Yleistä keskustelua sähköautoista

Toki alkujaan kalliin premium polttomoottoriauton huolto on kallista, mutta uutena halvan polttomoottoriauton korjaus on halpaa. Sähköautoissa taas akku ongelma on takuun jälkeen kallis vaikka auto olisi kuinka karvalakki peli muuten. Toki porschen akku on porschen hinnoissa, mutta myös toyotan akku on kallis.

Audi ei ehkä ollut paras esimerkki. Mutta eipä se korjaaminen juurikaan halvempaa ole, vaikka sama kone/laatikko porsisi Skoda Octaviassa, jota voi vielä pitää halpana autona. Jokin 1.6 litrainen vaparikone on kuitenkin tänä päivänä paitsiossa oleva voimanlähde. Manuaalivaihteistotkin ovat jääneet vähemmistöön uusissa autoissa, ja automaatti lienee nykyään yleisimmin just tuplakytkimellä toteutettu. No, japsit ehkä saa synninpäästön tässä asiassa.

Akkuongelmat ovat käsittääkseni kuitenkin suht harvinaisia, viiden prosentin luokkaa Teslojen omistajille tehdyssä kyselytutkimuksessa. Kotimaisen foorumin galluppiin vastanneista DSG-vaihteiston omistajista noin 30 prosenttia on kohdannut vaihteisto-ongelmia. Luulen, että otan mieluummin riskin akkujen kanssa, jos pitää käytettyä autoa ostaa.


 
Teslojen omistajille tehty kyselytutkimus ja vagarenan "galluppi" nyt ei edes etäisestikään ole verrannaisia. Kun menee ulos ja katsoo vag-autojen määrää niin vaikea kuvitella että joka kolmas olisi paikallisella k-autolla käynyt vaihteistohuollossa.
 
Merkittävin riski liittynee valmistuskustannusten alenemiseen ja uusien sähköautojen hintojen laskuun. Mutta sähköautojen hintojen lähestyessä jatkuvasti polttomoottoriautojen hintaa tämäkin riski on vähäisempi kuin vielä esim. ennen koronaa. Epäilen, että sähköautoa pystyttäisiin näkyvissä olevassa tulevaisuudessa valmistamaan ainakaan merkittävästi edullisemmin kuin vastaavaa polttomoottoriautoa.

Audin mukaan sähköautojen valmistus ei ole vielä kannattavaa heille.
Parempi katteisempaa touhua on puskea polttiksia edelleen maailmalle. Ja tämä näkyy varsin selvästi heidän tarjonnassaan, valitettavasti. Mitenhän vaikka heidän kilpailijat BMW ja MB tai valkkapa saman konsernin volkkari ? Ovatko he ratkaisseet ongelman jotenkin ja saaneet siitä kanattavaa vai ottavatko suosiolla isoa iskua katteisiin ?

– Alunperin odotimme, että sähköautoista saatava kate saavuttaisi polttomoottoriautoista kerättävän katteen tämän vuosikymmenen puolivälissä. Nykytilanteessa tuo raja kuitenkin todennäköisesti siirtyy eteenpäin, Döllner sanoo.

Döllnerin mukaan polttomoottori- ja sähköautojen tuotannon kannattavuuskäyrät eivät ole lähentyneet toisiaan siihen tahtiin kun Audilla oli toivottu.

 
Audin mukaan sähköautojen valmistus ei ole vielä kannattavaa heille.
Se on sitä kun ei tehdä mitään itse vaan kaikki ostetaan ulkoa. Alihankkijat pääsevät määrittelemään hintasi silloin kun on puutetta.
Eivät nuo Audin kommentit kerro muuta kuin heistä itsestään koska markkinoilla on valmistajia jotka onnistuvat tekemään voittoa.
 
Se on sitä kun ei tehdä mitään itse vaan kaikki ostetaan ulkoa. Alihankkijat pääsevät määrittelemään hintasi silloin kun on puutetta.
Eivät nuo Audin kommentit kerro muuta kuin heistä itsestään koska markkinoilla on valmistajia jotka onnistuvat tekemään voittoa.
Aina on heikompia firmoja ja sitten hyvin pärjääviä. Audi nyt ei vaan selvästi osaa sähköauto bisnestä. Muutama vuosi aikaa opetella, kuten muillakin tai sitten todennäköisesti lappua luukulle. Varmaan käy samat tässä monelle firmalle kuin filmikamera firmoille tai videovuokraamoille aikanaan.

Toki sähköautot tulevat vähän hitaammin kun vaikka suoratoistopalvelut, mutta lopulta sen verran nopeasti että varmasti tässäkin moni autonvalmistaja jää auttamatta niin paljon jälkeen tai on jo jäänyt, että nyt alkaa olla jo myöhäistä.
 
Audin mukaan sähköautojen valmistus ei ole vielä kannattavaa heille.
Parempi katteisempaa touhua on puskea polttiksia edelleen maailmalle. Ja tämä näkyy varsin selvästi heidän tarjonnassaan, valitettavasti. Mitenhän vaikka heidän kilpailijat BMW ja MB tai valkkapa saman konsernin volkkari ? Ovatko he ratkaisseet ongelman jotenkin ja saaneet siitä kanattavaa vai ottavatko suosiolla isoa iskua katteisiin ?

No, eipä tarvitse sähköautoilijan sitten ainakaan pelätä arvonromahdusta. :D

EU taitaa rokottaa autonvalmistajaa, jos myydyn malliston päästöt ovat liian isot. Nollapäästöiset luonnollisesti kompensoivat paljon päästäviä, joten sähköauton kohdalla voi vaikka ottaa vähän takkiinkin. Tosin voittoakin pitäisi tehdä, ja kun polttomoottorimallit ajetaan alas, niin kaipa ne ovat laskeneet sähköautojen olevan valmistettavissa kannattavasti.

 
Se on sitä kun ei tehdä mitään itse vaan kaikki ostetaan ulkoa. Alihankkijat pääsevät määrittelemään hintasi silloin kun on puutetta.
Eivät nuo Audin kommentit kerro muuta kuin heistä itsestään koska markkinoilla on valmistajia jotka onnistuvat tekemään voittoa.
Eihän tässä missään sanota että se olisi tappiollista., vaan sitä että polttiksissa on parempi kate. Minkä takia se ei oiken houkuta tehdä niitä. Ja totta kai puhuvat vain itsestään. Ja mikä sen katteen pitäisi olla Audilla, sitä emme tiedä. Ilmeisen hyvä olettaisin.
 
Auton jäännösarvon ennustamiseen on ainoastaan huonoja ja huonompia menetelmiä. Sähköautojen arvonromahduksen povaamiselle ei kuitenkaan ole mitään syytä, pl. MG tms. kiinalaismerkki, jonka Euroopan valloitus voi osoittautua yhtä "menestyksekkääksi" kuin Erikoisoperaatio.

Sitten jos palataan näihin Tesloihin ja Voltswageneihin, niin...

Sähköautojen kestävyyteen liittyen ei ole mitään todistettuja, merkittäviä puutteita. Akkujen kierrätysarvo on myös polttiksen romumetallia suurempi, mikä kompensoi sitä, että auton elinkaari voi jäädä keskimääräistä polttomoottoriautoa lyhyemmäksi. Toistakymmentä vuotta se odotettavissa oleva elinkaari on joka tapauksessa, noin lähtökohtaisesti, ja siinä vaiheessa polttiksenkin arvo mitataan yleensä neljässä numerossa.

Nykyiset sähköautot syrjäyttävän uuden teknologian nopea esiinmarssi näyttää myös äärimmäisen epätodennäköiseltä. Vaikka jotakin paljon haluttavampaa kehitettäisiin, tunnetut valmistusmenetelmät ja tunnettu valmistuskapasiteetti ei yksinkertaisesti mahdollista kaikkien tai edes huomattavan automäärän vaihtamista uuden teknologian autoihin lyhyessä ajassa, vaan siirtymästä muodostuu väkisinkin pitkä. Todennäköisesti kehitys on muutenkin asteittaista samaan tapaan kuin polttomoottoriautoissakin.

Merkittävin riski liittynee valmistuskustannusten alenemiseen ja uusien sähköautojen hintojen laskuun. Mutta sähköautojen hintojen lähestyessä jatkuvasti polttomoottoriautojen hintaa tämäkin riski on vähäisempi kuin vielä esim. ennen koronaa. Epäilen, että sähköautoa pystyttäisiin näkyvissä olevassa tulevaisuudessa valmistamaan ainakaan merkittävästi edullisemmin kuin vastaavaa polttomoottoriautoa. Eli siinä kulkisi jonkinlainen minimitaso, joka määrittelisi myös käytettyjen sähköautojen arvoa. Sekin on tietysti kova pudotus, jos nyt maksaa autosta esim. 40k€ ja vastaava polttis maksaisi 30k€, mutta kolmen vuoden kuluttua samaa sähköautoa myytäisiinkin uutena 30k€:lla. Siinä saattaisi olla auton arvo kolmen vuoden kuluttua vajaa 20 k€, eli arvosta katoaisi kolmessa vuodessa yli puolet. Se on paljon, tavanomaista enemmän, mutta ei nyt ehkä mikään romahdus kuitenkaan. Ei etenkään, jos huomioi auton käyttökuluissa säästyneen rahasumman versus polttomoottoriauto.

Tässä listasit ihan relevantteja pointteja aiheeseen liittyen. Mitään romahduksia en itsekään odota, koska järkikin sanoo ettei niissä hinnoissa nyt mitään ihan älyttömiä ilmoja ole, mutta toki sellaisia tonnien heilahduksia voi edelleen tulla - ja pidän todennäköisenä että tuleekin. On kyse sitten sitten alentuneisra valmistuskustannuksista, markkinaosuuksien haalimisesta katteiden kustannuksella tms. Tämmöisiähän ei juurikaan enää polttismaailmailmassa nähdä. Eikä niillä ainakaan ole samanlaista julkisuusarvoa, joten jos niitä joskus on tehtykin, niin ei niitä kukaan noteeraa. Corollalla on joku vakiintunut hinta, samoin segmentin X premium-merkillä.

Sähköauton omistajat ovat taannoisesta markkinahäiriöstä johtuen eläneet muutamat vuodet jonkinlaisessa pumpulissa, jossa sitä autoa on pidetty merkittävän hyvänä sijoituksena kaikista mahdollisista tulokulmista. Sitä se toki useimmille onkin - jos ajetaan paljon ja lasketaan nimenomaan niitä kokonaiskuluja- , mutta arvon alenemalle ne eivät sentään kuitenkaan ole immuuneja. Se voi monistakin syistä olla vielä hyvän matkaa jatkossakin vähän isompaa johon on kenties aiemmin totuttu, koska kysymysmerkkejä ja erilaisia muuttujia on vielä paljon (valmistuskustannukset, markkinan kasvu, autojen kilpavarustelu/kehitystahti etc.). Sitten kun sähköautot alkavat olla selvästi yleisempiä kun polttikset, niin ollaan varmastikin saavutettu jonkinlainen lakipiste, jossa nykyisenkaltaisia heilahduksia ei enää tapahdu ja hintaparametrit + niiden kehittyminen ovat jollain lailla vakiintuneet. Siinä vaiheessa tuskin nähdään enää iltapäivälehdissäkään kaikein maailman Turoja inisemässä miten heitä on kusetettu kun ovat ostaneet uuden auton, jonka hinta on sittemmin tippunut kahdessa vuodessa 40%. Paha valmistaja ei varoittanut heitä mitenkään ja vanhan tonnin dieselin kanssa oli muutenkin elämä paljon yllätyksettömämpää.
Osaltaan tuo kertoo tietenkin siitäkin, että näitä ostavat uutena myös sellaiset uuvatit, jotka eivät ole kenties omistaneet ennen mitään autoa eivätkä ehkä siten ole olleet tietoisia, että ensimmäinen 5-10% hinnasta häviää jo sillä hetkellä kun nimi tulee kauppakirjaan.
 
Teslojen omistajille tehty kyselytutkimus ja vagarenan "galluppi" nyt ei edes etäisestikään ole verrannaisia. Kun menee ulos ja katsoo vag-autojen määrää niin vaikea kuvitella että joka kolmas olisi paikallisella k-autolla käynyt vaihteistohuollossa.

No, valmistajat eivät ilmeisistä syistä tule avaamaan omaa dataansa meille kuluttajille. Ja tuo Tesla-data on kerätty verkkolomakkeella, että sinne voi säveltää kyllä ihan samaan tapaan kuin Vagarenalle, trollit ei maailmasta lopu.


Varmaan DSG-ongelmat ovat vähentyneet vuosien varrella, tuo Vagarenan galluppihan on ikivanha ja tuotteeseen on tehty parannuksia vuosien varrella. Mutta hajonneista sähköautojen akuista (pl. ulkoisen voiman aiehuttamat mekaaniset vauriot) olen lukenut paljon harvemmin. Yleensä se on kai jokin muu härpäke joka hajoaa kuin akku.

Tässä listasit ihan relevantteja pointteja aiheeseen liittyen. Mitään romahduksia en itsekään odota, koska järkikin sanoo ettei niissä hinnoissa nyt mitään ihan älyttömiä ilmoja ole, mutta toki sellaisia tonnien heilahduksia voi edelleen tulla - ja pidän todennäköisenä että tuleekin. On kyse sitten sitten alentuneisra valmistuskustannuksista, markkinaosuuksien haalimisesta katteiden kustannuksella tms. Tämmöisiähän ei juurikaan enää polttismaailmailmassa nähdä. Eikä niillä ainakaan ole samanlaista julkisuusarvoa, joten jos niitä joskus on tehtykin, niin ei niitä kukaan noteeraa. Corollalla on joku vakiintunut hinta, samoin segmentin X premium-merkillä.

Minusta niitä arvonheilahduksia on nähty polttismaailmassakin. Eri syistä, tosin. Mutta autoverokohtelun muutokset joskus aiemmin tulee mieleen ja tuoreempana esimerkkinä dieselien tilanne jokin aika sitten - litrahinta pomppaa, vihertävät väläyttelevät täyskieltoja ja oho - yhtäkkiä käytettyä dieselautoa ei liikkeet halua ottaa suoralla kaupalla ja liikkeiden varastoissa olevatkin hinnoitellaan tonneja halvemmiksi kuin vastaavat bensiinimoottoriset.

Seuraava heilahdus tulee, jos ja kun seuraava hallitus korottaa jakeluvelvoitteen sille tasolle kuin se olisi noussut ilman nykyistä hallitusta. Aika tosin loppuu kesken, joten ko. toimenpidettä ei enää voida suorittaa hivuttamalla, vaan polttomoottoriautoilijat heräävät siihen pumpuilla joku aamu tämän vuosikymmenen lopulla.

Sähköauton omistajat ovat taannoisesta markkinahäiriöstä johtuen eläneet muutamat vuodet jonkinlaisessa pumpulissa, jossa sitä autoa on pidetty merkittävän hyvänä sijoituksena kaikista mahdollisista tulokulmista. Sitä se toki useimmille onkin - jos ajetaan paljon ja lasketaan nimenomaan niitä kokonaiskuluja- , mutta arvon alenemalle ne eivät sentään kuitenkaan ole immuuneja. Se voi monistakin syistä olla vielä hyvän matkaa jatkossakin vähän isompaa johon on kenties aiemmin totuttu, koska kysymysmerkkejä ja erilaisia muuttujia on vielä paljon (valmistuskustannukset, markkinan kasvu, autojen kilpavarustelu/kehitystahti etc.). Sitten kun sähköautot alkavat olla selvästi yleisempiä kun polttikset, niin ollaan varmastikin saavutettu jonkinlainen lakipiste, jossa nykyisenkaltaisia heilahduksia ei enää tapahdu ja hintaparametrit + niiden kehittyminen ovat jollain lailla vakiintuneet. Siinä vaiheessa tuskin nähdään enää iltapäivälehdissäkään kaikein maailman Turoja inisemässä miten heitä on kusetettu kun ovat ostaneet uuden auton, jonka hinta on sittemmin tippunut kahdessa vuodessa 40%. Paha valmistaja ei varoittanut heitä mitenkään ja vanhan tonnin dieselin kanssa oli muutenkin elämä paljon yllätyksettömämpää.
Osaltaan tuo kertoo tietenkin siitäkin, että näitä ostavat uutena myös sellaiset uuvatit, jotka eivät ole kenties omistaneet ennen mitään autoa eivätkä ehkä siten ole olleet tietoisia, että ensimmäinen 5-10% hinnasta häviää jo sillä hetkellä kun nimi tulee kauppakirjaan.

En yleistäisi - osa sähköautoilijoista on pitänyt autoa sijoituksena. Sijoitus se on kuitenkin ollut vain päiväkauppaa autoilla tehneille ja suuria kilometrejä tahkonneille. Mutta niinhän se menee, että aina on kuplan huipulla ostavia ja alamäessä myyviä. Puolet ihmisistä kun on kuitenkin keskimääräistä tyhmempiä emmekä me mahda sille mitään.
 
Audin mukaan sähköautojen valmistus ei ole vielä kannattavaa heille.
Parempi katteisempaa touhua on puskea polttiksia edelleen maailmalle. Ja tämä näkyy varsin selvästi heidän tarjonnassaan, valitettavasti. Mitenhän vaikka heidän kilpailijat BMW ja MB tai valkkapa saman konsernin volkkari ? Ovatko he ratkaisseet ongelman jotenkin ja saaneet siitä kanattavaa vai ottavatko suosiolla isoa iskua katteisiin ?
Ei se taida vielä olla monellekaan kannattavaa. Sähköauto on kallis valmistaa ja siksi se on kallis myös marmorilattialla. Kiinasta odotettiin törkyhalpoja sähköautoja, mutta tuottivat pettymyksen. Lähes yhtä kalliita ovat nekin, eivätkä ainakaan halpoja, vaikka massiiviset valtion tuet takana. Uudet sähköautot ovat niin kalliita, että monella jää ostamatta ihan sen takia. Minä kuulun tähän joukkoon. Odotellaan vielä tovi. Ei ole kiirettä.

Teslan alennuskampanjoita on kritisoitu, mutta Tesla voi, koska Musk ja ADHD. Ei ole väliä muutamalla miljardilla sinne tai tänne. Muutkin tekevät alekampanjoita ja se syö katetta. Pakko laskea hintaa, jotta ei jää jälkeen ja saa autoja myytyä ja merkkiä pinnalle. Auton valmistuskustannukset on tällä hetkellä liian suuret, jotta pystyisi tekemään kunnon katetta. Kate päälle ja autosta tulee niin kallis, että myynti kärsii. Pakko tinkiä katteesta, koska valmistuskustannuksia ei saa hokkuspokkus alas.
 
Kustannusmatematiikka on myös tuotteilla vähän erilainen, kun yksittäisen isoimman osan hinta laskee keskimääräistä enemmän elinkaaren aikana. Täten auto julkaisussa on merkittävästi kalliimpi rakentaa kuin sama auto vaikka jo parin vuoden päästä.
 
Kiinasta odotettiin törkyhalpoja sähköautoja, mutta tuottivat pettymyksen. Lähes yhtä kalliita ovat nekin, eivätkä ainakaan halpoja,
En tiä mutta ooks huomannut ettei alta 35te saa oikein mitään uutta ostamisen arvoista polttista? Toyota Corolla on 35 t€ auto käytännössä. Eivät ne Kiinalaiset sen hintavampia ole kuin uudet polttikset ylipäätään.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
En tiä mutta ooks huomannut ettei alta 35te saa oikein mitään uutta ostamisen arvoista polttista? Toyota Corolla on 35 t€ auto käytännössä. Eivät ne Kiinalaiset sen hintavampia ole kuin uudet polttikset ylipäätään.
Oon huomannut, että kalliita ovat kaikki autot :) Oman ostin 10v sitten uutena alle 30k€ ja siis Avensista vastaava auto. Ois kai siitäkin voinut 40k saada pulittaa, kun olisi ruksinut kaikki mitä listalta löytyy.
 
En tiä mutta ooks huomannut ettei alta 35te saa oikein mitään uutta ostamisen arvoista polttista? Toyota Corolla on 35 t€ auto käytännössä. Eivät ne Kiinalaiset sen hintavampia ole kuin uudet polttikset ylipäätään.

Eikös tuolla rahalla saa jo Cupra Bornin, ettei tarvitse edes kiinalaiseen tyytyä? Tai sai ainakin sen hiljattaisen kampanjan aikana.

"Ostamisen arvoinen polttis" on sitten aika liukuva käsite. Yleensä Suomessa ei ole ollut tapana ostaa niitä parhaiten varusteltuja malleja, täällä auto on ollut vain auto. Onhan noita Focus, Golf ym. alle 30 k€ autoja ja korealaiset painaa samassa segmentissä lähtöhinnat alle 25 k€. Ja vielä vähän aikaa saa joiltakin valmistajilta B-segmentin autojakin lähemmäs kahdellakympillä.
 
"Ostamisen arvoinen polttis" on sitten aika liukuva käsite. Yleensä Suomessa ei ole ollut tapana ostaa niitä parhaiten varusteltuja malleja, täällä auto on ollut vain auto.
Pikemminkin Suomen veroilla isokoneisissa (=isopäästöiset) ja täydellisesti varustelluissa hinta karkaa eksponentiaalisesti ihan järjettömille lukemille. Siksi niitä sitten rahdataan muista maista 10v vanhoina Suomeen.

Sähköautossa vero on minimaalinen Suomen mittapuulla, mutta silti ne ovat kovin kalliita.
 
Pikemminkin Suomen veroilla isokoneisissa (=isopäästöiset) ja täydellisesti varustelluissa hinta karkaa eksponentiaalisesti ihan järjettömille lukemille. Siksi niitä sitten rahdataan muista maista 10v vanhoina Suomeen.

Näinhän se menee.

Jotta jotakin ketjun aiheeseen liittyvää tulisi vaihteeksi, niin onko täällä käsitystä, miksi sähköautojen tuotantoa yritetään virtaviivaistaa varustetasojen karsimisella? Jos perinteiseen polttikseen voidaan laittaa nahkapenkkejä, digimittaristoja, peruutustutkia ym. tingeltangeleita yksitellen lisävarustelistalta, niin miksi sähköautot yritetään valmistaa muutamaan muottiin (esim. ID.7)?
 
Tässä listasit ihan relevantteja pointteja aiheeseen liittyen. Mitään romahduksia en itsekään odota, koska järkikin sanoo ettei niissä hinnoissa nyt mitään ihan älyttömiä ilmoja ole, mutta toki sellaisia tonnien heilahduksia voi edelleen tulla - ja pidän todennäköisenä että tuleekin. On kyse sitten sitten alentuneisra valmistuskustannuksista, markkinaosuuksien haalimisesta katteiden kustannuksella tms. Tämmöisiähän ei juurikaan enää polttismaailmailmassa nähdä. Eikä niillä ainakaan ole samanlaista julkisuusarvoa, joten jos niitä joskus on tehtykin, niin ei niitä kukaan noteeraa. Corollalla on joku vakiintunut hinta, samoin segmentin X premium-merkillä.
Leasing/rahoitusyhtiöt eivät povaa romahdusta, mutta niillä se horisontti on siellä soppareiden lopussa.

-Mutta valmistuspuolella viesti on että parinvuoden sisällä sähköauto on halvempi valmistaa kuin polttis
-> jos kysyntä pystytään tyydyttään, kilpailu säilyy, niin verottomasta sähköautosta ei tarvitse maksaa ylimääräistä.

-Sähköautojen tarjonta on monipuolistunut ja tulee monipuolisuun, markkinoille tulee halpoja sähköautoja
-> Uudet sähköautot kilpailee entistä enemmän käytettyjen polttisten kanssa.

-Poltisten polttoaineen pumppuhinnat nousee, jos jostain ei tupsahda jotain mullistavaa halpaa pudasta polttoainetta
-> Vähemmänkin kuluttavat polttikset menettävät arvoa

-Uusi rahoitusmuotoja
-> polttisten käytön kalleus, ja monipuoliset rahoitusvaihtoehdot tekevät uusista sähkiksistä vaihtoehdon ns tonnin polttiksille (*

-> Käytettyjen sähköautojen kanssa kilpailee uudet sähköautot


Polttisten kohdalla on vaikea ennustaa milloin romahtaa, ja tällähetkellä pelataan sen varaan että mustapekka ei jää käteen. Uskotaan että joku sen vielä ostaa, tai ainakin joku romutuspalkkio tulee. Mutta siinä vaiheessa kun nyky rahassa litra maksaa vitosen, ja silla polttis lataus hybridillä pääsee 40km, niin kyse on 18v amisten ja lukiolaisten tonnin leluista. Ilman latausmahdollisuutta romutusarvo.

Tämän päivän uusien sähkisten kohdalla kyse on tuurista, joo todennäköisesti ai ole arvon säilyttäjä, mutta onko romahtaja niin riippuu ihan siitä onko valittu malli 5v-10v päästä helmi, vai hylkiö. Hullujenpäivien pösö kolkuttelee jo hylkiötä, pelastus voi olla jos siihen tulee joku korjaussarja, eikä palajastu uusia miinoja.


Tosin, tämä suomalainen 10v auto arvossaan, on toki ollut tulonsiirto köyhiltä rikkaille (käytettyjen ostajilta uusien autojen ostajille)


(*
Ennen hintakuplaa oli jo sähkis tarjouksia jotka oikeasti kilpaili tonnin polttiksien kanssa. Odotus että markkinoilee tulee tuolloista halvempia, ja odotus että korotkin laskee. Joten se 20 000km/vuosi ajavien markkinakin katoaa polttiksilta, ja lopuille on sitten tarjolla suhteella kymmenen auto yhtä tarvitsijaa kohti. Kyse siitä koska tämä tapahtuu.
 
Viimeksi muokattu:
Näinhän se menee.

Jotta jotakin ketjun aiheeseen liittyvää tulisi vaihteeksi, niin onko täällä käsitystä, miksi sähköautojen tuotantoa yritetään virtaviivaistaa varustetasojen karsimisella? Jos perinteiseen polttikseen voidaan laittaa nahkapenkkejä, digimittaristoja, peruutustutkia ym. tingeltangeleita yksitellen lisävarustelistalta, niin miksi sähköautot yritetään valmistaa muutamaan muottiin (esim. ID.7)?
Onhan se tusinatavara halvempaa ja helpompaa sarjatuottaa kuin customoitu. Custom-vehkeellä on myös pitkä toimitusaika, koska se tehdään asiakkaan tilauksen mukaan. Tusinatavaraa (kuten Tesla?) on rivissä sen kun ostaa. Odotat vuoden tai toista uutta autoasi ja kun saat sen, uusi halvempi ja parempi malli on jo myyntirivissä ja sekös ketuttaa. Itse ostin oman polttiksen aikoinaan osittain siitä syystä, että jo perusvarustukseen kuului paljon sellaista, jota vaggineessa olisi pitänyt ostaa kovaan hintaan lisävarusteena.
 
Tämän päivän uusien sähkisten kohdalla kyse on tuurista, joo todennäköisesti ai ole arvon säilyttäjä, mutta onko romahtaja niin riippuu ihan siitä onko valittu malli 5v-10v päästä helmi, vai hylkiö. Hullujenpäivien pösö kolkuttelee jo hylkiötä, pelastus voi olla jos siihen tulee joku korjaussarja, eikä palajastu uusia miinoja.

Jes. Mä olen omalla kohdallani kalkuloinut tuon asian sillä tavalla, että tulen todennäköisesti ajamaan tällä sen akkutakuun ajan, eli 8v, joka on ihan hyvä siirtymäaika katsella rauhassa mitä kaikkea uutta tässä matkan varrella tapahtuu. Tuossa vaiheessa nyt on sitten jo aika yhdentekevää onko auton vaihtoarvo 5000€ vai jopa 8000€ kun velattoman auton käyttö on joka tapauksessa jo halpaa, mikäli ei ole vielä paalikunnossa ja akku toimii semiasiallisesti. Jos vaihtoväliksi olisi suunnittelut sitä muutamaa vuotta ja auto ostettu pienellä kuukausierällä ja maksimijämäreillä, niin ymmärrän kyllä, että stressiä pukkaa hintakehityksiä katsellessa.
Toki jos nyt joku uusi hintoja nostava markkinahäiriö tulisi, niin olisin valmis luopumaan omastani huomattavasti aiemminkin, mutta vaikea keksiä skenaariota, jossa yksikään nykyautoista olisi siinä suhteessa mikään voittava hevonen, vaikka toki merkkien välillä eroja onkin.
 
Jotta jotakin ketjun aiheeseen liittyvää tulisi vaihteeksi, niin onko täällä käsitystä, miksi sähköautojen tuotantoa yritetään virtaviivaistaa varustetasojen karsimisella? Jos perinteiseen polttikseen voidaan laittaa nahkapenkkejä, digimittaristoja, peruutustutkia ym. tingeltangeleita yksitellen lisävarustelistalta, niin miksi sähköautot yritetään valmistaa muutamaan muottiin (esim. ID.7)?
viittaat VAG konserniin, niin haastateluissa yhtiö viestinyt että tavoite pudottaa muto-osaan vaihtoehto yhdistelmät, ja komponentti kirjo. Nimenomaan polttiksissa muutos. Sähkiksissä toki konsernilla ollut kapeampi kirjo.

Komponenttien pois jättäminen ei välttämättä ole iso kustannus, mutta kirjava vaihtoehto määrän luulisi olevan. Onko sitten kuinka iso niin ehkä riippuu mistä komponentista kyse. Sähkisten markkina-alueet on myös kapeampia, joten sitä paikallista kirjoa vähemmän. ja onhan se tarjonnan leveys ollut niukkaa, joka pikkuhiljaa monipuolistunut, alkaa jo olemaan edes site perusrunoka entistä useammalle, eikö aikaa myöten tule tarve myös erilaisille varusteilla, siis oikeasti erilaisille, ei pelkästään se onko joku ominaisuus käytössä vai ei.
 
Jes. Mä olen omalla kohdallani kalkuloinut tuon asian sillä tavalla, että tulen todennäköisesti ajamaan tällä sen akkutakuun ajan, eli 8v,
Siis tuolla hullujenpäivien pösöllä 8v ? Tsekkaan kuitekin se vuoden vaihtoehto, jos vielä olet km ja aikaikkunassa.

Edit, ei ollut pösä, vaan Tesla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei mulla semmosta oo. Model 3. En ole noista Pösöistä / niiden ongelmista pl. toimitukset mitään kuullutkaan.
Huoh.
Teslan osalta hyviä kortteje on niiden isot myyntimäärät, jos ongelmia paljastuu, niin todennäköisesti syntyy myös korjausvaihtoehtoja.

Ko pösön ongelma on auton sisäinen latausjärjestelmä, joka joidenkin tarinoiden mukaan porsii 40 000km välein, tiskillä jos maksiasi niin oliko kuuden tonnin keikka (joo ihan ilman mitään tarkistuksia, pösö ketjussa juttua), vuoden sopparilla halpa auto jokatapauksessa.
 
Siis tuolla hullujenpäivien pösöllä 8v ? Tsekkaan kuitekin se vuoden vaihtoehto, jos vielä olet km ja aikaikkunassa.

Pösöllä ei ole mitään 8v akkutakuuta. Teslasta taitaa olal kyse

Ko pösön ongelma on auton sisäinen latausjärjestelmä, joka joidenkin tarinoiden mukaan porsii 40 000km välein, tiskillä jos maksiasi niin oliko kuuden tonnin keikka (joo ihan ilman mitään tarkistuksia, pösö ketjussa juttua), vuoden sopparilla halpa auto jokatapauksessa.

Sisäinen laturi, ei vaikuta DC lataukseen. Ja kyseinen helposti rikkoutuva osa ilmeisesti vaihdettu kestävämpään jo tämän vuoden aikana.
 
Onhan se tusinatavara halvempaa ja helpompaa sarjatuottaa kuin customoitu. Custom-vehkeellä on myös pitkä toimitusaika, koska se tehdään asiakkaan tilauksen mukaan. Tusinatavaraa (kuten Tesla?) on rivissä sen kun ostaa. Odotat vuoden tai toista uutta autoasi ja kun saat sen, uusi halvempi ja parempi malli on jo myyntirivissä ja sekös ketuttaa. Itse ostin oman polttiksen aikoinaan osittain siitä syystä, että jo perusvarustukseen kuului paljon sellaista, jota vaggineessa olisi pitänyt ostaa kovaan hintaan lisävarusteena.

On on. Henry Ford tiesi sen jo sata vuotta sitten, että asiakas saa autonsa haluamansa värisenä mustana.

Ehkä kysymys kuuluu enemmän, että miksi tähän saakka on kannattanut räätälöidä tavallisia kansanautojakin hyvinkin yksilöllisiksi? Olisihan esim. Golfkin ollut paljon helpompi tuottaa vuosikaudet, jos sitä olisi tehty vain muutamalla kiinteällä varustelutasolla. Toki esim. just Toyota on jo pidemmän aikaa (aina?) tarjonnut ostajalle aika kitsaasti mahdollisuuksia räätälöidä autoa.

Tänä päivänä osa ominaisuuksista voi tietysti olla sellaisia, että ne on niin halpoja, että ne on kaikissa mallisarjan autoissa, mutta ne enabloidaan tai disabloidaan ohjelmallisesti. Mutta sitten on myös näitä fyysisesti poikkeavia modifikaatioita - pysäköintitutka / ei tutkaa, normipenkit / nahkapenkit / sporttipenkit, perinteinen mittaristo / digimittaristo, 7-tuumainen näyttö / 10-tuumainen näyttö, halogeenivalot / ledivalot / matriisivalot...
 
Onhan noita sisäisiä latureita mennyt opeleissa yms. jo aiemmin (useampaan kertaankin) ja varmaan näitä on muissakin vastaavia joissa todettu että kestävyys ei ole riittävällä tasolla.

En kuitenkaan pitäisi perus sähkölaitteita merkittävinä kustannusriskeinä. Ne ovat pääpiirteissään kuitenkin suhteellisen simppeliä tekniikkaa joihin varmasti löytyy ratkaisuja takuun jälkeenkin muualtakin niin marmorilta.

Ongelmallisempia ovat sitten jotkut lämpöpumput, oktovalvet vai mitä näitä nyt onkaan joiden kustannus voi olla aika merkittävä kun ovat integroitu niin tiukasti auton muihin järjestelmiin.
 
Sisäinen laturi, ei vaikuta DC lataukseen. Ja kyseinen helposti rikkoutuva osa ilmeisesti vaihdettu kestävämpään jo tämän vuoden aikana.

Onhan noita sisäisiä latureita mennyt opeleissa yms. jo aiemmin (useampaan kertaankin) ja varmaan näitä on muissakin vastaavia joissa todettu että kestävyys ei ole riittävällä tasolla.

Mikä noissa latureissa pettää?
 
Mikä noissa latureissa pettää?

En osaa sanoa kun ei ole oma auto. Omassa lähipiirissä siis tuo AC -latauspuoli hajonnut yhdestä autosta jo kaksi kertaa. Noita ensimmäisiä mokka-e vai mikä se Opelin pienin sähkis onkaan ja toki takuuseen ovat sen tosiaan kaksi kertaa vaihtaneet.

Voisi kuvitella että osatoimittajaa on jo vähitellen vaihdettu tuon takia. Tokihan sitä edelleen on voinut pikaladata, mutta akusto ei ole suuren suuri niin toki AC lataus on kaikin puolin järkevämpää.
 
Joko täällä ollaan pää märkänä ostamassa Volkkarin ID x malleja kun nyt oli ”huikeat” hinnanalennukset? ID 4 neliveto taisi nyt lähteä alle 50k, ”jee”.
 
Ehkä kysymys kuuluu enemmän, että miksi tähän saakka on kannattanut räätälöidä tavallisia kansanautojakin hyvinkin yksilöllisiksi? Olisihan esim. Golfkin ollut paljon helpompi tuottaa vuosikaudet, jos sitä olisi tehty vain muutamalla kiinteällä varustelutasolla. Toki esim. just Toyota on jo pidemmän aikaa (aina?) tarjonnut ostajalle aika kitsaasti mahdollisuuksia räätälöidä autoa.
Eri markkinoille/kanaviin on erilaista kysyntää. Niin kympikin on iso raha. Sitten jollain markkinoilla voi olla erilainen kilpailutilanne, eli haetaanko hinnatalken ilmoitushintaa, vai haetaanko neuvottelu varaa. Lättästään 5000€(tonnin) lisävarusteet, ja maksetaan vaihdokista kolmetonnia enemmän.

Pösöllä ei ole mitään 8v akkutakuuta. Teslasta taitaa olal kyse
Nykyään taitaa olla tarjolla, en tuosta hullujenpäivien pösöstä tiedä.

Sisäinen laturi, ei vaikuta DC lataukseen. Ja kyseinen helposti rikkoutuva osa ilmeisesti vaihdettu kestävämpään jo tämän vuoden aikana.
Tämä on hyvä juttu, vielä hiljan ilmeisesti vaihtoivat samanlaista tilalle.
Meneekö tuo takaisin kutsuna, vain vaihdetaanko vasta sitten jos hajoaa (ja onko tuolle oma takuu)?

Uusissa linjalta tulleissa autoissa ilmeisesti jo aiemmin komponentti vaihtunut, joku onnekas saanut.
 
Viimeksi muokattu:
Itse konfiguraattorilla noita katselin ja onhan tuo jo paljon houkuttelevampi. Gtx mallit ovat sitten tosi kalliita suhteessa 4motioniin että en sitten tiedä virtaviivaistavatko valikoimaa vielä jatkossa lisää. Noissa suoran toimituksen autoissa gtx on täten hinnan puolesta houkuttelevampi.

Lähinnä tuo on vähän sekava kun osan varusteista saa jo ns. "tasovalinnan" kautta ja sitten noissa paketeissa ihan kuin tulisivat toiseen kertaan. Lämmitettävä tuulilasi esim. tämmöinen.
 
Joko täällä ollaan pää märkänä ostamassa Volkkarin ID x malleja kun nyt oli ”huikeat” hinnanalennukset? ID 4 neliveto taisi nyt lähteä alle 50k, ”jee”.

Henkilökohtaisesti odottelen vieläkin, että hinnoissa olisi oikeaa laskua; nyt tuntuu että hintoja veivataan edestakaisin varusteita rukkaamalla. ID4:ssa neliveto on tosiaan nyt kyllä houkutteleva, mutta neliveto on itselleni aina ollut enemmänkin "nice-to-have"... nyt nelivedon lisähinta on niin pieni, että ilman ei kannattane ostaa. ID7 lähempänä 50t€ olisi sellainen joka alkaisi jo oikeasti pistämään ostohousuja jalkaan.
 
Joko täällä ollaan pää märkänä ostamassa Volkkarin ID x malleja kun nyt oli ”huikeat” hinnanalennukset? ID 4 neliveto taisi nyt lähteä alle 50k, ”jee”.
Pakko myöntää että kiinnostelee. Vaatisi kyllä vielä hyvän korkotarjouksen (sanotaan vaikka max 2%) niin saattaisin laittaa nimet paperiin. Ja en tilaisi yhtään ennen kuin lämmityksen käynnistys sovelluksella toimii todistetusti luotettavasti.
 
Henkilökohtaisesti odottelen vieläkin, että hinnoissa olisi oikeaa laskua; nyt tuntuu että hintoja veivataan edestakaisin varusteita rukkaamalla. ID4:ssa neliveto on tosiaan nyt kyllä houkutteleva, mutta neliveto on itselleni aina ollut enemmänkin "nice-to-have"... nyt nelivedon lisähinta on niin pieni, että ilman ei kannattane ostaa. ID7 lähempänä 50t€ olisi sellainen joka alkaisi jo oikeasti pistämään ostohousuja jalkaan.

Samaa mieltä nelivedosta. Ja käytettyä myytäessä se voi olla jonkinlainen valttikortti, kun harvemmalle ostajalle neliveto on ongelma, mutta moni katsoo sitä enemmän tai vähemmän positiivisesti.
 
Pakko myöntää että kiinnostelee. Vaatisi kyllä vielä hyvän korkotarjouksen (sanotaan vaikka max 2%) niin saattaisin laittaa nimet paperiin. Ja en tilaisi yhtään ennen kuin lämmityksen käynnistys sovelluksella toimii todistetusti luotettavasti.
ID.5, 3.0 softa, lämmityksen käynnistys toiminut 99%. Yksi aamu ei toiminut, mutta voi olla että akkua oli liian vähän. Ei ollut piuhan perässä. Mikähän tuossa on alaraja. Ja ei toimi, jos poika on kirjautuneena. On 2 profiilia.
 
Jotta jotakin ketjun aiheeseen liittyvää tulisi vaihteeksi, niin onko täällä käsitystä, miksi sähköautojen tuotantoa yritetään virtaviivaistaa varustetasojen karsimisella? Jos perinteiseen polttikseen voidaan laittaa nahkapenkkejä, digimittaristoja, peruutustutkia ym. tingeltangeleita yksitellen lisävarustelistalta, niin miksi sähköautot yritetään valmistaa muutamaan muottiin (esim. ID.7)?
ID.7 kohdalla ainakin tehdas on ilmeisesti sen verran kusessa, että saa edes jotain tuotantoa ulos niin yritetään mahdollisimman samaa konfiguraatiota. Itse olisin todellakin ruksinut pari lisävarustetta, jos olisi saanut erikseen eikä paketissa, mutta kokonaisuudessa varsin onnistuneesti varusteltu Suomeen.
 
ID.5, 3.0 softa, lämmityksen käynnistys toiminut 99%. Yksi aamu ei toiminut, mutta voi olla että akkua oli liian vähän. Ei ollut piuhan perässä. Mikähän tuossa on alaraja. Ja ei toimi, jos poika on kirjautuneena. On 2 profiilia.
Täällä on jäänyt nyt kolmena yönä auto lataamatta, kun ajastettu lataus ei ole toiminut, vaikka sen juuri ennen töpselin kiinnitystä kävin auton sisällä ajastamassa. Ilman ajastusta auto lähtee kyllä hienosti heti lataamaan. En muista tuliko tuossa joku pikkupäivitys autoon ja olisko se sitten paskonut tuon softan taas. Volkkarin softa on kyllä niin kuraa ja tuki vanhoille malleille olematon, että kyllä tämä vähän nyppii, kun toimivat perusjututkin rampautetaan. Autona siis ID4 ja 3.2 softa.
 
Mutta hänellä siis 30 000 euron auto, tai siis oli vielä eilen, ja jos kertoi että se ilman rahoituskuluja säästää muutaman tonnin vuodessa, niin ehkä sitä ei kannatta vaihtaa vanhaan polttikseen. Paitsi jos haluaa kerätä niiden romahdukset.

Kiinnitin huomiota tuohon Juhan tonnien säästämiseen. Jos ne on ajanut tähän mennessä 20tkm vuodessa ja nyt ilmeisesti vähemmän, niin on mahdoton saada tuhansien säästöä perusdieseliin verrattuna (6L/100km) vaikka laskisi vielä verot mukaan.
 
Kiinnitin huomiota tuohon Juhan tonnien säästämiseen. Jos ne on ajanut tähän mennessä 20tkm vuodessa ja nyt ilmeisesti vähemmän, niin on mahdoton saada tuhansien säästöä perusdieseliin verrattuna (6L/100km) vaikka laskisi vielä verot mukaan.

Joo en kans itse lähtis parin tonnin säästöllä ottaan sähköautoilun huonoja puolia ja mahdollisesti nopeaa arvonalenemaa.
 
Kiinnitin huomiota tuohon Juhan tonnien säästämiseen. Jos ne on ajanut tähän mennessä 20tkm vuodessa ja nyt ilmeisesti vähemmän, niin on mahdoton saada tuhansien säästöä perusdieseliin verrattuna (6L/100km) vaikka laskisi vielä verot mukaan.
Pelkkään polttoaineeseen ei taida saada meneen tuhansia (vaikka olisi veloitukseton sähkö), ja häneltä taisi puuttua myös se halpa kotilataus.
Ehkä siellä luuraa ne VAG polttis isot huolto/korjaus kulut
Tosin en nyt pistänyt rahoja hänen laskemien oikeellisuuteen, vaan hänen lokiikkaansa piikittelin :-)
 
Pakko myöntää että kiinnostelee. Vaatisi kyllä vielä hyvän korkotarjouksen (sanotaan vaikka max 2%) niin saattaisin laittaa nimet paperiin. Ja en tilaisi yhtään ennen kuin lämmityksen käynnistys sovelluksella toimii todistetusti luotettavasti.

Ei ole vanhankaan ID:n kanssa ollut kertaakaan käynnistymästä tosin itsellä ollut melkein siitä asti uusin 3.2 softa mitä vanhempiin saa. Tuntuu, että eikö ihmiset osaa käyttää noita systeemejä vai onko itsellä ollut tuuri, sama infotainment puoli jos olet Androidia käyttänyt osaat käyttää.
 
Kiinnitin huomiota tuohon Juhan tonnien säästämiseen. Jos ne on ajanut tähän mennessä 20tkm vuodessa ja nyt ilmeisesti vähemmän, niin on mahdoton saada tuhansien säästöä perusdieseliin verrattuna (6L/100km) vaikka laskisi vielä verot mukaan.

Kilometrikorvaukset tuossa on myös saattanut olla Juhalla mielessä. Tuolloin suurimman kuplan aikaan 2021-2022 on ollut aikamoista uhkapeliä jos sähköautoilun kulut on laskenut exceliin ja sitten sieltä on tullut joku lähelle +/-0 -tulos ja sillä on perusteltu ensimmäisen uuden auton osto tiedostamatta riskejä. Ei sinne exceliin ole jaksettu miettiä sitä, että jos meneekin sitten työt sekä kotilatausmahdollisuus alta ja valmistaja vielä alentaa uuden vastaavan auton hintaa reilusti.

Tuo on kyllä käytettyjen markkinoilla iso muuttuja, että toisaalta käytetyssä sähköautossa se akku on tukena ja turvana auton jälleenmyyntiarvolle, mutta toisaalta sillä autolla ei sitten enää tietyssä vaiheessa elinkaartaan ole mitään käyttöä kakkosautoa tärkeämmässä käytössä akun kapasiteetin laskun vuoksi.
 
Ei ole vanhankaan ID:n kanssa ollut kertaakaan käynnistymästä tosin itsellä ollut melkein siitä asti uusin 3.2 softa mitä vanhempiin saa. Tuntuu, että eikö ihmiset osaa käyttää noita systeemejä vai onko itsellä ollut tuuri, sama infotainment puoli jos olet Androidia käyttänyt osaat käyttää.
Ok. Sähköautomiehillä oli ollut ongelmia tuon kanssa ID.7:n koeajolla (etähallinta ei toiminut, koska 12V akku oli ollut auton mielestä usein liian tyhjä), mutta hyvä jos toimii.
 
Se on sitä kun ei tehdä mitään itse vaan kaikki ostetaan ulkoa. Alihankkijat pääsevät määrittelemään hintasi silloin kun on puutetta.
Eivät nuo Audin kommentit kerro muuta kuin heistä itsestään koska markkinoilla on valmistajia jotka onnistuvat tekemään voittoa.
Ei kai audikaan sanonut ettei tekisi voittoa. Ei vaan tee yhtä paljon kuin 50+v hiotuilla polttomoottoreiden kasausprosesseilla…
 
Näinhän se menee.

Jotta jotakin ketjun aiheeseen liittyvää tulisi vaihteeksi, niin onko täällä käsitystä, miksi sähköautojen tuotantoa yritetään virtaviivaistaa varustetasojen karsimisella? Jos perinteiseen polttikseen voidaan laittaa nahkapenkkejä, digimittaristoja, peruutustutkia ym. tingeltangeleita yksitellen lisävarustelistalta, niin miksi sähköautot yritetään valmistaa muutamaan muottiin (esim. ID.7)?
Ei kai sähköautoissa yleisesti tuollaista ole havaittavissa pl. Tesla? Kyllä ne sähkövehkeetkin ovat konfiguroitavissa sen jälkeen kun se julkaisuerän 1st edition / launch edition on myyty loppuun?
 
Ok. Sähköautomiehillä oli ollut ongelmia tuon kanssa ID.7:n koeajolla (etähallinta ei toiminut, koska 12V akku oli ollut auton mielestä usein liian tyhjä), mutta hyvä jos toimii.

Vanhemmassa ID4:ssä valikossa asetus antaa luvan käyttää korkeajänniteakkua 12v lataamiseen eli ei ole ollut ongelmia, olisiko jälleen käyttäjäongelmia taikka upouuden mallin lastentauteja.
 
Vaikutti ko. yksikön bugilta jutuista päätellen (eipä sillä että esittelyversiossa voi tietty olla omatkin bugit). Etätoiminnothan toimivat luotettavasti silloin kun ei tuosta akun varauksesta valittanut.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 496
Viestejä
4 509 339
Jäsenet
74 407
Uusin jäsen
Koma7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom