Yleistä keskustelua sähköautoista

Oma moraalini joustaa ennemmin kiinalaiseen auton kuin muskmobiiliin

Sinänsä ihan todennäköistä Suomessa, täällähän riittää kaikkia vanhaa Neukkulaakin ihailleita jonoksi asti.

Musk edustaa arvomaailmaltaan oikeistolaista valistusta, kansalaisvapauksia, vastuuta itsestään ja erityisesti sananvapautta. Kiina taas valtiokontrollia ja orjuutta. Jotkut diggaavat edellisestä, toiset taas jälkimmäisestä.
 
Viimeksi muokattu:
Sinänsä ihan todennäköistä Suomessa, täällähän riittää kaikkia vanhaa Neukkulaakin ihailleita jonoksi asti.

Musk edustaa arvomaailmaltaan oikeistolaista valistusta, kansalaisvapauksia, vastuuta itsestään ja erityisesti sananvapautta. Kiina taas valtiokontrollia ja orjuutta. Jotkut diggaavat edellisestä, toiset taas jälkimmäisestä.
Myski ei kyllä edusta millään tavalla valistusta, vapauksia tai sananvapautta. Mutta ehkä tässäkin on esimerkki siitä, miten Neukkulassakin meni propaganda läpi. Jatketaanko nyt sähköautoista?
 
Jatkoin henkilö Elon messias vai narsisti ketjuun
Sinänsä ihan todennäköistä Suomessa, täällähän riittää kaikkia vanhaa Neukkulaakin ihailleita jonoksi asti.

Musk edustaa arvomaailmaltaan oikeistolaista valistusta, kansalaisvapauksia, vastuuta itsestään ja erityisesti sananvapautta. Kiina taas valtiokontrollia ja orjuutta. Jotkut diggaavat edellisestä, toiset taas jälkimmäisestä.
Taitaa sopia Elon messias vai narsisti ketjuun
 
Ei mennä tuohon tässä, eikö YK:lla ole keskustelu hahmosta itsestään? (Ei ki, autot ki ja suht tyytyväinen edelleen)
 
Tekniikka on melko uutta meille tavallisille matosille, joten syystäkin kannattaa olla varovainen ja ehkä pikkaisen skeptinen. Olen pyöritellyt erilaisia akkulaskureita ja kohtalaisen hyvin range näyttäisi pitävän kutinsa. Edellinen omistaja ei ole onnistunut tuhoamaan rangea toistaiseksi. Eniten minua huolettaa äkillinen akun lahoaminen tai hylky katsastuksesta, koska odottamaton akkuvika. Akkukotelo voi ottaa hittiä huomaamatta reunakivestä. Viime viikolla satui kuin Esterin pimpparaudasta, joten muutamat lätäköt tuli ylitettyä, ja hyvä ettei auto jäänyt kiinni yhteen alamäkeen kaupunkialueella. Turkkilainen taksisankari oli tukkinut kadun, joten yritin oikaista vastaantulevien kaistan kautta ja melkoisesti oli vettä kuopassa, ei silti enemmän kuin renkaiden korkeus, you know what I mean :hmm:

Ps. En tiedä onko akku täysin vesitiivis tai ainoastaan roiskesuojattu, ohjekirjan pentele ei kertonut tarinaa loppuun.

Ps. Olen lukenut, katsellut ja pikkaisen kuunnellutkin tarinoita Tessuista, joiden akku sanoo poks pienestäkin pulahduksesta lätäkköön. Sen jälkeen paraskaan täyskasko ei korvaa juuroakaan ja akkuremontti maksaa enemmän kuin auto.

Ps. Oma vakuutuskauppiaani ei uskaltanut ottaa kantaa entä jos tilanteeseen, koskien akkua. Siispä nähtäväksi jää, ja huonoimmassa tilanteessa edessä on perkuleen kallis lasku tai entinen peltilehmä.
Sanoisin, että hieman turhaa skeptisyyttä joka varmasti hälvenee käytön myötä - käytettäväksi nämä on tehty ja lähtökohtaisesti kestävät normaalia käyttöä. Se akkukotelo ei mitenkään huomaamatta kyllä damagea ota, kun mikään lumipenkka tai vastaava kevyt kosketus ei siihen lommoa saa.

Sähköautojen akut on rakennettu vesitiiviiksi, mutta pitkäkestoista veteen upottamista ne eivät kestä. Akku kun ei ole hermeettisesti suljettu, vaan siellä on esim. paine-eron tasaavia venttiileitä jotka voivat päästää vettä läpi akun ollessa uppeluksissa. Laita toki yksikin esimerkki tuollaisesta "pienestäkin pulahduksesta lätäkköön", jossa akku on mennyt sökö, kiinnostaa nähdä.

Realistisesti, suurempi ongelma pohjoisen oloissa tuntuu olevan mahdollinen veden tiivistyminen (kondenssi) akun sisälle lämpötilavaihteluiden vuoksi. Näitä voi alkaa näkemään jo paljonkin esimerkiksi Kokkolan Autohuollon videoilla.

Tästä voi vaikka vähän katsella miten tuota akun kuntoa voi ylläpitää, videon lopussa TL;DW.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Se akkukotelo ei mitenkään huomaamatta kyllä damagea ota, kun mikään lumipenkka tai vastaava kevyt kosketus ei siihen lommoa saa.
Suomalainen Moottori lehti kirjoitti aikanaan testiautostaan joka oli saanut koteloon vaurion joka kolkutteli sitä rajaa missä pitäisi saada lausuntoa. Eikä kuskeilla ollut käsitystä mistä , milloin se oli tullut.

Toki ilman kuulokkeita kuljettajan voisi kuvitella huomaavan erilaiset kosketukset, mökkitiellä, tai PK seudun talvikeleissä jäät, tiukkojen liuskojen pohjakosketukset jne. Ja vaikka huomaisi niin ehkä se on myöhäistä jos jälki on tullut. Koska kuvailluissa oloissa ajaminen on ollut tavallista, perinteistä, ja kuljettajan huomaavia kosketuksia sattuu, niin se pelottaa onko se jollain sähköautomallilla todellinen vaurio riski, ensin se että aiheuttaako katsastuksessa ongelmia ja jos aiheuttaa niin selviääkö niistä maahantuoja kuittauksella, ei haittaa...

Autoissa olisi toki hyvä alla anturointia ja analysointia millä potenttiaalinen vauriotilanteesta varoitettaisiin ja logitettaisiin. Paremmin se kone ne voisi havaita kuin kuski. Siis tässä haen sitä että opitaan tuntemaan riskipaikat ja sitä kautta välttämäään.
 
VW ID.3:n hinta tippui Saksassa alennuksineen lähes 20%. Jos sama alennus tulee Suomeen, niin halvimman mallin saa kohta alle 31 000 €:lla. Eikös ID.3 ole vielä 3-sarjan ohjelmistolla, niin tämä on kai varaston tyhjennystä ennen uutta mallia?

 
VW ID.3:n hinta tippui Saksassa alennuksineen lähes 20%. Jos sama alennus tulee Suomeen, niin halvimman mallin saa kohta alle 31 000 €:lla. Eikös ID.3 ole vielä 3-sarjan ohjelmistolla, niin tämä on kai varaston tyhjennystä ennen uutta mallia?

Luulen että on versio 4 tai jopa 5. Moottori kuitenkin vanha. Jos sekin olisi uusi niin olisi kova diili. Toki aika hyvä vanhallakin tuohon hintaan.
 
Kai siinä Id.3:ssa nyt uusi ohjelmisto tuli, kun keskinäyttökin meni uusiksi?

Sinällään mielenkiintoinen päivitys tuli eteen, kun googlettelin (3.7):
1727798336347.png


e: Näyttäis tulevan uudet 5.0:lla
 
Tänään Skoda julkaisee tämän Enyaqin pikkuvelin. Tabletti näköjään pystytetty edelleen keskelle kojelautaa... ei lupaa hyvää, kun piti olla uuden aikakauden alku. Live alkaa klo 20.30 :

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Luulen että on versio 4 tai jopa 5. Moottori kuitenkin vanha. Jos sekin olisi uusi niin olisi kova diili. Toki aika hyvä vanhallakin tuohon hintaan.
Niinpä tosiaan näyttää olevan softa 5 ja akun esilämmitys myös id.3:ssa. Aika hyvä tarjous siis, jos se rantautuu Suomeenkin, kun samalla hinnalla myydään vuoden vanhoja malleja käytettynä ilman noita uudistuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
Tänään Skoda julkaisee tämän Enyaqin pikkuvelin. Tabletti näköjään pystytetty edelleen keskelle kojelautaa... ei lupaa hyvää, kun piti olla uuden aikakauden alku. Live alkaa klo 20.30 :

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Tämä on siis id.3 sukulainen?
 

Jahas, skoda Elroqqia tuuteriin. Näyttää iha ok mitä siitä muuta sanomaan? Alkaa aika mukavia malleja olla kohta tarjolla tavallisille ihmisille; on Kialta EV3, EV5 ja EV6, Skodalta Enyaqqia ja Elroqqia, VW ID.7 Toureria ja sen sellaista. Peogeot E-5008 ja Renault Scenic. Kohta kait se Model Y Juniper tulee; pakko kait se on ens vuoden alkuun tulla.

Koeajo-syksy tulossa :D...
 

Jahas, skoda Elroqqia tuuteriin. Näyttää iha ok mitä siitä muuta sanomaan? Alkaa aika mukavia malleja olla kohta tarjolla tavallisille ihmisille; on Kialta EV3, EV5 ja EV6, Skodalta Enyaqqia ja Elroqqia, VW ID.7 Toureria ja sen sellaista. Peogeot E-5008 ja Renault Scenic. Kohta kait se Model Y Juniper tulee; pakko kait se on ens vuoden alkuun tulla.

Koeajo-syksy tulossa :D...
Linkissä jotain vikaa mutta video löytyi tuolta kuitenkin. Yllättävää että suksiluukku saatu. Näitä ei kaikissa autoissa ole jostain syystä. Vielä kun saisi pidemmän takuun.
 
Eikö nämä ole ihan oleellisia aiheita kun keskustellaan _yleisesti_ sähköautoista? Musk on käytännössä polkaissut käyntiin koko sähköautomarkkinat.
Tässä ketjussa on tarkoitus keskustella sähköautoista. Muskista keskusteluun on foorumilla oma ketjunsa. Jos keskustelun ensisijainen fokus on autoissa, voi toki siihen liittyen viitata myös Muskiin. Sitä aiemmin ketjussa nähty keskustelu ei kuitenkaan ollut.
 
Sahkoautoista keskusteleminen ja Muskin ja Kiinan vaistely tulee olemaan sitten hiukan lujaa ongelma seuraavat 5 vuotta. Jokainen saa omassa sahkoauto viestissaan viitata Eloniin ja Kiinan mutta jokainen joka ottaa siita takysta kiinno on offtopikissa.
 

Muutamia poimintoja:

  • Käytettävissä olevat (netto-) akkukoot ovat 52, 59 ja 77 kilowattituntia (mallinimet 50, 60 ja 85)
  • Huippulataustehot kasvavat akkukoon mukana. Lukemat ovat 145 kW (50), 165 kW (60) ja 175 kW (85).
  • Akustolle löytyy esilämmitys, jonka voi kytkeä myös päälle itse älykkään reittiopastuksen lisäksi.
  • Heijastusnäyttö on saatavilla.
  • Takatavaratilaa löytyy perusmuodossakin 470 litraa, mutta auton keulalla ei ole lainkaan etutavaratilaa.
  • takapenkillä 180-senttinen istuu asiallisen reisituen ansiosta todella mukavasti. Jalkapöydätkin mahtuvat alimmassa asennossakin olevan etuistuimen alle.
  • Elroqit valmistetaan Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

Hyvältähän tuo Elroq vaikuttaa. EV3:lle todella kova kilpailija ja kuluttajan kannalta tämä kilpailuasetelma on suorastaan loistava uutinen.
 
Hiton nättihän tuo on. Kelpaisi hyvin. Skoda on kyllä vuosien varrella petrannut varsin hyvin.
Skoda tekee kyllä VAG:n autosta järjestään fiksuimpia ratkaisuja ja on todella asiallisen oloinen tapaus tämä Elroq.

Pelkästään tuon ratin ja erityisesti noiden nappien katsominen saa ymmärtämään, että Skodalla taidetaan ajatella vähän sitä ajoneuvon käyttäjääkin.
 
Viimeksi muokattu:

Muutamia poimintoja:

  • Käytettävissä olevat (netto-) akkukoot ovat 52, 59 ja 77 kilowattituntia (mallinimet 50, 60 ja 85)
  • Huippulataustehot kasvavat akkukoon mukana. Lukemat ovat 145 kW (50), 165 kW (60) ja 175 kW (85).
  • Akustolle löytyy esilämmitys, jonka voi kytkeä myös päälle itse älykkään reittiopastuksen lisäksi.
  • Heijastusnäyttö on saatavilla.
  • Takatavaratilaa löytyy perusmuodossakin 470 litraa, mutta auton keulalla ei ole lainkaan etutavaratilaa.
  • takapenkillä 180-senttinen istuu asiallisen reisituen ansiosta todella mukavasti. Jalkapöydätkin mahtuvat alimmassa asennossakin olevan etuistuimen alle.
  • Elroqit valmistetaan Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

Hyvältähän tuo Elroq vaikuttaa. EV3:lle todella kova kilpailija ja kuluttajan kannalta tämä kilpailuasetelma on suorastaan loistava uutinen.

Näinkin pikku juttu, mutta myös 3x isofix (2 takana + 1 edessä), ei oo niitäkään kaikissa. Ei tainnu virran ulosottoa kuitenkaan, et vähä kuitenkin pihtaillaan käytännöllisyyttä? Mikähä tossa V2L on vaikeaa; ois todella kätevä esim. mökillä/metsätöissä/korvessa vaikka mikrolla tai airfryerillä pikku ruuat tekasta. --
Erityishyvä toi suksiluukku. Esim. Volvoissa ja Polestareissa naurettavan pieni, just ja just murtomaasukset menee mut kyllä sille muutakin käyttöö ois.
Tässä Elroqissa hyvä.

Yllättävän hyvä tuote vissiin nyt kuitenkin.
 
Saahan siihen 60kk takuun ku joko ostaa tai tinkaa kaupanpäälle huoltosopparin.
Eikai Skodalla ole jatkotakuita? Huolenpitosopimus ei sellainen ainakaan taida olla?
Ei tainnu virran ulosottoa kuitenkaan, et vähä kuitenkin pihtaillaan käytännöllisyyttä? Mikähä tossa V2L on vaikeaa; ois todella kätevä esim. mökillä/metsätöissä/korvessa vaikka mikrolla tai airfryerillä pikku ruuat tekasta. --
Ei taida. Jos jotain pitäisi veikata, niin ominaisuutta käyttävien / arvostavien osuus vs. ratkaisun lisäkustannus / auton lisääntynyt kompleksisuus on todettu heikoksi vaihtokaupaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Eikai Skodalla ole jatkotakuita? Huolenpitosopimus ei sellainen ainakaan taida olla?
Skodan sivuilla sanotaan näin:
Tiedät autoilun kulusi, kun huolto- ja korjaustoimenpiteet eivät aiheuta talouteesi kulupiikkejä.
• Siirrät riskin ennalta arvaamattomista vioista ja korjaustarpeista meille.

Jos huoltosoppari korjaa hajoamiset niin ei kai sillä väliä onko se nimeltään takuu vaiko mikä?
 
Skodan sivuilla sanotaan näin:
Tiedät autoilun kulusi, kun huolto- ja korjaustoimenpiteet eivät aiheuta talouteesi kulupiikkejä.
• Siirrät riskin ennalta arvaamattomista vioista ja korjaustarpeista meille.

Jos huoltosoppari korjaa hajoamiset niin ei kai sillä väliä onko se nimeltään takuu vaiko mikä?
Noh, VAG:n tuntien hinnoiteltu aivan päin helvettiä ainakin? :D
 
Viimeksi muokattu:
Nopeasti vilkaistuna enyakille pari tonnia yhteensä viideksi vuodeksi. En tiiä miten paljon tuosta ovat määräaikaishuollot että onko paljon vai vähän.
Joo ei missään nimessä paha. Eipä paljoa syytä, miksi tuota ei ottaisi uutta autoa hankkiessa. Ihan perus määräaikaishuolto taitaa maksaa melkein tuon vuosisuoritteen ja varmaan siellä tukivarsistossa yms. jotain vaihdetaan. Itse vaihdatin just aivan takuun loppuvaiheessa pari koiranluuta raamatullisen nitinän vuoksi. Kilsoja n. 41t km.
 
Eipä paljoa syytä, miksi tuota ei ottaisi uutta autoa hankkiessa. Ihan perus määräaikaishuolto taitaa maksaa melkein tuon vuosisuoritteen
Ei nyt ihan sentään. Viiden vuoden ajanjaksolla Skodan sähkäri käy huollossa kahdesti eikä niistä kumpikaan tonnia maksa.

Voi se silti kannattava hankinta olla, ei siinä mitään, mutta pelkät määräaikaishuollot eivät kuitenkaan tule maksamaan läheskään noin paljoa.
 
Skodan sivuilla sanotaan näin:
Tiedät autoilun kulusi, kun huolto- ja korjaustoimenpiteet eivät aiheuta talouteesi kulupiikkejä.
• Siirrät riskin ennalta arvaamattomista vioista ja korjaustarpeista meille.

Jos huoltosoppari korjaa hajoamiset niin ei kai sillä väliä onko se nimeltään takuu vaiko mikä?
Kuullostaa paljon paremmalta kuin joku tyypillinen rajoitettu lisä takuu, tai "vika" vakuutus.

Tosin kuluttajana suhtaudut kriittisesti että kustannus olisi selkeästi enemmän kuin se normaali järkevän hintainen huolto-ohjelma. Siis haen sitä että takuu, virhevastuu niin itse tuotteesta kuin huolloista ei pitäisi jättää laatu autossa kauheasti ylimääräistä riskiä. Paremmalle palvelulle voi toki jyvittää osan.


Ei nyt ihan sentään. Viiden vuoden ajanjaksolla Skodan sähkäri käy huollossa kahdesti eikä niistä kumpikaan tonnia maksa.

Voi se silti kannattava hankinta olla, ei siinä mitään, mutta pelkät määräaikaishuollot eivät kuitenkaan tule maksamaan läheskään noin paljoa.
Jos se kerta maksaa muutaman satasen marmorilla jos ei isoja korjauksia, niin kuullostaa että tinkivaraa jossain parissatonnissa reilusti.
Oletan siis että huolenpito vaatii omistajalta kuitekin vaivaa, eikä tarkoita sitä että huolto heppu käy hakemassa auton huoltoon, jättää sijaisauton siksi aikaa, ja huoltojen välillä sitten täytellään pissapojat ja syksyin keväin käydään vaihtamassa kausirenkaat. (vertaa jotkin täyden palvelun vuokra-autot)
 
Viimeksi muokattu:

Muutamia poimintoja:

  • Käytettävissä olevat (netto-) akkukoot ovat 52, 59 ja 77 kilowattituntia (mallinimet 50, 60 ja 85)
  • Huippulataustehot kasvavat akkukoon mukana. Lukemat ovat 145 kW (50), 165 kW (60) ja 175 kW (85).
  • Akustolle löytyy esilämmitys, jonka voi kytkeä myös päälle itse älykkään reittiopastuksen lisäksi.
  • Heijastusnäyttö on saatavilla.
  • Takatavaratilaa löytyy perusmuodossakin 470 litraa, mutta auton keulalla ei ole lainkaan etutavaratilaa.
  • takapenkillä 180-senttinen istuu asiallisen reisituen ansiosta todella mukavasti. Jalkapöydätkin mahtuvat alimmassa asennossakin olevan etuistuimen alle.
  • Elroqit valmistetaan Škoda Auton päätehtaalla Mladá Boleslavissa.

Hyvältähän tuo Elroq vaikuttaa. EV3:lle todella kova kilpailija ja kuluttajan kannalta tämä kilpailuasetelma on suorastaan loistava uutinen.
Olinko sokea, vai oliko mainintaa hinnoista muutakuin kokoluokan halvin, (ID.4 mainittu). Vai kerrotaanko Suomi hinnat myöhemmin.
 
Julki myöhemmin, ainoastaan 50kWh version saksanhinta tiedossa, n. 34k€.
Eli ALV erollakkin nyky ID.3 alle, no ID.3 hinnoista taisi olla postaus että Saksassa jotain ale jolla ID-3 halvin painuu alle 30 000€
Jos tuota verrattiin ID.4 niin eroa jo enemmän. no kilpailee muidekin kun oman konsernin kanssa, mutta viestii sitä että hinnat jatkaa laskua, alkaako toimitusketjut normalisoituu.

Muutama vousi sitten hinnat koko pomsahduksia kun se julkaisun hetki tuli, toivottavasti ei näissä enään niin.
 
Voi se silti kannattava hankinta olla, ei siinä mitään, mutta pelkät määräaikaishuollot eivät kuitenkaan tule maksamaan läheskään noin paljoa.
Näemmä 1. huolto tarvikkeineen oli maksanut omaan Enyaqiin 365 € eli jos nyt vaikka se ~700 € menisi kahteen huoltoon.

Että onko 2300 € paljon rahaa käytännössä 3v lisä"takuusta" ja mielenrauhasta, ~770 € / v. Ehkä hivenen korkea kyllä.

Toki universumi toimii niin, että jos on tuon hankkimista arponut ja päättänyt olla hankkimatta -> kaikki mahdollinen hajoaa heti takuun päätyttyä. Ja vastaavasti jos ottaa, niin ei mitään ongelmia auton omistusaikana.

Varmaan autosta saa vaihdossa jotain euroja myös enemmän, jos on merkkiliikkeen huoltohistoria ja vielä vaikka huoltosopparia jäljellä vaihtaessa. En tiedä.
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:
 
Pientä lämpötilaa ja jopa kirpeää pakkasta on ollut aamuisin. Auton kun starttaa, olen saanut ensitöikseni lämmitellä tuulilaseja parisen minuuttia, ja vasta sitten uskalta ajaa. Kauniina kesäpäivänä 20km työmatkan keskikulutus oli 13,9 kWh / 100 km. Tänään meni kosteassa ja kylmässä kelissä samanlainen matka 16,6 kWh / 100 km. Tuskin maltankaan odottaa vanhan ajan tappopakkasia ja krapulassa aurattuja kotikatuja, kulutus varmaan retkahtaa 30 kWh / 100 km ellei takaveto ota sitten lumipenkkaan tai mäkeen kiinni :hmm:

Laiskana ihmisenä en ollut tietenkään perehtynyt lämppärin käyttöön. Sähköautossa ei ole varsinaista liitintä moottorilämmittimelle. Joten pitääkö laittaa 1-vaiheinen pikalaturi kiinni parkkipaikan tolppaan ja kääntää kelloon sopivasti aikaa, vai selitänkö ihan höpöjä? Loogisesti ajateltuna semisti modernia sähkörakkinetta tulisi voida lämmittää myös ennakkoon, muulla tavalla kuin pelkästään akkua lataamalla :confused:

Mitä ihmettä tää nyt on. Jos kylmänä auton käynnistää niin toki se ottaa minuutin tai kaksi ett lämpeää kuten kaikki autot?

Jos sähköauton nouseva kulutus talvella tulee yllätyksenä niin hieman enemmän olisi varmaan kannattanut selvitellä asioita.

Eiköhän se 30kwh/100kmh ole mahdollinen jossain aivan extreme tilanteessa, viel kun ottaa mukaan esilämmitykset.

Takaveto tuskin auton vika lienee.

Tästä viimeisen kappaleen laturi ja kello selvittelystä en ottanut kyll minkäänlaista selkoa. Esilämmitys päälle kännykästä tai kännykän ajastus aikataulu käyttöön, että auto lämpösenä sopiviin aikoihin automaattisesti.

Sähköinen golffi se ei sentään onneksi ole.
 
Mitä ihmettä tää nyt on. Jos kylmänä auton käynnistää niin toki se ottaa minuutin tai kaksi ett lämpeää kuten kaikki autot?

Jos sähköauton nouseva kulutus talvella tulee yllätyksenä niin hieman enemmän olisi varmaan kannattanut selvitellä asioita.

Eiköhän se 30kwh/100kmh ole mahdollinen jossain aivan extreme tilanteessa, viel kun ottaa mukaan esilämmitykset.

Takaveto tuskin auton vika lienee.

Tästä viimeisen kappaleen laturi ja kello selvittelystä en ottanut kyll minkäänlaista selkoa. Esilämmitys päälle kännykästä tai kännykän ajastus aikataulu käyttöön, että auto lämpösenä sopiviin aikoihin automaattisesti.

Sähköinen golffi se ei sentään onneksi ole.

Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)

Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.
 
Niissä taloyhtiöiden perinteisissä lämmitystolpissa tuskin saa sähköautoa latailla ellei erikseen ole lupaa.
 
Ei tartte ladata vaan lämmittää. Et ole tainnut lukea Linja-Ahon tekstejä koskien sähköautoilua taloyhtiöissä? :geek:
Jos olisit sen auton manuaalin lukenut niin lämmityksen saa etänä päälle älypuhelimen kautta tai mahdollisesti auton asetusten kautta laittaa ajastetuksi. Sillä laturilla ei ole mitään tekemistä sisätilan esilämmityksen kanssa.
 
Kyllä kyllä, mutta haluan käynnistää auton lämpimänä, joten tolppaa pitäisi päästä hyödyntämään jos vain on edes teoreettisesti mahdollista. Olisi kovin hölmöä tuhlailla kallisarvoista akkukapasiteettia sellaisenaan esilämmitykseen. Sitä varten lämmitystolpat ovat parkkipaikalle asennettu, että niistä saadaan lämmityssähköä, mielellään myös sähköautoille ;)

Ei tullut yllätyksenä, pientä ajatuksenvirtaa liikkeellä päivän ehtoopuolella. Jos kesällä auto kiskoo parhaimmillaan 400 kilometriä täydellä tankilla, olen varautunut jo valmiiksi 200 kilometrin maksimeihin tappopakkasilla. Tosiasiallinen talvi range lienee ehkä 250km ja rapiat päälle, jos yhteen putkeen huristelee, ja ei anna auton päästä jäähtymään esimerkiksi ostarin parkkipaikalle. DC-lataus voi toki auttaa, jos rohkenee raottaa kukkaroa.

Voihan sitä yksivaihe laturia käyttää esilämmityksen aikana ei se vaan mitenkään riitä korvaamaan sitä sähköä mitä auto ottaa lämmityksessä. ILP Cupra ottaa about 5.5kw sähköä esilämmityksessä, toki jos on 3vaihelaturi josta ottaa yli tuon niin silloin periaatteessa akku pysyy täytenä esilämmityksessä ja ottaa sen tarvittavan energian verkosta. Itse lämmitellyt lähinnä aina pelkällä akulla harvemmin on laturissa kun esilämmitys päällä.

250km on aika oikeaa luokkaa, riippuen toki esilämmitys määrästä akun varassa ja esim. motarin ajamis määristä. Mut niin paljon on käyttö tavoista kiinni että vaikea kellekään antaa tarkkoja lukemia ennenkun ne itse toteaa talvikäytössä. Itsellä menee iso osa esilämmityksiin talven rangesta, mutta se on oma valinta ja yksiä isoja mukavuus tekijöitä sähköllä talvella.
 
Tyyppi haluaa käyttää jostain päähänpinttymästä johtuen antiikkista sisätilanlämmitintä. Eihän sitä mikään estä. Asentaa johtosarjat siinä missä polttomoottoriautoon. Typerää kuin mikä mutta antaa mennä vaan.
 
Jos olisit sen auton manuaalin lukenut niin lämmityksen saa etänä päälle älypuhelimen kautta tai mahdollisesti auton asetusten kautta laittaa ajastetuksi. Sillä laturilla ei ole mitään tekemistä sisätilan esilämmityksen kanssa.

Niin saa, tottakai. Mutta mieluummin minä otan lämmityssähkön suoraan tolpasta kuin kylmästä akusta, capiche?
 
Voihan sitä yksivaihe laturia käyttää esilämmityksen aikana ei se vaan mitenkään riitä korvaamaan sitä sähköä mitä auto ottaa lämmityksessä. ILP Cupra ottaa about 5.5kw sähköä esilämmityksessä, toki jos on 3vaihelaturi josta ottaa yli tuon niin silloin periaatteessa akku pysyy täytenä esilämmityksessä ja ottaa sen tarvittavan energian verkosta. Itse lämmitellyt lähinnä aina pelkällä akulla harvemmin on laturissa kun esilämmitys päällä.

250km on aika oikeaa luokkaa, riippuen toki esilämmitys määrästä akun varassa ja esim. motarin ajamis määristä. Mut niin paljon on käyttö tavoista kiinni että vaikea kellekään antaa tarkkoja lukemia ennenkun ne itse toteaa talvikäytössä. Itsellä menee iso osa esilämmityksiin talven ramgesta, mutta se on oma valinta ja yksiä isoja mukavuus tekijöitä sähköllä talvella.

Sen verran tehokas lämmitys ettei ihan tuntikausia tarvitse lämmittää :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 081
Viestejä
4 880 280
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom