Yleistä keskustelua sähköautoista

Saihan jo 2021 esim. 52kWh akulla ja 398km WLTP-toimintamatkalla varustettua Renault Zoe:a 29 k€:lla (jonka minä silloin ostinkin)
Joo ja esim. itse 2021 kesäkuussa ostin 52 kWh akkuisen ID4:n hintaan 37 k€. Ei mikään ihme, että volkkari lopetti tämän mallin valmistamisen, koska se oli mielestäni siihen aikaan ja pitkään sen jälkeenkin hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaita ostoksia.

Auton arvosta on nyt kadonnut noin 5 k€, mikä tarkoittaa varsin maltillista 5 %/vuosi arvonalenemaa. Eli hyvin ovat sähkikset toistaiseksi säilyttäneet arvonsa. Vasta MG4:n ja muiden kiinalaisten tulo on alkanut vaikuttaa kunnolla arvonalenemaan.

Veikkaan että käytettyjen arvonalenemat pysyvät jatkossakin melko maltillisina, koska tuo 30 k€ on isoille massoille tietynlainen sweet point. Kysynnän ja tarjonnan lait kannattelevat käytettyjen hintaa kun aletaan mennä tuon 30 k€ tienoille ja sen alle, sähkisten kysyntä on kuitenkin siinä hintaluokassa sen verran kovaa.
 
Pösökin taisi joku aikaa sitten oppia <30 k€ autojen kysynnästä jotain :kahvi: Tuo hintaraja on varmaan polttiksia ylempänä, kun kulusäästöillä saa katettua lisähinnan.
 
Joo ja esim. itse 2021 kesäkuussa ostin 52 kWh akkuisen ID4:n hintaan 37 k€. Ei mikään ihme, että volkkari lopetti tämän mallin valmistamisen, koska se oli mielestäni siihen aikaan ja pitkään sen jälkeenkin hinta-laatusuhteeltaan yksi parhaita ostoksia.

Auton arvosta on nyt kadonnut noin 5 k€, mikä tarkoittaa varsin maltillista 5 %/vuosi arvonalenemaa. Eli hyvin ovat sähkikset toistaiseksi säilyttäneet arvonsa. Vasta MG4:n ja muiden kiinalaisten tulo on alkanut vaikuttaa kunnolla arvonalenemaan.

Veikkaan että käytettyjen arvonalenemat pysyvät jatkossakin melko maltillisina, koska tuo 30 k€ on isoille massoille tietynlainen sweet point. Kysynnän ja tarjonnan lait kannattelevat käytettyjen hintaa kun aletaan mennä tuon 30 k€ tienoille ja sen alle, sähkisten kysyntä on kuitenkin siinä hintaluokassa sen verran kovaa.

Tuo pieniakkuinen ja köyhempivarusteinen ID4 on tosiaan säilyttänyt arvonsa hämmästyttävän hyvin. Mutta kai se sitten sopii jalkapalloäitien kauppakassiksi eikä isommalle akulle ole tilausta siinä käytössä?
 
Jos nyt viimeinkin tulisi sähkäri hankittua, auto kannattaisi varmaan vielä kuntotarkastaa ennen lopullista kauppakirjan allekirjoittamista? Onnistuisi varmaan niin, että koeajopäivänä hurauttaa ensimmäiseksi katsastusasemalle? Miten olette toimineet näissä? Erityisesti tietysti haluaisin varmistaa, että akkukotelo / auton pohja ovat virheettömässä kunnossa.

edit. Renault Megane e-techiä tässä olen katsellut. Se pitäisi vielä varmistaa, että vetokoukun asennus on mahdollista jälkeenpäin, mutta vetomassaahan on jarrullisena 900 kg.
 
Tuo pieniakkuinen ja köyhempivarusteinen ID4 on tosiaan säilyttänyt arvonsa hämmästyttävän hyvin. Mutta kai se sitten sopii jalkapalloäitien kauppakassiksi eikä isommalle akulle ole tilausta siinä käytössä?
Hyvin harva sitä isompaa akkua oikeasti tarvitsee. Tuolla menee kuitenkin tyypilliset työmatkat ja muut päivän ajot läpi vuoden ilman päivän sisäisiä latauksia. Isompi akku toki kiva extra, mutta ei pakko.
 
Joo, sähköautojen ehkä isoin yleinen harhaluulo liittyy siihen, kuinka ison akun tyypillinen autoilija oikeasti tarvitsee.
 
Joo, sähköautojen ehkä isoin yleinen harhaluulo liittyy siihen, kuinka ison akun tyypillinen autoilija oikeasti tarvitsee.
No ei se kyllä mikään harhaluulo ole. Varmaan sitä pärjää vaikka 20kW:n akulla jos niikseen tulee, mutta on se latauspysähtely nyt kokonaisuudessaan sen verran perseestä, että isompi range on aina ja kaikissa tapauksissa parempi kuin pienempi range. Tesla Model 3 LR on esim. ihan ok kesällä, mutta pakkasilla jo vituttaa jos ensimmäistä pysähdystä joutuu virittelemään johonkin reippaan 200km päähän ja sama ralli jatkuu sen jälkeen koko loppumatkan, jos et sitten halua viettää laatuaikaa siinä taukohelvetissä niin pitkää aikaa, että liruttelet akkua täyteen. Ja joo. Kaikki ajot ei ole pitkiä ajoja, mutta kyllä mä kaupungissakin lataan mielummin kerran kahdessa-kolmessa viikossa kun kerran viikossa.
 
No ei se kyllä mikään harhaluulo ole. Varmaan sitä pärjää vaikka 20kW:n akulla jos niikseen tulee, mutta on se latauspysähtely nyt kokonaisuudessaan sen verran perseestä, että isompi range on aina ja kaikissa tapauksissa parempi kuin pienempi range. Tesla Model 3 LR on esim. ihan ok kesällä, mutta pakkasilla jo vituttaa jos ensimmäistä pysähdystä joutuu virittelemään johonkin reippaan 200km päähän ja sama ralli jatkuu sen jälkeen koko loppumatkan, jos et halua viettää laatuaikaa siinä taukohelvetissä niin pitkää aikaa että liruttelet akkua täyteen. Ja joo. Kaikki ajot ei ole pitkiä ajoja, mutta kyllä mä kaupungissakin lataan mielummin kerran kahdessa-kolmessa viikossa kun kerran viikossa.
Niin no, kun ei sulla ilmeisesti ole pihassa lataustolppaa niin sitten se on huonompi juttu, kun latailu jatkuvasti vaan vituttaa. Itse en edes lähtisi sähköautoiluun jos ei olisi kotilatausmahdollisuutta. Se tekee koko autoilun niin vaivattomaksi, mukavaksi ja halvaksi.
 
Puhdasta protektionismia. Innovaatio liikkuu täällä kuin etana kurvissa autopilotin 0.1 versiossa. Autonvalmistajilla on valtava lobbausvoima EUssa.

Höpsis, kyseessä on korkeintaan protektionismia ihmisten turvallisuuden suhteen. Suurin osa kyseisten teknologioiden valmistajista ei pidä tuota ongelmana, ainoastaan Tesla. Niin MobilEye, nVidia kuin muutkin kehittävät edelleen omiansa, eivätkä pidä niitä liikenteessä muita ihmisiä tappavana. Ainoastaan Tesla tekee näin, eikä sillä ole mitään tekemistä EU-säädäntöjen suhteen, vaan ainoastaan järkevästä toiminnasta.

Kyllähän itsestään ajavia autoja on Euroopassakin pyörimässä testissä, mm. Berliinissä taitaa MobilEye testata omiaan. Ainoastaan Tesla ei suostu tekemään samojen määräyksien alla, vaan tahtoisi omalla päätöksellään päättää kenen henki on arvokas ja kenen vain Muskin leikkejä.
 
Niin no, kun ei sulla ilmeisesti ole pihassa lataustolppaa niin sitten se on huonompi juttu, kun latailu jatkuvasti vaan vituttaa. Itse en edes lähtisi sähköautoiluun jos ei olisi kotilatausmahdollisuutta. Se tekee koko autoilun niin vaivattomaksi, mukavaksi ja halvaksi.
Halpaa sen on julkisillakin (20c/kW). Omassa tapauksessani halvempaa kuin himassa jossa maksaisi 27c. Ei se siitä leikkimisestä silti yhtään sen hauskempaa tee, vaikka olisi ilmaista. ja pitkillä matkoilla nuo erot sitten korostuvat. En mä bensa-autoakaan tankkaillut 20:llä kerrallaan, vaan koitin pikemminkin pysyä mahdolllisimman pitkiä aikoja pois niiltä mittareilta.
 
Niin no, kun ei sulla ilmeisesti ole pihassa lataustolppaa niin sitten se on huonompi juttu, kun latailu jatkuvasti vaan vituttaa. Itse en edes lähtisi sähköautoiluun jos ei olisi kotilatausmahdollisuutta. Se tekee koko autoilun niin vaivattomaksi, mukavaksi ja halvaksi.
Parilla sähköautolla akun mitoitus on hyvä olla sellainen, että maks. vuoropäivinä joutuu lataamaan talvella. Ei ole suuri haaste, mutta jotain minkä joutuu huomioimaan. Toki kuormanjako ja kaksi pistettä poistaa ongelman.
 
Halpaa sen on julkisillakin (20c/kW). Omassa tapauksessani halvempaa kuin himassa jossa maksaisi 27c. Ei se siitä leikkimisestä silti yhtään sen hauskempaa tee, vaikka olisi ilmaista. ja pitkillä matkoilla nuo erot sitten korostuvat. En mä bensa-autoakaan tankkaillut 20:llä kerrallaan, vaan koitin pikemminkin pysyä mahdolllisimman pitkiä aikoja pois niiltä mittareilta.
Mut ei se 70-100 kWh kuitenkaan riitä pidemmillä matkoilla… Pitkää matkaa ajavana tasainen kova latausnopeus on muodostunut oleellisimmaksi kriteeriksi. Tällöin auto mukautuu sun tarpeisiin eikä päinvastoin.
 
Mut ei se 70-100 kWh kuitenkaan riitä pidemmillä matkoilla… Pitkää matkaa ajavana tasainen kova latausnopeus on muodostunut oleellisimmaksi kriteeriksi. Tällöin auto mukautuu sun tarpeisiin eikä päinvastoin.
Iso akku + nopea lataus mukautuu mun tarpesiin. Sellainen 400km pitäisi päästä kelillä kun kelillä myös motaria, jonka jälkeen sitten 10-15min latauksilla n 300km pätkiä. Oma autoni kykenee tuohon kesällä, mutta ei talvella. Jokainen laturilla vietetty minuutti on hukkaan heitetty minuutti.
 
Iso akku + nopea lataus mukautuu mun tarpesiin. Sellainen 400km pitäisi päästä kelillä kun kelillä myös mortaria, jonka jälkeen sitten 10-15min latauksilla n 300km pätkiä. Oma autoni kykenee tuohon kesällä, mutta ei talvella. Jokainen laturilla vietetty minuutti on hukkaan heitetty minuutti.
Jaa, minä kyllä yleensä laturitauolla heitän jotain muuta kuin hukkaa. Pitäis vaan parantaa suoritusta, kun kotiinpäin mennessä auto ehtii lyhyen tyhjennyksen aikana ladata liikaa. Kotona auto töpseliin/pois vienee summattunakin vähemmän aikaa kuin bensa-asemalle kurvailu ennen 1000 km välein (diesel).

e:typo
 
Höpsis, kyseessä on korkeintaan protektionismia ihmisten turvallisuuden suhteen. Suurin osa kyseisten teknologioiden valmistajista ei pidä tuota ongelmana, ainoastaan Tesla. Niin MobilEye, nVidia kuin muutkin kehittävät edelleen omiansa, eivätkä pidä niitä liikenteessä muita ihmisiä tappavana. Ainoastaan Tesla tekee näin, eikä sillä ole mitään tekemistä EU-säädäntöjen suhteen, vaan ainoastaan järkevästä toiminnasta.

Kyllähän itsestään ajavia autoja on Euroopassakin pyörimässä testissä, mm. Berliinissä taitaa MobilEye testata omiaan. Ainoastaan Tesla ei suostu tekemään samojen määräyksien alla, vaan tahtoisi omalla päätöksellään päättää kenen henki on arvokas ja kenen vain Muskin leikkejä.
Juuri tälläisten EU byrokraattien takia kaikki innovaatiot tulee muualta kuin euroopasta.
 
Juuri tälläisten EU byrokraattien takia kaikki innovaatiot tulee muualta kuin euroopasta.

No mutta, meillähän on nyt sota Ukrainassa, sehän sitten sopii sun innovaatioihin. Siellä voi tappaa, joten päästään kehittelemään uusia aseita. Vielä kun unohtaisivat ne siviilien suojelut, niin päästäisiin innovoimaan enemmän tappovoimaa.

Mitä muita ihania asioita kannatat?
 
Juuri tälläisten EU byrokraattien takia kaikki innovaatiot tulee muualta kuin euroopasta.
Mobileye ja Nvidia eivät valmista autoja, joten on turha sotkea omenoita appelsiineihin. Strategia on erilainen.

Toisaalta, kukaan ei puhunut itsestään ajavasta autosta vaan autopilotista ja kuljettajaa avustavista järjestelmistä.

On se ihme että juristi brysselissä tietää minkälaiset säännöt tekevät ajoavustimista turvallisen. Esimerkiksi tiellä 26 on kohta jossa EU:n vaatima rajoite tappaa perheen jos ei ole valppaana. 80km/h ja tiukka mutka mäen päällä vaatii enemmän kääntöasteita kuin direktiivi sallii. Miten tuo lisää turvallisuutta. Auto osasi ajaa siitä jokaisella aiemmalla softalla jo muutaman vuoden aiemmin. Sama koskee kaistanvaihtoja: direktiivin asettamat rajoitteet tekevät osaltaan kaistanvaihdoista epävarmoja.

Ymmärrän täysin Teslaa ettei Euroopan softa-forkiin kannata uhrata aikaa. Säännöt muuttuvat kuitenkin ja neuroverkkoa ei kannata opettaa. Hajotkaamme tänne hevoskärryihinmme.

ps. hevosilla FSD toimi....
 
Mobileye ja Nvidia eivät valmista autoja, joten on turha sotkea omenoita appelsiineihin. Strategia on erilainen.

Niin, heille on tärkeää myydä valmistajille ja varmistaa että tuotteet ovat turvallisia. Koska jos ne eivät ole turvallisia, niin loppuu tuotteen myynti. Huomaa tapaus Cruise, jonka liiketoiminta on periaatteessa menossa konkurssiin tämän takia. Ja muut toimijat kärsivät siitä myös.

On se ihme että juristi brysselissä tietää minkälaiset säännöt tekevät ajoavustimista turvallisen.

Byrokraatti Brysselissä tietää sen, kun hänelle sellainen kerrotaan asioista tietävien ihmisten toimesta (sieltähän ne määritelmät tulevat, ei se "byrokraattisi" itse niitä keksi tyhjästä). Kenen luulet sen paremmin tietävän? Joku, joka myy käärmeöljyä?

Ymmärrän täysin Teslaa ettei Euroopan softa-forkiin kannata uhrata aikaa. Säännöt muuttuvat kuitenkin ja neuroverkkoa ei kannata opettaa. Hajotkaamme tänne hevoskärryihinmme.

Teslan neuroverkko ei ole oppinut sääntöjä vielä muutenkaan, joten eipä siitä mitään hyötyä olisi.
 
Hyvin harva sitä isompaa akkua oikeasti tarvitsee. Tuolla menee kuitenkin tyypilliset työmatkat ja muut päivän ajot läpi vuoden ilman päivän sisäisiä latauksia. Isompi akku toki kiva extra, mutta ei pakko.

Joo, varmaan tuo useimmille riittää.

Kuitenkin tilastojen mukaan suomalainen ajaa uudella autolla keskimäärin melkein 20 tkm vuodessa. Jos nuo olisivat yksinomaan työmatkoja ja auton käyttöpäiviä olisi 200 vuodessa, niin se olisi 100 km per päivä. Tai jos kolme-neljäsosaa ajoista olisi työmatkoja ja työpäiviä tuo 200 vuoteen, niin työmatkaa olisi 75 km päivässä.

Jos sitten pyritään säälimään akkua ja pitämään se esim. 20-80% varaustilassa, niin käytettävissä onkin enää 60 prosenttia 52 kWh:sta, eli hieman yli 30 kWh. 150 km tuolla energialla olisi erinomainen saavutus ja jos töistä lähdetään kotiin kylmällä autolla kireämmässä pakkasessa, niin pessimistisempi arvio voisi olla lähempänä 100 kilometriä. Nuokin luvut pienenevät akun ikääntyessä.

Lappiin mennessä voi toki ladata täyteenkin ja pysähtyä pari kertaa ABC:lle kusitauolle. Sen sijaan jos tarkoitus on heittää päiväreissu naapurimaakuntaan eikä kohteessa ole laturia, niin on vähän ikävä pysähtyä paluumatkalla jollekin hengettömälle ABC:lle vetämään munkkikahvit ainoastaan lataamisen takia. Saati sitten jos homma menee istumiseksi tyhjällä K-Marketin parkkipaikalla.
 
Kyllähän sen akun huoletta voi 100% yöllä vetää, kunhan lähtee aamulla sit menemään. Ylivarovaista väärintulkintaa ettei voisi käyttää. 80% täysin överi, 90% ehkä hyvällä tahdolla vois ymmärtää jos ei heti lähde ajamaan. Loppupäässä sitten onkin toinen juttu, voi tulla auton säästöliekin takia vilu. Mut realistisesti tiukoilla keleillä akusta on otettavissa sen minkä tarvitsee työ-kauppa-kassiin keskimäärin. 20 tkm/a on näille reilusti yläkanttiin.
 
Niin, heille on tärkeää myydä valmistajille ja varmistaa että tuotteet ovat turvallisia. Koska jos ne eivät ole turvallisia, niin loppuu tuotteen myynti. Huomaa tapaus Cruise, jonka liiketoiminta on periaatteessa menossa konkurssiin tämän takia. Ja muut toimijat kärsivät siitä myös.
Teslan kasvava myynti todistaa siis ettei väitteesi pidä paikkaansa.
Byrokraatti Brysselissä tietää sen, kun hänelle sellainen kerrotaan asioista tietävien ihmisten toimesta (sieltähän ne määritelmät tulevat, ei se "byrokraattisi" itse niitä keksi tyhjästä). Kenen luulet sen paremmin tietävän? Joku, joka myy käärmeöljyä?

Teslan neuroverkko ei ole oppinut sääntöjä vielä muutenkaan, joten eipä siitä mitään hyötyä olisi.
Erittäin hyvin osaa olla kääntämättä yli brysselin salliman (lobatun) kääntöasteen mutkassa. Todella hyvä turvallisuutta lisäävä feature ohjata kohti vastaantulevaa liikennettä, vain koska direktiivi.
 
Eikös tuo type2 ja ccs2 combo jossain brysselin kabinetissa päätetty yhdessä saksalaisten autonvalmistajien ja eu päättäjien kesken valita EU:n latausstandardiksi. Vaikka NACS olisi yhteensopiva 3vaihelataukseen eiköhän saksalaiset autovalmistajat olisi lobannu type2 ja ccs2 puolesta. Samat hahmot siellä toimii jarrumiehinä että fsd tulo eurooppaan pitkittyisi.

Tää nyt kuulostaa taas siltä että on surffailtu Teslaratin tms foorumeilla kuulemassa kultin kitinää.

Type2 ja CCS2 ovat olleet EU standardeja vuodesta 2014, kauan ennen Teslan nousua tai mitään saksalaisia sähköautoja (i3 taisi olla jo tuolloin), se on ainoa järkevä ratkaisu EU:ssa kuten täällä on jo moneen kertaan kerrottu.

Mitä tulee FSD:n niin Tesla voi hakea level 3 sertifiointia EU:ssa ja USAssa ihan milloin tahansa mutta se ei jostain syystä tätä halua tehdä, on turha vinkua EU:sta jarruttamassa FSD:n tulosta jos Tesla itse ei saa sitä toimivaksi ja on jatkuvassa beta-moodissa.
 
Teslan kasvava myynti todistaa siis ettei väitteesi pidä paikkaansa.

Erittäin hyvin osaa olla kääntämättä yli brysselin salliman (lobatun) kääntöasteen mutkassa. Todella hyvä turvallisuutta lisäävä feature ohjata kohti vastaantulevaa liikennettä, vain koska direktiivi.
Tesla myy koska hype ja halpa hinta. Ihminen ostaa sitä mikä on halpaa.

Sillä ei ole mitään väliä miten se ratti kääntyy jos tuote ei ole edes valmis vaa ostaja testaa ja vielä on valmis siitä maksamaan.
 
FSD ja kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat kaksi eri asiaa. Myös Tesla myy näitä erikseen. Avustaville järjestelmille laitetut rajoitteet direktiivien kautta ovat myös eri asia kuin joku "level 3 sertifiointi" mikä lie. Henkilökohtaisesti FSD ei juuri kiinnosta.

Toinen on pitkän kehityskaaren alkupäässä ja toista käytetään joka päivä.

Juristien "koodaamat" business rulet avustimille eivät kyllä auta. Itse asiassa asymptoottisesti edennyt kehitys jotakuinkin pysähtyi siihen. Ja otti takapakkia kun vision only neuroverkko pivotoi jonnekin vuosien takaiselle itsemurhasyöksy-tasolle.
 
Tesla myy koska hype ja halpa hinta. Ihminen ostaa sitä mikä on halpaa.

Sillä ei ole mitään väliä miten se ratti kääntyy jos tuote ei ole edes valmis vaa ostaja testaa ja vielä on valmis siitä maksamaan.
Petetty asiakas äänestää sitten toisella kierroksella toisin…

e: Merkistä riippumatta.
 
Avustaville järjestelmille laitetut rajoitteet direktiivien kautta ovat myös eri asia kuin joku "level 3 sertifiointi" mikä lie

Mitä tarkoitat tällä? Tällä hetkellä suurin osa uusista autoista on level 2 tasolla ja puhutaan ADASista, lv3 on ensimmäinen "autonomian" taso jossa vastuu siirtyy kuskilta auton valmistajalle tietyissä olosuhteissa.

Ja FSD beta ei ole sallittua missään muualla kuin jenkeissä ja Kanadassa, ei EU ole tässä yksin.
 
Mitä tarkoitat tällä? Tällä hetkellä suurin osa uusista autoista on level 2 tasolla ja puhutaan ADASista, lv3 on ensimmäinen "autonomian" taso jossa vastuu siirtyy kuskilta auton valmistajalle tietyissä olosuhteissa.

Ja FSD beta ei ole sallittua missään muualla kuin jenkeissä ja Kanadassa, ei EU ole tässä yksin.
Sotkette kaksi eri konseptia tarpeettomasti samaan keskusteluun.

EU puuttuu myös jo laajasti käytössä oleviin ajoavustimiin surkein tuloksin.

FSD:stä saatte keskustella erikseen. En aio osallistua, kun se oli kaukainen haave jo silloin kun jonnet ei muista.
 
Tarkenna nyt ihmeessä, miten EU puuttuu näihin?
Koko EU:n Autopilot software on forkattu ja jäänyt oman onnensa nojaan 2019 johtuen regulaatiosta. Eikä sitä kannata erikseen kehittää, kun regulaatio saattaa muuttuakin.

Regulaatio tietysti koskee muitakin valmistajia, joita se ei toki haittaa, kun lähestyminen avustimiin on paljon konservatiivisempi, ja 2019 olivat vielä hätää kärsimässä niiden toteutuksen kanssa. Kiireellä lobattu kapula rattaisiin paistaa kauas.


Tulos: kurvissa, joka aiemmin meni hienosti, auto luovuttaa iloisesti ilmoittaen autosteer limited tjsp. ja keula lähtee kohti rekan keulaa tai ojaan, ellet ole valmis.
 
Viimeksi muokattu:
Tulos: kurvissa, joka aiemmin meni hienosti, auto luovuttaa iloisesti ilmoittaen autosteer limited tjsp. ja keula lähtee kohti rekan keulaa tai ojaan, ellet ole valmis.

Mielenkiintoista, vieras aihe itselle mutta paljonko 3 m/s2 lateraalikiihtyvyys rajoittaa kääntyvyyttä oikeasti? Eikö tuole about 0.3G sivuttaiskiihtyvyys?

EDIT ilmeisesti 0.6G on raja jonka jälkeen auton lapasessa pysyminen muuttuu normikuskille aika haastavaksi, tämä yhden google-lähteen mukaan
 
Teslan kasvava myynti todistaa siis ettei väitteesi pidä paikkaansa.

Kuten myös opiaattien myynti USA:ssa todisti, että ihmiset osaavat valita? Cruisen tilanne näytti hyvin, miten käy kun lopulta viranomainen kiinnostuu oikeasti asiasta -> liiketoiminta loppuu. Yhtälailla, jos FSD:tä kohdeltaisiin kuin Cruisea, niin Teslan FSD myynti loppuisi siihen. Ei sillä, Teslan FSD myynti on saattanut lopahtaa jo muutenkin ja onhan heillä myös siellä omat

Koko EU:n Autopilot software on forkattu ja jäänyt oman onnensa nojaan 2019 johtuen regulaatiosta. Eikä sitä kannata erikseen kehittää, kun regulaatio saattaa muuttuakin.

Tämä ongelma tosin koskee vain Teslaa. Toisekseen, kai tiedät ettei UN tarkoita EU:ta? Kolmannekseen, luitko ollenkaan mihin viittasit? Eihän autoa estetä tekemästä jyrkkää käännöstä tuossa, vaan autolle annetaan maksimi sivuttaiskiihtyvyys. Rattia saa kääntää vaikka 180 astetta edelleen autosteeringin puolesta, kunhan muut määritelmät täyttyvät. Mutta ilmeisesti Tesla ei kykene laskemaan tuollaista.

Eli tässäkin tapauksessa ongelmana ei ole edes säännöt, vaan koska Tesla ei osaa.
 
Mielenkiintoista, vieras aihe itselle mutta paljonko 3 m/s2 lateraalikiihtyvyys rajoittaa kääntyvyyttä oikeasti? Eikö tuole about 0.3G sivuttaiskiihtyvyys?

EDIT ilmeisesti 0.6G on raja jonka jälkeen auton lapasessa pysyminen muuttuu normikuskille aika haastavaksi, tämä yhden google-lähteen mukaan
Kyllä näitä tulee maanteillä vastaan. Erillistä toteutusta esimerkiksi hidastamiseen ennen kurvia ei ymmärrettävästi ole motivaatiota tehdä, ennen kuin regulaatio on ennustettavaa. Toisaalta en hidasta noihin vakkarilla ajaessakaan. Byrokratiassa hiottuja ja EU:n implementoimia innovaatioita on muitakin.

Kuten myös opiaattien myynti USA:ssa todisti, että ihmiset osaavat valita? Cruisen tilanne näytti hyvin, miten käy kun lopulta viranomainen kiinnostuu oikeasti asiasta -> liiketoiminta loppuu. Yhtälailla, jos FSD:tä kohdeltaisiin kuin Cruisea, niin Teslan FSD myynti loppuisi siihen. Ei sillä, Teslan FSD myynti on saattanut lopahtaa jo muutenkin ja onhan heillä myös siellä omat

Tämä ongelma tosin koskee vain Teslaa. Toisekseen, kai tiedät ettei UN tarkoita EU:ta? Kolmannekseen, luitko ollenkaan mihin viittasit? Eihän autoa estetä tekemästä jyrkkää käännöstä tuossa, vaan autolle annetaan maksimi sivuttaiskiihtyvyys. Rattia saa kääntää vaikka 180 astetta edelleen autosteeringin puolesta, kunhan muut määritelmät täyttyvät. Mutta ilmeisesti Tesla ei kykene laskemaan tuollaista.

Eli tässäkin tapauksessa ongelmana ei ole edes säännöt, vaan koska Tesla ei osaa.
Itse olin Teslaan kokonaisuutena erittäin tyytyväinen niin kuin moneen muuhunkin asiaan elämässä. Tsemppiä.
 
En näe kuitenkaan miten sähköauton hinta tippuisi tuosta enää merkittävästi sillä alle 20 tonnin ei saa kunnollisia autoja jos erilaisia pikkautoja ei lasketa ja niihin kokoluokkiin sähköautojen akut eivät nykytekniikalla tule soveltumaan.
Väitän, että pikkuakkuiset, pääosin kiinalaiset, pikkusähköautot tulee olemaan suuri hitti. Näimme tästä jo esimakua Seat Mii kiimassa. Kun laitetaan vastakkain 15.000€ pikkukippo joka riittää arkeen, ja 30.000€ auto jolla ei silläkään pääse kusematta Lappiin, niin aika moni valitsee ekan. Pikkuakkuinen on myös ainoa johon voi vaihtaa loppuun ajetun akun järkihintaan. Loppupelistä pienituloisille ei jää mitään muuta vaihtoehtoa, kun tonnin bensapommitkin on ajettu loppuun.

Kyse on samanlaisesta tilanteesta kuin öljykriisin jälkeen. Isot amerikanraudat tulivat tiensä päähän ja kompaktit energiatehokkaat japsiautot valtasivat markkinat.
 
Pikkuakkuinen on myös ainoa johon voi vaihtaa loppuun ajetun akun järkihintaan.

Tällä hetkellä ei ainakaan taida olla sellaista näkymää että juuri mihinkään autoon saisi tehdasuutta akkua järkihintaan vaikka 10 vuoden jälkeen. Kolariautoista saa melko järkevään hintaan sekä isoja että pieniä ja olennaisinta on ehkä ostaa joku mahdollisimman yleinen auto niin on helpompi löytää osia sekä osaavia korjaajia.
 
Tällä hetkellä ei ainakaan taida olla sellaista näkymää että juuri mihinkään autoon saisi tehdasuutta akkua järkihintaan vaikka 10 vuoden jälkeen. Kolariautoista saa melko järkevään hintaan sekä isoja että pieniä ja olennaisinta on ehkä ostaa joku mahdollisimman yleinen auto niin on helpompi löytää osia sekä osaavia korjaajia.
Eikös ne Leafiin jo tee päivityksiä? Sinällään toki onko järkeä, koska auto muuten on mitä on. Mutta käsittääkseni akun kustannuspuolen suhteen ei tainnut olla kovin paha.
 
Eikös ne Leafiin jo tee päivityksiä? Sinällään toki onko järkeä, koska auto muuten on mitä on. Mutta käsittääkseni akun kustannuspuolen suhteen ei tainnut olla kovin paha.
Nissan taisi myydä aika edullisesti uusia sen huonoksi osoittautuneen 30kWh:n tilalle. Muuten kai on esim. Dala on asennellut käytettyjä isompia akkuja vanhaan Leafiin. Ja jotain juttua ehkä oli, että joku firma alkaisi tehdä LFP-akkuja Leafiin, mutta en tiedä onko siitä mitään uutta...
 
Mobileye ja Nvidia eivät valmista autoja, joten on turha sotkea omenoita appelsiineihin. Strategia on erilainen.

Toisaalta, kukaan ei puhunut itsestään ajavasta autosta vaan autopilotista ja kuljettajaa avustavista järjestelmistä.

On se ihme että juristi brysselissä tietää minkälaiset säännöt tekevät ajoavustimista turvallisen. Esimerkiksi tiellä 26 on kohta jossa EU:n vaatima rajoite tappaa perheen jos ei ole valppaana. 80km/h ja tiukka mutka mäen päällä vaatii enemmän kääntöasteita kuin direktiivi sallii. Miten tuo lisää turvallisuutta. Auto osasi ajaa siitä jokaisella aiemmalla softalla jo muutaman vuoden aiemmin. Sama koskee kaistanvaihtoja: direktiivin asettamat rajoitteet tekevät osaltaan kaistanvaihdoista epävarmoja.

Ymmärrän täysin Teslaa ettei Euroopan softa-forkiin kannata uhrata aikaa. Säännöt muuttuvat kuitenkin ja neuroverkkoa ei kannata opettaa. Hajotkaamme tänne hevoskärryihinmme.

ps. hevosilla FSD toimi....
Tuon Teslan "neuroverkon" vois jo tunkea sinne fanin perseeseen niin syvälle ettei aurinko paista. Jos se "neuroverkko" ei saa edes pyyhkimiä toimimaan oikein niin miten sen voi luotettavasti antaa ajaa autoa. Jenkeissä taitaa juuri olla käynnissä isohko joukkokanne kun Teslat ajeli T-risteyksissä ihan normisti suoraan vaikka rekka edessä kääntymässä. En ihan heti moisia kaipaisi tänne "EU direktiivi helvettiin".
 
Tuon Teslan "neuroverkon" vois jo tunkea sinne fanin perseeseen niin syvälle ettei aurinko paista. Jos se "neuroverkko" ei saa edes pyyhkimiä toimimaan oikein niin miten sen voi luotettavasti antaa ajaa autoa. Jenkeissä taitaa juuri olla käynnissä isohko joukkokanne kun Teslat ajeli T-risteyksissä ihan normisti suoraan vaikka rekka edessä kääntymässä. En ihan heti moisia kaipaisi tänne "EU direktiivi helvettiin".
Kaveri hyvä. Ei tässä kukaan ole sanonutkaan että Teslan nykyinen FSD ohjelmisto olisi valmis täysin level 5 autonomiseen ajoon. Ei kukaan ole hyppäämässä teslaan ja jättämässä ajamista kokonaan auton kontolle.
En vaan ymmärrä miksi tuota jenkkilän FSD BETA ohjelmistoa ei voisi tuoda eurooppaan, _MUTTA_ kuljettaja olisi edelleen 100% vastuussa ajamisesta. Samalla tavalla siis kuin nykyisen autopilotin kanssa.
 
Kaveri hyvä. Ei tässä kukaan ole sanonutkaan että Teslan nykyinen FSD ohjelmisto olisi valmis täysin level 5 autonomiseen ajoon. Ei kukaan ole hyppäämässä teslaan ja jättämässä ajamista kokonaan auton kontolle.
En vaan ymmärrä miksi tuota jenkkilän FSD BETA ohjelmistoa ei voisi tuoda eurooppaan, _MUTTA_ kuljettaja olisi edelleen 100% vastuussa ajamisesta. Samalla tavalla siis kuin nykyisen autopilotin kanssa.
Voihan sen tuoda mutta Teslan pitäisi ensin opettaa sille miten täällä ajetaan. Ja USAssakin kuljettaja on vastuussa.
 
Kaveri hyvä. Ei tässä kukaan ole sanonutkaan että Teslan nykyinen FSD ohjelmisto olisi valmis täysin level 5 autonomiseen ajoon. Ei kukaan ole hyppäämässä teslaan ja jättämässä ajamista kokonaan auton kontolle.
En vaan ymmärrä miksi tuota jenkkilän FSD BETA ohjelmistoa ei voisi tuoda eurooppaan, _MUTTA_ kuljettaja olisi edelleen 100% vastuussa ajamisesta. Samalla tavalla siis kuin nykyisen autopilotin kanssa.
Nää on näitä järjettömyyksiä mihin tuskin on mitään järkeviä vastauksia. Vähän ku miksi osa bmw hyvistä avustimista toimii esim ruotsissa tai virossa mutta ei suomessa. Heti rajan yli mentyä tulee bling ja avustimet menee päälle ja päinvastoin. Maahantuojalta upea vastaus että eri maissa voi olla erilaisia antureita autossa, siis kirjaimellisesti siinä samassa autossa millä rajan yli mennään. Ilmeisesti asentuvat vauhdissa autoon kun rajan ylittää ja tippuvat maahan kun tulee takaisin kotiin.
 
Voihan sen tuoda mutta Teslan pitäisi ensin opettaa sille miten täällä ajetaan. Ja USAssakin kuljettaja on vastuussa.
Olen ymmärtänyt että sitä ei sen takia tuoda koska fsd beta on liian hyvä level2 eli ”kaistallapitoavustimeksi” mutta toisaalta level3-4-5 ei haluta hakea koska ei ole valmis.
 
Olen ymmärtänyt että sitä ei sen takia tuoda koska fsd beta on liian hyvä level2 eli ”kaistallapitoavustimeksi” mutta toisaalta level3-4-5 ei haluta hakea koska ei ole valmis.
Minä taas olen käsittänyt että lvl3 ei tule koska se siirtää vastuuta valmistajalle. Mersu taitaa olla ainut? joka tuon luvan on hakenut.

edit. Mitään lupiahan ei siis myönnetä. Kyse on vain siitä mitä auto saa tehdä itsenäisesti. Nyt menen mutulla mutta tuo lvl3 oli se että kädet saa irroittaa ratista jne.
 
Viimeksi muokattu:
Minä taas olen käsittänyt että lvl3 ei tule koska se siirtää vastuuta valmistajalle. Mersu taitaa olla ainut? joka tuon luvan on hakenut.
Tiedetään kyllä että lvl3 on ensimmäinen taso jossa alkaa valmistajalla olla vastuuta. En vaan tajua miten se liittyy tähän? Eli FSD Beta ei saisi tulla eurooppaan koska se ei täytä level3:sta? Miksi sen pitäisi täyttää level3? Miksi sitä ei voisi pitää level2?
 
Tiedetään kyllä että lvl3 on ensimmäinen taso jossa alkaa valmistajalla olla vastuuta. En vaan tajua miten se liittyy tähän? Eli FSD Beta ei saisi tulla eurooppaan koska se ei täytä level3:sta? Miksi sen pitäisi täyttää level3? Miksi sitä ei voisi pitää level2?
Kai auto saisi vaikka kyetä ajamaan 100% itsenäisesti mutta jos valmistaja ei halua speksata sitä johonkin tiettyyn ni luokitukseen ni mikä sen tulemisen estää? Ei vaan markkinoi sitä sellaisena, sanoo vaan että on tosi hyvä kaistavahti?
 
Kai auto saisi vaikka kyetä ajamaan 100% itsenäisesti mutta jos valmistaja ei halua speksata sitä johonkin tiettyyn ni luokitukseen ni mikä sen tulemisen estää? Ei vaan markkinoi sitä sellaisena, sanoo vaan että on tosi hyvä kaistavahti?
EU asetukset kieltävät alhaisen tason automaatteja esim. kääntymästä hirveän jyrkästi. Siitä kai tämä valitus nyt kumpuaa kun Tesla ei osaa rekisteröidä omaa autopilottiaan LVL3:sena ja LVL2 ei saa kääntää rattia riittävän jyrkästi pysyäkseen teillä jossa on tiukkoja kurveja.
 
Voihan sen tuoda mutta Teslan pitäisi ensin opettaa sille miten täällä ajetaan. Ja USAssakin kuljettaja on vastuussa.
Teslalla lähtökohta sille millä tavalla ajaminen opetetaan on pielessä, niin ei sieltä voi oikein saada aikaiseksi keskivertoa ihmiskuskia parempaa lopputulosta. Teslat pitäisi laittaa autokouluun(viimeinkin nimi olisi tarkoituksenmukainen!) samalla tavalla kuin ihmiset. Ajotunneilla ei opetella pelkästään kopioimaan keskimääräisiä kuskeja, vaan opetellaan ne säännöt myös. Tämän lisäksi pitäisi olla muutakin kjuin pelkät kamerat, jotta päästäisiin paremmalle tasolle kuin taitava ihmiskuski. Ihmisetkin käyttää muitakin aisteja kuin vain näköä ajaessa. Jo vuosia sitten näytettiin televisiossa kun sokea kuljettaja ajoi ruuhka-aikaan pariisissa kuulon ja tuntoaistin perusteella.

Tämä vaatisi tosiaan keskusteluyhteyden opetettavalle tekoälylle. Eikä tekoäly saisi olla mallia "arvaan miten pitäisi vastata", vaan pitäisi olla joku keppi/porkkana palkintomalli.
 
Type2 ja CCS2 ovat olleet EU standardeja vuodesta 2014, kauan ennen Teslan nousua tai mitään saksalaisia sähköautoja (i3 taisi olla jo tuolloin), se on ainoa järkevä ratkaisu EU:ssa kuten täällä on jo moneen kertaan kerrottu.

No, Tesla Model S tuli markkinoille ja Supechargerit avautuivat vuonna 2012. Ennen näitä EU "standardeja".

ja V1 Superchargerit tuolloin tukivat 100 kW lataustehoa Teslan omalla liittimellä (joka tunnetaan nykyään nimellä NACS).
 
EU asetukset kieltävät alhaisen tason automaatteja esim. kääntymästä hirveän jyrkästi. Siitä kai tämä valitus nyt kumpuaa kun Tesla ei osaa rekisteröidä omaa autopilottiaan LVL3:sena ja LVL2 ei saa kääntää rattia riittävän jyrkästi pysyäkseen teillä jossa on tiukkoja kurveja.
Tässä ensimmäinen järkevä vastaus.
Näin se taitaa olla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 840
Viestejä
4 479 648
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom