Yleistä keskustelua sähköautoista

Tonnin sähköpommeista puhuttaessa, onko tietoa kyykkääkö kaikki sähköautot joissa on kaksi tai useampi moottori heti kun yksikin niistä lakkaa toimimasta (ilman että hitsaa kiinni)? Oma mutu tähän on, että auto ei suostu enää liikkumaan, jos huomaa yhdenkin olevan poissa pelistä. Vai sallisiko jotkut jonkinlaisen limp moden edes?
 
Tonnin sähköpommeista puhuttaessa, onko tietoa kyykkääkö kaikki sähköautot joissa on kaksi tai useampi moottori heti kun yksikin niistä lakkaa toimimasta (ilman että hitsaa kiinni)? Oma mutu tähän on, että auto ei suostu enää liikkumaan, jos huomaa yhdenkin olevan poissa pelistä. Vai sallisiko jotkut jonkinlaisen limp moden edes?
Ei ole tietoa, mutta ChatGPT:n mukaan monet kulkisivat yhdelläkin moottorilla.


"Tässä on lista 30 nelivetoisesta sähköautosta, jotka tarjoavat riittävästi varajärjestelmiä, jotta voit jatkaa ajoa, vaikka yksi moottori menisi rikki:

1. **Tesla Model X**
2. **Tesla Model Y**
3. **Rivian R1T**
4. **Rivian R1S**
5. **Audi e-tron**
6. **Audi Q4 e-tron**
7. **BMW iX**
8. **BMW i4 xDrive**
9. **Ford F-150 Lightning**
10. **Volkswagen ID.4 AWD**
11. **Mercedes-Benz EQC**
12. **Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC**
13. **Porsche Taycan 4S**
14. **Volvo XC40 Recharge**
15. **Jaguar I-PACE**
16. **Hyundai Ioniq 5 AWD**
17. **Kia EV6 AWD**
18. **Lucid Air**
19. **Nissan Ariya AWD**
20. **Subaru Solterra**
21. **Toyota bZ4X**
22. **Polestar 2 AWD**
23. **Land Rover Range Rover PHEV (sähköajotilassa)**
24. **Fisker Ocean**
25. **Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC**
26. **Genesis GV60 AWD**
27. **BYD Tang EV**
28. **Wuling Hong Guang Mini EV (neliveto)**
29. **Rimac Nevera**
30. **Bollinger B1**

Nämä mallit tarjoavat hyvä varmuuden nelivedolla ja kyvykkyydellä jatkaa ajoa, vaikka toinen moottori ei toimisi. Tarkista kuitenkin aina valmistajien tekniset tiedot ja varusteet, sillä ominaisuudet voivat vaihdella eri versioiden välillä."


Edit. ChatGPT:n vastaus kysymykseesi:

"Kaikissa sähköautoissa, joissa on kaksi tai useampi moottori, tilanne vaihtelee. Yleisesti ottaen:

1. **Useimmat sähköautot, joissa on useampi moottori**, pystyvät edelleen liikkumaan, vaikka yksi moottori lakkaisi toimimasta. Ne saattavat kuitenkin menettää nelivedon ja suorituskyvyn.

2. **Limp mode** on mahdollista useissa malleissa. Tämä tarkoittaa, että auto saattaa siirtyä rajoitettuun toimintatilaan, jossa se voi edelleen liikkua, mutta teho ja nopeus ovat rajoitettuja. Tämä on tarkoitettu, jotta kuljettaja pääsisi turvallisesti huoltoon.

Esimerkiksi Tesla-malleissa ja monissa premium-sähköautoissa voi olla tällainen järjestelmä. On kuitenkin hyvä tarkistaa valmistajan spesifikaatiot tai käyttöohjeet, sillä toteutus vaihtelee eri mallien ja valmistajien välillä."
 
Viimeksi muokattu:
Teslasta kun menee moottori se jää siihen.
Elon tosin mainosti aikoinaan että ei jäisi vaan voisi ajaa mutta ostajien kokemukset puhuvat muuta.
 
Niin, kumpi on pahempi/parempi

Kiinassa valmistettu eurooppalaisvalmistajan tuote vai Euroopassa valmistettu Kiinalaisvalmistajan tuote.
Ihan hands down kiinalaisvalmistajan tuote on aina pahempi. Länsimerkit kuten esim. Audi ja WV valmistetaan Kiinassa halvemmista osista, mutta on siellä silti jonkinlainen vastuunkanto, minimitaso ja pohjasuunnittelu johon voi luottaa. Jos on yhtään seurannut Kiinan sisäisiä tapahtumia ja EV-juttuja niin nämä kiinalaiset sähköautot on lähes päivittäin skandaaleissa kunnes valtio sensuroi ne pois somesta. Kiinan sähköautobisnes ja autoteollisuus ylipäätään on valtio erityissuojelussa. Joissain autoissa ei kolarin jälkeen ovet aukea koska "digitaaliset kosketuspinta triggerit", jotkut autot itsestään lyö tallan pohjaan, akkuja räjähtelee vasemmalla ja oikealla, halvat muoviosat repeytyy irti/hajoaa normikäytössä jne.

Toki kun Eurooppaan tullaa tai ylipäätään länsimaihin myydään niin toimitaan todennäköisesti ns. perinteisellä kiinalaistyylillä eli ensimmäiset 1-2 erää jotka menee early adopter väelle ja journalisteille tehdään jossain määrin kunnolla ja kun markkina alkaa luottaa ja kauppa käy niin sitten aletaan hitaasti leikkaamaan osien laadusta, eliniästä yms. ja ongelmia alkaa ilmaantua.

Aikaisemmin jotkut puhuivat siitä ettei kiinalaisilla autoilla ole juurikaan hintaetua. Tämä johtuu siitä että kilpailu on jo sähköautopuolella äärimmäisen kovaa, Kiinassa tehdasduunarien palkat on nousseet jo pitkään ja loppupeleissä akut vain on vitun kalliita. Kaiken lisäksi Kiinan valtio on tunkenut aivan mielettömät määrät rahaa subventointiin jotta maan autoteollisuus on ylipäätään saatu liikkeelle. Jossain vaiheessa on pakko saada jotain takaisin eikä vain tehdä persnettoa joka autolla ja ilmeisesti eurooppalaiset on valittu tämän lystin maksajiksi. Kiinassa samat autot mitä Euroopassa myydään maksaa n. puolet vähemmän. Se ei tosin taida johtua pelkästä subventoinnista koska myös länsimerkit kuten Tesla on paljon halvempia.

Ja sitten kun BYD saa tehtaansa Eurooppaan niin onko siella tehty enemman kiinalainen kuin Shainghaista tuotu Tesla?
Ehkä tässä voi verrannollisesti kysyä itseltä että kumpi on länsimaalaisempi: Kiinassa tehty iPhone vai Itä-Euroopassa kasattu Xiaomi.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole tietoa, mutta ChatGPT:n mukaan monet kulkisivat yhdelläkin moottorilla.


"Tässä on lista 30 nelivetoisesta sähköautosta, jotka tarjoavat riittävästi varajärjestelmiä, jotta voit jatkaa ajoa, vaikka yksi moottori menisi rikki:

1. **Tesla Model X**
2. **Tesla Model Y**
3. **Rivian R1T**
4. **Rivian R1S**
5. **Audi e-tron**
6. **Audi Q4 e-tron**
7. **BMW iX**
8. **BMW i4 xDrive**
9. **Ford F-150 Lightning**
10. **Volkswagen ID.4 AWD**
11. **Mercedes-Benz EQC**
12. **Mercedes-Benz EQS 580 4MATIC**
13. **Porsche Taycan 4S**
14. **Volvo XC40 Recharge**
15. **Jaguar I-PACE**
16. **Hyundai Ioniq 5 AWD**
17. **Kia EV6 AWD**
18. **Lucid Air**
19. **Nissan Ariya AWD**
20. **Subaru Solterra**
21. **Toyota bZ4X**
22. **Polestar 2 AWD**
23. **Land Rover Range Rover PHEV (sähköajotilassa)**
24. **Fisker Ocean**
25. **Mercedes-Benz EQB 350 4MATIC**
26. **Genesis GV60 AWD**
27. **BYD Tang EV**
28. **Wuling Hong Guang Mini EV (neliveto)**
29. **Rimac Nevera**
30. **Bollinger B1**

Nämä mallit tarjoavat hyvä varmuuden nelivedolla ja kyvykkyydellä jatkaa ajoa, vaikka toinen moottori ei toimisi. Tarkista kuitenkin aina valmistajien tekniset tiedot ja varusteet, sillä ominaisuudet voivat vaihdella eri versioiden välillä."


Edit. ChatGPT:n vastaus kysymykseesi:

"Kaikissa sähköautoissa, joissa on kaksi tai useampi moottori, tilanne vaihtelee. Yleisesti ottaen:

1. **Useimmat sähköautot, joissa on useampi moottori**, pystyvät edelleen liikkumaan, vaikka yksi moottori lakkaisi toimimasta. Ne saattavat kuitenkin menettää nelivedon ja suorituskyvyn.

2. **Limp mode** on mahdollista useissa malleissa. Tämä tarkoittaa, että auto saattaa siirtyä rajoitettuun toimintatilaan, jossa se voi edelleen liikkua, mutta teho ja nopeus ovat rajoitettuja. Tämä on tarkoitettu, jotta kuljettaja pääsisi turvallisesti huoltoon.

Esimerkiksi Tesla-malleissa ja monissa premium-sähköautoissa voi olla tällainen järjestelmä. On kuitenkin hyvä tarkistaa valmistajan spesifikaatiot tai käyttöohjeet, sillä toteutus vaihtelee eri mallien ja valmistajien välillä."
Uskoiskohan tuota näkemättä. Jotenkin tuntuu että jos sähköautossa yksikin komponentti suurjännitepuolella menee rikki tai vikatilaan, oli se sitten akun osa, jännitteen säädin, tai joku moottoreista, niin auto menee sellaiseen tilaan ettei se edes kytke virtaa suurjännitepuolelle, eikä liiku metriäkään. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
 
Uskoiskohan tuota näkemättä. Jotenkin tuntuu että jos sähköautossa yksikin komponentti suurjännitepuolella menee rikki tai vikatilaan, oli se sitten akun osa, jännitteen säädin, tai joku moottoreista, niin auto menee sellaiseen tilaan ettei se edes kytke virtaa suurjännitepuolelle, eikä liiku metriäkään. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Erityisvastusvika jos tulee, niin se tappaa menon. Jos vikaantuminen tapahtuu muulla tavoin, niin kyllä sähköautoistakin löytyy limp moden tapaista.

Tässä joku esimerkki, jossa etumoottori tai joku sen komponentti hajonnut.

 
Autot , oli voimalinja ylipäätään mikä tahansa, menevät toimintakyvyttömäksi itse asiassa hyvin helpolla ja hyvin pienen vian takia.
 
En tiedä oliko tosissaan kirjoitettu vai ei mutta tämä taitaa päteä vain Teslaan joilla ajetaan kunnes hajoavat? Muilla on huolto-ohjelmat joissa vaihdellaan öljyjä, jarrunesteitä, kylmä aineita, tehdään 1000 kohdan tarkastuksia, voidellaan jne.

Teslassa on kyllä huolto-ohjelma, mutta oletuksena takuu ei raukea jos sitä ei noudata kuin raamattua.
 
Uskoiskohan tuota näkemättä. Jotenkin tuntuu että jos sähköautossa yksikin komponentti suurjännitepuolella menee rikki tai vikatilaan, oli se sitten akun osa, jännitteen säädin, tai joku moottoreista, niin auto menee sellaiseen tilaan ettei se edes kytke virtaa suurjännitepuolelle, eikä liiku metriäkään. Ihan vaan varmuuden vuoksi.
Tesla S neliveto teki täysjarrutuksen motarille kun etumoottori ilmoitti virhettä. Soittamalla tukeen poistivat etänä etumoottorin käytöstä ja matka jatkui.
 
Teslasta kun menee moottori se jää siihen.
Elon tosin mainosti aikoinaan että ei jäisi vaan voisi ajaa mutta ostajien kokemukset puhuvat muuta.
Ainakin etumoottori voi olla pois pelistä ja autolla voi silti ajaa.
Screenshot_2024-09-30-20-38-35-61_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Tässä sama virheilmoitus Model 3:ssa käytännössä. Etumoottori on pois käytöstä ja tehoa voi olla rajoitettu, mutta silti "OK to drive":
Screenshot_2024-09-30-20-35-33-52_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg




@Fact0ry laittoi juuri vastaavan Model Y:stä.

@CaseAce
 
Sähköautoihin liittyen tää on erityisen mielenkiintoinen keissi sen puitteissa että niissä kuljetetaan hetkittäin aika paljon kemiallista energiaa mukana ja luultavasti valmistajan / kokoonpanijan on helppoa toteuttaa vikatilanne, jossa tuo energia saadaan reagoimaan.

Backboor voisi olla vielä vaikeasti todistettavissa ja menisi helposti virheen piikkiin.

Joukkoistettua terrorismia. Katsotaan että mikä auton on pysäköity sopivaan paikkaan.

Mutta tää ehkä kuuluisi tuonne salaliittoteoria -lankaan. Tai sitten ei.
Joo, onneksi polttomoottoriautoissa ei ole kemiallista energiaa koskaan mukana, varsinkaan helposti syttyvässä muodossa. Kiinalaisissa sähköautoissa on vieläpä tyypillisesti LFP-akut, jotka on aika tavalla vaikeammat saada syttymään.

Jos nyt aletaan jännäämään, niin itänaapurin lisäksi suurin globaali epävakaus horisontissa on eräät vaalit marraskuussa (ja sen myötä eräskin epävakautta kannattava miljardööri, joka sattuu tekemään myös sähköautoja). Tai joku tässä euroopan naapurissa kansanmurhaava taho, jolla on suora pääsy usempaan maamme puolustukseen keskeisesti liittyviin järjestelmiin.

Mutta niitähän te boikotoitte jo, eikä tästä tarvitse jatkaa sähköautoketjussa.
 
Kuulostaa akkuahditukselta. Teet aivan oikein latauksien kanssa, mutta AC latausnopeutta ei tarvitse rajoittaa akun kestoa ajatellen. Se on täydelläkin teholla todella hidasta latausta kun lataus kuitenkin kestää tuntikausia tyhjästä täyteen. Kovaa ajoa vaan, turha numerotieto jostain akun kunnosta lisää vaan ahdistusta riippumatta siitä mikä se numero on, koska et voi tehdä sille mitään. Ennen kauppaa sen voi mitata koska se voi vaikuttaa hintaan, mutta kun osto on tehty niin mitäpä sillä enää väliä on. Se näkyy kyllä kilometrien pienenemisenä kun se alkaa vanhentumaan kunnolla, sitä ennen sillä ei ole merkitystä (kuin ehkä ennen ostoa) eikä sille mitään ole muutenkaan tehtävissä tuon enempää mitä nyt teet.

Tekniikka on melko uutta meille tavallisille matosille, joten syystäkin kannattaa olla varovainen ja ehkä pikkaisen skeptinen. Olen pyöritellyt erilaisia akkulaskureita ja kohtalaisen hyvin range näyttäisi pitävän kutinsa. Edellinen omistaja ei ole onnistunut tuhoamaan rangea toistaiseksi. Eniten minua huolettaa äkillinen akun lahoaminen tai hylky katsastuksesta, koska odottamaton akkuvika. Akkukotelo voi ottaa hittiä huomaamatta reunakivestä. Viime viikolla satui kuin Esterin pimpparaudasta, joten muutamat lätäköt tuli ylitettyä, ja hyvä ettei auto jäänyt kiinni yhteen alamäkeen kaupunkialueella. Turkkilainen taksisankari oli tukkinut kadun, joten yritin oikaista vastaantulevien kaistan kautta ja melkoisesti oli vettä kuopassa, ei silti enemmän kuin renkaiden korkeus, you know what I mean :hmm:

Ps. En tiedä onko akku täysin vesitiivis tai ainoastaan roiskesuojattu, ohjekirjan pentele ei kertonut tarinaa loppuun.

Ps. Olen lukenut, katsellut ja pikkaisen kuunnellutkin tarinoita Tessuista, joiden akku sanoo poks pienestäkin pulahduksesta lätäkköön. Sen jälkeen paraskaan täyskasko ei korvaa juuroakaan ja akkuremontti maksaa enemmän kuin auto.

Ps. Oma vakuutuskauppiaani ei uskaltanut ottaa kantaa entä jos tilanteeseen, koskien akkua. Siispä nähtäväksi jää, ja huonoimmassa tilanteessa edessä on perkuleen kallis lasku tai entinen peltilehmä.
 
Mitäs porukka mieltä BYD Tang facelift ? Perushyvin tilaa, mut onko liian kallis suhteessa "hyvyyteen"? Miten lie BYD takuut ja talvihommat; eikös ollu juttua että joku BYD awd oli ihan surkea jossain välissä..
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 320
Viestejä
4 420 576
Jäsenet
73 344
Uusin jäsen
TwinDips

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom