• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Eikö volkkarilla ole Pro / Pro S näitä akkukokoja kuvaavia nimiä kun taas Business / Business Plus / Business Max enemmänkin akusta riippumattomia varustetasoja?

Toki valittu akku voi vaikuttaa myös varusteluun, esim. omassa Business Plus / Pro S on nuo paremmat penkit jotka tulisi normaalisti vasta Business Maxissa.

Riippunee komponenttipulaselityksen suuruudesta eri automallien kohdalla, mutta sähkäreissä näkynyt 1ST, Fastline, pure, life, pro, tech, tour, max ja GTX. Business eroaa tai ei. Performance, S ja 4MOTION jotka useimmiten viittaa voimansiirtoon, mutta tyypillisesti VAGgineissa myös vähän varusteisiin ja saatavilla oleviin lisävarusteisiin.
Eli nimeämisestä ei ole yhdenmukaista käytäntöä. Business on ainakin tähän asti ollut lisänimenä (vrt. ID.4 GTX 4Motion Business edition tai Golf Variant Style Business).

Väittäisin kuitenkin tähänastisten julkaisujen perusteella nyt olevan tarjolla 1st line tyyppinen paketointi, josta mennään (varmaankin markkinatutkimusten tulosten verran) varustetasossa vielä alaspäin alkaen mallin osalta.
 
Tottumiskysymyksiä nämä lopulta on, mutta kyllä se teslan jälkeen ärsyttää käyttää lähes mitä tahansa autoa sen heikon softan takia. Ehkä jos olisin tottunut ajamaan volkswagenilla, audilla tai pahimmassa tapauksessa hyundailla, niin ei osaisi sitten arvostaa parempaa.
Erilainen ei ole sama asia kuin parempi. Jo pelkkä käyttölogiikan erilaisuus voi tehdä sen, että testiajossa et hyvin suurella todennäköisyydellä osaa käyttää sitä järjestelmää oikein ja tuntuu ihan paskalta/ärsyttää. Jolloin kokeilun suurinta antia on tökätä sormi karttaan ja heilutella toimintaviiveen arvioimiseksi. Teslalla tietysti se käyttöliittymä on kaikki kaikessa, kun halpuutuksen nimissä siihen on tungettu mahdollisimman monta toimintoa, jotka varsinaisesti eivät edes infotainmenttiin liity.
 
Ainakin omasta mielestä infotainmenttia korostetaan liiaksikin sähkiksissä. Jos navi ja spotify toimii näppärästi niin en tiedä mitä muuta sieltä ikinä säätelisi. Carplay kyllä hoitaa homman aika 5/5 niin aivan sama vaikka ei olisi autossa valmistajan omaa ollenkaan.
Jep. Mulla on suoraan sanottuna herännyt vähän vastareaktio näihin uudempiin autoihin ihan yleisellä tasolla. 2000-luvun alkupuolen mersuissa ja bemareissa oli täydellinen fyysiset napit/näyttöruutu yhdistelmä ja kaikki sen jälkeen tullut on takapakkia. Noi tabletit on ihan järkyttävän rumiakin eivätkä kuulu autoon.
 
Ihan mielenkiintoinen (vaikkakin videona vähän puiseva, mutta kuuntelemalla menee) Björni testaili Kia EV6 GT -autoa Saksan motarilla. Akusto osoittautui todella laadukkaaksi, kun energian häviö oli jotain alle 1% kun esim. Teslalla se oli jotain 7% luokkaa.


Osoittaa lähinnä sen, että noissa akustoissakin on jonkin verran eroja vaikka tietty auton virtaviivaisuus, moottorien vähävirtaisuus yms. ovat erittäin merkittäviä.
 
Osoittaa lähinnä sen, että noissa akustoissakin on jonkin verran eroja vaikka tietty auton virtaviivaisuus, moottorien vähävirtaisuus yms. ovat erittäin merkittäviä.
No 800V järjestelmässä samaan siirtokaapeliin hukkuu vain 1/4 tehosta verrattuna 400V järjestelmään, joten sinänsä tulos ei ole hirveän yllättävä.

Sen takia siirtolinjatkin on 400 kV, vaikka kodeissa käytetään vain 230V jännitettä.
 
Jep. Mulla on suoraan sanottuna herännyt vähän vastareaktio näihin uudempiin autoihin ihan yleisellä tasolla. 2000-luvun alkupuolen mersuissa ja bemareissa oli täydellinen fyysiset napit/näyttöruutu yhdistelmä ja kaikki sen jälkeen tullut on takapakkia. Noi tabletit on ihan järkyttävän rumiakin eivätkä kuulu autoon.
Itse tykkään tabletista. Edellisessä autossa oli vaan rulla jota pyörittelemällä etsittiin aakkosia että sai jotain osoitetta tms kirjoitettua. Lisäksi sellainen vanhanaikainen puhelin näppis josta sai painella moneen kertaan että sai tietyn aakkosen. Oli kyllä totaalisen surkea tekele.

Joku ääniohjaus voisi olla kiva, mutta en ole vielä nähnyt/kokeillut sellaista joka oikeasti toimisi suomalaisilla osoitteilla. Täysi mahdottomuus sanoa jotain osoitteita kun pitäisi tietää miten äännetään suomenkielinen osoite englanniksi.

Toki osoite on yleensä helpointa vaan lähettää puhelimen googlemapsista autoon valmiiksi, mutta ei silläkään oikein mitään reittejä saa tehtyä/kesken matkaa ajossa muutettua määränpäätä. Onnistuu kuitenkin kohtuu näppärästi teslassa osoitteen kirjoittaminen ajaessa.
 
Itse tykkään tabletista. Edellisessä autossa oli vaan rulla jota pyörittelemällä etsittiin aakkosia että sai jotain osoitetta tms kirjoitettua. Lisäksi sellainen vanhanaikainen puhelin näppis josta sai painella moneen kertaan että sai tietyn aakkosen. Oli kyllä totaalisen surkea tekele.
Itse näkisin että Infotainmentista puhuttaessa tabletit voi olla kivoja, mutta muista auton toiminnoista puhuttaessa ei juuri tule mieleen, miksi siinä tarvitsee ylipäätään kirjoittaa mitään.
 
Suurin ongelma on edelleen tuo softapuoli ja tietynlainen ”tylsyys”. Jotkut toki arvostavat sitä, että auto on tylsä. Esim toyotan kovat myyntiluvut vuodesta toiseen siitä kertovat.

Taitaa totuus olla, ettei suuri osa tarvitse infotainmenttiä autossa, siksi tylsät Toyotat ovat suosiossa. Jos joskus harvoin tarvitsee esim. navia, niin yhtä hyvin voi katsoa puhelimesta reitin. En ymmärrä, miksi kaikkiin sähköautoihin laitetaan omat järjestelmät näyttöineen. Kun puhelimelle on teline keskikonsolissa, niin muuta ei tarvitse. Ilmastoinnit sun muut voi olla hyvin omilla näppäimillä, tyyliin:
5_ev1_interior.jpg
 
Joku ääniohjaus voisi olla kiva, mutta en ole vielä nähnyt/kokeillut sellaista joka oikeasti toimisi suomalaisilla osoitteilla. Täysi mahdottomuus sanoa jotain osoitteita kun pitäisi tietää miten äännetään suomenkielinen osoite englanniksi.

Toki osoite on yleensä helpointa vaan lähettää puhelimen googlemapsista autoon valmiiksi, mutta ei silläkään oikein mitään reittejä saa tehtyä/kesken matkaa ajossa muutettua määränpäätä. Onnistuu kuitenkin kohtuu näppärästi teslassa osoitteen kirjoittaminen ajaessa.

Kyllä ainakin waze ja google maps ymmärtää osoitteet ihan suomeksi suomalaisella tavalla sanottuna.
Carplay ymmärtää sirin kautta myös lähes 100% tarkkuudella ja tällöin se taitanee mennä applen karttoihin.
 
En ymmärrä, miksi kaikkiin sähköautoihin laitetaan omat järjestelmät näyttöineen. Kun puhelimelle on teline keskikonsolissa, niin muuta ei tarvitse. Ilmastoinnit sun muut voi olla hyvin omilla näppäimillä

Jaa niin tähän tyyliin? (tuo ratin oikealla puolella ylimpänä näkyvä näyttö on siis kännykkä telineessä)
1693230191660.jpeg
 
RedDot_Design_Award.png

Tupla RedDot palkinto tuolle ohjaamolle ! GM EV1 - Best Car cabin design - Best Steering wheel
 
Volvossa on aika mukavasti nappeja. Ratissa ja molemmissa viiksissä. Yllä olevassa Seatissa ei paljoa rattinappuloita näy. Volvossa on myös aika sopivan kokoinen tuo hipelöitävä näyttö, oisko 12". Android Automotiven ajamana myös toimii kuin se kuuluisa junan vessa.
 
Tupla RedDot palkinto tuolle ohjaamolle ! GM EV1 - Best Car cabin design - Best Steering wheel

No, ensimmäiset airbag ratit 90-luvulla olivat isoja. Lisäksi puolet napeista kuuluu kasetti-cd-radiolle.
Esim. ensimmäisen polven Toyota Yaris valittiin vuoden autoksi Euroopassa, eikä sen sisätilan muotoilu niin paljon poikkea tuosta.

ps. RedDot palkintoja alettiin jakamaan vasta 2011.
 
Carplay ymmärtää sirin kautta myös lähes 100% tarkkuudella ja tällöin se taitanee mennä applen karttoihin.
Omakin kokemus Siristä on varsin positiivinen suomalaisilla osoitteilla, joskin se joskus takkusi yhdyssanojen kanssa. Sirille voi myös sanoa ”Kauppakatu 24 Google maps” ja se avaa navigoinnin Google mapsiin.

Itse hieman yllätyin viikko sitten kun vastasin sirillä whatsapp-viestiin autolla ajaessani ”kymmenen kolkyt on ihan OK” ja se käänsi kellonajaksi tuon alun.
 
Itse tykkään tabletista. Edellisessä autossa oli vaan rulla jota pyörittelemällä etsittiin aakkosia että sai jotain osoitetta tms kirjoitettua. Lisäksi sellainen vanhanaikainen puhelin näppis josta sai painella moneen kertaan että sai tietyn aakkosen. Oli kyllä totaalisen surkea tekele.

Joku ääniohjaus voisi olla kiva, mutta en ole vielä nähnyt/kokeillut sellaista joka oikeasti toimisi suomalaisilla osoitteilla. Täysi mahdottomuus sanoa jotain osoitteita kun pitäisi tietää miten äännetään suomenkielinen osoite englanniksi.

Toki osoite on yleensä helpointa vaan lähettää puhelimen googlemapsista autoon valmiiksi, mutta ei silläkään oikein mitään reittejä saa tehtyä/kesken matkaa ajossa muutettua määränpäätä. Onnistuu kuitenkin kohtuu näppärästi teslassa osoitteen kirjoittaminen ajaessa.
Carplayllä eli Applella onnistuu kokemuksien perusteella 95% paikoista ja 99% osoitteista suomenkielisellä Sirillä. Ei ole kyllä paluuta vanhaan, kun tähän tottuu, käytännössä kaiken mitä yleensä ajossa nyt tulee tehtyä tulee hoideltua puheella. Nuo viimeset 5% paikoista on kirjotettu väärin itse karttapohjaan tai niissä on jokin logiikkaero siihen mitä tuli mongerrettua, esim. suomeksi vaikea kreikkalainen ravintola kreikkalaisella nimellä suomeksi lausuttuna ja karttadatassa jotain pientä eroa muutenkin tai vastaavaa. Osoitteet on helpompia, kun ne yleensä ovat suoraan Suomeksi. 1% tulee taas karttadatasta kun numerointi ei täsmää tai numero osoittaa väärin / useaan paikkaan tms.

Tämä plus appituki aiheuttaa sen, että Teslan järjestelmä ilman rajua kehitystä on auttamatta vanhanaikainen. Pelkkä kielituki ei riitä, vaan pitää saada synkit useampaan suuntaan että kaikki toimii kuin ajatus.

"Avaa kotiovi" kun kaveri tulee ennen sua kotiin tai "muistuta että soitan Sepolle, kun saavun kotiin" kun muistat jotain ajellessa - toimii!
 
Onkohan Wazessa ja Google Mapsissa joku asetus väärin kun ei ymmärrä yhtään suomenkielisiä osotteita Android Autossa? Kaikki viestit osaa lukea todella hyvällä suomella mutta osotteiden vastaanotto voicella ei toimi ollenkaan?

Ilmeisesti puhelimen kieliasetuksista kiinni, kokeilin juuri kännykällä googlemapsissa niin "mannerheimitie" toi tuloksekseksi Montereyn Kaliforniassa.

Nevermind, google mapsin kielen vaihtaminen system default (english) -> suomi muutti toimivaksi
 
Viimeksi muokattu:
Ei ihan tuore juttu, mutta laitetaan silti. MusaCorner...eiku E-Corner.

Sähköautot mahdollostavat tietysti tämänkin.




Tuossa jos on renkaat vahingossa väärässä asennossa kun meinaa pistää mustaa viivaa asfalttiin.....
 
Taitaa totuus olla, ettei suuri osa tarvitse infotainmenttiä autossa, siksi tylsät Toyotat ovat suosiossa. Jos joskus harvoin tarvitsee esim. navia, niin yhtä hyvin voi katsoa puhelimesta reitin. En ymmärrä, miksi kaikkiin sähköautoihin laitetaan omat järjestelmät näyttöineen. Kun puhelimelle on teline keskikonsolissa, niin muuta ei tarvitse. Ilmastoinnit sun muut voi olla hyvin omilla näppäimillä, tyyliin:
5_ev1_interior.jpg
No siinä kuvassa on kyllä fyysistä nappulaa kerrakseen, ja ratin tööttikin on niin iso että voi painaa sitä päällään jos sille tuulelle tulee.

Sinänsä olen samaa mieltä että yhtä hyvin useimmat infotainment jutut voisin hoitaa (ja hoidankin) omalla puhelimella, jonka navigaattorikin (mikä ei välttämättä ole Google Maps, vaan monesti esim. MapFactor ilmaisilla julkisilla OpenStreetMap-kartoilla joita Google tai joku kiinalainen PiuZing ei hallitse) kulkee puhelimeni mukana riippumatta millä autolla kuljen, ja on siellä puhelimessa soittolistatkin yms. joita voi soitella bluetoothilla auton sterkoista.
 
Ei ihan tuore juttu, mutta laitetaan silti. MusaCorner...eiku E-Corner.

Sähköautot mahdollostavat tietysti tämänkin.

Kyllä vastaavaa oli 1950 luvullakin ja patentti jo 1932 (vararengas kätevästi käyttöön):


Voi vaan kuvitella, miten kovilla sähköauton nivelet ovat, kun renkaat kääntyvät 180 astetta. Pienikin välys yhdessä kulmassa, niin aurauskulmat muuttuu ja auto on kauhea ajettava.

No siinä kuvassa on kyllä fyysistä nappulaa kerrakseen, ja ratin tööttikin on niin iso että voi painaa sitä päällään jos sille tuulelle tulee.
Ihan perusnappulat, mitkä löytyvät kaikista autoista. Ainoa ero vaan, että EV1:ssä kaikki nappulat ovat keskellä, kun nykyään niitä on sijoitettu oviin, rattiin, viiksiin ja toimintoja integroitu yhdistelmäkytkimiin. Tuo oli 90-lukua, modernilla muotoilulla nappeja on murto-osa ja airbagit liki huomaamattomia.
console_views.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ei ihan tuore juttu, mutta laitetaan silti. MusaCorner...eiku E-Corner.

Sähköautot mahdollostavat tietysti tämänkin.




Tuossa jos on renkaat vahingossa väärässä asennossa kun meinaa pistää mustaa viivaa asfalttiin.....

Tuo edellyttää napamoottoreita, mitkä ei ole käytössä missään merkittävissä määrin valmistettavassa sähköautossa. Ja tuskin tuleekaan käyttöön, koska fysiikan lakeja on hankala rikkoa.
 
Ja tuskin tuleekaan käyttöön, koska fysiikan lakeja on hankala rikkoa.
Eihän se nyt vaadi kuin keksiä suprajohteen joka toimii huoneen lämmössä niin napamoottoriin paino putoaa merkitsemättömäksi. Ja kaipa niitä napamoottoreita voisi nykyäänkin käyttää mutta olisivat hiukan epämukavempia, vähän kalliimpia ja loppujen lopuksi hyödöttömiä.
 
Kävin koeajamassa MG4:sta ja vehje yllätti positiivisesti vaikka olinkin jo hehkuttavia arvosteluja ja kokemuksia lukenut. Ajettavuus oli jees vähän kovempaa kurvaillessakin ja kiihtyvyys aivan täysin riittävä kaikkeen normiajeluun. Perusmukava istua ja ohjaamon materiaalit oli varsin kelvolliset.

Ilmastoinnin räpläys ratin pikanappulan kautta tuntui ainakin nopean koeajon perusteella riittävältä (puhalluksen nopeus ja lämpötila), tosin penkin- ja ratinlämmittimien kytkeminen ainoastaan kosketusnäytöltä on perseestä.

Luxury mallia ei ole Hedinillä saatavilla kun muutama valkoisena ja ~10kpl hopeanvärisenä joten sen takia ei vielä ostohousut mene jalkaan, mutta voi hyvinkin olla seuraava auto meikäläiselle ellei muut merkit ala tekemään ihmeitä lähiaikoina samaan hintaluokkaan.
 
Luxury mallia ei ole Hedinillä saatavilla kun muutama valkoisena ja ~10kpl hopeanvärisenä joten sen takia ei vielä ostohousut mene jalkaan, mutta voi hyvinkin olla seuraava auto meikäläiselle ellei muut merkit ala tekemään ihmeitä lähiaikoina samaan hintaluokkaan.
Toivottavaa olisi että hintasota rantautuisi tänne länsimaihin tuolta kaukoidästä. Jos VW Saic ID.3 myyntihinta on siellä 16 000€ ja täällä 44 000€ niin jotain muutakin kuin ALV on pielessä :lol:
 
Kuten jenkeissä hallinto tulee Teslaa hankintatuella niin veikkaan että Kiinassakin valtio maksaa suoria tukia mutta todennäköisesti valmistajalle jolla voidaan hintaa kotimaassa tiputtaa.
 
Toivottavaa olisi että hintasota rantautuisi tänne länsimaihin tuolta kaukoidästä.
Olen samaa mieltä. Toi MG4 kuulostaa omaan korvaan pitkästä aikaa järkevän hintaiselta.

Jos VW Saic ID.3 myyntihinta on siellä 16 000€ ja täällä 44 000€ niin jotain muutakin kuin ALV on pielessä :lol:
Niin no Kiina ei ole EU:ssa joten Kiinassa valmistetussa autossa on luonnollisesti muutakin eroa kuin ALV. Sinänsä ilmeisesti autojen tulli Kiinasta on vain 10%, joten tuohon rahti päälle niin voisi saada aika halvalla jos toisi Suomeen Kiinan markkinoille tarkoitetun auton. Mutta tietysti jos tuossa on jotain eroja euroopassa myytävään malliin niin sitten tulisi vielä tyyppihyväksyntäkulut yms. :(

Kuten jenkeissä hallinto tulee Teslaa hankintatuella niin veikkaan että Kiinassakin valtio maksaa suoria tukia mutta todennäköisesti valmistajalle jolla voidaan hintaa kotimaassa tiputtaa.
Kiinassa ollut tuki jotain luokkaa 2000-3000 euroa per auto, mutta onhan tuolla tukea siinä muodossa että työvoima ja monet raaka-aineet on halpaa, tietyistä akkuteknologioista (ja ehkä muustakin) ei tarvitse maksaa patenttimaksuja (mitä euroopassa täytyy). Lisäksi kaikkia EU:n vaatimia ominaisuuksia ei tarvitse olla, mutta en tiedä ovatko jättäneet niitä pois kiinamalleista.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä, onko ketjussa jo tästä asiasta runsaastikin keskustelua, mutta ihmettelen vaan, kuinka käytettyjen sähköautojen myynnissä ei ole käytännössä kovinkaan tavallista ilmoittaa auton sisäisen vaihtovirtalaturin tarkempaa tehoa ja tyyppiä esim. 1-vaihde 32 A eli max 7.3KW tai 3-vaihe 16/32A (jolloin teho ~11/22kW). Tuohan on todella merkittävä asia, koska uskoakseni ehkä tyypillisin uutena asennettava kotilatausasema on kolmivaiheinen 3x16A, jolloin 1-vaihelaturilla varustetun auton latausteho jää kotona siihen 3.6kW:iin. Tuo sitten vähentää jo merkittävästi sähkön latausajakohdan ja siten sähkönhinnan vaihteluiden merkitystä sähköauton käytössä (auta vielä armias, jos sähköautoja taloudessa on vielä arkikäytössä kaksi).
Lisähelmenä tuon sisäisen laturin tietojen ilmoittamatta jättämisen päälle sen sijaan ilmoitetaan varsin usein pikalatauksen maksimiteho, joka ei numerona tyypillisesti toteudu sinällään käytännössä missään (tai ainoastaan lähes merkityksettömän lyhyen aikaa, jos koskaan).
 
En tiedä, onko ketjussa jo tästä asiasta runsaastikin keskustelua, mutta ihmettelen vaan, kuinka käytettyjen sähköautojen myynnissä ei ole käytännössä kovinkaan tavallista ilmoittaa auton sisäisen vaihtovirtalaturin tarkempaa tehoa ja tyyppiä esim. 1-vaihde 32 A eli max 7.3KW tai 3-vaihe 16/32A (jolloin teho ~11/22kW).
Varmaan pääset pitkälle, kun oletet että niissä on vakiolaturi (eli se mikä ko. automallissa tuli ellei maksanut lisähintaa), ellei erikseen muuta ilmoiteta.

Olisihan se tietysti kätevää jos olisi perustiedoissa ja voisi vaikka käyttää hakuehtonakin.
 
Myyjät ei tiedä mistään mitään ylipäätään ja nuo yksvaiheiset on aikalailla ykssarvisia, kolmivaiheet tulleet kaikkiin ajan kanssa. Varmin keino tunnistaa yksvaiheinen UK/US markkinoille tehty on kuva latausliittimestä, jos alariviltä puuttuu parit pinnit niin; vältä.
 
nuo yksvaiheiset on aikalailla ykssarvisia, kolmivaiheet tulleet kaikkiin ajan kanssa.
No eiks noi kaikki Leafit oo 1-vaiheisia, vai onko niihinkin tullut joku 3-vaiheversio?

Tripletit (Mii electric, eUp ja Citigo) käyttää 2 vaihetta (7,2kW max)
 
Varmaan pääset pitkälle, kun oletet että niissä on vakiolaturi (eli se mikä ko. automallissa tuli ellei maksanut lisähintaa), ellei erikseen muuta ilmoiteta.

Olisihan se tietysti kätevää jos olisi perustiedoissa ja voisi vaikka käyttää hakuehtonakin.

Ongelmahan on se, että eri mallivuosissa nuo ns. vakiolaturit voivat olla eritehoisia ja toisaalta autoa on saatavilla samanakin mallivuotena eritehoisilla latureilla. Eikä mallivuosikaan aina kerro totuutta, kun ei ole kerta eikä kaksi, kun selvästi väitetään autoa eri mallivuoden autoksi, kuin totuus on (ja lisäksi sitten se, että vakiolaturi on mallivuoden sisälläkin saattanut muuttua).
 
Lefat on äkkiseltään pikakatsauksella näitä JP/UK yksi/kaksivaihe reliikkejä, ihan ok jos ymmärtää rajoitteet.

Walle 25 osaa lataustehon annostelun paremmin tuollaisiin, muistaakseni BYD nyt ensiaallossa tulleet oli myös noita. Ei sinällään ongelmaa ellet aja paljoa päivittäin kotilatauksen kautta, ja tuolla Wallella vain pieni kosmeettinen haitta.
 
Ei varmaan haittaakaan kun Iso-Britannia on ollut Euroopan koelabra myynnille tälle kulmaa ja siellä se ei ole minkäänlainen ongelma, samoin ensimmäiset i-Pacet kulkee yksvaihelatureilla, 11kw tuli myöhemmin.
 
Riippuu varmaan ajoprofiilista. Itse vedelly 3.7 kw kun latausaseman ja auton maksimi 11 kw. Yöllä tulee ladattua noin kerran viikossa. Ja eikö akku tykkää mitä hitaammin lataa? Ekalle omistajalle tuskin on kuitenkaan merkitystä.
 
Toivottavaa olisi että hintasota rantautuisi tänne länsimaihin tuolta kaukoidästä. Jos VW Saic ID.3 myyntihinta on siellä 16 000€ ja täällä 44 000€ niin jotain muutakin kuin ALV on pielessä :lol:
Ovatko ne yksi yhteen samoja autoja, ruosteensuojauksineen jne.?

Kun olen ymmärtänyt että joillakin, ainakin kiinalaisilla, automerkeillä tuosta tingitään esim. Kiinan ja Intian markkinoilla, jotta valmistuskustannus saadaan alas.
 
En tiedä, onko ketjussa jo tästä asiasta runsaastikin keskustelua, mutta ihmettelen vaan, kuinka käytettyjen sähköautojen myynnissä ei ole käytännössä kovinkaan tavallista ilmoittaa auton sisäisen vaihtovirtalaturin tarkempaa tehoa ja tyyppiä esim. 1-vaihde 32 A eli max 7.3KW tai 3-vaihe 16/32A (jolloin teho ~11/22kW). Tuohan on todella merkittävä asia, koska uskoakseni ehkä tyypillisin uutena asennettava kotilatausasema on kolmivaiheinen 3x16A, jolloin 1-vaihelaturilla varustetun auton latausteho jää kotona siihen 3.6kW:iin. Tuo sitten vähentää jo merkittävästi sähkön latausajakohdan ja siten sähkönhinnan vaihteluiden merkitystä sähköauton käytössä (auta vielä armias, jos sähköautoja taloudessa on vielä arkikäytössä kaksi).
Lisähelmenä tuon sisäisen laturin tietojen ilmoittamatta jättämisen päälle sen sijaan ilmoitetaan varsin usein pikalatauksen maksimiteho, joka ei numerona tyypillisesti toteudu sinällään käytännössä missään (tai ainoastaan lähes merkityksettömän lyhyen aikaa, jos koskaan).
Totta, mutta veikkaan syyksi:

1. 11kW AC-latauksen omaavien myyjät eivät oleta sen olevan oleellinen tieto, koska "melkein kaikissahan sähköautoissa tuo on?". Melkein kuin ilmoittaisi että autossa on neljä rengasta ja neljä suuntavilkkua.

2. Yksivaihelataukseen rajoitetun myyjät eivät halua mainostaa puutteitaan.

Jos minä myisin nykyistä autoani pois, totta munassa mainostaisin kissankokoisin kirkuvin kirjaimin että siinä on 22kW AC-lataus ou jee, saa ladattua joillakin julkisilla minuuttihintaisilla latausasemilla superhalpaa 7c/kWh sähköä siinä missä 11kW latailijat joutuvat maksamaan 14c/kWh, hähhähhää! Ja myös odottelemaan kaksi kertaa kauemmin, tupla-hähhähhää!

Tuota ei varmaan näy myynti-ilmoituksissa kun 22kW AC-lataustehoisia sähköautoja taitaa olla markkinoilla vain kolme mallia, plus ehkä joitakin vanhoja Tesloja ja muita joissa on myös.
 
Viimeksi muokattu:
Ovatko ne yksi yhteen samoja autoja, ruosteensuojauksineen jne.?

Kun olen ymmärtänyt että joillakin, ainakin kiinalaisilla, automerkeillä tuosta tingitään esim. Kiinan ja Intian markkinoilla, jotta valmistuskustannus saadaan alas.
Ei tietääkseni, mutta on tuossa hinnassakin sen verran väliä että moni hyväksyisi huonomman laadun. Tuohon kiinana malliin kun laskee tullit ja alvit niin hinta on 21 800€
 
Ei tietääkseni, mutta on tuossa hinnassakin sen verran väliä että moni hyväksyisi huonomman laadun. Tuohon kiinana malliin kun laskee tullit ja alvit niin hinta on 21 800€
Ja siihen sitten 3000 rahtia vielä. Mutta edelleen veikkaan että poikkeaa sen verran, että EU rekitseriin saaminen vaatisi tyyppihyväksynnän.
 

Testattavissa oleva seikka.
Ei oikein ole luottoa tuon Aviloon tekemisiin ja varsinkaan näihin uutisointeihin. Saman väliotsikon alla "jopa 17%" ja "keskimäärin 17*%". Autoja kokonaista 22 kpl :D

Onneksi yrityksen edustaja muistaa kertoa, että huonokuntoinen akku on ties minkälainen turvallisuusriski, joten tässä olis tämä meidän testi, köh köh.

e: Tuota 22 kpl naureskelen siis Teslan datan >12500 kpl nähden...
 
Onkohan Wazessa ja Google Mapsissa joku asetus väärin kun ei ymmärrä yhtään suomenkielisiä osotteita Android Autossa? Kaikki viestit osaa lukea todella hyvällä suomella mutta osotteiden vastaanotto voicella ei toimi ollenkaan?

Ilmeisesti puhelimen kieliasetuksista kiinni, kokeilin juuri kännykällä googlemapsissa niin "mannerheimitie" toi tuloksekseksi Montereyn Kaliforniassa.

Nevermind, google mapsin kielen vaihtaminen system default (english) -> suomi muutti toimivaksi

Ai tämän sai korjattua... Olen kyllä kironnut monen auton kanssa ja tiedän, että muillakin sama ongelma että android auto ei ymmärrä suomea. Tämän innoittamana kaivelin mapsin asetuksia, mutta en löytänyt yhtään mitään missä ei olisi jo suomi. No autoon testaamaan: "Navigoi nönöönönöö 56" Auto vastaa: Calling to Nönnönöö. Ja ruudussa näkyy tietenkin mapsi niin ei saa samantien poikki. Sattumalta oli sitten kysessä rakennesuunnittelija mille pistin eilen postia niin sai nyt kysellä tuliko perille :D.

Ei ollut eka kerta kun toi mapsi vittuillut. No sitten googlettelemaan jos kerran tämän pitäisi toimia ja näillä ohjeilla lähti toimimaan kun pikaisesti testasin niin heti tuli osoite tauluun:
 
Riippuu varmaan ajoprofiilista. Itse vedelly 3.7 kw kun latausaseman ja auton maksimi 11 kw. Yöllä tulee ladattua noin kerran viikossa. Ja eikö akku tykkää mitä hitaammin lataa? Ekalle omistajalle tuskin on kuitenkaan merkitystä.
Kärjistäen noilla tehoilla ei, ajatuksesi varmaan lähtenyt siitä että nopea pikalataus on haastavaa hallita ja pienet virheet voivat syödä akkua enemmän, valmistajat sitten yrittävät optimoida. (siis sähköautojen pikalataukset, 11kw miellän hitaaksi lataukseksi, kun ei puhuta pieniakkuisestia hynrideista)

Moottori.fi sivuilla pieni artikkelli, jossa 22 auton otannassa 200 000km ajetuilla akuilla artikkellin testifirman mukaan oli pääsääntöisesti DC pikaladatut akut kärsineet enemmän kuin hitaastiladattu (ei DC), ei sen tarkemmin kerrottu mitä autoja/akkuja.
Ero oli jo sata tuhatta ajetuilla.

Firman markkinoima testi oli joku OBD palikka, joka pidettiin ladatusta akusta 10% tyhjäänasti, ja sitten laite lähitti jotain markkinoijalle, josta sitten viikon päästä tuli raportti. Jutussa ja erojen korostamisessa vähän tuoksui markkinointi.

Se on toki totta että joissain sähköautoissa kennopaketit eivät ole laadukkaita, voi olla jopa suunnittelumokia jonka seurauksena akkuista enemmän tai vähemmän kadotetaan elinkaarenaikana, ja esim jos lämmönhallinnassa haasteita, niin pikalatus voi korostaa niitä.

Jos laadukas auto, niin en arpoisi mainitsemissilla tehoilla akuntakia, vaan rajoittaisin tehoa muistasyistä, jos tarve
 
Ai tämän sai korjattua... Olen kyllä kironnut monen auton kanssa ja tiedän, että muillakin sama ongelma että android auto ei ymmärrä suomea. Tämän innoittamana kaivelin mapsin asetuksia, mutta en löytänyt yhtään mitään missä ei olisi jo suomi. No autoon testaamaan: "Navigoi nönöönönöö 56" Auto vastaa: Calling to Nönnönöö. Ja ruudussa näkyy tietenkin mapsi niin ei saa samantien poikki. Sattumalta oli sitten kysessä rakennesuunnittelija mille pistin eilen postia niin sai nyt kysellä tuliko perille :D.

Ei ollut eka kerta kun toi mapsi vittuillut. No sitten googlettelemaan jos kerran tämän pitäisi toimia ja näillä ohjeilla lähti toimimaan kun pikaisesti testasin niin heti tuli osoite tauluun:

Mitenkähän tämä vaikuttaa muihin ääniohjaustoimintoihin? Kotona kohtuullisen kokoinen Google Assistant -ekosysteemi jota tulee englanniksi käytettyä, enkä sitä haluaisi sotkea. Tähän asti on navigointiin vaaditut osoitteet tullut syötettyä ennen matkaan lähtöä puhelimeen (startannut navigoinnin puhelimesta ennen Android Auton yhdistämistä). Muistaakseni nykyään saa infotainmentin ruudullakin naputeltua osoitteen (riippuen versiosta; vaimoni puhelinta käyttäessa ei onnistu). Ei tosin tähän asti ole ollut ongelma, kun ei sitä navigointia kovin usein tarvitse, ja todella harvoin kesken ajon pitää navigointia aloittaa tai osoitetta muuttaa.
 
Mitenkähän tämä vaikuttaa muihin ääniohjaustoimintoihin? Kotona kohtuullisen kokoinen Google Assistant -ekosysteemi jota tulee englanniksi käytettyä, enkä sitä haluaisi sotkea. Tähän asti on navigointiin vaaditut osoitteet tullut syötettyä ennen matkaan lähtöä puhelimeen (startannut navigoinnin puhelimesta ennen Android Auton yhdistämistä). Muistaakseni nykyään saa infotainmentin ruudullakin naputeltua osoitteen (riippuen versiosta; vaimoni puhelinta käyttäessa ei onnistu). Ei tosin tähän asti ole ollut ongelma, kun ei sitä navigointia kovin usein tarvitse, ja todella harvoin kesken ajon pitää navigointia aloittaa tai osoitetta muuttaa.

Todennäköisesti sotkee kun se muutetaan tuolta google asetuksista?

Jännä ettei tuota android autoa ole vakiona saanut toimimaan kunnolla. Avokilla ei anna naputtaa kesken ajon eikä riitä, että pysähtyy tien pieleen. Kännykkä ei avaa mapsia kun yhdistetty autoon. Ainut keino sammuuttaa auto, että saa mapsiin vaihdettua osoitteen :D. Tai sitten purkaa paritus puhelimeen valikoista. Onneksi itsellä ollut aina johdolla tai bt kikakrellaan niin riittää kun repii ne irti ja naputtaa puhelimeen.

Muksujen kanssa aikanaan oli yleistä hupia yrittää saada auto soittamaan sitä kappaletta mitä haulaa tai ylipäätänsä mitään kappaletta :).
 
Todennäköisesti sotkee kun se muutetaan tuolta google asetuksista?

Jännä ettei tuota android autoa ole vakiona saanut toimimaan kunnolla. Avokilla ei anna naputtaa kesken ajon eikä riitä, että pysähtyy tien pieleen. Kännykkä ei avaa mapsia kun yhdistetty autoon. Ainut keino sammuuttaa auto, että saa mapsiin vaihdettua osoitteen :D. Tai sitten purkaa paritus puhelimeen valikoista. Onneksi itsellä ollut aina johdolla tai bt kikakrellaan niin riittää kun repii ne irti ja naputtaa puhelimeen.

Muksujen kanssa aikanaan oli yleistä hupia yrittää saada auto soittamaan sitä kappaletta mitä haulaa tai ylipäätänsä mitään kappaletta :).
Onpahan systeemi. Applella sentään pystyy osoitteen syöttämään kännykällä milloin vaan, vaikka itse kartta ei aukeakaan Carplayn ollessa yhteydessä. Navigoinnista kännykällä näkyy reitin katsaus risteyksineen, muttei karttaa. Yleensä vaan helpointa antaa kännykkä apukuskille ja hän syöttää määränpään. Aika pöhköä, jos tämä ei Androidilla onnistu, joka yleensä on sentään se sallivampi (vähemmän rajoitettu).

Vaikka eipä siinä, Applen puolella Siri toimii muutenkin Suomeksi, joten osoitteet pystyy myös sanelemaan.
 
Vaikka eipä siinä, Applen puolella Siri toimii muutenkin Suomeksi, joten osoitteet pystyy myös sanelemaan.
Juuri tuo. Todella kätevää, kun ei tarvii näppäillä enää mitään osoitteita puhelimeen tai auton naviin. Voi kesken ajon vaikka aloittaa uuden navigoinnin toiseen osoitteeseen tai kuunnella viestit ja lähettää vastaus. Spotify:stäkin hakee musiikin sanelun mukaan ja toistaa sen auton soittimesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom