Minä tarkoitin edestakaista Helsinki-Lahti väliä, en samaa väliä ja sadan kilometrin ajoja kohteessa. Kesäkeleillä sekin kyllä onnistuisi, talvipakkasilla ehkä ei.
Noihin apin laskelmiin taas on vaikea ottaa kantaa, kun en tiedä sen laskutapaa eikä ihan hirveästi kiinnostakaan. Itse ajelen jonkin verran ihan oikeasti tuota väliä talvisin, kun käyn Lahdessa hiihtämässä, eikä ole koskaan tehnyt tiukkaa, ei ole ollut lähelläkään.
Teoriassa ja käytännössä on sekin ero, että vaikka kuinka pyrkii ajamaan mittarinopeudella rajoitus + 10, eihän todellinen keskinopeus koskaan nouse noihin lukuihin, koska käytännössä aina on hidasteita, joko tietöitä tai muita liikkujia.
Kun kerran käyt hiihtämässä, niin oletettavasti silloin on talvinopeusrajoitukset, eikä tuulikaan ole usein sellainen, että vastaisi sovellukseen syöttämääni 5 m/s vastatuulta mennen tullen. Silloin ei mennäkään niin lähellä rangen rajoja.
Volvo 2024 C40 Twin Motor Heatpump:
Kuvitteellinen hiihtoreissu talvella:
-105 % vs. rajoitukset, mutta enintään 105 km/h GPS
-pakkasta 15 astetta
-tuuli vastaa tehollisesti 2 m/s (kirpeällä pakkasella on vähemmän tuulista) vastatuulta mennen tullen (voi siis olla sivutuultakin, jolloin valmistajan ilmoittama Cw ei toteudu)
-akun SoH 95 %
-auton lämpötila lähtiessä +20 C (lämmin talli ja esilämmitys)
-akku lähtiessä 90 %
-Hki-Lahti-Hki
-212 km
= reissun lopussa akkua 12 %
Entäpä loppusyksystä kesänopeuksilla:
-105 %, enintään 125 km/h
-pakkasta 1 astetta
-tuuli vastaa 5 m/s vastatuulta
-muuten kaikki samaa
= reissun lopussa akkua 7 %
Tässä kesänopeudet söivät akkua enemmän kuin 14 astetta kylmempi lämpötila yhdessä 3 m/s pienemmän tuulen kanssa.
Vielä rankempi tuosta kesänopeusreissusta tulisi, jos tapana onkin ajaa 109 %/129 km/h, ja vastatuuli olisi 7 m/s. Silloin akkua jäisi vain 1 % (tai 11 %, jos alussa olisikin 100 %). Nollakelin märkä tie/vesisade vielä tuohon lisäksi, niin ei edes onnistuisi 90 %-akulla lähtien. Onnistuu tietysti, jos onkin tyyntä tai himmaa nopeutta 129:stä.
@Vepasto tällainen oli ensimmäinen sähköauto vuonna 1888:
en.wikipedia.org
Ensimmäinen 100 km/h -rajan maalla rikkonut ajoneuvo sattui olemaan sähköauto. Tapahtui vuonna 1899 ja nopeus oli noin 106 km/h:
en.wikipedia.org
Sähköautojen kulta-aika oli 1890-1910, jolloin vuosisadan vaihteessa sähköautoja oli USA:ssa melkein tuplasti vs. bensoja. Tosin höyryautoja oli juuri silloin vielä 2 %-yks. enemmän, mutta uskoakseni kuihtuivat nopeasti, koska käynnistys oli niin hidasta:
"In the United States by the turn of the century, 40 per cent of automobiles were powered by steam, 38 per cent by electricity, and 22 per cent by petrol. A total of 33,842 electric cars were registered in the United States, and the U.S. became the country where electric cars had gained the most acceptance."
en.wikipedia.org