Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan laskeneet ettei nykyhintainen kypärä myy tarpeeksi kuin muutamassa maassa, pitäisi kuitenkin lokalisaatiot, tuki yms. rakentaa kaikkiin maihin missä tuotetta myydään. Business keissi kypärän taustalla lienee kehitellä käyttis, sdk ja ekosysteemi puhelimen korvaaville laseille xr-laitteen muodossa ennen kuin lasi form factor on mahdollinen. Halvempi vision pro versio huhujen mukaan lakkautettiin ja lasikehitystä yritetään nopeuttaa.Mikähän business idea Applella on, ettei Visionia ole tarjolla kuin muutamaan maahan?
Foveated streaming on ollut olemassa jo pari vuotta, joten se ei ole mitään salattua ja mullistavaa tekniikkaa, se vain mahdollistaa laadukkaamman langattoman kuvansiirron PC:ltä VR laseihin.Ja pitää vielä palata Valven uusiin laseihin. Pakko ihmetellä, ettei Metan miljardibudjeteilla oleva miesarmeija ole oivaltanut tuota Valven foveated streamingiä ennemmin.
Tuollahan saisi paljon näyttävämpiä standalone pelejä ja luultavasti kopioivat tuon idean seuraavan sukupolven laseihin.
Tässä näkee sen kun talo kasvaa riittävän isoksi niin budjetin hallinta ja tehokas toiminta on hankalaa.
Virtual desktop lisäsi sen bitrate based foveated renderingin jo aikoja sit.Foveated streaming on ollut olemassa jo pari vuotta, joten se ei ole mitään salattua ja mullistavaa tekniikkaa, se vain mahdollistaa laadukkaamman langattoman kuvansiirron PC:ltä VR laseihin.
Itse asiassa Quest Pro, Vive XR Elite ja ilmeisesti myös Play For Dream ovat tuettujen lasien joukossa, joten Steam Frame ei ole ensimmäinen headset joka tukee kyseistä ominaisuutta.
Ainoa standalone pelaamisen auttava silmän seurantaa hyödyntävä tekniikka on Foveater rendering ja sitä toivottavasti tullaan näkemään paljon enemmän tulevaisuudessa kaikilla alustoilla.
Yes, tätä toivoisin itsekkin. Edut hyvin käytettynä ovat kiistattomat.Ainoa standalone pelaamisen auttava silmän seurantaa hyödyntävä tekniikka on Foveater rendering ja sitä toivottavasti tullaan näkemään paljon enemmän tulevaisuudessa kaikilla alustoilla.
Tämä on ollut jo jo jonkin aikaa, mutta omaa paljon rajauksia. Vaatii DX11 pelin ja pelivalikoima mitä tukee on suhteellisen suppea. Lisäksi openXR puolelle saa quad views tuen joihinkin peleihin. Saman tekijän open compositen kehitys on lopetettu joten sitä en ole käyttänyt vaikka se auttaisikin joissakin peleissä kuten FS2020.Ilmainen työkalu mahdollistaa silmienseurannan ja foveated renderingin monissa SteamVR-peleissä:
![]()
Free Tool Adds Eye-Tracked Foveated Rendering To Many SteamVR Games
A free tool for Windows PCs with modern Nvidia GPUs adds eye-tracked foveated rendering to a huge number of SteamVR games.www.uploadvr.com
"Huomattavasti isompi FOV"
105 Pimaxissa, 110 Framessa. Kuinka paljon tuo 5 astetta käytännön pelaamisessa on. Kysyn siis kun en tiedä eikä ole kokemusta kuin PSVR:sta jossa FOV on 100 astetta (joka kieltämättä tuntui siltä että kaikkea katsoi kiikareiden läpi ja pienimmässäkin vilkaisussa piti kääntää päätä).
Kuulostaa että LCD on ainoa vaihtoehto kun haluaa tehdä 4K:ta. Mutta sitten kuitenkin samaan aikaan markkinoilla on samassa hintaluokassa parempaa resoa tarjoavia OLEDeja myös 4K tai paremmassa resossa, niin en ihan ymmärrä... Myykö nuo muut pelkkää valhetta?
En tiedä mitä Pimaxeja olet sitten ajatellut, mutta yleisesti kai ajatellaan että Applen, Steamin ja Metan tapaisilla toimijoilla on vähemmän laatuongelmia. Lisäksi VR ei ole pelkkää rautaa, paperilla kovat lukemat eivät suoraan käänny kokemukseksi, tuossa yllä mainittu persistence vaikuttaa esim. huonon olon tunteeseen.palaan tähän...
FOV
siis ymmärrän kulmaviivaimen perusteella kuinka paljon 5 astetta on, mutta kuinka paljon se oikeasti vaikuttaa peleissä? Mikä on se käytännön vaikutus? Edelleen pähkäilen noiden kahden välillä kun Pimaxissa kaikki on parempaa, mutta silti yleiset kommentit on että "Valven vehkeet tulee olemaan parasta mitä markkinoilla on". Siis noin vaan heitettynä ilman mitään konkreettisia perusteluja. Ja tuo FOV on kuitenkin paperilla oikeastaan ainoa asia mikä Valvessa on Pimaxia paremmin.
Paneelien "soveltumattomuus
Ja kuinka tumma se Pimaxin OLED sitten on jos se kerran on "käyttökelvoton" VR:-käytössä? Vai onko tuo pelkkää Valven sumutuksta? Muistan kun iPhonet tuli vuosia kilpailijoita myöhemmin AMOLED-kuvioihin iPhoneX:llä niin lehdistötilaisuudessa käänsivät asian kutakuinkin sanatarkasti niin että "vihdoin on kehitetty oled-näyttöjä jotka täyttää Applen vaatimukset". Suomeksihan tuo tarkoitti että "selitellään tässä nyt vuosien takamatkaa parhain päin".
Ei kai kukaan myisi laseja mitkä näyttää pelkkää lähes mustaa.... Kuinka kirkas sen kirkkauden pitää olla että sitä on riitävästi?!? Lasithan on suljetussa kopassa, johon ei tule hajavaloa, joten luulisi että hyvinkin pieni kirkkaus riittää. Itseäni kirkkaus kiinnostaa sen takia, että minulle on tehty linssileikkaus (ei laser vaan vaihto) mikä minun linssimallilla huonontaa hämärässä tarkasti näkemistä. Eli teoriassa ehkä minun silmäni tarvitsevat enemmän valoa kuin normaali-ihmisen. Ja siksi jos joku paneeli on normi-ihmisellekin käyttökelvoton niin minä en sitten varmaan oikeasti näe siinä kuin mustaa.![]()
Yksi mikä tuossa fovissa pitää ottaa huomioon on myös, että tuon ilmoittamiseen taitaa olla tapoja yhtä monta kun on valmistajia. Osa mittaa horizontaalista, osa jotain kulmasta kulmaan arvoa jne. En oo niin tarkkaan seurannut, onko tästä framesta jo jotain mitattuja tuloksia olemassa, mutta toivottavasti pääsisi lähelle alkuperäistä indexin. Se oli mielestäni aika hyvä kompromissi. Esim Reverbeissä kyllä se pienen fovin putkinäkö oli jo varsin häiritsevä.palaan tähän...
FOV
siis ymmärrän kulmaviivaimen perusteella kuinka paljon 5 astetta on, mutta kuinka paljon se oikeasti vaikuttaa peleissä? Mikä on se käytännön vaikutus? Edelleen pähkäilen noiden kahden välillä kun Pimaxissa kaikki on parempaa, mutta silti yleiset kommentit on että "Valven vehkeet tulee olemaan parasta mitä markkinoilla on". Siis noin vaan heitettynä ilman mitään konkreettisia perusteluja. Ja tuo FOV on kuitenkin paperilla oikeastaan ainoa asia mikä Valvessa on Pimaxia paremmin.
Paneelien "soveltumattomuus
Ja kuinka tumma se Pimaxin OLED sitten on jos se kerran on "käyttökelvoton" VR:-käytössä? Vai onko tuo pelkkää Valven sumutuksta? Muistan kun iPhonet tuli vuosia kilpailijoita myöhemmin AMOLED-kuvioihin iPhoneX:llä niin lehdistötilaisuudessa käänsivät asian kutakuinkin sanatarkasti niin että "vihdoin on kehitetty oled-näyttöjä jotka täyttää Applen vaatimukset". Suomeksihan tuo tarkoitti että "selitellään tässä nyt vuosien takamatkaa parhain päin".
Ei kai kukaan myisi laseja mitkä näyttää pelkkää lähes mustaa.... Kuinka kirkas sen kirkkauden pitää olla että sitä on riitävästi?!? Lasithan on suljetussa kopassa, johon ei tule hajavaloa, joten luulisi että hyvinkin pieni kirkkaus riittää. Itseäni kirkkaus kiinnostaa sen takia, että minulle on tehty linssileikkaus (ei laser vaan vaihto) mikä minun linssimallilla huonontaa hämärässä tarkasti näkemistä. Eli teoriassa ehkä minun silmäni tarvitsevat enemmän valoa kuin normaali-ihmisen. Ja siksi jos joku paneeli on normi-ihmisellekin käyttökelvoton niin minä en sitten varmaan oikeasti näe siinä kuin mustaa.![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.