Aika monissa "autopilot" on alihankittu MobilEyelta, joka toteutti myös Teslan Autopilot 1:n. Musk riitautui MobilEyen kanssa kun eivät suostuneet yksinoikeuteen, ja aloitti in-house kehityksen. Erittäin pitkältä takamatkalta. 2017 ei olisi voinut uskoa miten pitkälle pääsivät parissa vuodessa. MobilEye myytiin Intelille.
Riippuu sitten valmistajasta millaisilla vaatimuksilla MobilEye on toteutettu. Esimerkiksi Audissa autopilotissa on kapasitiivinen käsien tunnistus ratista ja se tosiaan vaan auttelee ohjailemaan, eikä ota kuskin paikkaa yli, kuten Teslassa. Se myös luovuttaa matalalla kynnyksellä ilman varoitusta ohjailun.
Jää makuasiaksi kumpi on parempi. Autopilotissa oli aiemmin ripeä kehitys, mutta nyt on jääty pitkäksi aikaa takapakkia ottaneisiin versioihin täällä Euroopassa. Voimme syyttää EU:ta joka ei motivoi kehittämään itseajavuutta erikseen tänne tiukasta regulaatiosta johtuen. Eli emme saa samaa kehittyneintä ohjelmistohaaraa kuin jenkit. Nyt on jo yli vuoden ollut käytössä itsellänikin versio joka tekee samanlaisia surmansyöksyjä liittymiin kuin ~2018, jotka olivat jo pitkään korjattuna.