Ei noita plussattomia kulimalleja kukaan osta(nut), kun puutteet ovat sen verran isot plus malliin nähden. Tuossakin kuvankaappauksessa on yksi ei-plus isolla ylihinnalla. Kaikilla varusteilla orkkis-aluin 19 k€ tuntumaan oli käypä 2019 lopun hinta.
e: Autokeskuskin näyttää myyvän tavallista plussana ellei lasien valaistus hämää.
Ovatko ne isot puutteet nimeltään nahkaratti ja takakaiuttimet? Joistain Plussista saattaa puuttua vakkari ja takatutkat, mikä on minusta vielä enemmän kulia.
Katsoin, että Plus ei tarjonnut lisähintansa verran tarpeellisia varusteita. Lisäksi se olisi tuonut pari epämieluisaa varustetta, joista pahin on Suomeen heikosti sopiva rengaskoko liian suurine vanteineen.
Plussan erot vs. varusteltu non-plus:
-16" 185/50 -> vetelee vedätettäessä urissa ja kallistuksissa, tärskäyttää saumoissa ja routavaurioissa, kanttareissa joutuu varomaan vanteita, kalliimpi rengaskoko
-sumarit: no joo, kerran on ollut tarve, mutta se oli 20 vuotta ennen Miitä
-kaiuttimet takanakin: takapenkkiläiset kuulisivat paremmin, mutta nautinnolliseen äänentoistoon kumpikaan versio ei riitä vakiokaiuttimin
-tummennetut takalasit
-nahkaratti ja -käsijarru, kesällä jees, mutta talvella ei ole hirvennahkahanskojen voittanutta. Ainakin Auriksen nahkaratti on pakkasella kylmä ja melko liukas vs. nuo hanskat.
-musta sisäkatto: synkentää suotta kabiinia. Toki jos meininki on korkkarit kattoon, niin ehkä sitten...
Meidän varustellun kulimallin vahvuudet vs. varustelematon Plus
-vakkari: hyvin tarpeellinen
-parkkitutka takana: ihan mukava, vaikka auto onkin pieni
-valkoinen ambient-valaistus: tyylikästä epäsuoraa valaistusta
-etumatkustajan korkeudensäätö: pitkä kyytiläinen istuu suoremmassa
-tavaratilan kaksoispohja: saa kolmivaihelaturin piiloon ja arjessa kauppakassien nostokorkeus on mukavampi
-kassikoukku hanskalokeron kannessa: ei ole tullut käytettyä
Eli pelkkä Plus ei takaa, etteikö auto voisi olla todellinen kulimalli ilman vakkaria ja takatutkaa. Joku on saattanut ottaa Plussan ihan vaan ulkonäön vuoksi, muttei ole raaskinut/tajunnut ostaa mukavuuspakettia ja käytettävyyspakettia.
Plussa oli 1 303,30 € tavallista kalliimpi. Jos molempiin lisäsi mukavuus- ja käytettävyyspaketin sekä tavalliseen tilapäislatauslaitteen, niin hintaero pieneni 1 083,30 euroon.
Minä olisin saanut tuolla reilulla tonnilla mieluisina varusteina nahkaratin ja takakaiuttimet, mutta vastapainoksi kalliin ja epämukavan rengaskoon sekä synkän mustan sisäkaton. En nähnyt järkeväksi vaihtokaupaksi.
Käytettyä jos olisin ostamassa, niin tarkistaisin ensimmäisenä löytyykö vakkari. Plussasta en maksaisi tippaakaan lisähintaa, sillä vaikka saisinkin käytössä kiillottuneen nahkaratin ja takakaiuttimet, niin rengaskaupassa joutuisin piakkoin (käytetyissä tuppaa olemaan silestonet alla...) maksamaan korkeampaa hintaa.
Edit. Meinasi ihan unohtua, että Plussan leveiden renkaiden ilmanvastus on ~12 % suurempi, ja Plussan 2" suurempien vanteiden suurempi hitausmomentti tarkoittaa suurempia regen-häviöitä. Noilla on oma pieni vaikutuksensa kulutukseen, kiihtyvyyteen ja rangeen.