokemusta vr polttiksiin mitä itsellä ollut.
 
Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
Viime talvena oli ajoittain varsin kylmä. Laina-autossa (bensa) oli joku defa-sisäpuhallin max ~1000w. Tunnin oli päällä, ei edes laseista jäät sulaneet ja sisällä edelleen about pakkasta.
Tesla otti samassa kelissä 15 min että suli kaikki lasit ja sisällä autossa +15 astetta. Kyllä vei energiaakin samassa suhteessa. Käytettävyys vaan ihan eri.
(niin, ja sähköautossa ei jumi mikään ohjaustehostin, vaihteisto tai jarrutehostin tai mikään muukaan ole pakkasella "jäykkä". Toistaiseksi toiminut myös teslan "ruutu". ilmeisesti kestää pakkasta.)
 
Viimeksi muokattu:
Keittää aamulla 3 litraa vettä ja laittaa muutaman muovipullon (huom! kaikki muovit eivät kestä kuumuutta muuttamatta muotoaan) kojelaudalle. Avaa tehokkaasti näkymät. Esim. Mehukatti-pulloja olen käyttänyt itse :D
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:
Unohda johdot ja hanki mitä sähköautoilun ammattilaisetkin, polttoainekäyttöinen lisälämmitin. Webastoksikin noita jotkut kutsuvat. Ei tarvitse puljata inhottavien johtojen ja bugaavien appien kanssa. Toimii ja lämpöä tulee.

 

Statistiikka

Viestiketjut
254 526
Viestejä
4 424 241
Jäsenet
73 377
Uusin jäsen
Kopander

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom