Yleistä keskustelua sähköautoista

Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).

Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta
 
Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta

Toisaalta model Y:n perusversiokin on alustaltaan sen verran kivireki, että perffiin ei tarvitse paljon lisää enää jäykistellä. Toyota taas kulkee yli 400k km lähinnä on aurinkoinen päivä, myötätuuli ja alamäki. :D
 
Noi riippuvat myös vähän mitä moottoriratkaisuja ja moodeja on käytössä. Aika paljon enemmän riippuu siitä voiko moottoria kytkeä joko kokonaan irti ja/tai millä tekniikalla se on toteutettu. Kestomagneettimoottorilta ei saa esim. vapaata rullausta, mutta noiden valinta on kompromissien tekemistä mitä ominaisuuksia halutaan. Siksi kulutus voi vaihdella tehomalleilla paljonkin vähän riippuen miten sitä käytetään (tai valmistaja antaa käyttää) ja miten eri ajomoodit vaikuttavat.
 
Höpsis.

Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)

Verrokkina vaikka:

Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta
Niin, tuosta esimerkistä voi päätellä, että Tesla ei ole kokenut tarpeelliseksi tehdä kovin paljon muuta kuin nostaa moottoritehon, kasvattaa pyörät, vaihtaa jarrusatulan väriä ja lätkäistä nimeen "performance". Ratkaisun ansiosta WLTP range ei kärsi paljon, mutta miten on sen performancen laita radalla? Jäähtyykö, onko kori epätäsmällisen lötkö, häipyykö jarrut?


EV-Databasesta lukuja:

EV6 GT vs. LR AWD:
-82 km
+191 kW
+75 km/h
+110 kg


Ioniq 5 N vs. LR AWD:
-98 km
+239 kW
+75 km/h
+50 kg


Tesla Y Performance vs. LR AWD:
-28 km
+15 kW (ilmeisesti vääntöerolla on saatu 0-100 -speksiin eroa, mutta maantiellä ja radalla ero on olematon, koska vain 4 % lisää tehoa)
+33 km/h
+18 kg (tähän ei paljon jarruja, voimansiirtoa ja koria mahdu)


Nähdään, että Teslan tehomalli ei paljoa poikkea normimallista, joten kulutuslisä on ymmärrettävästi pienempi kuin korealaisilla.


Edit. Tuli mieleen, että Porschellahan on ratahistoriaa, ja heiltä löytyy sopivasti samalla 97,0 kWh akulla nelivetoiset mallit (kaikissa vertailemissani malleissa on ollut sama kapa ja vetotapa).

Taycan Turbo GT vs. 4S Plus:
-88 km
+320 kW
+40 km/h (250 -> 290)
+40 kg

Perusmallissa on mahdollisesti jo riittävän jäykkä kori ja suurehkot jarrut, joten massalisä on siksi yllättävän pieni. En tiedä varuste-eroja. Weissach-tehomalli olisi ollut jopa keveämpi kuin perusmalli, mutta siitä puuttuu koko takapenkki, niin en ottanut sitä vertailuun.

Edit 2. Löytyi yksi selittävä tekijä Taycanin tehomallin pienelle massalisälle - siinä on hiilikuituistuimet. Liitteenä on tietoja tehomallin spoilerista ja muista radalla hyödyllisistä lärpäkkeistä, jotka valitettavasti nostavat kulutusta ja lyhentävät rangea.

Teslan range lyhenee vain 28 km vs. muilla kolmella 82-98 km. Muilla kuitenkin tehoa tuli 191-320 kW lisää, joten Teslan 15 kW tavallista mallia tehokkaampaa Performancea on kyseenalaista kutsua tehomalliksi. Pikemminkin se voisi olla nimeltään Model Y 0-100 Red Caliper -edition LR AWD. Toisaalta onhan sekin suorituskykyä, joten Performance on ihan kuvaava nimi (nopeusrajoitinkin ylempänä).
 

Liitteet

  • Screenshot_2024-09-11-19-11-58-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-09-11-19-11-58-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    118,2 KB · Luettu: 23
  • Screenshot_2024-09-11-19-12-13-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-09-11-19-12-13-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    118,9 KB · Luettu: 24
  • Screenshot_2024-09-11-19-12-23-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2024-09-11-19-12-23-69_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    117,7 KB · Luettu: 22
Viimeksi muokattu:
Toinen automalli, jota on nyt edullisesti kaupan, on Volvo C40. Pyysin itse sellaisesta tarjouksen, kun se tuli myyntiin. Nelivetomalli maksoi n. 65 ke. Nyt vastaavia, kohtuu vähän ajettuja on tarjolla jo noin 38 tonnilla. Takuun päättyminen haukkaa hinnasta varmaan paljon.
Volvoissa on uuden pyynnissä edelleen pahasti ylihintaa. Ihan kiva auto, mutta koko hinnastoa saisi rokottaa -10 k€. Bilialla taitaa olla just nyt joku kamppis tosin, jossa saa talvinakit ja varustetasokorotukset ilmaiseksi/halvemmalla.
 
Mitä nyt itse olen ajellut sähkiksiä, niin valmistajien perusmallit tuntuvat antavan täysin riittävän suorituskyvyn kaikkiin tilanteisiin. Kaverilla on etuvetoinen Polestar 2 ja se liikahtaa mielestäni sporttisen tuntuisesti ja teho riittää nopeisiin ohituksiin maantienopeuksissa. Käytiin ajamassa nelivetoversio toissakesänä ja joo, onhan se tykki, mutta sen tehoista ei kovin kauaa yleisessä liikenteessä laillisesti nautita. Naurattaa, kun jopa suomalaisten autolehtien testeissä saatetaan moittia 7 sekkaa sataseen menevän sähköauton suorituskykyä vähän "nuhaiseksi". Ennenhän se oli tiukan gti-rassin lukemia ja riitti mihin vain.
Kaikkeen tottuu. Ei tuo 5,1 s anna enää mitään säväreitä. Linnanmäen pahimpienkin vehkeiden "kiihdytykset" tuntuvat ihan normaalilta arkiperjantailta. Pääosalle sähkiksistä olisi paljon parempi kertoa myös joku 80-120 km/h tulos, siinä on vielä parannettavaa ja merkittävä hyöty ohituksessa 2-kaistaisella. Ja hyödyllä tarkoitan siis turvamarginaalia. Ohi kyllä pääsee vaikka jollain nuhaisella manuaalibensalla, mutta sit kun tulee se virhearvio, niin auton reagointikyky voi pelastaa paljon (ellei ole ulosmitannut sitä eroa lähtemällä liian pieneen väliin).
 
Hirmuisia kiihtyvyyksiä ei liikenteessä voi kukaan täysjärkinen tarvita koskaan mihinkään. Omaani en todellakaan ostanut siksi, että nollasta sataan menee selvästi alle viidessä sekunnissa. Tuskin olen koskaan ihan äärikiihtyvyyttä edes kokeillut. Sen verran olen polkaissut, että tiedän auton kiihtyvän vähintään tarpeeksi ripeästi minulle.
Ihan oikeaa tarvettakin on kuitenkin vetokyvylle ja se tuntuu korreloivan tehon kanssa. Yli 1,6 tonnin kärryäkin olen vetänyt, ja se ei enää onnistu läheskään kaikilla sähköautoilla. Johtuuko tehon ja vetokyvyn yhteys sitten akkujen lämmönhallinnasta vai mistä, sitä en tiedä. Sinänsä 200 sähkökilowattia pitäisi riittää parin tonnin kärryn vetämiseen siinä kuin 200 bensakilowattiakin riittää, mutta syystä tai toisesta ei valmistajien mielestä riitä. Polttomoottoreissa ehkä vaihteistokin vaikuttaa, vaihtuvat välitykset vaikuttavat epäilemättä kuormituksen kestoon.
Omassa tuosta "ylitehosta" ei ole varsinaisesti muuta haittaa kuin se, että 19 tuumaa pienempi vanne ei mahdu. Jos mahtuisi, ilman muuta haluaisin vähän korkeamman rengasprofiilin.
Voimapolkimen välitys on sellainen, ettei se auto vahingossa mihinkään ampaise. Arkiajo sujuu ihan yhtä leppoisasti kuin millä tahansa autolla.
 
Unohdat nyt "kiihdytyskaista puuttuu" ja vastaavat tilanteet, joissa todella on paljon iloa siitä, että se auto lähtee viiveettä ja reippaasti. Muutenkin sen auton nopeus reagoida pyyntöön on kiva juttu, ei sitä kiihtyvyyttä pidä mieltää pelkästään "näytetään valoissa lippisbemaristille mistä kana pissii" tyyliseksi jutuksi. Järkevässä käytössä lisätehot ja kiihtyvyys ovat hyödyksi. Odotan vain kauhulla sitä hetkeä, kun ensimmäiset tehokkaat autot pääsevät alle 10 k€ hintaluokkaan ei-niin-fiksujen aloittelijoiden käsiin. Tulee varmaan joku raatopiikki tuon tiimoilta.
 
Vaikea sanoa mikä vaikutus tehoilla on, mutta väittäisin ettei niiden suurempi määrä tee muuta kuin lisää riskinottoa vastaavan määrän. Maantieohitukset on sitten vähän erikseen, jossa siitä voi jotain hyötyä laskea olevankin. Mutta ainakin omien kokemusten mukaan kaupunkiiikenteessä se lisää ennemmin tilanteita, joissa tapahtuu äkillisiä nopeudenmuutoksia tilanteissa joissa ilman tuota ei olisi mitään riskitilannetta edes olemassa.
 
Ihan täyttä paskaa jos joku perustelee +500 heppaisen auton "turvalliseen maantieohitukseen" tai liittymästä liittymiseen.
Se ostetaan vaan ja ainoastaan, koska onhan se siistiä että auto kiihtyy, mitään järkevää syytä sille ei ole. Itsekin tein niin ja päädyin saman mallin järkevähkön 300 heppaisen sijaan +500 heppaiseen ihan vaan koska pienehkö hintaero ja koska miksi ei.
 
Ihan täyttä paskaa jos joku perustelee +500 heppaisen auton "turvalliseen maantieohitukseen" tai liittymästä liittymiseen.
Se ostetaan vaan ja ainoastaan, koska onhan se siistiä että auto kiihtyy, mitään järkevää syytä sille ei ole. Itsekin tein niin ja päädyin saman mallin järkevähkön 300 heppaisen sijaan +500 heppaiseen ihan vaan koska pienehkö hintaero ja koska miksi ei.
Ei tässä kai nyt kukaan edes mistään 500+ heppaisista puhunut vaan faktasta, että sähköautot melkein järjestäen tuovat ihan eri sekunttiluvut pöytään aiempaan tarjontaan verrattuna. Halusi tai ei.
 
Ei siitä vaivattomasta kiihtyvyydestä tervejärkiselle toki haittaa ole, vaikka vähempikin riittäisi.

Yllä oli myös puhetta Volvon hinnoista. Oman kokemuksen mukaan hinta ei ole aina ihan se, mitä hinnastossa lukee. Vaihdokin hinnoittelullahan nuo paljolti pelaavat, jos haluavat kaupat tehdä. Kaikkien käytettyjen sähkäreiden hinnoissa näkyy tietysti viime vuoden hintojen lasku. Toiset ovat pudottaneet roimasti listahintoja, toiset taas maksavat reilummin hyvityksiä vaihdokeille. Lopputulos on ostajalle sama. Ja sitten nuo rengastarjoukset ovat ihan rahanarvoista ostajalle. On Volvonkin listahinnat vähän pudonneet, mutta toki paljon vähemmän kuin monen muun sähköautomerkin.
Jos joku oli todella roimasti ylihintainen, niin se oli Enyaq Coupe just silloin, kun sen erehdyin tilaamaan. Siitä tilauksesta todella kannatti irtautua reilu vuosi sitten, vaikka sopimussakko tulikin maksettavaksi. Säästyneelle kymppitonnille sattui vielä olemaan muuta käyttöä.
 
Ei tässä kai nyt kukaan edes mistään 500+ heppaisista puhunut vaan faktasta, että sähköautot melkein järjestäen tuovat ihan eri sekunttiluvut pöytään aiempaan tarjontaan verrattuna. Halusi tai ei.
Siis ihan yleisesti tuon kommentin laitoin kun niitäkin on täällä nähty että on "pakko" olla se tykein versio että pääsee rekasta ohi ja muuta paskaa.
Se sekuntiero kiihtyvyyksissä ei nyt ihan yksinään sähköautoista johdu vaan siitä että vihdoin täällä on porukalla mahdollisuus hommata muuta ku se nuhaisin mopo, koska autovero. (tottakai joo, ei jotain plaid tavalla kiihtyviä bensavehkeitä ole normitallaajalla ollut ikinä missään mahdollisuutta hommata ennen sähköä).
Katsoo jotain jenkkilän hinnastoja missä ei autoveroista tai muista tietoakaan ni sen kohtuu tehokkaan sähkiksen hinnalla lähtee myös se aika samalla tavalla kiihtyvä V8.
 
Sinänsä tosiaan luksusautojen hinnathan ovat nykymarkkinassa laskeneet, kun ei tarvitse autoveroja maksaa. Joku Maybach lähtee uusimman Harri Salon videon perusteella siitä 200000e kun polttisversioon tulee ainakin 50% hintaa lisää ja saa vain vastaavan Mersun.
 
Ei siitä vaivattomasta kiihtyvyydestä tervejärkiselle toki haittaa ole, vaikka vähempikin riittäisi.

Yllä oli myös puhetta Volvon hinnoista. Oman kokemuksen mukaan hinta ei ole aina ihan se, mitä hinnastossa lukee. Vaihdokin hinnoittelullahan nuo paljolti pelaavat, jos haluavat kaupat tehdä. Kaikkien käytettyjen sähkäreiden hinnoissa näkyy tietysti viime vuoden hintojen lasku. Toiset ovat pudottaneet roimasti listahintoja, toiset taas maksavat reilummin hyvityksiä vaihdokeille. Lopputulos on ostajalle sama. Ja sitten nuo rengastarjoukset ovat ihan rahanarvoista ostajalle. On Volvonkin listahinnat vähän pudonneet, mutta toki paljon vähemmän kuin monen muun sähköautomerkin.
Jos joku oli todella roimasti ylihintainen, niin se oli Enyaq Coupe just silloin, kun sen erehdyin tilaamaan. Siitä tilauksesta todella kannatti irtautua reilu vuosi sitten, vaikka sopimussakko tulikin maksettavaksi. Säästyneelle kymppitonnille sattui vielä olemaan muuta käyttöä.
Oma kokemus ainakin paikallisesta volvo-kauppiaasta (ei Bilia) on se, että vaihdokin hinta oli about ok, vähän alakanttiin, mutta uusi oli tarjouksessa edelleen listahinnalla eli naurettavasti ylihintainen. Jäi se keskustelu sitten siihen, kun myyjä ei ymmärtänyt yskää.
 
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).

Noiden erojen lisäksi tehomallit tuppaavat olemaan raskaampia ja niiden ilmanvastus on suurempi (muutenkin kuin leveämmät renkaat ja avonaisemmat vanteet). Ioniq 5 N:ssä korin vääntöjäykkyyttä on kasvatettu lisähitseillä. Keulan jäähdytys voi olla avonaisempi. Jarruille voi olla ilmanohjaimia. Perässä voi olla diffuusori, ja muuallakin erilaisia ulokkeita/spoilereita.


Kia EV6 perusmalli/EV6 GT, jarrut:

Edessä:
325 mm tuuletetut 30 mm paksut/380 mm tuuletetut 34 mm paksut

Takana:
325 mm 12 mm/360 mm tuuletetut 20 mm

Luvuista nähdään, että GT:ssä on aika paljon enemmän terästä, kun laskee kaikki neljä limppua, ja vielä pyörivänä massana.


Tehomallin vierin- ja ilmanvastus ovat suuremmat, vaikka vaihtaisi samat renkaat ja vanteet. Jarrulevyt jo tuli mainittua, mutta myös alennusvaihteisto ja vetoakselit voivat tehomallissa olla järeämpää tavaraa, mikä pyörivissä massoissa haittaa enemmän kuin osien pelkkä suurempi massa.

Raskaampien massojen ja ajovastusten lisäksi ei sovi unohtaa sitä, että tehomallin voimavarat ampuvat niin räikeästi yli maantieliikenteen tarpeen, että kuormitus ei kiihdytyksiä lukuunottamatta ole riittävää, jolloin hyötysuhde on heikompi kuin järkimallissa.

EV6 AWD:
239 kW
185 km/h

EV6 GT:
430 kW
260 km/h

Jos 100 km/h vaatii tehoa 20 kW, niin kuormitusasteet ovat (molemmat ovat jo huipputehon alueella, joten ei tarvitse laskea väännön kautta):

AWD 8,4 %
GT 4,7 %

Kumpikaan ei ole hääppöinen, jos optimi olisi esim. 50 %, mutta perusmalli on lähempänä -> sillä on korkeampi hyötysuhde.

Entäpä kulmanopeuden vaikutus hyötysuhteeseen, jos ihanne olisi 50 % maksimista? Huippunopeuksissa on niin suuri ero, että välitykset tuskin ovat samat.

AWD:
50 km/h on 27 % vs. huippunopeus
60 km/h on 32 %
80 km/h on 43 %
100 km/h on 54 %
120 km/h on 65 %


GT:
50 km/h on 19 % vs. huippunopeus
60 km/h on 23 %
80 km/h on 31 %
100 km/h on 38 %
120 km/h on 46 %


Luvuista nähdään, että perusmallin pyörintänopeudet ovat suomalaisilla nopeuksilla lähempänä ihannetta, mikä pienentää kulutusta.


Perusmalli:
-kevyempi (=pienempi vierinvastus)
-ilmanvastus on pienempi
-vähemmän pyöriviä massoja (=kiihdytys- ja regen-häviöt pienempiä)
-otollisempi kuormitus (=korkeampi hyötysuhde)
-otollisempi moottorin pyörimisnopeus (=korkeampi hyötysuhde)

Yhteisvaikutuksena normimallin kulutus on tehomallia pienempi ja range suurempi, vaikka tehomalliin vaihtaisi samat pyörät. Pitäisi vaihtaa myös moottorit, alennusvaihde keveämpään, välitykset 185 km/h mukaisiksi, vetoakselit, jarrulevyt, poistaa kaikki korin ylimääräiset ulokkeet/ilmanohjaimet ja poistaa korin ylimääräiset vahvikkeet/hitsisaumat. Vasta sitten tehomallin kulutus ja range voisivat olla samalla viivalla normimallin kanssa.

Kaikesta huolimatta korostan, että sähköautoissa tehomallien kulutuslisät ovat huomattavasti kohtuullisempia kuin polttomoottoriautoissa.
Etenkään neliveto-sporttisähkiksessä ei olisi kauhea ongelma pistää etuakselille jotain 100kW kestomagneettimoottoria joka on optimoitu 20-50kW tehoalueelle ja taka-akselille sitten jotain ”älytöntä” 300kW induktiomonsteria jota ei oikeasti matka-ajossa käytetä ollenkaan ja jonka voi päästää rullaamaan vapaasti.

Tällöin motarilla/maantiellä voisi ajella tasanopeutta eco-modella pienellä kulutuksella ja sporttimodessa sitten kulutus olisi kovempaa, mutta takamoottori aina mukana antamassa oletettua takapainotteista tehoa jne.

Tosin niiden 21-22” läskien pilot-sporttien vierintävastukseen ei auta mikään.
 
Viimeksi muokattu:
Skoda Enyaq on ainakin omasta mielestä sellainen heiluu-huojuu möhkäle ettei tuota takavetoversion 150kw / 204hp enempää tehoa osaa kaivata.
Tuollakin teholla ohitukset suomen maanteillä onnistuu että heilahtaa. Jossain autobahnilla varmaan olis muiden jaloissa. Ja kun tehoa ei ole ylettömästi niin ei tule sitten lähdettyä niihin "olipa hiuskarvan varassa" ohituksiin.
 
Oma kokemus ainakin paikallisesta volvo-kauppiaasta (ei Bilia) on se, että vaihdokin hinta oli about ok, vähän alakanttiin, mutta uusi oli tarjouksessa edelleen listahinnalla eli naurettavasti ylihintainen. Jäi se keskustelu sitten siihen, kun myyjä ei ymmärtänyt yskää.
Näinhän se on. Vaikka uusien hinnat ovat laskeneet hieman, niin nyt jos lähtisi vaihtamaan vuoden vanhaa 20 tkm ajettua neliveto x40:stä uuteen vastaavaan ex40:een, niin voisi kuvitella että väliraha olisi vähintään 20 000 euroa. Minun onkin vaikea ymmärtää kyllä sitä, miksi kukaan ostaisi nyt upouusia yli 60 tonnia maksavia sähköautoja, kun vuoden vanhoja, vain n. 20-30 tkm ajettuja saa lähes 20 tuhatta euroa halvemmalla. Rahoitus selittänee toki osan asiasta.
 
Minun onkin vaikea ymmärtää kyllä sitä, miksi kukaan ostaisi nyt upouusia yli 60 tonnia maksavia sähköautoja, kun vuoden vanhoja, vain n. 20-30 tkm ajettuja saa lähes 20 tuhatta euroa halvemmalla.
Toinen on uusi ja juuri sellainen kuin haluaa. Toinen on käytetty ja speksit mitä sattuu. Ei uuden auton kaupassa taloudellisia asioita paljoa mietitä.

Ja jos ei kukaan osta uusia autoja, niin ei niitä vuoden vanhojakaan olisi. Vuoden vanhan kauppasopimukseen voisikin hyvin olla vakiona ehto, että uusi omistaja tarjoaa ensimmäiselle omistajalle ABC:lla tuplalehtipihvit munkkikahveilla kiitokseksi.
 
Ei tässä kai nyt kukaan edes mistään 500+ heppaisista puhunut vaan faktasta, että sähköautot melkein järjestäen tuovat ihan eri sekunttiluvut pöytään aiempaan tarjontaan verrattuna. Halusi tai ei.

Eikös nuo reilusti alle 4/5s kiihtyvyydet ole monesti noin 500 heppaisilla ja tehokkaammilla autoilla? 340 heppaa Id.7:lle tuntuu olevan monelle hitaamman puoleinen 5.5s lukemilla.

Bensavehkeillä sanoisin että 200 heppaa on jo täysin riittävä takaamaan turvalliset ohitukset kaikkialla Suomessa. Sähköillä kasvaneen painon johdosta tuo 250-300 varmaan on melkolailla vastaava alue. Pienemmilläkin pärjää oikein hyvin.

Jos turvallinen ohitus riippuu merkittävästi saatavilla olevista hevosista, niin silloin se ei ole lähtökohtaisestikaan turvallinen. Ei se niille vastaantulijoillekaan ole kovin mukava tunne jos ohitus vaatii 80-160 kiihtyvyyttä että selviää omalle kaistalle 20m ennen kolaria. Noita meinaan näkee turhan useasti.
 
Bensavehkeillä sanoisin että 200 heppaa on jo täysin riittävä takaamaan turvalliset ohitukset kaikkialla Suomessa. Sähköillä kasvaneen painon johdosta tuo 250-300 varmaan on melkolailla vastaava alue. Pienemmilläkin pärjää oikein hyvin.

Itse olen aina tykännyt tehokkaista & vääntävistä moottoreista. Se max 0-100 kihtyvyys ei ole se juttu, eikä vaikka tuo Teslan 4,5sek tunnu enää yhtään miltään parin ensimmäisen kuukauden jälkeen. Enemmän se liittyy siihen auton vasteeseen. Mielestäni voima ja auton reagoiminen kaasuun kaikilla tavanomaisilla nopeusalueilla on merkittävä ajomukavuuteen vaikuttava asia, vaikka pienemmilläkin koneilla/tehoilla pärjäisi ja ajaminen olisi taloudellisempaa. Itseasiassa sähköautot, vaikkakin ovat tehokkaampia, eivät parhaimmillaankaan ole yhtä mukavia kun vaikkapa +3-litraiset polttikset. Asioita kyllä tapahtuu, mutta kyllä vaikkapa isokoneisissa MB:n & BMW:n autoissa, puhumattakaan urheiluautoista, on jotain sellaista jäljittelemätöntä fiilistä siinä miltä se voima tuntuu, ettei sähkäreillä päästä samaan hepoista huolimatta. Monelle auto on pelkän kulkineen sijasta myös mitä suurimmassa määrin fiilisjuttu ja kyllä se voima on yksi aika keskeisiä tekijöitä sen fiiliksen tuottamisessa. Siksi niissä premiumeissakin sitä pääasiassa on, ja siksi moni ostaa vaikkapa ST Focuksen perusmallin sijasta nurkkapyöritykseen, vaikkei ostosta voi millään järkiperusteilla selittää.
 
Näinhän se on. Vaikka uusien hinnat ovat laskeneet hieman, niin nyt jos lähtisi vaihtamaan vuoden vanhaa 20 tkm ajettua neliveto x40:stä uuteen vastaavaan ex40:een, niin voisi kuvitella että väliraha olisi vähintään 20 000 euroa. Minun onkin vaikea ymmärtää kyllä sitä, miksi kukaan ostaisi nyt upouusia yli 60 tonnia maksavia sähköautoja, kun vuoden vanhoja, vain n. 20-30 tkm ajettuja saa lähes 20 tuhatta euroa halvemmalla. Rahoitus selittänee toki osan asiasta.

Tämä toisaalta liittyy osittain siihen, että nämä Volvot on/oli ihan järjettömän ylihinnoiteltuja uutena, minkä seurauksena niissä on myös poikkeuksellisen brutaali arvonlasku, Polestarilla sama. Lisäksi noita uitetaan Saksasta ja Ruotsista ihan pää märkänä, mikä osaltaa selittää myös niiden edullisuutta käytettynä. Eli siinä mielessä jos Volvoa haluaa niin käytetty on aika no-brainer, mutta mitä tässä nyt olen itse kyttäillyt vähän käytettyjä sähkiksiä, niin muilla merkeillä tilanne on pikemminkin niin päin, että vähän käytetyistä pyydetään (varsinkin rahoitus huomioiden) niin helvetin paljon, että uusi on monesti ihan kilpailukykyinen, varsinkin kun tällä hetkellä monella valmistajalla on vielä aika hyviä korkotarjouksia päällä.

Itse olen aina tykännyt tehokkaista & vääntävistä moottoreista. Se max 0-100 kihtyvyys ei ole se juttu, eikä vaikka tuo Teslan 4,5sek tunnu enää yhtään miltään parin ensimmäisen kuukauden jälkeen. Enemmän se liittyy siihen auton vasteeseen. Mielestäni voima ja auton reagoiminen kaasuun kaikilla tavanomaisilla nopeusalueilla on merkittävä ajomukavuuteen vaikuttava asia, vaikka pienemmilläkin koneilla/tehoilla pärjäisi ja ajaminen olisi taloudellisempaa. Itseasiassa sähköautot, vaikkakin ovat tehokkaampia, eivät parhaimmillaankaan ole yhtä mukavia kun vaikkapa +3-litraiset polttikset. Asioita kyllä tapahtuu, mutta kyllä vaikkapa isokoneisissa MB:n & BMW:n autoissa, puhumattakaan urheiluautoista, on jotain sellaista jäljittelemätöntä fiilistä siinä miltä se voima tuntuu, ettei sähkäreillä päästä samaan hepoista huolimatta. Monelle auto on pelkän kulkineen sijasta myös mitä suurimmassa määrin fiilisjuttu ja kyllä se voima on yksi aika keskeisiä tekijöitä sen fiiliksen tuottamisessa. Siksi niissä premiumeissakin sitä pääasiassa on, ja siksi moni ostaa vaikkapa ST Focuksen perusmallin sijasta nurkkapyöritykseen, vaikkei ostosta voi millään järkiperusteilla selittää.

Vaikka en niin urheiluautoista perustakaan, niin tykkäsin kyllä aiemmin ajaa isommilla diesel-koneilla juuri tuon takia, että niissä on helvetin hyvin vääntöä läpi koko kierrosalueen, ainakin about vastaaviin bensavehkeisiin verrattuna. Tämä tuntui erityisesti siinä kun jossain maantienopeuksissa polkaisi kaasua: bensakoneilla (varsinkaan pienemmillä turbokoneilla) tuntuu, että ei tapahdu yhtään mitään, siinä missä isompivääntöinen diesel-kone jaksoi vielä niissäkin nopeuksissa lähteä mukavasti kiihtymään. Toki isommilla bensakoneilla sama juttu. Nykyinen plugari on juuri noissa tilanteissa ihan helvetin laiska kun on vaparikone ja pieni sähkömoottori ei pahemmin maantienopeuksissa enää apusta, vaikka muuten piristääkin auton liikettä kaupunkiajossa. Oispa dieseliä...
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka en niin urheiluautoista perustakaan, niin tykkäsin kyllä aiemmin ajaa isommilla diesel-koneilla juuri tuon takia, että niissä helvetin hyvin tavalla vääntöä läpi koko kierrosalueen, ainakin about vastaaviin bensavehkeisiin verrattuna. Tämä tuntui erityisesti siinä kun jossain maantienopeuksissa polkaisi kaasua: bensakoneilla (varsinkaan pienemmillä turbokoneilla) tuntuu, että ei tapahdu yhtään mitään, siinä missä isompivääntöinen diesel-kone jaksoi vielä niissäkin nopeuksissa lähteä mukavasti kiihtymään. Toki isommilla bensakoneilla sama juttu. Nykyinen plugari on juuri noissa tilanteissa ihan helvetin laiska kun on vaparikone ja pieni sähkömoottori ei pahemmin maantienopeuksissa enää apusta, vaikka muuten piristääkin auton liiketta kaupunkiajossa. Oispa dieseliä...

Jeps. Sähkö on ehkä jossain määrin tuollaisen pikkuritsaturbon ja ison polttiksen välimuoto. Se kyllä - ainakin nyt oman auton kohdalla - kiihtyy eleettömästi vielä kovemmissakin nopeuksissa vrt. pikkuturbot, mutta sellainen ison moottorin eleganssi jää puuttumaan, joten ovat sikäli ehkä perusluonteeltaan kuitenkin lähempänä noita pieniä bensaturboja, joskin kovemmilla tehoilla ja laajemmilla vääntöalueilla. Määrätylllä tavalla vähän terävämpiä ja agressiivisempia, mutta samalla kuitenkin heikompia.
 
Itse olen aina tykännyt tehokkaista & vääntävistä moottoreista. Se max 0-100 kihtyvyys ei ole se juttu, eikä vaikka tuo Teslan 4,5sek tunnu enää yhtään miltään parin ensimmäisen kuukauden jälkeen. Enemmän se liittyy siihen auton vasteeseen. Mielestäni voima ja auton reagoiminen kaasuun kaikilla tavanomaisilla nopeusalueilla on merkittävä ajomukavuuteen vaikuttava asia, vaikka pienemmilläkin koneilla/tehoilla pärjäisi ja ajaminen olisi taloudellisempaa. Itseasiassa sähköautot, vaikkakin ovat tehokkaampia, eivät parhaimmillaankaan ole yhtä mukavia kun vaikkapa +3-litraiset polttikset. Asioita kyllä tapahtuu, mutta kyllä vaikkapa isokoneisissa MB:n & BMW:n autoissa, puhumattakaan urheiluautoista, on jotain sellaista jäljittelemätöntä fiilistä siinä miltä se voima tuntuu, ettei sähkäreillä päästä samaan hepoista huolimatta. Monelle auto on pelkän kulkineen sijasta myös mitä suurimmassa määrin fiilisjuttu ja kyllä se voima on yksi aika keskeisiä tekijöitä sen fiiliksen tuottamisessa. Siksi niissä premiumeissakin sitä pääasiassa on, ja siksi moni ostaa vaikkapa ST Focuksen perusmallin sijasta nurkkapyöritykseen, vaikkei ostosta voi millään järkiperusteilla selittää.

Enkä missään vaiheesssa väittänyt etteikö enemmän tehoa ja vääntöä, tai moottorin pärinää, olisi parempi ja hauskempi ajonautinnon takia. En vain itse pidä siitä että järjettömiä tehoja perustellaan turvallisten ohitusten kautta. Perustelkaa niitä mieluummin niiden oikeilla syillä, eli juuri niiden tuoman tunteen kautta.
 
tai moottorin pärinää, olisi parempi ja hauskempi ajonautinnon takia.
Jännä myös miten se ajonautinto voi eri ihmisille tulla niin eri asioista.

Itselle juuri äänettömyys on se juttu, siinä on jotain taianomaisen tyydyttävää kun auto ampaisee lähes äänettömästi matkaan. En ole varmaan riittävän ehdollistunut (esim. elokuvista) siihen, että voiman tunteen pitäisi yhdistyä moottorin pärinöihin ja että siinä olisi jotain hienoa.

Toinen on voimalinjan mukavuus ja ettei tarvitse kuunnella kierrosluvun heittelyä. Olkoon kuinka laadukkaasti toteutettu automaatti tahansa polttiksessa, niin nuo asiat tuntee ja kuulee.

Jo pelkkä moottorin käynnistäminen autoon istahtamisen jälkeen... byörgh. Tuntuu äärimmäisen turhalta lisävaiheelta joka pitää joka kerta tehdä, ja muistuttaa heti, että ai niin näissä oli tosiaan tämä moottorin meteli...

Kyllä se polttiksen tekniikka ja sillä ajaminen vaan tuntuu ihan äärettömän muinaiselta ja epämukavalta, kun on sähkiksen äänettömään ja smoothiin käytökseen kunnolla päässyt tottumaan.
 
@Derzu Just näin. Sähkärin omistavana tuntuu pelkkä ajatuskin vaikka pörisevästä M-Bemarista hyvin kaukaiselta, kun lähipiiristä aitoa ämmää ja isokoneista Mersuakin löytyy. Vanhempien 3-litranen kutosdiisseli MB nyt vielä menee, kun on sivistynyt ja hiljainen/pörinätön/värinätön. Ei jaksais tälleen 40-vuotiaana setämiehenä enää kuunnella sekuntiakaan minkään sortin polttiksen ääniä. Kehitys on kehittynyt ja auton kuuluu olla hiljainen jos ei harrasta rata-ajoa ja siirtyilee paikasta a paikkaan b. Naapuri ku käynnistelee isoa MB:tä joka päivä ja hillitön mylvintä käynnistyksessä kylmänä ja kuuluu puolen kilsan päähän meno, aiheuttaa hymyilyä ivallisessa mielessä aina, että miten se jaksaa... Tai sit on kuulo jo menny ku ikää 68 vuotta.
 
Eikös nuo reilusti alle 4/5s kiihtyvyydet ole monesti noin 500 heppaisilla ja tehokkaammilla autoilla? 340 heppaa Id.7:lle tuntuu olevan monelle hitaamman puoleinen 5.5s lukemilla.
Kyllä, mutta mainitsin viestissäni neliveto Ioniq 5:n 5.1 sekkaa... 5-6 sekunnin välille lähes kaikki pääsee, jos haluaa nelivedon autoonsa.

e: Ja muuhunkin osaan näytit toistavan ihan saman mitä jo aiemmin kirjoitin. Ei heppoja pidä ulosmitata, mutta ne on kiva olla takataskussa, jos tulee itselle virhearvio.
 
Jännä myös miten se ajonautinto voi eri ihmisille tulla niin eri asioista.

Itselle juuri äänettömyys on se juttu, siinä on jotain taianomaisen tyydyttävää kun auto ampaisee lähes äänettömästi matkaan. En ole varmaan riittävän ehdollistunut (esim. elokuvista) siihen, että voiman tunteen pitäisi yhdistyä moottorin pärinöihin ja että siinä olisi jotain hienoa.

Toinen on voimalinjan mukavuus ja ettei tarvitse kuunnella kierrosluvun heittelyä. Olkoon kuinka laadukkaasti toteutettu automaatti tahansa polttiksessa, niin nuo asiat tuntee ja kuulee.

Jo pelkkä moottorin käynnistäminen autoon istahtamisen jälkeen... byörgh. Tuntuu äärimmäisen turhalta lisävaiheelta joka pitää joka kerta tehdä, ja muistuttaa heti, että ai niin näissä oli tosiaan tämä moottorin meteli...

Kyllä se polttiksen tekniikka ja sillä ajaminen vaan tuntuu ihan äärettömän muinaiselta ja epämukavalta, kun on sähkiksen äänettömään ja smoothiin käytökseen kunnolla päässyt tottumaan.
Jep. En voi käsittää miten joku pärinän kuunteleminen on ajonautinto. Nykyisessä plugarissa on yli 300 heppaa ja neliveto, mutta ärsyttää ohittaessa se vaihteiden arpominen vaikka kohtuu nopea aski onkin. Ja se pörinä lähinnä ärsyttää, sen huomaa heti matkaa tehdessä kun vaihtuu sähkölle niin meno on niin paljon mukavampaa. Oikeassa sähköautossa poistuisi vielä tuo vaihteiden arpominenkin niin se olisi mun mielestä sitä ajonautintoa.
 
Rengasmelu on itselleni se suurin ongelma, moottorin ääntä et esim. BMW/MB akselilla juuri kuule maantienopeuksilla joten ei se häiritse.

Ja rengasmeluun sähkikset eivät auta, pikemminkin päinvastoin kun tungetaan ohutta läskiä alle.
 
Ääniä en oikeastaan kaipaisi kuin ehkä rata-ajoon. Tuota voi simuloida autosimuissa ja kun sammuttaa äänet niin on todella vaikeaa arvioida nopeutta mutkiin tultaessa. Tuonne liikenteeseen en moottoriääniä kaipaa, mutta kyllähän tuo hiljaisuus koskee lähinnä paikallaan oloa ja alle 40 nopeuksia. Tuon päälle kun mennään niin rengasmelu nousee kaiken mölyn yli ja osittain siksi nuo premium ja luksusautot ovat saaneet sähköistymisestä vain enemmän luksusta kun ovat oikeasti tosi hiljaisia.
 
Eikös nuo reilusti alle 4/5s kiihtyvyydet ole monesti noin 500 heppaisilla ja tehokkaammilla autoilla? 340 heppaa Id.7:lle tuntuu olevan monelle hitaamman puoleinen 5.5s lukemilla.

Bensavehkeillä sanoisin että 200 heppaa on jo täysin riittävä takaamaan turvalliset ohitukset kaikkialla Suomessa. Sähköillä kasvaneen painon johdosta tuo 250-300 varmaan on melkolailla vastaava alue. Pienemmilläkin pärjää oikein hyvin.

Jos turvallinen ohitus riippuu merkittävästi saatavilla olevista hevosista, niin silloin se ei ole lähtökohtaisestikaan turvallinen. Ei se niille vastaantulijoillekaan ole kovin mukava tunne jos ohitus vaatii 80-160 kiihtyvyyttä että selviää omalle kaistalle 20m ennen kolaria. Noita meinaan näkee turhan useasti.
Samaa mieltä, turvallisuus tulee pääasiassa muista kuin tehoista. Mutta on tämä nykyinen neliveto-sähkäri silti mukavampi ohittaessa verrattuna edelliseen 1.2 litraiseen. Sillä sai miettiä uskaltaako vitostiellä lähteä ohittamaan lieväänkåän ylämäkeen ohituskaistan auettua vai pysyykö lestissään :)
 
Skoda Enyaq kuljettajille kysymys: Näkyykö teillä auton navigaattorilla ABC latausasemat?

Ja jos näkyy, niin mitä temppuja teitte?

Minulle ei näy. Kaikki muut, tai ainakin ajateltavissa olevat näyvät.
 
Vaikka en niin urheiluautoista perustakaan, niin tykkäsin kyllä aiemmin ajaa isommilla diesel-koneilla juuri tuon takia, että niissä on helvetin hyvin vääntöä läpi koko kierrosalueen, ainakin about vastaaviin bensavehkeisiin verrattuna. Tämä tuntui erityisesti siinä kun jossain maantienopeuksissa polkaisi kaasua: bensakoneilla (varsinkaan pienemmillä turbokoneilla) tuntuu, että ei tapahdu yhtään mitään, siinä missä isompivääntöinen diesel-kone jaksoi vielä niissäkin nopeuksissa lähteä mukavasti kiihtymään. Toki isommilla bensakoneilla sama juttu. Nykyinen plugari on juuri noissa tilanteissa ihan helvetin laiska kun on vaparikone ja pieni sähkömoottori ei pahemmin maantienopeuksissa enää apusta, vaikka muuten piristääkin auton liikettä kaupunkiajossa. Oispa dieseliä...
Jännä miten voi mieltymykset mennä ristiin. Itse pidän noin samantehoisia, joskin vääntävämpää dieseliä tylsempänä kuin bensaa. Molempia siis kokeillut siinä kolmen litran kokoisena ja noin 300+ heppaisina versioina Audi/BMW/MB akselilta. Jotenkin bensassa ne kierrosten myötä nousevat tehot ja ylipäätään isommat kierrokset tekevät fiilistä, vaikka diesel kiihtyisi paperilla samaa vauhtia. Ehkäpä vaihteiden vaihdoista tulevat tehon laskut ja nousut tuntuu sitten bensassa enemmän, mene ja tiedä. Joku syyhän siinä on, että urheilulliseksi miellettävät autot on lähes aina bensoja. Äänet toki yksi syy myös, diesel ei vaan kuulosta yhtä hyvältä.

Tämä kyllä selittäisi myös miksi saman tehoinen sähköauto tuntui todella tylsältä ja piti mennä kertaluokkaa tehokkaampaan luokkaan saman fiiliksen saamiseksi. Eli tasainen kiihtyvyys tuntuu tylsältä, koska kiihtyvyydessä ei tule samanlaisia eroja, vaan oikestaan vaan alku ja loppu tuntuu. Ja toki riittävän tehokkaassa myös nojautuu vähän penkkiin kiinni. Puuttuvat äänetkin ehkä vaikuttaa.

Minusta onkin paras, jos sähkiksessä on fiksun kuuloiset äänet, jotka saa vapaasti valita päälle ja pois. Omassa valinta löytyy ja pidän ääniä yleensä päällä, mutta hiljaisella. Sitten jos haluaa nauttia mutkatiestä, ne tulee napattua kovemmalle, koska samalla kuulee vauhdin epäsuorasti. Arkiajossa kova "moottoriääni" kävisi lähinnä rasittavaksi, aivan kuten polttiksen äänikin. Siksi niissäkin on nykyään läpät putkistossa, joita avaamalla ääntä saa lisää halutessaan. Äänetön tila niistä kylläkin puuttuu...

Hauskana knoppina oman sähköpolkupyörän moottori kuulostaa luonnostaan melkein samalta kuin nuo auton keinoäänet eli sikäli voisi ajatella niiden olevan aidot, mutta vahvistetut sähkömoottorin äänet.

Jeps. Sähkö on ehkä jossain määrin tuollaisen pikkuritsaturbon ja ison polttiksen välimuoto. Se kyllä - ainakin nyt oman auton kohdalla - kiihtyy eleettömästi vielä kovemmissakin nopeuksissa vrt. pikkuturbot, mutta sellainen ison moottorin eleganssi jää puuttumaan, joten ovat sikäli ehkä perusluonteeltaan kuitenkin lähempänä noita pieniä bensaturboja, joskin kovemmilla tehoilla ja laajemmilla vääntöalueilla. Määrätylllä tavalla vähän terävämpiä ja agressiivisempia, mutta samalla kuitenkin heikompia.
Jäin miettimään tätä, kun en ihan saanut kiinni, miksei sähkö tunnu samalta sinusta. Tai jopa huonommalta. Voisiko olla, että verrataan halvempaa tehosähkäriä kalliiseen isokoneiseen polttikseen, joka tuntuu elegantimmalta? Yleensä kun isoja tehoja ei mihinkään Corollaan ole saanut, vaan on pitänyt ottaa premiumia, missä on sitten kaikki muukin ajettavuuten liittyvä kohdallaan. Nimittäin jos vertaan vastaavaa sähköbemaria samanlaiseen kolmen litran bensakoneiseen, en sanoisi bensan olevan missään tilanteessa sen paremman tuntuinen. Eri fiilis siinä toki on, mutta en sanoisi kummassakaan tuntuman olevan lähelläkään pikkuturboa. Ne tuntuu lähinnä tehottomilta ja äänet on ainoa mikä nousee kiihdyttäessä.

Ihan jo Bemarillakin on viitossarjan hinnat alkaen 520d perusvarusteilla aivan eri peli, kuin saman korinen M550i, vaikka ulos päin näyttävät samalta. Ajettavuus eli vaihteiston toiminta, kaasuun reagointi ja jopa jousituksen toiminta on kuin eri planeetalta. Yhtään liioittelematta jopa. Nuo eivät tokikaan näy päälle päin mitenkään, mutta tuntuu kyllä siinä fiiliksessä enemmän, kuin pelkästä tehoerosta olisi arvattavissa. Koska eihän perusajossa kuitenkaan käytetä kuin murto-osaa tehoista. Ja oma testiajo oli ihan perus testi, ilman ainoatakaan kaasupohjassa (tai edes lähellä) vetoa.

Josta päästään takaisin tehosähkiksiin. TM:ssä oli se sähköautot radalla -juttu, jossa oli testattu eri merkkien tehomalleja keskenään. Niissä oli todella isot erot radalla, vaikka tehot oli lopulta aika lähellä toisiaan. Ja joo, kuka nyt perheautoa radalle veisi muutenkaan, mutta yleensä ne erot korreloi kyllä sinne perusajettavuuteenkiin. Rata vaan tuo erot numeerisesti esitettävään muotoon.
 


EV3 saa kyllä kovasti kehua vähän joka suunnasta ja kyllähän tuo asialliselta kärryltä vaikuttaa. Nelivetoisena hinta noussee aika korkeaksi tosin.
 
@Derzu Just näin. Sähkärin omistavana tuntuu pelkkä ajatuskin vaikka pörisevästä M-Bemarista hyvin kaukaiselta, kun lähipiiristä aitoa ämmää ja isokoneista Mersuakin löytyy. Vanhempien 3-litranen kutosdiisseli MB nyt vielä menee, kun on sivistynyt ja hiljainen/pörinätön/värinätön. Ei jaksais tälleen 40-vuotiaana setämiehenä enää kuunnella sekuntiakaan minkään sortin polttiksen ääniä. Kehitys on kehittynyt ja auton kuuluu olla hiljainen jos ei harrasta rata-ajoa ja siirtyilee paikasta a paikkaan b. Naapuri ku käynnistelee isoa MB:tä joka päivä ja hillitön mylvintä käynnistyksessä kylmänä ja kuuluu puolen kilsan päähän meno, aiheuttaa hymyilyä ivallisessa mielessä aina, että miten se jaksaa... Tai sit on kuulo jo menny ku ikää 68 vuotta.
Samaa mieltä ei kyllä tulisi mieleenkään ajaa enää polttomoottori autolla. No jossain kilparadalla ehkä tai joku muu erikois homma, mutta että arkiajossa jaksiaisin kuunnella sitä pörinää ja haistella karmeaa katkua. Siihen kun vielä lisää vaihteiden venkslaamisen (oli sitten automaatti tai manuaali niin vaihdot tuntuvat silti) ja tankkaamassa käynnin, dieseli haisee nenään ja pahimmassa tapauksessa tippuu tippoja vielä kengille ja vaatteille jne.

Onneksi ei enää tarvitse tuollaiseen ryhtyä.
 
EV3 saa kyllä kovasti kehua vähän joka suunnasta ja kyllähän tuo asialliselta kärryltä vaikuttaa. Nelivetoisena hinta noussee aika korkeaksi tosin.

Pari-kolme vuotta kun odottelee, niin voi saada hyviä tarjouksiakin ja lastentaudit + softa on sitten korjattu. Esim. EV6:een alkaa vasta nyt 7/2024 softapuoli olla kunnossa ts. 2021 lähtien korjattu esim. petollisia/epävarmoja ajastustoimintoja ja ne korjautui vasta nyt 7/2024 päivityksessä täysin 100 % luotettaviksi. Nyt kun taas uus infotainment ccNc vs. Gen5W, niin eiköhän sekin oo joiltain osin buginen ekat pari vuotta kuten korealaisilla aina.
 
Pari-kolme vuotta kun odottelee, niin voi saada hyviä tarjouksiakin ja lastentaudit + softa on sitten korjattu. Esim. EV6:een alkaa vasta nyt 7/2024 softapuoli olla kunnossa ts. 2021 lähtien korjattu esim. petollisia/epävarmoja ajastustoimintoja ja ne korjautui vasta nyt 7/2024 päivityksessä täysin 100 % luotettaviksi. Nyt kun taas uus infotainment ccNc vs. Gen5W, niin eiköhän sekin oo joiltain osin buginen ekat pari vuotta kuten korealaisilla aina.
Ei tunnu missään t: MEB-autolla ajeleva :D

E: Ainiin: 4:35 - 4:43 ehkä tuotteen ilahduttavin osuus:

 
Sinänsä erikoista ajattelua perustella tehokkuutta turvallisuudella. Ymmärrän kyllä sen näkökulman, mutta miksi tehokkaammat autot ja moottoripyörät ovat kalliimpia vakuuttaa jos ne olisivat turvallisempia?
 


EV3 saa kyllä kovasti kehua vähän joka suunnasta ja kyllähän tuo asialliselta kärryltä vaikuttaa. Nelivetoisena hinta noussee aika korkeaksi tosin.

30 ke tuntuu jo aika paljolta tuollaisesta autosta takavetoisena, mutta itse en maksaisi sitä edes nelivedosta. Ei tule kyllä olemaan mikään myyntimenestys ellei hinta ala kakkosella ja seuraavatkin luvut saisivat olla pieniä.
 
30 ke tuntuu jo aika paljolta tuollaisesta autosta takavetoisena, mutta itse en maksaisi sitä edes nelivedosta. Ei tule kyllä olemaan mikään myyntimenestys ellei hinta ala kakkosella ja seuraavatkin luvut saisivat olla pieniä.
Etuveto tuo taitaapi olla. Neliveto tulee sitten myöhemmin.
 
30 ke tuntuu jo aika paljolta tuollaisesta autosta takavetoisena, mutta itse en maksaisi sitä edes nelivedosta. Ei tule kyllä olemaan mikään myyntimenestys ellei hinta ala kakkosella ja seuraavatkin luvut saisivat olla pieniä.

Et taida saada mitään kakkosella alkavaa uutta sähköautoa vaikka toinen numero olisi ysi, vai mitä tarkoitit?

Kian sähköautoja näkyy päivittäin liikenteessä joten eiköhän ne ole oikein hinnoiteltu. Parasta on viisi vuotta volkkaria pidempi takuu.

edit: ennen kuin joku vääräleuka kommentoi niin Taycan Turbo GT:n hinta alkaa kakkosella!
 
Outoa trollailua.
Miten niin? Pienehkö auto onnettomalla tavaratilalla ja sisätiloilla, jota voisi verrata lähinnä ex30:een, mutta on mielestäni sitä rumempi ja muovisempi. Suuremmalla akulla varustettu malli nousee varmasti hintavaksi, mutta minulla ei tietenkään ole mitään sitä vastaan, jos joku maksaa perusmallista tuollaisia summia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 259
Viestejä
4 506 780
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom