Tässä listasit ihan relevantteja pointteja aiheeseen liittyen. Mitään romahduksia en itsekään odota, koska järkikin sanoo ettei niissä hinnoissa nyt mitään ihan älyttömiä ilmoja ole, mutta toki sellaisia tonnien heilahduksia voi edelleen tulla - ja pidän todennäköisenä että tuleekin. On kyse sitten sitten alentuneisra valmistuskustannuksista, markkinaosuuksien haalimisesta katteiden kustannuksella tms. Tämmöisiähän ei juurikaan enää polttismaailmailmassa nähdä. Eikä niillä ainakaan ole samanlaista julkisuusarvoa, joten jos niitä joskus on tehtykin, niin ei niitä kukaan noteeraa. Corollalla on joku vakiintunut hinta, samoin segmentin X premium-merkillä.
Leasing/rahoitusyhtiöt eivät povaa romahdusta, mutta niillä se horisontti on siellä soppareiden lopussa.
-Mutta valmistuspuolella viesti on että parinvuoden sisällä sähköauto on halvempi valmistaa kuin polttis
-> jos kysyntä pystytään tyydyttään, kilpailu säilyy, niin verottomasta sähköautosta ei tarvitse maksaa ylimääräistä.
-Sähköautojen tarjonta on monipuolistunut ja tulee monipuolisuun, markkinoille tulee halpoja sähköautoja
-> Uudet sähköautot kilpailee entistä enemmän käytettyjen polttisten kanssa.
-Poltisten polttoaineen pumppuhinnat nousee, jos jostain ei tupsahda jotain mullistavaa halpaa pudasta polttoainetta
-> Vähemmänkin kuluttavat polttikset menettävät arvoa
-Uusi rahoitusmuotoja
-> polttisten käytön kalleus, ja monipuoliset rahoitusvaihtoehdot tekevät uusista sähkiksistä vaihtoehdon ns tonnin polttiksille (*
-> Käytettyjen sähköautojen kanssa kilpailee uudet sähköautot
Polttisten kohdalla on vaikea ennustaa milloin romahtaa, ja tällähetkellä pelataan sen varaan että mustapekka ei jää käteen. Uskotaan että joku sen vielä ostaa, tai ainakin joku romutuspalkkio tulee. Mutta siinä vaiheessa kun nyky rahassa litra maksaa vitosen, ja silla polttis lataus hybridillä pääsee 40km, niin kyse on 18v amisten ja lukiolaisten tonnin leluista. Ilman latausmahdollisuutta romutusarvo.
Tämän päivän uusien sähkisten kohdalla kyse on tuurista, joo todennäköisesti ai ole arvon säilyttäjä, mutta onko romahtaja niin riippuu ihan siitä onko valittu malli 5v-10v päästä helmi, vai hylkiö. Hullujenpäivien pösö kolkuttelee jo hylkiötä, pelastus voi olla jos siihen tulee joku korjaussarja, eikä palajastu uusia miinoja.
Tosin, tämä suomalainen 10v auto arvossaan, on toki ollut tulonsiirto köyhiltä rikkaille (käytettyjen ostajilta uusien autojen ostajille)
(*
Ennen hintakuplaa oli jo sähkis tarjouksia jotka oikeasti kilpaili tonnin polttiksien kanssa. Odotus että markkinoilee tulee tuolloista halvempia, ja odotus että korotkin laskee. Joten se 20 000km/vuosi ajavien markkinakin katoaa polttiksilta, ja lopuille on sitten tarjolla suhteella kymmenen auto yhtä tarvitsijaa kohti. Kyse siitä koska tämä tapahtuu.