Yleistä keskustelua sähköautoista

Tottakai arvo alenee nykyisillä autoilla. Ainahan se alenee kun auton ostaa (ellei ole joku keräilyharvinaisuus).

Mutta kuten aiempi keskustelija sanoikin, niin vielä enemmän se sähköautojen kehittyminen iskee polttomoottoriautoihin. Kuka sellaista sitten enää ostaa kun markkinoilla on sähköautoja ”kusematta lappiin” kantamalla ja sen lisäksi vielä näitä vanhempia autoja edulliseen hintaan hieman vanhentuneella tekniikalla, mutta ovat silti erittäin käyttökelpoisia vehkeitä suurimmalle osalle käyttäjistä.
Mii taitaa olla keräilyharvinaisuus (vaikka niitä myytiinkin marraskuussa 2019 pelkästään ekan viikon aikana yli 250 kpl):
 
Mii plus oli hinnastosta huolimatta silti 19 k€ auto varustein ja kaksin renkain, että ei noista omia takas saa, mutta vähällä on päässyt. Pienempiakkuisetkin ovat pitäneen hintaansa. Osoittaa tämäkin sen, että huutelu 15-20 k€ hinnoista kalliimman pään autoille on ihan huuhaata.
 
Hinnanpudotukset ovat tietenkin tällä hetkellä pinnalla ja ne vaikuttavat siihen isosti suoraan, mutta aika iso riski on myös, että tekninen kehitys tulee olemaan toinen yhtä iso vaikutin sille, että sen kolme-neljä vuotta vanhan 60k auton hinta onkin enää 15-20k, vaikka velkaa on jäljellä 40k. Näiden kanssa ei voi laskea asiaa samalla tavalla kun vaikka aiemmin on voinut sen Corollan kanssa tehdä - jos kohta tuo teknologiakehitys + lainsäädäntö tulee jatkossa vaikuttamaan ikävällä tavalla myös sen Corollan ostaneen henkilön laskelmiin autonsa myyntiarvosta.

Tuo nyt on totaalisen epärealistinen skenaario että neljän vuoden jälkeen 60k€:n autossa olisi 40k€ velkaa. Muutenkin jos todellinen range on suunnilleen 400km kesällä ja 300km talvella ja latausteho on vähintään 150kW ja esilämmitys laturille löytyy niin tuota pidempää rangea oikeasti tarvitsevat alkavat olla aika harvassa ja jos latausteho olisi jossain tulevassa autossa vaikka 500kW niin missäpä lataat sitä ja paljonko siitä olisi oikeasti hyötyä?

Kyllähän nytkin on jo periaatteessa täysin vanhentuneita autoja, kuten vaikka Leaf, joka menee uutenakin kaupaksi eivätkä käytetytkään ole ilmaisia.
 
Polttiksessa moottorilla, päästöjärjestelmillä ja vaihteistolla on tietty elinikä myöskin. Siinä vaiheessa kun käyttöarvosta päästään puhumaan, niin pelkät akkumetallit takaa sähköauton arvon.
Ei ole samalla tavalla kalenterivuosiin liittyvää käyttöaikaa. Paljonko sähköauton romuakusta saa kierrätyslavalle vietäessä? Jostain luin, että jenkkilässä kierrätysfirma saa erottelun jälkeen akkumetalleista n. $42/kWh. Toisaalta luin, että Tesla veloittaa kuluttajalta romuakusta $7000 kierrätysmaksun.
 
Ei ole samalla tavalla kalenterivuosiin liittyvää käyttöaikaa. Paljonko sähköauton romuakusta saa kierrätyslavalle vietäessä? Jostain luin, että jenkkilässä kierrätysfirma saa erottelun jälkeen akkumetalleista n. $42\kWh. Toisaalta luin, että Tesla veloittaa kuluttajalta romuakusta $7000 kierrätysmaksun.

Niin vastahan oli joku päästellyt teslalla 1.8miljoona kilometriä ja kolmasakku käytössä. Monta tuon verran ajettua polttista tiedät? Se ero, että porsineesta polttiksen koneesta et saa mitään ehkä satasen sulattamalla metalliksi, mutta akku kelpaa moneen muuhun käyttöön sellaisenaan kuin auto. Puhumattakaan, kun ranen pajat tekee akkukorjauksia.
 
Ei ole samalla tavalla kalenterivuosiin liittyvää käyttöaikaa. Paljonko sähköauton romuakusta saa kierrätyslavalle vietäessä? Jostain luin, että jenkkilässä kierrätysfirma saa erottelun jälkeen akkumetalleista n. $42/kWh. Toisaalta luin, että Tesla veloittaa kuluttajalta romuakusta $7000 kierrätysmaksun.
Kaikki kokemukset akuista ovat osoittaneet, että kestoarviot ovat olleet enemmänkin ala- kuin yläkanttiin. Väärin siis puhua kalenterivuosista, varsinkin meillä, jossa merkittävin ongelma on ruostuminen. Helpostihan tuollaisesta akusta voi tonneja saada, varsinkin jos menee kunnostukseen. Teslan kusetus on Teslan kusetus, jos edes pitää paikkaansa.
 
Mikä tämä Teslan kierrätysmaksu on? Olen kuullut tarinan paremminkin toisinpäin, että korjattaessa viallista akkua akunvaihto on tuhansia euroja kalliimpi jos et anna vanhaa "romuakkua" vaihdossa. Noista romuakuista kun kunnostetaan uusia vaihtoakkuja.
 
Ei ole samalla tavalla kalenterivuosiin liittyvää käyttöaikaa. Paljonko sähköauton romuakusta saa kierrätyslavalle vietäessä? Jostain luin, että jenkkilässä kierrätysfirma saa erottelun jälkeen akkumetalleista n. $42/kWh. Toisaalta luin, että Tesla veloittaa kuluttajalta romuakusta $7000 kierrätysmaksun.
Jos menee ihan raaka-aineromuksi niin näyttävät maksavan 0,4…4usd per kilo.
Noilla on kuitenkin vielä nykyisellään jonkinlainen markkina-arvo jos kapasiteetistä on jäljellä edes osa, 70% kapasiteettiin kulunut sähkärin akku voi vielä mennä kaupaksi 50eur/kwh hinnalla sähkön varastointikäyttöön.
 
Tuo nyt on totaalisen epärealistinen skenaario että neljän vuoden jälkeen 60k€:n autossa olisi 40k€ velkaa.
Niinkö? Porukka ostaa 6:n, vai pahimmillaan jopa 7:n vuoden pätkällä +5% koroilla ja naurettavan pienillä tai oemattomilla käsirahoila (+ kuukausierillä) uusia autoja ja jättää sinne loppuun vielä 20:n kilon loppuerän. Voi olla ettei ihan 40-kiloa ole enää neljän vuoden jälkeen, mutta vitusti enemmän kuin auton sen hetkinen arvo.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: B12
Onhan hyväkuntoiselle akulle esim kolariautosta toki ottajia ja käyttäjiä ihan hyvään hintaan.

kennovikaisia ja moduulivikaisia voidaan ehkä ranettaa yhdistelemällä purettuja akkuja, mutta takuulle ja ehkä palovakuutukselle saa sanoa hiiohoi. Sitten kun akku on loppu ja romukunnossa, arvo/kustannus on se kierrätysfirman ehkä maksama tai veloittama summa. Kierrätysfirma jää kulujen jälkeen voitolle ehkä tonnin per akku, niin tuskin maksaa kuluttajalle mitään. Erikoispakkaukset, rahdit jne.

katsoin juutuubista jonkun videon jenkkiläisestä litiumakkujen kierrätysfirmasta. Ev akut tulivat huolellisesti vanerilaatikkoon pakattuina ja ne murskattiin veden alla olevalla silppurilla. Muovit ja metallit eroteltiin ja akkumetallit suodatettiin vedestä mustaksi mönjäksi, joka toimitettiin eteenpäin.
 
Mikä tämä Teslan kierrätysmaksu on? Olen kuullut tarinan paremminkin toisinpäin, että korjattaessa viallista akkua akunvaihto on tuhansia euroja kalliimpi jos et anna vanhaa "romuakkua" vaihdossa. Noista romuakuista kun kunnostetaan uusia vaihtoakkuja.
Oli jossakin keskustelussa jenkkilässä, mutta ilmeisesti väärinkäsitys. Suomessa tesla kierrättää teslan tuotteet veloituksetta.
 
Niinkö? Porukka ostaa 6:n, vai pahimmillaan jopa 7:n vuoden pätkällä +5% koroilla ja naurettavan pienillä tai oemattomilla käsirahoila (+ kuukausierillä) uusia autoja ja jättää sinne loppuun vielä 20:n kilon loppuerän. Voi olla ettei ihan 40-kiloa ole enää neljän vuoden jälkeen, mutta vitusti enemmän kuin auton sen hetkinen arvo.
Normaalilla 10%/a alenemalla 60 k€ auton arvo on vähän alle 40k€ neljässä vuodessa. 7 vuoden pätkä 5% korolla menee taas siihen esson baari tasoon, jota tässä olet viljellyt. Hinnathan ovat juuri palanneet alkutasoon, koska kukaan ei tuollaisia lainoja ota.
 
Normaalilla 10%/a alenemalla 60 k€ auton arvo on vähän alle 40k€ neljässä vuodessa. 7 vuoden pätkä 5% korolla menee taas siihen esson baari tasoon, jota tässä olet viljellyt. Hinnathan ovat juuri palanneet alkutasoon, koska kukaan ei tuollaisia lainoja ota.

Eikä rahoitusyhtiökään anna liian suuria viimeisiä eriä. Haastaa voi, mutta pitäisi olla faktatkin kunnossa.
 
Mii plus oli hinnastosta huolimatta silti 19 k€ auto varustein ja kaksin renkain, että ei noista omia takas saa, mutta vähällä on päässyt. Pienempiakkuisetkin ovat pitäneen hintaansa. Osoittaa tämäkin sen, että huutelu 15-20 k€ hinnoista kalliimman pään autoille on ihan huuhaata.
Kalliimmat varustetasot menettävät yleensä arvoaan nopeammin.

Tavallinen Mii oli mukavuuspaketilla, käytettävyyspaketilla ja matkalaturilla 16 250 €, ja erikseen ostettuna Nokian R3-kitkat peltivanteilla 540 €. Auto tuli ajoon 04/2020, ja nyt mittarissa on 45 tkm.

Jos Nettiautosta valitsee alle 60 tkm ja vakionopeudensäädin, niin halvin on yksityisen myymä 16 500 €.

Muistaakseni @pokkus sai omansa takaisin ja ylikin myymällä aivan alkupään Miin yli kolmevuotiaana pois.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-12-19-15-56-07-56_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    Screenshot_2023-12-19-15-56-07-56_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
    173,1 KB · Luettu: 41
Kalliimmat varustetasot menettävät yleensä arvoaan nopeammin.

Tavallinen Mii oli mukavuuspaketilla, käytettävyyspaketilla ja matkalaturilla 16 250 €, ja erikseen ostettuna Nokian R3-kitkat peltivanteilla 540 €. Auto tuli ajoon 04/2020, ja nyt mittarissa on 45 tkm.

Jos Nettiautosta valitsee alle 60 tkm ja vakionopeudensäädin, niin halvin on yksityisen myymä 16 500 €.

Muistaakseni @pokkus sai omansa takaisin ja ylikin myymällä aivan alkupään Miin yli kolmevuotiaana pois.
Ei noita plussattomia kulimalleja kukaan osta(nut), kun puutteet ovat sen verran isot plus malliin nähden. Tuossakin kuvankaappauksessa on yksi ei-plus isolla ylihinnalla. Kaikilla varusteilla orkkis-aluin 19 k€ tuntumaan oli käypä 2019 lopun hinta.

e: Autokeskuskin näyttää myyvän tavallista plussana ellei lasien valaistus hämää.
 
Muistaakseni @pokkus sai omansa takaisin ja ylikin myymällä aivan alkupään Miin yli kolmevuotiaana pois.
Kesällä meni 3,5 vuotta vanha Mii kaupaksi ja kyllä siitä vähintään omansa sai pois. Ehkä saattoi jokusen satasen jäädä jopa voitolle. Käytännössä kuitenkin koko omistusaika oli arvonaleneman osalta erittäin positiivinen kokemus. Reilua vuotta aiemmin jos olisi auton myynyt niin olisi jopa jäänyt useamman tuhannen voitolle, mutta toisaalta silloin ei olisi tilalle saanut mitään järkevää.
 
Ostin E-upin 18.500€ ja autoliike hyvitti 22.500€ kun vaihdoin noin vuoden päästä ID.3. ID.5 kun ilmestyi niin autoliike soitti ja sanoi ota se, niin tarjoon ID.3:sta saman vaihdossa mitä maksoit uutena. Eipä ole ID.7 ilmestyttyä kauppias soitellu. :D
 
Akkujen hinta voisi olla ainakin yksi: Battery price per kwh 2023 | Statista, jolloin samankokoisella akulla olevan auton saa halvemmalla. Ja just nuo talviominaisuudet joiden ei tarvitse liittyä välttämättä akkukemiaan mutta siihen että lisätään vaikka esilämmitysominaisuus. Sekä kestävyys, eli vaikkapa valitaan LFP-kemia jota voi pitää aina täyteen ladattuna tai opitaan rakentamaan akku joka ei kerää liikaa kosteutta sisäänsä ja happane siksi. Kestävyys toki selviää vasta ajan kanssa.

Odottaisin tuon kehityksen olevan enemmän hiipivää kuin hyppäyksellistä. Ja vaikka jotakin täysin vallankumouksellista keksittäisiin tänään, niin keksinnön ajaminen massatuotantoon ja markkinoille kestää kuitenkin vuosia.

Sähköautoissa on kieltämättä tapahtunut "enemmän vähemmällä" -kehitystä. Mutta kauanko se voi jatkua ja miten alas? Akkujen hinnat ovat tulleet reippaasti alaspäin kymmenen vuoden takaisesta, tavanomaisissa sähköautoissa akun osuus on käsittääkseni abouttiarallaa kymppitonnista alaspäin. Tuotantomäärätkin alkavat olla isoja. Paljonko siitä voi vielä pistää paremmaksi? Jonkin verran, varmasti, mutta toisaalta hintojen lasku kasvattaa kysyntää, joka taas jarruttaa hintojen laskua.
 
  • Tykkää
Reactions: P.T
2025 on mielestäni ennustettu alittavan satasen hinnan (tällä hetkellä siellä 120 päällä), joten suhteessa tullaan aika paljon hinnassa alas verrattuna ihan viime vuosiin.
 
Tuo 60 k€ maksettu hinta kuulostaa vähän pitkältä id.4 mallista, vielä tuotu esittelyauto.
Olisko ollut pahimpaan pulaan hankittu hinnalla millä hyvänsä.
Polttiksissa käyttöarvo säilyy, tankillisella pääsee lappiin kuin uutena niin kauan kun auto muuten on ajokunnossa. Sähkiksessa akulla on tietty elinikä, vaikka pumpulissa pitäisi. Sen jälkeen sillä ei enää ajella.
Jos mennään 10v päähän, niin tuollainen polttis on rahamiesten auto, arvoton riippuu maksaako valtio tapporahaa.
Jos sähkis liikkuu, niin silläkin on "käyttöarvo", mutta jos ei, ja ei kannata enään parsikokoon/pitää vs tuoreempi, niin mahdollisesti jonkinmoinen kierrätysarvo.
Jos sähkisten hintakehitys jatkuu kuvitelmien mukaan, eikä niihin lättästä omistamisen veroluenteisia maksuja, niin ehjien hyvkuntoisten polttisten arvo voi kokea romahtamisen, lokiikka se että niitä myydään vielä paljon ja 10v käytettyjen tarjontaa on paljon, mutta ei kysyntää. Tilanteen voi pelastaa jos niitä roudataan venäjälle. (no en laskis sen varaan).
 
Tuotantomäärätkin alkavat olla isoja. Paljonko siitä voi vielä pistää paremmaksi? Jonkin verran, varmasti, mutta toisaalta hintojen lasku kasvattaa kysyntää, joka taas jarruttaa hintojen laskua.

Tuossa on raaka ainekuluja ja olisiko LFP raaka-aine kustannukset tuosta paskasta graaffista katsottuna 35 dollaria / kwh. Eli 80 dollaria kwh on nyt sellaista mita pystyy yrittamaan hoylata ohkaisemmaksi. Itse olettaisin etta tuossa 80 dollarissa on tallahetkella paljon tuotekehityskulua mukana.
 

Tuossa on raaka ainekuluja ja olisiko LFP raaka-aine kustannukset tuosta paskasta graaffista katsottuna 35 dollaria / kwh. Eli 80 dollaria kwh on nyt sellaista mita pystyy yrittamaan hoylata ohkaisemmaksi. Itse olettaisin etta tuossa 80 dollarissa on tallahetkella paljon tuotekehityskulua mukana.

Noin varmaan on. Tuotantolinjojen kuoletuskin maksanee jotakin.

Mutta akkuvalmistus on kai melko energiaintensiivistä, paljonko lie sen osuus kustannuksista ja millainen on säästöpotentiaali. Esim. 20 snt/kwh hinnoilla tuo alapuolinen arvio tarkoittaisi tuotannossa kulutetun energian hinnaksi 20-40€ per kwh akkukapasiteettia...

According to a study by the Union of Concerned Scientists, producing a typical lithium-ion battery for an electric car requires about 100-200 kWh of energy per kWh of battery capacity

 
Ei noita plussattomia kulimalleja kukaan osta(nut), kun puutteet ovat sen verran isot plus malliin nähden. Tuossakin kuvankaappauksessa on yksi ei-plus isolla ylihinnalla. Kaikilla varusteilla orkkis-aluin 19 k€ tuntumaan oli käypä 2019 lopun hinta.

e: Autokeskuskin näyttää myyvän tavallista plussana ellei lasien valaistus hämää.
Ovatko ne isot puutteet nimeltään nahkaratti ja takakaiuttimet? Joistain Plussista saattaa puuttua vakkari ja takatutkat, mikä on minusta vielä enemmän kulia.

Katsoin, että Plus ei tarjonnut lisähintansa verran tarpeellisia varusteita. Lisäksi se olisi tuonut pari epämieluisaa varustetta, joista pahin on Suomeen heikosti sopiva rengaskoko liian suurine vanteineen.

Plussan erot vs. varusteltu non-plus:

-16" 185/50 -> vetelee vedätettäessä urissa ja kallistuksissa, tärskäyttää saumoissa ja routavaurioissa, kanttareissa joutuu varomaan vanteita, kalliimpi rengaskoko

-sumarit: no joo, kerran on ollut tarve, mutta se oli 20 vuotta ennen Miitä

-kaiuttimet takanakin: takapenkkiläiset kuulisivat paremmin, mutta nautinnolliseen äänentoistoon kumpikaan versio ei riitä vakiokaiuttimin

-tummennetut takalasit

-nahkaratti ja -käsijarru, kesällä jees, mutta talvella ei ole hirvennahkahanskojen voittanutta. Ainakin Auriksen nahkaratti on pakkasella kylmä ja melko liukas vs. nuo hanskat.

-musta sisäkatto: synkentää suotta kabiinia. Toki jos meininki on korkkarit kattoon, niin ehkä sitten...


Meidän varustellun kulimallin vahvuudet vs. varustelematon Plus

-vakkari: hyvin tarpeellinen

-parkkitutka takana: ihan mukava, vaikka auto onkin pieni

-valkoinen ambient-valaistus: tyylikästä epäsuoraa valaistusta

-etumatkustajan korkeudensäätö: pitkä kyytiläinen istuu suoremmassa

-tavaratilan kaksoispohja: saa kolmivaihelaturin piiloon ja arjessa kauppakassien nostokorkeus on mukavampi

-kassikoukku hanskalokeron kannessa: ei ole tullut käytettyä


Eli pelkkä Plus ei takaa, etteikö auto voisi olla todellinen kulimalli ilman vakkaria ja takatutkaa. Joku on saattanut ottaa Plussan ihan vaan ulkonäön vuoksi, muttei ole raaskinut/tajunnut ostaa mukavuuspakettia ja käytettävyyspakettia.

Plussa oli 1 303,30 € tavallista kalliimpi. Jos molempiin lisäsi mukavuus- ja käytettävyyspaketin sekä tavalliseen tilapäislatauslaitteen, niin hintaero pieneni 1 083,30 euroon.

Minä olisin saanut tuolla reilulla tonnilla mieluisina varusteina nahkaratin ja takakaiuttimet, mutta vastapainoksi kalliin ja epämukavan rengaskoon sekä synkän mustan sisäkaton. En nähnyt järkeväksi vaihtokaupaksi.

Käytettyä jos olisin ostamassa, niin tarkistaisin ensimmäisenä löytyykö vakkari. Plussasta en maksaisi tippaakaan lisähintaa, sillä vaikka saisinkin käytössä kiillottuneen nahkaratin ja takakaiuttimet, niin rengaskaupassa joutuisin piakkoin (käytetyissä tuppaa olemaan silestonet alla...) maksamaan korkeampaa hintaa.


Edit. Meinasi ihan unohtua, että Plussan leveiden renkaiden ilmanvastus on ~12 % suurempi, ja Plussan 2" suurempien vanteiden suurempi hitausmomentti tarkoittaa suurempia regen-häviöitä. Noilla on oma pieni vaikutuksensa kulutukseen, kiihtyvyyteen ja rangeen.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-12-19-17-20-59-34_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-12-19-17-20-59-34_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    113,9 KB · Luettu: 36
Viimeksi muokattu:
Unohdit aluvanteet. Mallien hintaero oli niin pieni ja täydet varustepaketit yht. joku 500€, joten hankala oli perustella muuta kuin täysin varusteltua plussaa ostavansa. Valtava enemmistö tuntuu olevan plussaa täysin speksein. 16” on parempi ajaa kuin 14”. Kun myin omani tänä vuonna ja seurasin hintoja, niin ei-plussat roikkui ja roikkui. Kauppias vähintään tekee ostaessaan tuosta ison numeron. 16,5 k€ pyynneillä hyvitystarjoukset lähtevät todennäköisesti 13 k€ kohdilta. Plussalle.
 
Vähän vielä jää nähtäväksi vanhemman sähköauton markkina-arvo, kun akku on ehtoopuolella ja muutenkin jo vanhaa edellisten sukupolvien tekniikkaa. Uutena olleet kalliita, niin arvonalenema voi olla kokonaisuutena aika miehekäs.

Arvonalenema on aina miehekäs, jos ostaa uuden auton ja holdaa sitä kymmenen vuotta. Ei siitä pääse mihinkään.

Esimerkin vuoksi Nettiautosta kaivettuna, halvin Leaf on vm. 2012 ja yli 150 tkm ajettu, hintapyyntö yhä liki 7k€. Uutena Leaf on tuolloin maksanut n. 41 k€. Jos vertaa polttomoottoriautoon, niin halvin samanvuotinen Nissan Micra on myynnissä liki 3,7 k€ pyynnillä 177 tkm ajettuna. Uutena Micra on ollut 17 k€ auto. Prosentuaalisesti polttomoottori on pärjännyt vain vähän paremmin arvonaleneman suhteen, ja huomionarvoista on, että Leaf on ollut sähköautona huonoimmasta päästä arvonsäilyttäjiä.

Isompiakkuisista esim. halvin Tesla näkyy olevan vm. 2014 Tesla Model S 85 kwh akulla liki 340 tkm ajettuna, pyynti lähes 24 k€. Samanvuotisista esim. halvin Volvo S80 on liki 400 tkm mittaritauluun kerännyt yksilö runsaan 8 k€ hintapyynnillä. Volvo lienee ollut alkujaan 60-70 kiloeuron auto ja Tesla jonkin verran päälle 100 k€ auto. Nähdään, että Tesla on prosentuaalisesti menettänyt arvoaan vähemmän kuin ko. Volvo. (Toiseksi halvin samanvuotinen S80 on myynnissä vajaan 12 k€ pyynnillä vajaa 300 tkm ajettuna.)

Euromääräisesti sähköautot ovat tietenkin menettäneet arvoaan kymmeniä tuhansia euroja enemmän kuin polttomoottoriautot. Vastaavasti menovettä lienee palanut polttomoottoriverrokeilla useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä, joten autojen kokonaiskustannukset lienevät yllättävän lähekkäin. Ja nythän tuollaisten sähköautojen hinnat ovat laskeneet, samaan aikaan kun vastaavien polttomoottoriautojen hinnat ovat nousseet. Ei tarvitse ainakaan ensimmäisen ja tuskin toisenkaan omistajan paljoa huolehtia arvonalenemasta. Arvonalenema ja jäännösarvo jää auton viimeisen omistajan, pommimiehen/-naisen, ongelmaksi.

 
Normaalilla 10%/a alenemalla 60 k€ auton arvo on vähän alle 40k€ neljässä vuodessa. 7 vuoden pätkä 5% korolla menee taas siihen esson baari tasoon, jota tässä olet viljellyt. Hinnathan ovat juuri palanneet alkutasoon, koska kukaan ei tuollaisia lainoja ota.
En tiedä mistä vedät perusteet tuolle 10% arvonalenemalle, kun se on de facto ollut koronavääristymää lukuunottamatta ekana vuonna lähempänä 20%, jonka jälkeen 10%., vaikka laskettaisiin se jo pudotetuista hinnoista. Otan nyt vaikka esimerkiksi oman autoni, joka Model 3LR musta.
Hinta uutena kuluineen tällä hetkellä 53890€. Liikkeet pyytävät noista vuoden vanhoina tällä hetkellä n. 43-44 kaksilla renkailla ja mahd. jopa vähän paremmalla varustelutasolla. Voisin saada omastani ehkä n. 38-40 riippuen mihin vaihtaa yms. Eli pudotusta n. 20%. 2021 saa jo alle 40k (-10%), 2020 36k (-10%), 2019 33k (-10%).. Arvaan, että vaihtoarvo tuollaiselle 2019 mallille on liikkeessä jo ihan reilusti alle 30k.. Pyöreästi hinnasta olisi sulanut nykyiseen uuden hintaan peilatessa noin puolet. Optimitilanteessa vähän vähemmän.

Nyt jos katsotaan Teslan tarjoamia rahoitusesimerkkejä ko. autolle:
60kk käsiraha 5389, jämäri 23173 ja 60 x 603€. Todellinen vuosikorko 5,78% ja lopullinen hinta 64723€
72kk käsiraha 5389, jämäri 18862 ja 72 x 581€. Todellinen vuosikorko 5,78% ja lopullinen hinta 66117€
84kk käsiraha 5389, jämäri 16617 ja 84 x 548€. Todellinen vuosikorko 5,79% ja lopullinen hinta 67591€

Jokaisessa skenaariossa velkaa tulee olemaan neljän vuoden omistamisen jälkeen enemmän jäljellä kun auton sen hetkinen hinta jollei satu löytämään todella pälliä ostajaa. On itsepetosta tai mihinkään faktaan perustumatonta hallusinaatiota väittää mitään muuta.
Lisäksi sulla on aika kova usko ihmiskuntaan, jos kuvittelet ettei tuonkaltaisiin rahoituksiin tartuta. Mä väitän, että Tesloja on myyty noilla ehdoilla kuin leipää. Tänäänkin useampia kappaleita.
Ja Itseasiassa nämä on pitäneet aika hyvinkin arvonsa tähän mennessä suhteessa tämän hetkiseen hintaan uutena. Nähdäkseni esim ID:n kanssa on kyyti ollut vielä kylmempää, joskin nuo tällä hetkellä 3-4v vanhat Teslat maksoivat huomattavasti enemmän kuin tuon 53890€. Odotan, että hinnat tulevat putoamaan voimakkaammin jatkossa, sillä esim. 33k maksaminen takuuttomasta - ja pahimmassa tapauksessa akkutakuuttomastakin - käytetystä sähköautosta, on enemmän tai vähemmän venäläistä rulettia, jollei sitten ole taskun pohjalla 15-kiloa varattuna mahdollisiin remppoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Arvonalenema on aina miehekäs, jos ostaa uuden auton ja holdaa sitä kymmenen vuotta. Ei siitä pääse mihinkään.

Esimerkin vuoksi Nettiautosta kaivettuna, halvin Leaf on vm. 2012 ja yli 150 tkm ajettu, hintapyyntö yhä liki 7k€. Uutena Leaf on tuolloin maksanut n. 41 k€. Jos vertaa polttomoottoriautoon, niin halvin samanvuotinen Nissan Micra on myynnissä liki 3,7 k€ pyynnillä 177 tkm ajettuna. Uutena Micra on ollut 17 k€ auto. Prosentuaalisesti polttomoottori on pärjännyt vain vähän paremmin arvonaleneman suhteen, ja huomionarvoista on, että Leaf on ollut sähköautona huonoimmasta päästä arvonsäilyttäjiä.

Isompiakkuisista esim. halvin Tesla näkyy olevan vm. 2014 Tesla Model S 85 kwh akulla liki 340 tkm ajettuna, pyynti lähes 24 k€. Samanvuotisista esim. halvin Volvo S80 on liki 400 tkm mittaritauluun kerännyt yksilö runsaan 8 k€ hintapyynnillä. Volvo lienee ollut alkujaan 60-70 kiloeuron auto ja Tesla jonkin verran päälle 100 k€ auto. Nähdään, että Tesla on prosentuaalisesti menettänyt arvoaan vähemmän kuin ko. Volvo. (Toiseksi halvin samanvuotinen S80 on myynnissä vajaan 12 k€ pyynnillä vajaa 300 tkm ajettuna.)

Euromääräisesti sähköautot ovat tietenkin menettäneet arvoaan kymmeniä tuhansia euroja enemmän kuin polttomoottoriautot. Vastaavasti menovettä lienee palanut polttomoottoriverrokeilla useiden kymmenien tuhansien eurojen edestä, joten autojen kokonaiskustannukset lienevät yllättävän lähekkäin. Ja nythän tuollaisten sähköautojen hinnat ovat laskeneet, samaan aikaan kun vastaavien polttomoottoriautojen hinnat ovat nousseet. Ei tarvitse ainakaan ensimmäisen ja tuskin toisenkaan omistajan paljoa huolehtia arvonalenemasta. Arvonalenema ja jäännösarvo jää auton viimeisen omistajan, pommimiehen/-naisen, ongelmaksi.



Heitetääs tämmönen vielä sekaan.

 
Odotan, että hinnat tulevat putoamaan voimakkaammin jatkossa, sillä esim. 33k maksaminen takuuttomasta, ja pahimmassa tapauksessa akkutakuuttomastakin käytetystä sähköautosta, on enemmän tai vähemmän venäläistä rulettia. Jollei sitten ole taskun pohjalla 15-kiloa varattuna mahdollisiin remppoihin.

Yleensä auton arvonalenema on kyllä suurinta heti ensimmäisinä vuosina ja sitten se tahti hiljalleen hidastuu siitä.

Ja jos seuraavan ostajan riskiä miettii, niin oletko sitä mieltä, että 33k takuuttoman polttomoottoriauton osto ei olisi venäläistä rulettia? Iso Audi öljysyöpöllä moottorilla ja mekatroniikkavikaisella DSG:llä, niin äkkiä palaa se 15 kiloa remontointiin. Kyllä niitä kyyneleitä vierii siellä huollon marmoritiskillä asiakkaan auton käyttövoimasta riippumatta...
 
En tiedä mistä vedät perusteet tuolle 10% arvonalenemalle, kun se on de facto ollut koronavääristymää lukuunottamatta lähempänä 20%, jonka jälkeen 10%., vaikka laskettaisiin se jo pudotetuista hinnoista.
Ihan autoalan tukimuksista. Sä mitä ilmeisimmin vedät stetsonista?
 
Unohdit aluvanteet. Mallien hintaero oli niin pieni ja täydet varustepaketit yht. joku 500€, joten hankala oli perustella muuta kuin täysin varusteltua plussaa ostavansa. Valtava enemmistö tuntuu olevan plussaa täysin speksein. 16” on parempi ajaa kuin 14”. Kun myin omani tänä vuonna ja seurasin hintoja, niin ei-plussat roikkui ja roikkui. Kauppias vähintään tekee ostaessaan tuosta ison numeron. 16,5 k€ pyynneillä hyvitystarjoukset lähtevät todennäköisesti 13 k€ kohdilta. Plussalle.
Totta, 16"-alut painavat enemmän kuin 14"-peltivanteet, eli sekin kasvattaa Plussan tosielämän kulutusta.

Millä siis itse perustelit 1 083,30 euron lisähinnan (Plussa paketeilla vs. non-Plus paketeilla)? Arvostatko aluvanteiden ulkonäköä, vaikka kulutus ja range vähän kärsisi niistä?

Itselleni ainoat hyödyt olisivat olleet nahkaratti ja takakajarit, mistä reilu tonni on liikaa pikkuauton hinnassa - etenkin kun kulutus ja rengaskulut samalla kasvavat ja renkaat sopivat meikäläistä paremmille teille.

Autoa pidetään niin pitkään, että oleellisempaa on sen sopivuus omaan käyttöön, eikä se mitä autokauppias mallinimestä vinkuu. ;)
 
Heitetääs tämmönen vielä sekaan.


Nää on näitä samoja ihmisiä, jotka ottavat isoimman moottorin ja kaikki lisävarusteet, ja sitten itkevät seuraavassa vaihdossa, kun autokauppias tarjoaa hyvityksen mallisarjan hinnat alkaen -version mukaan. Ei varmaan ollut elämän ensimmäinen autokauppa ja kyllä se on hyvin tiedossa, että lisävarusteet on jo maksettu, joten ei niistä enää tarvitse hyvittää.
 
Totta, 16"-alut painavat enemmän kuin 14"-peltivanteet, eli sekin kasvattaa Plussan tosielämän kulutusta.

Millä siis itse perustelit 1 083,30 euron lisähinnan (Plussa paketeilla vs. non-Plus paketeilla)? Arvostatko aluvanteiden ulkonäköä, vaikka kulutus ja range vähän kärsisi niistä?

Itselleni ainoat hyödyt olisivat olleet nahkaratti ja takakajarit, mistä reilu tonni on liikaa pikkuauton hinnassa - etenkin kun kulutus ja rengaskulut samalla kasvavat ja renkaat sopivat meikäläistä paremmille teille.

Autoa pidetään niin pitkään, että oleellisempaa on sen sopivuus omaan käyttöön, eikä se mitä autokauppias mallinimestä vinkuu. ;)
Alurenkaat järkevällä lookilla, tummennukset, kajarit, nahkat, päivävalot led,.. Kyllä tuossa sai ihan tarpeeksi ominaisuuksia hintaerolla. Jopa yllättävän paljon.

e: Jokainen toki ostaa minkä parhaaksi näkee, mutta Miin tapauksessa se sweetspot oli ”kaikki” malli ellei nyt todella tarkan euron perässä ollut.
 
Viimeksi muokattu:
Ja jos seuraavan ostajan riskiä miettii, niin oletko sitä mieltä, että 33k takuuttoman polttomoottoriauton osto ei olisi venäläistä rulettia? Iso Audi öljysyöpöllä moottorilla ja mekatroniikkavikaisella DSG:llä, niin äkkiä palaa se 15 kiloa remontointiin. Kyllä niitä kyyneleitä vierii siellä huollon marmoritiskillä asiakkaan auton käyttövoimasta riippumatta...

Ei samoissa määrin. Kuten jo aiemminkin puhuttu, niin nille on olemassa aika kehittyneet huoltopalvelut, varaosamarkkinat yms. Toki jos ostat 100k uutena maksaneen auton 30k, niin voipi olla kallista varaosaa hyllyllä kun tarve tulee, mutta tämmöisen ID:m, Teslan (pl. X, S), Kian yms. ostajakunta on sitä kansaa, joka ajaa japanilaisella tai VW:llä.. Niihin ei oikein tota VW:tä lukuunottamatta mitään kallista korjattavaa tahdo löytyä.
 
Ongelma niissä tutkimuksissa on se, että ne perustuvat pääosin sinne polttismarkkinaan, jonka maturiteetti on jotain ihan muuta kuin sähköautomarkkinan.
Sun yhden auto perstuntumako sitten on parempi? Samat mekanismit näissä toimii voimanlähteestä riippumatta. Murrosvaihe korkeintasn toimii konservatiiviseen suuntaan, kun kysyntää on vaihtoautoja enemmän.
 
Eli edelleen tuijotat kuplan huippua :asif:
Edellisessä viestissäsi kerroit samojen mekanisimien toimivan koko markkinaan, mutta tässä se ei päde koska kuplan huippu.. Olen hämmentynyt. Voit toki vertailla tuota hintakehitystä myös itse vaikkapa Nettiautoa lukemalla ja laskemalla niitä alenemia verrattuna nykyhintoihin. Voit myös tsekata niitä Teslalta naappaamiani rahoitusesimerkkejä ja ynnäillä kuinka Esson baarissa olinkaan väittäessäni, että näistä jää 4v omistamisen jälkeen velkaa käteen myydessä, mikäli auto on ostettu tämänhetkisillä rahoitusesimerkeillä, jotka eittämättä perustuvat olettamaan pienemmästä arvonalenemasta vs. todellisuus kuten sinunkin juttusi.
Tai ehkä me ollaan vieläkin kuplassa, joka tietää lisää hinnanalennuksia ja turskaa early adoptereille.
 
Ei samoissa määrin. Kuten jo aiemminkin puhuttu, niin nille on olemassa aika kehittyneet huoltopalvelut, varaosamarkkinat yms. Toki jos ostat 100k uutena maksaneen auton 30k, niin voipi olla kallista varaosaa hyllyllä kun tarve tulee, mutta tämmöisen ID:m, Teslan (pl. X, S), Kian yms. ostajakunta on sitä kansaa, joka ajaa japanilaisella tai VW:llä.. Niihin ei oikein tota VW:tä lukuunottamatta mitään kallista korjattavaa tahdo löytyä.

Sähköautojen huollossa on epäilemättä vielä kehittymättömyyttä. Toisaalta tämä ongelma ratkennee ajanoloon, kun useampi paikka hankkii tarvittavat vehkeet ja tietotaidon sähköautojen yleistyessä. Lisäksi sähköautojen tekniikka on periaatteessa yksinkertaisempaa ja fataalit käyttäjävirheet ovat vähemmän todennäköisiä (esim. vajaalla moottoriöljyllä ajelu tai vaihteiston rääkkäys).

Polttomoottoriautoista sen sijaan löytyy yhtä sun toista ongelmakohtaa nykypäivänä. En tiedä, onko olemassa yhtäkään luotettavaa ja kestävää downsizing-moottoria? Fordilla liukenee jakohihna öljyn sekaan, VAG:lla juopotellaan öljyä eikä ranskalaisetkaan käsittääkseni saa puhtaita papereita. Tai jos ei mikään muu hajoa, niin vähintään turbo pamahtaa. Start-stop-järjestelmät ja 30 tkm öljynvaihtovälit eivät ainakaan ongelmaa helpota. Dieselmoottorin parina tulee vielä kaikki kivat päästönhallintajärjestelmät DPF:ineen ja EGR-venttiileineen, unohtamatta toki urearuiskutusta.

Sama juttu kaksoiskytkinvaihteistoissa, jollaista käsittääkseni mikään valmistaja ei ole onnistunut valmistamaan pomminvarmaksi - milloin kytkinlevyt kuluu loppuun, milloin mekatroniikka pettää. Automatiikka vatkaa kaupunkiajossa vaihteita kuin hullu mulkkua ja siihen sitten jarrupoljinta vasten ryömittämistä tms. käyttäjävirhettä päälle, niin toisella omistajalla on kivaa takuun päätyttyä. Toki jos vaihtaa öljyjä, ajaa sport-moodissa ja opettelee ajamaan oikein, niin sitten sekin voi kestää paremmin.

Mutta käytetyn ostaja ei voi tietää, miten edellinen omistaja on kohdellut autoa. Huoltokirjastakaan ei ole apua, jos se on olemassa ainoastaan sähköisenä ja "tietosuojasyistä" myyjäliike ei printtaa sitä paperille, vaan ainoastaan vakuuttelee kaiken olevan kunnossa.
 
@lindhmik @Kvarkki

Tähän arvonalenemakeskusteluun kun kerran brittitutkimusta jo linkattiin, niin Auto Express -julkaisu samasta maasta arvioi tyypillisesti koeajamiensa autojen jäännösarvot. Esim. ID4:lle ennustavat seuraavaa:

Depreciation
Residual values for the ID.4 are fairly strong, with our expert data suggesting that owners should see an average of 59 per cent of their car's original value retained over a typical three-year/36,000-mile ownership period. The entry-level 146bhp Life Edition and 168bhp Life Edition models achieve the best figures of the entire range, keeping up to 62 per cent of their original price.

 
Sähköautojen huollossa on epäilemättä vielä kehittymättömyyttä. Toisaalta tämä ongelma ratkennee ajanoloon, kun useampi paikka hankkii tarvittavat vehkeet ja tietotaidon sähköautojen yleistyessä. Lisäksi sähköautojen tekniikka on periaatteessa yksinkertaisempaa ja fataalit käyttäjävirheet ovat vähemmän todennäköisiä (esim. vajaalla moottoriöljyllä ajelu tai vaihteiston rääkkäys).

Polttomoottoriautoista sen sijaan löytyy yhtä sun toista ongelmakohtaa nykypäivänä. En tiedä, onko olemassa yhtäkään luotettavaa ja kestävää downsizing-moottoria? Fordilla liukenee jakohihna öljyn sekaan, VAG:lla juopotellaan öljyä eikä ranskalaisetkaan käsittääkseni saa puhtaita papereita. Tai jos ei mikään muu hajoa, niin vähintään turbo pamahtaa. Start-stop-järjestelmät ja 30 tkm öljynvaihtovälit eivät ainakaan ongelmaa helpota. Dieselmoottorin parina tulee vielä kaikki kivat päästönhallintajärjestelmät DPF:ineen ja EGR-venttiileineen, unohtamatta toki urearuiskutusta.

Sama juttu kaksoiskytkinvaihteistoissa, jollaista käsittääkseni mikään valmistaja ei ole onnistunut valmistamaan pomminvarmaksi - milloin kytkinlevyt kuluu loppuun, milloin mekatroniikka pettää. Automatiikka vatkaa kaupunkiajossa vaihteita kuin hullu mulkkua ja siihen sitten jarrupoljinta vasten ryömittämistä tms. käyttäjävirhettä päälle, niin toisella omistajalla on kivaa takuun päätyttyä. Toki jos vaihtaa öljyjä, ajaa sport-moodissa ja opettelee ajamaan oikein, niin sitten sekin voi kestää paremmin.

Mutta käytetyn ostaja ei voi tietää, miten edellinen omistaja on kohdellut autoa. Huoltokirjastakaan ei ole apua, jos se on olemassa ainoastaan sähköisenä ja "tietosuojasyistä" myyjäliike ei printtaa sitä paperille, vaan ainoastaan vakuuttelee kaiken olevan kunnossa.
Jees. Ei mulla noihin sen kummempia vastaväitteitä ole. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Oikeastaan koko keskustelun pointti oli se, että sähköautojen hintakehitystä yms. seuratessa ei pitäisi liikaa tuijottaa poltismaailmaan, joka on jo kuitenkin erittäin vakiintunut. EV -puolella tapahtuu kehitystä koko ajan ja samaan aikaan markkinalle tunkee uusia pelureita joka puolelta. Nämä hinnanalennukset etc. ovat tietenkin yksi selkeä seuraus siitä. Käynnissä on samaan aikaan kilpavarustelu sekä tuotantokustannusten alas painamisen ja markkinaosuuksien rohmuamisen osalta, kuin myös teknisten asioiden kehityksen osalta ml. esim. se akkuteknologia. Samaan aikaan pitäisi muodostua jonkinlainen jälkimarkkina, huollot, varaosat yms.
Uskon, että hinnottelu tulee sekä uusien, että käytettyjen osalta olemaan hyvinkin eläväistä sorttia seuraavan 5-10v eikä välttämättä tule menemään ihan samoilla raiteilla kuin autokaupassa on tähän mennessä totuttu sen menevän.
 
En tiedä mistä vedät perusteet tuolle 10% arvonalenemalle, kun se on de facto ollut koronavääristymää lukuunottamatta ekana vuonna lähempänä 20%, jonka jälkeen 10%., vaikka laskettaisiin se jo pudotetuista hinnoista. Otan nyt vaikka esimerkiksi oman autoni, joka Model 3LR musta.
Hinta uutena kuluineen tällä hetkellä 53890€. Liikkeet pyytävät noista vuoden vanhoina tällä hetkellä n. 43-44 kaksilla renkailla ja mahd. jopa vähän paremmalla varustelutasolla. Voisin saada omastani ehkä n. 38-40 riippuen mihin vaihtaa yms. Eli pudotusta n. 20%. 2021 saa jo alle 40k (-10%), 2020 36k (-10%), 2019 33k (-10%).. Arvaan, että vaihtoarvo tuollaiselle 2019 mallille on liikkeessä jo ihan reilusti alle 30k.. Pyöreästi hinnasta olisi sulanut nykyiseen uuden hintaan peilatessa noin puolet. Optimitilanteessa vähän vähemmän.

Nyt jos katsotaan Teslan tarjoamia rahoitusesimerkkejä ko. autolle:
60kk käsiraha 5389, jämäri 23173 ja 60 x 603€. Todellinen vuosikorko 5,78% ja lopullinen hinta 64723€
72kk käsiraha 5389, jämäri 18862 ja 72 x 581€. Todellinen vuosikorko 5,78% ja lopullinen hinta 66117€
84kk käsiraha 5389, jämäri 16617 ja 84 x 548€. Todellinen vuosikorko 5,79% ja lopullinen hinta 67591€

Jokaisessa skenaariossa velkaa tulee olemaan neljän vuoden omistamisen jälkeen enemmän jäljellä kun auton sen hetkinen hinta jollei satu löytämään todella pälliä ostajaa. On itsepetosta tai mihinkään faktaan perustumatonta hallusinaatiota väittää mitään muuta.
Lisäksi sulla on aika kova usko ihmiskuntaan, jos kuvittelet ettei tuonkaltaisiin rahoituksiin tartuta. Mä väitän, että Tesloja on myyty noilla ehdoilla kuin leipää. Tänäänkin useampia kappaleita.

Jos nyt katsotaan Model 3:a niin ensimmäisethän tulivat Suomeen 2019 alkupuolella eli täyttävät kohta 5 vuotta. LR taisi maksaa 60k€ ja perf 70k€. Nettiauton halvimmat pyynnit ovat n. 28k€ eli siihen peilaten esim. tuon 60kk:n jämäri on aika lähellä sitä, mitä liike voisi hyvittää autosta. Tokihan osa näistä rahoituksista voi olla vedetty aika tiukille tuon suhteen ja tulee tilanteita, että auton arvo ei riitä jämärin maksamiseen, mutta todennäköisemmin kuitenkin puhutaan yksittäisistä tuhansista eikä kymppitonnin erosta jämärin ja auton arvon välillä.
 
Ja jos seuraavan ostajan riskiä miettii, niin oletko sitä mieltä, että 33k takuuttoman polttomoottoriauton osto ei olisi venäläistä rulettia? Iso Audi öljysyöpöllä moottorilla ja mekatroniikkavikaisella DSG:llä, niin äkkiä palaa se 15 kiloa remontointiin. Kyllä niitä kyyneleitä vierii siellä huollon marmoritiskillä asiakkaan auton käyttövoimasta riippumatta...
Mikä se pakottaa Rinta-Joupin pahimman pommin ostamaan ?

Vitsi vitsinä, mutta joskus neuvottelin ko firman kanssa moottoripyörän lauettua, niin myyjä kertoi noista vag/dsg vehkeistä, että heille jokapäiväinen riesa.

nyt 14v takana ihan premium-miesten mielestä paskamerkillä parilla eri yksilöllä ja kertaakaan ei ole tarvinnut viedä korjattavaksi.
 
Jos nyt katsotaan Model 3:a niin ensimmäisethän tulivat Suomeen 2019 alkupuolella eli täyttävät kohta 5 vuotta. LR taisi maksaa 60k€ ja perf 70k€. Nettiauton halvimmat pyynnit ovat n. 28k€ eli siihen peilaten esim. tuon 60kk:n jämäri on aika lähellä sitä, mitä liike voisi hyvittää autosta. Tokihan osa näistä rahoituksista voi olla vedetty aika tiukille tuon suhteen ja tulee tilanteita, että auton arvo ei riitä jämärin maksamiseen, mutta todennäköisemmin kuitenkin puhutaan yksittäisistä tuhansista eikä kymppitonnin erosta jämärin ja auton arvon välillä.


Edit. Nevermind. Ynnäilin jäljelläolevien erien määrän päin sitä itseään :)
 
Viimeksi muokattu:
mobile.dessa halvimmat 3:t lähtee jo alle 22k pyynneillä, aika raju pudotus ollut ja se kertoo mihin Suomenkin hintataso on menossa. Toki taisi olla niin että noissa 2019 malleissa tulee pienet verot päälle.
 
Alurenkaat järkevällä lookilla, tummennukset, kajarit, nahkat, päivävalot led,.. Kyllä tuossa sai ihan tarpeeksi ominaisuuksia hintaerolla. Jopa yllättävän paljon.

e: Jokainen toki ostaa minkä parhaaksi näkee, mutta Miin tapauksessa se sweetspot oli ”kaikki” malli ellei nyt todella tarkan euron perässä ollut.
Ok, eli nahkaratin ja kaiutinten lisäksi olet enemmän lookin perään, mitä alut ja lasien tummennus tuovat.

Itse taas arvostan enemmän mukavaa (vetelemättömyys, kuopat, saumat, kanttarit, terävät hidasteet, rengasmelu, korkeaprofiilisen lievempi värinä karkealla pinnalla) rengaskokoa. Samoin kuin sähköautossa oleellista kulutusta ja rangea, mitä leveämmät ja raskaammat pyörät tuhoavat. Lisäksi säästyi rahaa ostaessa 1 083,30 €, ja myöhemmin lisää säästöä rengaskaupassa, kun voi ostaa edullista 14"-kokoa. Mii Electric on yllättävän tunnokas ja nopea mutkatiellä ja risteyksissä, kunhan puhutaan 14"-kesärenkaista, eikä 14"-talvirenkaista, joiden joustava runkorakenne tekee äkkinäisistä suunnanmuutoksista epämääräisen löllyviä.

Tuo led-päivävalot ei pidä paikkaansa, sillä non-plussassakin on sellaiset.

Aiemmin sanoin, etten maksaisi käytetystä plussasta yhtään normia enempää, jos molemmissa on vakkari ruksittu. Sama pätee uusiinkin, eli olisin valinnut non-plussan, vaikka Plus maksaisi saman verran. Ei nimittäin yhtään huvita alkaa uudesta autosta myymään 16"-aluja pois ja toivoa saavansa uudet 14" samalla rahalla ja vähän voittoakin kylkeen, jotta vaivannäössä olisi järkeä. No ehkä myyjä olisi voinut vaihtaa ilman lisämaksua 14", joten voisin maksaa Plussasta nahkaratin ja kaiutinten verran enemmän, eli sanotaan 300-400 € enintään, muttei 1 083,30 € millään.

Auriksenkin ostin 16"-Activen kaikilla kolmella varustepaketilla 17"-Premiumin sijaan. Näin sain mukavamman ja edullisemman rengaskoon, päästöt 83 g vs. 91 g (=vuotuinen vero pienempi), ja säästin ainakin tonnin.

Ymmärrän hyvin, että ulkonäköä arvostava päätyy Plussaan. Yritä sinäkin ymmärtää, että jonkun mielestä Suomessa reilu ilmatila renkaassa toimii paremmin, eikä yli tonnin säästö ole ihan mitätön juttu reilusti alle 20k autossa.
 

Liitteet

  • Screenshot_2023-12-19-19-36-30-37_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-12-19-19-36-30-37_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    93,5 KB · Luettu: 24
  • Screenshot_2023-12-19-19-37-32-99_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Screenshot_2023-12-19-19-37-32-99_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    67,1 KB · Luettu: 22
mobile.dessa halvimmat 3:t lähtee jo alle 22k pyynneillä, aika raju pudotus ollut ja se kertoo mihin Suomenkin hintataso on menossa. Toki taisi olla niin että noissa 2019 malleissa tulee pienet verot päälle.
Noista toki osa SR+ -malleja, jotka olivat uutena halvempia (en nyt muista hintaa), mutta LR:tkin ovat halvempia kuin meillä. Jos matkamittarissa on neljännesmiljoona niin tuota arvonalenemaa on toki ihan hyvä miettiä myös per kilometri eikä vain per vuosi.
 
Jees. Ei mulla noihin sen kummempia vastaväitteitä ole. Molemmissa on hyvät ja huonot puolensa. Oikeastaan koko keskustelun pointti oli se, että sähköautojen hintakehitystä yms. seuratessa ei pitäisi liikaa tuijottaa poltismaailmaan, joka on jo kuitenkin erittäin vakiintunut. EV -puolella tapahtuu kehitystä koko ajan ja samaan aikaan markkinalle tunkee uusia pelureita joka puolelta. Nämä hinnanalennukset etc. ovat tietenkin yksi selkeä seuraus siitä. Käynnissä on samaan aikaan kilpavarustelu sekä tuotantokustannusten alas painamisen, että markkinaosuuksien rohmuamisen osalta, kuin myös teknisten asioiden kehityksen osalta ml. esim. se akkuteknologia. Samaan aikaan pitäisi muodostua jonkinlainen jälkimarkkina, huollot, varaosat yms.
Uskon, että hinnottelu tulee sekä uusien, että käytettyjen osalta olemaan hyvinkin eläväistä sorttia seuraavan 5-10v eikä välttämättä tule menemään ihan samoilla raiteilla kuin autokaupassa on tähän mennessä totuttu sen menevän.

Auton jäännösarvon ennustamiseen on ainoastaan huonoja ja huonompia menetelmiä. Sähköautojen arvonromahduksen povaamiselle ei kuitenkaan ole mitään syytä, pl. MG tms. kiinalaismerkki, jonka Euroopan valloitus voi osoittautua yhtä "menestyksekkääksi" kuin Erikoisoperaatio.

Sitten jos palataan näihin Tesloihin ja Voltswageneihin, niin...

Sähköautojen kestävyyteen liittyen ei ole mitään todistettuja, merkittäviä puutteita. Akkujen kierrätysarvo on myös polttiksen romumetallia suurempi, mikä kompensoi sitä, että auton elinkaari voi jäädä keskimääräistä polttomoottoriautoa lyhyemmäksi. Toistakymmentä vuotta se odotettavissa oleva elinkaari on joka tapauksessa, noin lähtökohtaisesti, ja siinä vaiheessa polttiksenkin arvo mitataan yleensä neljässä numerossa.

Nykyiset sähköautot syrjäyttävän uuden teknologian nopea esiinmarssi näyttää myös äärimmäisen epätodennäköiseltä. Vaikka jotakin paljon haluttavampaa kehitettäisiin, tunnetut valmistusmenetelmät ja tunnettu valmistuskapasiteetti ei yksinkertaisesti mahdollista kaikkien tai edes huomattavan automäärän vaihtamista uuden teknologian autoihin lyhyessä ajassa, vaan siirtymästä muodostuu väkisinkin pitkä. Todennäköisesti kehitys on muutenkin asteittaista samaan tapaan kuin polttomoottoriautoissakin.

Merkittävin riski liittynee valmistuskustannusten alenemiseen ja uusien sähköautojen hintojen laskuun. Mutta sähköautojen hintojen lähestyessä jatkuvasti polttomoottoriautojen hintaa tämäkin riski on vähäisempi kuin vielä esim. ennen koronaa. Epäilen, että sähköautoa pystyttäisiin näkyvissä olevassa tulevaisuudessa valmistamaan ainakaan merkittävästi edullisemmin kuin vastaavaa polttomoottoriautoa. Eli siinä kulkisi jonkinlainen minimitaso, joka määrittelisi myös käytettyjen sähköautojen arvoa. Sekin on tietysti kova pudotus, jos nyt maksaa autosta esim. 40k€ ja vastaava polttis maksaisi 30k€, mutta kolmen vuoden kuluttua samaa sähköautoa myytäisiinkin uutena 30k€:lla. Siinä saattaisi olla auton arvo kolmen vuoden kuluttua vajaa 20 k€, eli arvosta katoaisi kolmessa vuodessa yli puolet. Se on paljon, tavanomaista enemmän, mutta ei nyt ehkä mikään romahdus kuitenkaan. Ei etenkään, jos huomioi auton käyttökuluissa säästyneen rahasumman versus polttomoottoriauto.
 
Yleensä auton arvonalenema on kyllä suurinta heti ensimmäisinä vuosina ja sitten se tahti hiljalleen hidastuu siitä.

Ja jos seuraavan ostajan riskiä miettii, niin oletko sitä mieltä, että 33k takuuttoman polttomoottoriauton osto ei olisi venäläistä rulettia? Iso Audi öljysyöpöllä moottorilla ja mekatroniikkavikaisella DSG:llä, niin äkkiä palaa se 15 kiloa remontointiin. Kyllä niitä kyyneleitä vierii siellä huollon marmoritiskillä asiakkaan auton käyttövoimasta riippumatta...
Toki alkujaan kalliin premium polttomoottoriauton huolto on kallista, mutta uutena halvan polttomoottoriauton korjaus on halpaa. Sähköautoissa taas akku ongelma on takuun jälkeen kallis vaikka auto olisi kuinka karvalakki peli muuten. Toki porschen akku on porschen hinnoissa, mutta myös toyotan akku on kallis.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 496
Viestejä
4 509 339
Jäsenet
74 407
Uusin jäsen
Koma7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom