Yleistä keskustelua sähköautoista

Oma kokemus ainakin paikallisesta volvo-kauppiaasta (ei Bilia) on se, että vaihdokin hinta oli about ok, vähän alakanttiin, mutta uusi oli tarjouksessa edelleen listahinnalla eli naurettavasti ylihintainen. Jäi se keskustelu sitten siihen, kun myyjä ei ymmärtänyt yskää.
Näinhän se on. Vaikka uusien hinnat ovat laskeneet hieman, niin nyt jos lähtisi vaihtamaan vuoden vanhaa 20 tkm ajettua neliveto x40:stä uuteen vastaavaan ex40:een, niin voisi kuvitella että väliraha olisi vähintään 20 000 euroa. Minun onkin vaikea ymmärtää kyllä sitä, miksi kukaan ostaisi nyt upouusia yli 60 tonnia maksavia sähköautoja, kun vuoden vanhoja, vain n. 20-30 tkm ajettuja saa lähes 20 tuhatta euroa halvemmalla. Rahoitus selittänee toki osan asiasta.
 
Minun onkin vaikea ymmärtää kyllä sitä, miksi kukaan ostaisi nyt upouusia yli 60 tonnia maksavia sähköautoja, kun vuoden vanhoja, vain n. 20-30 tkm ajettuja saa lähes 20 tuhatta euroa halvemmalla.
Toinen on uusi ja juuri sellainen kuin haluaa. Toinen on käytetty ja speksit mitä sattuu. Ei uuden auton kaupassa taloudellisia asioita paljoa mietitä.

Ja jos ei kukaan osta uusia autoja, niin ei niitä vuoden vanhojakaan olisi. Vuoden vanhan kauppasopimukseen voisikin hyvin olla vakiona ehto, että uusi omistaja tarjoaa ensimmäiselle omistajalle ABC:lla tuplalehtipihvit munkkikahveilla kiitokseksi.
 
Ei tässä kai nyt kukaan edes mistään 500+ heppaisista puhunut vaan faktasta, että sähköautot melkein järjestäen tuovat ihan eri sekunttiluvut pöytään aiempaan tarjontaan verrattuna. Halusi tai ei.

Eikös nuo reilusti alle 4/5s kiihtyvyydet ole monesti noin 500 heppaisilla ja tehokkaammilla autoilla? 340 heppaa Id.7:lle tuntuu olevan monelle hitaamman puoleinen 5.5s lukemilla.

Bensavehkeillä sanoisin että 200 heppaa on jo täysin riittävä takaamaan turvalliset ohitukset kaikkialla Suomessa. Sähköillä kasvaneen painon johdosta tuo 250-300 varmaan on melkolailla vastaava alue. Pienemmilläkin pärjää oikein hyvin.

Jos turvallinen ohitus riippuu merkittävästi saatavilla olevista hevosista, niin silloin se ei ole lähtökohtaisestikaan turvallinen. Ei se niille vastaantulijoillekaan ole kovin mukava tunne jos ohitus vaatii 80-160 kiihtyvyyttä että selviää omalle kaistalle 20m ennen kolaria. Noita meinaan näkee turhan useasti.
 
Bensavehkeillä sanoisin että 200 heppaa on jo täysin riittävä takaamaan turvalliset ohitukset kaikkialla Suomessa. Sähköillä kasvaneen painon johdosta tuo 250-300 varmaan on melkolailla vastaava alue. Pienemmilläkin pärjää oikein hyvin.

Itse olen aina tykännyt tehokkaista & vääntävistä moottoreista. Se max 0-100 kihtyvyys ei ole se juttu, eikä vaikka tuo Teslan 4,5sek tunnu enää yhtään miltään parin ensimmäisen kuukauden jälkeen. Enemmän se liittyy siihen auton vasteeseen. Mielestäni voima ja auton reagoiminen kaasuun kaikilla tavanomaisilla nopeusalueilla on merkittävä ajomukavuuteen vaikuttava asia, vaikka pienemmilläkin koneilla/tehoilla pärjäisi ja ajaminen olisi taloudellisempaa. Itseasiassa sähköautot, vaikkakin ovat tehokkaampia, eivät parhaimmillaankaan ole yhtä mukavia kun vaikkapa +3-litraiset polttikset. Asioita kyllä tapahtuu, mutta kyllä vaikkapa isokoneisissa MB:n & BMW:n autoissa, puhumattakaan urheiluautoista, on jotain sellaista jäljittelemätöntä fiilistä siinä miltä se voima tuntuu, ettei sähkäreillä päästä samaan hepoista huolimatta. Monelle auto on pelkän kulkineen sijasta myös mitä suurimmassa määrin fiilisjuttu ja kyllä se voima on yksi aika keskeisiä tekijöitä sen fiiliksen tuottamisessa. Siksi niissä premiumeissakin sitä pääasiassa on, ja siksi moni ostaa vaikkapa ST Focuksen perusmallin sijasta nurkkapyöritykseen, vaikkei ostosta voi millään järkiperusteilla selittää.
 
Näinhän se on. Vaikka uusien hinnat ovat laskeneet hieman, niin nyt jos lähtisi vaihtamaan vuoden vanhaa 20 tkm ajettua neliveto x40:stä uuteen vastaavaan ex40:een, niin voisi kuvitella että väliraha olisi vähintään 20 000 euroa. Minun onkin vaikea ymmärtää kyllä sitä, miksi kukaan ostaisi nyt upouusia yli 60 tonnia maksavia sähköautoja, kun vuoden vanhoja, vain n. 20-30 tkm ajettuja saa lähes 20 tuhatta euroa halvemmalla. Rahoitus selittänee toki osan asiasta.

Tämä toisaalta liittyy osittain siihen, että nämä Volvot on/oli ihan järjettömän ylihinnoiteltuja uutena, minkä seurauksena niissä on myös poikkeuksellisen brutaali arvonlasku, Polestarilla sama. Lisäksi noita uitetaan Saksasta ja Ruotsista ihan pää märkänä, mikä osaltaa selittää myös niiden edullisuutta käytettynä. Eli siinä mielessä jos Volvoa haluaa niin käytetty on aika no-brainer, mutta mitä tässä nyt olen itse kyttäillyt vähän käytettyjä sähkiksiä, niin muilla merkeillä tilanne on pikemminkin niin päin, että vähän käytetyistä pyydetään (varsinkin rahoitus huomioiden) niin helvetin paljon, että uusi on monesti ihan kilpailukykyinen, varsinkin kun tällä hetkellä monella valmistajalla on vielä aika hyviä korkotarjouksia päällä.

Itse olen aina tykännyt tehokkaista & vääntävistä moottoreista. Se max 0-100 kihtyvyys ei ole se juttu, eikä vaikka tuo Teslan 4,5sek tunnu enää yhtään miltään parin ensimmäisen kuukauden jälkeen. Enemmän se liittyy siihen auton vasteeseen. Mielestäni voima ja auton reagoiminen kaasuun kaikilla tavanomaisilla nopeusalueilla on merkittävä ajomukavuuteen vaikuttava asia, vaikka pienemmilläkin koneilla/tehoilla pärjäisi ja ajaminen olisi taloudellisempaa. Itseasiassa sähköautot, vaikkakin ovat tehokkaampia, eivät parhaimmillaankaan ole yhtä mukavia kun vaikkapa +3-litraiset polttikset. Asioita kyllä tapahtuu, mutta kyllä vaikkapa isokoneisissa MB:n & BMW:n autoissa, puhumattakaan urheiluautoista, on jotain sellaista jäljittelemätöntä fiilistä siinä miltä se voima tuntuu, ettei sähkäreillä päästä samaan hepoista huolimatta. Monelle auto on pelkän kulkineen sijasta myös mitä suurimmassa määrin fiilisjuttu ja kyllä se voima on yksi aika keskeisiä tekijöitä sen fiiliksen tuottamisessa. Siksi niissä premiumeissakin sitä pääasiassa on, ja siksi moni ostaa vaikkapa ST Focuksen perusmallin sijasta nurkkapyöritykseen, vaikkei ostosta voi millään järkiperusteilla selittää.

Vaikka en niin urheiluautoista perustakaan, niin tykkäsin kyllä aiemmin ajaa isommilla diesel-koneilla juuri tuon takia, että niissä on helvetin hyvin vääntöä läpi koko kierrosalueen, ainakin about vastaaviin bensavehkeisiin verrattuna. Tämä tuntui erityisesti siinä kun jossain maantienopeuksissa polkaisi kaasua: bensakoneilla (varsinkaan pienemmillä turbokoneilla) tuntuu, että ei tapahdu yhtään mitään, siinä missä isompivääntöinen diesel-kone jaksoi vielä niissäkin nopeuksissa lähteä mukavasti kiihtymään. Toki isommilla bensakoneilla sama juttu. Nykyinen plugari on juuri noissa tilanteissa ihan helvetin laiska kun on vaparikone ja pieni sähkömoottori ei pahemmin maantienopeuksissa enää apusta, vaikka muuten piristääkin auton liikettä kaupunkiajossa. Oispa dieseliä...
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka en niin urheiluautoista perustakaan, niin tykkäsin kyllä aiemmin ajaa isommilla diesel-koneilla juuri tuon takia, että niissä helvetin hyvin tavalla vääntöä läpi koko kierrosalueen, ainakin about vastaaviin bensavehkeisiin verrattuna. Tämä tuntui erityisesti siinä kun jossain maantienopeuksissa polkaisi kaasua: bensakoneilla (varsinkaan pienemmillä turbokoneilla) tuntuu, että ei tapahdu yhtään mitään, siinä missä isompivääntöinen diesel-kone jaksoi vielä niissäkin nopeuksissa lähteä mukavasti kiihtymään. Toki isommilla bensakoneilla sama juttu. Nykyinen plugari on juuri noissa tilanteissa ihan helvetin laiska kun on vaparikone ja pieni sähkömoottori ei pahemmin maantienopeuksissa enää apusta, vaikka muuten piristääkin auton liiketta kaupunkiajossa. Oispa dieseliä...

Jeps. Sähkö on ehkä jossain määrin tuollaisen pikkuritsaturbon ja ison polttiksen välimuoto. Se kyllä - ainakin nyt oman auton kohdalla - kiihtyy eleettömästi vielä kovemmissakin nopeuksissa vrt. pikkuturbot, mutta sellainen ison moottorin eleganssi jää puuttumaan, joten ovat sikäli ehkä perusluonteeltaan kuitenkin lähempänä noita pieniä bensaturboja, joskin kovemmilla tehoilla ja laajemmilla vääntöalueilla. Määrätylllä tavalla vähän terävämpiä ja agressiivisempia, mutta samalla kuitenkin heikompia.
 
Itse olen aina tykännyt tehokkaista & vääntävistä moottoreista. Se max 0-100 kihtyvyys ei ole se juttu, eikä vaikka tuo Teslan 4,5sek tunnu enää yhtään miltään parin ensimmäisen kuukauden jälkeen. Enemmän se liittyy siihen auton vasteeseen. Mielestäni voima ja auton reagoiminen kaasuun kaikilla tavanomaisilla nopeusalueilla on merkittävä ajomukavuuteen vaikuttava asia, vaikka pienemmilläkin koneilla/tehoilla pärjäisi ja ajaminen olisi taloudellisempaa. Itseasiassa sähköautot, vaikkakin ovat tehokkaampia, eivät parhaimmillaankaan ole yhtä mukavia kun vaikkapa +3-litraiset polttikset. Asioita kyllä tapahtuu, mutta kyllä vaikkapa isokoneisissa MB:n & BMW:n autoissa, puhumattakaan urheiluautoista, on jotain sellaista jäljittelemätöntä fiilistä siinä miltä se voima tuntuu, ettei sähkäreillä päästä samaan hepoista huolimatta. Monelle auto on pelkän kulkineen sijasta myös mitä suurimmassa määrin fiilisjuttu ja kyllä se voima on yksi aika keskeisiä tekijöitä sen fiiliksen tuottamisessa. Siksi niissä premiumeissakin sitä pääasiassa on, ja siksi moni ostaa vaikkapa ST Focuksen perusmallin sijasta nurkkapyöritykseen, vaikkei ostosta voi millään järkiperusteilla selittää.

Enkä missään vaiheesssa väittänyt etteikö enemmän tehoa ja vääntöä, tai moottorin pärinää, olisi parempi ja hauskempi ajonautinnon takia. En vain itse pidä siitä että järjettömiä tehoja perustellaan turvallisten ohitusten kautta. Perustelkaa niitä mieluummin niiden oikeilla syillä, eli juuri niiden tuoman tunteen kautta.
 
tai moottorin pärinää, olisi parempi ja hauskempi ajonautinnon takia.
Jännä myös miten se ajonautinto voi eri ihmisille tulla niin eri asioista.

Itselle juuri äänettömyys on se juttu, siinä on jotain taianomaisen tyydyttävää kun auto ampaisee lähes äänettömästi matkaan. En ole varmaan riittävän ehdollistunut (esim. elokuvista) siihen, että voiman tunteen pitäisi yhdistyä moottorin pärinöihin ja että siinä olisi jotain hienoa.

Toinen on voimalinjan mukavuus ja ettei tarvitse kuunnella kierrosluvun heittelyä. Olkoon kuinka laadukkaasti toteutettu automaatti tahansa polttiksessa, niin nuo asiat tuntee ja kuulee.

Jo pelkkä moottorin käynnistäminen autoon istahtamisen jälkeen... byörgh. Tuntuu äärimmäisen turhalta lisävaiheelta joka pitää joka kerta tehdä, ja muistuttaa heti, että ai niin näissä oli tosiaan tämä moottorin meteli...

Kyllä se polttiksen tekniikka ja sillä ajaminen vaan tuntuu ihan äärettömän muinaiselta ja epämukavalta, kun on sähkiksen äänettömään ja smoothiin käytökseen kunnolla päässyt tottumaan.
 
@Derzu Just näin. Sähkärin omistavana tuntuu pelkkä ajatuskin vaikka pörisevästä M-Bemarista hyvin kaukaiselta, kun lähipiiristä aitoa ämmää ja isokoneista Mersuakin löytyy. Vanhempien 3-litranen kutosdiisseli MB nyt vielä menee, kun on sivistynyt ja hiljainen/pörinätön/värinätön. Ei jaksais tälleen 40-vuotiaana setämiehenä enää kuunnella sekuntiakaan minkään sortin polttiksen ääniä. Kehitys on kehittynyt ja auton kuuluu olla hiljainen jos ei harrasta rata-ajoa ja siirtyilee paikasta a paikkaan b. Naapuri ku käynnistelee isoa MB:tä joka päivä ja hillitön mylvintä käynnistyksessä kylmänä ja kuuluu puolen kilsan päähän meno, aiheuttaa hymyilyä ivallisessa mielessä aina, että miten se jaksaa... Tai sit on kuulo jo menny ku ikää 68 vuotta.
 
Eikös nuo reilusti alle 4/5s kiihtyvyydet ole monesti noin 500 heppaisilla ja tehokkaammilla autoilla? 340 heppaa Id.7:lle tuntuu olevan monelle hitaamman puoleinen 5.5s lukemilla.
Kyllä, mutta mainitsin viestissäni neliveto Ioniq 5:n 5.1 sekkaa... 5-6 sekunnin välille lähes kaikki pääsee, jos haluaa nelivedon autoonsa.

e: Ja muuhunkin osaan näytit toistavan ihan saman mitä jo aiemmin kirjoitin. Ei heppoja pidä ulosmitata, mutta ne on kiva olla takataskussa, jos tulee itselle virhearvio.
 
Jännä myös miten se ajonautinto voi eri ihmisille tulla niin eri asioista.

Itselle juuri äänettömyys on se juttu, siinä on jotain taianomaisen tyydyttävää kun auto ampaisee lähes äänettömästi matkaan. En ole varmaan riittävän ehdollistunut (esim. elokuvista) siihen, että voiman tunteen pitäisi yhdistyä moottorin pärinöihin ja että siinä olisi jotain hienoa.

Toinen on voimalinjan mukavuus ja ettei tarvitse kuunnella kierrosluvun heittelyä. Olkoon kuinka laadukkaasti toteutettu automaatti tahansa polttiksessa, niin nuo asiat tuntee ja kuulee.

Jo pelkkä moottorin käynnistäminen autoon istahtamisen jälkeen... byörgh. Tuntuu äärimmäisen turhalta lisävaiheelta joka pitää joka kerta tehdä, ja muistuttaa heti, että ai niin näissä oli tosiaan tämä moottorin meteli...

Kyllä se polttiksen tekniikka ja sillä ajaminen vaan tuntuu ihan äärettömän muinaiselta ja epämukavalta, kun on sähkiksen äänettömään ja smoothiin käytökseen kunnolla päässyt tottumaan.
Jep. En voi käsittää miten joku pärinän kuunteleminen on ajonautinto. Nykyisessä plugarissa on yli 300 heppaa ja neliveto, mutta ärsyttää ohittaessa se vaihteiden arpominen vaikka kohtuu nopea aski onkin. Ja se pörinä lähinnä ärsyttää, sen huomaa heti matkaa tehdessä kun vaihtuu sähkölle niin meno on niin paljon mukavampaa. Oikeassa sähköautossa poistuisi vielä tuo vaihteiden arpominenkin niin se olisi mun mielestä sitä ajonautintoa.
 
Rengasmelu on itselleni se suurin ongelma, moottorin ääntä et esim. BMW/MB akselilla juuri kuule maantienopeuksilla joten ei se häiritse.

Ja rengasmeluun sähkikset eivät auta, pikemminkin päinvastoin kun tungetaan ohutta läskiä alle.
 
Ääniä en oikeastaan kaipaisi kuin ehkä rata-ajoon. Tuota voi simuloida autosimuissa ja kun sammuttaa äänet niin on todella vaikeaa arvioida nopeutta mutkiin tultaessa. Tuonne liikenteeseen en moottoriääniä kaipaa, mutta kyllähän tuo hiljaisuus koskee lähinnä paikallaan oloa ja alle 40 nopeuksia. Tuon päälle kun mennään niin rengasmelu nousee kaiken mölyn yli ja osittain siksi nuo premium ja luksusautot ovat saaneet sähköistymisestä vain enemmän luksusta kun ovat oikeasti tosi hiljaisia.
 
Eikös nuo reilusti alle 4/5s kiihtyvyydet ole monesti noin 500 heppaisilla ja tehokkaammilla autoilla? 340 heppaa Id.7:lle tuntuu olevan monelle hitaamman puoleinen 5.5s lukemilla.

Bensavehkeillä sanoisin että 200 heppaa on jo täysin riittävä takaamaan turvalliset ohitukset kaikkialla Suomessa. Sähköillä kasvaneen painon johdosta tuo 250-300 varmaan on melkolailla vastaava alue. Pienemmilläkin pärjää oikein hyvin.

Jos turvallinen ohitus riippuu merkittävästi saatavilla olevista hevosista, niin silloin se ei ole lähtökohtaisestikaan turvallinen. Ei se niille vastaantulijoillekaan ole kovin mukava tunne jos ohitus vaatii 80-160 kiihtyvyyttä että selviää omalle kaistalle 20m ennen kolaria. Noita meinaan näkee turhan useasti.
Samaa mieltä, turvallisuus tulee pääasiassa muista kuin tehoista. Mutta on tämä nykyinen neliveto-sähkäri silti mukavampi ohittaessa verrattuna edelliseen 1.2 litraiseen. Sillä sai miettiä uskaltaako vitostiellä lähteä ohittamaan lieväänkåän ylämäkeen ohituskaistan auettua vai pysyykö lestissään :)
 
Skoda Enyaq kuljettajille kysymys: Näkyykö teillä auton navigaattorilla ABC latausasemat?

Ja jos näkyy, niin mitä temppuja teitte?

Minulle ei näy. Kaikki muut, tai ainakin ajateltavissa olevat näyvät.
 
Vaikka en niin urheiluautoista perustakaan, niin tykkäsin kyllä aiemmin ajaa isommilla diesel-koneilla juuri tuon takia, että niissä on helvetin hyvin vääntöä läpi koko kierrosalueen, ainakin about vastaaviin bensavehkeisiin verrattuna. Tämä tuntui erityisesti siinä kun jossain maantienopeuksissa polkaisi kaasua: bensakoneilla (varsinkaan pienemmillä turbokoneilla) tuntuu, että ei tapahdu yhtään mitään, siinä missä isompivääntöinen diesel-kone jaksoi vielä niissäkin nopeuksissa lähteä mukavasti kiihtymään. Toki isommilla bensakoneilla sama juttu. Nykyinen plugari on juuri noissa tilanteissa ihan helvetin laiska kun on vaparikone ja pieni sähkömoottori ei pahemmin maantienopeuksissa enää apusta, vaikka muuten piristääkin auton liikettä kaupunkiajossa. Oispa dieseliä...
Jännä miten voi mieltymykset mennä ristiin. Itse pidän noin samantehoisia, joskin vääntävämpää dieseliä tylsempänä kuin bensaa. Molempia siis kokeillut siinä kolmen litran kokoisena ja noin 300+ heppaisina versioina Audi/BMW/MB akselilta. Jotenkin bensassa ne kierrosten myötä nousevat tehot ja ylipäätään isommat kierrokset tekevät fiilistä, vaikka diesel kiihtyisi paperilla samaa vauhtia. Ehkäpä vaihteiden vaihdoista tulevat tehon laskut ja nousut tuntuu sitten bensassa enemmän, mene ja tiedä. Joku syyhän siinä on, että urheilulliseksi miellettävät autot on lähes aina bensoja. Äänet toki yksi syy myös, diesel ei vaan kuulosta yhtä hyvältä.

Tämä kyllä selittäisi myös miksi saman tehoinen sähköauto tuntui todella tylsältä ja piti mennä kertaluokkaa tehokkaampaan luokkaan saman fiiliksen saamiseksi. Eli tasainen kiihtyvyys tuntuu tylsältä, koska kiihtyvyydessä ei tule samanlaisia eroja, vaan oikestaan vaan alku ja loppu tuntuu. Ja toki riittävän tehokkaassa myös nojautuu vähän penkkiin kiinni. Puuttuvat äänetkin ehkä vaikuttaa.

Minusta onkin paras, jos sähkiksessä on fiksun kuuloiset äänet, jotka saa vapaasti valita päälle ja pois. Omassa valinta löytyy ja pidän ääniä yleensä päällä, mutta hiljaisella. Sitten jos haluaa nauttia mutkatiestä, ne tulee napattua kovemmalle, koska samalla kuulee vauhdin epäsuorasti. Arkiajossa kova "moottoriääni" kävisi lähinnä rasittavaksi, aivan kuten polttiksen äänikin. Siksi niissäkin on nykyään läpät putkistossa, joita avaamalla ääntä saa lisää halutessaan. Äänetön tila niistä kylläkin puuttuu...

Hauskana knoppina oman sähköpolkupyörän moottori kuulostaa luonnostaan melkein samalta kuin nuo auton keinoäänet eli sikäli voisi ajatella niiden olevan aidot, mutta vahvistetut sähkömoottorin äänet.

Jeps. Sähkö on ehkä jossain määrin tuollaisen pikkuritsaturbon ja ison polttiksen välimuoto. Se kyllä - ainakin nyt oman auton kohdalla - kiihtyy eleettömästi vielä kovemmissakin nopeuksissa vrt. pikkuturbot, mutta sellainen ison moottorin eleganssi jää puuttumaan, joten ovat sikäli ehkä perusluonteeltaan kuitenkin lähempänä noita pieniä bensaturboja, joskin kovemmilla tehoilla ja laajemmilla vääntöalueilla. Määrätylllä tavalla vähän terävämpiä ja agressiivisempia, mutta samalla kuitenkin heikompia.
Jäin miettimään tätä, kun en ihan saanut kiinni, miksei sähkö tunnu samalta sinusta. Tai jopa huonommalta. Voisiko olla, että verrataan halvempaa tehosähkäriä kalliiseen isokoneiseen polttikseen, joka tuntuu elegantimmalta? Yleensä kun isoja tehoja ei mihinkään Corollaan ole saanut, vaan on pitänyt ottaa premiumia, missä on sitten kaikki muukin ajettavuuten liittyvä kohdallaan. Nimittäin jos vertaan vastaavaa sähköbemaria samanlaiseen kolmen litran bensakoneiseen, en sanoisi bensan olevan missään tilanteessa sen paremman tuntuinen. Eri fiilis siinä toki on, mutta en sanoisi kummassakaan tuntuman olevan lähelläkään pikkuturboa. Ne tuntuu lähinnä tehottomilta ja äänet on ainoa mikä nousee kiihdyttäessä.

Ihan jo Bemarillakin on viitossarjan hinnat alkaen 520d perusvarusteilla aivan eri peli, kuin saman korinen M550i, vaikka ulos päin näyttävät samalta. Ajettavuus eli vaihteiston toiminta, kaasuun reagointi ja jopa jousituksen toiminta on kuin eri planeetalta. Yhtään liioittelematta jopa. Nuo eivät tokikaan näy päälle päin mitenkään, mutta tuntuu kyllä siinä fiiliksessä enemmän, kuin pelkästä tehoerosta olisi arvattavissa. Koska eihän perusajossa kuitenkaan käytetä kuin murto-osaa tehoista. Ja oma testiajo oli ihan perus testi, ilman ainoatakaan kaasupohjassa (tai edes lähellä) vetoa.

Josta päästään takaisin tehosähkiksiin. TM:ssä oli se sähköautot radalla -juttu, jossa oli testattu eri merkkien tehomalleja keskenään. Niissä oli todella isot erot radalla, vaikka tehot oli lopulta aika lähellä toisiaan. Ja joo, kuka nyt perheautoa radalle veisi muutenkaan, mutta yleensä ne erot korreloi kyllä sinne perusajettavuuteenkiin. Rata vaan tuo erot numeerisesti esitettävään muotoon.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


EV3 saa kyllä kovasti kehua vähän joka suunnasta ja kyllähän tuo asialliselta kärryltä vaikuttaa. Nelivetoisena hinta noussee aika korkeaksi tosin.
 
@Derzu Just näin. Sähkärin omistavana tuntuu pelkkä ajatuskin vaikka pörisevästä M-Bemarista hyvin kaukaiselta, kun lähipiiristä aitoa ämmää ja isokoneista Mersuakin löytyy. Vanhempien 3-litranen kutosdiisseli MB nyt vielä menee, kun on sivistynyt ja hiljainen/pörinätön/värinätön. Ei jaksais tälleen 40-vuotiaana setämiehenä enää kuunnella sekuntiakaan minkään sortin polttiksen ääniä. Kehitys on kehittynyt ja auton kuuluu olla hiljainen jos ei harrasta rata-ajoa ja siirtyilee paikasta a paikkaan b. Naapuri ku käynnistelee isoa MB:tä joka päivä ja hillitön mylvintä käynnistyksessä kylmänä ja kuuluu puolen kilsan päähän meno, aiheuttaa hymyilyä ivallisessa mielessä aina, että miten se jaksaa... Tai sit on kuulo jo menny ku ikää 68 vuotta.
Samaa mieltä ei kyllä tulisi mieleenkään ajaa enää polttomoottori autolla. No jossain kilparadalla ehkä tai joku muu erikois homma, mutta että arkiajossa jaksiaisin kuunnella sitä pörinää ja haistella karmeaa katkua. Siihen kun vielä lisää vaihteiden venkslaamisen (oli sitten automaatti tai manuaali niin vaihdot tuntuvat silti) ja tankkaamassa käynnin, dieseli haisee nenään ja pahimmassa tapauksessa tippuu tippoja vielä kengille ja vaatteille jne.

Onneksi ei enää tarvitse tuollaiseen ryhtyä.
 
EV3 saa kyllä kovasti kehua vähän joka suunnasta ja kyllähän tuo asialliselta kärryltä vaikuttaa. Nelivetoisena hinta noussee aika korkeaksi tosin.

Pari-kolme vuotta kun odottelee, niin voi saada hyviä tarjouksiakin ja lastentaudit + softa on sitten korjattu. Esim. EV6:een alkaa vasta nyt 7/2024 softapuoli olla kunnossa ts. 2021 lähtien korjattu esim. petollisia/epävarmoja ajastustoimintoja ja ne korjautui vasta nyt 7/2024 päivityksessä täysin 100 % luotettaviksi. Nyt kun taas uus infotainment ccNc vs. Gen5W, niin eiköhän sekin oo joiltain osin buginen ekat pari vuotta kuten korealaisilla aina.
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


EV3 saa kyllä kovasti kehua vähän joka suunnasta ja kyllähän tuo asialliselta kärryltä vaikuttaa. Nelivetoisena hinta noussee aika korkeaksi tosin.

Mitäs se neliveto tulee suunnilleen maksamaan?
 
Pari-kolme vuotta kun odottelee, niin voi saada hyviä tarjouksiakin ja lastentaudit + softa on sitten korjattu. Esim. EV6:een alkaa vasta nyt 7/2024 softapuoli olla kunnossa ts. 2021 lähtien korjattu esim. petollisia/epävarmoja ajastustoimintoja ja ne korjautui vasta nyt 7/2024 päivityksessä täysin 100 % luotettaviksi. Nyt kun taas uus infotainment ccNc vs. Gen5W, niin eiköhän sekin oo joiltain osin buginen ekat pari vuotta kuten korealaisilla aina.
Ei tunnu missään t: MEB-autolla ajeleva :D

E: Ainiin: 4:35 - 4:43 ehkä tuotteen ilahduttavin osuus:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Sinänsä erikoista ajattelua perustella tehokkuutta turvallisuudella. Ymmärrän kyllä sen näkökulman, mutta miksi tehokkaammat autot ja moottoripyörät ovat kalliimpia vakuuttaa jos ne olisivat turvallisempia?
 
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


EV3 saa kyllä kovasti kehua vähän joka suunnasta ja kyllähän tuo asialliselta kärryltä vaikuttaa. Nelivetoisena hinta noussee aika korkeaksi tosin.

koskas näitä pääsee hypistelemään
 
Viimeksi muokattu:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


EV3 saa kyllä kovasti kehua vähän joka suunnasta ja kyllähän tuo asialliselta kärryltä vaikuttaa. Nelivetoisena hinta noussee aika korkeaksi tosin.

30 ke tuntuu jo aika paljolta tuollaisesta autosta takavetoisena, mutta itse en maksaisi sitä edes nelivedosta. Ei tule kyllä olemaan mikään myyntimenestys ellei hinta ala kakkosella ja seuraavatkin luvut saisivat olla pieniä.
 
30 ke tuntuu jo aika paljolta tuollaisesta autosta takavetoisena, mutta itse en maksaisi sitä edes nelivedosta. Ei tule kyllä olemaan mikään myyntimenestys ellei hinta ala kakkosella ja seuraavatkin luvut saisivat olla pieniä.
Etuveto tuo taitaapi olla. Neliveto tulee sitten myöhemmin.
 
30 ke tuntuu jo aika paljolta tuollaisesta autosta takavetoisena, mutta itse en maksaisi sitä edes nelivedosta. Ei tule kyllä olemaan mikään myyntimenestys ellei hinta ala kakkosella ja seuraavatkin luvut saisivat olla pieniä.

Et taida saada mitään kakkosella alkavaa uutta sähköautoa vaikka toinen numero olisi ysi, vai mitä tarkoitit?

Kian sähköautoja näkyy päivittäin liikenteessä joten eiköhän ne ole oikein hinnoiteltu. Parasta on viisi vuotta volkkaria pidempi takuu.

edit: ennen kuin joku vääräleuka kommentoi niin Taycan Turbo GT:n hinta alkaa kakkosella!
 
Outoa trollailua.
Miten niin? Pienehkö auto onnettomalla tavaratilalla ja sisätiloilla, jota voisi verrata lähinnä ex30:een, mutta on mielestäni sitä rumempi ja muovisempi. Suuremmalla akulla varustettu malli nousee varmasti hintavaksi, mutta minulla ei tietenkään ole mitään sitä vastaan, jos joku maksaa perusmallista tuollaisia summia.
 
Et taida saada mitään kakkosella alkavaa uutta sähköautoa vaikka toinen numero olisi ysi, vai mitä tarkoitit?
MG4 karvalakki oli vielä jokin aika sitten 28k€, mutta senkin hinnat nousivat virallisen maahantuonnin myötä sellaisiin sfääreihin että noiden maahantuonti käytännössä lopetettiin aloittamalla niiden virallinen maahantuonti. Tuohon MG:n vanhaan hintaan peilaten EV3 on kyllä kallis ja muutenin olen sitä mieltä että vaikka hinnasta lähtisi 5k€ niin tuskin muodostuisi jonoa Kia-myymiöön. Ai niin, e-C3 on edelleen tilattavissa 25 tonnilla, mutta toki siihen verrattuna on hyvin perusteltua että EV3 maksaa yli 30k€.
 
Edullisin 58,3 kWh/204 hv:n EV3 maksaa siis 37 437,46 € + toimituskulut. Karvalakkimallissa ei ole mukana edes lämpöpumppua, puhumattakaan virran ulosotosta. Lämpöpumpusta pitää pulittaa erikseen 1163,91 €.

Ei tuota voi mitenkään pitää edullisena autona. Edullisin EX30 maksaa 38 950 €. Se on toki hieman pienempi, mutta siinä on sentään mukana lämpöpumppu ja tehoa 68 heppaa enemmän, ja se on sentään Volvo, jonka hinnoitteluun sisältynee toki hieman brändilisää.
 
Vuoden vanhoja 1 tkm ajettuja 59 kWh Leaffeja saisi alle 30k! Takuukin 8v / 160 tkm
 
Edullisin 58,3 kWh/204 hv:n EV3 maksaa siis 37 437,46 € + toimituskulut. Karvalakkimallissa ei ole mukana edes lämpöpumppua, puhumattakaan virran ulosotosta. Lämpöpumpusta pitää pulittaa erikseen 1163,91 €.

Ei tuota voi mitenkään pitää edullisena autona. Edullisin EX30 maksaa 38 950 €. Se on toki hieman pienempi, mutta siinä on sentään mukana lämpöpumppu ja tehoa 68 heppaa enemmän, ja se on sentään Volvo, jonka hinnoitteluun sisältynee toki hieman brändilisää.
Korealaisissa on aina korkea listahinta. Helpompi tarjota korkeita hyvityksiä vaihdokin tarjoajille ja/tai matalia korkoja kun on katetta mistä tinkiä.
 
Mutta chademo pikalataus...Leafien pikalataus voi hyvinkin kadota kokonaan 2-3v sisään jos esim. ABC päättää lopettaa niiden tukemisen ja muuttaa ne CCS-latureiksi.

Tuolla (tosin kalliilla) adapterilla voi ladata 50 kW.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Edullisin 58,3 kWh/204 hv:n EV3 maksaa siis 37 437,46 € + toimituskulut. Karvalakkimallissa ei ole mukana edes lämpöpumppua, puhumattakaan virran ulosotosta. Lämpöpumpusta pitää pulittaa erikseen 1163,91 €.

Ei tuota voi mitenkään pitää edullisena autona. Edullisin EX30 maksaa 38 950 €. Se on toki hieman pienempi, mutta siinä on sentään mukana lämpöpumppu ja tehoa 68 heppaa enemmän, ja se on sentään Volvo, jonka hinnoitteluun sisältynee toki hieman brändilisää.
EX30:ssa ei ole Volvoa kuin merkkilätkä. Valitettavasti näkyy myös sisustassa yms. Takapenkki EX30:ssa on täysin käyttökelvoton, ahdas ja matala. EV3 on heittämällä pari kertaluokkaa tilavampi. Materiaaleissakaan ei ole paljoa eroa, jos ja kun laatu vastaa peruskorealaista. Eikä tarvitse katsoa 90-luvun koulun mattoa koristelistana... IMHO hinnan puolesta EV3 on suurinpiirtein verkkiensa tasolla, EX30:sta en koon ja yleiseen halpuuden vuoksi laskisi verrokiksi. Jos moisen haluaa ostaa, niin kannattaa ottaa sama auto kiinamerkin lätkällä halvemmalla.
 
Mutta chademo pikalataus...Leafien pikalataus voi hyvinkin kadota kokonaan 2-3v sisään jos esim. ABC päättää lopettaa niiden tukemisen ja muuttaa ne CCS-latureiksi.

Ei sillä ole mitään väliä, koska nuo ostetaan perheiden kakkosautoiksi ja lataus hoidetaan kotona yöaikaan edullisella pörssisähköhinnalla.
 
Sinänsä erikoista ajattelua perustella tehokkuutta turvallisuudella. Ymmärrän kyllä sen näkökulman, mutta miksi tehokkaammat autot ja moottoripyörät ovat kalliimpia vakuuttaa jos ne olisivat turvallisempia?
No sitä kannattaa kysyä vakuutusyhtiöiltä. Muutama mahdollinen vaikuttava asia tulee mieleen:
  • Tehokkaammassa versiossa voi olla kalliimpia komponentteja ja siten kalliimpi korjattava. Vaikkapa jos tehoversio on neliveto ja normiversio ei.
  • Kuljettajaprofiili, riskialttiimmin ajeleva kuljettaja valitsee tehokkaampia versioita autoista. Mm. moottoripyörät.
Mutta toisaalta, kun vuosia sitten kokeilin, niin sen hetkisen auton vakuutukseen ei vaikuttanut tehot ollenkaan, kun samasta autosta oli eritehoisia versioita. Oli tehot vakuutuspapereissa liian alhaiset, ja niiden korjaaminen ei vaikuttanut hintaan.

Mutta vakuutuskeskustelua kannattaa käydä jossain muussa langassa.
 
Edullisin 58,3 kWh/204 hv:n EV3 maksaa siis 37 437,46 € + toimituskulut. Karvalakkimallissa ei ole mukana edes lämpöpumppua, puhumattakaan virran ulosotosta. Lämpöpumpusta pitää pulittaa erikseen 1163,91 €.

Ei tuota voi mitenkään pitää edullisena autona. Edullisin EX30 maksaa 38 950 €. Se on toki hieman pienempi, mutta siinä on sentään mukana lämpöpumppu ja tehoa 68 heppaa enemmän, ja se on sentään Volvo, jonka hinnoitteluun sisältynee toki hieman brändilisää.

No jos nyt vaikka aloitetaan siitä, että tuossa "edullisessa" volvossa on 51kWh akku ja 344km wltp-range, kun kiassa on mainittu 58kWh ja 414km range. Aika iso ero.
Volvon takakontti on myös lähinnä säälittäväksi laskettava 318 litraa kun kiaan menee yli 100 litraa enemmän.

Ok jos on maksimissaan parin aikuisen talous ja ei koskaan matkusteta sataa kilometriä pidemmälle niin EX30 on varmaan ihan fine mutta kyllähän tuo Kia on ihan eri auto tiloiltaan ja rangeltaan, vaikka tietysti reilu 400km wltp ei silläkään kuuhun mennä.
 
No jos nyt vaikka aloitetaan siitä, että tuossa "edullisessa" volvossa on 51kWh akku ja 344km wltp-range, kun kiassa on mainittu 58kWh ja 414km range. Aika iso ero.
Volvon takakontti on myös lähinnä säälittäväksi laskettava 318 litraa kun kiaan menee yli 100 litraa enemmän.

Ok jos on maksimissaan parin aikuisen talous ja ei koskaan matkusteta sataa kilometriä pidemmälle niin EX30 on varmaan ihan fine mutta kyllähän tuo Kia on ihan eri auto tiloiltaan ja rangeltaan, vaikka tietysti reilu 400km wltp ei silläkään kuuhun mennä.
Ja nuo Volvon wltp-luvut on ihan täyttä utopiaa, paitsi jos köröttelee kuuttakymppiä täydellisissä keliolosuhteissa. Isompiakkuinen menee just ja just noihin lukemiin normiajossa kesäkelillä.

Talvella tuo pikkuakkuinen Ex30 tuskin pääsee paljoa 200km enempää kun lämpöpumppu puuttuu, tosin lisävarusteena se on EV3:ssakin.
 
No jos nyt vaikka aloitetaan siitä, että tuossa "edullisessa" volvossa on 51kWh akku ja 344km wltp-range, kun kiassa on mainittu 58kWh ja 414km range. Aika iso ero.
Volvon takakontti on myös lähinnä säälittäväksi laskettava 318 litraa kun kiaan menee yli 100 litraa enemmän.

Ok jos on maksimissaan parin aikuisen talous ja ei koskaan matkusteta sataa kilometriä pidemmälle niin EX30 on varmaan ihan fine mutta kyllähän tuo Kia on ihan eri auto tiloiltaan ja rangeltaan, vaikka tietysti reilu 400km wltp ei silläkään kuuhun mennä.

Onko mitään mieltä keskustella seitsemän kilowattitunnin erosta, kun yksi kWh akkua maksaa suuruusluokkaa 150 dollaria?

Kia EV3 ei liene juuri sen kalliimpi kuin tarjonta yleensä, mutta mielestäni tämä sähköautojen hintakeskustelu on siitä hyvä ja tärkeä, että sähköautojen hinnoissa on yhä paljon ilmaa. Kustannukset tiedetään noin suunnilleen, mitä polttomoottori/vaihteisto/katalysaattori tai akusto/sähkömoottori maksaa. Silti ollaan jostakin syystä tilanteessa, että sama auto maksaa täyssähköisenä kymppitonnin enemmän kuin polttomoottoriversio. (Esimerkki Citroenilta.)

Sama vaivaa tätä uutta Kiaa. Jos verrokiksi otetaan e-C3, niin toistakymmentä kilowattituntia isompi akkukapasiteetti, vähän isompi kori ja vähän paremmat varusteet ei selitä yli kymppitonnin hintaeroa korealaisen ja ranskalaisen välillä. Etenkään se ei kelpaa selitykseksi, kun Korean palkkataso on ~puolet Euroopasta.

Sähköautovalmistajilla on edelleen päällä pyrky rahastaa asiakkaitaan. Kaupungiautosegmentin (Mii/Citigo/Up) sähköautot teurastettiin eikä kukaan ole viitsinyt panostaa sinne uudestaan. Stellantis yrittää tarjoilla B-segmenttiin, mutta kuka ostaa sähköisen 208:n/Corsan, kun se maksaa kymppitonnin enemmän kuin polttomoottoriversio?

Suomen markkinoilla jokseenkin järkevän hinta-laatu-suhteen tarjoaa lähinnä Tesla. Tosin Teslan ongelma on, että se on premiumautovalmistaja - kaikki eivät ole valmiita maksamaan alcantarasta, lasikatosta ja sähkösäätöisistä penkeistä.
 
Vertailin EV3:n virallisia mittoja Niro EV:n virallisiin mittoihin. Aikalailla samaa kokoa sisältä. Samalla rahalla saa enemmän akkua ja modernimman sisustuksen jos pelkästään samaa merkkiä hakee.
 

Teslat (3 ja Y) käyvät nyt hyvin kaupaksi. Yllättävän hyvin myös ID4 ja ID5 sekä Polestar 2 näyttäisivät kelpaavan. Olisi mielenkiintoista nähdä tiedot myös muiden merkkien ja mallien kohdalta. Myydyimpien sähköautojen kohdalta on kuitenkin nähtävissä, että Leafin, Enyaqin, Model S:n ja XC40:n myyntiajat ovat huomattavasti korkeammat kuin edellä mainittujen. Kuinkahan pitkät ne mahtavat olla korealaisten kohdalla, kun niitä ei näy kummassakaan listauksessa?
 
Otsikko vähän hämää. Uutisessa puhutaan käytetyissä. Uusia ei mene vieläkään kaupaksi.

Aika paljon sitä roudataan autoja ulkomailta. Kauankohan tuota iloa kestää kun kohta alkaa olemaan autoja missä ei tukia enää ole.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 302
Viestejä
4 884 267
Jäsenet
78 791
Uusin jäsen
Jiaqi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom