Yleistä keskustelua sähköautoista

Tekisivät tuosta jääkaapin, sais kaljat kylmään...tulis ees hyötykäyttöön.

Kyllä tuo frunkki on ihan kätevä, vaikka ruohonleikkurin bensoja hakiessa, ei haittaa käryt jos vähän loiskuu.

Mutta samaa mieltä, ilmastoituna tuo olisi kaikkein paras.
 
Tuo koko frunkki on kyllä niin turha keksintö. Itse en ole käyttänyt kertaakaan nyt puolentoista vuoden aikana kun sähkäri on ollut.
Itse en osta autoa enää ilman frunkkia. Latauskaapelit siellä ja en kyllä niitä viitsisi likaisena heittää auton sisään muiden tavaroiden sekaan. Tai kaivaa niitä jostain tavaroiden alta aina. Lisäksi kannu lasinpesunestettä aina frunkkssa mukana ja sitten muutenkin sekalaista tavaraa.
 
Tottakai frunk on hyödyllinen, itsellä ei ole ja voisin sellaisen ottaa. Mutta en varmaan muulle kuin "harvoin tarvittavalle" kamalle, jotta sitä haluaisi käyttää jatkuvasti niin pitää olla sähköinen konepelti.
 
Tottakai frunk on hyödyllinen, itsellä ei ole ja voisin sellaisen ottaa. Mutta en varmaan muulle kuin "harvoin tarvittavalle" kamalle, jotta sitä haluaisi käyttää jatkuvasti niin pitää olla sähköinen konepelti.
Joo sähköinen sen pitää olla kuten takaluukku. Manuaalisena vähän meh.
 
Kaapelille kannattaa hommata suojapussi. Sen voi heittää vaikka perälle, ja pysyy se frunkkikin puhtaanpana jos sinne laittaa.

Itse en usko juurikaan tarvitsevani mukana kulkevaa kaapelia. Kotilaturiin ja mökille kiinteä johto, ja julkisissa pikalatureissa on kiinteät johdot. Irtojohto ehkä jossain vuokramökki tms. skenaariossa 0-2 kertaa vuodessa, niin se voi olla suojapussissa silloin muiden tavaroiden mukana.

Frunkkien toteutuksetkin on joskus huonoja, se on liian lähellä tuulilasia, jolloin likaantuu vaatteet kun pitää maata puskurin ja konepellin päällä sinne päästäkseen. Korkeakeulainen SUV ja frunkki kaukana keulasta on huonoin yhdistelmä. Toki joku bensakanisteri tai haiseva roskapussi siellä mukavampi kuin muualla.
 
Itse en osta autoa enää ilman frunkkia. Latauskaapelit siellä ja en kyllä niitä viitsisi likaisena heittää auton sisään muiden tavaroiden sekaan.
Frunkki on lisätilaa ja siten aina tervetullut. Hieman ihmetyttää, miten osa valmistajista ei saa sellaista mahdutettua.

Latauskaapelin osalta en enää huoli mitään muuta kuin kierrekaapelin. Vaikka miten aiheuttaisi liittimeen vetoa, niin se pysyy ilmassa eikä siten rapaannu maassa. Enintään kastuu ja siten ei ole ongelma heittää konttiin. Kontin sivulokerossa sitä pidänkin.
 
Mitähän menin tekemään, kun näkemättä kokematta tilasin ev3 Kian. Ev datasta katoin että mökille pitäs päästä talvella 110kmh keskinopeudella -10:ssä

Toivottavasti kesäkelissäkin saa ajaa ihan normaalisti. Kaupunkiajon lisäksi ei oikein muuta ajoa tule, kun mökillä käynti.

Toivottavasti on hyvä peli. Aikoinaan ex30 olin ottamassa, mutta siinä oli niin jäätävän pieni kontti, että oli pakko perua kaupat ja toisaalta siinä oli kyllä suhteettoman lyhyt range.

Mistä saa halvimmalla 5m voimavirta kaapelin?
 
Tästä syystä jätänkin VW:n aiemmat merkit kokonaan mainitsematta. Id4:sta koeajoin toivoen että se olisi ollut aikanaan ensimmäinen oma sähköpirssi, mutta se ei herättänyt mitään tunteita koeajossa ja sai jäädä kauppaan. Ei siinä varsinaisesti mitään vikaakaan ollut (softaa en kauheasti testaillut). Id7 taas tuntui perusmallillaan jo paljon paremmalta tuotteelta ja samaa sanovat kaikki arvostelutkin. Käy ajamassa GTX-7 ja anna sille mahdollisuus, saatat yllättyä toiveesi suhteen. Edelleenkään en väitä että ne olisi puolet kalliimpia bemareita, mersuja, porscheja parempia, mutta väitän että oikeinkin pätevä premium-auto kuitenkin.
@mattix taitaa olla oikeassa ainakin jousitusmukavuuden ja hiljaisuuden osalta, ettei ID.7 ole BMW i5:n tasolla. Itse olen ajanut vain ID.7:lla, eikä se säväyttänyt kummankaan ominaisuuden osalta, vaikka olikin ihan hyvä. Bemarista taas TM 04/2024-05/2024 -Talvitesti kertoi mm:

"BMW ansaitsee erityismaininnan hiljaisimmasta sisämelusta."

"VW:n jousitus ei yllä samalle mukavuustasolle BMW:n kanssa."

"Jousitusmukavuus ja matala sisämelu ovat ensiluokkaisia myös rosoisella talvisella maantiellä (BMW)."


Talvitestissä eivät tosin olleet farmarit, mutta yleensä keskinäinen järjestys säilyy korimallista riippumatta, kunhan verrataan vastaavia korimalleja. Kaikissa talvitestin autoissa oli Hakkapeliitta R5 -kitkat.
 
Hiljaisuus on tietty premium merkkien premiumia, mutta muuten tuo id.7 gtx on aika hyvä paketti. Säädettävässä DCC alustassa on todella laaja säätöskaala, ja se todellakin nielee mukulakivet ym. mukisematta. Penkkeinä on ergo activet jotka säätyy kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin suuntiin sähköllä, ovat automaatti-ilmastoidut ja pneumaattisesti toteutetulla hieronnalla. Progressiivinen ohjaus. Harman/Kardonit. AR-HUD. Muutenkin varustelu on sitä luokkaa että nuo kun ruksii bemariin niin ei enää naurata matkalla pankkiin. Ja ne on GTX:ssä ihan vakiona.
 
VW:t ovat karvalakkiautoja, samoin kun vaikka Toyota, Opel, Kia, Nissan yms. BMW:t ja MB:t painivat kokonaan eri sarjassa.
Entisenä Mersun omistajana en nyt sanoisi, että ihan kokonaan eri sarjassa - paitsi hinnoiltaan ja etenkin jälkimarkkinapalveluiden hinnoiltaan. Jos "väljät alapallot" maksaisi Veholla vaihdettuna 1500 euroa, mitähän maksaisi vähänkin merkittävämpi remppa? Ainakin viisi touhutonnia pitäisi varmaan olla aina irrotettavissa keski-ikäisen Mersun omistajalla. (Ei nyt kuulu tähän ketjuun, mutta dieseleiden ad-blue ongelmiin on pahimmillaan joiltain huvennut paljon enemmänkin rahaa) En jäänyt odottamaan niitä isompia remppoja plugariini enkä kyllä vaihdattanut niitä alapallojakaan, kun katsastusmies ei vaatinut.
Sinänsä GLC oli kyllä oikein hyvä ajettava, mukava ja erittäin hiljainen. Mutta joissain asioissa laatu aivan kuraa, kuten istuinten tekonahassa.
 
Blaupunkt on itselläni toiminut pian vuoden oikein hyvin. Onhan se sentään vanha arvostettu eurooppalainen merkki...
(Jälkimmäinen virke oli sitten huumoria, mutta hymiötä en laita)
 
Entisenä Mersun omistajana en nyt sanoisi, että ihan kokonaan eri sarjassa - paitsi hinnoiltaan ja etenkin jälkimarkkinapalveluiden hinnoiltaan. Jos "väljät alapallot" maksaisi Veholla vaihdettuna 1500 euroa, mitähän maksaisi vähänkin merkittävämpi remppa?

Viattomiksi, saatika halvoiksi korjata, noita tuskin kukaan voi väittää. Entisenä muutamankin yksilön omistajana tiedän itsekin, että alustaan saa varata sen tonnin vuodessa ja sen lisäksi on hyvä varata niitä toimintatonneja muutamia vähän sinne sun tänne. Se on hinta, jonka premium-autolla ajamisesta joutuu maksamaan.
 
1725739870691.png


Pari viikkoa aikaa teroitella pilkkakirveitä. Entäs jos se ei olekaan niin huono mitä tällä foorumilla on julistettu?
 
1725739870691.png


Pari viikkoa aikaa teroitella pilkkakirveitä. Entäs jos se ei olekaan niin huono mitä tällä foorumilla on julistettu?

Jos en ihan väärin muista niin koeajolla kehä 1 lahden ja porvoon motari meni x
km:lla 58% akkua. Ei ollu meikäläisen vehje. (Keskikesällä)
 
Viimeksi muokattu:
Minulla taisi jäädä tuo ensimmäinen "oikea" premium viimeiseksi. Ihan rajattomasti kun ei ole auton ylläpitoon panna rahaa ja arvokkaan auton vaihtaminen uuteen parin vuoden välein se vasta kalliiksi käykin.
Saa nähdä, mitä ajattelen ensimmäisestä Volvostani muutaman vuoden päästä.
Toistaiseksi lähinnä ällistyttää, miten vähän autoon voikaan mennä rahaa. Ilmaiset huollot kolme vuotta ja käyttövoimakuluissa 1500-2000 euron säästö vuodessa.
 
Jos en ihan väärin muista niin koeajolla kehä 1 lahden ja porvoon motari meni 71km:lla58% akkua. Ei ollu meikäläisen vehje. (Keskikesällä)

Ottamatta kantaa Toyotan hyvyyteen tai huonouteen niin nyt ei ihan matikka täsmää.

Eikös tuossa ollut joku n. 70kWh akku? Jos siitä menisi 58% niin se tekisi luokkaa 40kWhm. Ja jos matkaa oli alle 100km niin kulutus olisi n. 55kWh/100km joka ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Voi toki selittää tuota, että varausnäyttö on näyttänyt ihan höpöjä eikä se ole ottanut huomioon mitenkään todellista kulutusta.
 
Se voi olla. Vauhtiakin tosin oli motarilla reilusti.

Kun katoin kartasta, niin tais kyllä kilsojakin olla reilu 100km. Joka tapauksessa paljon vei.
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kantaa Toyotan hyvyyteen tai huonouteen niin nyt ei ihan matikka täsmää.

Eikös tuossa ollut joku n. 70kWh akku? Jos siitä menisi 58% niin se tekisi luokkaa 40kWhm. Ja jos matkaa oli alle 100km niin kulutus olisi n. 55kWh/100km joka ei mitenkään voi pitää paikkaansa.

Voi toki selittää tuota, että varausnäyttö on näyttänyt ihan höpöjä eikä se ole ottanut huomioon mitenkään todellista kulutusta.

Akun netto tuossa vain 64kW ja kylmälatausominaisuudet vielä takaavat sen, ettei sovi pitkään matka-ajoon talvikeleillä. Lisäksi 3-vaihelataus ei ensimmäisten vuosien tuotannossa vakiona. Muuten erittäin hyvä ajettavuudeltaan ja mukavuudeltaan. Eli ristiriitainen auto.
 
Eli ristiriitainen auto.

Sanoisin että kompromissi, kuten kaikki autot. Toiselle sopii toinen ja toiselle ei sitten millään, vaan pitää olla eri.

Esimerkiksi itse arvostan autossa perinteisiä ominaisuuksia, nappeja, viiksiä, luotettavuutta.
 
Sanoisin että kompromissi, kuten kaikki autot. Toiselle sopii toinen ja toiselle ei sitten millään, vaan pitää olla eri.

Esimerkiksi itse arvostan autossa perinteisiä ominaisuuksia, nappeja, viiksiä, luotettavuutta.

En kyllä sanoisi kompromissiksi jos valmistaja ei ole sen vertaa tehnyt tutkimusta että eurooppaan tai ainakin pohjoiseen eurooppaan on turha tuoda tuollaista kehitysmaaversiota (se sisäinen laturi).

Pikalatausrajoitukset ymmärtää kun akun takuukin on aina omaa luokkaansa.
 
Yksivaihelaturi löytyi tänä vuonna Suomessa lanseerattuna vielä kiinalaisesta sähkiksestä ja olisko ainakin Nissan Ariyan ekoissa versioissa oli vain myös.yksivaihelaturi. Juu, itsekin näen sen jo nykyään puutteena mutta ei se vuosia sitten sellainen suoraan ollut.
 
Ympärivuotiseen ~20tkm matka- ja paikallisajoon tarkoitetun sähköauton must-have minulle:
- 3-vaihelaturi min. 11 kW
- Akun koko +60 kWh
- Akun lämmitys
- Tehokas pikalataus, esim. 10->80% ~30 min
- Sovellus latauksen ja ilmastoinnin hallintaan
- Jouhevasti toimiva käyttöliittymä
- Neli- tai takaveto
- Koukku ja vähintään kuomukärrylle vetomassaa
- Akkutakuu riittävä eli väh. 8v/160tkm

Nice-to-have:
- V2L
- Vähäinen huollon tarve
- Akun latauskyvyn jatkuva näyttö
- Tilava frunkki
- Taukoilmastointi, joka soveltuu yöpymiseen

Jäiköhän jotain sähköautospesifistä sanomatta? Sitten on vielä auto-ominaisuudet, jotka onkin oma juttunsa.
 
Mitä maksaa Polestar 2 määräaikaishuollot tämän 3v/50tkm jälkeen? Äkkiä ajattelisi, että ei paljoa yli 100e, jos polttiksen vastaava öljyt+raikkari -huolto tarkistuksineen on luokkaa 200e. Jarrunesteet sitten lisätyönä. Eli onko se tota satkun luokkaa hamaan tulevaisuuteen?
 
Sinänsä sähköautoon liittyvät ominaisuudet vaihtelevat paljon. Esim. omassa ajossa pikalatauksen nopeuden merkitys olisi 99% tapauksista täysin yhdentekevää (jos kantama kohtuullinen). Toisaalta kolmivaihelataus, V2L(tai G) ja vetokyky(ja koukku tietty) normaalille jarruttomalle olisivat ehdottomia tarpeen sanelemia.

Siksi erilaiset testit ja niiden antama tieto on sinänsä aika paljon tärkeämpi kuin saako auto nyt ysin vai seiskan ko. testissä.
 
Kertokaa mitä tolla v2l tekee? Jätin sen omasta tilauksesta pois?

Laittaa ruokaa, kuuntelee musiikkia ulkoilmaan soveltuvilla aktiivikaiuttimilla, käyttää CPAP-laitetta (uniapnea), käyttää sähkötyökaluja ym. Lisää googlella :D
 
En kyllä sanoisi kompromissiksi jos valmistaja ei ole sen vertaa tehnyt tutkimusta että eurooppaan tai ainakin pohjoiseen eurooppaan on turha tuoda tuollaista kehitysmaaversiota (se sisäinen laturi).

Pikalatausrajoitukset ymmärtää kun akun takuukin on aina omaa luokkaansa.
Olisit voinut mainita, että sisäisen laturin kehitysmaaversiota oli vain alkupään tuotannossa (jota TM:n kestotestimalli oli, jolla on nyt 60 tkm mittarissa). Uusissa on aina 11 kW AC.

Itse kävin koeajamassa bZ4X:ää yli puolitoista vuotta sitten 14.1.2023. Kaikki silloin tai sen jälkeen tilatut tulivat jo 11 kW AC:lla.
 
Olisit voinut mainita, että sisäisen laturin kehitysmaaversiota oli vain alkupään tuotannossa (jota TM:n kestotestimalli oli, jolla on nyt 60 tkm mittarissa). Uusissa on aina 11 kW AC.

Itse kävin koeajamassa bZ4X:ää yli puolitoista vuotta sitten 14.1.2023. Kaikki silloin tai sen jälkeen tilatut tulivat jo 11 kW AC:lla.

No se oli mainittu jo niin mitä sitä toistamaan.
 
Tuo on kyllä outo ratkaisu kun kummiskin saman korin saa isolla v8 koneella myös joten tilanpuute ei ainakaan voi olla syynä.
Outo ratkaisu sinänsä joo, mutta onneksi senkin saa (kolmannen osapuolen) lisävarusteena parilla sadalla: WOKEBY - products - BMW i5 Frunk

Samasta paikasta katselin i4:n frunkkia, mutta päädyin kuitenkin ottamaan mieluummin nelivedon kunnon suorituskyvyllä, kuin pienen lisätilan eteen. Etumoottorisiin ei siis saa frunkkia, koska tekniikka vie koko tilan.
 
No se oli mainittu jo niin mitä sitä toistamaan.
Vaikket toistaisi jotain edellisen edellisessä viestissä mainittua yksityiskohtaa, niin väärinkäsitysten välttämiseksi olisi hyvä käyttää oikeita aikamuotoja.

Kirjoitit:
"En kyllä sanoisi kompromissiksi jos valmistaja ei ole sen vertaa tehnyt tutkimusta että eurooppaan tai ainakin pohjoiseen eurooppaan on turha tuoda tuollaista kehitysmaaversiota (se sisäinen laturi)."


Noilla aikamuodoilla lukija saa kuvan, että toiminta jatkuu edelleen.
 
Mitä maksaa Polestar 2 määräaikaishuollot tämän 3v/50tkm jälkeen? Äkkiä ajattelisi, että ei paljoa yli 100e, jos polttiksen vastaava öljyt+raikkari -huolto tarkistuksineen on luokkaa 200e. Jarrunesteet sitten lisätyönä. Eli onko se tota satkun luokkaa hamaan tulevaisuuteen?

Bilian sivuilta yms. Volvo-huollosta voi käydä rekkarilla katsomassa. Reilun satkun luokkaa se on. Polttiksena kannattaa verrata sitten Volvoa. Merkkihuollosta et pienellä öljynvaihtohuollollakaan alle 300€ köyhempänä lähde. XC60 T8 oli aina vähintään 350€ per vuosi, tulppien kanssa ja jotain muuta yli 600€.

XC40 P8 jotain 200€ luokkaa per huolto, Polestar on halvempi.
 
Latauskaapeli, renkaanpaikkausvälineet ja pesunestettä on frunkissa itellä
id3 harkitsijat si voi unohtaa kaikki nuo frunkki keskustelut :lol: nim.merk sellasella ajelava.. joskaan en ole kyllä kaivannutkaan sitä.. ei niissä disel pommeissakaan joita ennen oli, sinne mitään saanu säilöön...
 
Ympärivuotiseen ~20tkm matka- ja paikallisajoon tarkoitetun sähköauton must-have minulle:
- 3-vaihelaturi min. 11 kW
- Akun koko +60 kWh
- Akun lämmitys
- Tehokas pikalataus, esim. 10->80% ~30 min
- Sovellus latauksen ja ilmastoinnin hallintaan
- Jouhevasti toimiva käyttöliittymä
- Neli- tai takaveto
- Koukku ja vähintään kuomukärrylle vetomassaa
- Akkutakuu riittävä eli väh. 8v/160tkm

Nice-to-have:
- V2L
- Vähäinen huollon tarve
- Akun latauskyvyn jatkuva näyttö
- Tilava frunkki
- Taukoilmastointi, joka soveltuu yöpymiseen

Jäiköhän jotain sähköautospesifistä sanomatta? Sitten on vielä auto-ominaisuudet, jotka onkin oma juttunsa.

Ja monta mallia täyttää nämä kaikki ehdot?
 
Ioniq 5 taitaa aikalailla täyttää muuten mut frunkki on olematon ja latausnopeutta ei näytä etukäteen.
 
EX30:n frunkki on myös niin onnettoman kokoinen, että melkein sama kuin koko tilaa ei olisi ollenkaan. Latauskaapelia ja turvakenkiä siellä voisi säilyttää jos olisi isompi, mutta en juuri muuta järkevää käyttöä sille keksi.
 
Ioniq 5 taitaa aikalailla täyttää muuten mut frunkki on olematon ja latausnopeutta ei näytä etukäteen.
Se kyllä näyttää navin kanssa latauksen määrän ja keston :think: En ole seurannut muuttaako se myös arvioita, sen verran vähän tulee ajettua navilla.
 
Ja monta mallia täyttää nämä kaikki ehdot?
Uskoisin näitä jo jonkin verran olevan ja lisää tulevan. Ainakin must-listan osalta.
Onhan noita vaikka mitä jotka täyttää ainakin kaikki must-have kohdat.
Vaikka esim i4,i5,i7 ainakin uudet audit jne.
Juuri näin. Nice-puoli on sitten plussaa.
Lienee täsmäspeksi tietyyn autoon joka on mielessä :)
Eipä ole vaan pohdin muutaman sähkärin (ja hybridin) kokemuksella, mitkä sähköautospesifit asiat ovat oleellisia ja mitkä plussaa.
 
Ioniq 5 taitaa aikalailla täyttää muuten mut frunkki on olematon ja latausnopeutta ei näytä etukäteen.

Ei tartte näyttää (ajanhan se arvioi), kun lataa niin prkl kovalla teholla ja nopeesti kuitenkin. Mulla siis sisarmalli EV6. Toki, en nyt sitten tiedä onko se niin hyväksi ladata jollain 230+ kW teholla kun sen jälkeen pitää jo jäähdytellä akkuakin. Laitoin ainakin itte DC:n rajan 60 %:iin, että pysähdykset on max kusitauko ja ettei tarvi ruveta lämpötilan takia auton rajoittelemaankaan. Kuumassa kesäkelissä 60 % varauksen nurkilla tuo alkaa rajoitella alle 180 kW nurkille noin karkeesti ja ennen 80 %:ia tippuu jo karvan alle 160 kW:n latausteho.
 
Jos Toyot
Ei tartte näyttää (ajanhan se arvioi), kun lataa niin prkl kovalla teholla ja nopeesti kuitenkin. Mulla siis sisarmalli EV6. Toki, en nyt sitten tiedä onko se niin hyväksi ladata jollain 230+ kW teholla kun sen jälkeen pitää jo jäähdytellä akkuakin. Laitoin ainakin itte DC:n rajan 60 %:iin, että pysähdykset on max kusitauko ja ettei tarvi ruveta lämpötilan takia auton rajoittelemaankaan. Kuumassa kesäkelissä 60 % varauksen nurkilla tuo alkaa rajoitella alle 180 kW nurkille noin karkeesti ja ennen 80 %:ia tippuu jo karvan alle 160 kW:n latausteho.
Paitsi ei lataa kovalla teholla akku kylmänä ja akun esilämmitys ei toimi jos akku edes meinaa lähestyä tyhjää…
 
Se kyllä näyttää navin kanssa latauksen määrän ja keston :think: En ole seurannut muuttaako se myös arvioita, sen verran vähän tulee ajettua navilla.
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
 
Onko nuo konfiguroitavissa? Esim. oma autoni (Tesla) laskee tohon kestoon ilmeisesti jonkun xx% puskurin mukaan, jos määränpäässä tai sen välittömässä läheisyydessa ei ole tunnettua laturia. Huomasin tuon itseasiassa eilen, kun menin Kuopiossa laturille 11% akussa ja auto ehdotteli ihan pokkana 30min pysähdystä jäljelläolevalle 230km matkalle. Olin vartin ja perillä oli 6% kun työnsin auton voimavirtapistokkeeseen. Jos en olisi tiennyt paremmin, niin taas oltaisiin tärvätty aikaa ja rahaa tietokoneiden takia. Vartissa olisi vetänyt puskuria varmaan 20-30% sinne. Täältä on lähimmälle tunnetulle laturille joku 30km.
Mun mielestä Tesla pyrkii siihen, että määränpäässä on 15% latausta jäljellä eli tuon verran marginaalia ottaa. Voihan se olla että tuohon vaikuttaa lähellä olevat Teslan tunnistamat laturit. Onhan tuo aika paljon marginaalia ja usein tulee tehtyä omat laskut että ei tule turhaan roikuttua kalliilla pikalaturilla.
 
Mun mielestä Tesla pyrkii siihen, että määränpäässä on 15% latausta jäljellä eli tuon verran marginaalia ottaa. Voihan se olla että tuohon vaikuttaa lähellä olevat Teslan tunnistamat laturit. Onhan tuo aika paljon marginaalia ja usein tulee tehtyä omat laskut että ei tule turhaan roikuttua kalliilla pikalaturilla.
Niin mäkin olen kuvitellut kun en ole ennen ole kiinnittänyt huomiota noin järjettömään ehdotukseen. Eilen oli kyllä hiljainen liikenne ja siitä johtuen keskikulutus Helsinki-Kuopio välillä huiteli 17:ssa, niin laskisiko tuo sitten, että loppumatkallakin tulee viemään yhtä paljon sen sijaan, että ynnäilisi sen mukaan millaista nopeusrajoitusta on edessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 638
Viestejä
4 560 712
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom