Vaikka en niin urheiluautoista perustakaan, niin tykkäsin kyllä aiemmin ajaa isommilla diesel-koneilla juuri tuon takia, että niissä on helvetin hyvin vääntöä läpi koko kierrosalueen, ainakin about vastaaviin bensavehkeisiin verrattuna. Tämä tuntui erityisesti siinä kun jossain maantienopeuksissa polkaisi kaasua: bensakoneilla (varsinkaan pienemmillä turbokoneilla) tuntuu, että ei tapahdu yhtään mitään, siinä missä isompivääntöinen diesel-kone jaksoi vielä niissäkin nopeuksissa lähteä mukavasti kiihtymään. Toki isommilla bensakoneilla sama juttu. Nykyinen plugari on juuri noissa tilanteissa ihan helvetin laiska kun on vaparikone ja pieni sähkömoottori ei pahemmin maantienopeuksissa enää apusta, vaikka muuten piristääkin auton liikettä kaupunkiajossa. Oispa dieseliä...
Jännä miten voi mieltymykset mennä ristiin. Itse pidän noin samantehoisia, joskin vääntävämpää dieseliä tylsempänä kuin bensaa. Molempia siis kokeillut siinä kolmen litran kokoisena ja noin 300+ heppaisina versioina Audi/BMW/MB akselilta. Jotenkin bensassa ne kierrosten myötä nousevat tehot ja ylipäätään isommat kierrokset tekevät fiilistä, vaikka diesel kiihtyisi paperilla samaa vauhtia. Ehkäpä vaihteiden vaihdoista tulevat tehon laskut ja nousut tuntuu sitten bensassa enemmän, mene ja tiedä. Joku syyhän siinä on, että urheilulliseksi miellettävät autot on lähes aina bensoja. Äänet toki yksi syy myös, diesel ei vaan kuulosta yhtä hyvältä.
Tämä kyllä selittäisi myös miksi saman tehoinen sähköauto tuntui todella tylsältä ja piti mennä kertaluokkaa tehokkaampaan luokkaan saman fiiliksen saamiseksi. Eli tasainen kiihtyvyys tuntuu tylsältä, koska kiihtyvyydessä ei tule samanlaisia eroja, vaan oikestaan vaan alku ja loppu tuntuu. Ja toki riittävän tehokkaassa myös nojautuu vähän penkkiin kiinni. Puuttuvat äänetkin ehkä vaikuttaa.
Minusta onkin paras, jos sähkiksessä on fiksun kuuloiset äänet, jotka saa vapaasti valita päälle ja pois. Omassa valinta löytyy ja pidän ääniä yleensä päällä, mutta hiljaisella. Sitten jos haluaa nauttia mutkatiestä, ne tulee napattua kovemmalle, koska samalla kuulee vauhdin epäsuorasti. Arkiajossa kova "moottoriääni" kävisi lähinnä rasittavaksi, aivan kuten polttiksen äänikin. Siksi niissäkin on nykyään läpät putkistossa, joita avaamalla ääntä saa lisää halutessaan. Äänetön tila niistä kylläkin puuttuu...
Hauskana knoppina oman sähköpolkupyörän moottori kuulostaa luonnostaan melkein samalta kuin nuo auton keinoäänet eli sikäli voisi ajatella niiden olevan aidot, mutta vahvistetut sähkömoottorin äänet.
Jeps. Sähkö on ehkä jossain määrin tuollaisen pikkuritsaturbon ja ison polttiksen välimuoto. Se kyllä - ainakin nyt oman auton kohdalla - kiihtyy eleettömästi vielä kovemmissakin nopeuksissa vrt. pikkuturbot, mutta sellainen ison moottorin eleganssi jää puuttumaan, joten ovat sikäli ehkä perusluonteeltaan kuitenkin lähempänä noita pieniä bensaturboja, joskin kovemmilla tehoilla ja laajemmilla vääntöalueilla. Määrätylllä tavalla vähän terävämpiä ja agressiivisempia, mutta samalla kuitenkin heikompia.
Jäin miettimään tätä, kun en ihan saanut kiinni, miksei sähkö tunnu samalta sinusta. Tai jopa huonommalta. Voisiko olla, että verrataan halvempaa tehosähkäriä kalliiseen isokoneiseen polttikseen, joka tuntuu elegantimmalta? Yleensä kun isoja tehoja ei mihinkään Corollaan ole saanut, vaan on pitänyt ottaa premiumia, missä on sitten kaikki muukin ajettavuuten liittyvä kohdallaan. Nimittäin jos vertaan vastaavaa sähköbemaria samanlaiseen kolmen litran bensakoneiseen, en sanoisi bensan olevan missään tilanteessa sen paremman tuntuinen. Eri fiilis siinä toki on, mutta en sanoisi kummassakaan tuntuman olevan lähelläkään pikkuturboa. Ne tuntuu lähinnä tehottomilta ja äänet on ainoa mikä nousee kiihdyttäessä.
Ihan jo Bemarillakin on viitossarjan hinnat alkaen 520d perusvarusteilla aivan eri peli, kuin saman korinen M550i, vaikka ulos päin näyttävät samalta. Ajettavuus eli vaihteiston toiminta, kaasuun reagointi ja jopa jousituksen toiminta on kuin eri planeetalta. Yhtään liioittelematta jopa. Nuo eivät tokikaan näy päälle päin mitenkään, mutta tuntuu kyllä siinä fiiliksessä enemmän, kuin pelkästä tehoerosta olisi arvattavissa. Koska eihän perusajossa kuitenkaan käytetä kuin murto-osaa tehoista. Ja oma testiajo oli ihan perus testi, ilman ainoatakaan kaasupohjassa (tai edes lähellä) vetoa.
Josta päästään takaisin tehosähkiksiin. TM:ssä oli se sähköautot radalla -juttu, jossa oli testattu eri merkkien tehomalleja keskenään. Niissä oli todella isot erot radalla, vaikka tehot oli lopulta aika lähellä toisiaan. Ja joo, kuka nyt perheautoa radalle veisi muutenkaan, mutta yleensä ne erot korreloi kyllä sinne perusajettavuuteenkiin. Rata vaan tuo erot numeerisesti esitettävään muotoon.