Yleistä keskustelua sähköautoista

Katoin nopealla vilkaisulla, että tässä langassa oli jotain keskustelua tuosta uudemman sukupolven Fiat 500e:stä. Kysykääpä multa mitä mieleen tulee, olen nyt toukokuusta lähtien sellaisella ajanut. Harmikseni maksan siitä käytettynä samanverran kuin nyt tuo uutena oleva koroton tarjous :D mutta eipä sille voi mitään.
 
Katoin nopealla vilkaisulla, että tässä langassa oli jotain keskustelua tuosta uudemman sukupolven Fiat 500e:stä. Kysykääpä multa mitä mieleen tulee, olen nyt toukokuusta lähtien sellaisella ajanut. Harmikseni maksan siitä käytettynä samanverran kuin nyt tuo uutena oleva koroton tarjous :D mutta eipä sille voi mitään.
Katselin näitä viime talvena ja nettiautossa oli läjä lähes uusia hintaan ~26k. Uusi maksaa ~36k. Onko tässä joku juju vai miksi näin "halpa"?

 
Katselin näitä viime talvena ja nettiautossa oli läjä lähes uusia hintaan ~26k. Uusi maksaa ~36k. Onko tässä joku juju vai miksi näin "halpa"?


Eihän se siis olekaan halpa vaan kallis. Samalla rahalla saa kuitenkin jo huomattavasti enemmän autoa esim. MG4:n muodossa. Sähköautojen hinnat tullevat vielä reilusti alas. Pikkuautoluokassa valitettavan kallista vielä toistaiseksi ja suhteellisen vähän malleja.
 
Eihän se siis olekaan halpa vaan kallis. Samalla rahalla saa kuitenkin jo huomattavasti enemmän autoa esim. MG4:n muodossa. Sähköautojen hinnat tullevat vielä reilusti alas. Pikkuautoluokassa valitettavan kallista vielä toistaiseksi ja suhteellisen vähän malleja.

Ottamatta muuten kantaa niin tuo MG4 vertaus ei oikein toimi vielä kun ei ole laadusta, huoltoverkosta ja muuten toimivuudesta mitään tietoa.

Ja muutenkin tuo vertaus on vähän ontuva, Dacia Dusterin saa alle 20k hinnalla mutta silti ihmiset ostavat 200K€ G-sarjalaisia yms. "enemmän autoa" on varsin tulkinnanvarainen termi.

500e taitaa olla vähän ns. lifestyle auto joka vetoaa olemuksellaan esim. moneen naispuoliseen ostajaan.
 
Joo nyt tällä hetkellä mentäisiin MG4 reittiä ehdottomasti, mutta alkuvuonna ei sellaista ollut. Ihmetytti vain tuo 10k pudotus lähes uusissa.
 
Ottamatta muuten kantaa niin tuo MG4 vertaus ei oikein toimi vielä kun ei ole laadusta, huoltoverkosta ja muuten toimivuudesta mitään tietoa.

Kovin suuri ennustaja ei tarvitse olla sanomalla että MG pesee Fiatin (kaikella kunnioituksella) laadussa 100-0. Sähköautojen huolto on aika marginaalista, eiköhän sekin ole järjestetty.
 
Joo itse aikanaan jätin Seat Mii Electricin tilaamatta 16 k€:llä kun ajattelin että varmasti muitakin samaa hinta/speksit suhdetta olevia tulee ihan lähiaikoina hieman isompina. Ei niitä sitten tullutkaan ja harmittaa kun siinähän olisi ollut jopa tilinteon paikka.

No, 4 vuotta siihen sitten meni. Mielestäni nämä MG4:t pääsee ainakin hyvin lähelle samaa hinta/speksit suhdetta.

(Siis omaan tarpeeseen jossa 99% ajosta on kaupungin sisäistä menoa, liikkumista paikasta a paikkaan b, niin en haluaisi maksaa ylimääräistä isosta akusta, hienosta infotainmentista, "itseajavuudesta" tai statuarvosta yms)
 
Katselin näitä viime talvena ja nettiautossa oli läjä lähes uusia hintaan ~26k. Uusi maksaa ~36k. Onko tässä joku juju vai miksi näin "halpa"?


En tosiaan tiiä mikä toi syy on tolle isolle hinnan pudotukselle. Sen takia itsekkin ostin vuoden vanhan 12tkm ajetun hintaan 25 900e enkä uutta 10k kalliimmalla. Tuolloin mun ostohetkellä ei oikein ollut vielä muita vaihtoehtoja tuohon hintaan ja en voinut myöskään alkaa odottaan vuotta vaikka esim. MG4, vaikka tietenkin sen ottaisin nykyään. Silloin ei ollut vielä myöskään hinnoista tietoa, joten tuolla en voinut myöskään Fiattia vastaan argumentoida.

Muuten autonahan Fiat on oikein fiksu. Oon sillä pari pitempääkin reissua tehnyt, mm. Oulusta Viroon ja takaisin, sekä Suomen sisäisiä reissuja. Ajomukavuudet on ihan hyvät minusta tommoseksi autoksi: Adaptiivinen vakkari, ns. Autopilootti, riittävä teho ohituksiin, Carplayt, ihan ok pikalatausteho tuolle akun koolle, varsinkin kun vertaa kiinalaisiin niin suorastaan sama ellei joitain malleja parempi.

Mutta oon toisaalta myös aina tykännyt vähän valtavirtaa muista autoista, tai ainakin järkevän tilanteen salliessa ostanut sellasen jos ei siitä liikaa kompromisseja aiheudu. Fiatteja oon nähyt nyt 4kk aikana yhteensä ehkä, 4? Teslaa näen 40 päivässä. Jopa yhden kokonaisen MG4 oon nähnyt, joten se ehkä nyt on vähän harvinaisempi kuin muut.

Huollon Oulussa järjestää Wetteri eli oikeastaan ehkä laadukkain ja samalla valitettavasti kallein pulju täällä, mutta ompahan tilanteen vaatiessa olemassa huoltoinfrakin Fiatille.
 
Viimeksi muokattu:
En tosiaan tiiä mikä toi syy on tolle isolle hinnan pudotukselle. Sen takia itsekkin ostin vuoden vanhan 12tkm ajetun hintaatn 25 900e enkä uutta 10k kalliimmalla. Tuolloin mun ostohetkellä ei oikein ollut vielä muita vaihtoehtoja tuohon hintaan ja en voinut myöskään alkaa odottaan vuotta vaikka esim. MG4, vaikka tietenkin sen ottaisin nykyään. Silloin ei ollut vielä myöskään hinnoista tietoa, joten tuolla en voinut myöskään Fiattia vastaan argumentoida.

Muuten autonahan Fiat on oikein fiksu. Oon sillä pari pitempääkin reissua tehnyt, mm. Oulusta Viroon ja takaisin, sekä Suomen sisäisiä reissuja. Ajomukavuudet on ihan hyvät minusta tommoseksi autoksi: Adaptiivinen vakkari, ns. Autopilootti, riittävä teho ohituksiin, Carplayt, ihan ok pikalatausteho tuolle akun koolle, varsinkin kun vertaa kiinalaisiin niin suorastaan sama ellei joitain malleja parempi.

Mutta oon toisaalta myös aina tykännyt vähän valtavirtaa muista autoista, tai ainakin järkevän tilanteen salliessa ostanut sellasen jos ei siitä liikaa kompromisseja aiheudu. Fiatteja oon nähyt nyt 4kk aikana yhteensä ehkä, 4? Teslaa näen 40 päivässä. Jopa yhden kokonaisen MG4 oon nähnyt, joten se ehkä nyt on vähän harvinaisempi kuin muut.

Huollon Oulussa järjestää Wetteri eli oikeastaan ehkä laadukkain ja samalla valitettavasti kallein pulju täällä, mutta ompahan tilanteen vaatiessa olemassa huoltoinfrakin Fiatille.

Lisättäköön, että ei ollut myöskään tuota nykyistä korkotarjousta. Itse maksan käytännössä saman kuukausierän tällä hetkellä tuosta 10k halvemmasta vuoden vanhasta kuin toi uusi nyt ois tolla korkotarjouksella.

Olen itsekkin kiinnostunut paljon tuosta MG4:sta. Sehän on kaikin puolin fiksumman oloinen auto kuin Fiat ihan vaan hinnan takia pelkästään jo. Eri asia vaan sitten nuo toimitusajat. Ajan myös tänään Fiatilla, mutta MG4:lla en taida ajaa edes tänä vuonna vaikka haluaisin.
 
Kovin suuri ennustaja ei tarvitse olla sanomalla että MG pesee Fiatin (kaikella kunnioituksella) laadussa 100-0. Sähköautojen huolto on aika marginaalista, eiköhän sekin ole järjestetty.

Ja sen takia uskalsin Fiatin ostaakin, koska takuunalainen auto. Valitettavaa, mutta totta :D Seuraavan omistajan ongelma sitten kuinka tuo auto kestää aikaa.
 
Jaa niin tähän tyyliin? (tuo ratin oikealla puolella ylimpänä näkyvä näyttö on siis kännykkä telineessä)
1693230191660.jpeg
Joissain maissa myös tuohon uudemman sukupolven Fiat 500e on saanut tällaisen configin, toki varmaa siihen pienempiakkuiseen versioon.
 
Pornoa havalla...Eiku Bornia



Tässä vissiin mallit joista lähtee 5000€ pois?

Onhan tuo ihan hyvä hinta Bornille. Enemmän sitä mitä tuollaisen auton pitäisi alunperinkin maksaa. Hienompi kuin ID3. Melkein menisi harkintaan, jos ei olisi perheelliselle liian pieni.
 
Lisättäköön, että ei ollut myöskään tuota nykyistä korkotarjousta. Itse maksan käytännössä saman kuukausierän tällä hetkellä tuosta 10k halvemmasta vuoden vanhasta kuin toi uusi nyt ois tolla korkotarjouksella.

Olen itsekkin kiinnostunut paljon tuosta MG4:sta. Sehän on kaikin puolin fiksumman oloinen auto kuin Fiat ihan vaan hinnan takia pelkästään jo. Eri asia vaan sitten nuo toimitusajat. Ajan myös tänään Fiatilla, mutta MG4:lla en taida ajaa edes tänä vuonna vaikka haluaisin.
Eikös MG4:sta ole melkein kaupasta noudettuna tarjolla? Hedin osti niitä 1000 kappaletta (tai jotain sinne päin) Ruotsista ja niitä myyvät. Ei ole tehdastilauksia kai tarjollakaan kun eivät ole virallinen maahantuoja.
 
Ottamatta muuten kantaa niin tuo MG4 vertaus ei oikein toimi vielä kun ei ole laadusta, huoltoverkosta ja muuten toimivuudesta mitään tietoa.

Ja muutenkin tuo vertaus on vähän ontuva, Dacia Dusterin saa alle 20k hinnalla mutta silti ihmiset ostavat 200K€ G-sarjalaisia yms. "enemmän autoa" on varsin tulkinnanvarainen termi.

500e taitaa olla vähän ns. lifestyle auto joka vetoaa olemuksellaan esim. moneen naispuoliseen ostajaan.

Lähinnä tarkoitin pienten, edullisten sähköautojen luokkaa, jolloin MG4 vertaus toimii varmasti varsin hyvin (niin kuin ns harkintaviesteistä täälläkin voi jo päätellä). Cupra Born/ID3kin aika pieni ja vielä hinnanlaskun jälkeenkin vaikuttaa hintavahkolta.
 
Cuprassa ei ole muuta vikaa kuin ratin "näppäimet". Muilta osin laatu on enemmän sitä, mitä id.3 olisi pitänyt olla. Ei siinä silti mitään sellaista ole, että siitä olisi tonneja vastaavaa id.3:sta enemmän olisi maksanut. Hinta tippuu, kun kysyntä 404.
 
Cuprassa ei ole muuta vikaa kuin ratin "näppäimet".
Oman ID.3:n melkein paras ominaisuus on juuri ne kosketusnäppäimet. Nykyisellään niiden haptinen palaute on hyvä ja painalluksen vahvuutta säätelemällä esimerkiksi vakkarin nopeutta on helppo hienosäätää.

Cupran etuna on toki sitten myös viiden vuoden takuu. Volkkari tarjoaa omalle merkilleen vain sen kaksi vuotta.
 
Oman ID.3:n melkein paras ominaisuus on juuri ne kosketusnäppäimet. Nykyisellään niiden haptinen palaute on hyvä ja painalluksen vahvuutta säätelemällä esimerkiksi vakkarin nopeutta on helppo hienosäätää.

Cupran etuna on toki sitten myös viiden vuoden takuu. Volkkari tarjoaa omalle merkilleen vain sen kaksi vuotta.

Ja eikös seatilta saanut myös ilmaisen yhteyspaketin auton eliniäksi tai ainakin reilusti yli 5v
 
Oman ID.3:n melkein paras ominaisuus on juuri ne kosketusnäppäimet. Nykyisellään niiden haptinen palaute on hyvä ja painalluksen vahvuutta säätelemällä esimerkiksi vakkarin nopeutta on helppo hienosäätää.

Cupran etuna on toki sitten myös viiden vuoden takuu. Volkkari tarjoaa omalle merkilleen vain sen kaksi vuotta.
Vai että ihanko oikeasti painalluksen voimakkuudella sitä hienosäätöä helposti tehdään :D Noh, hyvä jos tykkäät, mutta enemmistö taitaisi haluta raijata sen suunnittelijan vajan taakse ja päästä päiviltä. Onneksi tuohon on tulossa muutos. Volkkari lisätakuulla säilyttänee arvonsa paremmin kuin Espanjan tuote. Cubrassa on muuten erilaiset ratin napit ja ne olivat jopa paskemmat kuin id.3:ssa.
 
Joo itse aikanaan jätin Seat Mii Electricin tilaamatta 16 k€:llä kun ajattelin että varmasti muitakin samaa hinta/speksit suhdetta olevia tulee ihan lähiaikoina hieman isompina. Ei niitä sitten tullutkaan ja harmittaa kun siinähän olisi ollut jopa tilinteon paikka.
Yli 3,5 vuoden jälkeenkin autosta sai vähän enemmän kuin ostaessa.
 
Vai että ihanko oikeasti painalluksen voimakkuudella sitä hienosäätöä helposti tehdään :D
Kyllä. En ymmärrä mikä tässä oli hauskaa?
Volkkari lisätakuulla säilyttänee arvonsa paremmin kuin Espanjan tuote.
Omassa Volkkarissa on vuoden lisätakuu ja aika vaikea kuvitella, että Cupra tätä nopeammin arvonsa menettää. Kävin juuri noin kuukausi sitten laajan kierroksen, jossa pyytelin autosta tarjouksia eri myyjiltä, ja arvo oli kahdeksassa kuukaudessa laskenut noin 30-35 prosenttia. Kyllä meni ilme sitruunalle.
 
Kyllä. En ymmärrä mikä tässä oli hauskaa?

Omassa Volkkarissa on vuoden lisätakuu ja aika vaikea kuvitella, että Cupra tätä nopeammin arvonsa menettää. Kävin juuri noin kuukausi sitten laajan kierroksen, jossa pyytelin autosta tarjouksia eri myyjiltä, ja arvo oli kahdeksassa kuukaudessa laskenut noin 30-35 prosenttia. Kyllä meni ilme sitruunalle.

Cupra Born tulee myös aivan samalta tehtaalta kuin ID3 Zwickausta Saksasta, joten Espanjan ihmeeksi kutsuminen on muutenkin kyseenalaista.
 
Eikös MG4:sta ole melkein kaupasta noudettuna tarjolla? Hedin osti niitä 1000 kappaletta (tai jotain sinne päin) Ruotsista ja niitä myyvät.

Näissä on Hedinin myyjän mukaan tällähetkellä 2-3kk toimitusaika, rajoitteena on kuulemma heidän kyky kärrätä niitä tarpeeksi nopeasti suomeen myynnin perässä. Ja tuosta erästä nuo Luxury mallit on jo vähissä.

MG4:sta ilmeisesti muualla maailmassa on tänävuonna ollut jo myynnissä vähän paranneltu versio jossa olisi mahdollisesti takalasin pyyhin, yhdellä polkimella ajo ja jotain muuta pientä parannusta. Saa nähdä millon näitä nyt näkisi suomessa ihan viralliselta maahantuojalta, luulisi että kysyntään kannattaisi vastata nyt eikä 2v päästä.
 
Käyttääkö joku tuota etutavaratilaa aktiivisesti? Siis ihan yleisesti sähköilijöille kysymys.
Tuli vaan mieleen itselle että keväällä tuli auto, heitin latausjohdon sinne ja kerran olen avannut. Pissapoika piti täyttää.
 
Käyttääkö joku tuota etutavaratilaa aktiivisesti? Siis ihan yleisesti sähköilijöille kysymys.
Tuli vaan mieleen itselle että keväällä tuli auto, heitin latausjohdon sinne ja kerran olen avannut. Pissapoika piti täyttää.

Latausjohto itelläkin siellä jemmassa, ei ole ollut tarvetta juurikaan availla. :)
 
Käyttääkö joku tuota etutavaratilaa aktiivisesti? Siis ihan yleisesti sähköilijöille kysymys.
Tuli vaan mieleen itselle että keväällä tuli auto, heitin latausjohdon sinne ja kerran olen avannut. Pissapoika piti täyttää.
Oikeastaan ainoastaan kun käydään mökillä ja tarvetta viedä paljon tavaraa, muutoin aika vähällä käytöllä. Latausjohto on takaboksin alla olevassa trunkissa.
 
Käyttääkö joku tuota etutavaratilaa aktiivisesti? Siis ihan yleisesti sähköilijöille kysymys.
Tuli vaan mieleen itselle että keväällä tuli auto, heitin latausjohdon sinne ja kerran olen avannut. Pissapoika piti täyttää.
2-3 kertaa viikossa tulee käytettyä, kun latausjohto pitää sieltä ottaa. Kesälomalla tuli reissussa myös dumpattua ruokakasseja sinne.
 
Pienen kylmälaukun olen aatellu jemmata sinne, tosin lämmön kertyminen vrt takapään syvennys on ongelma ellei availe tulipellistä kumitulppaa tjsp.
 
Ei ole koskaan tullut käytettyä etutavaratilaa. Käyttäisin jos takakontti olisi niin täynnä ettei sinne mahdu. Mutta ei ole vielä tällaista tilannetta tullut eteen.
 
Käyttääkö joku tuota etutavaratilaa aktiivisesti? Siis ihan yleisesti sähköilijöille kysymys.
Tuli vaan mieleen itselle että keväällä tuli auto, heitin latausjohdon sinne ja kerran olen avannut. Pissapoika piti täyttää.

Kyllä tuota tulee käytettyä harvakseltaan, viimeksi taisin heittää sinne haisevat muoviroskat kierrätyspisteeseen. Lisäksi kerran avattuja maalipurkkeja siellä kuljettaa mieluummin kuin takana, kuten myös vaikka juotavia jos haluaa pitää ne viileenä (riippuu toki säästä).
 
Teslan Model 3 on saanut päivityksen:



Näemmä delete-linjalla jatketaan, nyt ovat ratin viikset saaneet kenkää.

Onko TUO nyt se facelift? Tuohan on ihan samannäköinen kuin vanha. Jos on niin erot on samaa luokkaa naamataulussa kuin jossaain Mondeossa oli eri varustetasojen ulkonäköerot puskurissa ja etusäleikössä.
 
Onpa faceliftattu Model 3 tyylikäs. Ei ole enää saippuapalan näköinen.
 
Onko TUO nyt se facelift? Tuohan on ihan samannäköinen kuin vanha. Jos on niin erot on samaa luokkaa naamataulussa kuin jossaain Mondeossa oli eri varustetasojen ulkonäköerot puskurissa ja etusäleikössä.
Ei tuo kyllä miustakaan ole ollenkaan ruma. Saatu vähän leikkauksia ja kulmia muotoiluun. Toivottavasti seuraava halvin väri on joku muu kuin valkoinen :)
 
Myyjät ei tiedä mistään mitään ylipäätään ja nuo yksvaiheiset on aikalailla ykssarvisia, kolmivaiheet tulleet kaikkiin ajan kanssa. Varmin keino tunnistaa yksvaiheinen UK/US markkinoille tehty on kuva latausliittimestä, jos alariviltä puuttuu parit pinnit niin; vältä.
Amerikan markkinoiden latausliittimet on ihan totaalisen erinäköiset kuin tää type2 liitin jota brititkin käyttävät.
 
Sinansä yksivaiheista AC-latausta käytetään aika isoillakin markkinoilla, UK, USA, Kiina ja Japani esimerkiksi. Joten ei ihme että monissa Kiina/Japani-sähkiksissä on aluksi ollut saatavissa vain yksivaihelataus.
 
Kyllä. En ymmärrä mikä tässä oli hauskaa?
Se, että sanot tärisevässä ympäristössä vaadittua painovoimakkuuteen perustuvaa säätöä helpoksi. Ei se nyt ihan ideaali ratkaisu ole… Mutta hyvä jos toimii sinulle.
Omassa Volkkarissa on vuoden lisätakuu ja aika vaikea kuvitella, että Cupra tätä nopeammin arvonsa menettää. Kävin juuri noin kuukausi sitten laajan kierroksen, jossa pyytelin autosta tarjouksia eri myyjiltä, ja arvo oli kahdeksassa kuukaudessa laskenut noin 30-35 prosenttia. Kyllä meni ilme sitruunalle.
Ei se nyt taida mikään suuri salaisuus olla, että identtinen volkkari vs. seat kilvassa volkkari pitää kysyttävyyden ja sitä kautta hinnan paremmin. Cupra on toki ”uusi””merkki”, mutta tuskin se tilannetta merkittävästi muuttaa. Ja nyt tietysti puhutaan paljon pidemmän aikavälin muutoksesta kuin 8 kk.
 
Ei tämä käsittäkäseni ole facelift vaan kokonaan uusi malli. Arviolta puolet auton osista on uusia. Tesla on valinnut sen linjan ettei malliston ulkonäköön juurikaan kosketa. Ei tämä ole mitenkään uutta, esim. Volvon 200-sarjaa valmistettiin vuodesta 1974 vuoteen 1993 lähes muuttumattomana jostain VW-kuplasta puhumattakaan.
Uusi ja uusi. Etu- ja takapäähän tehty uudet muotit ja valmistustekniikka päivitetty. Muutenhan kokonaisuus on sama kori pitkälti. Tesla tekee minimit ettei tarvitse liikaa maksaa.
 
No jos katselee tässä ketjussakin olevaa Carwow:n videota, niin eivät näe asiassa ristiriitaa:
Itse suhtautuisin tuohon 50% väitteeseen Apple-tyylisenä BS:n puhumisena. Osaahan voi sanoa "uudeksi" vaikka sitä olisi vähän vain viilattu edellisestä versiosta (ja se sopii sekä uuteen että vanhaan malliin). Tai vaikka ottavat tuon 50% siitä mikä on kokonaisosamäärä sisältäen komponenttien sisäiset osatkin. Jossain uudessa lampussa on varmaan "miljoona" uutta osaa tuolla laskuopilla. Sinällään jännä, että nostavat tuon esille hyvänä asiana. Lähtökohtaisestihan tehokkuutta tulee siitä, että ei keksi sitä pyörää väkipakolla uusiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjut
254 538
Viestejä
4 424 453
Jäsenet
73 377
Uusin jäsen
Kopander

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom