• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköskodassa lienee jo matriisivalot, hierovat sähköjakkarat, ekonahat, hudit yms. Eikö siis sitäkään tule varrata MY:hyn? Skodassa toki on myös ovenkahvat ja ratissa painikkeet, joita ei edes saa volkkareihin.

Minusta Enyaq on MY:n paras verrokki tällä hetkellä, molemmilla on vahvuutensa ja heikkoutensa.
 
ID.7 Maxissa on varustelistassa:

Mukautuva vakionopeudensäädin ACC

Travel Assist on kuitenkin erillisessä varustepaketissa. Pystyykö tämä perusvakkari pitämään etäisyyden edellä ajavaan ja hoitamaan stop&go liikenteen? Vai mitä lisäomaisuuksia Travel Assistista tulee?
 
Pystyykö tämä perusvakkari pitämään etäisyyden edellä ajavaan ja hoitamaan stop&go liikenteen?
Se pitää etäisyyden edellä ajavaan kyllä, mutta luultavasti ruuhka-avustin tulee vasta travel assistin mukana. Pelkkä ACC ei siis luultavasti osaa pysähdellä ja lähteä uudestaan liikkeelle itsestään ruuhkassa nytkyttäessä. Travel assistin mukana tulee myös vakionopeuden säätely automaattisesti tien ja nopeusrajoituksen mukaan.
 
Eikös sen ID.7 GTX / Pro S version pitäisi tulla jo ensi kuussa? Vai onkohan tuo samanlainen julkaisu kuin tämän perus ID.7:N huhtikuun "julkaisu"? Eli saataisiin vain tarkempia kuvia ja hieman speksejä, hinnasta ja saatavuudesta taas ei vielä mitään.

Taidan itse odotella vielä sen ennen ostopäätösten tekemistä, vaikka toki tämä ID.7 Pro Business Max oli jo ihan mielenkiintoinen paketti.
 
Mielenkiintoista muuten että ID7 takavetoisena saa saman WLTP rangen kuin Model 3 LR jossa käsittääkseni aika tarkalleen samankokoinen akku. Ok, Model 3:ssa tietysti neliveto syö vähän mutta ID7 selvästi isompi ja painavampi auto vastaavasti. Hurjasti mennyt VAG eteenpäin sähkömoottorien hyötysuhteessa.
 
ID.7 Maxissa on varustelistassa:

Mukautuva vakionopeudensäädin ACC

Travel Assist on kuitenkin erillisessä varustepaketissa. Pystyykö tämä perusvakkari pitämään etäisyyden edellä ajavaan ja hoitamaan stop&go liikenteen? Vai mitä lisäomaisuuksia Travel Assistista tulee?

Se pitää etäisyyden edellä ajavaan kyllä, mutta luultavasti ruuhka-avustin tulee vasta travel assistin mukana. Pelkkä ACC ei siis luultavasti osaa pysähdellä ja lähteä uudestaan liikkeelle itsestään ruuhkassa nytkyttäessä. Travel assistin mukana tulee myös vakionopeuden säätely automaattisesti tien ja nopeusrajoituksen mukaan.
Mulla ID.5 ei travel assistia: Osaa pysähtyä ja lähteä liikkelle ruuhkassa. Automaattiset tien ja nopeusrajoitusten tulkinta löytyy.
 
Okei, sitten se travel assist tuo jotain muuta kuin nuo. Kaipa sekin tieto jostain löytyy kun tarpeeksi kaivaa, että mitä.
 
ID7 selvästi isompi ja painavampi auto vastaavasti.
Auton painolla on kovin vähän merkitystä kulutuksessa verrattuna vaikka ilmanvastukseen, koska paino näkyy liikkuessa vain vierintävastuksessa, joka taas on kohtuullisilla nopeuksilla todella pieni verrattuna ilmanvastukseen. Toki myös liikkellelähdössä menee enemmän energiaa mitä painavampi auto on, mutta sähköautoilla siitä saa ison osan takaisin kun hidastaa akkuja ladaten.
 
Mielenkiintoista muuten että ID7 takavetoisena saa saman WLTP rangen kuin Model 3 LR jossa käsittääkseni aika tarkalleen samankokoinen akku. Ok, Model 3:ssa tietysti neliveto syö vähän mutta ID7 selvästi isompi ja painavampi auto vastaavasti. Hurjasti mennyt VAG eteenpäin sähkömoottorien hyötysuhteessa.
On siinä ID.7:ssa muutaman prosentin suurempi nettoakku, joten parempi vertailla kulutuksia.

WLTP:
Model 3 LR RWD: 11,8 kWh/100 km
Model 3 LR AWD: 12,2 kWh/100 km
ID.7: 12,5 kWh/100 km

Jos vertaa samaa vetotapaa, niin eroa on 0,7 kWh/100 km. Massaero selittää vierinvastuksen osalta (tämän lisäksi regen-häviöihin menee absoluuttisesti enemmän energiaa hukkaan) 375 kg * 9,81 * 0,0065 * 100 km/h / 3,6 / 1000 = 0,664 kWh/100 km. Häviöt huomioiden vähän enemmänkin, eli VW on jopa taloudellisempi voimalinjaltaan, ellei syynä ole pienempi ilmanvastus tai paremmat renkaat.
 
Löytyykö esim. noista WLTP-rangeista muuten tietoa, millä renkailla ne on mitattu? (tai mikä on mittauksessa käytetyn renkaan vierintävastuskerroin)
 
On siinä ID.7:ssa muutaman prosentin suurempi nettoakku, joten parempi vertailla kulutuksia.

WLTP:
Model 3 LR RWD: 11,8 kWh/100 km
Model 3 LR AWD: 12,2 kWh/100 km
ID.7: 12,5 kWh/100 km

Jos vertaa samaa vetotapaa, niin eroa on 0,7 kWh/100 km. Massaero selittää vierinvastuksen osalta (tämän lisäksi regen-häviöihin menee absoluuttisesti enemmän energiaa hukkaan) 375 kg * 9,81 * 0,0065 * 100 km/h / 3,6 / 1000 = 0,664 kWh/100 km. Häviöt huomioiden vähän enemmänkin, eli VW on jopa taloudellisempi voimalinjaltaan, ellei syynä ole pienempi ilmanvastus tai paremmat renkaat.

Molemmissa 0.23 Cd, ID7 mitat 1862 x 1520, Model 3 1849 x 1443 (ilman peilejä molemmat) eli CdA jonkin verran isompi ID7:ssa.
 
Okei, sitten se travel assist tuo jotain muuta kuin nuo. Kaipa sekin tieto jostain löytyy kun tarpeeksi kaivaa, että mitä.
Ymmärtääkseni erona on kaistallapitoautomatiikka, eli teoriassa voi ottaa kädet pois ratista ja avata limupullon ja auto ajelee motaria ihan itse + jos et sitten laita käsiä takaisin rattiin, niin osaa älykkäämmin pysäyttää tienreunaan.

Edit: Siis pitää kaistalla oikeasti. Ei ping pong ajat viivan yli mikä on pakollinen kaikissa autoissa. Pitää jopa valisemallasi ajolinjalla esim ei keskellä vaan vasemmassa reunassa. Toimii myös tiellä missä ei ole kaistamerkintöjä, jos swarm data on kohdallaan. Ja tuli vielä yksi ominaisuus mieleen: Osaa ohittaa automaattisesti motarilla, kun jotenkin sen pyydät.
 
Viimeksi muokattu:
Ymmärtääkseni erona on kaistallapitoautomatiikka, eli teoriassa voi ottaa kädet pois ratista ja avata limupullon ja auto ajelee motaria ihan itse + jos et sitten laita käsiä takaisin rattiin, niin osaa älykkäämmin pysäyttää tienreunaan.
Minun käsittääkseni pelkän kaista-avustimenkin pitäisi osata pitää auto kaistalla vaikka kädet irrottaa ratista. Vai olisko siinä sitten ollut se ero, että TA pitää auton oikeasti siinä kaistalla samassa kohdassa ja ilman sitä mennään pingispallon lailla kaistan reunasta toiseen...
 
Molemmissa 0.23 Cd, ID7 mitat 1862 x 1520, Model 3 1849 x 1443 (ilman peilejä molemmat) eli CdA jonkin verran isompi ID7:ssa.
Kysymysmerkiksi jää siis erot:

1. Korin kaventumisen voimakkuus ylhäällä
2. Maavara
3. Renkaiden leveys

Sekä tietysti se renkaiden vierinvastuskertoimien mahdollinen ero.

Edit. 4. Peilien koko ja muoto
5. Vannekoko, puolien määrä ja leveys sekä muoto
 
Viimeksi muokattu:
Sähköskodassa lienee jo matriisivalot, hierovat sähköjakkarat, ekonahat, hudit yms. Eikö siis sitäkään tule varrata MY:hyn? Skodassa toki on myös ovenkahvat ja ratissa painikkeet, joita ei edes saa volkkareihin.

Varmasti saat, mutta nyt puhuttiin ID7:sta, ei Skodasta.
 
Varmasti saat, mutta nyt puhuttiin ID7:sta, ei Skodasta.
Hyvä vastaus, kun itse toit keskusteluun ainakin Dacia Dusterin, Octavian, A5:n ja A6:n.

Mielestäsi autoja saa verrata vain eri korimalleihin (joka toki ei omissasikaan vertailuissa toteudu), mutta reaalimaailmassa Formican pointti taitaa kuitenkin voittaa: auto ostetaan käyttötarpeeseen. Vertailu MY on siis varsin validi. Samoin voidaan ottaa vertailuun myös ID4 ja tuo Enyaq, jotka ovat jopa ihan samaa MEB-suunnittelua samoista osista.

Kehut näkemättä valittuja materiaaleja ja laatua, mutta taidettiinpa arvosteluissa jo sanoa, että esimerkiksi ID4 jäi jälkeen Enyaqista ja Q4:sta. Mikäs siinä jos mielikuvamarkkinointi uppoaa noin tehokkaasti. ID7 tulee joka tapauksessa korvaamaan sekä Passatin että Arteonin. Arteonin tuotanto toki päättyy aikaisemmin, mutta niin taitaa loppua myös sedan Passatin .


PS. ajelisin itsekin mieluummin farkulla kuin katumaasturilla, mutta täälläkin lopulta se käyttötarve ratkaisi.
 
Minun käsittääkseni pelkän kaista-avustimenkin pitäisi osata pitää auto kaistalla vaikka kädet irrottaa ratista. Vai olisko siinä sitten ollut se ero, että TA pitää auton oikeasti siinä kaistalla samassa kohdassa ja ilman sitä mennään pingispallon lailla kaistan reunasta toiseen...
Kaista-avustin menee viivasta toiseen ja valittaa et jonku tarvis ohjatakin melko herkästi. TA pitää siinä kohtaa kaistaa mihin sen ohjaa (esim urista pois) ja vilkuttaa id lightia valkosena 10s välein et koske rattiin (ei tarvi kohdistaa voimaa/heilutella rattia), jos ei koske muuttuu valo punaseks ja piippaa (15s jälkeen?). Jos ei edelleenkään koske, nykäsee turvavyötä kireemmälle ja pysäyttää tien sivuun muutaman hetken päästä.

Mainiosti toimii motareilla ja maanteillä, oikein tyytyväinen tähän tekeleeseen. Hankaluuksia sille kuitenkin tuottaa esim maanteiden t-risteyksien levennykset eli ajoittain hukkaa kaistan, mutta koska nää on usein suoralla, löytää sen heti uudestaan ku levennys päättyy.
 
Löytyykö esim. noista WLTP-rangeista muuten tietoa, millä renkailla ne on mitattu? (tai mikä on mittauksessa käytetyn renkaan vierintävastuskerroin)
Ilmoitin kulutukset, jotka olivat kyseisten automallien pienimmät arvot, eli pienin ja vähiten sokkeloinen vanne kapeimmilla renkailla. Vierinvastukselle ei kuitenkaan käytetä renkaan tarkkaa vierinvastusarvoa, vaan luokkien mukaan polttoainemerkinnän Cr-arvojen ala- ja ylärajan keskiarvoa (paitsi A-luokassa 0,0006 alle ylärajan).

EU-rengasmerkinnän polttoainetalous:
A -> Cr 0,0059
B -> Cr 0,0071
C -> Cr 0,0084
Jne.

Käytin edellisessä esimerkissäni A- ja B-luokan keskiarvoa, koska en tiennyt mitä renkaita niissä autoissa oli. Tuskin C-luokan.

Liitteenä Mersun E-sarjan renkaiden/vanteiden vaikutuksesta CO2-lukemaan. Perustaso on 205/65R16. Tuumaa suurempi vanne ja pari senttiä leveämmät renkaat ovat 1-3 g siihen lisää riippuen vanteen puolien muodoista. Vielä suuremmalla 18" 245:lla tulee perustasoon 3-5 g tai jopa 6 g, jos takana leveämmät 275. Toiseksi suurin 19" 245/275 lisää 5-7 g riippuen vannemallista. Suurin 20" 245/275 on huimat 14 g lisää perustasoon, eli siinä on muotoilulla luultavasti panostettu jarrujen jäähdytykseen ja/tai renkaiden pitoon ilman- ja vierinvastuksen kustannuksella.

 

Liitteet

  • Screenshot_20230824-141827.png
    Screenshot_20230824-141827.png
    338 KB · Luettu: 37
Travel Assist on kuitenkin erillisessä varustepaketissa. Pystyykö tämä perusvakkari pitämään etäisyyden edellä ajavaan ja hoitamaan stop&go liikenteen?

Pystyy. Ei tarvitse travel assistia. Ei ole Cuprassa täällä sellaista ja hyvin se pysähtyy ja lähtee liikkeellee tarvittaessa.
 
id7 ihan jokaisella varusteella mitä siihen saa jää alle 70k. Kallis mutta mielestäni aika kohtuullinen kun ottaa huomioon että on tosi iso auto ja varusteina silloin jo sähköllä himmenevää kattoa ja hierovaa penkkiä jne.
eqe samoilla varusteilla taitaa lähennellä 100k?
 
Täysin samaa mieltä iD7:sta, tätä on odotettu. Pesee BYD:t & co. mennen tullen. Sitä mitä en edelleenkään kahden alipalkitun KTM:n ja yhden aliruokitun alamittaisen taloudessa ymmärrä on krooninen inflatorisuus suhteessa lisävarusteisiin. On tämä ihme muroräbä, jos nykyään kaikki voidaan ruksailla velkarahoitukseen ilman huolen häivää.
 
Viimeksi muokattu:
Täysin samaa mieltä iD7:sta, tätä on odotettu. Pesee BYD:t & co. mennen tullen. Sitä mitä en edelleenkään kahden KTM:n ja yhden alamittaisen taloudessa ymmärrä on krooninen inflatorisuus suhteessa lisävarusteihin. On tämä ihme muroräbä, jos nykyään kaikki voidaan ruksailla velkarahoitukseen ilman huolen häivää.
Tuo oli vaan esimerkki mitä se auto maksaa jos ruksaa ihan kaiken. Harva todellisuudessa ottaa niitä övereimpiä ja kalleimpia. id7 tapauksessa tosin alkaenmallin ja ihan kaikista kalleimman mallin ero kaikilla varusteilla on alle 10k.
Saksalaisissa harvoin tilanne on tämä.
 
id7varusteet-jpg.1159675


Tuolla lukee että nappi ratissa.

Olisiko vain ratin lämmitystä varten?
Tämä Volkkarin sisustan halpuutus on kyllä yksi viime aikojen tyhmimnistä päätöksistä toimialalla.

Muuten tuo ID.7 vaikuttaa asialliselta kamppeelta. 800V järjestelmää, nyt ei ole muutenkaan VW:n kamppeissa eli ei siitä sen enempää.

Tuleekohan tuosta Skoda-versio?
 

Liitteet

  • 1000028805.jpg
    1000028805.jpg
    583,7 KB · Luettu: 246
Viimeksi muokattu:
Meillä tulossa työpaikan parkkipaikalle jokin "parkkipaikkaoperaattori" hallitsemaan parkkeerausta ja latailua. Saas nähdä millainen hintataso tulee olemaan. parkkis on omalla tontilla ja tähän asti ollut hyvin halpa vuosimaksu.
 
Kuinka moni työpaikka nykyisin edes tarjoaa ilmaista latausta? Meilläkin oli alkuun ilmaista, mutta jonkin ajan päästä laitettiin maksulliseksi.
Mielelläni maksaisin yrityksen tarjoamasta mahdollisuudesta sen käyttökulut, eli perus sähkömaksun luokkaa 12snt/kwh tai pörssisähkön, ja vaikkapa 20% päälle ylläpitokuluja. Tällä hetkellä esimerkiksi valtio ei tarjoa työntekijöilleen mahdollisuuttakaan ladata autoja, edes maksua vastaan, mikä mielestäni sotii koko vihreää siirtymää vastaan.
 
Korjataan sen verran, ett MYLR karvalakki ilman koukkua on varastoautona 49940€ kokonaiskustannus eli vajaa 12k halvempi kuin ID.7 Max.
Eiköhän tuosta Volkkarista saa useamman tonnin tingattua hintaa alemmas eli ei hintaero ole noin suuri.
 
Eiköhän tuosta Volkkarista saa useamman tonnin tingattua hintaa alemmas eli ei hintaero ole noin suuri.
Osin juuri näin, toki Teslan malli on helpompi hahmottaa.

Joka tapauksessa yksittäisiä tarjouksia varastoautoista tai muistakaan ei hintatasosta voi suoraan yleistää, ihan jo koska Teslan vaihtoautopolitiikka on onneton. Sen avulla eroksi saadaan taas Tesla luokkaa tonnitolkulla kalliimmaksi.

Mielestäni sinällään Teslan politiikka on hyvä ja selkeä, en nauti tinkailusta autokaupassa.
 
Mitä tarkoitatte tässä hinnan tinkaamisella? Sitä että liikkeessä pudottavat suoraan listahintaa yksittäiselle asiakkaalle, vai että VW reagoi yleisemmin ja tiputtaa autojen hintoja keväämmällä?
 
Tinkaaminen ainakin itsellä pitää sisällään varsinaisesta myyntihinnasta halvemman tarjouksen. Sinänsä toki automyynnissä tinkausvara riippuu usein vanhassa autosta saatavasta hyvityksestä.
 
Noitahan on vähän parannettu alkuperäisestä visiosta (joten on parannettu käytettävyyttä ensimmäisistä versioista), mutta todennäköisesti hankintasopparit on niin pitkiä että muutokset tulevat vasta myöhemmin. Käsittääkseni ainakin ensi vuoden id3 mallista lähtien sinne tulee nappuloita vähän takaisinkin.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä, mutta miksi se on vain ID sarjaan jäänyt? Esim. uudessa Transporterissa on ratissa kunnolliset napit, ei noita kapasitiivisia omituisuuksia.
ID7:sta sanottiin että suunnittelu oli jo niin pitkälle ettei voitu laittaa enää tavallisia mutta seuraavissa ID malleissa pitäisi olla normaalit napit.
 
Itse en aikoinaan VW id ja buzz koeajoilla pitänyt pahana noita hipaisukytkimiä. Suurin ongelma on edelleen tuo softapuoli ja tietynlainen ”tylsyys”. Jotkut toki arvostavat sitä, että auto on tylsä. Esim toyotan kovat myyntiluvut vuodesta toiseen siitä kertovat. Eniwei, infotainmenttiä saisivat volkkarin tehtaalla ruveta parantelemaan, niin seuraava auto voisi itsellänikin olla volkswagen.
 
Itse en aikoinaan VW id ja buzz koeajoilla pitänyt pahana noita hipaisukytkimiä. Suurin ongelma on edelleen tuo softapuoli ja tietynlainen ”tylsyys”. Jotkut toki arvostavat sitä, että auto on tylsä. Esim toyotan kovat myyntiluvut vuodesta toiseen siitä kertovat. Eniwei, infotainmenttiä saisivat volkkarin tehtaalla ruveta parantelemaan, niin seuraava auto voisi itsellänikin olla volkswagen.
Itse pidin huonona mutta kun totuin niin on parempi kuin Enyaqin erillinen viiksi, joka on kuin 90-luvulta
 
Itse en aikoinaan VW id ja buzz koeajoilla pitänyt pahana noita hipaisukytkimiä.

Nuohan ei edes ainakaan IDssä ole pelkästään hipaisukytkimiä vaan niitä voi myös painaa siten että se koko kytkin liikantaa, vähän jopa sellainen gamepadin d-padin tapainen kytkin oikeasti. Itselle olisi paras kompromissi (ilman että vaihdettaisiin kokonaan perinteiset kytkimet) jos tosta vaan voisi disabloida tuon koko hipaisutoiminnan ja jäisi tuo pelkkä d-pad toiminta päälle.

Itseä ennen auton saamista vähän harmitti nuo mutta eipä tässä pari tuhatta ajaneena ole enää tullut vahinkopainalluksia joita aluksi herkästi sai kämmenellä tehtyä.
 
Itse en aikoinaan VW id ja buzz koeajoilla pitänyt pahana noita hipaisukytkimiä. Suurin ongelma on edelleen tuo softapuoli ja tietynlainen ”tylsyys”. Jotkut toki arvostavat sitä, että auto on tylsä. Esim toyotan kovat myyntiluvut vuodesta toiseen siitä kertovat. Eniwei, infotainmenttiä saisivat volkkarin tehtaalla ruveta parantelemaan, niin seuraava auto voisi itsellänikin olla volkswagen.
Id7:ssahan pitäisi olla taas generaation uudempi tuo infotainment. Itselle kyllä melkein se ja sama mitä siellä on kunhan siihen saa carplay:n (etenkin kun akun esivalmistelu on tarjolla erikseen).
 
Ainakin omasta mielestä infotainmenttia korostetaan liiaksikin sähkiksissä. Jos navi ja spotify toimii näppärästi niin en tiedä mitä muuta sieltä ikinä säätelisi. Carplay kyllä hoitaa homman aika 5/5 niin aivan sama vaikka ei olisi autossa valmistajan omaa ollenkaan.
No bemarissa ainakaan ei hirveesti tarvitse säätää mitään kun siellä on joka asiaan oma fyysinen nappi. Siellä on varmaan vielä se kulutusviisarikin näytössä pyörimässä?

Tottumiskysymyksiä nämä lopulta on, mutta kyllä se teslan jälkeen ärsyttää käyttää lähes mitä tahansa autoa sen heikon softan takia. Ehkä jos olisin tottunut ajamaan volkswagenilla, audilla tai pahimmassa tapauksessa hyundailla, niin ei osaisi sitten arvostaa parempaa.
 
Ainakin omasta mielestä infotainmenttia korostetaan liiaksikin sähkiksissä. Jos navi ja spotify toimii näppärästi niin en tiedä mitä muuta sieltä ikinä säätelisi. Carplay kyllä hoitaa homman aika 5/5 niin aivan sama vaikka ei olisi autossa valmistajan omaa ollenkaan.
Enyaq esimerkiksi laittaa satunnaisesti päälle automaattisen liikennemerkkien tunnistuksen ja ennakoivan ajon joka pitää sammuttaa, vaihtelee valoprofiileita itsekseen jne. Latauksen tasoa on myös mukava säätää, jos joskus tarvitsee enemmän kuin 80% akkua seuraavana aamuna.

Lisäksi tien päällä käytössä Storytel, Teams ja YT music. Jos se näyttö takkuaa ja kosketusvaste on luokkaa 2 sekuntia niin ei sen käyttö mitään herkkua ole.
 
Viimeksi muokattu:
No bemarissa ainakaan ei hirveesti tarvitse säätää mitään kun siellä on joka asiaan oma fyysinen nappi. Siellä on varmaan vielä se kulutusviisarikin näytössä pyörimässä?

Tottumiskysymyksiä nämä lopulta on, mutta kyllä se teslan jälkeen ärsyttää käyttää lähes mitä tahansa autoa sen heikon softan takia. Ehkä jos olisin tottunut ajamaan volkswagenilla, audilla tai pahimmassa tapauksessa hyundailla, niin ei osaisi sitten arvostaa parempaa.
Itsellä ainakin on aika päinvastoin. Jos on käyttänyt älyominaisuuksia Carplayllä, niin on kyllä turhauttavaa mennä takaisin bluetooth mankka-aikaan älyominaisuuksien osalta esim. Teslan käyttöliittymään. Eli oleellisin ominaisuus on kuinka nopeaa Carplay käynnistyy ja että muut toiminnot ovat helposti saatavilla.

Itelle erittäin tärkeitä infotainmentissa on suomenkielinen puheohjaus, hyvä integraatio podcastiappiin, Youtube music -tuki, kalenterituki ja muistutusohjelmistotuki. Eli älyominaisuudet.
 
Lievät OT, mutta kun halutaan mennä kovaa radallö , niin polttis on jyrää vaikka tehoissa kalpenee.


Lieneeköhön tuo Porche 919 aika sellainen joka jää aikakirjoihin lopullisesti ? Onhan se ihan tajuton aika, vaikka prototyypistä kyse.

Tuotantomalliinkin Rimacilla matkaa liki 30 sek.
 
No bemarissa ainakaan ei hirveesti tarvitse säätää mitään kun siellä on joka asiaan oma fyysinen nappi. Siellä on varmaan vielä se kulutusviisarikin näytössä pyörimässä?

Tottumiskysymyksiä nämä lopulta on, mutta kyllä se teslan jälkeen ärsyttää käyttää lähes mitä tahansa autoa sen heikon softan takia. Ehkä jos olisin tottunut ajamaan volkswagenilla, audilla tai pahimmassa tapauksessa hyundailla, niin ei osaisi sitten arvostaa parempaa.

Ei ikävä kyllä ole enää sitä täysin turhaa kulutusviisaria. Muutenkin menty takapakkia kun mittaristo ei ole enää sen näköinen mitä se bemareissa on ollut joku 50v, nykyinen ei niin hyvän näköinen.
Onneksi tosiaan on ainakin yleisimmin käytetyille ominaisuuksille oma nappi/vipu, harmillisesti tosin esim penkinlämppärit on näytön kautta mikä on huono idea ja halpuutusta. Onneksi sentään säästäneet idrive rullan millä pystyy surffailla valikoissa eikä kaikkea ole pakotettu kosketusnäyttöön, todella paljon miellyttävämpi jos kesken ajon pitää jotain tehdä.
Volkkarin id2 esittelyssä näyttivät että siihen saa vw kasarimittariston säädettyä päälle, upea idea ja olisin bemariin kaivannut vastaavaa.
 
Tuo oli vaan esimerkki mitä se auto maksaa jos ruksaa ihan kaiken. Harva todellisuudessa ottaa niitä övereimpiä ja kalleimpia. id7 tapauksessa tosin alkaenmallin ja ihan kaikista kalleimman mallin ero kaikilla varusteilla on alle 10k.
Saksalaisissa harvoin tilanne on tämä.
Onhan tuossa jo nyt halvimman ja kalleimman hintaero yli 10ke ja 13ke ilman ennakkotilaajan etua.
Varustetasoista tarjolla vasta pro, eikä edes toista akkukokoa vielä myynnissä.
 
Onhan tuossa jo nyt halvimman ja kalleimman hintaero yli 10ke ja 13ke ilman ennakkotilaajan etua.
Varustetasoista tarjolla vasta pro, eikä edes toista akkukokoa vielä myynnissä.

Eikö volkkarilla ole Pro / Pro S näitä akkukokoja kuvaavia nimiä kun taas Business / Business Plus / Business Max enemmänkin akusta riippumattomia varustetasoja?

Toki valittu akku voi vaikuttaa myös varusteluun, esim. omassa Business Plus / Pro S on nuo paremmat penkit jotka tulisi normaalisti vasta Business Maxissa.

 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom