- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 10 771
Ei voi valita. Hakee ns. aina minimiä eli nollaa.Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei voi valita. Hakee ns. aina minimiä eli nollaa.Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille?
No kuten yllä kerroin, niin ei ainakaan itselläni hakenut eilen, vaan ihan mielipuolisen kokoista puskuria.Ei voi valita. Hakee ns. aina minimiä eli nollaa.
Se vaihtelee mutta esim. kokeilet navigoida eri kohteisiin, niin ainut mikä muuttuu on akku kohteessa. Olettaa aina että kohteessa voi ladata vaikka ei se onnistuisi.No kuten yllä kerroin, niin ei ainakaan itselläni hakenut eilen, vaan ihan mielipuolisen kokoista puskuria.
No näinhän sen olisi järkevin toimia. Nopein mahdollinen lataus ja itse sitten lataat extraa puskuriin jos lataat. Uskoisin, että varsinkin uudet sähköautoilijat uskovat noita auton ilmoittamia - valmiina jatkamaan - höpinöitä, kun ei ole tuntumaa todelliseen rangeen ja sitten seisoskelevat sen takia turhaan siinä töpselissäSe vaihtelee mutta esim. kokeilet navigoida eri kohteisiin, niin ainut mikä muuttuu on akku kohteessa. Olettaa aina että kohteessa voi ladata vaikka ei se onnistuisi.
Mersusta on peräänajossa lauennut auton sähköjärjestelmän niin sanottu pyrotekninen sulake. Valmistajan korjausohjeiden mukaan auton koko korkeajänniteakku on tällöin vaihdettava, vaikka siinä ei olisi yhtään näkyvää vauriota. Ennen vaihtoa uudenkarhealla autolla ei saa eikä voikaan ajaa.
Mersun uusi akku maksaa noin 65 000 euroa. EQC-mallin alkaen-hinta viime vuonna oli 77 450 euroa.
Aika hyvinhän nuo arviot osuu kohdalleen mitä navi ilmoittaa. Käyttäjän harkittavaksi jää vain määritellä puskurin koko mielenrauhan säilyttämiseksi. Paitsi tietysti jos sitä kokoa ei voi säätää...No näinhän sen olisi järkevin toimia. Nopein mahdollinen lataus ja itse sitten lataat extraa puskuriin jos lataat. Uskoisin, että varsinkin uudet sähköautoilijat uskovat noita auton ilmoittamia - valmiina jatkamaan - höpinöitä, kun ei ole tuntumaa todelliseen rangeen ja sitten seisoskelevat sen takia turhaan siinä töpselissä
Ei kai akkutakuusta kolaritilanteessa iloa olisikaan? Kolarit maksellaan vakuutuksista. Eli vakuutusyhtiön ongelma ja sitä kautta kohottaa vakuutusmaksuja. Mutta on kyllä poskettoman hintaisia akkuja noissa, jos samalla rahalla saa jo melkeinpä uuden auton.Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:
![]()
Tässä on sähköautojen kenties pahin uhka – Vaurio voi johtaa lunastukseen: ”Tilanne on täysin kestämätön”
Jos vahinko kohdistuu sähköauton kalleimpaan osaan eli akkuun, kustannukset nousevat helposti kymmeniin tuhansiin euroihin. Pohjakosketuksen lisäksi akkua on varjeltava liialta vedeltä ja salamaniskujen vaikutuksilta.www.aamulehti.fi
Mallia varmaan haettu Yhdysvaltojen sairaanhoitomaksuista. Eihän tuo voi olla mitenkään muuten todellinen, kuin että auto täytyy käytännössä katsoen purkaa kokonaan uutta akkua vaihdettaessa.Ei kai akkutakuusta kolaritilanteessa iloa olisikaan? Kolarit maksellaan vakuutuksista. Eli vakuutusyhtiön ongelma ja sitä kautta kohottaa vakuutusmaksuja. Mutta on kyllä poskettoman hintaisia akkuja noissa, jos samalla rahalla saa jo melkeinpä uuden auton.
Tesla näyttää latauksen aikana paljonko perillä ollessa akkua olisi jos lopettaisi nyt latauksen. Ja kertoo koska voisi jatkaa ajoa että pääsisi perille.Siis Teslassako ei voi itse valita, millä prosenteilla saavutaan perille? Bemarissa voi valita erikseen millä prosentilla mennään välilataukseen ja millä saavutaan perille. Tulevassa päivityksessä pitäisi lisäksi tulla kolmas valinta eli koti, jolloin sen voi asettaa pienemmäksi kuin muut määränpäät.
Tuon kanssa on mahdollista ladata vaikka hieman enemmän ennen määränpäätä, jos haluaa päästä takaisin päin hyvän matkaa ennen latausta. Sen lisäksi vielä voi päättää suositaanko jotain tiettyä operaattoria, jos haluaa optimoida hintaa tms. Ihan pätevä kaikenkaikkiaan minusta.
Tällä se yritti mulle sunnuntaina viestiä puskurista. Arvioi 230km matkaan tarvittavan 30min lataus, eikä korjannut arviotaan vaikka virtaa tuli alkuun normaalilla +200kW/h ja siitä sitten varaustason nousun mukaan laskien. Jos en olisi käyttänyt omia aivojani, niin olisin seissyt siinä laturissa ihan helvetin kauan ja mulla ois ollu perillä varmaan 30% akkua.Ja kertoo koska voisi jatkaa ajoa että pääsisi perille.
Joskus käynyt minullekkin. Luulen että joku bugi, koska kerran tätä ihmettelin niin prosentit vaihtuivat sitten ihan erilaisiksi kun vaan otti määränpään pois ja laittoi uudestaan.Tällä se yritti mulle sunnuntaina viestiä puskurista. Arvioi 230km matkaan tarvittavan 30min lataus, eikä korjannut arviotaan vaikka virtaa tuli alkuun normaalilla +200kW/h ja siitä sitten varaustason nousun mukaan laskien. Jos en olisi käyttänyt omia aivojani, niin olisin seissyt siinä laturissa ihan helvetin kauan ja mulla ois ollu perillä varmaan 30% akkua.
Yleensä toi on kyllä toiminut suht. ok, joten siksikin ihmettelin, että ei kai tohonkin nyt ole tuotu jotain ”älyä”, joka tekee hyvästä featuresta käyttökelvottoman. Tuntuu olevan nykyään trendinä kaikessa muussakin softatuotannossa.
Jeps. Pohdin tota enemmänkin uusien sähköautoilijoiden kannalta, joilla ei ole vielä perstuntumaa autonsa kulutukseen. Sillon alussa tuota tuli itsekin seurattua. Nykyään en normaalisti käytä edes navia muutoin kun talvella, jos olen ajamassa pikalaturille autolla, jolla ajettu alla tunti, tai silloin jos oikeasti tarvitsen sitä löytääkseni perille.Itselläni tosin muutenkin sen verran jo kilometrejä takana että tiedän hyvin itsekkin paljonko pitää ladata milloinkin.
Voi tietysti olla että se selittää hintaa osin, mutta jännä on nähdä se, että vastaavan ikäisistä, uutena huomattavasti edullisemmista Gt-line malleista pyydetään nyt jopa enemmän. Pointtini oli lähinnä se, että jos tarve olisi noinkin tehokkaalle autolle, erinomaisilla varusteilla ja pitkällä takuulla, niin siinä olisi hyvä vaihtoehto. Tehoissa ja huippunopeudessa menee jopa BMW i4 M50:n ohi. Hakkaa sen tietysti myös perustakuun osalta ja hintaa on käytettynä vähintäänkin yli 10 tonnia vähemmän.Vanhoja myydään pois kun ens vuodelle tulee laivassa päivitettyjä malleja.
Ehkäpä ihmiset tulevat hieman järkiinsä siinä, että mitä ihmettä tekee jollain liki 600 heppaisella autolla, kun pärjää varmasti vähemmälläkin. Niitä kun saa selvästi halvemmalla.Jos tarve olisi vetokoukulliselle nelivetoautolle 1800 kilon vetomassalla, jolla pääsee 260 km tunnissa, ja missä on 585 heppaa ja mikä on rekisteröity vuonna 2023, niin nyt ei tarvitse enää maksaa itseään kipeäksi. Hämmästyttävän halvalla noita olisi nyt tarjolla. Edullisin EV6 GT maksaa enää 49 900 euroa, eivätkä ne silti tunnu menevän oikein kaupaksi, kun samat ovat pyörineet myynnissä jo pitkään.
Jos tarve olisi vetokoukulliselle nelivetoautolle 1800 kilon vetomassalla, jolla pääsee 260 km tunnissa, ja missä on 585 heppaa ja mikä on rekisteröity vuonna 2023, niin nyt ei tarvitse enää maksaa itseään kipeäksi. Hämmästyttävän halvalla noita olisi nyt tarjolla. Edullisin EV6 GT maksaa enää 49 900 euroa, eivätkä ne silti tunnu menevän oikein kaupaksi, kun samat ovat pyörineet myynnissä jo pitkään.
Toi sisustajuttu on yksi mikä teki heti selväksi että GT ei käy vaikka mikä olisi. Tai no jos sen saisi GT-Line sisustalla niin sitten.Ei sillä GT:llä tee yhtään mitään ja vähänkin kun sipasee voimapedaalia niin range on kesälläkin 100-150 km huonompi ku 325hv AWD GT-Linessä. Itte ostin mopomman just uuden heinäkuussa ja GT:stäkin oli ihan huikee tarjous räpylässä kuten GT-line Premium packilaisesta (minkä siis ostin). GT-Linen mukavuusistuimet easy entry-, makuutoiminnoilla, sähköillä ja muisteilla sekä ilmastoituna on paljo käytännöllisemmät ku manuaalisäätöiset kuppipenkit (vaimokaan haluu semmosia).
Tää kun on jo 5,2 s 0-100 niin jalkoihin tuppaa jäämään arkiliikenteessä, mut ei mahda. GT:n omistaja jos kiihdyttelee niin alkaa ne GT:n 21" renkaatki maksaa sulaessaan + GT:n vakuuttaminen huomattavasti kalliimpaa. Reilu 100 kg lisäpainoakin tuntuu (vai johtuuko se mahtavasta rengaskoosta?), miks se on niin päin et GT painaa enempi?
Ja myynnissä olevat on usein vielä mattavärisiä, niitä kukaan halua. Mut on kyl jännä et sisäänajettuna GT:t on halvempia ku GT-Line edes ilman premium packia.
8 k€ enempi ois vaan GT maksanu kesän spessutarjouksesta. En ois ottanu vaikka olis sama hinta ollu ku ne droppaa paljo rankemmin ja faceryhmässä ollu juttua et autoliikkeet hyvittää vuoden ikäisestä GT:stä vaan 40 k€ luokkaa. Kai se on se kysynnän ja tarjonnan laki sit. Sit taas GT-Line Premium packilla on pyynnitkin vielä lähelle 60 k€ eli 10 k€ enempi ku GT.
Ai niin, v. 2016 ostin unelmien BMW:n kaikilla mahdollisilla M-jarruilla jne... Kertaakaan en 4,5 vuoden aikana käyny niitä hyödyntämässä ja M-sport-ohjausvaihdekin paskoi 24 tkm välein eli 24 ja 48 tkm. Turha ostella "erikoisautoja" kun saa erikoishinnat kuluville varaosille jne.
Ehkäpä ihmiset tulevat hieman järkiinsä siinä, että mitä ihmettä tekee jollain liki 600 heppaisella autolla, kun pärjää varmasti vähemmälläkin. Niitä kun saa selvästi halvemmalla.
Tämä sähkisten "tehokilpailu" on mennyt hieman överiksi. Jokaisen valmistajan pitää tehdä joku superkiituri, kun se on niin helppoa nykyään. Hiton kivoja noi on , mutta eihän niillä (lisätehoilla ) oikeasti tee mitään. Kun on pari kertaa naapurille näyttänyt ja muutamaa kaveria liimauttanut istuimiin, niin siinä se. Sen jälkeen ei niitä tehoja ei pahemmin käytetä
Ennenkuin joku väittää että tehoja pitää olla turvallisin ohituksiin, niin kyllä sitä ihmiskunta pysyi elossa muutaman vuosi sitten sillä 134 heppaisella bensakiiallakin.
Toki tarvitaan näitä hauskojakin autoja niitä tarvitseville. Mutta harvassa ovat ne tarvitsijat.
Tää kun on jo 5,2 s 0-100 niin jalkoihin tuppaa jäämään arkiliikenteessä, mut ei mahda.
Onko Toyota ainoa joka on tehnyt ”järkevän” alle 300 hv nelivedon?
Miksi takuulla olisi mitään tekemistä tämän kanssa? Ei takuu kata mitään kolari tai pohjakosketuskorjauksia.Sähkömarsun kanssa saattaa pikku kolari muuttua isoksi talouskatastrofiksi, ainakin jos akkutakuu on jo ohitettu:
![]()
Tässä on sähköautojen kenties pahin uhka – Vaurio voi johtaa lunastukseen: ”Tilanne on täysin kestämätön”
Jos vahinko kohdistuu sähköauton kalleimpaan osaan eli akkuun, kustannukset nousevat helposti kymmeniin tuhansiin euroihin. Pohjakosketuksen lisäksi akkua on varjeltava liialta vedeltä ja salamaniskujen vaikutuksilta.www.aamulehti.fi
Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.Tämä ilmiö nostaa kaikkien autoilijoiden (liikenne)vakuutusmaksuja kun nämä turhankin tehokkaat autot lähtevät käsistä ja korjaukset tulevat kalliiksi...
Voisi ihan hyvin esim. rajoittaa nuorten 17-21v kuljettajien sallittua auton tehoa.
Teslaanhan tuli päivityksenä lapsilukko tila jossa voi lukita ominaisuuksia esim chill ajotila.Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.
Yhtälailla Porsche 911 tai vaikka M -sarjalainen bemari voi olla katastrofaalinen yhdistelmä sen kokemattoman nuorukaisen käsissä. Oikeassa maailmassa niillä on hyvin harvoin varaa hankkia moisia ja nirrin saa itseltään ja kavereilta pois Opel Astrallakin jos niikseen tulee. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että tehot eivät ole yhtä kuin lisääntynyt onnettomuusriski. Jos ei nyt sitten puhuta jostain vanhoista WRC-autojen massatuotantoversioista, jotka kannustavat jo ajatuksen tasolla kuljettajan urheilemaan sen autonsa kanssa.Tämä viimeksi mainittu olisi kyllä paikallaan. Plaid tai jo pelkkä EV6 GT tai M3 Performance jonkun kokemattoman nuorukaisen käsissä on kyllä katastrofaalinen yhdistelmä.
Yhtälailla Porsche 911 tai vaikka M -sarjalainen bemari voi olla katastrofaalinen yhdistelmä sen kokemattoman nuorukaisen käsissä. Oikeassa maailmassa niillä on hyvin harvoin varaa hankkia moisia ja nirrin saa itseltään ja kavereilta pois Opel Astrallakin jos niikseen tulee. Olisin taipuvainen ajattelemaan, että tehot eivät ole yhtä kuin lisääntynyt onnettomuusriski. Jos ei nyt sitten puhuta jostain vanhoista WRC-autojen massatuotantoversioista, jotka kannustavat jo ajatuksen tasolla kuljettajan urheilemaan sen autonsa kanssa.
Voimahalit (pun intended) ja tsemppiä sinne. Ehkä tuo on hyvä olla välillä vähän hitaammalla autolla liikenteessä niin oppii ennakointia ohituksissa ym.
Onko Toyota ainoa joka on tehnyt ”järkevän” alle 300 hv nelivedon?
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?
Se on ihan totta. Etenkin kun vaikuttaa että sitä hetkellistä tehoa saa sähkövehkeisiin kohtuu helpolla paljon niin markkinointiosastot tykkää. Ei väliä jos 5 min ajon jälkeen jo tippuu tehot.Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?
Miksi ihmeessä pääsisi? Jos molemmissa on kaksi sähkömoottoria ja sama akku?Siks, koska sillä vähempitehoisella pääsee paljon kauemmas tai/ja taloudellisemmin + mukavammin (esim. EV6 GT vs. GT-Line).
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?
Miksi kukaan ostaisi tuollaisen "järkevän" nelivedon, jos samalla hintaa saa toisaalta hankittuna reilusti enemmän suorituskykyä?
Jos ostit vuonna 2021 Enyaqin 50 tonnilla, niin hyvinkin voi olla niin, että sinulle tarjottaisiin vuonna 2025 vaihdossa noin 25 tonnia, jos vaihtaisit puolta kalliimpaan normaalihintaiseen autoon.![]()
Näin bensa-auto, hybridi ja sähköauto säilyttävät arvonsa: Vertailun tulokset yllättävät
Sähköauton hinta alenee vauhdilla, kertoo suosikkimallien vertailu. Mutta laskeeko se sittenkään enempää kuin hybridin, dieselin tai bensa-auton?www.talouselama.fi
Artikkelissä sanottiin, että auton hinta n.puolittuu 4 vuodessa uutena ostetussa autossa, niin tarkoittaako tämä sitä, että vaikka viimevuonna 50k€maksanut enyaq olisi 3 vuoden päästä 25k€?
Renkaat ja vanteet noissa voivat kulutuseroa selittää, mutta ne voi vaihtaa sellaisiksi kun haluaa…
Näinhän näille autoille on tupannut käymään. Joka kerta tämä totuus unohtuu kun menee autoansa vaihdossa tarjoamaan. Pienen nieleskelyn jälkeen uutta pettymystä odottamaan.![]()
Näin bensa-auto, hybridi ja sähköauto säilyttävät arvonsa: Vertailun tulokset yllättävät
Sähköauton hinta alenee vauhdilla, kertoo suosikkimallien vertailu. Mutta laskeeko se sittenkään enempää kuin hybridin, dieselin tai bensa-auton?www.talouselama.fi
Artikkelissä sanottiin, että auton hinta n.puolittuu 4 vuodessa uutena ostetussa autossa, niin tarkoittaako tämä sitä, että vaikka viimevuonna 50k€maksanut enyaq olisi 3 vuoden päästä 25k€?
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).Miksi ihmeessä pääsisi? Jos molemmissa on kaksi sähkömoottoria ja sama akku?
Renkaat ja vanteet noissa voivat kulutuseroa selittää, mutta ne voi vaihtaa sellaisiksi kun haluaa…
Renkaiden ja vanteiden vaihto ei auta pääsemään yhtä montaa kilometriä tehonelivedolla (esim. 400 kW) kuin järkevällä nelivedolla (vaikkapa 200 kW).
Höpsis.
Tesla Model Y Long Range AWD: WLTP 533 km (20" renkaat)
Tesla Model Y Performance: WLTP 514 km (21" renkaat)
Verrokkina vaikka:
Toyota br4X AWD: WLTP 416-467 km riippuen versiosta