Yleistä keskustelua sähköautoista

Mieluummin otan sen virheen tai marginaalin tuohon suuntaan, kuin että auto laskisi uusille käyttäjille liian lyhyitä latauksia edes vahingossa. Nopeasti ne käyttäjät oppivat arvioimaan tarvittavia latauksia, ihan samalla tavalla kuin bensavehkeillä (vaikka pääosa varmaan tankkaa aina täyteen).
 
Jos tarve olisi vetokoukulliselle nelivetoautolle 1800 kilon vetomassalla, jolla pääsee 260 km tunnissa, ja missä on 585 heppaa ja mikä on rekisteröity vuonna 2023, niin nyt ei tarvitse enää maksaa itseään kipeäksi. Hämmästyttävän halvalla noita olisi nyt tarjolla. Edullisin EV6 GT maksaa enää 49 900 euroa, eivätkä ne silti tunnu menevän oikein kaupaksi, kun samat ovat pyörineet myynnissä jo pitkään.
 
Vanhoja myydään pois kun ens vuodelle tulee laivassa päivitettyjä malleja.
 
Toinen automalli, jota on nyt edullisesti kaupan, on Volvo C40. Pyysin itse sellaisesta tarjouksen, kun se tuli myyntiin. Nelivetomalli maksoi n. 65 ke. Nyt vastaavia, kohtuu vähän ajettuja on tarjolla jo noin 38 tonnilla. Takuun päättyminen haukkaa hinnasta varmaan paljon.
 
Vanhoja myydään pois kun ens vuodelle tulee laivassa päivitettyjä malleja.
Voi tietysti olla että se selittää hintaa osin, mutta jännä on nähdä se, että vastaavan ikäisistä, uutena huomattavasti edullisemmista Gt-line malleista pyydetään nyt jopa enemmän. Pointtini oli lähinnä se, että jos tarve olisi noinkin tehokkaalle autolle, erinomaisilla varusteilla ja pitkällä takuulla, niin siinä olisi hyvä vaihtoehto. Tehoissa ja huippunopeudessa menee jopa BMW i4 M50:n ohi. Hakkaa sen tietysti myös perustakuun osalta ja hintaa on käytettynä vähintäänkin yli 10 tonnia vähemmän.
 
Jos tarve olisi vetokoukulliselle nelivetoautolle 1800 kilon vetomassalla, jolla pääsee 260 km tunnissa, ja missä on 585 heppaa ja mikä on rekisteröity vuonna 2023, niin nyt ei tarvitse enää maksaa itseään kipeäksi. Hämmästyttävän halvalla noita olisi nyt tarjolla. Edullisin EV6 GT maksaa enää 49 900 euroa, eivätkä ne silti tunnu menevän oikein kaupaksi, kun samat ovat pyörineet myynnissä jo pitkään.
Ehkäpä ihmiset tulevat hieman järkiinsä siinä, että mitä ihmettä tekee jollain liki 600 heppaisella autolla, kun pärjää varmasti vähemmälläkin. Niitä kun saa selvästi halvemmalla.

Tämä sähkisten "tehokilpailu" on mennyt hieman överiksi. Jokaisen valmistajan pitää tehdä joku superkiituri, kun se on niin helppoa nykyään. Hiton kivoja noi on , mutta eihän niillä (lisätehoilla ) oikeasti tee mitään. Kun on pari kertaa naapurille näyttänyt ja muutamaa kaveria liimauttanut istuimiin, niin siinä se. Sen jälkeen ei niitä tehoja ei pahemmin käytetä :)

Ennenkuin joku väittää että tehoja pitää olla turvallisin ohituksiin, niin kyllä sitä ihmiskunta pysyi elossa muutaman vuosi sitten sillä 134 heppaisella bensakiiallakin.

Toki tarvitaan näitä hauskojakin autoja niitä tarvitseville. Mutta harvassa ovat ne tarvitsijat.
 
Jos tarve olisi vetokoukulliselle nelivetoautolle 1800 kilon vetomassalla, jolla pääsee 260 km tunnissa, ja missä on 585 heppaa ja mikä on rekisteröity vuonna 2023, niin nyt ei tarvitse enää maksaa itseään kipeäksi. Hämmästyttävän halvalla noita olisi nyt tarjolla. Edullisin EV6 GT maksaa enää 49 900 euroa, eivätkä ne silti tunnu menevän oikein kaupaksi, kun samat ovat pyörineet myynnissä jo pitkään.

Ei sillä GT:llä tee yhtään mitään ja vähänkin kun sipasee voimapedaalia niin range on kesälläkin 100-150 km huonompi ku 325hv AWD GT-Linessä. Itte ostin mopomman just uuden heinäkuussa ja GT:stäkin oli ihan huikee tarjous räpylässä kuten GT-line Premium packilaisesta (minkä siis ostin). GT-Linen mukavuusistuimet easy entry-, makuutoiminnoilla, sähköillä ja muisteilla sekä ilmastoituna on paljo käytännöllisemmät ku manuaalisäätöiset kuppipenkit (vaimokaan haluu semmosia).

Tää kun on jo 5,2 s 0-100 niin jalkoihin tuppaa jäämään arkiliikenteessä, mut ei mahda. GT:n omistaja jos kiihdyttelee niin alkaa ne GT:n 21" renkaatki maksaa sulaessaan + GT:n vakuuttaminen huomattavasti kalliimpaa. Reilu 100 kg lisäpainoakin tuntuu (vai johtuuko se mahtavasta rengaskoosta?), miks se on niin päin et GT painaa enempi?

Ja myynnissä olevat on usein vielä mattavärisiä, niitä kukaan halua. Mut on kyl jännä et sisäänajettuna GT:t on halvempia ku GT-Line edes ilman premium packia.

8 k€ enempi ois vaan GT maksanu kesän spessutarjouksesta. En ois ottanu vaikka olis sama hinta ollu ku ne droppaa paljo rankemmin ja faceryhmässä ollu juttua et autoliikkeet hyvittää vuoden ikäisestä GT:stä vaan 40 k€ luokkaa. Kai se on se kysynnän ja tarjonnan laki sit. Sit taas GT-Line Premium packilla on pyynnitkin vielä lähelle 60 k€ eli 10 k€ enempi ku GT.

Ai niin, v. 2016 ostin unelmien BMW:n kaikilla mahdollisilla M-jarruilla jne... Kertaakaan en 4,5 vuoden aikana käyny niitä hyödyntämässä ja M-sport-ohjausvaihdekin paskoi 24 tkm välein eli 24 ja 48 tkm. Turha ostella "erikoisautoja" kun saa erikoishinnat kuluville varaosille jne.
 
Ei sillä GT:llä tee yhtään mitään ja vähänkin kun sipasee voimapedaalia niin range on kesälläkin 100-150 km huonompi ku 325hv AWD GT-Linessä. Itte ostin mopomman just uuden heinäkuussa ja GT:stäkin oli ihan huikee tarjous räpylässä kuten GT-line Premium packilaisesta (minkä siis ostin). GT-Linen mukavuusistuimet easy entry-, makuutoiminnoilla, sähköillä ja muisteilla sekä ilmastoituna on paljo käytännöllisemmät ku manuaalisäätöiset kuppipenkit (vaimokaan haluu semmosia).

Tää kun on jo 5,2 s 0-100 niin jalkoihin tuppaa jäämään arkiliikenteessä, mut ei mahda. GT:n omistaja jos kiihdyttelee niin alkaa ne GT:n 21" renkaatki maksaa sulaessaan + GT:n vakuuttaminen huomattavasti kalliimpaa. Reilu 100 kg lisäpainoakin tuntuu (vai johtuuko se mahtavasta rengaskoosta?), miks se on niin päin et GT painaa enempi?

Ja myynnissä olevat on usein vielä mattavärisiä, niitä kukaan halua. Mut on kyl jännä et sisäänajettuna GT:t on halvempia ku GT-Line edes ilman premium packia.

8 k€ enempi ois vaan GT maksanu kesän spessutarjouksesta. En ois ottanu vaikka olis sama hinta ollu ku ne droppaa paljo rankemmin ja faceryhmässä ollu juttua et autoliikkeet hyvittää vuoden ikäisestä GT:stä vaan 40 k€ luokkaa. Kai se on se kysynnän ja tarjonnan laki sit. Sit taas GT-Line Premium packilla on pyynnitkin vielä lähelle 60 k€ eli 10 k€ enempi ku GT.

Ai niin, v. 2016 ostin unelmien BMW:n kaikilla mahdollisilla M-jarruilla jne... Kertaakaan en 4,5 vuoden aikana käyny niitä hyödyntämässä ja M-sport-ohjausvaihdekin paskoi 24 tkm välein eli 24 ja 48 tkm. Turha ostella "erikoisautoja" kun saa erikoishinnat kuluville varaosille jne.
Toi sisustajuttu on yksi mikä teki heti selväksi että GT ei käy vaikka mikä olisi. Tai no jos sen saisi GT-Line sisustalla niin sitten.
 
Ehkäpä ihmiset tulevat hieman järkiinsä siinä, että mitä ihmettä tekee jollain liki 600 heppaisella autolla, kun pärjää varmasti vähemmälläkin. Niitä kun saa selvästi halvemmalla.

Tämä sähkisten "tehokilpailu" on mennyt hieman överiksi. Jokaisen valmistajan pitää tehdä joku superkiituri, kun se on niin helppoa nykyään. Hiton kivoja noi on , mutta eihän niillä (lisätehoilla ) oikeasti tee mitään. Kun on pari kertaa naapurille näyttänyt ja muutamaa kaveria liimauttanut istuimiin, niin siinä se. Sen jälkeen ei niitä tehoja ei pahemmin käytetä :)

Ennenkuin joku väittää että tehoja pitää olla turvallisin ohituksiin, niin kyllä sitä ihmiskunta pysyi elossa muutaman vuosi sitten sillä 134 heppaisella bensakiiallakin.

Toki tarvitaan näitä hauskojakin autoja niitä tarvitseville. Mutta harvassa ovat ne tarvitsijat.

Täähän se, varsinkin kun sitten se älytön teho yhdistetään sähkärien korkeampaan painoon, niin lopputulos on sitten että alustoista on vähän pakko säätää ihmeellisiä kivirekiä, jotka syö kuin karkkia.
 
Viimeksi muokattu:
Tää kun on jo 5,2 s 0-100 niin jalkoihin tuppaa jäämään arkiliikenteessä, mut ei mahda.

Voimahalit (pun intended) ja tsemppiä sinne. Ehkä tuo on hyvä olla välillä vähän hitaammalla autolla liikenteessä niin oppii ennakointia ohituksissa ym.
 
Mitä nyt itse olen ajellut sähkiksiä, niin valmistajien perusmallit tuntuvat antavan täysin riittävän suorituskyvyn kaikkiin tilanteisiin. Kaverilla on etuvetoinen Polestar 2 ja se liikahtaa mielestäni sporttisen tuntuisesti ja teho riittää nopeisiin ohituksiin maantienopeuksissa. Käytiin ajamassa nelivetoversio toissakesänä ja joo, onhan se tykki, mutta sen tehoista ei kovin kauaa yleisessä liikenteessä laillisesti nautita. Naurattaa, kun jopa suomalaisten autolehtien testeissä saatetaan moittia 7 sekkaa sataseen menevän sähköauton suorituskykyä vähän "nuhaiseksi". Ennenhän se oli tiukan gti-rassin lukemia ja riitti mihin vain.
 
Samaa mä olen tässä naureskellut että lähtenyt vähän lapasesta tehot sähköautoissa kun johonkin perus perhepirssiin tarjoillaan 400+ hevosvoimaa tehoa ja muutaman sekunnin kiihtyvyyksiä sataseen.

Meillä on taloudessa kaksi autoa joista toinen on 136 hp sähköauto ja toinen 150 hp bensa-farkku. Ei ole kummallakaan jäänyt liikenteessä jalkoihin. Kaasupolkimen maksimiliikerataa hyödyntämällä molemmat liikkuu ihan tarpeeksi rivakasti.

Välillä miettinyt että onko tämä nyt joku sellainen juttu että halutaan ajella pintakaasulla ja sitä varten pitää olla 400 pollea tehoa että auto liikkuu riittävästi antamatta polkimelle kunnolla voimaa, vai tekeekö joku oikeasti sellaisia kamikaze-ohituksia vastaantulevia autoja päin tuolla liikenteessä jatkuvasti, että pitää olla urheiluauton tehot kun mennään niin pieniin rakoihin..?
 
Kun teslassa on vidusti tehoa niin muutkin kopioi. Sama kun ovenkahvoissa ja kosketusnäytöissä. Pöhinätrendien mukana kulkevia apinoita ne autotehtaiden ihmisetkin on.
 
Tämä ilmiö nostaa kaikkien autoilijoiden (liikenne)vakuutusmaksuja kun nämä turhankin tehokkaat autot lähtevät käsistä ja korjaukset tulevat kalliiksi...
Voisi ihan hyvin esim. rajoittaa nuorten 17-21v kuljettajien sallittua auton tehoa.
 
Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:

Miksi takuulla olisi mitään tekemistä tämän kanssa? Ei takuu kata mitään kolari tai pohjakosketuskorjauksia.
 
Tämä ilmiö nostaa kaikkien autoilijoiden (liikenne)vakuutusmaksuja kun nämä turhankin tehokkaat autot lähtevät käsistä ja korjaukset tulevat kalliiksi...
Voisi ihan hyvin esim. rajoittaa nuorten 17-21v kuljettajien sallittua auton tehoa.
Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.
 
Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.
Teslaanhan tuli päivityksenä lapsilukko tila jossa voi lukita ominaisuuksia esim chill ajotila.
Screenshot_20240911_131344_Tesla.jpg
 
Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.
Yhtälailla Porsche 911 tai vaikka M -sarjalainen bemari voi olla katastrofaalinen yhdistelmä sen kokemattoman nuorukaisen käsissä. Oikeassa maailmassa niillä on hyvin harvoin varaa hankkia moisia ja nirrin saa itseltään ja kavereilta pois Opel Astrallakin jos niikseen tulee. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että tehot eivät ole yhtä kuin lisääntynyt onnettomuusriski. Jos ei nyt sitten puhuta jostain vanhoista WRC-autojen massatuotantoversioista, jotka kannustavat jo ajatuksen tasolla kuljettajan urheilemaan sen autonsa kanssa.
 
Yhtälailla Porsche 911 tai vaikka M -sarjalainen bemari voi olla katastrofaalinen yhdistelmä sen kokemattoman nuorukaisen käsissä. Oikeassa maailmassa niillä on hyvin harvoin varaa hankkia moisia ja nirrin saa itseltään ja kavereilta pois Opel Astrallakin jos niikseen tulee. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että tehot eivät ole yhtä kuin lisääntynyt onnettomuusriski. Jos ei nyt sitten puhuta jostain vanhoista WRC-autojen massatuotantoversioista, jotka kannustavat jo ajatuksen tasolla kuljettajan urheilemaan sen autonsa kanssa.

Se on kyllä totta, että Teslan Plaideja nyt ei hirveästi kierrossa ole, mutta toisaalta nykyään alkaa perus "perheautoissakin" olemaan useampaa sataa heppaa, mikä on melkoisen eri tilanne kuin vaikka 10 tai varsinkaan 20 vuotta sitten, jolloin nykyiset 4-5 sek sataskiihtyvyydet oli harvojen saatavilla olevien urheiluautojen valtakuntaa.

Toki nuo nopeat perheautotkin ovat nykyään vielä kohtuullisen harvinaisia, mutta luulen että noin kymmenen vuoden sisällä tullaan vielä kampeamaan paljon nuorten mieskuskien raatoja sähkövatkaimien sisältä kun nuo nykyiset perhekiiturit pikkuhiljaa päätyvät "amisautoiksi". Ihan vaan koska F= ma.
 
Viimeksi muokattu:
Voimahalit (pun intended) ja tsemppiä sinne. Ehkä tuo on hyvä olla välillä vähän hitaammalla autolla liikenteessä niin oppii ennakointia ohituksissa ym.

Kiitos, koitetaan pärjäillä ja kärsiä. Nojoo, tässäkin kyllä tosissaan miettinyt, että on ihan hyvä olla olemassa se eco-asento, minkä muistaakin (täähän muistaa myös, jos jättänyt normalille)... Sportilla on niin häijy peli, etten oikein ymmärrä mitä tämmöselläkään tehomäärällä tekee ja taatusti vaarallinen mun vaimon käsissä talvella jos vahingossa sohii sportille (toistaiseksi pysynyt ecolla ja regenikin säädetty defaulttina joka käynnistyksen jälkeiselle ykköselle). Mut ei tälläkään voi motarin rampissakaan painaa voimapedaalia pohjaan, etteikö siirtyis sakkonopeuksille hyvin nopeasti.

Siks se isoakkunen RWD mopona 229 heppaa on varmaan sweet spot / täysin riittävä (kaikille). Tuttavalla sellanen Hyundai Ioniq 5:na ja sitten V8-harraste-Mersu CLK500, niin kyllä se Hyny paljon kiukkusemmmat tuntunen on joka tilanteessa ku V8 missä 306 heppaa / 460 Nm vaikkei vääntöä ole noin paljoa, mutta paljon laajemmalla alueella heti...
 
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?

Siks, koska sillä vähempitehoisella pääsee paljon kauemmas tai/ja taloudellisemmin + mukavammin (esim. EV6 GT vs. GT-Line). Sillä isommalla suorituskyvyllä et oo yhtään sen nopeemmin perillä, mut vaikka hanurin ilmastointia / keveämpää ajotuntumaa / pienempää sisämelua voit arvostaakin sen samaisen matkan varrella.
 
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?
Se on ihan totta. Etenkin kun vaikuttaa että sitä hetkellistä tehoa saa sähkövehkeisiin kohtuu helpolla paljon niin markkinointiosastot tykkää. Ei väliä jos 5 min ajon jälkeen jo tippuu tehot.
 
Siks, koska sillä vähempitehoisella pääsee paljon kauemmas tai/ja taloudellisemmin + mukavammin (esim. EV6 GT vs. GT-Line).
Miksi ihmeessä pääsisi? Jos molemmissa on kaksi sähkömoottoria ja sama akku?

Renkaat ja vanteet noissa voivat kulutuseroa selittää, mutta ne voi vaihtaa sellaisiksi kun haluaa…
 
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?

Mitä enemmän tehoa, sitä kovemmilla alusta, renkaat, jarrut ja muut kuluvat osat ovat. Yleensä se isompi tehomäärä vaatii (tai ainakin vaatisi) järeämpiä osia noihin kaikkiin, renkaat tuppaa olemaan tehokkaissa autoissa isompia jne. Onhan noita.
 

Artikkelissä sanottiin, että auton hinta n.puolittuu 4 vuodessa uutena ostetussa autossa, niin tarkoittaako tämä sitä, että vaikka viimevuonna 50k€maksanut enyaq olisi 3 vuoden päästä 25k€?
Jos ostit vuonna 2021 Enyaqin 50 tonnilla, niin hyvinkin voi olla niin, että sinulle tarjottaisiin vuonna 2025 vaihdossa noin 25 tonnia, jos vaihtaisit puolta kalliimpaan normaalihintaiseen autoon.
 

Artikkelissä sanottiin, että auton hinta n.puolittuu 4 vuodessa uutena ostetussa autossa, niin tarkoittaako tämä sitä, että vaikka viimevuonna 50k€maksanut enyaq olisi 3 vuoden päästä 25k€?
Näinhän näille autoille on tupannut käymään. Joka kerta tämä totuus unohtuu kun menee autoansa vaihdossa tarjoamaan. Pienen nieleskelyn jälkeen uutta pettymystä odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä pääsisi? Jos molemmissa on kaksi sähkömoottoria ja sama akku?

Renkaat ja vanteet noissa voivat kulutuseroa selittää, mutta ne voi vaihtaa sellaisiksi kun haluaa…
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).

Noiden erojen lisäksi tehomallit tuppaavat olemaan raskaampia ja niiden ilmanvastus on suurempi (muutenkin kuin leveämmät renkaat ja avonaisemmat vanteet). Ioniq 5 N:ssä korin vääntöjäykkyyttä on kasvatettu lisähitseillä. Keulan jäähdytys voi olla avonaisempi. Jarruille voi olla ilmanohjaimia. Perässä voi olla diffuusori, ja muuallakin erilaisia ulokkeita/spoilereita.


Kia EV6 perusmalli/EV6 GT, jarrut:

Edessä:
325 mm tuuletetut 30 mm paksut/380 mm tuuletetut 34 mm paksut

Takana:
325 mm 12 mm/360 mm tuuletetut 20 mm

Luvuista nähdään, että GT:ssä on aika paljon enemmän terästä, kun laskee kaikki neljä limppua, ja vielä pyörivänä massana.


Tehomallin vierin- ja ilmanvastus ovat suuremmat, vaikka vaihtaisi samat renkaat ja vanteet. Jarrulevyt jo tuli mainittua, mutta myös alennusvaihteisto ja vetoakselit voivat tehomallissa olla järeämpää tavaraa, mikä pyörivissä massoissa haittaa enemmän kuin osien pelkkä suurempi massa.

Raskaampien massojen ja ajovastusten lisäksi ei sovi unohtaa sitä, että tehomallin voimavarat ampuvat niin räikeästi yli maantieliikenteen tarpeen, että kuormitus ei kiihdytyksiä lukuunottamatta ole riittävää, jolloin hyötysuhde on heikompi kuin järkimallissa.

EV6 AWD:
239 kW
185 km/h

EV6 GT:
430 kW
260 km/h

Jos 100 km/h vaatii tehoa 20 kW, niin kuormitusasteet ovat (molemmat ovat jo huipputehon alueella, joten ei tarvitse laskea väännön kautta):

AWD 8,4 %
GT 4,7 %

Kumpikaan ei ole hääppöinen, jos optimi olisi esim. 50 %, mutta perusmalli on lähempänä -> sillä on korkeampi hyötysuhde.

Entäpä kulmanopeuden vaikutus hyötysuhteeseen, jos ihanne olisi 50 % maksimista? Huippunopeuksissa on niin suuri ero, että välitykset tuskin ovat samat.

AWD:
50 km/h on 27 % vs. huippunopeus
60 km/h on 32 %
80 km/h on 43 %
100 km/h on 54 %
120 km/h on 65 %


GT:
50 km/h on 19 % vs. huippunopeus
60 km/h on 23 %
80 km/h on 31 %
100 km/h on 38 %
120 km/h on 46 %


Luvuista nähdään, että perusmallin pyörintänopeudet ovat suomalaisilla nopeuksilla lähempänä ihannetta, mikä pienentää kulutusta.


Perusmalli:
-kevyempi (=pienempi vierinvastus)
-ilmanvastus on pienempi
-vähemmän pyöriviä massoja (=kiihdytys- ja regen-häviöt pienempiä)
-otollisempi kuormitus (=korkeampi hyötysuhde)
-otollisempi moottorin pyörimisnopeus (=korkeampi hyötysuhde)

Yhteisvaikutuksena normimallin kulutus on tehomallia pienempi ja range suurempi, vaikka tehomalliin vaihtaisi samat pyörät. Pitäisi vaihtaa myös moottorit, alennusvaihde keveämpään, välitykset 185 km/h mukaisiksi, vetoakselit, jarrulevyt, poistaa kaikki korin ylimääräiset ulokkeet/ilmanohjaimet ja poistaa korin ylimääräiset vahvikkeet/hitsisaumat. Vasta sitten tehomallin kulutus ja range voisivat olla samalla viivalla normimallin kanssa.

Kaikesta huolimatta korostan, että sähköautoissa tehomallien kulutuslisät ovat huomattavasti kohtuullisempia kuin polttomoottoriautoissa.
 
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).

Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta
 
Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta

Toisaalta model Y:n perusversiokin on alustaltaan sen verran kivireki, että perffiin ei tarvitse paljon lisää enää jäykistellä. Toyota taas kulkee yli 400k km lähinnä on aurinkoinen päivä, myötätuuli ja alamäki. :D
 
Noi riippuvat myös vähän mitä moottoriratkaisuja ja moodeja on käytössä. Aika paljon enemmän riippuu siitä voiko moottoria kytkeä joko kokonaan irti ja/tai millä tekniikalla se on toteutettu. Kestomagneettimoottorilta ei saa esim. vapaata rullausta, mutta noiden valinta on kompromissien tekemistä mitä ominaisuuksia halutaan. Siksi kulutus voi vaihdella tehomalleilla paljonkin vähän riippuen miten sitä käytetään (tai valmistaja antaa käyttää) ja miten eri ajomoodit vaikuttavat.
 
Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta
Niin, tuosta esimerkistä voi päätellä, että Tesla ei ole kokenut tarpeelliseksi tehdä kovin paljon muuta kuin nostaa moottoritehon, kasvattaa pyörät, vaihtaa jarrusatulan väriä ja lätkäistä nimeen "performance". Ratkaisun ansiosta WLTP range ei kärsi paljon, mutta miten on sen performancen laita radalla? Jäähtyykö, onko kori epätäsmällisen lötkö, häipyykö jarrut?


EV-Databasesta lukuja:

EV6 GT vs. LR AWD:
-82 km
+191 kW
+75 km/h
+110 kg


Ioniq 5 N vs. LR AWD:
-98 km
+239 kW
+75 km/h
+50 kg


Tesla Y Performance vs. LR AWD:
-28 km
+15 kW (ilmeisesti vääntöerolla on saatu 0-100 -speksiin eroa, mutta maantiellä ja radalla ero on olematon, koska vain 4 % lisää tehoa)
+33 km/h
+18 kg (tähän ei paljon jarruja, voimansiirtoa ja koria mahdu)


Nähdään, että Teslan tehomalli ei paljoa poikkea normimallista, joten kulutuslisä on ymmärrettävästi pienempi kuin korealaisilla.


Edit. Tuli mieleen, että Porschellahan on ratahistoriaa, ja heiltä löytyy sopivasti samalla 97,0 kWh akulla nelivetoiset mallit (kaikissa vertailemissani malleissa on ollut sama kapa ja vetotapa).

Taycan Turbo GT vs. 4S Plus:
-88 km
+320 kW
+40 km/h (250 -> 290)
+40 kg

Perusmallissa on mahdollisesti jo riittävän jäykkä kori ja suurehkot jarrut, joten massalisä on siksi yllättävän pieni. En tiedä varuste-eroja. Weissach-tehomalli olisi ollut jopa keveämpi kuin perusmalli, mutta siitä puuttuu koko takapenkki, niin en ottanut sitä vertailuun.

Edit 2. Löytyi yksi selittävä tekijä Taycanin tehomallin pienelle massalisälle - siinä on hiilikuituistuimet. Liitteenä on tietoja tehomallin spoilerista ja muista radalla hyödyllisistä lärpäkkeistä, jotka valitettavasti nostavat kulutusta ja lyhentävät rangea.

Teslan range lyhenee vain 28 km vs. muilla kolmella 82-98 km. Muilla kuitenkin tehoa tuli 191-320 kW lisää, joten Teslan 15 kW tavallista mallia tehokkaampaa Performancea on kyseenalaista kutsua tehomalliksi. Pikemminkin se voisi olla nimeltään Model Y 0-100 Red Caliper -edition LR AWD. Toisaalta onhan sekin suorituskykyä, joten Performance on ihan kuvaava nimi (nopeusrajoitinkin ylempänä).
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-09-11-19-11-58-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-09-11-19-11-58-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    118,2 KB · Luettu: 29
  • Screenshot_2024-09-11-19-12-13-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-09-11-19-12-13-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    118,9 KB · Luettu: 29
  • Screenshot_2024-09-11-19-12-23-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-09-11-19-12-23-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    117,7 KB · Luettu: 28
Viimeksi muokattu:
Toinen automalli, jota on nyt edullisesti kaupan, on Volvo C40. Pyysin itse sellaisesta tarjouksen, kun se tuli myyntiin. Nelivetomalli maksoi n. 65 ke. Nyt vastaavia, kohtuu vähän ajettuja on tarjolla jo noin 38 tonnilla. Takuun päättyminen haukkaa hinnasta varmaan paljon.
Volvoissa on uuden pyynnissä edelleen pahasti ylihintaa. Ihan kiva auto, mutta koko hinnastoa saisi rokottaa -10 k€. Bilialla taitaa olla just nyt joku kamppis tosin, jossa saa talvinakit ja varustetasokorotukset ilmaiseksi/halvemmalla.
 
Mitä nyt itse olen ajellut sähkiksiä, niin valmistajien perusmallit tuntuvat antavan täysin riittävän suorituskyvyn kaikkiin tilanteisiin. Kaverilla on etuvetoinen Polestar 2 ja se liikahtaa mielestäni sporttisen tuntuisesti ja teho riittää nopeisiin ohituksiin maantienopeuksissa. Käytiin ajamassa nelivetoversio toissakesänä ja joo, onhan se tykki, mutta sen tehoista ei kovin kauaa yleisessä liikenteessä laillisesti nautita. Naurattaa, kun jopa suomalaisten autolehtien testeissä saatetaan moittia 7 sekkaa sataseen menevän sähköauton suorituskykyä vähän "nuhaiseksi". Ennenhän se oli tiukan gti-rassin lukemia ja riitti mihin vain.
Kaikkeen tottuu. Ei tuo 5,1 s anna enää mitään säväreitä. Linnanmäen pahimpienkin vehkeiden "kiihdytykset" tuntuvat ihan normaalilta arkiperjantailta. Pääosalle sähkiksistä olisi paljon parempi kertoa myös joku 80-120 km/h tulos, siinä on vielä parannettavaa ja merkittävä hyöty ohituksessa 2-kaistaisella. Ja hyödyllä tarkoitan siis turvamarginaalia. Ohi kyllä pääsee vaikka jollain nuhaisella manuaalibensalla, mutta sit kun tulee se virhearvio, niin auton reagointikyky voi pelastaa paljon (ellei ole ulosmitannut sitä eroa lähtemällä liian pieneen väliin).
 
Hirmuisia kiihtyvyyksiä ei liikenteessä voi kukaan täysjärkinen tarvita koskaan mihinkään. Omaani en todellakaan ostanut siksi, että nollasta sataan menee selvästi alle viidessä sekunnissa. Tuskin olen koskaan ihan äärikiihtyvyyttä edes kokeillut. Sen verran olen polkaissut, että tiedän auton kiihtyvän vähintään tarpeeksi ripeästi minulle.
Ihan oikeaa tarvettakin on kuitenkin vetokyvylle ja se tuntuu korreloivan tehon kanssa. Yli 1,6 tonnin kärryäkin olen vetänyt, ja se ei enää onnistu läheskään kaikilla sähköautoilla. Johtuuko tehon ja vetokyvyn yhteys sitten akkujen lämmönhallinnasta vai mistä, sitä en tiedä. Sinänsä 200 sähkökilowattia pitäisi riittää parin tonnin kärryn vetämiseen siinä kuin 200 bensakilowattiakin riittää, mutta syystä tai toisesta ei valmistajien mielestä riitä. Polttomoottoreissa ehkä vaihteistokin vaikuttaa, vaihtuvat välitykset vaikuttavat epäilemättä kuormituksen kestoon.
Omassa tuosta "ylitehosta" ei ole varsinaisesti muuta haittaa kuin se, että 19 tuumaa pienempi vanne ei mahdu. Jos mahtuisi, ilman muuta haluaisin vähän korkeamman rengasprofiilin.
Voimapolkimen välitys on sellainen, ettei se auto vahingossa mihinkään ampaise. Arkiajo sujuu ihan yhtä leppoisasti kuin millä tahansa autolla.
 
Unohdat nyt "kiihdytyskaista puuttuu" ja vastaavat tilanteet, joissa todella on paljon iloa siitä, että se auto lähtee viiveettä ja reippaasti. Muutenkin sen auton nopeus reagoida pyyntöön on kiva juttu, ei sitä kiihtyvyyttä pidä mieltää pelkästään "näytetään valoissa lippisbemaristille mistä kana pissii" tyyliseksi jutuksi. Järkevässä käytössä lisätehot ja kiihtyvyys ovat hyödyksi. Odotan vain kauhulla sitä hetkeä, kun ensimmäiset tehokkaat autot pääsevät alle 10 k€ hintaluokkaan ei-niin-fiksujen aloittelijoiden käsiin. Tulee varmaan joku raatopiikki tuon tiimoilta.
 
Vaikea sanoa mikä vaikutus tehoilla on, mutta väittäisin ettei niiden suurempi määrä tee muuta kuin lisää riskinottoa vastaavan määrän. Maantieohitukset on sitten vähän erikseen, jossa siitä voi jotain hyötyä laskea olevankin. Mutta ainakin omien kokemusten mukaan kaupunkiiikenteessä se lisää ennemmin tilanteita, joissa tapahtuu äkillisiä nopeudenmuutoksia tilanteissa joissa ilman tuota ei olisi mitään riskitilannetta edes olemassa.
 
Ihan täyttä paskaa jos joku perustelee +500 heppaisen auton "turvalliseen maantieohitukseen" tai liittymästä liittymiseen.
Se ostetaan vaan ja ainoastaan, koska onhan se siistiä että auto kiihtyy, mitään järkevää syytä sille ei ole. Itsekin tein niin ja päädyin saman mallin järkevähkön 300 heppaisen sijaan +500 heppaiseen ihan vaan koska pienehkö hintaero ja koska miksi ei.
 
Ihan täyttä paskaa jos joku perustelee +500 heppaisen auton "turvalliseen maantieohitukseen" tai liittymästä liittymiseen.
Se ostetaan vaan ja ainoastaan, koska onhan se siistiä että auto kiihtyy, mitään järkevää syytä sille ei ole. Itsekin tein niin ja päädyin saman mallin järkevähkön 300 heppaisen sijaan +500 heppaiseen ihan vaan koska pienehkö hintaero ja koska miksi ei.
Ei tässä kai nyt kukaan edes mistään 500+ heppaisista puhunut vaan faktasta, että sähköautot melkein järjestäen tuovat ihan eri sekunttiluvut pöytään aiempaan tarjontaan verrattuna. Halusi tai ei.
 
Ei siitä vaivattomasta kiihtyvyydestä tervejärkiselle toki haittaa ole, vaikka vähempikin riittäisi.

Yllä oli myös puhetta Volvon hinnoista. Oman kokemuksen mukaan hinta ei ole aina ihan se, mitä hinnastossa lukee. Vaihdokin hinnoittelullahan nuo paljolti pelaavat, jos haluavat kaupat tehdä. Kaikkien käytettyjen sähkäreiden hinnoissa näkyy tietysti viime vuoden hintojen lasku. Toiset ovat pudottaneet roimasti listahintoja, toiset taas maksavat reilummin hyvityksiä vaihdokeille. Lopputulos on ostajalle sama. Ja sitten nuo rengastarjoukset ovat ihan rahanarvoista ostajalle. On Volvonkin listahinnat vähän pudonneet, mutta toki paljon vähemmän kuin monen muun sähköautomerkin.
Jos joku oli todella roimasti ylihintainen, niin se oli Enyaq Coupe just silloin, kun sen erehdyin tilaamaan. Siitä tilauksesta todella kannatti irtautua reilu vuosi sitten, vaikka sopimussakko tulikin maksettavaksi. Säästyneelle kymppitonnille sattui vielä olemaan muuta käyttöä.
 
Ei tässä kai nyt kukaan edes mistään 500+ heppaisista puhunut vaan faktasta, että sähköautot melkein järjestäen tuovat ihan eri sekunttiluvut pöytään aiempaan tarjontaan verrattuna. Halusi tai ei.
Siis ihan yleisesti tuon kommentin laitoin kun niitäkin on täällä nähty että on "pakko" olla se tykein versio että pääsee rekasta ohi ja muuta paskaa.
Se sekuntiero kiihtyvyyksissä ei nyt ihan yksinään sähköautoista johdu vaan siitä että vihdoin täällä on porukalla mahdollisuus hommata muuta ku se nuhaisin mopo, koska autovero. (tottakai joo, ei jotain plaid tavalla kiihtyviä bensavehkeitä ole normitallaajalla ollut ikinä missään mahdollisuutta hommata ennen sähköä).
Katsoo jotain jenkkilän hinnastoja missä ei autoveroista tai muista tietoakaan ni sen kohtuu tehokkaan sähkiksen hinnalla lähtee myös se aika samalla tavalla kiihtyvä V8.
 
Sinänsä tosiaan luksusautojen hinnathan ovat nykymarkkinassa laskeneet, kun ei tarvitse autoveroja maksaa. Joku Maybach lähtee uusimman Harri Salon videon perusteella siitä 200000e kun polttisversioon tulee ainakin 50% hintaa lisää ja saa vain vastaavan Mersun.
 
Ei siitä vaivattomasta kiihtyvyydestä tervejärkiselle toki haittaa ole, vaikka vähempikin riittäisi.

Yllä oli myös puhetta Volvon hinnoista. Oman kokemuksen mukaan hinta ei ole aina ihan se, mitä hinnastossa lukee. Vaihdokin hinnoittelullahan nuo paljolti pelaavat, jos haluavat kaupat tehdä. Kaikkien käytettyjen sähkäreiden hinnoissa näkyy tietysti viime vuoden hintojen lasku. Toiset ovat pudottaneet roimasti listahintoja, toiset taas maksavat reilummin hyvityksiä vaihdokeille. Lopputulos on ostajalle sama. Ja sitten nuo rengastarjoukset ovat ihan rahanarvoista ostajalle. On Volvonkin listahinnat vähän pudonneet, mutta toki paljon vähemmän kuin monen muun sähköautomerkin.
Jos joku oli todella roimasti ylihintainen, niin se oli Enyaq Coupe just silloin, kun sen erehdyin tilaamaan. Siitä tilauksesta todella kannatti irtautua reilu vuosi sitten, vaikka sopimussakko tulikin maksettavaksi. Säästyneelle kymppitonnille sattui vielä olemaan muuta käyttöä.
Oma kokemus ainakin paikallisesta volvo-kauppiaasta (ei Bilia) on se, että vaihdokin hinta oli about ok, vähän alakanttiin, mutta uusi oli tarjouksessa edelleen listahinnalla eli naurettavasti ylihintainen. Jäi se keskustelu sitten siihen, kun myyjä ei ymmärtänyt yskää.
 
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).

Noiden erojen lisäksi tehomallit tuppaavat olemaan raskaampia ja niiden ilmanvastus on suurempi (muutenkin kuin leveämmät renkaat ja avonaisemmat vanteet). Ioniq 5 N:ssä korin vääntöjäykkyyttä on kasvatettu lisähitseillä. Keulan jäähdytys voi olla avonaisempi. Jarruille voi olla ilmanohjaimia. Perässä voi olla diffuusori, ja muuallakin erilaisia ulokkeita/spoilereita.


Kia EV6 perusmalli/EV6 GT, jarrut:

Edessä:
325 mm tuuletetut 30 mm paksut/380 mm tuuletetut 34 mm paksut

Takana:
325 mm 12 mm/360 mm tuuletetut 20 mm

Luvuista nähdään, että GT:ssä on aika paljon enemmän terästä, kun laskee kaikki neljä limppua, ja vielä pyörivänä massana.


Tehomallin vierin- ja ilmanvastus ovat suuremmat, vaikka vaihtaisi samat renkaat ja vanteet. Jarrulevyt jo tuli mainittua, mutta myös alennusvaihteisto ja vetoakselit voivat tehomallissa olla järeämpää tavaraa, mikä pyörivissä massoissa haittaa enemmän kuin osien pelkkä suurempi massa.

Raskaampien massojen ja ajovastusten lisäksi ei sovi unohtaa sitä, että tehomallin voimavarat ampuvat niin räikeästi yli maantieliikenteen tarpeen, että kuormitus ei kiihdytyksiä lukuunottamatta ole riittävää, jolloin hyötysuhde on heikompi kuin järkimallissa.

EV6 AWD:
239 kW
185 km/h

EV6 GT:
430 kW
260 km/h

Jos 100 km/h vaatii tehoa 20 kW, niin kuormitusasteet ovat (molemmat ovat jo huipputehon alueella, joten ei tarvitse laskea väännön kautta):

AWD 8,4 %
GT 4,7 %

Kumpikaan ei ole hääppöinen, jos optimi olisi esim. 50 %, mutta perusmalli on lähempänä -> sillä on korkeampi hyötysuhde.

Entäpä kulmanopeuden vaikutus hyötysuhteeseen, jos ihanne olisi 50 % maksimista? Huippunopeuksissa on niin suuri ero, että välitykset tuskin ovat samat.

AWD:
50 km/h on 27 % vs. huippunopeus
60 km/h on 32 %
80 km/h on 43 %
100 km/h on 54 %
120 km/h on 65 %


GT:
50 km/h on 19 % vs. huippunopeus
60 km/h on 23 %
80 km/h on 31 %
100 km/h on 38 %
120 km/h on 46 %


Luvuista nähdään, että perusmallin pyörintänopeudet ovat suomalaisilla nopeuksilla lähempänä ihannetta, mikä pienentää kulutusta.


Perusmalli:
-kevyempi (=pienempi vierinvastus)
-ilmanvastus on pienempi
-vähemmän pyöriviä massoja (=kiihdytys- ja regen-häviöt pienempiä)
-otollisempi kuormitus (=korkeampi hyötysuhde)
-otollisempi moottorin pyörimisnopeus (=korkeampi hyötysuhde)

Yhteisvaikutuksena normimallin kulutus on tehomallia pienempi ja range suurempi, vaikka tehomalliin vaihtaisi samat pyörät. Pitäisi vaihtaa myös moottorit, alennusvaihde keveämpään, välitykset 185 km/h mukaisiksi, vetoakselit, jarrulevyt, poistaa kaikki korin ylimääräiset ulokkeet/ilmanohjaimet ja poistaa korin ylimääräiset vahvikkeet/hitsisaumat. Vasta sitten tehomallin kulutus ja range voisivat olla samalla viivalla normimallin kanssa.

Kaikesta huolimatta korostan, että sähköautoissa tehomallien kulutuslisät ovat huomattavasti kohtuullisempia kuin polttomoottoriautoissa.
Etenkään neliveto-sporttisähkiksessä ei olisi kauhea ongelma pistää etuakselille jotain 100kW kestomagneettimoottoria joka on optimoitu 20-50kW tehoalueelle ja taka-akselille sitten jotain ”älytöntä” 300kW induktiomonsteria jota ei oikeasti matka-ajossa käytetä ollenkaan ja jonka voi päästää rullaamaan vapaasti.

Tällöin motarilla/maantiellä voisi ajella tasanopeutta eco-modella pienellä kulutuksella ja sporttimodessa sitten kulutus olisi kovempaa, mutta takamoottori aina mukana antamassa oletettua takapainotteista tehoa jne.

Tosin niiden 21-22” läskien pilot-sporttien vierintävastukseen ei auta mikään.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Enyaq on ainakin omasta mielestä sellainen heiluu-huojuu möhkäle ettei tuota takavetoversion 150kw / 204hp enempää tehoa osaa kaivata.
Tuollakin teholla ohitukset suomen maanteillä onnistuu että heilahtaa. Jossain autobahnilla varmaan olis muiden jaloissa. Ja kun tehoa ei ole ylettömästi niin ei tule sitten lähdettyä niihin "olipa hiuskarvan varassa" ohituksiin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 438
Viestejä
4 888 697
Jäsenet
78 807
Uusin jäsen
Tiedonantaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom