Miksi ihmeessä pääsisi? Jos molemmissa on kaksi sähkömoottoria ja sama akku?
Renkaat ja vanteet noissa voivat kulutuseroa selittää, mutta ne voi vaihtaa sellaisiksi kun haluaa…
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).
Noiden erojen lisäksi tehomallit tuppaavat olemaan raskaampia ja niiden ilmanvastus on suurempi (muutenkin kuin leveämmät renkaat ja avonaisemmat vanteet). Ioniq 5 N:ssä korin vääntöjäykkyyttä on kasvatettu lisähitseillä. Keulan jäähdytys voi olla avonaisempi. Jarruille voi olla ilmanohjaimia. Perässä voi olla diffuusori, ja muuallakin erilaisia ulokkeita/spoilereita.
Kia EV6 perusmalli/EV6 GT, jarrut:
Edessä:
325 mm tuuletetut 30 mm paksut/380 mm tuuletetut 34 mm paksut
Takana:
325 mm 12 mm/360 mm tuuletetut 20 mm
Luvuista nähdään, että GT:ssä on aika paljon enemmän terästä, kun laskee kaikki neljä limppua, ja vielä pyörivänä massana.
Tehomallin vierin- ja ilmanvastus ovat suuremmat, vaikka vaihtaisi samat renkaat ja vanteet. Jarrulevyt jo tuli mainittua, mutta myös alennusvaihteisto ja vetoakselit voivat tehomallissa olla järeämpää tavaraa, mikä pyörivissä massoissa haittaa enemmän kuin osien pelkkä suurempi massa.
Raskaampien massojen ja ajovastusten lisäksi ei sovi unohtaa sitä, että tehomallin voimavarat ampuvat niin räikeästi yli maantieliikenteen tarpeen, että kuormitus ei kiihdytyksiä lukuunottamatta ole riittävää, jolloin hyötysuhde on heikompi kuin järkimallissa.
EV6 AWD:
239 kW
185 km/h
EV6 GT:
430 kW
260 km/h
Jos 100 km/h vaatii tehoa 20 kW, niin kuormitusasteet ovat (molemmat ovat jo huipputehon alueella, joten ei tarvitse laskea väännön kautta):
AWD 8,4 %
GT 4,7 %
Kumpikaan ei ole hääppöinen, jos optimi olisi esim. 50 %, mutta perusmalli on lähempänä -> sillä on korkeampi hyötysuhde.
Entäpä kulmanopeuden vaikutus hyötysuhteeseen, jos ihanne olisi 50 % maksimista? Huippunopeuksissa on niin suuri ero, että välitykset tuskin ovat samat.
AWD:
50 km/h on 27 % vs. huippunopeus
60 km/h on 32 %
80 km/h on 43 %
100 km/h on 54 %
120 km/h on 65 %
GT:
50 km/h on 19 % vs. huippunopeus
60 km/h on 23 %
80 km/h on 31 %
100 km/h on 38 %
120 km/h on 46 %
Luvuista nähdään, että perusmallin pyörintänopeudet ovat suomalaisilla nopeuksilla lähempänä ihannetta, mikä pienentää kulutusta.
Perusmalli:
-kevyempi (=pienempi vierinvastus)
-ilmanvastus on pienempi
-vähemmän pyöriviä massoja (=kiihdytys- ja regen-häviöt pienempiä)
-otollisempi kuormitus (=korkeampi hyötysuhde)
-otollisempi moottorin pyörimisnopeus (=korkeampi hyötysuhde)
Yhteisvaikutuksena normimallin kulutus on tehomallia pienempi ja range suurempi, vaikka tehomalliin vaihtaisi samat pyörät. Pitäisi vaihtaa myös moottorit, alennusvaihde keveämpään, välitykset 185 km/h mukaisiksi, vetoakselit, jarrulevyt, poistaa kaikki korin ylimääräiset ulokkeet/ilmanohjaimet ja poistaa korin ylimääräiset vahvikkeet/hitsisaumat. Vasta sitten tehomallin kulutus ja range voisivat olla samalla viivalla normimallin kanssa.
Kaikesta huolimatta korostan, että sähköautoissa tehomallien kulutuslisät ovat huomattavasti kohtuullisempia kuin polttomoottoriautoissa.