Yleistä keskustelua sähköautoista

Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille? Bemarissa voi valita erikseen millä prosentilla mennään välilataukseen ja millä saavutaan perille. Tulevassa päivityksessä pitäisi lisäksi tulla kolmas valinta eli koti, jolloin sen voi asettaa pienemmäksi kuin muut määränpäät.

Tuon kanssa on mahdollista ladata vaikka hieman enemmän ennen määränpäätä, jos haluaa päästä takaisin päin hyvän matkaa ennen latausta. Sen lisäksi vielä voi päättää suositaanko jotain tiettyä operaattoria, jos haluaa optimoida hintaa tms. Ihan pätevä kaikenkaikkiaan minusta.
 
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
Se laskee ihan sen mukaan, minkä on laittanut pikalatauksen rajaksi. Eli jos rajana vaikka 50%, niin se pätkii sinne tarpeellisen määrän latauksia. 10% raja on minimi mitä se hyväksyy perille, mutta en ole ihan varma olettaako se latauksen aina asetettuun maksimiin ja sit perillä jää mitä jää. En ole juurikaan käyttänyt, huomasin koko ominaisuuden vain siitä kun vahingossa pistin laturireitityksen päälle navista.
 
Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille?
En osaa vastata. En oo ikinä tehnyt mitään muuta kun säätänyt puhelimella latausrajaa ja laittanu ajastuksia. Autossa voi olla asetuksia joita ei puhelimessa ole tai sitten ei.
 
No kuten yllä kerroin, niin ei ainakaan itselläni hakenut eilen, vaan ihan mielipuolisen kokoista puskuria.
Se vaihtelee mutta esim. kokeilet navigoida eri kohteisiin, niin ainut mikä muuttuu on akku kohteessa. Olettaa aina että kohteessa voi ladata vaikka ei se onnistuisi.
 
Se vaihtelee mutta esim. kokeilet navigoida eri kohteisiin, niin ainut mikä muuttuu on akku kohteessa. Olettaa aina että kohteessa voi ladata vaikka ei se onnistuisi.
No näinhän sen olisi järkevin toimia. Nopein mahdollinen lataus ja itse sitten lataat extraa puskuriin jos lataat. Uskoisin, että varsinkin uudet sähköautoilijat uskovat noita auton ilmoittamia - valmiina jatkamaan - höpinöitä, kun ei ole tuntumaa todelliseen rangeen ja sitten seisoskelevat sen takia turhaan siinä töpselissä
 
Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:


Mersusta on peräänajossa lauennut auton sähköjärjestelmän niin sanottu pyrotekninen sulake. Valmistajan korjausohjeiden mukaan auton koko korkeajänniteakku on tällöin vaihdettava, vaikka siinä ei olisi yhtään näkyvää vauriota. Ennen vaihtoa uudenkarhealla autolla ei saa eikä voikaan ajaa.

Mersun uusi akku maksaa noin 65 000 euroa. EQC-mallin alkaen-hinta viime vuonna oli 77 450 euroa.
 
No näinhän sen olisi järkevin toimia. Nopein mahdollinen lataus ja itse sitten lataat extraa puskuriin jos lataat. Uskoisin, että varsinkin uudet sähköautoilijat uskovat noita auton ilmoittamia - valmiina jatkamaan - höpinöitä, kun ei ole tuntumaa todelliseen rangeen ja sitten seisoskelevat sen takia turhaan siinä töpselissä
Aika hyvinhän nuo arviot osuu kohdalleen mitä navi ilmoittaa. Käyttäjän harkittavaksi jää vain määritellä puskurin koko mielenrauhan säilyttämiseksi. Paitsi tietysti jos sitä kokoa ei voi säätää...
 
Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:

Ei kai akkutakuusta kolaritilanteessa iloa olisikaan? Kolarit maksellaan vakuutuksista. Eli vakuutusyhtiön ongelma ja sitä kautta kohottaa vakuutusmaksuja. Mutta on kyllä poskettoman hintaisia akkuja noissa, jos samalla rahalla saa jo melkeinpä uuden auton.
 
Ei kai akkutakuusta kolaritilanteessa iloa olisikaan? Kolarit maksellaan vakuutuksista. Eli vakuutusyhtiön ongelma ja sitä kautta kohottaa vakuutusmaksuja. Mutta on kyllä poskettoman hintaisia akkuja noissa, jos samalla rahalla saa jo melkeinpä uuden auton.
Mallia varmaan haettu Yhdysvaltojen sairaanhoitomaksuista. Eihän tuo voi olla mitenkään muuten todellinen, kuin että auto täytyy käytännössä katsoen purkaa kokonaan uutta akkua vaihdettaessa.
 
Ei noista marmorihinnoista saa kun hyvät otsikot. Ihan jeesustelua tehdä niistä mitään johtopäätöksiä. Uusi diiselbemari on tyyliin 65ke ja marmoriosina yksittäisillä hinnoilla joku puoli miljoonaa kasattuna. Ei mitään kosketusta reaalimaailmaan.
 
Joko löytyy ohjelmia joilla pajat saa tuollaiset lukot avattua? Mersun valtuutetut ei varmaan suostu muuhun kuin valmistajan ohjeita noudattamaan.
 
Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille? Bemarissa voi valita erikseen millä prosentilla mennään välilataukseen ja millä saavutaan perille. Tulevassa päivityksessä pitäisi lisäksi tulla kolmas valinta eli koti, jolloin sen voi asettaa pienemmäksi kuin muut määränpäät.

Tuon kanssa on mahdollista ladata vaikka hieman enemmän ennen määränpäätä, jos haluaa päästä takaisin päin hyvän matkaa ennen latausta. Sen lisäksi vielä voi päättää suositaanko jotain tiettyä operaattoria, jos haluaa optimoida hintaa tms. Ihan pätevä kaikenkaikkiaan minusta.
Tesla näyttää latauksen aikana paljonko perillä ollessa akkua olisi jos lopettaisi nyt latauksen. Ja kertoo koska voisi jatkaa ajoa että pääsisi perille.

En nyt tiedä tarvitseeko tuohon sen kummempaa? Auto nyt ei voi arvata voiko perillä ladata vai ei, tai sitäkään paljonko juuri siinä määränpäässä haluaisit että akkua on, joka määränpäässä varmaan kuitenkin eri määrä, tai ainakin minulla. Eli senkun lataa niin kauan että auto näyttää että perillä akkua on sen verran kun haluaa että sitä on.
 
Ja kertoo koska voisi jatkaa ajoa että pääsisi perille.
Tällä se yritti mulle sunnuntaina viestiä puskurista. Arvioi 230km matkaan tarvittavan 30min lataus, eikä korjannut arviotaan vaikka virtaa tuli alkuun normaalilla +200kW/h ja siitä sitten varaustason nousun mukaan laskien. Jos en olisi käyttänyt omia aivojani, niin olisin seissyt siinä laturissa ihan helvetin kauan ja mulla ois ollu perillä varmaan 30% akkua.

Yleensä toi on kyllä toiminut suht. ok, joten siksikin ihmettelin, että ei kai tohonkin nyt ole tuotu jotain ”älyä”, joka tekee hyvästä featuresta käyttökelvottoman. Tuntuu olevan nykyään trendinä kaikessa muussakin softatuotannossa.
 
Tällä se yritti mulle sunnuntaina viestiä puskurista. Arvioi 230km matkaan tarvittavan 30min lataus, eikä korjannut arviotaan vaikka virtaa tuli alkuun normaalilla +200kW/h ja siitä sitten varaustason nousun mukaan laskien. Jos en olisi käyttänyt omia aivojani, niin olisin seissyt siinä laturissa ihan helvetin kauan ja mulla ois ollu perillä varmaan 30% akkua.

Yleensä toi on kyllä toiminut suht. ok, joten siksikin ihmettelin, että ei kai tohonkin nyt ole tuotu jotain ”älyä”, joka tekee hyvästä featuresta käyttökelvottoman. Tuntuu olevan nykyään trendinä kaikessa muussakin softatuotannossa.
Joskus käynyt minullekkin. Luulen että joku bugi, koska kerran tätä ihmettelin niin prosentit vaihtuivat sitten ihan erilaisiksi kun vaan otti määränpään pois ja laittoi uudestaan.

Itselläni tosin muutenkin sen verran jo kilometrejä takana että tiedän hyvin itsekkin paljonko pitää ladata milloinkin.
 
Itselläni tosin muutenkin sen verran jo kilometrejä takana että tiedän hyvin itsekkin paljonko pitää ladata milloinkin.
Jeps. Pohdin tota enemmänkin uusien sähköautoilijoiden kannalta, joilla ei ole vielä perstuntumaa autonsa kulutukseen. Sillon alussa tuota tuli itsekin seurattua. Nykyään en normaalisti käytä edes navia muutoin kun talvella, jos olen ajamassa pikalaturille autolla, jolla ajettu alla tunti, tai silloin jos oikeasti tarvitsen sitä löytääkseni perille.
Nyt oli sunnuntaina vähän poikkeustapaus, koska kiire ja aika tyhjä vitostie. Kameroihin on helpompi jarrutella kun tietää missä kohtaa tulevat vastaan :)
 
Mieluummin otan sen virheen tai marginaalin tuohon suuntaan, kuin että auto laskisi uusille käyttäjille liian lyhyitä latauksia edes vahingossa. Nopeasti ne käyttäjät oppivat arvioimaan tarvittavia latauksia, ihan samalla tavalla kuin bensavehkeillä (vaikka pääosa varmaan tankkaa aina täyteen).
 
Jos tarve olisi vetokoukulliselle nelivetoautolle 1800 kilon vetomassalla, jolla pääsee 260 km tunnissa, ja missä on 585 heppaa ja mikä on rekisteröity vuonna 2023, niin nyt ei tarvitse enää maksaa itseään kipeäksi. Hämmästyttävän halvalla noita olisi nyt tarjolla. Edullisin EV6 GT maksaa enää 49 900 euroa, eivätkä ne silti tunnu menevän oikein kaupaksi, kun samat ovat pyörineet myynnissä jo pitkään.
 
Vanhoja myydään pois kun ens vuodelle tulee laivassa päivitettyjä malleja.
 
Toinen automalli, jota on nyt edullisesti kaupan, on Volvo C40. Pyysin itse sellaisesta tarjouksen, kun se tuli myyntiin. Nelivetomalli maksoi n. 65 ke. Nyt vastaavia, kohtuu vähän ajettuja on tarjolla jo noin 38 tonnilla. Takuun päättyminen haukkaa hinnasta varmaan paljon.
 
Vanhoja myydään pois kun ens vuodelle tulee laivassa päivitettyjä malleja.
Voi tietysti olla että se selittää hintaa osin, mutta jännä on nähdä se, että vastaavan ikäisistä, uutena huomattavasti edullisemmista Gt-line malleista pyydetään nyt jopa enemmän. Pointtini oli lähinnä se, että jos tarve olisi noinkin tehokkaalle autolle, erinomaisilla varusteilla ja pitkällä takuulla, niin siinä olisi hyvä vaihtoehto. Tehoissa ja huippunopeudessa menee jopa BMW i4 M50:n ohi. Hakkaa sen tietysti myös perustakuun osalta ja hintaa on käytettynä vähintäänkin yli 10 tonnia vähemmän.
 
Jos tarve olisi vetokoukulliselle nelivetoautolle 1800 kilon vetomassalla, jolla pääsee 260 km tunnissa, ja missä on 585 heppaa ja mikä on rekisteröity vuonna 2023, niin nyt ei tarvitse enää maksaa itseään kipeäksi. Hämmästyttävän halvalla noita olisi nyt tarjolla. Edullisin EV6 GT maksaa enää 49 900 euroa, eivätkä ne silti tunnu menevän oikein kaupaksi, kun samat ovat pyörineet myynnissä jo pitkään.
Ehkäpä ihmiset tulevat hieman järkiinsä siinä, että mitä ihmettä tekee jollain liki 600 heppaisella autolla, kun pärjää varmasti vähemmälläkin. Niitä kun saa selvästi halvemmalla.

Tämä sähkisten "tehokilpailu" on mennyt hieman överiksi. Jokaisen valmistajan pitää tehdä joku superkiituri, kun se on niin helppoa nykyään. Hiton kivoja noi on , mutta eihän niillä (lisätehoilla ) oikeasti tee mitään. Kun on pari kertaa naapurille näyttänyt ja muutamaa kaveria liimauttanut istuimiin, niin siinä se. Sen jälkeen ei niitä tehoja ei pahemmin käytetä :)

Ennenkuin joku väittää että tehoja pitää olla turvallisin ohituksiin, niin kyllä sitä ihmiskunta pysyi elossa muutaman vuosi sitten sillä 134 heppaisella bensakiiallakin.

Toki tarvitaan näitä hauskojakin autoja niitä tarvitseville. Mutta harvassa ovat ne tarvitsijat.
 
Jos tarve olisi vetokoukulliselle nelivetoautolle 1800 kilon vetomassalla, jolla pääsee 260 km tunnissa, ja missä on 585 heppaa ja mikä on rekisteröity vuonna 2023, niin nyt ei tarvitse enää maksaa itseään kipeäksi. Hämmästyttävän halvalla noita olisi nyt tarjolla. Edullisin EV6 GT maksaa enää 49 900 euroa, eivätkä ne silti tunnu menevän oikein kaupaksi, kun samat ovat pyörineet myynnissä jo pitkään.

Ei sillä GT:llä tee yhtään mitään ja vähänkin kun sipasee voimapedaalia niin range on kesälläkin 100-150 km huonompi ku 325hv AWD GT-Linessä. Itte ostin mopomman just uuden heinäkuussa ja GT:stäkin oli ihan huikee tarjous räpylässä kuten GT-line Premium packilaisesta (minkä siis ostin). GT-Linen mukavuusistuimet easy entry-, makuutoiminnoilla, sähköillä ja muisteilla sekä ilmastoituna on paljo käytännöllisemmät ku manuaalisäätöiset kuppipenkit (vaimokaan haluu semmosia).

Tää kun on jo 5,2 s 0-100 niin jalkoihin tuppaa jäämään arkiliikenteessä, mut ei mahda. GT:n omistaja jos kiihdyttelee niin alkaa ne GT:n 21" renkaatki maksaa sulaessaan + GT:n vakuuttaminen huomattavasti kalliimpaa. Reilu 100 kg lisäpainoakin tuntuu (vai johtuuko se mahtavasta rengaskoosta?), miks se on niin päin et GT painaa enempi?

Ja myynnissä olevat on usein vielä mattavärisiä, niitä kukaan halua. Mut on kyl jännä et sisäänajettuna GT:t on halvempia ku GT-Line edes ilman premium packia.

8 k€ enempi ois vaan GT maksanu kesän spessutarjouksesta. En ois ottanu vaikka olis sama hinta ollu ku ne droppaa paljo rankemmin ja faceryhmässä ollu juttua et autoliikkeet hyvittää vuoden ikäisestä GT:stä vaan 40 k€ luokkaa. Kai se on se kysynnän ja tarjonnan laki sit. Sit taas GT-Line Premium packilla on pyynnitkin vielä lähelle 60 k€ eli 10 k€ enempi ku GT.

Ai niin, v. 2016 ostin unelmien BMW:n kaikilla mahdollisilla M-jarruilla jne... Kertaakaan en 4,5 vuoden aikana käyny niitä hyödyntämässä ja M-sport-ohjausvaihdekin paskoi 24 tkm välein eli 24 ja 48 tkm. Turha ostella "erikoisautoja" kun saa erikoishinnat kuluville varaosille jne.
 
Ei sillä GT:llä tee yhtään mitään ja vähänkin kun sipasee voimapedaalia niin range on kesälläkin 100-150 km huonompi ku 325hv AWD GT-Linessä. Itte ostin mopomman just uuden heinäkuussa ja GT:stäkin oli ihan huikee tarjous räpylässä kuten GT-line Premium packilaisesta (minkä siis ostin). GT-Linen mukavuusistuimet easy entry-, makuutoiminnoilla, sähköillä ja muisteilla sekä ilmastoituna on paljo käytännöllisemmät ku manuaalisäätöiset kuppipenkit (vaimokaan haluu semmosia).

Tää kun on jo 5,2 s 0-100 niin jalkoihin tuppaa jäämään arkiliikenteessä, mut ei mahda. GT:n omistaja jos kiihdyttelee niin alkaa ne GT:n 21" renkaatki maksaa sulaessaan + GT:n vakuuttaminen huomattavasti kalliimpaa. Reilu 100 kg lisäpainoakin tuntuu (vai johtuuko se mahtavasta rengaskoosta?), miks se on niin päin et GT painaa enempi?

Ja myynnissä olevat on usein vielä mattavärisiä, niitä kukaan halua. Mut on kyl jännä et sisäänajettuna GT:t on halvempia ku GT-Line edes ilman premium packia.

8 k€ enempi ois vaan GT maksanu kesän spessutarjouksesta. En ois ottanu vaikka olis sama hinta ollu ku ne droppaa paljo rankemmin ja faceryhmässä ollu juttua et autoliikkeet hyvittää vuoden ikäisestä GT:stä vaan 40 k€ luokkaa. Kai se on se kysynnän ja tarjonnan laki sit. Sit taas GT-Line Premium packilla on pyynnitkin vielä lähelle 60 k€ eli 10 k€ enempi ku GT.

Ai niin, v. 2016 ostin unelmien BMW:n kaikilla mahdollisilla M-jarruilla jne... Kertaakaan en 4,5 vuoden aikana käyny niitä hyödyntämässä ja M-sport-ohjausvaihdekin paskoi 24 tkm välein eli 24 ja 48 tkm. Turha ostella "erikoisautoja" kun saa erikoishinnat kuluville varaosille jne.
Toi sisustajuttu on yksi mikä teki heti selväksi että GT ei käy vaikka mikä olisi. Tai no jos sen saisi GT-Line sisustalla niin sitten.
 
Ehkäpä ihmiset tulevat hieman järkiinsä siinä, että mitä ihmettä tekee jollain liki 600 heppaisella autolla, kun pärjää varmasti vähemmälläkin. Niitä kun saa selvästi halvemmalla.

Tämä sähkisten "tehokilpailu" on mennyt hieman överiksi. Jokaisen valmistajan pitää tehdä joku superkiituri, kun se on niin helppoa nykyään. Hiton kivoja noi on , mutta eihän niillä (lisätehoilla ) oikeasti tee mitään. Kun on pari kertaa naapurille näyttänyt ja muutamaa kaveria liimauttanut istuimiin, niin siinä se. Sen jälkeen ei niitä tehoja ei pahemmin käytetä :)

Ennenkuin joku väittää että tehoja pitää olla turvallisin ohituksiin, niin kyllä sitä ihmiskunta pysyi elossa muutaman vuosi sitten sillä 134 heppaisella bensakiiallakin.

Toki tarvitaan näitä hauskojakin autoja niitä tarvitseville. Mutta harvassa ovat ne tarvitsijat.

Täähän se, varsinkin kun sitten se älytön teho yhdistetään sähkärien korkeampaan painoon, niin lopputulos on sitten että alustoista on vähän pakko säätää ihmeellisiä kivirekiä, jotka syö kuin karkkia.
 
Viimeksi muokattu:
Tää kun on jo 5,2 s 0-100 niin jalkoihin tuppaa jäämään arkiliikenteessä, mut ei mahda.

Voimahalit (pun intended) ja tsemppiä sinne. Ehkä tuo on hyvä olla välillä vähän hitaammalla autolla liikenteessä niin oppii ennakointia ohituksissa ym.
 
Mitä nyt itse olen ajellut sähkiksiä, niin valmistajien perusmallit tuntuvat antavan täysin riittävän suorituskyvyn kaikkiin tilanteisiin. Kaverilla on etuvetoinen Polestar 2 ja se liikahtaa mielestäni sporttisen tuntuisesti ja teho riittää nopeisiin ohituksiin maantienopeuksissa. Käytiin ajamassa nelivetoversio toissakesänä ja joo, onhan se tykki, mutta sen tehoista ei kovin kauaa yleisessä liikenteessä laillisesti nautita. Naurattaa, kun jopa suomalaisten autolehtien testeissä saatetaan moittia 7 sekkaa sataseen menevän sähköauton suorituskykyä vähän "nuhaiseksi". Ennenhän se oli tiukan gti-rassin lukemia ja riitti mihin vain.
 
Samaa mä olen tässä naureskellut että lähtenyt vähän lapasesta tehot sähköautoissa kun johonkin perus perhepirssiin tarjoillaan 400+ hevosvoimaa tehoa ja muutaman sekunnin kiihtyvyyksiä sataseen.

Meillä on taloudessa kaksi autoa joista toinen on 136 hp sähköauto ja toinen 150 hp bensa-farkku. Ei ole kummallakaan jäänyt liikenteessä jalkoihin. Kaasupolkimen maksimiliikerataa hyödyntämällä molemmat liikkuu ihan tarpeeksi rivakasti.

Välillä miettinyt että onko tämä nyt joku sellainen juttu että halutaan ajella pintakaasulla ja sitä varten pitää olla 400 pollea tehoa että auto liikkuu riittävästi antamatta polkimelle kunnolla voimaa, vai tekeekö joku oikeasti sellaisia kamikaze-ohituksia vastaantulevia autoja päin tuolla liikenteessä jatkuvasti, että pitää olla urheiluauton tehot kun mennään niin pieniin rakoihin..?
 
Kun teslassa on vidusti tehoa niin muutkin kopioi. Sama kun ovenkahvoissa ja kosketusnäytöissä. Pöhinätrendien mukana kulkevia apinoita ne autotehtaiden ihmisetkin on.
 
Tämä ilmiö nostaa kaikkien autoilijoiden (liikenne)vakuutusmaksuja kun nämä turhankin tehokkaat autot lähtevät käsistä ja korjaukset tulevat kalliiksi...
Voisi ihan hyvin esim. rajoittaa nuorten 17-21v kuljettajien sallittua auton tehoa.
 
Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:

Miksi takuulla olisi mitään tekemistä tämän kanssa? Ei takuu kata mitään kolari tai pohjakosketuskorjauksia.
 
Tämä ilmiö nostaa kaikkien autoilijoiden (liikenne)vakuutusmaksuja kun nämä turhankin tehokkaat autot lähtevät käsistä ja korjaukset tulevat kalliiksi...
Voisi ihan hyvin esim. rajoittaa nuorten 17-21v kuljettajien sallittua auton tehoa.
Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.
 
Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.
Teslaanhan tuli päivityksenä lapsilukko tila jossa voi lukita ominaisuuksia esim chill ajotila.
Screenshot_20240911_131344_Tesla.jpg
 
Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.
Yhtälailla Porsche 911 tai vaikka M -sarjalainen bemari voi olla katastrofaalinen yhdistelmä sen kokemattoman nuorukaisen käsissä. Oikeassa maailmassa niillä on hyvin harvoin varaa hankkia moisia ja nirrin saa itseltään ja kavereilta pois Opel Astrallakin jos niikseen tulee. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että tehot eivät ole yhtä kuin lisääntynyt onnettomuusriski. Jos ei nyt sitten puhuta jostain vanhoista WRC-autojen massatuotantoversioista, jotka kannustavat jo ajatuksen tasolla kuljettajan urheilemaan sen autonsa kanssa.
 
Yhtälailla Porsche 911 tai vaikka M -sarjalainen bemari voi olla katastrofaalinen yhdistelmä sen kokemattoman nuorukaisen käsissä. Oikeassa maailmassa niillä on hyvin harvoin varaa hankkia moisia ja nirrin saa itseltään ja kavereilta pois Opel Astrallakin jos niikseen tulee. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että tehot eivät ole yhtä kuin lisääntynyt onnettomuusriski. Jos ei nyt sitten puhuta jostain vanhoista WRC-autojen massatuotantoversioista, jotka kannustavat jo ajatuksen tasolla kuljettajan urheilemaan sen autonsa kanssa.

Se on kyllä totta, että Teslan Plaideja nyt ei hirveästi kierrossa ole, mutta toisaalta nykyään alkaa perus "perheautoissakin" olemaan useampaa sataa heppaa, mikä on melkoisen eri tilanne kuin vaikka 10 tai varsinkaan 20 vuotta sitten, jolloin nykyiset 4-5 sek sataskiihtyvyydet oli harvojen saatavilla olevien urheiluautojen valtakuntaa.

Toki nuo nopeat perheautotkin ovat nykyään vielä kohtuullisen harvinaisia, mutta luulen että noin kymmenen vuoden sisällä tullaan vielä kampeamaan paljon nuorten mieskuskien raatoja sähkövatkaimien sisältä kun nuo nykyiset perhekiiturit pikkuhiljaa päätyvät "amisautoiksi". Ihan vaan koska F= ma.
 
Viimeksi muokattu:
Voimahalit (pun intended) ja tsemppiä sinne. Ehkä tuo on hyvä olla välillä vähän hitaammalla autolla liikenteessä niin oppii ennakointia ohituksissa ym.

Kiitos, koitetaan pärjäillä ja kärsiä. Nojoo, tässäkin kyllä tosissaan miettinyt, että on ihan hyvä olla olemassa se eco-asento, minkä muistaakin (täähän muistaa myös, jos jättänyt normalille)... Sportilla on niin häijy peli, etten oikein ymmärrä mitä tämmöselläkään tehomäärällä tekee ja taatusti vaarallinen mun vaimon käsissä talvella jos vahingossa sohii sportille (toistaiseksi pysynyt ecolla ja regenikin säädetty defaulttina joka käynnistyksen jälkeiselle ykköselle). Mut ei tälläkään voi motarin rampissakaan painaa voimapedaalia pohjaan, etteikö siirtyis sakkonopeuksille hyvin nopeasti.

Siks se isoakkunen RWD mopona 229 heppaa on varmaan sweet spot / täysin riittävä (kaikille). Tuttavalla sellanen Hyundai Ioniq 5:na ja sitten V8-harraste-Mersu CLK500, niin kyllä se Hyny paljon kiukkusemmmat tuntunen on joka tilanteessa ku V8 missä 306 heppaa / 460 Nm vaikkei vääntöä ole noin paljoa, mutta paljon laajemmalla alueella heti...
 
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?

Siks, koska sillä vähempitehoisella pääsee paljon kauemmas tai/ja taloudellisemmin + mukavammin (esim. EV6 GT vs. GT-Line). Sillä isommalla suorituskyvyllä et oo yhtään sen nopeemmin perillä, mut vaikka hanurin ilmastointia / keveämpää ajotuntumaa / pienempää sisämelua voit arvostaakin sen samaisen matkan varrella.
 
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?
Se on ihan totta. Etenkin kun vaikuttaa että sitä hetkellistä tehoa saa sähkövehkeisiin kohtuu helpolla paljon niin markkinointiosastot tykkää. Ei väliä jos 5 min ajon jälkeen jo tippuu tehot.
 
Siks, koska sillä vähempitehoisella pääsee paljon kauemmas tai/ja taloudellisemmin + mukavammin (esim. EV6 GT vs. GT-Line).
Miksi ihmeessä pääsisi? Jos molemmissa on kaksi sähkömoottoria ja sama akku?

Renkaat ja vanteet noissa voivat kulutuseroa selittää, mutta ne voi vaihtaa sellaisiksi kun haluaa…
 
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?

Mitä enemmän tehoa, sitä kovemmilla alusta, renkaat, jarrut ja muut kuluvat osat ovat. Yleensä se isompi tehomäärä vaatii (tai ainakin vaatisi) järeämpiä osia noihin kaikkiin, renkaat tuppaa olemaan tehokkaissa autoissa isompia jne. Onhan noita.
 

Artikkelissä sanottiin, että auton hinta n.puolittuu 4 vuodessa uutena ostetussa autossa, niin tarkoittaako tämä sitä, että vaikka viimevuonna 50k€maksanut enyaq olisi 3 vuoden päästä 25k€?
Jos ostit vuonna 2021 Enyaqin 50 tonnilla, niin hyvinkin voi olla niin, että sinulle tarjottaisiin vuonna 2025 vaihdossa noin 25 tonnia, jos vaihtaisit puolta kalliimpaan normaalihintaiseen autoon.
 

Artikkelissä sanottiin, että auton hinta n.puolittuu 4 vuodessa uutena ostetussa autossa, niin tarkoittaako tämä sitä, että vaikka viimevuonna 50k€maksanut enyaq olisi 3 vuoden päästä 25k€?
Näinhän näille autoille on tupannut käymään. Joka kerta tämä totuus unohtuu kun menee autoansa vaihdossa tarjoamaan. Pienen nieleskelyn jälkeen uutta pettymystä odottamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Miksi ihmeessä pääsisi? Jos molemmissa on kaksi sähkömoottoria ja sama akku?

Renkaat ja vanteet noissa voivat kulutuseroa selittää, mutta ne voi vaihtaa sellaisiksi kun haluaa…
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).

Noiden erojen lisäksi tehomallit tuppaavat olemaan raskaampia ja niiden ilmanvastus on suurempi (muutenkin kuin leveämmät renkaat ja avonaisemmat vanteet). Ioniq 5 N:ssä korin vääntöjäykkyyttä on kasvatettu lisähitseillä. Keulan jäähdytys voi olla avonaisempi. Jarruille voi olla ilmanohjaimia. Perässä voi olla diffuusori, ja muuallakin erilaisia ulokkeita/spoilereita.


Kia EV6 perusmalli/EV6 GT, jarrut:

Edessä:
325 mm tuuletetut 30 mm paksut/380 mm tuuletetut 34 mm paksut

Takana:
325 mm 12 mm/360 mm tuuletetut 20 mm

Luvuista nähdään, että GT:ssä on aika paljon enemmän terästä, kun laskee kaikki neljä limppua, ja vielä pyörivänä massana.


Tehomallin vierin- ja ilmanvastus ovat suuremmat, vaikka vaihtaisi samat renkaat ja vanteet. Jarrulevyt jo tuli mainittua, mutta myös alennusvaihteisto ja vetoakselit voivat tehomallissa olla järeämpää tavaraa, mikä pyörivissä massoissa haittaa enemmän kuin osien pelkkä suurempi massa.

Raskaampien massojen ja ajovastusten lisäksi ei sovi unohtaa sitä, että tehomallin voimavarat ampuvat niin räikeästi yli maantieliikenteen tarpeen, että kuormitus ei kiihdytyksiä lukuunottamatta ole riittävää, jolloin hyötysuhde on heikompi kuin järkimallissa.

EV6 AWD:
239 kW
185 km/h

EV6 GT:
430 kW
260 km/h

Jos 100 km/h vaatii tehoa 20 kW, niin kuormitusasteet ovat (molemmat ovat jo huipputehon alueella, joten ei tarvitse laskea väännön kautta):

AWD 8,4 %
GT 4,7 %

Kumpikaan ei ole hääppöinen, jos optimi olisi esim. 50 %, mutta perusmalli on lähempänä -> sillä on korkeampi hyötysuhde.

Entäpä kulmanopeuden vaikutus hyötysuhteeseen, jos ihanne olisi 50 % maksimista? Huippunopeuksissa on niin suuri ero, että välitykset tuskin ovat samat.

AWD:
50 km/h on 27 % vs. huippunopeus
60 km/h on 32 %
80 km/h on 43 %
100 km/h on 54 %
120 km/h on 65 %


GT:
50 km/h on 19 % vs. huippunopeus
60 km/h on 23 %
80 km/h on 31 %
100 km/h on 38 %
120 km/h on 46 %


Luvuista nähdään, että perusmallin pyörintänopeudet ovat suomalaisilla nopeuksilla lähempänä ihannetta, mikä pienentää kulutusta.


Perusmalli:
-kevyempi (=pienempi vierinvastus)
-ilmanvastus on pienempi
-vähemmän pyöriviä massoja (=kiihdytys- ja regen-häviöt pienempiä)
-otollisempi kuormitus (=korkeampi hyötysuhde)
-otollisempi moottorin pyörimisnopeus (=korkeampi hyötysuhde)

Yhteisvaikutuksena normimallin kulutus on tehomallia pienempi ja range suurempi, vaikka tehomalliin vaihtaisi samat pyörät. Pitäisi vaihtaa myös moottorit, alennusvaihde keveämpään, välitykset 185 km/h mukaisiksi, vetoakselit, jarrulevyt, poistaa kaikki korin ylimääräiset ulokkeet/ilmanohjaimet ja poistaa korin ylimääräiset vahvikkeet/hitsisaumat. Vasta sitten tehomallin kulutus ja range voisivat olla samalla viivalla normimallin kanssa.

Kaikesta huolimatta korostan, että sähköautoissa tehomallien kulutuslisät ovat huomattavasti kohtuullisempia kuin polttomoottoriautoissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 580
Viestejä
4 558 679
Jäsenet
75 004
Uusin jäsen
otso.lan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom