Yleistä keskustelua sähköautoista

Audin A6 e-tron hinnastot tuli juuri. Ja tosiaan jos ei halua quattrona Q6 SUV:ia vaan A6 farmarin niin se on sitten 5000€ farmarilisää. Tekee kyllä Q6:sta juuri houkuttelevamman niille jotka odotteli A6 e-tronia.

A6 Sportback e-tron quattro 81 990€
A6 Avant e-tron quattro 83 990€

Q6 e-tron quattro 77 990€

Jos haluaa SUV:ia halvemman niin pitää tyytyä pikkuakkuiseen versioon (64 990€), Q6:ssa on aina isompi akku.

Isoakkuinen takavetokin on 4000€ halvempi SUV:ina.

Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.

Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)
 
Jos on autoihin orientoitunut niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että kulutus nousee kun nopeus kasvaa. Sähköautoilla tämä on toki "lineaarista", kun polttomoottorin paras hyötysuhde on jollain tietyllä kuormalla. Eli kulutus ei välttämättä nouse ihan samassa suhteessa nopeuden kanssa.

No, ehkä saivartelen sanamuodoista tai luen liikaa iltapäivälehtien kommenttiosiota. Monille ei kuitenkaan tunnu olevan selvää, että olosuhteet vaikuttaa sähköautoihin juuri siksi, että sähkömoottorin hyötysuhde on korkea.

Sähköauton 20kWh/100km kulutus alkaa kuulostamaan vähältä, jos laskee keskiverto bensa-auton kulutukseksi 54kWh/100km (Jos 1 litra bensaa sisältää noin 9kWh energiaa).
Ei ole lineaarista.

Tehontarve kasvaa verrannollisena nopeuden kolmanteen potenssiin.

kWh/h kulutus kasvaa siis about samassa suhteessa miinus eri toimintapisteiden hyötysuhde.

kWh/km kasvaa maltillisemmin kun nopeus muuttuu samalla
 
Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)

Toisaalta "Kansanautojenkin" hinta alkaa kyllä karkaamaan aika rajusti ison osan kansasta maksukyvyn ulkopuolelle...
 
Nopeasti kun tuota A6:sta konfiguroi yrittämällä saada ID.7:ää vastaavaa varustetasoa, niin hinta nousee nopeasti 95-105 tonnin tietämille. Tottakai Audissa vastaavan otsikon lisävarusterivi voi olla laadukkaamman oloinen, mutta kyllä siitä premiumin premiumista saa sitten hintaakin maksaa. Toki parempituloiset ajaa Audilla ja me köyhemmät tyydytään volkkariin :)
Arvon tippuminen jos jatkuu samanlaisena sähköautoissa kun aiemmin niin muutaman vuoden päästä varmaan ihan hyvällä hintaa saa tommosen alkujaan 100k€ audin käytettynä.
 
Mutta isompiakkuisessa takavetoisessa Sportbackissa on ihan kiva range, 750 km WLTP. Alkaa olla jo ranget kohdillan ja latauskin kun on nopeaa niin kyllä kelpaa isorakkoisella ajella Lappiin.
Mikäs on muuten markkinoiden isoin WLTP range tällä hetkellä? Model S:lläkin "vain" 649km (neliveto tosin). Pösöllä oli tulossa joku megarange laitos jossain kohtaa.
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole lineaarista.
Siksi siinä olikin lainausmerkit :) vähän epäselvästi ilmaisin, mutta lineaarisella tarkoitin siis sitä, ettei moottorin hyötysuhde muutu kierrosten tai kuormituksen mukaan ja siten vaikuta kulutuksen nousuun.
 
Viimeksi muokattu:
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
Tuo WLTP on jännä sinänsä, että kulutuksessa on mukana lataushäviöt, mutta range on tietysti laskettu auton todellisen kulutuksen mukaan. Siksi range on isompi, kuin jakolaskun tulos ilmoitetusta kulutuksesta. Pienellä kyllä menee tuon kokoiseksi autoksi!
 
Arvon tippuminen jos jatkuu samanlaisena sähköautoissa kun aiemmin niin muutaman vuoden päästä varmaan ihan hyvällä hintaa saa tommosen alkujaan 100k€ audin käytettynä.
Isot arvonalenemat ovat suurelta osin johtuneet uusien autojen "hintapommeista". Jos nuo jatkuvat vuosittaisina niin se meinaisi sitä että uudenkin saa kohta ilmaiseksi. Toki tuo A6:n hintaluokka on sellainen että ensimäisen ostajan kilometrit ovat joka tapauksessa varmaan aika kalliita...
 
Mikäs on muuten markkinoiden isoin WLTP range tällä hetkellä? Model S:lläkin "vain" 649km (neliveto tosin). Pösöllä oli tulossa joku megarange laitos jossain kohtaa.
Kannattaa asioista ottaa selvää ennen perättömien juttujen levittämistä kun 19" nakeilla neliveto ässän range ollut vuosia 723 km, mutta hienoa että perinteiset merkit lähenee "rangetaistelussa".
Screenshot_2024-09-06-13-37-15-321_com.brave.browser.jpg
 
Itse väitin/väitän että tuotekehitysmielessä polttikset ovat pidemmällä kuin sähkikset. Isoja harppauksia ei viime vuoisina ole siellä enään tapahtunut. Sähkiksessä hyppäykset ovat ollet isoja joka kertoo siitä, että kehitys jatkuu kiivaana ja sähköauto on tuotekehittyskaaren alkupäässä. Siis auto kokonaisuutena.

Totta kai erinlaisia sähköosia on muussa yhtydessä käytetty ja kehitetty vaikka millä mitalla ja vaikka kuinka kauan, mutta kaiken implementoiminen automobiiliin on hieman eri asia.

Akut ovat hyvä esimerkki. Vuoden 2080 Pena naureskelee nykypäivän akkutekniikalle ja sähköautoille, ihan saman lailla kuin me ihmetellään 70 luvun autojen moottoreita, että olipas ne tehottomia ja bensasyöppöjä tupruttajia.

Tuota nyt on varmaan aika mahdoton sanoa, kumpi tekniikka on "pidemmällä". Ainakin hyötysuhdetarkastelu sanoo että polttiksessa olisi parantamisen varaa ja sähkiksissä taas ei juuri huomaisi eroa, vaikka päästäisiiin 100%:iin. Jos noista hyppäyksistä puhutaan niin en oikein tunnista että sellaista olisi tapahtunut enää Model 3:n jälkeen enkä pidettelisi hengitystä odotellessani jotain uutta ihmeakkua massatuontantoon. Halvempia ja ympäristöystävällisempiä tulee joo, mutta en nyt oikein keksi miksi nykysähkärit olisivat sen naurettavampia 2080-luvulla kuin juuri mikään muukaan nykytekniikka.
 
Yritin laskea että miten tuo 750km oikein saadaan mutta en onnistunut. WLTP yhdistetty kulutus on merkattu 14,1kWh/100km ja akun kapa 94,9kWh joka johtaisi 670km rangeen. 750km range tulisi jos kulutus olisi 12,6kWh/100km.

EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
Paras A6 SB e-tron -malliversio, WLTP:
-range 756 km
-kulutus verkosta 14,0 kWh/100 km (sis. AC-lataushäviöt, tässä tapauksessa noin 10 %)
-ajoneuvon kulutus 12,6 kWh/100 km




@Hammer Schultz
MB EQS 450+, 118 kWh, 14,4 kWh/100 km, 822 km

Lucid Air Grand Touring, 112 kWh, 13,3 kWh/100 km, 839 km:
 
Tuota nyt on varmaan aika mahdoton sanoa, kumpi tekniikka on "pidemmällä". Ainakin hyötysuhdetarkastelu sanoo että polttiksessa olisi parantamisen varaa ja sähkiksissä taas ei juuri huomaisi eroa, vaikka päästäisiiin 100%:iin. Jos noista hyppäyksistä puhutaan niin en oikein tunnista että sellaista olisi tapahtunut enää Model 3:n jälkeen enkä pidettelisi hengitystä odotellessani jotain uutta ihmeakkua massatuontantoon. Halvempia ja ympäristöystävällisempiä tulee joo, mutta en nyt oikein keksi miksi nykysähkärit olisivat sen naurettavampia 2080-luvulla kuin juuri mikään muukaan nykytekniikka.
Onhan akuissa hurjasti parannettavaa. Nykyisiä voi ladata nopeasti vain lähes tyhjänä ja siitä sitten hidastuu. Tai jos ei hidastu, niin akun elinikä lyhenee. Lisäksi akku pitää olla sopivan lämpöinen, ei liian kuuma tai kylmä. Ja ei voi ladata huoletta täyteen, kun taas elinikä lyhenee. Tämän lisäksi painavat julmetusti ja vievät tilaa valtavasti.

Että sanoisin, että hinta ja ympäristöystävällisyys on vain pieni osa kehityskohteista. Pärjääkö nykyisillä akuilla? Tokihan, mutta parannettavaakin on. Sen sijaan polttiksessa ei ole vastaavia arkikäyttöä haittaavia puutteita. Hyötysuhde on heikko, mutta se on lähinnä päästöongelma kuin niinkään range tai käytettävyys.

Ja selvennyksenä itse ajan sähköautolla ja olen siihen tyytyväinen. Silti ottaisin paremman akun milloin vaan, jos olisi saatavilla.
 
Kannattaa asioista ottaa selvää ennen perättömien juttujen levittämistä kun 19" nakeilla neliveto ässän range ollut vuosia 723 km, mutta hienoa että perinteiset merkit lähenee "rangetaistelussa".
Screenshot_2024-09-06-13-37-15-321_com.brave.browser.jpg
Otahan vaari omasta neuvostasi.


En usko Teslalle 723 km WLTP rangea, vaan sen on pakko olla jollain muulla tavalla mitattu eri standardin lukema.

Kaikkien aikojen paras WLTP range Teslalla on ollut Model S Long Range Plus 11/2020-03/2021:lla:
-98,0 kWh
-15,0, ajoneuvo
-652 km WLTP



Uusista paras on Model S Dual Motor:
-95,0
-14,6
-649 km



Suomessa taitaa parhaana olla myynnissä 19"-Tempest - vanteinen Dual Motor, 634 km, eli kulutus 15,0. Kertokaa, jos olen väärässä, ja laittakaa linkkiä.

Edit. Nyt taitaa olla niin, että 634 km on 21", ja 19" ei ole säästösyistä testattu ollenkaan, vaan mainosmies on vetäissyt hatusta korkeimman lukeman, minkä kehtasi (723 km non-WLTP). Jos minulta olisi kysytty, ja aikaa annettu 5 min, olisin laittanut 671 km (634 km / 380 mi * 402 mi) jenkkien sivuston 21" Arachnid vs. 19" Tempest perusteella. Tuo minun heittämä 671 km:kään ei ole WLTP, joten sitä olisi turha tuoda vertailuun.

 
Viimeksi muokattu:
Paras A6 SB e-tron -malliversio, WLTP:
-range 756 km
-kulutus verkosta 14,0 kWh/100 km (sis. AC-lataushäviöt, tässä tapauksessa noin 10 %)
-ajoneuvon kulutus 12,6 kWh/100 km




@Hammer Schultz
MB EQS 450+, 118 kWh, 14,4 kWh/100 km, 822 km

Lucid Air Grand Touring, 112 kWh, 13,3 kWh/100 km, 839 km:
Noissa EV database versioissa ei monesti ole Suomi-versioiden varusteita, jolloin range täällä hieman pienempi. Toisekseen lucid airiakaan ei saatavilla ole täällä.
Ei tosin nio et7, jolla päästäisiin jo uusille sataluvuille noin 900wltp. Nythän noita 150kwh akkuja Kiinassa vain voi vuokrata ja 100kwh akun ostaa. Ehkä mielenkiintoisin nyanssi oli kun vertasivat akkujen painoja, jolloin 75kwh lfp akku painoi lähes saman verran kuin 150kwh kuiva-akku.
 
Teslan rangen osalta muisetlisin kanssa, että maksimit paperilla ovat olleet tuo 650km.

Ja tulevien mallien osalta en odota, että edes tähän geimiin lähdetään vaan ennemmin halpuutetaan akun koolla jos muuten saadaan energiatehokkaampi paketti kasaan. Kuitenkin tuo 500-600km paperirange riittää heittämällä Teslan luokassa.
 
Ei tuossa ole kyllä oikein järkeä. Sähköauton hankintaa kun alkaa suunnittelemaan, niin aina pitäisi olla ensimmäinen suunniteltava asia se kotilatausmahdollisuus vähintään 11 kW a)yhdelle autolle, b)kahdelle autolle.

Muuten tulee elämästä ennemmin tai myöhemmin lainatun osuuden kaltaista kikkailua.
No meillä on kolme sähköautoa, joilla ajetaan kaikilla ihan kohtalaisesti. Yhdellä 15-20tkm vuoteen, toisella 25-30tkm vuoteen ja kolmannellakin 25tkm vuodessa. Pääsulake 3x25A ja kolme kpl 11kW lataulaitetta kuormanhallinalla ja hyvin riittää. Ainoastaan yhtä autoista (mun työsuhdeauto) ladataa silloin tällöin pikalaturissa matkan päällä. Kämpässä tosin kaukolämpö, eli talo ei jjri mitään vie pl. 11kW kiuas ja sama ottotehon induktioliesi.
 
EDIT: Mutta voi herran jumala että on ruma audi! Onko rumempaa audi onnistunut tekemään historiassa. Näyttää joltain 10v vanhalta pösöltä. xD

Screenshot 2024-09-06 at 12.59.11.png
Rumaa tuossa lähinnä väri joka ei toimi yhtään keulamaskina + ihan hirveät 19" vanteet - harmillisesti siellä ei ole mitään siedettävän näköisiä 19" vaihtoehtoja vaan oksennuksen näköisistä eroon pääsemiseksi on vaihdettava tuumaa isompiin...
 
Otahan vaari omasta neuvostasi.


En usko Teslalle 723 km WLTP rangea, vaan sen on pakko olla jollain muulla tavalla mitattu eri standardin lukema.

Kaikkien aikojen paras WLTP range Teslalla on ollut Model S Long Range Plus 11/2020-03/2021:lla:
-98,0 kWh
-15,0, ajoneuvo
-652 km WLTP



Uusista paras on Model S Dual Motor:
-95,0
-14,6
-649 km



Suomessa taitaa parhaana olla myynnissä 19"-Tempest - vanteinen Dual Motor, 634 km, eli kulutus 15,0. Kertokaa, jos olen väärässä, ja laittakaa linkkiä.
Konfiguraattorissa 21" nakeilla tuo 600+ range ja hölmökin tietää että range isonee kun pienemmät nakit. Mutta mielenkiinnolla Audin rangetestiä odotellaan -25 kesällä ja -26 talvella kun hinnaston myötä keväällä alkavat tehtaanlinjastot tekemään tuota 715wltp neliveto versiota. Odottavan aika on pitkä vai pitäisikö tuumata Tesla 5v aikaansa edellä ironisesti?
 
Konfiguraattorissa 21" nakeilla tuo 600+ range ja hölmökin tietää että range isonee kun pienemmät nakit. Mutta mielenkiinnolla Audin rangetestiä odotellaan -25 kesällä ja -26 talvella kun hinnaston myötä keväällä alkavat tehtaanlinjastot tekemään tuota 715wltp neliveto versiota. Odottavan aika on pitkä vai pitäisikö tuumata Tesla 5v aikaansa edellä ironisesti?
Teslan sivulla oli 634 km WLTP. Vanteiden valinnassa oli 19" sisältyy, mutta ei ollut ilmoitettu WLTP-lukemaa. Lisähintaan 4950 eurolla saisi 21", jolle oli ilmoitettu 634 km WLTP.

Jos 21" 634 km pitää paikkansa, niin oletettavasti 19" on pidempi. Tuskin kuitenkaan yli 649 km:n, minkä EV-Database ilmoittaa olevan WLTP TEL, eli pienikulutuksisimman version, mikä on mitattu WLTP-testin mukaisesti. Sekin on mahdollista, ettei 19" ole vedetty ollenkaan WLTP-testiä, joten virallista lukemaa ei ole olemassakaan, vaan Teslan mainosmies on ravistanut hihasta lukeman. Sellaisia lukemia ei voi verrata muiden WLTP-arvoihin, joista oli puhe. Ja vaikka vertaisi, olisi se vähemmän kuin EQS 450+:n 822 km parhaimmalla versiolla.

Laitahan todisteita pöytään, että jonkin Model S:n WLTP range on väittämäsi 723 km.
 
Viimeksi muokattu:
Laitahan todisteita pöytään, että jonkin Model S:n WLTP range on väittämäsi 723 km.

tuo 723 on joku höpönlöpö numero.
WLTP on se mitä näissä verrataan ja tuo 723 ei sellainen ole.

teslan jenkkisivujen mukaan vanteiden vaikutus rangeen on reilu 30km mutta euroopassa se onkin jo 100km. Luotettavan kuuloista markkinointia.
 
Onhan akuissa hurjasti parannettavaa. Nykyisiä voi ladata nopeasti vain lähes tyhjänä ja siitä sitten hidastuu. Tai jos ei hidastu, niin akun elinikä lyhenee. Lisäksi akku pitää olla sopivan lämpöinen, ei liian kuuma tai kylmä. Ja ei voi ladata huoletta täyteen, kun taas elinikä lyhenee. Tämän lisäksi painavat julmetusti ja vievät tilaa valtavasti..
Jonkinlaisesta latauskäyrästä ja lämpöriippuvuudesta on varmaan aika vaikea päästä eroon. Mitä taas tulee tuohon kokoon ja painoon niin henkilöautoissa on kuitenkin saatu sähkiksiin paremmat sisätilat kuin polttiksiin samoilla ulkomitoilla ja paino ei ole valtava ongelma, kun kulutus kuitenkin riippuu lähinnä ilmanvastuksesta.

Anyways halusin hieman kommentoida tuota hokemaa kovasta kehitysvauhdista kun en nyt vaan ole oikein nähnyt sitä. Kuuntelin juuri huvikseni Sähköautomiesten (loistava podi, kannattaa kuunnella tähän liittyen myös akkujaksot 113 ja 114) vanhaa Kristallipallo -jaksoa (nro. 16 vuodelta 2021), jossa ennusteltiin että vuonna 2025 Peugeot 208 ja vastaavissa perus perheautoissa akku on 90-100kWh. No mitäs on käynyt? Sama auto on edelleen myynnissä ja nettoakku on kasvanut huimat 45kWh->50kWh vai mitä se nyt on nykyään...
 
Kannattaa asioista ottaa selvää ennen perättömien juttujen levittämistä kun 19" nakeilla neliveto ässän range ollut vuosia 723 km, mutta hienoa että perinteiset merkit lähenee "rangetaistelussa".
Screenshot_2024-09-06-13-37-15-321_com.brave.browser.jpg

Kannattaisiko ehkä panostaa edes pari sekuntia lukemiseen ennenkuin punainen verho silmillä lähtee kirjoittamaan kiukkuviestiä kun joku internetissä on mielestäsi väärässä?

Tuossa lukee selvästi suomen kielellä "Arvioitu toimintasäde määritetyn mukaisesti: 723 km" eli se *EI* ole sertifoitu WLTP-tulos vaan Teslan OMA arvio (ja kaikki tietää miten luotettavia Teslan omat arviot ovat).

21" vanteilla näet tämän: "Sertifioitu toimintasäde (WLTP): 634 km"

Joten kokeileppa uudestaan, ymmärrän toki että sinua harmittaa aikaisemmat keskutelut mutta silti voisi vähän edes miettiä ennenkuin kirjoittaa. Muistutuksena että kysymys oli millä autolla on markkinoiden isoin WLTP-range, kysymys ei ollut minkä autofirman markkinointiosasto uskaltaa kusettaa eniten.
 
Bemarilla kyllä kanssa aika erikoinen hinnoittelu.
Faceliftattu i4 niin kun varustelee identtisesti niin M50 huippumalli on edullisempi ku tehottomampi xdrive40. Lisäksi ottamalla tehottomamman menettää lisäksi adaptiivisen alustan ilmajousineen.
 
Tätä sähkö/polttis ajatusleikkiä jos pyrkii kääntämään toisinpäin, missä nykysähkikset on ollut valtaosan käytössä ja polttikset tekisivät vasta tuloaan. Millainen innostus olisi merkittävästi pidemmästä rangesta ilman mahdollisuutta ladata kotona, kotilataukseen verrattuna nelinkertainen kulutus, monimutkaisempi voimantuotto ja siirtotekniikka, vaihteet, heikompi suorituskyky ja vielä sivutuotteena ilmaa saastuttavia päästöjä, niin kuinkahan moni hehkuttaisi polttiksia ylivertaisena tekniikkana?

Kyllä siitä oltaisiin innoissaan. Ihan samalla tavalla kuin ympäristöystävällisistä ja hiljaisista, tunnelmallisista purjelaivoista siirryttiin jyskyttäviin höyrylaivoihin ja myöhemmin lentämiseen. Lentäminen on nopeampaa ja halvempaa, joten totta kai me lennetään, vaikka onhan se sellainen sillipurkki.

Tässä hypoteettisessa skenaariossahan maapallon öljyvarat olisi luultavasti vielä melkein koskemattomat ja halpaa öljyä olisi saatavilla vaikka kuinka paljon. Myöskään katalysaattoreita tai muita turhia, kustannuksia lisääviä ja vain regulaation pakottamia järjestelmiä ei olisi polttomoottoriautoissa. Todennäköisesti julkisesti kauhisteltaisiin sähköautojen hintoja ja palvottaisiin herra Elon Fordin lupausta tuoda markkinoille alle 20 000 euron polttomoottorivankkuri. Poliitikot olisivat huolissaan polttomoottorien valmistuksen keskittymisestä Kiinaan, mutta uuden teknologian airueet muistuttaisivat, kuinka paljon öljyä on helposti hyödynnettävissä yksinomaan Teksasissa.

"Ostakaa uusi polttomoottorivankkuri sähkövankkurinne tilalle! Ei enää kalliita akkuremontteja, pitkiä lataustaukoja ja vastuksen minimointia hitailla ajonopeuksilla! Ajakaa mantereen halki kolmella kolmen minuutin välipysähdyksellä kolminkertaisella nopeudella."

-Ford - Moving People
 
Jatkan Tesla Model 3 seurantaani. Nyt löytyy jo viisi alle 40k euron hintaista Tesla Model 3:sta. Mukaan joukkoon on ilmestynyt myös alle 100tkm ajettu vm 2020 yksilö.


Kaupaksi eivät vielä tunnu tälläkään hinnalla käyvän.
Sattumalta muistin tämän viestini vajaan kahden vuoden takaa. Paljon on tarjonta siitä hetkestä lisääntynyt. Nyt markkinoilta löytyy jo alle 20k Model 3:sia, joissa kilsoja 250tkm tienoilla.
 
Kyllä siitä oltaisiin innoissaan. Ihan samalla tavalla kuin ympäristöystävällisistä ja hiljaisista, tunnelmallisista purjelaivoista siirryttiin jyskyttäviin höyrylaivoihin ja myöhemmin lentämiseen. Lentäminen on nopeampaa ja halvempaa, joten totta kai me lennetään, vaikka onhan se sellainen sillipurkki.

Tässä hypoteettisessa skenaariossahan maapallon öljyvarat olisi luultavasti vielä melkein koskemattomat ja halpaa öljyä olisi saatavilla vaikka kuinka paljon. Myöskään katalysaattoreita tai muita turhia, kustannuksia lisääviä ja vain regulaation pakottamia järjestelmiä ei olisi polttomoottoriautoissa. Todennäköisesti julkisesti kauhisteltaisiin sähköautojen hintoja ja palvottaisiin herra Elon Fordin lupausta tuoda markkinoille alle 20 000 euron polttomoottorivankkuri. Poliitikot olisivat huolissaan polttomoottorien valmistuksen keskittymisestä Kiinaan, mutta uuden teknologian airueet muistuttaisivat, kuinka paljon öljyä on helposti hyödynnettävissä yksinomaan Teksasissa.

"Ostakaa uusi polttomoottorivankkuri sähkövankkurinne tilalle! Ei enää kalliita akkuremontteja, pitkiä lataustaukoja ja vastuksen minimointia hitailla ajonopeuksilla! Ajakaa mantereen halki kolmella kolmen minuutin välipysähdyksellä kolminkertaisella nopeudella."

-Ford - Moving People
Joo ja jalostamot saa pystyyn parissa päivässä. Samoin ne kymmenet tuhannet tankkausasemat ja tankkiautot ronttaamaan sitä polttoainetta. Varmasti oltaisiin innoissaan...

Mutta näille ulinoille on olemassa oikeakin ketju, menkää sinne:
 
Sattumalta muistin tämän viestini vajaan kahden vuoden takaa. Paljon on tarjonta siitä hetkestä lisääntynyt. Nyt markkinoilta löytyy jo alle 20k Model 3:sia, joissa kilsoja 250tkm tienoilla.

Pari tonnia lisää ja saa jopa alle 100k ajetun. Itse en uskaltaisi ostaa akkutakuun ohittanutta sähkäriä yli kolmella tonnilla.
 

Erikoinen artikkeli, väittää rohkeasti Bemaria parhaaksi sähköfarkuksi, mutta juttua kun lukee niin välikommentit tuovat melkoisen määrän negatiivisia asioita esiin. Ei tilaa keskimatkustajalle takana, kardaanitunneli, ei frunkkia, ei HUD:ia sadan tonnin autossa (toki lisävarusteena olisi saanut), ei kestomagnetisoitua moottoria... Tuota artikkelia kun lukee, niin en tiedä mikä autosta tekee parhaan sähköfarkun muu kuin nokassa lukeva "BMW" ja yleinen laatuvaikutelma. Hienohan tuo on, en sitä kiellä ollenkaan.
 

Erikoinen artikkeli, väittää rohkeasti Bemaria parhaaksi sähköfarkuksi, mutta juttua kun lukee niin välikommentit tuovat melkoisen määrän negatiivisia asioita esiin. Ei tilaa keskimatkustajalle takana, kardaanitunneli, ei frunkkia, ei HUD:ia sadan tonnin autossa (toki lisävarusteena olisi saanut), ei kestomagnetisoitua moottoria... Tuota artikkelia kun lukee, niin en tiedä mikä autosta tekee parhaan sähköfarkun muu kuin nokassa lukeva "BMW" ja yleinen laatuvaikutelma. Hienohan tuo on, en sitä kiellä ollenkaan.
No mikä olisi mahdollisesti parempi sähköfarkku? Hiljaista on niiden tarjonnan suhteen ylipäätään.
Nuo puutteet nyt on sellaisia mitkä on ihan arkea aina ollut 5-sarjassa ja sitä on ennenkin kehuttu markkinoiden parhaaksi luokassaan niistä huolimatta.
Hudin puutteesta tuskin kenellekään tulee yllätyksenä myöskään että bmw tai saksalaisissa ylipäätään ei ole varusteena sellaista mitä siihen ei rahalla ruksaa. Tuossa tuskin on vakiona edes keyless lukkoja tai sähköpenkkejä.
 
No mikä olisi mahdollisesti parempi sähköfarkku? Hiljaista on niiden tarjonnan suhteen ylipäätään.
Nuo puutteet nyt on sellaisia mitkä on ihan arkea aina ollut 5-sarjassa ja sitä on ennenkin kehuttu markkinoiden parhaaksi luokassaan niistä huolimatta.
Hudin puutteesta tuskin kenellekään tulee yllätyksenä myöskään että bmw tai saksalaisissa ylipäätään ei ole varusteena sellaista mitä siihen ei rahalla ruksaa. Tuossa tuskin on vakiona edes keyless lukkoja tai sähköpenkkejä.

Ihan vaan että jos et saa artikkelisi leipätekstiin nostettua niitä positiivisia ominaisuuksia, niin ei silloin varmaan kannata sitä leimata "Parhaaksi" sähköfarkuksikaan. Hyvää kokonaisuutta voi korostaa myös muilla termeillä.

Saksalaisista esim ID.7:ssa on jo vakiona HUD, eli pointtisi ei päde kyllä siihen. Sen olisi saanut ilmeisesti halvalla 450€ hintaan, mutta jostain syystä pressiautosta jäänyt pois.
Yleisen BMW vs. VW laatuvaikutelman ja imagon lisäksi en näe ainuttakaan parempaa asiaa tuossa i5-farkussa. Ehkä se 30k€ korkeampi hinta riittää nostamaan auton paremmaksi.
Väitän, että jos ID.7:n keulalla olisi Audi / BMW logo, niin se kokisi paljon hehkutetumman vastaanoton.
 

Erikoinen artikkeli, väittää rohkeasti Bemaria parhaaksi sähköfarkuksi, mutta juttua kun lukee niin välikommentit tuovat melkoisen määrän negatiivisia asioita esiin. Ei tilaa keskimatkustajalle takana, kardaanitunneli, ei frunkkia, ei HUD:ia sadan tonnin autossa (toki lisävarusteena olisi saanut), ei kestomagnetisoitua moottoria... Tuota artikkelia kun lukee, niin en tiedä mikä autosta tekee parhaan sähköfarkun muu kuin nokassa lukeva "BMW" ja yleinen laatuvaikutelma. Hienohan tuo on, en sitä kiellä ollenkaan.

Frunkin puute on käsittämätöntä kun tossahan on bensa/dieselkoneellekin paikka valmiina. Frunk on myös ihan ehdoton itselleni, koska tavaratilassa kulkee tavaroita joten kaapelit pitäisi sitten olla jalkatilassa seikkailemassa jos niitä ei aaa frunkkiin kuten nykyisessä autossa.
 
Frunkin puute on käsittämätöntä kun tossahan on bensa/dieselkoneellekin paikka valmiina. Frunk on myös ihan ehdoton itselleni, koska tavaratilassa kulkee tavaroita joten kaapelit pitäisi sitten olla jalkatilassa seikkailemassa jos niitä ei aaa frunkkiin kuten nykyisessä autossa.
Tuo on kyllä outo ratkaisu kun kummiskin saman korin saa isolla v8 koneella myös joten tilanpuute ei ainakaan voi olla syynä.
 
Yleisen BMW vs. VW laatuvaikutelman ja imagon lisäksi en näe ainuttakaan parempaa asiaa tuossa i5-farkussa.

Se yleinen laatuvaikutelma, ajettavuus yms. autoilun iloon - huomattavasti enemmän jotain helvetin hudeja ja frunkkeja - vaikuttavat asiat ovat luonnollisesti tuossa BMW:ssä noin 10 valovuotta edellä mitä tahansa VW:tä. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.
 
Se yleinen laatuvaikutelma, ajettavuus yms. autoilun iloon - huomattavasti enemmän jotain helvetin hudeja ja frunkkeja - vaikuttavat asiat ovat luonnollisesti tuossa BMW:ssä noin 10 valovuotta edellä mitä tahansa VW:tä. Näin on aina ollut ja näin tulee aina olemaan.

En usko että Bemarit yleensä Volkkareita huonompia olisi, mutta eipä Volkkarinkaan paremmat mallit kauheasti haukkuja ole saanut ajettavuudestaan ja etenkin tuota DCC-alustalla olevaa ID-seiskaa ja sen GTX versiota on kyllä kehuttu ajettavuudestaan, ei ehkä niinkään tehoistaan mitä voisi olettaa "GTX" lisänimen omaavalta tuotteelta. En nyt väittäisi että bemarit ovat valovuosia edellä, jonkin verran varmasti kun kilpailevat eri hintakategoriassa. Väittäisin että ero moneen muuhun sähköautoon ajettavuudessa on isompi kuin juuri seiskaan tai vaikka VW Arteoniin.
 
Tuo koko frunkki on kyllä niin turha keksintö. Itse en ole käyttänyt kertaakaan nyt puolentoista vuoden aikana kun sähkäri on ollut.

Itse taas en haluaisi kuskata paskaisia latausjohtoja matkatavaroiden seassa tai purkaa eka puolet kamoista pois että saa jonkun välipohjan ylös. Mutta toki jos ei tämmöisiä tilanteita tule niin turhaahan se on.

Voisin itsekin todeta samaan rytäkkään että tuo koko neliveto on kyllä niin turha keksintö. Tai mikä tahansa muu varuste jota en käytä.
 
En nyt väittäisi että bemarit ovat valovuosia edellä, jonkin verran varmasti kun kilpailevat eri hintakategoriassa. Väittäisin että ero moneen muuhun sähköautoon ajettavuudessa on isompi kuin juuri seiskaan tai vaikka VW Arteoniin.
VW:t ovat karvalakkiautoja, samoin kun vaikka Toyota, Opel, Kia, Nissan yms. BMW:t ja MB:t painivat kokonaan eri sarjassa.
 
Tuo koko frunkki on kyllä niin turha keksintö. Itse en ole käyttänyt kertaakaan nyt puolentoista vuoden aikana kun sähkäri on ollut.
No mä roiskin sinne milloin mitäkin silloin kun on ylimääräistä tarvetta tilalle, mutta ihan yhtä hyvin voisin roiskia ne tavarat johonkin muuallekin. En kylläkään koe tuollaista luukkua millään tasolla featurena, joka pitäisi huomioida jossain autoarvostelussa - puhumattakaan siitä kardaanitunnelista.
 
VW:t ovat karvalakkiautoja, samoin kun vaikka Toyota, Opel, Kia, Nissan yms. BMW:t ja MB:t painivat kokonaan eri sarjassa.

Tätä yritin sanoa että vaihtamalla sen VW-logon keulalla auto saisi eri vastaanoton. Kaikki ei pääse siitä yli, että "alemman luokan" autovalmistaja voisi tehdä myös laadukkaita tuotteita. Itse vaihdan Porschesta Volkkariin.
 
Yleisen BMW vs. VW laatuvaikutelman ja imagon lisäksi en näe ainuttakaan parempaa asiaa tuossa i5-farkussa. Ehkä se 30k€ korkeampi hinta riittää nostamaan auton paremmaksi.
Väitän, että jos ID.7:n keulalla olisi Audi / BMW logo, niin se kokisi paljon hehkutetumman vastaanoton.
Mitä olen kummankin merkin useilla tuotteilla vuosia ajanut ja uuden i5:n kyydissä ollut, niin ei ole kansanautolla jakoa bemarin kanssa. Alusta, ohjaus, hiljaisuus ja kuljettajan ergonomia on ihan eri luokkaa. En usko ID7:n ottavan tuota eroa kiinni vaikka sitä toivonkin.

Tuo koko frunkki on kyllä niin turha keksintö. Itse en ole käyttänyt kertaakaan nyt puolentoista vuoden aikana kun sähkäri on ollut.
Minäpä olen. Kesällä jääkaappikäytössä ja muuten siellä on sellaista tavaraa, jota syytä olla mukana vaikka harvoin tarvitsee. Esim. autossa yöpymiseen liittyviä juttuja ja turvavarusteita eli heijastinliiviä jne.

Frunkki on joutava, jos se on pieni kuten vaikka pari vuotta vanhassa hynyn vitosessa.
 
Mitä olen kummankin merkin useilla tuotteilla vuosia ajanut ja uuden i5:n kyydissä ollut, niin ei ole kansanautolla jakoa bemarin kanssa. Alusta, ohjaus, hiljaisuus ja kuljettajan ergonomia on ihan eri luokkaa. En usko ID7:n ottavan tuota eroa kiinni vaikka sitä toivonkin.

Tästä syystä jätänkin VW:n aiemmat merkit kokonaan mainitsematta. Id4:sta koeajoin toivoen että se olisi ollut aikanaan ensimmäinen oma sähköpirssi, mutta se ei herättänyt mitään tunteita koeajossa ja sai jäädä kauppaan. Ei siinä varsinaisesti mitään vikaakaan ollut (softaa en kauheasti testaillut). Id7 taas tuntui perusmallillaan jo paljon paremmalta tuotteelta ja samaa sanovat kaikki arvostelutkin. Käy ajamassa GTX-7 ja anna sille mahdollisuus, saatat yllättyä toiveesi suhteen. Edelleenkään en väitä että ne olisi puolet kalliimpia bemareita, mersuja, porscheja parempia, mutta väitän että oikeinkin pätevä premium-auto kuitenkin.
 
Frunkki on hyvä latauskaapeleiden säilytykseen, ei tarvitse heittää esim kurassa lojuneita kaapeleita takakonttia likaamaan.

Itse olen kaivannut frunkkia Cupra Bornin kanssa ja tämä on oikeastaan se ainoa syy. Ei sinne tarvitsisi mitään muuta mahtua kuin latauskaapelit mutta olisi todella kiva, kun noilla olisi jokin erillinen säilytystila ja mielellään jollain vähän takakonttia helpommin puhdistettavalla pintamateriaalilla. Sadesäillä erityisesti ihanaa heittää nuo märät ja likaiset piuhat takakonttiin. Toinen on sitten tuo takakontin välipohjan kanssa kikkailu piuhojen saamiseksi ja säilömiseksi silloin kun on paljon tavaraa kontissa.
 
Frunkki on hyvä latauskaapeleiden säilytykseen, ei tarvitse heittää esim kurassa lojuneita kaapeleita takakonttia likaamaan.

Jep, mulla on siellä kaikki autoon liittyvät tarvikkeet: Latausromppeet, vetokoukku, kompressori, renkaan paikkauskamat, palosammutin, lumiharja, lapio, varoituskolmio...

Takaluukun välitason alla on jääkaappipakastin ja oikean puoleisessa sivukotelossa tyynyjä ja vasemmanpuoleisessa tyhjiä muovipusseja (kaupassakäyntiin).

Kuskin penkin alla olevassa laatikossa on peliohjain ja vissyä. Repsikan penkin alla olevassa laatikossa on roskispusseja takana olevaa roskista varten.

On se kiva kun on riittävästi säilytystilaa niin tavaratilan voi sitten pyhittää matkakamoja varten. Huonona puolena tulee vähän turhaakin tavaraa roudattua mukana.
 
Jep, mulla on siellä kaikki autoon liittyvät tarvikkeet: Latausromppeet, vetokoukku, kompressori, renkaan paikkauskamat, palosammutin, lumiharja, lapio, varoituskolmio...

Takaluukun välitason alla on jääkaappipakastin ja oikean puoleisessa sivukotelossa tyynyjä ja vasemmanpuoleisessa tyhjiä muovipusseja (kaupassakäyntiin).

Kuskin penkin alla olevassa laatikossa on peliohjain ja vissyä. Repsikan penkin alla olevassa laatikossa on roskispusseja takana olevaa roskista varten.

On se kiva kun on riittävästi säilytystilaa niin tavaratilan voi sitten pyhittää matkakamoja varten. Huonona puolena tulee vähän turhaakin tavaraa roudattua mukana.
Eihän tuosta poikamiesboksista puutu enää kuin vessa.
 
Onhan se frunk ihan hyvää tilaa kun se frunk aukeaa. Toisinaan Teslassa se saattaa jäätyä niin sielä on sitten kamat.

Itse asensin sähköfrunkin mutta silti ei se käyttöä nostanut. Välillä jotain sinne laittaa mutta todella harvoin. Jäätymistä ei ole omalla kohdalla tapahtunut.

Tyhjennysreikä saisi olla, jotta vesi valuisi pois.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
262 635
Viestejä
4 560 639
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
laaseri-erkki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom