Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nacsissa vaan iso ongelma on ettei tue kolmivaiheista ac-latausta. CCS2 liitintä tarvitaan "normaalikäytössä" varsin harvoin eikä type2 kovinkaan möhkäle päivittäisessä käytössä ole.
En vertaa. CCS2 on ihan kauhea ja huonosti suunniteltu liitin. Liitin on tarpeettoman suuri kun pienempäänkin tilaan olisi mahtunut. Esim Type2 liitin vaikka hiukan suuremmalla pinta-alalla olevilla pinneillä olisi ollut paljon parempi ratkaisu kuin ccs. Tuosta ccs liittimen muotoilustakin näkee jo että herkempi kaikenmaailman johdon lukitusongelmille vrt nacs.Vertaat appelsiineja ja perunoita.
Ccs2 combo on sen takia niin iso, että se sisältää erillisenä sekä ac-latauksen että dc-latauksen pinnit ja tietoliikenneyhteydelle omat pinnit.
Applen nacs on toki elegantti ratkaisu siellä, koska jenkeillä ei oikein kolmivaihevirta ole se juttu vaan yhdestä vaiheesta vedetään isot tehot.
Eipä tuosta ccs:stä kovin iso tulisi jos jättäisi jäljelle vastaavat pinnit.
En vertaa. CCS2 on ihan kauhea ja huonosti suunniteltu liitin. Liitin on tarpeettoman suuri kun pienempäänkin tilaan olisi mahtunut. Esim Type2 liitin vaikka hiukan suuremmalla pinta-alalla olevilla pinneillä olisi ollut paljon parempi ratkaisu kuin ccs. Tuosta ccs liittimen muotoilustakin näkee jo että herkempi kaikenmaailman johdon lukitusongelmille vrt nacs.
Teslan ensimmäinen pikalatausratkaisu euroopassa käytti type2 liitäntää ac että dc lataukseen ja p-amerikassa käyttää edelleen nacs liittimessä samoja pinnejä ac että dc lataukseen. En usko että samojen pinnien käyttö on ongelma. Tuo tyypin2 liitin olisi pitänyt alun alkaen suunnitella niin että sillä onnistuu suuritehoinen dc lataus kuin 3vaiheinen ac lataus.CCS:n nimi on kirjaimellisesti Combined Charging System. Ja silloin kun sitä on suunniteltu niin varmaan on ollut hyvä syy sille, miksi on haluttu käyttää identtistä PP, CP ja PE pinnien sijaintia type2 liitännästä ja lisätä DC:lle omat pinninsä noiden alapuolelle.
Ja eiköhän siihen ole syynsä, miksi ei haluta käyttää täysin samoja pinnejä sekä ac- että dc-puolen lataukseen. Tesla tuon toteutti omassa aiemmassa versiossaan mutta kun toimii markkinoilla yksin latausratkaisujen ja autojen myyjänä niin helpompi toteuttaa standardista poikkeava toteutus.
Tuosta ccs liittimen muotoilustakin näkee jo että herkempi kaikenmaailman johdon lukitusongelmille vrt nacs.
En usko että samojen pinnien käyttö on ongelma
Vedähän hetki happea.Millä perusteella? Et kai nyt kuvittele että CCS1 ja CCS2 ovat sama asia? Niissä on eri lukitusmenetelmätkin. Ei kannata kurkkia niitä jenkkikeskusteluja, kun niissä oleva tieto ei liity mitenkään Euroopassa käytettävään CCS2 liittimeen. Kuvakin jonka pastesit on väärä, se ei ole liitin jota täällä käytetään.
Juu tarkotinkin että olisi pitänyt heti kehittää ajatuksen kanssa se liitin eikä kehittää type2 ja ccs2 komboja. Tesla teki heti nappiratkasun nacsilla ja homma toimii.Kun on n+1 autonvalmistajaa ja n+1 latauslaitteiden valmistajaa ja kaikki yhdistelmät näistä sekaisin?
Käytännössähän tuossa olisi ollut tarve kehittää taas yksi uusi standardi. Uusi standardi liitännälle joka on fyysisesti sama kuin type2, mutta toimiikin kuin type2 ac lataus mutta toimii myös dc-lataukseen. Jonka lisäksi edelleen olisi type2 ac-latauksen standardi.
Vedähän hetki happea.
Mitähä nyt tarkotat? Eikös se ole sinä joka ei ymmärrä lukemaansa? Laitoin kuvan ja tekstin että kuvassa CCS1 niin alat selittää että väärä liitin? Eikö se siitä tullut selväksi että kuvassa on ccs1 eikä eurooppalainen ccs2? Ei se ccs2 ole sen pienempi kuin ccs1:kään joten kuva kyllä hyvin havainnoillistaa sen että tuo ccs1 ja 2 on möhköjä vrt. Nacs?Jos esität väitteitä, niin yritä edes perustella mitä sanoit. Jos et ymmärrä lukemaasi, niin älä kopioi niitä tänne.
Millois olet vilkaissut viimeksi CSS2:sta, jos sun mielestä tuo CSS1 on samanlainen/samankokoinen Noita CSS2:iakin on montaa eri mallia liittimiä, kempowerilla taitaa olla hyvinkin siro profiili.Mitähä nyt tarkotat? Eikös se ole sinä joka ei ymmärrä lukemaansa? Laitoin kuvan ja tekstin että kuvassa CCS1 niin alat selittää että väärä liitin? Eikö se siitä tullut selväksi että kuvassa on ccs1 eikä eurooppalainen ccs2? Ei se ccs2 ole sen pienempi kuin ccs1:kään joten kuva kyllä hyvin havainnoillistaa sen että tuo ccs1 ja 2 on möhköjä vrt. Nacs?
Kiitos kysymästä, tälläviikolla latasin viimeksi. Oli teslan V3 superi, jossa tähä astisista ccs2 kahvoista paras. Kaapelikin ihanan ohut, helppo käsitellä.Millois olet vilkaissut viimeksi CSS2:sta, jos sun mielestä tuo CSS1 on samanlainen/samankokoinen Noita CSS2:iakin on montaa eri mallia liittimiä, kempowerilla taitaa olla hyvinkin siro profiili.
Sitten varmaan ymmärrät, että lainaamasi kuva on perseestä, koska CSS1:ssä on tuo lukitus tuolla yläpuolella. Auton päässä Teslan ratkaisu ei ole mikään optimi (Munro Live Compares Tesla's NACS Charging Connector With CCS1):
Teslan liitin ei toimisi euroopassa koska täällä on yleisesti kolmivaihesähköt. ”NACS” ei tue tuota mitenkään millään tasolla, joten kyseinen liitin on täysin no-go europpaan.En ajatellutkaan että sen täytyisi olla sama kuin Teslan liitin. CCS on minusta vain 2 ylimääräistä pinniä. Niitä AC pinnejä voisi uudelleen käyttää DC pinneinä. CCS on sellainen murroskauden liitin minun makuuni josta aika on jo jollain tapaa ohitse.
Tästä on nyt viralliset paperit eli ID.7 hinta putosi perushinnan ja värin osalta, kuten pitikin. Onneksi ei tarvinnut ihan heti alkuun alkaa vääntää myyjän kanssa.Myyjältä tuli viestiä, että koskee myös omaa autoa ja hinta päivittyy alemmas.
Eikös nuo v3 superit ole jäähdytettyjä? Ymmärtääkseni on, siksi v3 superin piuha on paljon ohuempi kuin v2.Teslan käyttämässä ratkaisussa liitin johtoineen on nestejäähdytetty. Epäilen sen vikaantumistodennäköisyyden olevan varsinkin meikäläisessä ilmastossa CCS:ää suurempi.
En mä kyllä suoraansanottuna näe että tuo olisi mikään munaus millään tasolla. On melkolailla yhdentekevää, että mikä liitin siellä välissä on kun neuvotellaan vaan oikein speksatulla protokollalla virta DC-lataukselle ja AC-lataus on auton puolella yhden invertterin verran eroa. (Muutaman saturaisen komponentti).Tuo oli aika uskomaton munaus Muskilta. Olisi pitänyt alunpitäen luoda latausliitin, joka tukee kaikkia mantereita. Nyt jäi torsoksi ja jää yleistymättä isossa osassa maailmaa.
luitko sanaakaan mita kirjoitin?Teslan liitin ei toimisi euroopassa koska täällä on yleisesti kolmivaihesähköt. ”NACS” ei tue tuota mitenkään millään tasolla, joten kyseinen liitin on täysin no-go europpaan.
Juu tarkotinkin että olisi pitänyt heti kehittää ajatuksen kanssa se liitin eikä kehittää type2 ja ccs2 komboja. Tesla teki heti nappiratkasun nacsilla ja homma toimii.
Kyllä standardeista löytyy myös tuki DC-lataukselle type2:n AC-pinnien kautta. Ne pinnit on vaan liian pieniä suurille Virroille. Muistaakseni 80A rajana tms. Kun lisäksi vaadittiin ne kontaktorit auton puolelle auton ac-laturin ja DC-virran eroittamiseksi (Teslan liitin vaati ne kanssa), oli vaan kätevämpää käyttää CCS:n dedikoituja DC pinnejä. Siksi type2-DC ei koskaan yleistynyt.En ajatellutkaan että sen täytyisi olla sama kuin Teslan liitin. CCS on minusta vain 2 ylimääräistä pinniä. Niitä AC pinnejä voisi uudelleen käyttää DC pinneinä. CCS on sellainen murroskauden liitin minun makuuni josta aika on jo jollain tapaa ohitse.
Eikös tuo type2 ja ccs2 combo jossain brysselin kabinetissa päätetty yhdessä saksalaisten autonvalmistajien ja eu päättäjien kesken valita EU:n latausstandardiksi. Vaikka NACS olisi yhteensopiva 3vaihelataukseen eiköhän saksalaiset autovalmistajat olisi lobannu type2 ja ccs2 puolesta. Samat hahmot siellä toimii jarrumiehinä että fsd tulo eurooppaan pitkittyisi.NACS standardoitiin pakon edessä ja julkaistiin muutama päivä sitten. Kuten tuossa yllä todettiinkin, Musk olisi saanut luotua maailmanlaajuisen lataustandardin CCS:n tilalle tekemällä siihen lisäykset eri mantereiden erityispiirteitä silmällä pitäen.
North American Charging Standard - Wikipedia
Saat tämän kuulostamaan siltä, että EU:n intressien puolella olo olisi huono asia... Toiseksekseen, mersu ja muut taitaa olla Teslaa pidemmällä fsd:ssä, niin miksi ne sitä jarruttelisi? Samanlailla niitä varmasti helpottaisi, jos esim. testauspykäliä lievennettäisiin. Henk. koht. en kyllä näe perustetta siihen miksi niitä kannattaisi lieventää.Eikös tuo type2 ja ccs2 combo jossain brysselin kabinetissa päätetty yhdessä saksalaisten autonvalmistajien ja eu päättäjien kesken valita EU:n latausstandardiksi. Vaikka NACS olisi yhteensopiva 3vaihelataukseen eiköhän saksalaiset autovalmistajat olisi lobannu type2 ja ccs2 puolesta. Samat hahmot siellä toimii jarrumiehinä että fsd tulo eurooppaan pitkittyisi.
Eikös tuo type2 ja ccs2 combo jossain brysselin kabinetissa päätetty yhdessä saksalaisten autonvalmistajien ja eu päättäjien kesken valita EU:n latausstandardiksi. Vaikka NACS olisi yhteensopiva 3vaihelataukseen eiköhän saksalaiset autovalmistajat olisi lobannu type2 ja ccs2 puolesta. Samat hahmot siellä toimii jarrumiehinä että fsd tulo eurooppaan pitkittyisi.
Kaikki autonvalmistajat eivät ole siirtyneet, isona syynä 800V autojen latausongelmat Teslan pömpeleistä. Todennäköisesti tulevat mukaan jahka nuo 800V latausongelmat on ratkaistu. Lisäksi nekin jotka ovat lupautuneet (esim. GM) eivät todennäköisesti seuraavissakaan malleissa vielä tule nacs liittimellä vaan lykkäävät mukaan adapterin.
From June through December 2023, automakers BMW Group, Fisker, General Motors, Honda, Hyundai Motor Group, Jaguar Land Rover, Lucid Motors, Mercedes-Benz, Nissan, Polestar, Rivian, Subaru, Toyota, Volvo Cars, and Volkswagen Group all announced that they would equip their electric vehicles sold in the North American market with NACS charge ports from the factory starting in 2025, with adapters available for existing vehicles.[25][26] As of December 2023, Mazda, Mitsubishi Motors, and Stellantis, are the only legacy automakers who have not announced that they will adopt NACS.[27]
Siellä siihen siirtyminen voidaan nähdä järkiratkaisuna. Euroopassa se ei olisi samanlainen järkiratkaisu.Amerikassahan ollaan siirtymässä NACS-standardiin. Taitaa kaikki autonvalmistajat jo ilmoittaneet siirtyvänsä siihen, ja viranomaisetkin ovat siirtyneet sen taakse (sen jälkeen kun kaikki autonvalmistajat tulivat mukaan) julkiseen rahoitukseen liittyen.
Mikä on erinomainen lataus? Jos tarkoitat automaattista aloitusta ja lopetusta ja veloitusta niin tsekkaa Charge and Drive.Wikipediasta lainattua:
Relevanteista potentiaalisista sähkisvalmistajista vain Stellantis ei ole vielä ilmoittanut siirtyvänsä NACS-standardiin. Kaikki muut ovat.
CCS standardeissa eniten häiritsee kaiken kunnianhimon puuttuminen, ei ole haluttu tehdä käytettävyydeltään erinomaista latausta Teslan tyyliin, vaan on tyydytty ainoastaan jonkin kampaviinerikomitean suunnittelemaan "perseensuristimeen".
CCS standardeissa eniten häiritsee kaiken kunnianhimon puuttuminen, ei ole haluttu tehdä käytettävyydeltään erinomaista latausta Teslan tyyliin, vaan on tyydytty ainoastaan jonkin kampaviinerikomitean suunnittelemaan "perseensuristimeen".
Saat tämän kuulostamaan siltä, että EU:n intressien puolella olo olisi huono asia... Toiseksekseen, mersu ja muut taitaa olla Teslaa pidemmällä fsd:ssä, niin miksi ne sitä jarruttelisi? Samanlailla niitä varmasti helpottaisi, jos esim. testauspykäliä lievennettäisiin. Henk. koht. en kyllä näe perustetta siihen miksi niitä kannattaisi lieventää.
Esimerkiksi type2 kokoluokan liittimen olisi pitänyt alun alkaen toteuttaa niin että sillä onnistuu 500A dc lataus.Ei siitä mitään kunnianhimoa puuttunut, sehän on tehty oikein. Missä mielessä jokin yhtäläinen ehdotelma on parempi kuin CCS2?
Eipä sillä ole itselle ainakaa mitän merkitystä millaista liitintä käytetään, kunhan se on jokapaikassa sama ja saa sähköä autoon. Ei ole CCS kompelyys haitannut yhtään.
NACS sai tuen yli 500v lataukselle vasta 2022 (wikin mukaan jos aamusilmillä luin oikein) joten lieneekö tällä ollut vaikutusta CCS yleistymiseen euroopassa.
Lisäksi CCS on yhteistyössä kehitetty, toisin kuin NACS joka on yhden firman kehittelemä. Euroopassa Tesla vaan oli myöhässä tuon oman liittimensä kanssa. Jenkeissä taas käynyt päinvastoin.
Mersussa on ihan virallinen L3 tason ohjaus. Toki rajoitteet on mutta se on virallisesti viranomaisten hyväksymä.Miksi Mersuissa ja niissä muissa ei ole tuota FSD:tä asiakkaiden käytössä? Vai onko? Ovatko he edellä vain joissain testiautoissaan, mutta myytävissä autoissa olevissa ominaisuuksissa olevat jäljessä? Ei ole tarkoitus vittuilla, vaan ihan mielenkiinnosta.
Entä ihan perus autopilottia jos mietitään, onko muilla kun Teslalla varteenotettavia autopilotteja autoissaan? Ihan tätä mietin senkin puolesta kun seuraava auto tuskin tulee olemaan Tesla, mutta autopilotista kyllä tykkään.
Tää on miljoona kertaa puhuttu, mutta onhan toi Mersun "L3" nyt aivan onneton ja aikalailla täysin käyttökelvoton tällä hetkellä. Vaatii todella paljon rajoitusten poistoja, että olisi jotenkin käyttökelpoinen missään normaalissa liikennetilanteessa.Mersussa on ihan virallinen L3 tason ohjaus.
Ajoin jo 5 vuotta sitten itävallassa opelin insignialla jossa oli yhtä hyvä autopilotti kuin teslassa, eli kaistallapito. Ja nykyisistä kannattaa kokeilla vaikka bmw:n tahi volvon "autopilotit", huomattavasti sivistyneempiä ja valmiimpia kuin tuo teslan jarrutan joka rampille/varjolle tai vetelen keskellä moottoritietä kun joku vesiura näyttää keskikaistalta.Miksi Mersuissa ja niissä muissa ei ole tuota FSD:tä asiakkaiden käytössä? Vai onko? Ovatko he edellä vain joissain testiautoissaan, mutta myytävissä autoissa olevissa ominaisuuksissa olevat jäljessä? Ei ole tarkoitus vittuilla, vaan ihan mielenkiinnosta.
Entä ihan perus autopilottia jos mietitään, onko muilla kun Teslalla varteenotettavia autopilotteja autoissaan? Ihan tätä mietin senkin puolesta kun seuraava auto tuskin tulee olemaan Tesla, mutta autopilotista kyllä tykkään.
Uusien hintakehitys ja hyvä saatavuus pakottaa käytettyjen markkinat sopeutuun.Olenko ihan hakoteillä, vai onko markkinoille tullut ihan viime aikoina hirmuinen määrä kevyesti käytettyjä, erittäin kohtuuhintaisia (oman määritelmäni mukaan 30-40 k€) sähköautoja?
Olenko ihan hakoteillä, vai onko markkinoille tullut ihan viime aikoina hirmuinen määrä kevyesti käytettyjä, erittäin kohtuuhintaisia (oman määritelmäni mukaan 30-40 k€) sähköautoja? Tuntuu, että tällä hetkellä vaihtoehtoja on enemmän, kuin koskaan. Esim. tuota BYD Attoa (jota en kuitenkaan taida uskaltaa hankkia) olisi tarjolla melkein uutena, vain karvan yli kolmen kympin hintaan. Ja se on vain yksi esimerkki monista.
EU vain haluaa pitää asiat hanskassa ja eikä vain antaa rellestää.Aika monissa "autopilot" on alihankittu MobilEyelta, joka toteutti myös Teslan Autopilot 1:n. Musk riitautui MobilEyen kanssa kun eivät suostuneet yksinoikeuteen, ja aloitti in-house kehityksen. Erittäin pitkältä takamatkalta. 2017 ei olisi voinut uskoa miten pitkälle pääsivät parissa vuodessa. MobilEye myytiin Intelille.
Riippuu sitten valmistajasta millaisilla vaatimuksilla MobilEye on toteutettu. Esimerkiksi Audissa autopilotissa on kapasitiivinen käsien tunnistus ratista ja se tosiaan vaan auttelee ohjailemaan, eikä ota kuskin paikkaa yli, kuten Teslassa. Se myös luovuttaa matalalla kynnyksellä ilman varoitusta ohjailun.
Jää makuasiaksi kumpi on parempi. Autopilotissa oli aiemmin ripeä kehitys, mutta nyt on jääty pitkäksi aikaa takapakkia ottaneisiin versioihin täällä Euroopassa. Voimme syyttää EU:ta joka ei motivoi kehittämään itseajavuutta erikseen tänne tiukasta regulaatiosta johtuen. Eli emme saa samaa kehittyneintä ohjelmistohaaraa kuin jenkit. Nyt on jo yli vuoden ollut käytössä itsellänikin versio joka tekee samanlaisia surmansyöksyjä liittymiin kuin ~2018, jotka olivat jo pitkään korjattuna.
Onko tällä niin merkitystä? Vaikka on oma tai ei. Kunhan toimii.Tesla on kehittänyt omaa ratkaisuaan tyhjästä. Mercedes-Benz ja kumppanit on todennäköisesti hankkinut ratkaisunsa muualta. En tiedä tekeekö yksikään muu valmistaja tätä in-house.
Mutta on virallinen ja eivät vetkuile sillä että tämä on L2.Tää on miljoona kertaa puhuttu, mutta onhan toi Mersun "L3" nyt aivan onneton ja aikalailla täysin käyttökelvoton tällä hetkellä. Vaatii todella paljon rajoitusten poistoja, että olisi jotenkin käyttökelpoinen missään normaalissa liikennetilanteessa.
Puhdasta protektionismia. Innovaatio liikkuu täällä kuin etana kurvissa autopilotin 0.1 versiossa. Autonvalmistajilla on valtava lobbausvoima EUssa.EU vain haluaa pitää asiat hanskassa ja eikä vain antaa rellestää.
Saihan jo 2021 esim. 52kWh akulla ja 398km WLTP-toimintamatkalla varustettua Renault Zoe:a 29 k€:lla (jonka minä silloin ostinkin), ja Seat Mii:tä alle 20 k€ (kampanjahinta).Olenko ihan hakoteillä, vai onko markkinoille tullut ihan viime aikoina hirmuinen määrä kevyesti käytettyjä, erittäin kohtuuhintaisia (oman määritelmäni mukaan 30-40 k€) sähköautoja? Tuntuu, että tällä hetkellä vaihtoehtoja on enemmän, kuin koskaan. Esim. tuota BYD Attoa (jota en kuitenkaan taida uskaltaa hankkia) olisi tarjolla melkein uutena, vain karvan yli kolmen kympin hintaan. Ja se on vain yksi esimerkki monista.