K-auton myyjältä, myynti alkaa huomenna.Mistä nämä tiedot @Wolffis?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
K-auton myyjältä, myynti alkaa huomenna.Mistä nämä tiedot @Wolffis?
Kia ei ole vielä tullut, kuten sanoit, ja tuota parasta Ioniqia en ole koeajanut, vaan vissiin sen vajaavetoisen mallin. En epäile etteikö rahalla saa vikkeliä autoja, mutta noissa alkaa hinnat nousta jo aika saatanan korkeiksi, samalla rahalla saa vaikka sen kestosuosikki Teslan. Sähköjä tehdään tällä hetkellä lähinnä kalliimpaan segmenttiin, koska heillä on varaa ostaa uusia hienoja autoja, ja koska ne ovat usein isompia autoja johon mahtuu enemmän akkua. Kumpikaan noista sun mainitsemista "kilpailijoista" ei tappele pienen hatchbackin kanssa samassa segmentissä koon, hinnan, käyttötarkoituksen tai oikeastaan minkään muunkaan kanssa. Mutta varmasti vaikka tuo täysveto Ioniq on ihan ihan hyvä auto, ei vaan itsellä skoopissa.Vaikka kutitellun sporttiminin arvioidut 3,3 s ja 4 s pitäisivät edelleen paikkaansa yli 15 vuotta kulutetulla moottorilla, olisi se silti hitaampi kuin nelivetoinen suurehko Ioniq 5, minkä sporttimalli on vasta tuloillaan. Kian vastaavan tekniikan sporttimalli on jo saatavilla, eli EV6 GT. Ioniq 5 N tulee olemaan Kiaa tehokkaampi ja nopeampi.
Tarkastellaan neljää eri käyttötapausta.
Ripeys liikennevaloista, 0-60 km/h (ei niin tärkeää):
Cooper S 125 kW, 3,6 s
Ioniq 5 AWD, 2,5 s
Kia EV6 GT, 2,1-2,2 s (minun arvio)
Pikkutieltä ruuhkaiselle valtatielle, 0-100 km/h (toiseksi tärkein, mutta useimmiten on mahdollista jäädä odottelemaan pidempää väliä):
Cooper S 125 kW, 7,2 s
Ioniq 5 AWD, 5,1 s
Kia EV6 GT, 3,6 s (sama aika kuin Minin 0-60)
Rekan ohitus, 80-120 km/h (tärkein):
Cooper S 125 kW, 4,6 s
Ioniq 5 AWD, 3,6 s
Kia EV6 GT, 2,0 s
Moottorirata, 80-160 km/h (harva tarvitsee):
Cooper S 125 kW, 12,1 s
Ioniq 5 AWD, 9,4 s
Kia EV6 GT, 5,3 s
Sporttimini oli kaikessa hitaampi kuin perheversioinen Ioniq 5. Eikä vain paikaltaan, vaan myös liikkeessä (@Kizmo). Tulossa oleva sporttinen Ioniq 5 N on 48 kW tehokkaampi kuin EV6 GT, joten se olisi ollut listan nopein. Tiedossa on vain 0-100, 3,4 s, ja että N:n alusta on viritetty radalle.
Mini Cooper S specs, 0-60, quarter mile, lap times - FastestLaps.com
2004 Mini Cooper S specs, 0-60, quarter mile, lap times, price, top speed, engine specifications, pictures, updated October 2024.fastestlaps.com
Hyundai Ioniq 5 225 kW specs, quarter mile, lap times, performance data - FastestLaps.com
2021 Hyundai Ioniq 5 specs, quarter mile, lap times, performance data, price, top speed, engine specifications, pictures.fastestlaps.com
Kia EV6 GT specs, 0-60, quarter mile, lap times - FastestLaps.com
2022 Kia EV6 GT specs, 0-60, quarter mile, lap times, price, top speed, engine specifications, pictures, updated September 2024.fastestlaps.com
Odotettu Hyundai Ioniq 5 N julkistettiin – Radalle optimoitu sähäkkä tehopakkaus
Ioniq 5 N on Hyundain ensimmäinen ratakäyttöön suunniteltu sähköauto.www.iltalehti.fi
Joku puhui motarille liittymisen vaativan tehoja. Lyhin tietämäni ramppi 120 rajoituksiselle tielle on Ämmässuolta Helsinkiin Turunväylää. Ajoin sen pari vuotta sitten Seat Mii Electricillä. Ramppikurvin puolivälissä mittarissa oli 55 km/h ja kiihdytyssuoran lopussa tielle liittyessäni 131 km/h, jolloin liittyminen on sujuvaa. Oikea vaihde oli jo valmiiksi ja koko ajan päällä, eikä kone karjunut ollenkaan. Selkä painautui pehmeän hellästi penkiin ja oli stressitöntä samalla seurata päätien liikennettä peileistä. Tehoa autossa on ruhtinaalliset 61 kW. Ei jollain olisi vinkata jotain haastavampaa liittymää Uudeltamaalta? On vähän tylsää, kun Miillä liittyminen on niin eleettömän helppoa. Corsan 44 kW:lla 90-luvulla sai sentään saunoa kunnolla ja hämmentää nelivaihteista askia, jos oli tiukempi liittymä.
Puutuin vain siihen, että olet nyt kahteen kertaan sanonut Ioniq 5:n olevan hidas, vaikka jo nykyinen perhenelivetoinen on Cooper S:ää ripeämpi, saati sitten tuleva 478 kW sporttiversio Ioniq 5 N.Kia ei ole vielä tullut, kuten sanoit, ja tuota parasta Ioniqia en ole koeajanut, vaan vissiin sen vajaavetoisen mallin. En epäile etteikö rahalla saa vikkeliä autoja, mutta noissa alkaa hinnat nousta jo aika saatanan korkeiksi, samalla rahalla saa vaikka sen kestosuosikki Teslan. Sähköjä tehdään tällä hetkellä lähinnä kalliimpaan segmenttiin, koska heillä on varaa ostaa uusia hienoja autoja, ja koska ne ovat usein isompia autoja johon mahtuu enemmän akkua. Kumpikaan noista sun mainitsemista "kilpailijoista" ei tappele pienen hatchbackin kanssa samassa segmentissä koon, hinnan, käyttötarkoituksen tai oikeastaan minkään muunkaan kanssa. Mutta varmasti vaikka tuo täysveto Ioniq on ihan ihan hyvä auto, ei vaan itsellä skoopissa.
Ehkä tässä nyt on vähän se, että puhutaan ja haetaan eri asioita, itse haluan pienen auton joka kuitenkin pärjää kivasti liikenteessä, ja sun näkökulma on että sähköautoista löytyy ylipäätänsä nopeita autoja. Jos haluaisin vain hienon uuden auton, ostaisin sen Teslan, mutta se ei omaan käyttöön ole optimi. Sähköauto ei itselle ole mikään pakko, ajan tällä hetkellä bensalla, ja ainoa(t) kritiikit johtuu a) vanha auto, huollot maksaa (ikä itsessään ei haittaa yhtään) b) kallistunut bensa. Jos ostan uuden auton, käytännössä se tulisi olemaan sähkö, mutta kuten aiemmin moneen kertaan sanoin, tuntuu pahalta ostaa 15x kalliimpi auto, joka joko ei sovellu omaan tarpeeseeni, tai joka on huonompi ajettavuudeltaan. Aivan varmasti rahalla saa parempaa, mutta sitten puhutaankin 20x tai 30x kalliimmasta autosta, jolle minulla ei ole mitään tarvetta.
Eli ehkä summasumamrum, sähköautoja ei vielä saa omaan tarpeeseeni, joskin aivan varmasti saa jonkun toisen tarpeeseen.
Juu ainahan sinne väleihin tunkee niitä pakettiautoja tötöilemään mutta nyt oli puhe mukavuudesta ja turvallisuudesta. Kyllä rivakalla autolla se oman välin hakeminen on helpompaa. Mutta aihe ei nyt edistä keskustelua sähköautoista140hp pakettiautokin kiihtyy moottoritien rampista sinne liikenteen virtaan oikeaan vauhtiin. Ei siihen mitään 6-7s kiihtyvyyksiä tarvitse, käyttää vaan sitä oikeaa poljinta.
Eli VW tarjoaa noin 60k€ hintaan takavetoista Passat-kokoluokan sedania.ID.7 hinnat, vähän ovat kyllä kovat. Riippuu paljon tuossa Max versiossa on sitten varusteita extraa:
Pro Business 210kW, Akku 77 kWh, 617 WLTP kantama, 58 790€
Pro Business Plus 210kW, Akku 77 kWh, 615 WLTP, 61 390€
Pro Business Max 210kW, Akku 77 kWh, 613 WLTP, 61 390€! – Huom sama hinta vuoden loppuun asti kuin business plus mallissa.
Toimitukset Business Max mallissa Q1 2024 ja muissa Q2 2024.
ID.7 hinnat, vähän ovat kyllä kovat. Riippuu paljon tuossa Max versiossa on sitten varusteita extraa:
Pro Business 210kW, Akku 77 kWh, 617 WLTP kantama, 58 790€
Pro Business Plus 210kW, Akku 77 kWh, 615 WLTP, 61 390€
Pro Business Max 210kW, Akku 77 kWh, 613 WLTP, 61 390€! – Huom sama hinta vuoden loppuun asti kuin business plus mallissa.
Toimitukset Business Max mallissa Q1 2024 ja muissa Q2 2024.
GTX myynti ei ala vielä ja farkkua ei ole kait julkaistu, eli joo.Liekkö hinnat vain sedanille ja takaveto?
Kuulostaa suorastaan halvalta verrattuna Model S:ään ja EQE / EQS Mersuun? Jos joku etsii sedania / fastback-tyylistä autoa, niin valinnnanvaraa ei markkinoilla ole hirveästi.Eli VW tarjoaa noin 60k€ hintaan takavetoista Passat-kokoluokan sedania.
Puutuin vain siihen, että olet nyt kahteen kertaan sanonut Ioniq 5:n olevan hidas, vaikka jo nykyinen perhenelivetoinen on Cooper S:ää ripeämpi, saati sitten tuleva 478 kW sporttiversio Ioniq 5 N.
Se on totta, ettei vielä löydy puoli-ilmaista käytettyä pientä ja nopeaa sähköautoa.
Varmaan sekoitit EV6 GT:n ja Ioniq 5 N:n, sillä EV6 GT:tä voi tilata ja Nettiautossakin on useita myynnissä. Tästä esim. alle 70 k€, 3,5 s, 585 hv:
Todellakin kuulostaa halvalle vs. S ja mersut. Silti se on volkkari ja sitä pitäisi myydä massoille kuin ämpäreitä tuulipuvuille. Jotenkin sitä odottaisi, että saksalainen monsterifirma pystyisi tuottamaan tuollaisen vehkeen halvemmalla, kun on vielä suunniteltu sähköautokärjellä. Itse olen potentiaalinen ID7 ostaja joskus tulevaisuudessa, mutta hieman tuntuu kalliille just nyt. Varsinkin, kun tuleva nelivetofarkku maksanee varmaan kympin enemmän.Kuulostaa suorastaan halvalta verrattuna Model S:ään ja EQE / EQS Mersuun? Jos joku etsii sedania / fastback-tyylistä autoa, niin valinnnanvaraa ei markkinoilla ole hirveästi.
Toi on reilusti isompi ku passat mitoiltaan. Menee sinne A6 ja mb E kokoluokkaan.Eli VW tarjoaa noin 60k€ hintaan takavetoista Passat-kokoluokan sedania.
Hyvillä varusteilla ei aivan mahdoton, mutta olisi saanut olla 5-10k€ halvempi. Eiköhän tämä taksiin kuitenkin myy, varsinkin isommalla akulla ja farkkukorilla.
No ei volkkari vaikka kansanauto onkin niin mikään erityisen halpa auto ole tähänkään mennessä ollut eikä selkeästi edes yritä olla.Todellakin kuulostaa halvalle vs. S ja mersut. Silti se on volkkari ja sitä pitäisi myydä massoille kuin ämpäreitä tuulipuvuille. Jotenkin sitä odottaisi, että saksalainen monsterifirma pystyisi tuottamaan tuollaisen vehkeen halvemmalla, kun on vielä suunniteltu sähköautokärjellä. Itse olen potentiaalinen ID7 ostaja joskus tulevaisuudessa, mutta hieman tuntuu kalliille just nyt. Varsinkin, kun tuleva nelivetofarkku maksanee varmaan kympin enemmän.
Sedaneita on kyllä liian vähän.
Vähän vanhaan viestiin vastaan, mutta myös itseä kiinnostaa tuo uusi vuodeksi yksityisleasing Autoverkkokaupalta. Renault Megane e-Tech on kiikarissa. Sen vuoksi kokemukset aiheesta kiinnostaisi. Esimerkiksi, että miten tarkkaan syynättiin auto palautettaessa? Mikä fiilis diilistä muuten jäi?Tuli palautettua autoverkokaupan ”uusi vuodeksi” yksityisleasing Kona takaisin vuoden jälkeen.
Onko sisätiloista selkeää vertailua vaikkapa B8 Passattiin? Ulkomitat ei niinkään kiinnosta vaan sisätilat ja kontin litrat.Toi on reilusti isompi ku passat mitoiltaan. Menee sinne A6 ja mb E kokoluokkaan.
varmastikin myy aika hyvin, ei tuossa luokassa juuri ole halvemmallakaan mitään.
Jep. Kyllä tuo ID7:n akseliväli kertoo presidenttiluokan takapenkistä. Mulla on ollut niin Superbia kuin Pasuunaa, joten osaan hahmottaa eron. Positiivista.Arvosteluissa verrattiin Skoda Superbin takatiloihin ja itsellä Superbissa saa takapenkillä melkein jalat suoraksi, jos vaimo ajaa.
Pro Business 210kW, Akku 77 kWh, 617 WLTP kantama, 58 790€
Ehkä turhaa painottaa tuota nykyisen auton hintaa, kun se ei noin vanhassa autossa enää juurikaan ole sidoksissa suorituskykyyn? Mini John Cooper Works on uutena yli 50k auto ja laitettuna sekä varusteltuna melkein 60k, aika samoihin menee jo uusien sähköautojen kanssa, jotka silti pesevät sen selkeästi suorituskyvyssä.En nyt tiedä voiko 60ke autoa sanoa "normaaliksi perhenelivedoksi". Ja hienoa toki jos 70ke auto on nopeampi kuin 4ke auto. Mutta jätetään tämä tähän, ehkä tulen vuoden päästä taas hajoilemaan jos kehitys ei ole kehittynyt, tai sitten on sähköauton avaimet taskussa ja elämä hymyilee.
Arvosteluissa verrattiin Skoda Superbin takatiloihin ja itsellä Superbissa saa takapenkillä melkein jalat suoraksi, jos vaimo ajaa.
Onhan siinä .23 ilmanvastus (tjsp) ja ok etupinta-ala. Moottorissa selkeästi parempi hyötysuhde. Toisaalta Tesla Björn arvio koeajon perusteella 77 akun kantamaksi 500-550km realistisilla kulutuksilla hyvässä säässä.Ohhoh, nyt on kyllä löydetty aerodynamiikasta ja sähkömoottoreista pari naksua lisää pykäliä, samalla akulla ID4 Pro Business on 512km WLTP.
60k€ Passat GTE:t jäi myös Suomessa myymättä. Nyt niitä on liikenteessä paljon, mutta ne on tuotu Ruotsista, missä niitä meni paljon valtion tukien ansiosta. Noinkohan vaan moni on valmis maksamaan kovaa lisähintaa ID7:sta kun verrokkina on Model Y.Todellakin kuulostaa halvalle vs. S ja mersut. Silti se on volkkari ja sitä pitäisi myydä massoille kuin ämpäreitä tuulipuvuille. Jotenkin sitä odottaisi, että saksalainen monsterifirma pystyisi tuottamaan tuollaisen vehkeen halvemmalla, kun on vielä suunniteltu sähköautokärjellä. Itse olen potentiaalinen ID7 ostaja joskus tulevaisuudessa, mutta hieman tuntuu kalliille just nyt. Varsinkin, kun tuleva nelivetofarkku maksanee varmaan kympin enemmän.
Sedaneita on kyllä liian vähän.
Kyllähän se todellinen syypää tuohon on raon ahtauteen on se joka roikkuu siinä edelläajavan persuksissa niin että se väli on ahdas.Tiukkaan rakoon liittyjät saattavat tuntea itse, että menipäs sujuvasti ja hyvin ehti, mutta se takana tuleva ei välttämättä ole olleenkaan samaa mieltä. Mitä ahtaampi rako, sitä enemmän nämä mukamas sujuvasti liikenteen sekaan liittyjät aiheuttavat häiriötä ja haitariefektiä. Ei ymmärretä että se takana tuleva ei halua että hänen edessään on tappituntumalla mikään auto ja sen takia se jarruttaa. Se san takia sitten jarruttavat kaikki muutkin jonossa.Vain yksi on tyytyväinen, se ahtaasen rakoon sujuvasti ehtinyt.
Pitääkö tämä tulkita siten, että sinua vituttaa, kun autoihin on tarjolla suorituskykyä? Harvoin sitä tehoa täytyy ulosmitata, mutta helvetin kivaa se on, että sitä löytyy sitten kun on tarvis.On se hektistä menoa nykyään, kun vaikka sekunnin säätö merkitsee. Miten olemme edes pystynen autoileman aikaisemmin ?
Ja ihmisethän ovat siitä fikusja olentoja että kun jotain hyvää saavutetaan, niin sitten se samantien ulosmitataan:
No kun se pointtihan siinä juuri oli, että väli ei ole mitenkään tiukka, kun polttis vielä keräilee kierroksia viivalla. Polttis-polttis se sama kikka olisi tiukka ja silti niitä paljon suoritetaan. Jahka kaikilla on sähköa alla, niin tilanne tietysti taas tasoittuu. Fakta vaan on, että kaupungissa joutuu säätämään tiukoissa paikoissa, että saa vaihdettua haluamalleen kaistalle. Pieni kiihtyvä auto on kivempi silloin ajaa. Jos kaistanvaihtosählingin välttää onnekkaasti sillä, että on ekana valoissa ja pääsee ripeästi liikkeelle, niin tuskin se keltään on pois? Päinvastoin, liikenteen sujuvuus paranee.Kumpi parempi, ehtiä sähköohjuksella tiukkaan väliin , vai olla yrittämättä polttistuhnulla ollenkaan ?
No faktaahan minä omista havainnoista juuri kerroin. Vai miksi sä luulet, että ne polttikset siinä vierellä huvikseen nykii ja nokka vähän niiaa, kun veto loppuu murto-osasekunniksi. Hankalampi se on automaattilootaisesta ilmiötä nähdä kuin manuaalista, mutta tasan samanlailla se on nähtävissä, jos olosuhteet ovat sopivat. Kotikaupungin valojen rytmitys on sen verran typerä, että joutuu tuskallisen monesti lähtemään valoista rinnakkain kiihdyttämään vapaalle tielle, niin tuo ilmiö toistuu sen verran usein, että sen pistää merkille. Eron merkittävyydestä en tiedä, kun Miilläkin riittää jo puolikaasu polttisten kiihdytyksen mukana pysymiseen kaupunki"lähdöissä".Onko tästä olemassa faktaa ? Aika monta epävarmuustekijää / muuttujaa tuollaisessa katuvertailussa.
En kiellä etteikö sähkö toimisi jouhevammin, mutta onko ero oikeasti merkittävä vai onko se vain pikkupoikien numeroleikkiä ?
Onko tästä olemassa faktaa ? Aika monta epävarmuustekijää / muuttujaa tuollaisessa katuvertailussa.
En kiellä etteikö sähkö toimisi jouhevammin, mutta onko ero oikeasti merkittävä vai onko se vain pikkupoikien numeroleikkiä ?
60k€ Passat GTE:t jäi myös Suomessa myymättä. Nyt niitä on liikenteessä paljon, mutta ne on tuotu Ruotsista, missä niitä meni paljon valtion tukien ansiosta. Noinkohan vaan moni on valmis maksamaan kovaa lisähintaa ID7:sta kun verrokkina on Model Y.
Fakta vaan on, että kaupungissa joutuu säätämään tiukoissa paikoissa, että saa vaihdettua haluamalleen kaistalle. Pieni kiihtyvä auto on kivempi silloin ajaa.
Passattiakin voi verrata vaikka CLS:ään, mutta ei siinä juuri järkeä ole. Jos ID7 ei ole sähköajan Passat, niin olen ymmärtänyt auton aivan väärin. Omalla kohdalla vertailulähkohta on kunnollinen ja monikäyttöinen perheen kulkuväline ja näin ID7:aa näkemättä oletan sen täyttävän aika tarkkaan saman roolin ja tason kuin Model Y.Ostaahan moni Model Y:nkin vaikka verrokkina on Dacia Duster. Miksi nyt vertaillaan täysin erilaisia autoja? Kuten sanottua, vertailu kannattaa suorittaa mielummin Model S vastaan.
Kyllähän tuosta Maxista kannattaa maksaa 2600€ lisää, kun saa 1) matrix-valot, 2) kunnon penkit ja 3) takakontin sähköllä sekä fiksulla avauksella. Muut lisäominaisuudet niin ja näin.Hinnat ja varustepakettien erot kalvoista:
Passattiakin voi verrata vaikka CLS:ään, mutta ei siinä juuri järkeä ole. Jos ID7 ei ole sähköajan Passat, niin olen ymmärtänyt auton aivan väärin. Omalla kohdalla vertailulähkohta on kunnollinen ja monikäyttöinen perheen kulkuväline ja näin ID7:aa näkemättä oletan sen täyttävän aika tarkkaan saman roolin ja tason kuin Model Y.
Korjataan sen verran, ett MYLR karvalakki ilman koukkua on varastoautona 49940€ kokonaiskustannus eli vajaa 12k halvempi kuin ID.7 Max.Jos vaikka Teslan LR Y:hyn vertaa, niin oman VW-kokemuksen mukaan varsin todennäköisesti Maxissa saa 6500 lisäeurolla:
Kyllä, hipaisunapit ovat vielä tässä versiossa. Seuraavissa ID-autoissa/facelifteissä on taas fyysiset napit ratissa ja ehkä muuallakin.Kuvien perusteella ID7:ssa olisi samat paske-hipaisunapit ratissa kuin ID3/ID4:ssa? Omassa ID3:ssa tuo on varmaankin eniten inhoamani asia.
Tässä päättömässä autojen vertailussa unohtuu se, että leijonan osa passateista on suomikontekstissa farmareita. Esimerkiksi nettiautossa 2015-> malleista 85% on farkkuja. Farkkupassatteja ostaa pääsääntöisesti ne ketkä tarvii isoa tavaratilaa ja usein myös isoa takapenkkiä. Model Y/Enyaq/... ovat tällä hetkellä tähän parhaat vastineet
Sangsongwongpong tulee takaisn suomeen sähkömaasturilla, ihan ok hinta näin äkkiä katsellen, 37 KEUR etuvetomaasturi.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Landroverillahan oli joku semmonen.Mikä on etuveto maasturi?
Itsekin yllätyin ”halvoista” hinnoista. Onko tämä edes paljon kalliimpi mitä Passatit on? Tuolla hinnalla id7 tulee kyllä myymään.Kuulostaa suorastaan halvalta verrattuna Model S:ään ja EQE / EQS Mersuun? Jos joku etsii sedania / fastback-tyylistä autoa, niin valinnnanvaraa ei markkinoilla ole hirveästi.
Valoista paalupaikalta lähtemisestä ensisijaisesti puhuin Ja on ne vikkelät nopeuden hienosäädötkin tarpeen.Pieni auto kyllä, mutta ei kaistanvaihtoon kyllä kiihdyttämistä kaupungissa tarvitse. Muutenhan törmäät siihen edessä olevaan kun toisella kaistalla ajetaan jonossa.
Itsekin yllätyin ”halvoista” hinnoista. Onko tämä edes paljon kalliimpi mitä Passatit on? Tuolla hinnalla id7 tulee kyllä myymään.
Korjataan sen verran, ett MYLR karvalakki ilman koukkua on varastoautona 49940€ kokonaiskustannus eli vajaa 12k halvempi kuin ID.7 Max.
Joillain euroopain alueilla vetokoukku ei kuulu vakiovarusteeseen vaan on valittava lisäoptioHetkinen... Onko Model Y:tä myyty ilman koukkua? Ainakin Teslan sivun konfiguraattorissa kaikissa Model Y malleissa lukee että vetokoukku sisältyy hintaan eikä ole valintaa sen poistoon.
Osassa varastoautoista ei ole koukkua. Tästä tulee 1500e alennus ja koukun voi myöhemmin ostaa samaan hintaan, jos tarve.Hetkinen... Onko Model Y:tä myyty ilman koukkua? Ainakin Teslan sivun konfiguraattorissa kaikissa Model Y malleissa lukee että vetokoukku sisältyy hintaan eikä ole valintaa sen poistoon.
Sähköskodassa lienee jo matriisivalot, hierovat sähköjakkarat, ekonahat, hudit yms. Eikö siis sitäkään tule varrata MY:hyn? Skodassa toki on myös ovenkahvat ja ratissa painikkeet, joita ei edes saa volkkareihin.Ei, ID7 ei ole se halvin iso auto. Siinä missä Model Y on hieman kuin nykyajan Octavia, niin ID7 on sitten se VW:n Arteon / A5 / A6 (koon puolesta A6/A7). Eli tarkoituksena olla kalliimman luokan sedan. Kannattaa katsoa pari esittelyä autosta, niin huomaa jo. Pelkästään tuosta varustelutasosta näkee minkä takia hinta on jo eri, on ergopenkkiä alkantara tyyliin, matriisivaloja, "pneumaattisia hierontatoimintoja" ja muuta vastaavaa. Model Y taas on se perus Octavia kangaspenkeillä (tosin valitettavasti muovipenkeillä, mutta siis halvin mitä löytyy joka tapauksessa).
Jos halusi vain sen halvimman Octavian, niin ei kai Audi A5 myöskään ikinä ollut kyseisen ihmisen tähtäimessä - olihan se Octavia halvempi samassa kokoluokassa. Jos halusi hieman paremman auton, niin osti sitten sen kalliimman. Onhan Teslallakin sitten Model S / Model Y vertailu ihan yhtälailla, melkein saman kokoiset, mutta toinen on huomattavasti kalliimpi.