Yleistä keskustelua sähköautoista

Tonnin sähköpommeista puhuttaessa, onko tietoa kyykkääkö kaikki sähköautot joissa on kaksi tai useampi moottori heti kun yksikin niistä lakkaa toimimasta (ilman että hitsaa kiinni)? Oma mutu tähän on, että auto ei suostu enää liikkumaan, jos huomaa yhdenkin olevan poissa pelistä. Vai sallisiko jotkut jonkinlaisen limp moden edes?
 
Tonnin sähköpommeista puhuttaessa, onko tietoa kyykkääkö kaikki sähköautot joissa on kaksi tai useampi moottori heti kun yksikin niistä lakkaa toimimasta (ilman että hitsaa kiinni)? Oma mutu tähän on, että auto ei suostu enää liikkumaan, jos huomaa yhdenkin olevan poissa pelistä. Vai sallisiko jotkut jonkinlaisen limp moden edes?
Ei ole tietoa, mutta ChatGPT:n mukaan monet kulkisivat yhdelläkin moottorilla.


"Tässä on lista 30 nelivetoisesta sähköautosta, jotka tarjoavat riittävästi varajärjestelmiä, jotta voit jatkaa ajoa, vaikka yksi moottori menisi rikki:

1. **Tesla Model X**
2. **Tesla Model Y**
3. **Rivian R1T**
4. **Rivian R1S**
5. **Audi e-tron**
6. **Audi Q4 e-tron**
7. **BMW iX**
8. **BMW i4 xDrive**
9. **Ford F-150 Lightning**
10. **Volkswagen ID.4 AWD**
11. **Mercedes-Benz EQC**
12. **Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC**
13. **Porsche Taycan 4S**
14. **Volvo XC40 Recharge**
15. **Jaguar I-PACE**
16. **Hyundai Ioniq 5 AWD**
17. **Kia EV6 AWD**
18. **Lucid Air**
19. **Nissan Ariya AWD**
20. **Subaru Solterra**
21. **Toyota bZ4X**
22. **Polestar 2 AWD**
23. **Land Rover Range Rover PHEV (sähköajotilassa)**
24. **Fisker Ocean**
25. **Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC**
26. **Genesis GV60 AWD**
27. **BYD Tang EV**
28. **Wuling Hong Guang Mini EV (neliveto)**
29. **Rimac Nevera**
30. **Bollinger B1**

Nämä mallit tarjoavat hyvä varmuuden nelivedolla ja kyvykkyydellä jatkaa ajoa, vaikka toinen moottori ei toimisi. Tarkista kuitenkin aina valmistajien tekniset tiedot ja varusteet, sillä ominaisuudet voivat vaihdella eri versioiden välillä."


Edit. ChatGPT:n vastaus kysymykseesi:

"Kaikissa sähköautoissa, joissa on kaksi tai useampi moottori, tilanne vaihtelee. Yleisesti ottaen:

1. **Useimmat sähköautot, joissa on useampi moottori**, pystyvät edelleen liikkumaan, vaikka yksi moottori lakkaisi toimimasta. Ne saattavat kuitenkin menettää nelivedon ja suorituskyvyn.

2. **Limp mode** on mahdollista useissa malleissa. Tämä tarkoittaa, että auto saattaa siirtyä rajoitettuun toimintatilaan, jossa se voi edelleen liikkua, mutta teho ja nopeus ovat rajoitettuja. Tämä on tarkoitettu, jotta kuljettaja pääsisi turvallisesti huoltoon.

Esimerkiksi Tesla-malleissa ja monissa premium-sähköautoissa voi olla tällainen järjestelmä. On kuitenkin hyvä tarkistaa valmistajan spesifikaatiot tai käyttöohjeet, sillä toteutus vaihtelee eri mallien ja valmistajien välillä."
 
Viimeksi muokattu:
Teslasta kun menee moottori se jää siihen.
Elon tosin mainosti aikoinaan että ei jäisi vaan voisi ajaa mutta ostajien kokemukset puhuvat muuta.
 
Niin, kumpi on pahempi/parempi

Kiinassa valmistettu eurooppalaisvalmistajan tuote vai Euroopassa valmistettu Kiinalaisvalmistajan tuote.
Ihan hands down kiinalaisvalmistajan tuote on aina pahempi. Länsimerkit kuten esim. Audi ja WV valmistetaan Kiinassa halvemmista osista, mutta on siellä silti jonkinlainen vastuunkanto, minimitaso ja pohjasuunnittelu johon voi luottaa. Jos on yhtään seurannut Kiinan sisäisiä tapahtumia ja EV-juttuja niin nämä kiinalaiset sähköautot on lähes päivittäin skandaaleissa kunnes valtio sensuroi ne pois somesta. Kiinan sähköautobisnes ja autoteollisuus ylipäätään on valtio erityissuojelussa. Joissain autoissa ei kolarin jälkeen ovet aukea koska "digitaaliset kosketuspinta triggerit", jotkut autot itsestään lyö tallan pohjaan, akkuja räjähtelee vasemmalla ja oikealla, halvat muoviosat repeytyy irti/hajoaa normikäytössä jne.

Toki kun Eurooppaan tullaa tai ylipäätään länsimaihin myydään niin toimitaan todennäköisesti ns. perinteisellä kiinalaistyylillä eli ensimmäiset 1-2 erää jotka menee early adopter väelle ja journalisteille tehdään jossain määrin kunnolla ja kun markkina alkaa luottaa ja kauppa käy niin sitten aletaan hitaasti leikkaamaan osien laadusta, eliniästä yms. ja ongelmia alkaa ilmaantua.

Aikaisemmin jotkut puhuivat siitä ettei kiinalaisilla autoilla ole juurikaan hintaetua. Tämä johtuu siitä että kilpailu on jo sähköautopuolella äärimmäisen kovaa, Kiinassa tehdasduunarien palkat on nousseet jo pitkään ja loppupeleissä akut vain on vitun kalliita. Kaiken lisäksi Kiinan valtio on tunkenut aivan mielettömät määrät rahaa subventointiin jotta maan autoteollisuus on ylipäätään saatu liikkeelle. Jossain vaiheessa on pakko saada jotain takaisin eikä vain tehdä persnettoa joka autolla ja ilmeisesti eurooppalaiset on valittu tämän lystin maksajiksi. Kiinassa samat autot mitä Euroopassa myydään maksaa n. puolet vähemmän. Se ei tosin taida johtua pelkästä subventoinnista koska myös länsimerkit kuten Tesla on paljon halvempia.

Ja sitten kun BYD saa tehtaansa Eurooppaan niin onko siella tehty enemman kiinalainen kuin Shainghaista tuotu Tesla?
Ehkä tässä voi verrannollisesti kysyä itseltä että kumpi on länsimaalaisempi: Kiinassa tehty iPhone vai Itä-Euroopassa kasattu Xiaomi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole tietoa, mutta ChatGPT:n mukaan monet kulkisivat yhdelläkin moottorilla.


"Tässä on lista 30 nelivetoisesta sähköautosta, jotka tarjoavat riittävästi varajärjestelmiä, jotta voit jatkaa ajoa, vaikka yksi moottori menisi rikki:

1. **Tesla Model X**
2. **Tesla Model Y**
3. **Rivian R1T**
4. **Rivian R1S**
5. **Audi e-tron**
6. **Audi Q4 e-tron**
7. **BMW iX**
8. **BMW i4 xDrive**
9. **Ford F-150 Lightning**
10. **Volkswagen ID.4 AWD**
11. **Mercedes-Benz EQC**
12. **Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC**
13. **Porsche Taycan 4S**
14. **Volvo XC40 Recharge**
15. **Jaguar I-PACE**
16. **Hyundai Ioniq 5 AWD**
17. **Kia EV6 AWD**
18. **Lucid Air**
19. **Nissan Ariya AWD**
20. **Subaru Solterra**
21. **Toyota bZ4X**
22. **Polestar 2 AWD**
23. **Land Rover Range Rover PHEV (sähköajotilassa)**
24. **Fisker Ocean**
25. **Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC**
26. **Genesis GV60 AWD**
27. **BYD Tang EV**
28. **Wuling Hong Guang Mini EV (neliveto)**
29. **Rimac Nevera**
30. **Bollinger B1**

Nämä mallit tarjoavat hyvä varmuuden nelivedolla ja kyvykkyydellä jatkaa ajoa, vaikka toinen moottori ei toimisi. Tarkista kuitenkin aina valmistajien tekniset tiedot ja varusteet, sillä ominaisuudet voivat vaihdella eri versioiden välillä."


Edit. ChatGPT:n vastaus kysymykseesi:

"Kaikissa sähköautoissa, joissa on kaksi tai useampi moottori, tilanne vaihtelee. Yleisesti ottaen:

1. **Useimmat sähköautot, joissa on useampi moottori**, pystyvät edelleen liikkumaan, vaikka yksi moottori lakkaisi toimimasta. Ne saattavat kuitenkin menettää nelivedon ja suorituskyvyn.

2. **Limp mode** on mahdollista useissa malleissa. Tämä tarkoittaa, että auto saattaa siirtyä rajoitettuun toimintatilaan, jossa se voi edelleen liikkua, mutta teho ja nopeus ovat rajoitettuja. Tämä on tarkoitettu, jotta kuljettaja pääsisi turvallisesti huoltoon.

Esimerkiksi Tesla-malleissa ja monissa premium-sähköautoissa voi olla tällainen järjestelmä. On kuitenkin hyvä tarkistaa valmistajan spesifikaatiot tai käyttöohjeet, sillä toteutus vaihtelee eri mallien ja valmistajien välillä."
Uskoiskohan tuota näkemättä. Jotenkin tuntuu että jos sähköautossa yksikin komponentti suurjännitepuolella menee rikki tai vikatilaan, oli se sitten akun osa, jännitteen säädin, tai joku moottoreista, niin auto menee sellaiseen tilaan ettei se edes kytke virtaa suurjännitepuolelle, eikä liiku metriäkään. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 273
Viestejä
4 419 227
Jäsenet
73 337
Uusin jäsen
Lussse

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom