Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos en ihan väärin muista niin koeajolla kehä 1 lahden ja porvoon motari meni 71km:lla58% akkua. Ei ollu meikäläisen vehje. (Keskikesällä)

Ottamatta kantaa Toyotan hyvyyteen tai huonouteen niin nyt ei ihan matikka täsmää.

Eikös tuossa ollut joku n. 70kWh akku? Jos siitä menisi 58% niin se tekisi luokkaa 40kWhm. Ja jos matkaa oli alle 100km niin kulutus olisi n. 55kWh/100km joka ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Voi toki selittää tuota, että varausnäyttö on näyttänyt ihan höpöjä eikä se ole ottanut huomioon mitenkään todellista kulutusta.
 
Se voi olla. Vauhtiakin tosin oli motarilla reilusti.

Kun katoin kartasta, niin tais kyllä kilsojakin olla reilu 100km. Joka tapauksessa paljon vei.
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kantaa Toyotan hyvyyteen tai huonouteen niin nyt ei ihan matikka täsmää.

Eikös tuossa ollut joku n. 70kWh akku? Jos siitä menisi 58% niin se tekisi luokkaa 40kWhm. Ja jos matkaa oli alle 100km niin kulutus olisi n. 55kWh/100km joka ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Voi toki selittää tuota, että varausnäyttö on näyttänyt ihan höpöjä eikä se ole ottanut huomioon mitenkään todellista kulutusta.

Akun netto tuossa vain 64kW ja kylmälatausominaisuudet vielä takaavat sen, ettei sovi pitkään matka-ajoon talvikeleillä. Lisäksi 3-vaihelataus ei ensimmäisten vuosien tuotannossa vakiona. Muuten erittäin hyvä ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan. Eli ristiriitainen auto.
 
Eli ristiriitainen auto.

Sanoisin että kompromissi, kuten kaikki autot. Toiselle sopii toinen ja toiselle ei sitten millään, vaan pitää olla eri.

Esimerkiksi itse arvostan autossa perinteisiä ominaisuuksia, nappeja, viiksiä, luotettavuutta.
 
Sanoisin että kompromissi, kuten kaikki autot. Toiselle sopii toinen ja toiselle ei sitten millään, vaan pitää olla eri.

Esimerkiksi itse arvostan autossa perinteisiä ominaisuuksia, nappeja, viiksiä, luotettavuutta.

En kyllä sanoisi kompromissiksi jos valmistaja ei ole sen vertaa tehnyt tutkimusta että eurooppaan tai ainakin pohjoiseen eurooppaan on turha tuoda tuollaista kehitysmaaversiota (se sisäinen laturi).

Pikalatausrajoitukset ymmärtää kun akun takuukin on aina omaa luokkaansa.
 
Yksivaihelaturi löytyi tänä vuonna Suomessa lanseerattuna vielä kiinalaisesta sähkiksestä ja olisko ainakin Nissan Ariyan ekoissa versioissa oli vain myös.yksivaihelaturi. Juu, itsekin näen sen jo nykyään puutteena mutta ei se vuosia sitten sellainen suoraan ollut.
 
Ympärivuotiseen ~20tkm matka- ja paikallisajoon tarkoitetun sähköauton must-have minulle:
- 3-vaihelaturi min. 11 kW
- Akun koko +60 kWh
- Akun lämmitys
- Tehokas pikalataus, esim. 10->80% ~30 min
- Sovellus latauksen ja ilmastoinnin hallintaan
- Jouhevasti toimiva käyttöliittymä
- Neli- tai takaveto
- Koukku ja vähintään kuomukärrylle vetomassaa
- Akkutakuu riittävä eli väh. 8v/160tkm

Nice-to-have:
- V2L
- Vähäinen huollon tarve
- Akun latauskyvyn jatkuva näyttö
- Tilava frunkki
- Taukoilmastointi, joka soveltuu yöpymiseen

Jäiköhän jotain sähköautospesifistä sanomatta? Sitten on vielä auto-ominaisuudet, jotka onkin oma juttunsa.
 
Mitä maksaa Polestar 2 määräaikaishuollot tämän 3v/50tkm jälkeen? Äkkiä ajattelisi, että ei paljoa yli 100e, jos polttiksen vastaava öljyt+raikkari -huolto tarkistuksineen on luokkaa 200e. Jarrunesteet sitten lisätyönä. Eli onko se tota satkun luokkaa hamaan tulevaisuuteen?
 
Sinänsä sähköautoon liittyvät ominaisuudet vaihtelevat paljon. Esim. omassa ajossa pikalatauksen nopeuden merkitys olisi 99% tapauksista täysin yhdentekevää (jos kantama kohtuullinen). Toisaalta kolmivaihelataus, V2L(tai G) ja vetokyky(ja koukku tietty) normaalille jarruttomalle olisivat ehdottomia tarpeen sanelemia.

Siksi erilaiset testit ja niiden antama tieto on sinänsä aika paljon tärkeämpi kuin saako auto nyt ysin vai seiskan ko. testissä.
 
Kertokaa mitä tolla v2l tekee? Jätin sen omasta tilauksesta pois?

Laittaa ruokaa, kuuntelee musiikkia ulkoilmaan soveltuvilla aktiivikaiuttimilla, käyttää CPAP-laitetta (uniapnea), käyttää sähkötyökaluja ym. Lisää googlella :D
 
En kyllä sanoisi kompromissiksi jos valmistaja ei ole sen vertaa tehnyt tutkimusta että eurooppaan tai ainakin pohjoiseen eurooppaan on turha tuoda tuollaista kehitysmaaversiota (se sisäinen laturi).

Pikalatausrajoitukset ymmärtää kun akun takuukin on aina omaa luokkaansa.
Olisit voinut mainita, että sisäisen laturin kehitysmaaversiota oli vain alkupään tuotannossa (jota TM:n kestotestimalli oli, jolla on nyt 60 tkm mittarissa). Uusissa on aina 11 kW AC.

Itse kävin koeajamassa bZ4X:ää yli puolitoista vuotta sitten 14.1.2023. Kaikki silloin tai sen jälkeen tilatut tulivat jo 11 kW AC:lla.
 
Olisit voinut mainita, että sisäisen laturin kehitysmaaversiota oli vain alkupään tuotannossa (jota TM:n kestotestimalli oli, jolla on nyt 60 tkm mittarissa). Uusissa on aina 11 kW AC.

Itse kävin koeajamassa bZ4X:ää yli puolitoista vuotta sitten 14.1.2023. Kaikki silloin tai sen jälkeen tilatut tulivat jo 11 kW AC:lla.

No se oli mainittu jo niin mitä sitä toistamaan.
 
Tuo on kyllä outo ratkaisu kun kummiskin saman korin saa isolla v8 koneella myös joten tilanpuute ei ainakaan voi olla syynä.
Outo ratkaisu sinänsä joo, mutta onneksi senkin saa (kolmannen osapuolen) lisävarusteena parilla sadalla: WOKEBY - products - BMW i5 Frunk

Samasta paikasta katselin i4:n frunkkia, mutta päädyin kuitenkin ottamaan mieluummin nelivedon kunnon suorituskyvyllä, kuin pienen lisätilan eteen. Etumoottorisiin ei siis saa frunkkia, koska tekniikka vie koko tilan.
 
No se oli mainittu jo niin mitä sitä toistamaan.
Vaikket toistaisi jotain edellisen edellisessä viestissä mainittua yksityiskohtaa, niin väärinkäsitysten välttämiseksi olisi hyvä käyttää oikeita aikamuotoja.

Kirjoitit:
"En kyllä sanoisi kompromissiksi jos valmistaja ei ole sen vertaa tehnyt tutkimusta että eurooppaan tai ainakin pohjoiseen eurooppaan on turha tuoda tuollaista kehitysmaaversiota (se sisäinen laturi)."


Noilla aikamuodoilla lukija saa kuvan, että toiminta jatkuu edelleen.
 
Mitä maksaa Polestar 2 määräaikaishuollot tämän 3v/50tkm jälkeen? Äkkiä ajattelisi, että ei paljoa yli 100e, jos polttiksen vastaava öljyt+raikkari -huolto tarkistuksineen on luokkaa 200e. Jarrunesteet sitten lisätyönä. Eli onko se tota satkun luokkaa hamaan tulevaisuuteen?

Bilian sivuilta yms. Volvo-huollosta voi käydä rekkarilla katsomassa. Reilun satkun luokkaa se on. Polttiksena kannattaa verrata sitten Volvoa. Merkkihuollosta et pienellä öljynvaihtohuollollakaan alle 300€ köyhempänä lähde. XC60 T8 oli aina vähintään 350€ per vuosi, tulppien kanssa ja jotain muuta yli 600€.

XC40 P8 jotain 200€ luokkaa per huolto, Polestar on halvempi.
 
Latauskaapeli, renkaanpaikkausvälineet ja pesunestettä on frunkissa itellä
id3 harkitsijat si voi unohtaa kaikki nuo frunkki keskustelut :lol: nim.merk sellasella ajelava.. joskaan en ole kyllä kaivannutkaan sitä.. ei niissä disel pommeissakaan joita ennen oli, sinne mitään saanu säilöön...
 
Ympärivuotiseen ~20tkm matka- ja paikallisajoon tarkoitetun sähköauton must-have minulle:
- 3-vaihelaturi min. 11 kW
- Akun koko +60 kWh
- Akun lämmitys
- Tehokas pikalataus, esim. 10->80% ~30 min
- Sovellus latauksen ja ilmastoinnin hallintaan
- Jouhevasti toimiva käyttöliittymä
- Neli- tai takaveto
- Koukku ja vähintään kuomukärrylle vetomassaa
- Akkutakuu riittävä eli väh. 8v/160tkm

Nice-to-have:
- V2L
- Vähäinen huollon tarve
- Akun latauskyvyn jatkuva näyttö
- Tilava frunkki
- Taukoilmastointi, joka soveltuu yöpymiseen

Jäiköhän jotain sähköautospesifistä sanomatta? Sitten on vielä auto-ominaisuudet, jotka onkin oma juttunsa.

Ja monta mallia täyttää nämä kaikki ehdot?
 
Ioniq 5 taitaa aikalailla täyttää muuten mut frunkki on olematon ja latausnopeutta ei näytä etukäteen.
 
EX30:n frunkki on myös niin onnettoman kokoinen, että melkein sama kuin koko tilaa ei olisi ollenkaan. Latauskaapelia ja turvakenkiä siellä voisi säilyttää jos olisi isompi, mutta en juuri muuta järkevää käyttöä sille keksi.
 
Ioniq 5 taitaa aikalailla täyttää muuten mut frunkki on olematon ja latausnopeutta ei näytä etukäteen.
Se kyllä näyttää navin kanssa latauksen määrän ja keston :think: En ole seurannut muuttaako se myös arvioita, sen verran vähän tulee ajettua navilla.
 
Ja monta mallia täyttää nämä kaikki ehdot?
Uskoisin näitä jo jonkin verran olevan ja lisää tulevan. Ainakin must-listan osalta.
Onhan noita vaikka mitä jotka täyttää ainakin kaikki must-have kohdat.
Vaikka esim i4,i5,i7 ainakin uudet audit jne.
Juuri näin. Nice-puoli on sitten plussaa.
Lienee täsmäspeksi tietyyn autoon joka on mielessä :)
Eipä ole vaan pohdin muutaman sähkärin (ja hybridin) kokemuksella, mitkä sähköautospesifit asiat ovat oleellisia ja mitkä plussaa.
 
Ioniq 5 taitaa aikalailla täyttää muuten mut frunkki on olematon ja latausnopeutta ei näytä etukäteen.

Ei tartte näyttää (ajanhan se arvioi), kun lataa niin prkl kovalla teholla ja nopeesti kuitenkin. Mulla siis sisarmalli EV6. Toki, en nyt sitten tiedä onko se niin hyväksi ladata jollain 230+ kW teholla kun sen jälkeen pitää jo jäähdytellä akkuakin. Laitoin ainakin itte DC:n rajan 60 %:iin, että pysähdykset on max kusitauko ja ettei tarvi ruveta lämpötilan takia auton rajoittelemaankaan. Kuumassa kesäkelissä 60 % varauksen nurkilla tuo alkaa rajoitella alle 180 kW nurkille noin karkeesti ja ennen 80 %:ia tippuu jo karvan alle 160 kW:n latausteho.
 
Jos Toyot
Ei tartte näyttää (ajanhan se arvioi), kun lataa niin prkl kovalla teholla ja nopeesti kuitenkin. Mulla siis sisarmalli EV6. Toki, en nyt sitten tiedä onko se niin hyväksi ladata jollain 230+ kW teholla kun sen jälkeen pitää jo jäähdytellä akkuakin. Laitoin ainakin itte DC:n rajan 60 %:iin, että pysähdykset on max kusitauko ja ettei tarvi ruveta lämpötilan takia auton rajoittelemaankaan. Kuumassa kesäkelissä 60 % varauksen nurkilla tuo alkaa rajoitella alle 180 kW nurkille noin karkeesti ja ennen 80 %:ia tippuu jo karvan alle 160 kW:n latausteho.
Paitsi ei lataa kovalla teholla akku kylmänä ja akun esilämmitys ei toimi jos akku edes meinaa lähestyä tyhjää…
 
Se kyllä näyttää navin kanssa latauksen määrän ja keston :think: En ole seurannut muuttaako se myös arvioita, sen verran vähän tulee ajettua navilla.
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
 
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
Mun mielestä Tesla pyrkii siihen, että määränpäässä on 15% latausta jäljellä eli tuon verran marginaalia ottaa. Voihan se olla että tuohon vaikuttaa lähellä olevat Teslan tunnistamat laturit. Onhan tuo aika paljon marginaalia ja usein tulee tehtyä omat laskut että ei tule turhaan roikuttua kalliilla pikalaturilla.
 
Mun mielestä Tesla pyrkii siihen, että määränpäässä on 15% latausta jäljellä eli tuon verran marginaalia ottaa. Voihan se olla että tuohon vaikuttaa lähellä olevat Teslan tunnistamat laturit. Onhan tuo aika paljon marginaalia ja usein tulee tehtyä omat laskut että ei tule turhaan roikuttua kalliilla pikalaturilla.
Niin mäkin olen kuvitellut kun en ole ennen ole kiinnittänyt huomiota noin järjettömään ehdotukseen. Eilen oli kyllä hiljainen liikenne ja siitä johtuen keskikulutus Helsinki-Kuopio välillä huiteli 17:ssa, niin laskisiko tuo sitten, että loppumatkallakin tulee viemään yhtä paljon sen sijaan, että ynnäilisi sen mukaan millaista nopeusrajoitusta on edessä.
 
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille? Bemarissa voi valita erikseen millä prosentilla mennään välilataukseen ja millä saavutaan perille. Tulevassa päivityksessä pitäisi lisäksi tulla kolmas valinta eli koti, jolloin sen voi asettaa pienemmäksi kuin muut määränpäät.

Tuon kanssa on mahdollista ladata vaikka hieman enemmän ennen määränpäätä, jos haluaa päästä takaisin päin hyvän matkaa ennen latausta. Sen lisäksi vielä voi päättää suositaanko jotain tiettyä operaattoria, jos haluaa optimoida hintaa tms. Ihan pätevä kaikenkaikkiaan minusta.
 
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
Se laskee ihan sen mukaan, minkä on laittanut pikalatauksen rajaksi. Eli jos rajana vaikka 50%, niin se pätkii sinne tarpeellisen määrän latauksia. 10% raja on minimi mitä se hyväksyy perille, mutta en ole ihan varma olettaako se latauksen aina asetettuun maksimiin ja sit perillä jää mitä jää. En ole juurikaan käyttänyt, huomasin koko ominaisuuden vain siitä kun vahingossa pistin laturireitityksen päälle navista.
 
Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille?
En osaa vastata. En oo ikinä tehnyt mitään muuta kun säätänyt puhelimella latausrajaa ja laittanu ajastuksia. Autossa voi olla asetuksia joita ei puhelimessa ole tai sitten ei.
 
No kuten yllä kerroin, niin ei ainakaan itselläni hakenut eilen, vaan ihan mielipuolisen kokoista puskuria.
Se vaihtelee mutta esim. kokeilet navigoida eri kohteisiin, niin ainut mikä muuttuu on akku kohteessa. Olettaa aina että kohteessa voi ladata vaikka ei se onnistuisi.
 
Se vaihtelee mutta esim. kokeilet navigoida eri kohteisiin, niin ainut mikä muuttuu on akku kohteessa. Olettaa aina että kohteessa voi ladata vaikka ei se onnistuisi.
No näinhän sen olisi järkevin toimia. Nopein mahdollinen lataus ja itse sitten lataat extraa puskuriin jos lataat. Uskoisin, että varsinkin uudet sähköautoilijat uskovat noita auton ilmoittamia - valmiina jatkamaan - höpinöitä, kun ei ole tuntumaa todelliseen rangeen ja sitten seisoskelevat sen takia turhaan siinä töpselissä
 
Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:


Mersusta on peräänajossa lauennut auton sähköjärjestelmän niin sanottu pyrotekninen sulake. Valmistajan korjausohjeiden mukaan auton koko korkeajänniteakku on tällöin vaihdettava, vaikka siinä ei olisi yhtään näkyvää vauriota. Ennen vaihtoa uudenkarhealla autolla ei saa eikä voikaan ajaa.

Mersun uusi akku maksaa noin 65 000 euroa. EQC-mallin alkaen-hinta viime vuonna oli 77 450 euroa.
 
No näinhän sen olisi järkevin toimia. Nopein mahdollinen lataus ja itse sitten lataat extraa puskuriin jos lataat. Uskoisin, että varsinkin uudet sähköautoilijat uskovat noita auton ilmoittamia - valmiina jatkamaan - höpinöitä, kun ei ole tuntumaa todelliseen rangeen ja sitten seisoskelevat sen takia turhaan siinä töpselissä
Aika hyvinhän nuo arviot osuu kohdalleen mitä navi ilmoittaa. Käyttäjän harkittavaksi jää vain määritellä puskurin koko mielenrauhan säilyttämiseksi. Paitsi tietysti jos sitä kokoa ei voi säätää...
 
Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:

Ei kai akkutakuusta kolaritilanteessa iloa olisikaan? Kolarit maksellaan vakuutuksista. Eli vakuutusyhtiön ongelma ja sitä kautta kohottaa vakuutusmaksuja. Mutta on kyllä poskettoman hintaisia akkuja noissa, jos samalla rahalla saa jo melkeinpä uuden auton.
 
Ei kai akkutakuusta kolaritilanteessa iloa olisikaan? Kolarit maksellaan vakuutuksista. Eli vakuutusyhtiön ongelma ja sitä kautta kohottaa vakuutusmaksuja. Mutta on kyllä poskettoman hintaisia akkuja noissa, jos samalla rahalla saa jo melkeinpä uuden auton.
Mallia varmaan haettu Yhdysvaltojen sairaanhoitomaksuista. Eihän tuo voi olla mitenkään muuten todellinen, kuin että auto täytyy käytännössä katsoen purkaa kokonaan uutta akkua vaihdettaessa.
 
Ei noista marmorihinnoista saa kun hyvät otsikot. Ihan jeesustelua tehdä niistä mitään johtopäätöksiä. Uusi diiselbemari on tyyliin 65ke ja marmoriosina yksittäisillä hinnoilla joku puoli miljoonaa kasattuna. Ei mitään kosketusta reaalimaailmaan.
 
Joko löytyy ohjelmia joilla pajat saa tuollaiset lukot avattua? Mersun valtuutetut ei varmaan suostu muuhun kuin valmistajan ohjeita noudattamaan.
 
Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille? Bemarissa voi valita erikseen millä prosentilla mennään välilataukseen ja millä saavutaan perille. Tulevassa päivityksessä pitäisi lisäksi tulla kolmas valinta eli koti, jolloin sen voi asettaa pienemmäksi kuin muut määränpäät.

Tuon kanssa on mahdollista ladata vaikka hieman enemmän ennen määränpäätä, jos haluaa päästä takaisin päin hyvän matkaa ennen latausta. Sen lisäksi vielä voi päättää suositaanko jotain tiettyä operaattoria, jos haluaa optimoida hintaa tms. Ihan pätevä kaikenkaikkiaan minusta.
Tesla näyttää latauksen aikana paljonko perillä ollessa akkua olisi jos lopettaisi nyt latauksen. Ja kertoo koska voisi jatkaa ajoa että pääsisi perille.

En nyt tiedä tarvitseeko tuohon sen kummempaa? Auto nyt ei voi arvata voiko perillä ladata vai ei, tai sitäkään paljonko juuri siinä määränpäässä haluaisit että akkua on, joka määränpäässä varmaan kuitenkin eri määrä, tai ainakin minulla. Eli senkun lataa niin kauan että auto näyttää että perillä akkua on sen verran kun haluaa että sitä on.
 
Ja kertoo koska voisi jatkaa ajoa että pääsisi perille.
Tällä se yritti mulle sunnuntaina viestiä puskurista. Arvioi 230km matkaan tarvittavan 30min lataus, eikä korjannut arviotaan vaikka virtaa tuli alkuun normaalilla +200kW/h ja siitä sitten varaustason nousun mukaan laskien. Jos en olisi käyttänyt omia aivojani, niin olisin seissyt siinä laturissa ihan helvetin kauan ja mulla ois ollu perillä varmaan 30% akkua.

Yleensä toi on kyllä toiminut suht. ok, joten siksikin ihmettelin, että ei kai tohonkin nyt ole tuotu jotain ”älyä”, joka tekee hyvästä featuresta käyttökelvottoman. Tuntuu olevan nykyään trendinä kaikessa muussakin softatuotannossa.
 
Tällä se yritti mulle sunnuntaina viestiä puskurista. Arvioi 230km matkaan tarvittavan 30min lataus, eikä korjannut arviotaan vaikka virtaa tuli alkuun normaalilla +200kW/h ja siitä sitten varaustason nousun mukaan laskien. Jos en olisi käyttänyt omia aivojani, niin olisin seissyt siinä laturissa ihan helvetin kauan ja mulla ois ollu perillä varmaan 30% akkua.

Yleensä toi on kyllä toiminut suht. ok, joten siksikin ihmettelin, että ei kai tohonkin nyt ole tuotu jotain ”älyä”, joka tekee hyvästä featuresta käyttökelvottoman. Tuntuu olevan nykyään trendinä kaikessa muussakin softatuotannossa.
Joskus käynyt minullekkin. Luulen että joku bugi, koska kerran tätä ihmettelin niin prosentit vaihtuivat sitten ihan erilaisiksi kun vaan otti määränpään pois ja laittoi uudestaan.

Itselläni tosin muutenkin sen verran jo kilometrejä takana että tiedän hyvin itsekkin paljonko pitää ladata milloinkin.
 
Itselläni tosin muutenkin sen verran jo kilometrejä takana että tiedän hyvin itsekkin paljonko pitää ladata milloinkin.
Jeps. Pohdin tota enemmänkin uusien sähköautoilijoiden kannalta, joilla ei ole vielä perstuntumaa autonsa kulutukseen. Sillon alussa tuota tuli itsekin seurattua. Nykyään en normaalisti käytä edes navia muutoin kun talvella, jos olen ajamassa pikalaturille autolla, jolla ajettu alla tunti, tai silloin jos oikeasti tarvitsen sitä löytääkseni perille.
Nyt oli sunnuntaina vähän poikkeustapaus, koska kiire ja aika tyhjä vitostie. Kameroihin on helpompi jarrutella kun tietää missä kohtaa tulevat vastaan :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 302
Viestejä
4 884 267
Jäsenet
78 791
Uusin jäsen
Jiaqi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom