- Liittynyt
- 14.08.2023
- Viestejä
- 2 227
Ihan hands down kiinalaisvalmistajan tuote on aina pahempi. Länsimerkit kuten esim. Audi ja WV valmistetaan Kiinassa halvemmista osista, mutta on siellä silti jonkinlainen vastuunkanto, minimitaso ja pohjasuunnittelu johon voi luottaa. Jos on yhtään seurannut Kiinan sisäisiä tapahtumia ja EV-juttuja niin nämä kiinalaiset sähköautot on lähes päivittäin skandaaleissa kunnes valtio sensuroi ne pois somesta. Kiinan sähköautobisnes ja autoteollisuus ylipäätään on valtio erityissuojelussa. Joissain autoissa ei kolarin jälkeen ovet aukea koska "digitaaliset kosketuspinta triggerit", jotkut autot itsestään lyö tallan pohjaan, akkuja räjähtelee vasemmalla ja oikealla, halvat muoviosat repeytyy irti/hajoaa normikäytössä jne.Niin, kumpi on pahempi/parempi
Kiinassa valmistettu eurooppalaisvalmistajan tuote vai Euroopassa valmistettu Kiinalaisvalmistajan tuote.
Toki kun Eurooppaan tullaa tai ylipäätään länsimaihin myydään niin toimitaan todennäköisesti ns. perinteisellä kiinalaistyylillä eli ensimmäiset 1-2 erää jotka menee early adopter väelle ja journalisteille tehdään jossain määrin kunnolla ja kun markkina alkaa luottaa ja kauppa käy niin sitten aletaan hitaasti leikkaamaan osien laadusta, eliniästä yms. ja ongelmia alkaa ilmaantua.
Aikaisemmin jotkut puhuivat siitä ettei kiinalaisilla autoilla ole juurikaan hintaetua. Tämä johtuu siitä että kilpailu on jo sähköautopuolella äärimmäisen kovaa, Kiinassa tehdasduunarien palkat on nousseet jo pitkään ja loppupeleissä akut vain on vitun kalliita. Kaiken lisäksi Kiinan valtio on tunkenut aivan mielettömät määrät rahaa subventointiin jotta maan autoteollisuus on ylipäätään saatu liikkeelle. Jossain vaiheessa on pakko saada jotain takaisin eikä vain tehdä persnettoa joka autolla ja ilmeisesti eurooppalaiset on valittu tämän lystin maksajiksi. Kiinassa samat autot mitä Euroopassa myydään maksaa n. puolet vähemmän. Se ei tosin taida johtua pelkästä subventoinnista koska myös länsimerkit kuten Tesla on paljon halvempia.
Ehkä tässä voi verrannollisesti kysyä itseltä että kumpi on länsimaalaisempi: Kiinassa tehty iPhone vai Itä-Euroopassa kasattu Xiaomi.Ja sitten kun BYD saa tehtaansa Eurooppaan niin onko siella tehty enemman kiinalainen kuin Shainghaista tuotu Tesla?
Viimeksi muokattu: