Yleistä keskustelua sähköautoista

Autonvalmistus pisnestä, ei trendien mukana menemistä etunenässä. Pisnesmielessä tojolla menee hyvin, trendimielessä ei niin hyvin. Tuo voi hyvin olla kuitenkin se kultainen tie pitkässä juoksussa. Voi hyvin olla, että 10 vuoden kuluttua Tesla on kaput ja tojo on taas corollakukkulan kuningas.

Kun nykyinen hybridihölmöily loppuu (ja sehän loppuu kun nykyisten lataushybridien akut alkaa kuolemaan ja niiden arvot sulaa käsiin ja ihmiset hermostuu niihin) niin Toyota voi hyvinkin olla aikamoisessa kusessa.
Miksi hybridien akut kuolisi ja täyssähkisten ei ?
Ja sitä paitti, solid state akut tulevat juuri hybrideihin ekana. ( reilun vuoden kuluttua ).

O
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka Toyota saikin odottamattoman aikalisän, niin ei se silti tyhjästä pysty sähköautoja nyhjäsemään vaan senkin pitää niitä jossain vaiheessa opetella tekemään. Nykytilanteesta, jossa se on isoista selkeästi huonoin sähköautovalmistaja (tai siis ei ole sellainen ollenkaan) on aika pitkä matka siihen, että joskus tekisi niillä voittoa.

Voihan toki olla, että Toyota pelastuu lisenssoimalla joltain itseään paremmalta valmistajalta sähköautotekniikan tehtaita myöten, ja opettelee siinä sivussa tekemään itsekin (tai ostaa jonkun toisen valmistajan) mutta silti sillä on pitkä tie.

Kun nykyinen hybridihölmöily loppuu (ja sehän loppuu kun nykyisten lataushybridien akut alkaa kuolemaan ja niiden arvot sulaa käsiin ja ihmiset hermostuu niihin) niin Toyota voi hyvinkin olla aikamoisessa kusessa.
Kyllähän Toyota valmistautuu tulevaan, en usko, että siitä kannattaa kantaa huolta. Olisin enemmän huolissani niiden valmistajien puolesta, jotka polttavat rahansa pioneerityössä ilman että saavat siitä mitään merkittävää kilpailuetua (markkinaosuus, patentit jne.).

 
Kun nykyinen hybridihölmöily loppuu (ja sehän loppuu kun nykyisten lataushybridien akut alkaa kuolemaan ja niiden arvot sulaa käsiin ja ihmiset hermostuu niihin) niin Toyota voi hyvinkin olla aikamoisessa kusessa.

Toyota väsännyt priuksiaan 90-luvulta lähtien joten en ihan heti usko että nykyisissä niin paljon huonompaa tekniikka että leviää käsiin. Erinomaisestihan ne pitävät hintansa koska ovat niin luotettavia ja pitkäikäisiä.
 
Vaikka Toyota saikin odottamattoman aikalisän, niin ei se silti tyhjästä pysty sähköautoja nyhjäsemään vaan senkin pitää niitä jossain vaiheessa opetella tekemään. Nykytilanteesta, jossa se on isoista selkeästi huonoin sähköautovalmistaja (tai siis ei ole sellainen ollenkaan) on aika pitkä matka siihen, että joskus tekisi niillä voittoa.

Voihan toki olla, että Toyota pelastuu lisenssoimalla joltain itseään paremmalta valmistajalta sähköautotekniikan tehtaita myöten, ja opettelee siinä sivussa tekemään itsekin (tai ostaa jonkun toisen valmistajan) mutta silti sillä on pitkä tie.

Kun nykyinen hybridihölmöily loppuu (ja sehän loppuu kun nykyisten lataushybridien akut alkaa kuolemaan ja niiden arvot sulaa käsiin ja ihmiset hermostuu niihin) niin Toyota voi hyvinkin olla aikamoisessa kusessa.
Maksumuurin takana, mutta kyllä ne nämä täyssähköpanikoijat taitaa kohta olla kusessa. Euroopan autoteollisuus lyönyt sellaiset rätingit pöytään että poliitikot joutuvat nielemään ylpeytensä ja toteamaan että oli liian kunnianhimoinen tavoite.

Eurooppalaisvalmistajista Renaultilla taitaa olla homma parhaiten hallussa, kun jokaisesta henkilöautomallista on olemassa joko hybridi- tai täyssähköversio.
 
Oli aika ylimielinen tavoite ja nyt se iskee takaisin. En yhtään ihmettele, että tätä menoa palattaisiin vielä polttiksiin. Sähköautoilu sitten jää rikkaille.
 
Autonvalmistus pisnestä, ei trendien mukana menemistä etunenässä. Pisnesmielessä tojolla menee hyvin, trendimielessä ei niin hyvin. Tuo voi hyvin olla kuitenkin se kultainen tie pitkässä juoksussa. Voi hyvin olla, että 10 vuoden kuluttua Tesla on kaput ja tojo on taas corollakukkulan kuningas.

Ei asioita opi tekemään jos niitä ei tee ja Toyota ei tee sähköautoja. Ei nykyisillä sähköautoja valmistajillakaan ole yhdessä yössä alkanut auton valmistus sujua. Osa kipuilee edelleen, mistä ihmeestä kumpuaa usko siihen, että ainoastaan Toyota pystyy siihen mihin muut eivät.

Miksi hybridien akut kuolisi ja täyssähkisten ei ?

Hybridien akut on paljon pienempiä jolloin niitä rasitetaan monin verroin enemmän kuin sähköautojen akkuja. Niissä tulee syklit täyteen, akkujen kapasiteetti hukkuu aivan onnettomaksi ja sen jälkeen akut pitää vaihtaa.

Ja sitä paitti, solid state akut tulevat juuri hybrideihin ekana. ( reilun vuoden kuluttua ).

Kyllä, ja Tesla tuo rakettivoimalla toimivan Roadsterin ja täysi itseajavuuskin on lähes valmis. Ja

Sillä ei ole mitään väliä mitä joku epäuskottava huru-ukkeli tai höpöhöpöfirma lupaa joka vuosi, oli sitten kyseessä Elon Musk ja Tesla tai sitten Toyota.

Ennenkuin Toyotan linjastolta pukkaa hybridejä joissa on taika-akkuja jotka kestää montaa kertaa enemmän syklejä kuin nykyiset akut, on se lähinnä samanlainen katteeton höpöhöpö lupaus kuin nekin mitä Elon Muskin hähämäistä käsistä valuu Twitteriin.
 
Oli aika ylimielinen tavoite ja nyt se iskee takaisin. En yhtään ihmettele, että tätä menoa palattaisiin vielä polttiksiin. Sähköautoilu sitten jää rikkaille.
Jep. Suomalaisten olisi pitänyt opettaa eurooppalaisille sanonta "ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa". Tässä käy luultavasti niin että se hybridivaihe, jota ei täyssähkökiihkossa suostuttu edes ajattelemaan, tulee nyt väistämättä. EU-poliitikot pelasivat upporikasta tai rutiköyhää ja epäonnistuivat.
 
Oli aika ylimielinen tavoite ja nyt se iskee takaisin. En yhtään ihmettele, että tätä menoa palattaisiin vielä polttiksiin. Sähköautoilu sitten jää rikkaille.

Uusien autojen ostaminen jää rikkaille. Loput voivat sitten ostaa käytettynä mitä haluavat, käyttövoimavalinta vapaa.

Halvin VW Golf manuaalivaihteistolla ja polttomoottorilla maksaa jo yli 30 k€ Suomen hinnastossa... Vertailun vuoksi halvin ID3-malli lähtee 38 k€:sta.
 
Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.
 
Viimeksi muokattu:
Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.
Ei taida kaikkia kiinnostaa ajaa millään tonnipommilla.
 
Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.
Kaikilla ei ole varaa uuteen sähkäriin. Osalla ei ole edes varaa ruokaan. Jos sinä tykkäät ajella jollain 40v. vanhalla autolla niin ei se ole minulta pois. Eikä varmaan sinulta pois jos minä tykkään ajella uusilla. Ehkä sitten eläkepäivillä ostat jonkun auton joka oli uutena minulla?
 
Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.

Tämä keskustelunaihe toistuu aina tasaisin väliajoin ja joka kerta se on yhtä turhaa. Ostettaessa uutta autoa maksetaan muustakin kuin siitä onko se sähkö vai ei.

2k pommilla ajaessa ajat 2k pommilla. Kuka haluaa ajaa 2k pommilla jos on varaa ajaa jollain muulla? Ei kukaan.

Uusi 40k auto oli se sitten sähkö, bensa, diesel, kaasu on monta kertaluokkaa turvallisempi, mukavampi, vaivattomampi jne jne. kuin se 2k pommi.

Ainoa järkevä vertauskohta 40k uudelle sähköautolle on vastaavanhintainen muun käyttövoiman auto.
 
Uusien autojen ostaminen jää rikkaille. Loput voivat sitten ostaa käytettynä mitä haluavat, käyttövoimavalinta vapaa.

Halvin VW Golf manuaalivaihteistolla ja polttomoottorilla maksaa jo yli 30 k€ Suomen hinnastossa... Vertailun vuoksi halvin ID3-malli lähtee 38 k€:sta.
Uusia autoja kyllä menisi mutta niiden hinnat ovat todella korkeat täällä verrattuna Keski-Eurooppaan. Siellä oli todella suuret tuet ja sen takia Suomeenkin niitä sieltä tuodaan paljon.
Sen takia ei ole järkevää ostaa Suomesta uutta, ellei ole pätäkkää maksaa pois kun käytetyn saa niin paljon halvemmalla. Toki korot vielä hidastavat tätä kun käytetyissä ne ovat aika kovat.
Tuet pilasi sähköautomarkkinat, koska niiden avulla valmistajat myivät kalliita autoja "halvalla" ja näiden kustannuksia ei tarvinnut laskea. Nyt kun ei ole tukia, niin hinnat ovat liian kovat.
Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.
Porukka ostaa pitkällä pätkällä näitä ja suurella loppuerällä. Mutta se iskee nyt nilkkoihin kun tuet pilasi nämä. Jobbarit tuo ulkomailta halvempaa autoa mitä Suomesta saa.
 
Viimeksi muokattu:
Oli aika ylimielinen tavoite ja nyt se iskee takaisin. En yhtään ihmettele, että tätä menoa palattaisiin vielä polttiksiin. Sähköautoilu sitten jää rikkaille.
Tähän en kyllä usko, kehitystrendit ovat selviä ja akkujen hinnat edelleen laskevat selvästi, tekniikka paranee. Polttomoottorivoimalinja on paljon monimutkaisempi ja hyvin pitkälti valmis, ei sillä ole oikein mitään mihin mennä.

Kysymys on lähinnä siitä, että ylipäätään uusiin autoihin ei ole varaa etenkään Suomessa, joten kehitys tulee olemaan hidasta. Ja hybridit voi pitää pintansa pitkäänkin, joskin uskon että hyvät täyssähköt alittaa niidenkin hinnan jossain kohtaa, jolloin enemmistö tulee päätymään täyssähköön, jos uutta autoa ostaa.
 
Tähän en kyllä usko, kehitystrendit ovat selviä ja akkujen hinnat edelleen laskevat selvästi, tekniikka paranee. Polttomoottorivoimalinja on paljon monimutkaisempi ja hyvin pitkälti valmis, ei sillä ole oikein mitään mihin mennä.

Kysymys on lähinnä siitä, että ylipäätään uusiin autoihin ei ole varaa etenkään Suomessa, joten kehitys tulee olemaan hidasta. Ja hybridit voi pitää pintansa pitkäänkin, joskin uskon että hyvät täyssähköt alittaa niidenkin hinnan jossain kohtaa, jolloin enemmistö tulee päätymään täyssähköön, jos uutta autoa ostaa.
Suomessa kaikki on kallista.
Olisi ollut parempi vain pitkittää vihreää siirtymistä ja antaa valmistajien painaa kustannuksia alas.
 
Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.
Kohta taitaa jotain Leafeja tms. saada tuohon 2k€ hintaan joten kannattaa vertailla ehkä sellaiseen jos ominaisuudet muuten sopii.

Meillä pihassa 2 x 2k€ pommi ja yksi uusi suristin. Hyvänä vuonna tuollainen muutama satanen riittää noiden pommien normi huoltoihin. Huonompina vuosina menee suurinpiirtein auto arvo osiin kun aletaan kansipahveja, suutttimia, turboja ja alustan osia vaihtamaan isolla kädellä. Ja tietysti tämä kaikki edullisuus perustuu siihen että pystyy itse tekemään kaikki huollot ja korjaukset. Jos pitäisi pajalle viedä aina niin äkkiä 40k€ täyssähkö tulisi halvemmaksi etenkin kun meillä toinen vie 8l/100km dieseliä ja toinen 12l/100km bensaa.
 
Alkaa tekkiläinen elämämäntapa tulla tutuksi.

Tässä miettinyt että aika paljon pitäis ajella että 40k€ täyssähköauto tulis halvemmaksi ja kuittais ne kustannukset mitkä tulee 2k pommilla ajeltua nykyään.
2k€ pommilla huoltokustannukset 100€ per vuosi varaosiin ja huollot sen sen sama 100€ per vuosi.

Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ennemän 85 Corolla kuin täyssähkö.
Miksi?
Koska tuohon 85 Corollaan on vara.
Samaten teltassa on halvempaa asua kun asunnossa jne. Silti jotkut asuu miljoonien arvoisessa asunnossa ja jotkut sillan alla.

Jotenkin aina ihmetyttää tämä, sähköautot ei voi yleistyä kun kaikilla ei ole niihin varaa, höpinät. Ei kaikilla tietenkään ole, mutta monilla on. Lisäksi toiset ajavat vähän enemmän, itselläni menisi pelkkään bensaan jollain 85 corollalla yli 6000€/v joten uusi sähköauto ei yllättäen olekaan enää niin kallis.

Ehkä tämä tulee siitä kun kakki media on täynnä itkuvirsiä siitä kuinka on tiukkaa ja toimeentulotuki ei riitä ja asumistukia leikataan jne. Tämä siis aina kun puhutaan taloudesta, esimerkkinä on aina henkilöt joilla ei ole varaa mihinkään, mutta suomessakin on aika iso osa ihmisitä ihan töissä käyviä ja riittää helposti rahat asuntoon ja sähköautoon.
 
Tällä forumilla puhutaan ihan kasuaalisti että kaikilla olis vara 40k€ täyssähköön?

Ei pidä paikkansa. Painopiste on viime keskusteluissa ollut 50-60 tonnin sähköautoissa, jopa kalliimmissa.

Tokihan täällä useimmilla on palkat yli 5 tonnia kuussa mutta aika ison määrän rahaa laittavat autoihin. Varmaan autojen muuttuminen enemmän tietokoneeksi kiinnostaa.

Kannattaisi maahantuojien mainostaa täällä enemmän, varmaan jotain hiljaisia bulvaaneja onkin.
 
Monet pienituloiset ovat ryhmissä kehuneet päätyneensä esim käytettyyn Leaffiin ihan puhtaasti matematiikalla; se vaan on ylivoimaisen halpa hoitaa lapsiperheen kulkupuoli kun ajamiset eivät vaadi sitä satoja kilometrejä kodin ulkopuolelle.

Kotilataamisella ylivoimaisen edullista. Vakuutukset ja rengaskulut edelleen samaa tasoa, mutta se polttoaine ja huollot tekee eroa koko ajan enemmän mitä pidemmälle aikajanaa tassutetaan.
 
Autonvalmistus pisnestä, ei trendien mukana menemistä etunenässä. Pisnesmielessä tojolla menee hyvin, trendimielessä ei niin hyvin. Tuo voi hyvin olla kuitenkin se kultainen tie pitkässä juoksussa. Voi hyvin olla, että 10 vuoden kuluttua Tesla on kaput ja tojo on taas corollakukkulan kuningas.
Kuulostaa ihan Nokialta aikoinaan. Apple (Tesla) teki erilaisen tuotteen ja alussa ei uskottu että siitä on mihinkään kun ei ole edes MMS viestejä eikä kestä tiputtamista. Keskityttiin bisneksen tekemiseen eikä trendeihin, ja Symbianilla (polttomoottoriautoilla) tehtiin hitokseen rahaa. Jälkikäteen sitten ehkä lisensioidaan joltain muulta valmistajalta ja koitetaan pelastaa mitä pelastettavissa on. Isot ja byrokraattiset firmat kääntyy joskus liian hitaasti, varsinkin jos sen hetkisellä tuotteella tehdään vielä sillä hetkellä hyvät voitot.

Asiasta aiheeseen, kävin koeajamassa BMW i4 M50 kulkineen. Oli kyllä todella positiivinen yllätys. Odotin jotain kireää sporttivehjettä, mutta sehän oli suorastaan mukava ajeltava. Tuntui heti että tällä ajelisi kyllä pitempääkin siirtymää. Hinnatkin laskeneet mukavasti. Ja helposti lähestyttävä jos ei ole sähköautoja ajelut, ei korosta sähköautouttaan juurikaan. Voisi olla hyvä välivaihde ennen kuin tottuu noihin iso ipad keskellä tyylisiin ratkaisuihin. Toki ikä alkaa jo näkyä verrattuna uusiin julkaisuihin, mutta onpahan ainakin hyvin koeponnistettua tekniikkaa. Kontti riittävän iso ja helppo lastata, etupenkillä hyvät oltavat, takapenkki vähän pienehkö. Ei huono hintaisekseen.
 
Monet pienituloiset ovat ryhmissä kehuneet päätyneensä esim käytettyyn Leaffiin ihan puhtaasti matematiikalla; se vaan on ylivoimaisen halpa hoitaa lapsiperheen kulkupuoli kun ajamiset eivät vaadi sitä satoja kilometrejä kodin ulkopuolelle.

Kotilataamisella ylivoimaisen edullista. Vakuutukset ja rengaskulut edelleen samaa tasoa, mutta se polttoaine ja huollot tekee eroa koko ajan enemmän mitä pidemmälle aikajanaa tassutetaan.
Pienituloinenkin on käsityksenä suhteellinen. Toki jos perheen toisen osapuolen ajot on vaikka muutama kilometri suuntaansa lapset tarhaan ja itse töihin, halpa ykköskoppainen Leaf kakkosautona riittää hyvin ja olisi myös omasta mielestäni fiksumpi ostos kuin muutaman tonnin bensavehje. Halvin 24 kWh malli näkyy olevan nettiautossa 4 000 EUR. Range 80 km, ei tosin tietoa, missä lämpötilassa.
 
Hei. Ostin vähänajetun Cupra Born Eboostin alkukesästä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut katua päätöstä. Olen vielä skeptinen akun kestävyyden suhteen. Olen yrittänyt ladata pääasiallisesti AC virralla ja rajoitetulla teholla joten 3-vaihelataus ottaa 5 - 6 kilowattia keskimäärin ja 1-vaihelataus 1 - 2 kilowattia. Autoa on latailtu 15 - 80 prosentin välillä ja pisimmille reissuille on ladattu täyteen. Jos uskon valmistajan ohjekirjaa, toimintani pitäisi taata akulle pitkäikäinen kesto. Löytyykö teidän mielestä edellä kuvatussa toiminnassa vielä optimoitavaa vai toiminko aivan väärin akun kestävyyden kannalta?
Kysyn vielä onko määräaikaishuollon yhteydessä mahdollista mitata akun kunto ja maksimikapasiteetti? Huoltopaikka saisi löytyä mielellään Espoon suunnalta tai puolentunnin matkan päästä.
 
Hei. Ostin vähänajetun Cupra Born Eboostin alkukesästä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut katua päätöstä. Olen vielä skeptinen akun kestävyyden suhteen. Olen yrittänyt ladata pääasiallisesti AC virralla ja rajoitetulla teholla joten 3-vaihelataus ottaa 5 - 6 kilowattia keskimäärin ja 1-vaihelataus 1 - 2 kilowattia. Autoa on latailtu 15 - 80 prosentin välillä ja pisimmille reissuille on ladattu täyteen. Jos uskon valmistajan ohjekirjaa, toimintani pitäisi taata akulle pitkäikäinen kesto. Löytyykö teidän mielestä edellä kuvatussa toiminnassa vielä optimoitavaa vai toiminko aivan väärin akun kestävyyden kannalta?
Kysyn vielä onko määräaikaishuollon yhteydessä mahdollista mitata akun kunto ja maksimikapasiteetti? Huoltopaikka saisi löytyä mielellään Espoon suunnalta tai puolentunnin matkan päästä.
Kuulostaa akkuahditukselta. Teet aivan oikein latauksien kanssa, mutta AC latausnopeutta ei tarvitse rajoittaa akun kestoa ajatellen. Se on täydelläkin teholla todella hidasta latausta kun lataus kuitenkin kestää tuntikausia tyhjästä täyteen. Kovaa ajoa vaan, turha numerotieto jostain akun kunnosta lisää vaan ahdistusta riippumatta siitä mikä se numero on, koska et voi tehdä sille mitään. Ennen kauppaa sen voi mitata koska se voi vaikuttaa hintaan, mutta kun osto on tehty niin mitäpä sillä enää väliä on. Se näkyy kyllä kilometrien pienenemisenä kun se alkaa vanhentumaan kunnolla, sitä ennen sillä ei ole merkitystä (kuin ehkä ennen ostoa) eikä sille mitään ole muutenkaan tehtävissä tuon enempää mitä nyt teet.
 
Hei. Ostin vähänajetun Cupra Born Eboostin alkukesästä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut katua päätöstä. Olen vielä skeptinen akun kestävyyden suhteen. Olen yrittänyt ladata pääasiallisesti AC virralla ja rajoitetulla teholla joten 3-vaihelataus ottaa 5 - 6 kilowattia keskimäärin ja 1-vaihelataus 1 - 2 kilowattia. Autoa on latailtu 15 - 80 prosentin välillä ja pisimmille reissuille on ladattu täyteen. Jos uskon valmistajan ohjekirjaa, toimintani pitäisi taata akulle pitkäikäinen kesto. Löytyykö teidän mielestä edellä kuvatussa toiminnassa vielä optimoitavaa vai toiminko aivan väärin akun kestävyyden kannalta?
Kysyn vielä onko määräaikaishuollon yhteydessä mahdollista mitata akun kunto ja maksimikapasiteetti? Huoltopaikka saisi löytyä mielellään Espoon suunnalta tai puolentunnin matkan päästä.
Todennäköisesti ainoa muutettava asia olisi ladata AC latauksella täysiä, häviöt voi olla suhteellisesti pienempiä niin. Muuten tuolla lataustavalla muuten ehjän akun tulisi kyllä kestää kilometrejä, vaikka aina voi tulla yllätyksiä mihin et olisi edes voinut vaikuttaa.
 
Jep, kuten jo muut totesikin niin AC latauksessa tehoa ei tarvitse auton takia rajoittaa.

Varaustasoa kannattaa sitten taas rajoittaa. Akku ottaa hieman itseensä jos sen lataa 100% varaukseen ja jättää pidemmäksi ajaksi seisomaan.

Eli jos on tiedossa pidempi reissu mihin haluaa lähteä täydellä akulla niin lataa täyteen vasta edellisen yönä tms.
 
Kohta tulee varmasti parempia kulutusmittauksia. En itsekään ymmärrä mihin se range merkittävästi kuluu id.7 GTX vs Pro S, missä olisi sama kori ja sama akkukoko vertailtu keskenään. GTX taitaa painaa n. 100 kiloa enemmän vastaavaan non-GTX:ään verrattuna, mutta en usko sen olevan niin merkittävä tekijä. Onko etuakselilla sitten merkittävästi suurempi vastus moottorin kanssa? Outoa sekin. Vai onko kyse jostain muusta, esim. GTX käynnistyy Sport-modessa, mikä jarruttaa etuakselilla kun nostat jalan kaasulta myös D-moodissa (jotta paino siirtyisi hieman eteen ja auto kääntyisi rivakammin). Ehkä labra-testissä tuommoisella on yllättävä vaikutus WLTP-rangeen.

Itse oletan että reaalimaailmassa range-ero ei ole niin suuri kuin WLTP antaa ymmärtää. Ehkä Pro S on ylioptimistinen ja GTX realistisempi.

Ai että on mukavaa kun aiemmat oletukset näyttävät osuvan oikeaan! Tosin tässä pystyi ihan järjellä tekemään valistuneen arvauksen.

Norjalaiset kävivät koeajamassa eri ID.7 versioiden kulutuksia maantiellä identtisissä olosuhteissa ja yllättäen GTX versio oli vain n. 5% isommalla kulutuksella sisarmalleihinsa nähden. Mallien virallinen WLTP ero on kuitenkin luokkaa 20% (Pro S ~20% pidempi range 686 vs GTX 574 km).

Norjalaisten koeajon foorumipostaus, mikä sisältää kattavasti myös muuta autoista tehtyjä havaintoja:
GRUNDIG SAMMENLIGNING VW ID. 7 GTX stasjonsvogn (86kWh)vs ID. 7 PRO stv. (77kWh)
 
Hei. Ostin vähänajetun Cupra Born Eboostin alkukesästä. Tähän mennessä ei ole tarvinnut katua päätöstä. Olen vielä skeptinen akun kestävyyden suhteen. Olen yrittänyt ladata pääasiallisesti AC virralla ja rajoitetulla teholla joten 3-vaihelataus ottaa 5 - 6 kilowattia keskimäärin ja 1-vaihelataus 1 - 2 kilowattia. Autoa on latailtu 15 - 80 prosentin välillä ja pisimmille reissuille on ladattu täyteen. Jos uskon valmistajan ohjekirjaa, toimintani pitäisi taata akulle pitkäikäinen kesto. Löytyykö teidän mielestä edellä kuvatussa toiminnassa vielä optimoitavaa vai toiminko aivan väärin akun kestävyyden kannalta?
Kysyn vielä onko määräaikaishuollon yhteydessä mahdollista mitata akun kunto ja maksimikapasiteetti? Huoltopaikka saisi löytyä mielellään Espoon suunnalta tai puolentunnin matkan päästä.

Jos lähtökohta on se että akkutakuun aikana valmistaja ei oikeastaan voi olla varma mitä sillä tehdään, joten olettaisin akun kestävän vähintään akkutakuun ajan hyvässä kunnossa
Ai että on mukavaa kun aiemmat oletukset näyttävät osuvan oikeaan! Tosin tässä pystyi ihan järjellä tekemään valistuneen arvauksen.

Norjalaiset kävivät koeajamassa eri ID.7 versioiden kulutuksia maantiellä identtisissä olosuhteissa ja yllättäen GTX versio oli vain n. 5% isommalla kulutuksella sisarmalleihinsa nähden. Mallien virallinen WLTP ero on kuitenkin luokkaa 20% (Pro S ~20% pidempi range 686 vs GTX 574 km).

Norjalaisten koeajon foorumipostaus, mikä sisältää kattavasti myös muuta autoista tehtyjä havaintoja:
GRUNDIG SAMMENLIGNING VW ID. 7 GTX stasjonsvogn (86kWh)vs ID. 7 PRO stv. (77kWh)

Olisi mielenkiintoista tietää onko WLTP sekä tuo testi tehty samoilla renkailla
 
Monet pienituloiset ovat ryhmissä kehuneet päätyneensä esim käytettyyn Leaffiin ihan puhtaasti matematiikalla; se vaan on ylivoimaisen halpa hoitaa lapsiperheen kulkupuoli kun ajamiset eivät vaadi sitä satoja kilometrejä kodin ulkopuolelle.

Kotilataamisella ylivoimaisen edullista. Vakuutukset ja rengaskulut edelleen samaa tasoa, mutta se polttoaine ja huollot tekee eroa koko ajan enemmän mitä pidemmälle aikajanaa tassutetaan.

MY23 isoakkusta 59 kWh koitin tyrkyttää vaimolle mut oli kyllä paska auto:

-koeajoon hakiessa koeajoyksilö jäi pihalle jumiin/tilttiin kirskumaan pakittaessa ulos hallista, myyjä hyppäs ulos ja haki parkista oman samanlaisen työsuhdeautonsa meille toiseksi koeajoautoksi kun eka jumi
-tärskäyttää töyssyissä pirun kovaa, ihan ku jouset pohjais joka kuopassa/töyssyssä, alusta suunniteltu varmaan vaan pienemmälle akulle?
-helvetin hidas lataamaan (1-vaihe tai chademo), ei voi lähteä mihinkään kauemmas
-penkin säädöt ja ajoasento surkee
-vaimo sano et penkkien verhoilu näyttää sen pappavainaan pitkiltä kalsareilta
-lapset huusi kyydissä koeajolla takapenkiltä että "ihan paska ja kuuma auto, tänne paistuu tai vaihtoehtoisesti jäätyy" kun 16 asteella puhalsi palveltavan kylmää ja 16,5 asteella autoon läkähtyi elokuisena pilvisenä päivänä -> perus Nissan-"automaatti"-ilmastointi
-radio ihan paska, oli muka rikki ja oltais korjattu mut koeajoin myöhemmin toisenkin missä oli ihan yhtä paska
-infotainment huono vitsi
-ajeltiin siis toistekin (talvella), ei siedä etutörmäysvaroitin yhtään huurua/pakkasta/vesipisaraa tai muuten vaan vilkkuu se keltainen törmäysvarottimen kuva kaiket matkat
-ulospäin diggasin ulkonäöstä tosi paljon...

En ihmettele, miks möivät isoakkuiset vikat niin halvalla ja miks noita pikkuakkusia on vieläkin kaupan "uutena". Halpa ois ollu mut ei tolla kyllä kärsi ajella, on rouvan MY21 Xceedistäkin kuin hyppäis 15 vuotta taaksepäin kehityksessä + ajettavuudessa.

Mitehän kauhee sellanen 1st gen sammakkosilmä-Lefa mahtaa olla?
 
Kuulostaa ihan Nokialta aikoinaan. Apple (Tesla) teki erilaisen tuotteen ja alussa ei uskottu että siitä on mihinkään kun ei ole edes MMS viestejä eikä kestä tiputtamista. Keskityttiin bisneksen tekemiseen eikä trendeihin, ja Symbianilla (polttomoottoriautoilla) tehtiin hitokseen rahaa. Jälkikäteen sitten ehkä lisensioidaan joltain muulta valmistajalta ja koitetaan pelastaa mitä pelastettavissa on. Isot ja byrokraattiset firmat kääntyy joskus liian hitaasti, varsinkin jos sen hetkisellä tuotteella tehdään vielä sillä hetkellä hyvät voitot.
Nokia-vertauksen voi nähdä myös niin, että markkina on aina avoin uusille tulokkaille, jos pystyy tekemään hyvän tuotteen ja markkinoimaan sitä onnistuneesti. Eli sähköautoilun nykyiset edelläkävijät voivat olla huomisen häviäjiä myös siinä sähköautomarkkinassa. Nokian valta-asema matkapuhelimissa kesti n. 10 vuotta. Eli ei se ollut mikään pitkä aika sekään. Tesla on tainnut olla jo pitempään sähköautoilun kärjessä, eli onko se jo se Nokia eikä niinkään Apple...?
 
Viimeksi muokattu:
MY23 isoakkusta 59 kWh koitin tyrkyttää vaimolle mut oli kyllä paska auto:
...
En ihmettele, miks möivät isoakkuiset vikat niin halvalla ja miks noita pikkuakkusia on vieläkin kaupan "uutena". Halpa ois ollu mut ei tolla kyllä kärsi ajella, on rouvan MY21 Xceedistäkin kuin hyppäis 15 vuotta taaksepäin kehityksessä + ajettavuudessa.

Mitehän kauhee sellanen 1st gen sammakkosilmä-Lefa mahtaa olla?
Leafin edullisuus ja erinomaisuus kumpuaa siitä kun tarve ei ole pitkille matkoille ja lähtökohtana tonni(e)n pommi. Tällöin saattaa tulla myös ominaisuuksissa aikamatkaa eteenpäin kaiken muun sähköautoiluun liittyvän upeuden lisäksi.
 
MY23 isoakkusta 59 kWh koitin tyrkyttää vaimolle mut oli kyllä paska auto:

-koeajoon hakiessa koeajoyksilö jäi pihalle jumiin/tilttiin kirskumaan pakittaessa ulos hallista, myyjä hyppäs ulos ja haki parkista oman samanlaisen työsuhdeautonsa meille toiseksi koeajoautoksi kun eka jumi
-tärskäyttää töyssyissä pirun kovaa, ihan ku jouset pohjais joka kuopassa/töyssyssä, alusta suunniteltu varmaan vaan pienemmälle akulle?
-helvetin hidas lataamaan (1-vaihe tai chademo), ei voi lähteä mihinkään kauemmas
-penkin säädöt ja ajoasento surkee
-vaimo sano et penkkien verhoilu näyttää sen pappavainaan pitkiltä kalsareilta
-lapset huusi kyydissä koeajolla takapenkiltä että "ihan paska ja kuuma auto, tänne paistuu tai vaihtoehtoisesti jäätyy" kun 16 asteella puhalsi palveltavan kylmää ja 16,5 asteella autoon läkähtyi elokuisena pilvisenä päivänä -> perus Nissan-"automaatti"-ilmastointi
-radio ihan paska, oli muka rikki ja oltais korjattu mut koeajoin myöhemmin toisenkin missä oli ihan yhtä paska
-infotainment huono vitsi
-ajeltiin siis toistekin (talvella), ei siedä etutörmäysvaroitin yhtään huurua/pakkasta/vesipisaraa tai muuten vaan vilkkuu se keltainen törmäysvarottimen kuva kaiket matkat
-ulospäin diggasin ulkonäöstä tosi paljon...

En ihmettele, miks möivät isoakkuiset vikat niin halvalla ja miks noita pikkuakkusia on vieläkin kaupan "uutena". Halpa ois ollu mut ei tolla kyllä kärsi ajella, on rouvan MY21 Xceedistäkin kuin hyppäis 15 vuotta taaksepäin kehityksessä + ajettavuudessa.

Mitehän kauhee sellanen 1st gen sammakkosilmä-Lefa mahtaa olla?
Varmasti näin, mutta tommosen Leafin ostamisen pointti ei ehkä ole ajonautinto vaan se että sen saa muutamalla tonnilla ja ajaminen on halpaa. Verrokkina lähinnä siis joku halpa polttomoottoriauto.

Jos tarvittaisi toinen auto satunnaiseen kaupassakäyntiin tms niin leaf olisi omalla listalla aika korkealla, juurikin siis tuollainen muutaman tonnin peli. En ole koskaan koittanutkaan kyllä, mutta lyhyet matkat menee varmasti huonoilla penkeillä ja ilman radiotakin jne.
 
Olisi mielenkiintoista tietää onko WLTP sekä tuo testi tehty samoilla renkailla

Se noissa saattaa kyllä olla suurin selittävä tekijä. Ainakin kun konfiguraattoria pelaa, niin Pro S mallit on 19 tuumaisilla ja GTX:ään valittavissa vaan 20/21 tuumaiset. Jos Pro S:ään valitsee samat 20 tuumaiset, niin sen WLTP tippuu 644 kilometriin, millä ero on vielä iso ~ 10%, mutta jo jonkin verran lähempänä.
 
Varmasti näin, mutta tommosen Leafin ostamisen pointti ei ehkä ole ajonautinto vaan se että sen saa muutamalla tonnilla ja ajaminen on halpaa. Verrokkina lähinnä siis joku halpa polttomoottoriauto.

Jos tarvittaisi toinen auto satunnaiseen kaupassakäyntiin tms niin leaf olisi omalla listalla aika korkealla, juurikin siis tuollainen muutaman tonnin peli. En ole koskaan koittanutkaan kyllä, mutta lyhyet matkat menee varmasti huonoilla penkeillä ja ilman radiotakin jne.

Joo kyllähän se jos on madaltuneet odotukset jne. ja millään ei mitään väliä. Ois tosiaan MY21 Xceed vaihtunu parin tonnin välirahalla MY23 isoakkuseen Lefaan 0,49 % korko jne. mut ei pystyny. Olin innoissani et nyt tuloo varmasti Lefa taloon ku se on niin kehuttu ettei voi olla niin huono... Annettiin vielä toinenkin mahis mut talvella se oli vielä ärsyttävämpi.

Pihassa ku EV6 AWD Gt-line Premium pack bla bla, niin täytyy katella sen kumppaniksi varmaan korealaista jollain aikajänteellä, kun vallan hyviä huollon sijareita ovat aikoinaan olleet 2 kpl E-Niro ja uudempi Niro EV (melkoinen taskuraketti mut kympin liian kallis). Ehkäpä sit kun EV3-vimma laskee ja niitä saa 10 k€ alella 0-korolla tai jos vaikka MY25 Micra EV olis uudemman tuntuinen ja halpa. Tyhmäähän se on toki 36 tkm ajetusta Xceedistä vaihtaa mihinkään (takuutakin 4 vuotta jäljellä) kun 37 k€ maksoi uutena Business Premium Yellow pack fully loaded ja nyt siitä sais 18-24 k€ riippuen mihin vaihtais (paras tarjous Lefan jälkeen oli Corolla TS GR eli hyrpidi mut siinä oliki infotainmentin näyttö väärään suuntaan ja farmariksi pirun pieni kontti ja muutenkin ahdas, alkoi Xceed tuntua tila-crossoverilta).

E-Niroja MY22/23 ei vaan oo käytettynä Business Luxury -> liian hyvä auto? Siinähän on rangekin parempi ku Niro EV. Diggasin sen nahkasohvista tosi paljo (peräkontin nappulan sijainnista en niinkään eli kurakolossa niin siksi pitäs olla B.Luxury sähkökontilla).
 
Aika pitkälle makuasioita nykymalleissa, kuten keski- ja ylemmän luokan polttiksissa aikanaan. Joku tekee yhden asian paremmin, toinen sitten jonkun toisen.
 
Joo kyllähän se jos on madaltuneet odotukset jne. ja millään ei mitään väliä. Ois tosiaan MY21 Xceed vaihtunu parin tonnin välirahalla MY23 isoakkuseen Lefaan 0,49 % korko jne. mut ei pystyny. Olin innoissani et nyt tuloo varmasti Lefa taloon ku se on niin kehuttu ettei voi olla niin huono... Annettiin vielä toinenkin mahis mut talvella se oli vielä ärsyttävämpi.

Kakkosautoa katselin kans ja Lefa oli listalla, vaan pikatyyppien jälkeen se tippui listalta pois, ei vaan pysty ajamaan tuollasella ja chademon ongelmat päälle. Listalle jäi samasta hintaluokasta Mini Cooper SE ja BMW i3/i3S. Minin minimaalinen koko ja takaovien puute tiputti sen pois. i3S 120Ah tuli hankittua eikä kaduta ollenkaan, aivan mahtava kauppakassi (ja satunnaisesti tullut ajettua pitempiäkin matkoja, kyllä sekin onnistuu).
 
Kakkosautoa katselin kans ja Lefa oli listalla, vaan pikatyyppien jälkeen se tippui listalta pois, ei vaan pysty ajamaan tuollasella ja chademon ongelmat päälle. Listalle jäi samasta hintaluokasta Mini Cooper SE ja BMW i3/i3S. Minin minimaalinen koko ja takaovien puute tiputti sen pois. i3S 120Ah tuli hankittua eikä kaduta ollenkaan, aivan mahtava kauppakassi (ja satunnaisesti tullut ajettua pitempiäkin matkoja, kyllä sekin onnistuu).
Bemarinkin ongelma on kaappariovet, jotka eivät toimi perhekäytössä kovin kätevästi. Meillä Leaf oli järkivalinta heikkouksistaan huolimatta. Paljon tilaa, selkeät käyttöpainikkeet, pomminvarma tekniikka / luotettavuus ja pieneen rahaan sai melkein uuden auton (17k€, puolitoista vuotta vanha auto ja 20tkm).
 
En ihmettele, miks möivät isoakkuiset vikat niin halvalla ja miks noita pikkuakkusia on vieläkin kaupan "uutena". Halpa ois ollu mut ei tolla kyllä kärsi ajella, on rouvan MY21 Xceedistäkin kuin hyppäis 15 vuotta taaksepäin kehityksessä + ajettavuudessa.
Nää on näitä. Itse en edes aseella uhaten ottaisi jotain Xceediä pihaan Lefan tilalle tai oikeastaan mitään muutakaan polttista. Ne vasta kauheita pelejä ovatkin. Ei Leafista mitään ajoelämystä ollakaan hakemassa vaan käyttövarmaa ja edullista kakkosautoa lähipyöritykseen. Siinä saa kuitenkin pikkurahalla sähkisten parhaat puolet ja varusteetkin ovat hyvällä tasolla jopa niissä perusmalleissa. Ilmastointia tuossa joutuu tosiaan käyttämään manuaalisti, koska automaatin toimintalogiikka on todella outo.
 
Bemarinkin ongelma on kaappariovet, jotka eivät toimi perhekäytössä kovin kätevästi. Meillä Leaf oli järkivalinta heikkouksistaan huolimatta. Paljon tilaa, selkeät käyttöpainikkeet, pomminvarma tekniikka / luotettavuus ja pieneen rahaan sai melkein uuden auton (17k€, puolitoista vuotta vanha auto ja 20tkm).

Pystyisinpä ostamaan järjellä autoja pelkästään, mutta ei oo vielä onnistunut. Toki jos sais kans jonkunlaisen sopparin, että vaan vaimo ajaa sillä järkiautolla ja ite vois ajaa toisella.. mutta kun joudun itekin sillä ajamaan niin paras olla sellainen, että ei harmita. Kyllähän Lefa ois järkevä rahansäästömielessä ja kätevyydeltään, mutta kun mä vaan en halua ajaa semmosella.

Kaappariovet toki pikkumiinus bemarissa, mutta kuskaan omia ja naapureidenkin lapsia usein i3:lla eikä ole toistaiseksi haitannut niin paljoa, että tekis mieli luopua ja vaihtaa järkevämpään.
 
Paripoimintaa linkistäsi, eli koeajossa Moottori lehdellä oli MG 4 Trophy Extended Range

Oleellisinta mallissa on tietysti isompi akku. Muissa MG 4:n mallivariaatioissa akun nettokapasiteetti on 51 tai 64 kilowattituntia, kun Trophy Extended Rangessa se on 77 kWh. Tämä auttaa nostamaan WLTP-syklin mukaisen toimintamatkan 435 kilometristä 520 kilometriin.


Luxury ... sen lähtöhinta on 39 371 euroa. Trophy Extended Range lähtee puolestaan 44 937 eurosta.

VW hinnastohinnat lähtee samoilta nurkilta. Pro S 77kWh 43 000€, Basic 38 000€ . en ota kantaa katuhintaan ja onko MG niin hyvä.
 
Volkswagen halts ID. 4 production and sales due to bad door handles

VW keskeyttää ID.4:n valmistuksen ja myynnin, koska ovenkahvoista vuotaa vettä oven sisään, joka hajoittaa oven elektroniikan. USA:ssa ollut ainakin 12 tapausta, joissa ovi auennut kesken ajon.
Katselin tuota jo aiemmin, mutta uutisessa puhutaan vaan recallista USA:ssa ja tuotannon keskeyttämisestä USA:n tehtaassa, kunnes vika saadaan korjattua. Samalla kerrotaan, että vika koskee myös Saksassa valmistettuja autoja. Mitä tapahtuu EU:ssa? Onko täällä ihmishenki niin paljon halvempaa, ettei Volkkaria haittaa jos vähän porukkaa ja tavaraa tippuilee autoista ajon aikana?
 
Katselin tuota jo aiemmin, mutta uutisessa puhutaan vaan recallista USA:ssa ja tuotannon keskeyttämisestä USA:n tehtaassa, kunnes vika saadaan korjattua. Samalla kerrotaan, että vika koskee myös Saksassa valmistettuja autoja. Mitä tapahtuu EU:ssa? Onko täällä ihmishenki niin paljon halvempaa, ettei Volkkaria haittaa jos vähän porukkaa ja tavaraa tippuilee autoista ajon aikana?
Tarkoitat " possibly allowing the door to open while the EV is in motion." että tuo käytännössä tarkoittaa sitä että ovi aukeaa itsekkseen seleälleen ? esim hiljaisemmassa kaareajossa ovi aukeaa selkosen seälleen, osuus pyräiliään ja irtotavara lentää perässä ?
Onko se todella tuollainen vika ? jos noita euroopassa niin uskoisin että tietyt media huutaisi, katsoa karmea video.

Puhettakaan siitä perheestä jonka taapero irtonaisessa turvaistuimessa lentää pihalle, täälläkin olisi tyhmät ihmiset ketjussa juttua.

SIlloin luulis olevan hätäistä kutsua, jos kyse riskistä pitkässä juoksussa, niin riittääkö silloin rauhallisempia korjausohjelma, ja lopussa tarvittaessa huudellaan tarkistamattomat.

Jos vika ei aiheuta ovet tuollaista itsekseen selelleen avautumista, niin VW jälkimarkkinointi voi vähän hyvää hyvyyttään osallistua kustannuksiin.
 
Katselin tuota jo aiemmin, mutta uutisessa puhutaan vaan recallista USA:ssa ja tuotannon keskeyttämisestä USA:n tehtaassa, kunnes vika saadaan korjattua. Samalla kerrotaan, että vika koskee myös Saksassa valmistettuja autoja. Mitä tapahtuu EU:ssa? Onko täällä ihmishenki niin paljon halvempaa, ettei Volkkaria haittaa jos vähän porukkaa ja tavaraa tippuilee autoista ajon aikana?

Liekö sitten kirjavampi kansallinen lainsäädäntö vai mikä takana, mutta ylipäätään tuntuu, että Euroopassa tehdään paljon vähemmän takaisinkutsuja autojen tai oikeastaan minkään muunkaan tuotteiden kanssa kuin Jenkeissä. Mahtaakohan Amerikan litigaatioherkempi yhteiskunta massiivisine joukkokanteineen pitää yritykset siellä hieman enemmän varpaillaan, siinä missä Euroopassa saa härvätä aika rauhassa kun seuraamukset on korkeintaan joku pieni "soosoo" joltain perähikiän kansalliselta markkinaoikeudelta tms?
 
Tarkoitat " possibly allowing the door to open while the EV is in motion." että tuo käytännössä tarkoittaa sitä että ovi aukeaa itsekkseen seleälleen ? esim hiljaisemmassa kaareajossa ovi aukeaa selkosen seälleen, osuus pyräiliään ja irtotavara lentää perässä ?
Onko se todella tuollainen vika ? jos noita euroopassa niin uskoisin että tietyt media huutaisi, katsoa karmea video.

Puhettakaan siitä perheestä jonka taapero irtonaisessa turvaistuimessa lentää pihalle, täälläkin olisi tyhmät ihmiset ketjussa juttua.

SIlloin luulis olevan hätäistä kutsua, jos kyse riskistä pitkässä juoksussa, niin riittääkö silloin rauhallisempia korjausohjelma, ja lopussa tarvittaessa huudellaan tarkistamattomat.

Jos vika ei aiheuta ovet tuollaista itsekseen selelleen avautumista, niin VW jälkimarkkinointi voi vähän hyvää hyvyyttään osallistua kustannuksiin.
"may lead to the doors opening unexpectedly."

Myös tuotanto keskeytetään vian korjaamiseksi. Minusta tuo ei ole good-williä vaan selvä vika. Toki matkustajat pitäisi olla turvavöissä.
 
Viimeksi muokattu:
"may lead to the doors opening unexpectedly."

Myös tuotanto keskeytetään vian korjaamiseksi. Minusta tuo ei ole good-williä vaan selvä vika. Toki matkustajat pitäisi olla turvavöissä.
Good-will oli sarkasmia :-)
PDFssä "A vehicle door that opens unexpectedly while driving increases the risk of injury"
Jos euroopanversiossa myös sama riski, niin eiköhän ole odotettavissa korjaus, kutsuakin , pienemmistäkin tehty kutsuja.
Jos siis euroopan versioissa on riskiolemassa.

Siis tässä nyt kuvittelen että ovi aukee jossain liikkeessä, osuu sivulliseen. Ja sen toinen missä ovi avautuu auki ja esineitä, ihmisiä tippuu. tai vaikka ihan itsekseen ei avautuisi mutta jos sisällä siihen nojataan, tavaraa siirtyy niin avautuu.
 
Kuulostaa ihan Nokialta aikoinaan. Apple (Tesla) teki erilaisen tuotteen ja alussa ei uskottu että siitä on mihinkään kun ei ole edes MMS viestejä eikä kestä tiputtamista. Keskityttiin bisneksen tekemiseen eikä trendeihin, ja Symbianilla (polttomoottoriautoilla) tehtiin hitokseen rahaa. Jälkikäteen sitten ehkä lisensioidaan joltain muulta valmistajalta ja koitetaan pelastaa mitä pelastettavissa on. Isot ja byrokraattiset firmat kääntyy joskus liian hitaasti, varsinkin jos sen hetkisellä tuotteella tehdään vielä sillä hetkellä hyvät voitot.

Asiasta aiheeseen, kävin koeajamassa BMW i4 M50 kulkineen. Oli kyllä todella positiivinen yllätys. Odotin jotain kireää sporttivehjettä, mutta sehän oli suorastaan mukava ajeltava. Tuntui heti että tällä ajelisi kyllä pitempääkin siirtymää. Hinnatkin laskeneet mukavasti. Ja helposti lähestyttävä jos ei ole sähköautoja ajelut, ei korosta sähköautouttaan juurikaan. Voisi olla hyvä välivaihde ennen kuin tottuu noihin iso ipad keskellä tyylisiin ratkaisuihin. Toki ikä alkaa jo näkyä verrattuna uusiin julkaisuihin, mutta onpahan ainakin hyvin koeponnistettua tekniikkaa. Kontti riittävän iso ja helppo lastata, etupenkillä hyvät oltavat, takapenkki vähän pienehkö. Ei huono hintaisekseen.
Itse vaihdoin keväällä Kia EV6 AWD Gt-line Premium Packin Bemmin i4 M50:n Super Chargedina. Osu hyvää saumaan vaihto ennen Kian hinnanlaskuja niin sai vielä neuvoteltua hyvän välirahan (ja tosiaan nyt käytettyjen M50:n hinnat varsin maltilliset vs uuden hinnat). Facelift julkaistiin vissiin nyt kesällä mutta en ole ihmeemmin huomannut sen vaikuttaneen käytettyjen hintaan, tosin FL muutokset oli todella maltilliset (esim akkukoko ei muuttunut).
Vaikka Kia oli suunniteltu alustasta asti sähköautoksi ja Bemmi tehty polttiksen alustalle niin on eroa kuin yöllä ja päivällä i4:n eduksi. Bemmi on oikeasti premium ja Kia on.. no se on korealainen Kia. Kuten sanoit niin Bemmi ei korosta sähhköautouttaan vaan keskittyy siihen, missä se on ollut aina hyvä. Älyttömän hyvä ajaa ja hiljainen (rengasmelultaan ja ei yhden yhtä halvan muoviosan nitinää/kitinää, toisin kuin Kiassa). Kulutus samaa luokkaa korealaisen kanssa eikä ole vielä 6tkm ajoilla tullut 800V latauksiakaan ikävä, aina on ollut auto valmis ennen kuskia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 277
Viestejä
4 507 664
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom