Yleistä keskustelua sähköautoista

MINI on myös päivittänyt sähkömallt Cooperista sekä Countrymanista. Kummatkin ovat kiina-autoja, speksit ainakin ovat kohdallaan jos designi vaan uppoaa (itselle vaatii ainakin totuttelua).

 
MINI on myös päivittänyt sähkömallt Cooperista sekä Countrymanista. Kummatkin ovat kiina-autoja, speksit ainakin ovat kohdallaan jos designi vaan uppoaa (itselle vaatii ainakin totuttelua).
Kenelleköhän nämä superanimoidut, tamagotchin korvaajia eri maskottien muodossa tarjoavat infotainmentit on tarkoitettu? Olenko vain boomer, kun en millään ymmärrä, miten tuo lisää ajamisen mukavuutta tai helppoutta?
 
MINI on myös päivittänyt sähkömallt Cooperista sekä Countrymanista. Kummatkin ovat kiina-autoja, speksit ainakin ovat kohdallaan jos designi vaan uppoaa (itselle vaatii ainakin totuttelua).

Ulkoa kelpaisi mutta tuo ohjaamo :cautious:
 
Ei tämä käsittäkäseni ole facelift vaan kokonaan uusi malli. Arviolta puolet auton osista on uusia. Tesla on valinnut sen linjan ettei malliston ulkonäköön juurikaan kosketa. Ei tämä ole mitenkään uutta, esim. Volvon 200-sarjaa valmistettiin vuodesta 1974 vuoteen 1993 lähes muuttumattomana jostain VW-kuplasta puhumattakaan.
Joo'o. Olen 60-luvun puolivälissä syntynyt ja nuo vekottimet on kyllä tuttuja, Siitä on vaan kohta puoli vuosisataa. Ennen väsättiin savimalleja ja uuden mallin suunnitteluun meni keskimäärin kuusi vuotta. Kupla oli oma lukunsa ja Volvo pienenä valmistajana joutui venyttämään elinkaaria ulkonäköseikoilla kun rahkeet eivät muuhun riittäneet. Silloin se oli helvetin kallista. Nykyään on tietokoneet. Uudennäköisen etu- ja takapään suunnittelu ei maksa juuri mitään. CNC-vääntää uudet muotit hetkessä. Johan niitä on muutenkin pakko uusia aika ajoin. Varsinkin metallin (syväveto)työkalut kuluu varsin nopeasti tuollaisissa.
valmistusmäärissä.

Noh, eihän se multa pois ole, kunhan kommentoin. Mutta alkaa tuo näyttämään todella vanhahtavalta vaikka on uusi puskuri ja valot.
Valittu linja ihmetyttää siinä mielessä kun uuden (ulkoasun jne.) suunnittelu on halpaa massatuotantolaitteessa.
Sitä pitäisi siis saada kaupaksi muilla argumenteilla kuin ulkonäkö. Niinkuin Ladaa aikoinaan.
Tuo oli hyvä toive että perusväri vaihtuisi karavaanarinvärisestä joksikin muuksi. Varmasti lisäisi mielenkiintoa ostajissa.
 
Omassa Volkkarissa on vuoden lisätakuu ja aika vaikea kuvitella, että Cupra tätä nopeammin arvonsa menettää. Kävin juuri noin kuukausi sitten laajan kierroksen, jossa pyytelin autosta tarjouksia eri myyjiltä, ja arvo oli kahdeksassa kuukaudessa laskenut noin 30-35 prosenttia. Kyllä meni ilme sitruunalle.

Aika usein noi myyjien arviot vaihtoarvosta on sellaisia että voi vaan naurahtaa, kääntyä kannoillaan ja kövellä ulos kaupasta. Aina pitänyt useammassa liikkeessä käydä arvioituttamassa ennenkuin on saanut järkevää arviota.
Tosin itsekkin arvelen että persnettoa tulee ihan varmasti seuraavassa vaihdossa, mut sellaista se elämä joskus on.
Edellisessä corollasakin vaihtoarviot heitteli useita tuhansia euroja eri liikkeiden välillä. Toyota liikkeessä oli kaikkein huonoin vaihtoarvio ja Skoda liikkeessä paras. Ilmeisesti autoa ei kannata tarjotella siihen liikkeeseen joka muu kyseistä merkkiä. Vähän sama ilmiö kuin omalta puhelinoperaattorilta ei saa kunnon tarjousta ennenkuin vaihtaa ensin toiselle operaattorille.
 
Omassa Volkkarissa on vuoden lisätakuu ja aika vaikea kuvitella, että Cupra tätä nopeammin arvonsa menettää. Kävin juuri noin kuukausi sitten laajan kierroksen, jossa pyytelin autosta tarjouksia eri myyjiltä, ja arvo oli kahdeksassa kuukaudessa laskenut noin 30-35 prosenttia. Kyllä meni ilme sitruunalle.

Hiljaiseksi vetää. :darra:

Toisaalta, onhan se kabiini aika karu. Puhumattakaan keulasta, joka on kuin VW Upista... Cupra on sentään onnistunut Bornin kanssa paremmin tässä suhteessa.
 
No eikös uusien autojen arvo muutenkin romahda 15% kun ne ajaa kaupan ovesta ulos, että eihän toi nyt ole kuin tuplat. Toisaalta kuvastaa ehkä myös sitä että monien sähköautojen hinnassa on nyt ilmaa. Miksi myydä halvemmalla, jos hullut on valmiit maksamaan.
 
Ei tuo kuvasta muuta kuin sitä, että Elonin tempauksien vaikutukset ovat polttaneet käytettyjen myyjien näpit siinä määrin, että sisäänostointo kaikille sähkövehkeille on tippunut. Osa totuus on varmasti myös jo tuo mainittu, että hupikyselyissä saa hupitarjouksia. Kyllä sille vaihtarille viimeinen hinta löytyy sitten kun ollaan tosissaan vääntämässä.
 
Aina paremmin mitä suuremmaksi ensimmäinen desimaali tolpassa kakkosen jälkeen kasvaa. :cimp:

2,x €/l
 
No eikös uusien autojen arvo muutenkin romahda 15% kun ne ajaa kaupan ovesta ulos, että eihän toi nyt ole kuin tuplat. Toisaalta kuvastaa ehkä myös sitä että monien sähköautojen hinnassa on nyt ilmaa. Miksi myydä halvemmalla, jos hullut on valmiit maksamaan.
Harmi ettei näitä uusia autoja 15% alennuksella saa ostettua mistään. Vuosiahan oli jos sai sähköauton ajettua kaupasta ulos, niin sen pystyi myymään 15% voitolla.
 
Kyllä sille vaihtarille viimeinen hinta löytyy sitten kun ollaan tosissaan vääntämässä.
Näinhän se varmasti on. Asian tekee vaikeaksi myös se, että ID.3:ssa on mallistojen nimet ja ominaisuudet on muuttuneet tässä matkan varrella muutaman kuukauden välein. Pari autoliikettä selittivät, että autosta saisi ulos myytäessä enintään 31 000 euroa, mutta kun sitten pyysin osoittamaan Nettiautosta verrokkia tuohon hintaan, esittelivät saman mallivuoden paljon riisutumpaa, vanhemalla tekniikalla olevaa mallia. Siitä puuttuu Travel Assist, Park Assist, sivututkat, H30 infotainment jne jne. Mutta myyjille tuntui Pro Performance Business olevan aina sama auto, kun kerran mallinimi oli sama.
 
Juuri kyselin ID7:n ostosta ja auton nykyisen auton vaihtoarvosta, K-auto ei antanut mitään eurolukemaa autolle sillä ID7:n luovutukset ovat vasta maaliskuussa 2024, eikä nykyisen auton arvoa voi tietää silloin. On kyllä vaikea mennä autokaupoille, kun pitäisi ostaa sika säkissä jäljelle jäävän hinnan osalta. Nykyisen auton arvo nettiautossa olisi välillä 40-50k€, halvimmissa 160tkm ajettu, kun itsellä 95tkm. 2016 vm. pippuripossu.

Auton myymisen vaikeus ketju voisi olla sopivampi paikka tälle, mutta onko rukkasarvioita miten autovex/baana/liikkeet yleisesti arvottavat vaihtareita? Jos nettiauton realistinen hinta olisi 45 tonttua, niin onko realistista odottaa vaihdossa ~40tonnia? Vai olenko aivan liian optimisti.
 
Siitä puuttuu Travel Assist, Park Assist, sivututkat, H30 infotainment jne jne. Mutta myyjille tuntui Pro Performance Business olevan aina sama auto, kun kerran mallinimi oli sama.

Tää on jännä kyllä, itsellä tämä facelifti Pro S / Business Plus mallina ja siitä puuttuu nimenomaan tuo viimeinen steppi varustelutasosta jossa tulee noi assistit sekä sivututkat.

Outoa miksei voi pysytellä johdonmukaisissa varustelutasojen nimissä.
 
Ei tämä käsittäkäseni ole facelift vaan kokonaan uusi malli. Arviolta puolet auton osista on uusia. Tesla on valinnut sen linjan ettei malliston ulkonäköön juurikaan kosketa. Ei tämä ole mitenkään uutta, esim. Volvon 200-sarjaa valmistettiin vuodesta 1974 vuoteen 1993 lähes muuttumattomana jostain VW-kuplasta puhumattakaan.
Eikö tuo Volvo-esimerkki sodi sitä vastaan, että Tesla olisi tehnyt uuden mallin eikä faceliftiä? Volvon tapauksessa kyseessähän kuitenkin oli kiistatta pelkät faceliftit. Sama kuplavolkkarin kanssa.
Ennen väsättiin savimalleja ja uuden mallin suunnitteluun meni keskimäärin kuusi vuotta. Kupla oli oma lukunsa ja Volvo pienenä valmistajana joutui venyttämään elinkaaria ulkonäköseikoilla kun rahkeet eivät muuhun riittäneet. Silloin se oli helvetin kallista. Nykyään on tietokoneet. Uudennäköisen etu- ja takapään suunnittelu ei maksa juuri mitään. CNC-vääntää uudet muotit hetkessä. Johan niitä on muutenkin pakko uusia aika ajoin. Varsinkin metallin (syväveto)työkalut kuluu varsin nopeasti tuollaisissa.
valmistusmäärissä.
Kyllä autot edelleen suunnitellaan savimalleina, myös Teslat. Nykyään tekniikkana taitaa olla se, että ensin suunnitellaan tietokoneella raakamalli, joka jyrsitään savesta valtavalla CNC-koneella. Yksityiskohdat ja muotoilun viimeistely tehdään savella. Lopuksi malli taas digitoidaan, ja tietokoneella tarkistetaan symmetrisyys ja tehdään pienet hienosäädöt.

Jo 70-luvulla ainakin suurimmilla autonvalmistajilla prosessi tapahtui hyvin samalla tavalla. Savimallit tehtiin vielä perinteisellä tavalla alusta saakka, mutta valmis malli digitoitiin tietokoneella tapahtuvaa viimeistelyä varten. Valmiilla mallilla voitiin sitten tehdä samoja asioita kuin nykyäänkin, kuten piirustuksia mistä tahansa osasta missä tahansa projektiossa tai jyrsiä muotteja NC-koneilla.

Tässä videossa on 6:30 kohdalta eteenpäin GM:n prosessia 70-luvun alusta.
 
Juuri kyselin ID7:n ostosta ja auton nykyisen auton vaihtoarvosta, K-auto ei antanut mitään eurolukemaa autolle sillä ID7:n luovutukset ovat vasta maaliskuussa 2024, eikä nykyisen auton arvoa voi tietää silloin. On kyllä vaikea mennä autokaupoille, kun pitäisi ostaa sika säkissä jäljelle jäävän hinnan osalta. Nykyisen auton arvo nettiautossa olisi välillä 40-50k€, halvimmissa 160tkm ajettu, kun itsellä 95tkm. 2016 vm. pippuripossu.

Omaa nykyistä kun olin tilaamassa niin tottakai ekana kysyy lähimmästä tarjousta niin erään helsinkiläisen bmw merkkiliikkeen meininki oli että vaihtoautolle ei anneta mitään arviota mutta tilaus on silti se perus tehdastilaus eli jos peruutat niin joudut maksamaan isosti. Eli siis käsittääkseni olisivat voineet sitten aikanaan arvioida vaihtarin aivan olemattomaksi ja jos en hyväksy niin joudun maksumieheksi. Luonnollisesti kun hinnasta yritti tinkiä niin meno oli hei, nää menee kaikki mitä ehditään myydä.
Tilasin sitten keskisuomesta ja sain erinomaista palvelua ja ennakkoon sovitun kiinteän hinnan vaihtarista millois uusi nyt sattuikaan tulemaan.
 
Omaa nykyistä kun olin tilaamassa niin tottakai ekana kysyy lähimmästä tarjousta niin erään helsinkiläisen bmw merkkiliikkeen meininki oli että vaihtoautolle ei anneta mitään arviota mutta tilaus on silti se perus tehdastilaus eli jos peruutat niin joudut maksamaan isosti. Eli siis käsittääkseni olisivat voineet sitten aikanaan arvioida vaihtarin aivan olemattomaksi ja jos en hyväksy niin joudun maksumieheksi. Luonnollisesti kun hinnasta yritti tinkiä niin meno oli hei, nää menee kaikki mitä ehditään myydä.
Tilasin sitten keskisuomesta ja sain erinomaista palvelua ja ennakkoon sovitun kiinteän hinnan vaihtarista millois uusi nyt sattuikaan tulemaan.
Tässä mielessä Teslan tapa on hyvä. Voi tilata autoja huoletta ja kun se on tulossa niin tarjoaa vanhaa autoaan myyntiin eri liikkeille. Jos ei saa tarpeeksi niin peruu vain Teslan tilauksen kuluitta.

Varsin helpolla sai kuitenkin autoliikkeelle myytyä suoraan vanhan auton ja hintakin oli ihan hyvä. Nettilomakkeen täyttö, pari puhelua ja kuvien lähettäminen ja homma oli paketissa.
 
Kyllä. En ymmärrä mikä tässä oli hauskaa?

Omassa Volkkarissa on vuoden lisätakuu ja aika vaikea kuvitella, että Cupra tätä nopeammin arvonsa menettää. Kävin juuri noin kuukausi sitten laajan kierroksen, jossa pyytelin autosta tarjouksia eri myyjiltä, ja arvo oli kahdeksassa kuukaudessa laskenut noin 30-35 prosenttia. Kyllä meni ilme sitruunalle.
Itse olen huomannut sen, että käytettyjä myyvät liikkeet saattavat nyt tarjota paremmin kuin merkkiliikkeet. Käytetyn, mutta uudehkon sähkiksen vaihtaminen uudenkarheaan voi olla nyt siis kannattavampaa kuin pakasta vedettyyn vaihtaminen. Itselläni on harkinnassa mm. BMW i4, joita saa nyt jo paljon sopivampaan hintaan kuin joitakin kuukausia sitten.
 
Vähän käytetyn vaihtaminen vähän käytettyyn voi olla kannattavampaa kuin täysin uuteen?
Tyyliin vuoden vanhan 30 000 kilsaa ajetun vaihtaminen 5000 kilsaa ajettuun, tänä vuonna rekisteröityyn autoon vaihtaminen voi onnistua ihan kohtuurahalla verrattuna aivan uuteen vaihdettaessa.
 
Kävin juuri noin kuukausi sitten laajan kierroksen, jossa pyytelin autosta tarjouksia eri myyjiltä, ja arvo oli kahdeksassa kuukaudessa laskenut noin 30-35 prosenttia. Kyllä meni ilme sitruunalle.

Tuntuu että mitä enemmän näihin tulee tietotekniikkaa niin samalla alkaa hintakehitys muuttumaan vastaavaksi. Kohta puhutaan varmaan SER-jäte autoista. Toki nyt mennään kohti taantumaa muutenkin ainakin pankkien mukaan.
 
Tässä mielessä Teslan tapa on hyvä. Voi tilata autoja huoletta ja kun se on tulossa niin tarjoaa vanhaa autoaan myyntiin eri liikkeille. Jos ei saa tarpeeksi niin peruu vain Teslan tilauksen kuluitta.

Varsin helpolla sai kuitenkin autoliikkeelle myytyä suoraan vanhan auton ja hintakin oli ihan hyvä. Nettilomakkeen täyttö, pari puhelua ja kuvien lähettäminen ja homma oli paketissa.

Tää on mullakin osasyy miksi Teslaan päädyin. Toinen on ihan puhtaasti se tehdastilauksen toimitusaika, joka ainakin itselle helposti aiheuttaisi tilanteen että toimitusvaiheessa ei se olisikaan enää paras vaihtoehto omaan käyttöön ja auton vastaanottaminen alkaisi niin sanotusti *ituttamaan. Kun tällä hetkellä on kuitenkin kehitys on aika vauhdikasta ja saattaa olla että markkinatilanne on ihan erilainen vuoden kuluttua.
 
Viimeksi muokattu:
Tää on mullakin osasyy miksi Teslaan päädyin. Toinen on ihan puhtaasti se tehdastilauksen toimitusaika, joka ainakin itselle helposti aiheuttaisi tilanteen että toimitusvaiheessa ei se olisikaan enää paras vaihtoehto omaan käyttöön ja auton vastaanottaminen alkaisi niin sanotusti *ituttamaan. Kun tällä hetkellä on kuitenkin kehitys on aika vauhdikasta ja saattaa olla että markkinatilanne on ihan erilainen vuoden kuluttua.
Sama, en olisi mitään perusmerkkiä tilannut ikinä. Toimitusaika voisi olla vuosia ja voisin asua silloin jo vaikka ulkomailla kun auto tulisi. Sitten jotkut suuret perumissakot joutuisi maksamaan. Paljon helpompaa kun voi tilailla autoja rauhassa ja niiden tullessa sitten vasta päättää haluaako autoa ylipäänsä.
 
Sinänsä varsin mielenkiintoinen auto pilattu täysin alikokoisella patterilla.
No jaa, kyllähän tuollainen yli 300km range ihan riittävä on useimmille arkikäytössä. Pitempää siivua sitten ajellessa saa vähän kärsiä, mutta toisaalta latausnopeuskin ihan ok tasoa.
 
Sama, en olisi mitään perusmerkkiä tilannut ikinä. Toimitusaika voisi olla vuosia ja voisin asua silloin jo vaikka ulkomailla kun auto tulisi. Sitten jotkut suuret perumissakot joutuisi maksamaan. Paljon helpompaa kun voi tilailla autoja rauhassa ja niiden tullessa sitten vasta päättää haluaako autoa ylipäänsä.
Ethän sä mitään sakkoja maksa, jos toimitusaika ei ole se mitä sovittu :D Nopean toimituksen edut ymmärrän, mutta muuten nämä teidän jutut menee keksittyjen ongelmien puolelle. Ei noilla tilaustavoilla niin merkittävää eroa ole ja heittopussi saa huonon diilin itselleen ihan ostatavasta riippumatta (vanhan auton ollessa yhtälössä). Toki jos on tarkoituksena hupitilailla autoja, niin silloin nettimyynti on hyvä. Olettaisin, että muutaman hupitilauksen jälkeen turha kokeilla asioida uusiksi.
 
No jaa, kyllähän tuollainen yli 300km range ihan riittävä on useimmille arkikäytössä. Pitempää siivua sitten ajellessa saa vähän kärsiä, mutta toisaalta latausnopeuskin ihan ok tasoa.
Vehje mikä ei kesälläkään todennäköisesti mene edes helsinki-tampere väliä motarinopeudella lataamatta on kyllä perseestä. Latausnopeuskin surkea, ei 100kw maksiminopeus todellakaan ole mitään ok tasoa.
 
Vehje mikä ei kesälläkään todennäköisesti mene edes helsinki-tampere väliä motarinopeudella lataamatta on kyllä perseestä. Latausnopeuskin surkea, ei 100kw maksiminopeus todellakaan ole mitään ok tasoa.
Latausnopeuksissakin nälkä kasvaa syödessä sitä mukaan kun ne kehittyy. Kohta sähköauto jolla ei pääse ”Lappiin lataamatta” on perseestä.
 
Latausnopeuksissakin nälkä kasvaa syödessä sitä mukaan kun ne kehittyy. Kohta sähköauto jolla ei pääse ”Lappiin lataamatta” on perseestä.
Jos se on 100kw jopa rygjällä akulla niin onhan tuo todella heikko. Jos se on 100kw siwllä 70% tienoilla, mutta kun se trho pitäisi olla huomattavasti korkeampi >10% tienoilla
 
Ethän sä mitään sakkoja maksa, jos toimitusaika ei ole se mitä sovittu :D Nopean toimituksen edut ymmärrän, mutta muuten nämä teidän jutut menee keksittyjen ongelmien puolelle. Ei noilla tilaustavoilla niin merkittävää eroa ole ja heittopussi saa huonon diilin itselleen ihan ostatavasta riippumatta (vanhan auton ollessa yhtälössä). Toki jos on tarkoituksena hupitilailla autoja, niin silloin nettimyynti on hyvä. Olettaisin, että muutaman hupitilauksen jälkeen turha kokeilla asioida uusiksi.
Niin jossain korealaisissa toimitusaika vaikka vuoden tai kaksi. Miten tuollaisen voi tilata? 2v päästä ei välttämättä ole mitään tarvetta autolle ja miten perut ilmaiseksi jos jo tilatessa pitää kirjoittaa paperiin nimi jossa sanotaan että auto tulee 2v päästä? Aika iso kynnys tilata.

Itse tilasin Y:n, enkä ollut tilausvaiheessa ihan 100% otanko sen, mutta oli helppo tilata kun tilaus ei mihinkään sido, 2kk meni tilauksesta ja auton sai hakea. Muiden merkkien kanssa peruminen on paljon hankalampaa ja maksaa. Lisäksi Teslan kanssa voi tilauksen jälkeen hyvin katsella tuleeko alennuksia/varadtoautoja jne ja tilata sellaisen jos haluaa ja perua vanhan tilauksen. Ja kaikki vielä netissä niin ei tarvitse vääntää jonkun liimatukan kanssa asioista jossain lasipalatsissa hankalasti.
 
Lisää edullista sähkäriä pukkaa, korealainen KGM:


Aiemmissa viesteissä ollutkin jo keskustelua pienehköstä akusta.
Jos noudattaa sääntöä ettei lataa ihan täyteen aina eikä ajan ihan rutityhjäksi ennen latausta, niin onhan tuo vähän nafti.
Jos käyttää akusta varausväliä 10% - 90% niin käytettävä sähkömäärä (tai energiamäärä) on noin 44,24kwh
Talvipakkasilla ja muuten raskaammissa keleissä sähköautoissa kulutukset maantiellä heiluu helposti 20-25kwh/100km hujakoilla.
Noilla kulutuksilla pääsisi 44,24kwh:lla 176 -220km matkan.
Ei mikään säännöllisten pitkien matkojen auto, mutta kyllähän tuolla ajelee jo kohtuullisesti. Etenkin hintaluokka huomioiden. Helposti vie muksuja päiväkotiin ja ajelee töihin ja takaisin muutaman kymmenen kilometrin päähän päivittäin, etenkin jos kotilataus onnistuu. Vene perässä lappiin reissut tosin voi vaatia kärsivällisyyttä, mut ehkä tämän ostajilla on tähän käyttöön se diesel volvo pihassa.
 
Edellisessä corollasakin vaihtoarviot heitteli useita tuhansia euroja eri liikkeiden välillä. Toyota liikkeessä oli kaikkein huonoin vaihtoarvio ja Skoda liikkeessä paras. Ilmeisesti autoa ei kannata tarjotella siihen liikkeeseen joka muu kyseistä merkkiä. Vähän sama ilmiö kuin omalta puhelinoperaattorilta ei saa kunnon tarjousta ennenkuin vaihtaa ensin toiselle operaattorille.
Itse taas sain vanhalle Aurikselle ylivoimaisesti parhaan vaihtotarjouksen Toyota-liikkeeltä (18 k€ vs. muut 14,2-16 k€, uusiin autoihin), joten en noin lähtisi yleistämään.

Muoks. Lisätään nyt vielä, että heikoin tarjous vaihdosta uuteen ID4:ään ja tuo keskikastin tarjous uuteen Ioniq5:een. Täällä varmaan järkytytään, mutta bZ4X sieltä nyt tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Liitteet

  • new-bmw-idrive-neue-klasse-01.jpg
    new-bmw-idrive-neue-klasse-01.jpg
    165,6 KB · Luettu: 218
  • 2024-Mini-Countyman-SE-Interior-5.jpeg
    2024-Mini-Countyman-SE-Interior-5.jpeg
    212,8 KB · Luettu: 215
Niin jossain korealaisissa toimitusaika vaikka vuoden tai kaksi. Miten tuollaisen voi tilata? 2v päästä ei välttämättä ole mitään tarvetta autolle ja miten perut ilmaiseksi jos jo tilatessa pitää kirjoittaa paperiin nimi jossa sanotaan että auto tulee 2v päästä? Aika iso kynnys tilata.

Itse tilasin Y:n, enkä ollut tilausvaiheessa ihan 100% otanko sen, mutta oli helppo tilata kun tilaus ei mihinkään sido, 2kk meni tilauksesta ja auton sai hakea. Muiden merkkien kanssa peruminen on paljon hankalampaa ja maksaa. Lisäksi Teslan kanssa voi tilauksen jälkeen hyvin katsella tuleeko alennuksia/varadtoautoja jne ja tilata sellaisen jos haluaa ja perua vanhan tilauksen. Ja kaikki vielä netissä niin ei tarvitse vääntää jonkun liimatukan kanssa asioista jossain lasipalatsissa hankalasti.
Miten muiden merkkien peruminen on hankalaa tai maksaa?
 
Lähtökohtaisesti auton ostosopimus on molempia osapuolia sitova sopimus, oli se sitten netissä ostettu tai liimatukan luona.

Netissä ostettuna siinä on vain yleensä* etämyynnin peruutusoikeus, koska kuluttajansuojalaki.

*) Kuluttajansuojalaissa listataan tilanteet joissa etämyynnin peruutusoikeutta ei ole tai ei ole pakko antaa.

Sopimuksesta irti pääseminen on siis osittain neuvottelukysymus mutta jos myyjäliike haluaa olla hankala, niin se onnistuu teoriassa vain sopimussakko maksamalla. Sakon suuruus lienee kerrottu myyntiehdoissa.

Useimmat myyjäliikkeet toki ymmärtävät, että sopimussakkoja perimällä mainehaitta olisi isompi kuin sakon arvo liikkeelle, joten peruutus onnistunee yleensä ilman korvausta. Varsinkin tilanteessa jossa kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.
 
Itse taas sain vanhalle Aurikselle ylivoimaisesti parhaan vaihtotarjouksen Toyota-liikkeeltä (18 k€ vs. muut 14,2-16 k€, uusiin autoihin), joten en noin lähtisi yleistämään.

Muoks. Lisätään nyt vielä, että heikoin tarjous vaihdosta uuteen ID4:ään ja tuo keskikastin tarjous uuteen Ioniq5:een. Täällä varmaan järkytytään, mutta bZ4X sieltä nyt tulee.

Jos ei Lappiin ole tarkoitus ajaa, niin eiköhän tuolla pärjää ihan hyvin. Lappiinkin ajossa todennäköisesti ihan ookoo, kunhan suunnittelee reitin etukäteen eikä liikaa stressaa. Isoimmat ongelmat, jotka jo uudemmissa versioissa korjattu: 1-vaihelataus (varsinkin, jos kotioloissa tarkoitus ladata, uusissa malleissa jo 11kW:n 3-vaihelataus) ja pikalatauksen voimakas rajoitus kahden latauksen jälkeen vuorokaudessa (toukokuussa 2023 päivitetty jo ymmärtääkseni neljään kertaan vrk). Akun esilämmitys toki puuttuu, mutta näin useammassa muussakin autossa ja ilmankin pärjää, vaikka pikalatauksen alkaessa (kylmällä autolla) hienoa latauksen alkuhuippua varmasti syö. BZ4xhän on todella mukava auto ajaa.
 
Sopimuksesta irti pääseminen on siis osittain neuvottelukysymus mutta jos myyjäliike haluaa olla hankala, niin se onnistuu teoriassa vain sopimussakko maksamalla. Sakon suuruus lienee kerrottu myyntiehdoissa.

Useimmat myyjäliikkeet toki ymmärtävät, että sopimussakkoja perimällä mainehaitta olisi isompi kuin sakon arvo liikkeelle, joten peruutus onnistunee yleensä ilman korvausta. Varsinkin tilanteessa jossa kysyntää on enemmän kuin tarjontaa.
Kuluttomasta perumisesta voi myös sopia ennen sopimuksen allekirjoitusta. Itse olen näin sopinut myyjän kanssa ja kuluton purkuehto kirjattiin sopimukseen.

Ei liikkeellä myöskään ole mitään perusteita periä sakkoja, jos eivät pysty toimittamaan autoa sovitussa ajassa. Kannattaa siis miettiä laittaako nimeä mihinkään sopimukseen, jossa toimitusaika on jätetty avoimeksi tai jonnekin 2 vuoden päähän.
 
Ei liikkeellä myöskään ole mitään perusteita periä sakkoja, jos eivät pysty toimittamaan autoa sovitussa ajassa.

Ei toki, itse asiassa tässä tilanteessa sen myyjän tulisi maksaa korvauksia viivästymisestä, ellei toisin sovita*

*Sopimusehdoilla ei voi vapautua pakottavasta lainsäädännöstä. Eli vaikka siihen sopimukseen kirjaisi sitä sun tätä niin jos ne on ristiriidassa esim. kuluttajasuojalain kanssa, ne ehdot on pätemättömiä.
 
Nyt kun oli isot sateet Hensingin alueella.

oli usempi sähkö/hypridi auto saanut paljon vettä.

Lunastukuntoon ... vaan luonon voimat Force Majosrje

Velka jäi auto romuttomolle.
 
Ei tämä käsittäkäseni ole facelift vaan kokonaan uusi malli. Arviolta puolet auton osista on uusia. Tesla on valinnut sen linjan ettei malliston ulkonäköön juurikaan kosketa. Ei tämä ole mitenkään uutta, esim. Volvon 200-sarjaa valmistettiin vuodesta 1974 vuoteen 1993 lähes muuttumattomana jostain VW-kuplasta puhumattakaan.

Ehkä voisi verrata volvon 140-240 sarjan taipaleeseen, tuossahan oli siis sama koppa valmistuksessa vuodet 1966-1993. 1974 tehtiin tuollainen laajempi facelift, jossa päivittyi sisustaa, moottori ja etuakselin rakenne, mutta kori pysyi käytännössä samana.

Kuplassahan ei ollut ekassa ja vikassa samoja osia kuin jokin luukun tiiviste.


. Kupla oli oma lukunsa ja Volvo pienenä valmistajana joutui venyttämään elinkaaria ulkonäköseikoilla kun rahkeet eivät muuhun riittäneet.
Tuo 240 valmistus jatkui noin pitkään, kun ihmiset jatkoivat niiden ostamista. Nehän eivät tehneet siihen käytännössä mitään päivityksiä viimeisen 8 vuoden aikana.

Tesla/Musk on kyllä äännähdellyt siihen suuntaan että valmistusta ei tehtäisi vuosimallein, joka on systeemi joka alunperinkin kehitettiin vain myyntiä edistämään, vaan toimittaisiin kuten esim Ford toimi alunperin T mallinsa kanssa, johon päivitykset putkahtivat osa kerrallaan ilman sen kummempaa hehkutusta.
 
Itse taas sain vanhalle Aurikselle ylivoimaisesti parhaan vaihtotarjouksen Toyota-liikkeeltä (18 k€ vs. muut 14,2-16 k€, uusiin autoihin), joten en noin lähtisi yleistämään.

Muoks. Lisätään nyt vielä, että heikoin tarjous vaihdosta uuteen ID4:ään ja tuo keskikastin tarjous uuteen Ioniq5:een. Täällä varmaan järkytytään, mutta bZ4X sieltä nyt tulee.
Tuo b4zx on mielestäni ainakin tuon 3-4 k€ ylihinnoiteltu suhteessa vastaaviin kilpailijoihin, mutta jos tykkäät siitä autosta muuten, niin sittenhän tuo oli hyvä kauppa. :thumbsup: Ihan hyvä auto se sinänsä kai on, jos ei akkukeston puutteet haittaa omassa käytössä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 182
Viestejä
4 485 135
Jäsenet
74 179
Uusin jäsen
Flere-Imsaho

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom