minapamina
Tukijäsen
- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 1 206
Kia ei ole vielä tullut, kuten sanoit, ja tuota parasta Ioniqia en ole koeajanut, vaan vissiin sen vajaavetoisen mallin. En epäile etteikö rahalla saa vikkeliä autoja, mutta noissa alkaa hinnat nousta jo aika saatanan korkeiksi, samalla rahalla saa vaikka sen kestosuosikki Teslan. Sähköjä tehdään tällä hetkellä lähinnä kalliimpaan segmenttiin, koska heillä on varaa ostaa uusia hienoja autoja, ja koska ne ovat usein isompia autoja johon mahtuu enemmän akkua. Kumpikaan noista sun mainitsemista "kilpailijoista" ei tappele pienen hatchbackin kanssa samassa segmentissä koon, hinnan, käyttötarkoituksen tai oikeastaan minkään muunkaan kanssa. Mutta varmasti vaikka tuo täysveto Ioniq on ihan ihan hyvä auto, ei vaan itsellä skoopissa.Vaikka kutitellun sporttiminin arvioidut 3,3 s ja 4 s pitäisivät edelleen paikkaansa yli 15 vuotta kulutetulla moottorilla, olisi se silti hitaampi kuin nelivetoinen suurehko Ioniq 5, minkä sporttimalli on vasta tuloillaan. Kian vastaavan tekniikan sporttimalli on jo saatavilla, eli EV6 GT. Ioniq 5 N tulee olemaan Kiaa tehokkaampi ja nopeampi.
Tarkastellaan neljää eri käyttötapausta.
Ripeys liikennevaloista, 0-60 km/h (ei niin tärkeää):
Cooper S 125 kW, 3,6 s
Ioniq 5 AWD, 2,5 s
Kia EV6 GT, 2,1-2,2 s (minun arvio)
Pikkutieltä ruuhkaiselle valtatielle, 0-100 km/h (toiseksi tärkein, mutta useimmiten on mahdollista jäädä odottelemaan pidempää väliä):
Cooper S 125 kW, 7,2 s
Ioniq 5 AWD, 5,1 s
Kia EV6 GT, 3,6 s (sama aika kuin Minin 0-60)
Rekan ohitus, 80-120 km/h (tärkein):
Cooper S 125 kW, 4,6 s
Ioniq 5 AWD, 3,6 s
Kia EV6 GT, 2,0 s
Moottorirata, 80-160 km/h (harva tarvitsee):
Cooper S 125 kW, 12,1 s
Ioniq 5 AWD, 9,4 s
Kia EV6 GT, 5,3 s
Sporttimini oli kaikessa hitaampi kuin perheversioinen Ioniq 5. Eikä vain paikaltaan, vaan myös liikkeessä (@Kizmo). Tulossa oleva sporttinen Ioniq 5 N on 48 kW tehokkaampi kuin EV6 GT, joten se olisi ollut listan nopein. Tiedossa on vain 0-100, 3,4 s, ja että N:n alusta on viritetty radalle.
![]()
Mini Cooper S specs, 0-60, quarter mile, lap times - FastestLaps.com
2004 Mini Cooper S specs, 0-60, quarter mile, lap times, price, top speed, engine specifications, pictures, updated October 2024.fastestlaps.com
![]()
Hyundai Ioniq 5 225 kW specs, quarter mile, lap times, performance data - FastestLaps.com
2021 Hyundai Ioniq 5 specs, quarter mile, lap times, performance data, price, top speed, engine specifications, pictures.fastestlaps.com
![]()
Kia EV6 GT specs, 0-60, quarter mile, lap times - FastestLaps.com
2022 Kia EV6 GT specs, 0-60, quarter mile, lap times, price, top speed, engine specifications, pictures, updated February 2025.fastestlaps.com
![]()
Odotettu Hyundai Ioniq 5 N julkistettiin – Radalle optimoitu sähäkkä tehopakkaus
Ioniq 5 N on Hyundain ensimmäinen ratakäyttöön suunniteltu sähköauto.www.iltalehti.fi
Joku puhui motarille liittymisen vaativan tehoja. Lyhin tietämäni ramppi 120 rajoituksiselle tielle on Ämmässuolta Helsinkiin Turunväylää. Ajoin sen pari vuotta sitten Seat Mii Electricillä. Ramppikurvin puolivälissä mittarissa oli 55 km/h ja kiihdytyssuoran lopussa tielle liittyessäni 131 km/h, jolloin liittyminen on sujuvaa. Oikea vaihde oli jo valmiiksi ja koko ajan päällä, eikä kone karjunut ollenkaan. Selkä painautui pehmeän hellästi penkiin ja oli stressitöntä samalla seurata päätien liikennettä peileistä. Tehoa autossa on ruhtinaalliset 61 kW. Ei jollain olisi vinkata jotain haastavampaa liittymää Uudeltamaalta? On vähän tylsää, kun Miillä liittyminen on niin eleettömän helppoa. Corsan 44 kW:lla 90-luvulla sai sentään saunoa kunnolla ja hämmentää nelivaihteista askia, jos oli tiukempi liittymä.
Ehkä tässä nyt on vähän se, että puhutaan ja haetaan eri asioita, itse haluan pienen auton joka kuitenkin pärjää kivasti liikenteessä, ja sun näkökulma on että sähköautoista löytyy ylipäätänsä nopeita autoja. Jos haluaisin vain hienon uuden auton, ostaisin sen Teslan, mutta se ei omaan käyttöön ole optimi. Sähköauto ei itselle ole mikään pakko, ajan tällä hetkellä bensalla, ja ainoa(t) kritiikit johtuu a) vanha auto, huollot maksaa (ikä itsessään ei haittaa yhtään) b) kallistunut bensa. Jos ostan uuden auton, käytännössä se tulisi olemaan sähkö, mutta kuten aiemmin moneen kertaan sanoin, tuntuu pahalta ostaa 15x kalliimpi auto, joka joko ei sovellu omaan tarpeeseeni, tai joka on huonompi ajettavuudeltaan. Aivan varmasti rahalla saa parempaa, mutta sitten puhutaankin 20x tai 30x kalliimmasta autosta, jolle minulla ei ole mitään tarvetta.
Eli ehkä summasumamrum, sähköautoja ei vielä saa omaan tarpeeseeni, joskin aivan varmasti saa jonkun toisen tarpeeseen.