Ainahan se oma on paras, yllätys yllätys. Ei ole i4 M50 kokemusta, mutta MB E-sarjasta ja sen jälkeen BMW-polulta on siirrytty Kiaan ja en kyllä allekirjoita EV6:sta yhtäänkään noista pointeista. Pitkällisen vertailun jälkeen päädyin eka Sportage plugariin ja sen jälkeen just nyt kesällä EV6:een AWD Gt-line PP yms...
Ei i4 missään tapauksessa ole paras mutta minulle riittävä. Halusin vaan tuoda omat samansuuntaiset kokemukseni i4:stä ilmi alkuperäisen kirjoittajan kanssa ja kun ei sähköautoista ole pidempää kokemusta muusta kuin EV6:sta niin siihen vertasin. Toki olen koeajamassa käynyt kymmeniä mutta ei siinä max tunnin pyörittelyssä saa kunnon kokemusta.
Oma EV6 oli vuosimallia 2022 (samaa vuosimallia myös i4) ja osui varmaankin kohdille maanantaikappale tuotannon alkupäästä, kun siinä ei tuntunut toimivan mikään. Ja onhan näiden hinnassakin iso ero, että selittänee laatueroa.
Muutama EV6:n ominaisuus mainitakseni, jotka minulla lopulta nousivat liian isoiksi pitääkseni yksilöä kauemmin:
Parkkitutkat menivät itsekseen päälle liikennevaloissa useita kertoja viikossa, riippumatta oliko edessä tai takana toista autoa / estettä (ja tutkat olivat kyllä puhtaat).
Takapenkin turvavyövaroittimet alkoivat piippaamaan vaikka penkeillä ei ollut matkustajia saati kuormaa, tämäkin toistui viikottain.
A, B ja C pilarit natisivat, natina yltyi kun kelit viilenivät (natina sen verran äänekästä että edes rengasmelu ja radio ei niitä peittänyt).
"Leijuva" keskikonsoli natisi ympäri vuoden tasaisesti.
Automaatti-ilmastointia ei uskaltanut pitää talvella päällä, kun se yhtäkkiä nappasi sisäilmakierron päälle ja ikkunat jäätyivät hetkessä umpeen (tämä oli oikeasti vaarallinen).
Pyyhkijöiden nopeinkaan pyyhintäasetus ei riittänyt kovalla sateella pitämään näkyvyyttä edes siedettävänä.
Takakontin "spoileri" natisi, natina kuului sitten koko autoon (tämä oli kaikissa EV6:ssa kun kävin muistakin autoissa tätä testaamassa).
Adaptiivinen vakkari nypytti, kun nopeuden oli asettanut ja edessä ei ollut liikennettä. Tunsi aina selkeästi kun moottori lisäsi vauhtia.
Tuulilasin alareunan tiivesti pullahteli satunaisesti kabiinin puolelle.
Navigaattorin aivan älytön logiikka, varsinkin jos halusi akun esilämmityksen (jota ei saanut manuaalisesti). EV9:n sai akun manuaalisen lämmityksen mutta jostain kumman syystä sitä ei EV6:n tuotu jälkipäivityksenä.
Ym. ominaisuuksia löytyi muiltakin EV6 käyttäjiltä, kun esim FB:n ryhmiä lueskeli. Noita kaikkia natinoita ja tuulilasin tiivisteen käyttäytymistä kävin merkkihuollossa näyttämässä mutta ne kuulemma olivat ominaisuuksia (huollon toiminnasta voisi kirjoittaa oman viestinsä mutta tämä on varmasti toimipaikkakohtaista). Omasta mielestäni kuitenkin tämän hintaluokan kapistuksella ym. ominaisuudet eivät olleet hyväksyttäviä.
Toivottavasti Kia on nämä saanut karsittua uusista autoista ja saat runsaasti huolettomia kilometrejä omalla pelilläsi!