Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Varmaan laskeneet ettei nykyhintainen kypärä myy tarpeeksi kuin muutamassa maassa, pitäisi kuitenkin lokalisaatiot, tuki yms. rakentaa kaikkiin maihin missä tuotetta myydään. Business keissi kypärän taustalla lienee kehitellä käyttis, sdk ja ekosysteemi puhelimen korvaaville laseille xr-laitteen muodossa ennen kuin lasi form factor on mahdollinen. Halvempi vision pro versio huhujen mukaan lakkautettiin ja lasikehitystä yritetään nopeuttaa.Mikähän business idea Applella on, ettei Visionia ole tarjolla kuin muutamaan maahan?
Foveated streaming on ollut olemassa jo pari vuotta, joten se ei ole mitään salattua ja mullistavaa tekniikkaa, se vain mahdollistaa laadukkaamman langattoman kuvansiirron PC:ltä VR laseihin.Ja pitää vielä palata Valven uusiin laseihin. Pakko ihmetellä, ettei Metan miljardibudjeteilla oleva miesarmeija ole oivaltanut tuota Valven foveated streamingiä ennemmin.
Tuollahan saisi paljon näyttävämpiä standalone pelejä ja luultavasti kopioivat tuon idean seuraavan sukupolven laseihin.
Tässä näkee sen kun talo kasvaa riittävän isoksi niin budjetin hallinta ja tehokas toiminta on hankalaa.
Virtual desktop lisäsi sen bitrate based foveated renderingin jo aikoja sit.Foveated streaming on ollut olemassa jo pari vuotta, joten se ei ole mitään salattua ja mullistavaa tekniikkaa, se vain mahdollistaa laadukkaamman langattoman kuvansiirron PC:ltä VR laseihin.
Itse asiassa Quest Pro, Vive XR Elite ja ilmeisesti myös Play For Dream ovat tuettujen lasien joukossa, joten Steam Frame ei ole ensimmäinen headset joka tukee kyseistä ominaisuutta.
Ainoa standalone pelaamisen auttava silmän seurantaa hyödyntävä tekniikka on Foveater rendering ja sitä toivottavasti tullaan näkemään paljon enemmän tulevaisuudessa kaikilla alustoilla.
Yes, tätä toivoisin itsekkin. Edut hyvin käytettynä ovat kiistattomat.Ainoa standalone pelaamisen auttava silmän seurantaa hyödyntävä tekniikka on Foveater rendering ja sitä toivottavasti tullaan näkemään paljon enemmän tulevaisuudessa kaikilla alustoilla.
Tämä on ollut jo jo jonkin aikaa, mutta omaa paljon rajauksia. Vaatii DX11 pelin ja pelivalikoima mitä tukee on suhteellisen suppea. Lisäksi openXR puolelle saa quad views tuen joihinkin peleihin. Saman tekijän open compositen kehitys on lopetettu joten sitä en ole käyttänyt vaikka se auttaisikin joissakin peleissä kuten FS2020.Ilmainen työkalu mahdollistaa silmienseurannan ja foveated renderingin monissa SteamVR-peleissä:
![]()
Free Tool Adds Eye-Tracked Foveated Rendering To Many SteamVR Games
A free tool for Windows PCs with modern Nvidia GPUs adds eye-tracked foveated rendering to a huge number of SteamVR games.www.uploadvr.com
"Huomattavasti isompi FOV"
105 Pimaxissa, 110 Framessa. Kuinka paljon tuo 5 astetta käytännön pelaamisessa on. Kysyn siis kun en tiedä eikä ole kokemusta kuin PSVR:sta jossa FOV on 100 astetta (joka kieltämättä tuntui siltä että kaikkea katsoi kiikareiden läpi ja pienimmässäkin vilkaisussa piti kääntää päätä).
Kuulostaa että LCD on ainoa vaihtoehto kun haluaa tehdä 4K:ta. Mutta sitten kuitenkin samaan aikaan markkinoilla on samassa hintaluokassa parempaa resoa tarjoavia OLEDeja myös 4K tai paremmassa resossa, niin en ihan ymmärrä... Myykö nuo muut pelkkää valhetta?
En tiedä mitä Pimaxeja olet sitten ajatellut, mutta yleisesti kai ajatellaan että Applen, Steamin ja Metan tapaisilla toimijoilla on vähemmän laatuongelmia. Lisäksi VR ei ole pelkkää rautaa, paperilla kovat lukemat eivät suoraan käänny kokemukseksi, tuossa yllä mainittu persistence vaikuttaa esim. huonon olon tunteeseen.palaan tähän...
FOV
siis ymmärrän kulmaviivaimen perusteella kuinka paljon 5 astetta on, mutta kuinka paljon se oikeasti vaikuttaa peleissä? Mikä on se käytännön vaikutus? Edelleen pähkäilen noiden kahden välillä kun Pimaxissa kaikki on parempaa, mutta silti yleiset kommentit on että "Valven vehkeet tulee olemaan parasta mitä markkinoilla on". Siis noin vaan heitettynä ilman mitään konkreettisia perusteluja. Ja tuo FOV on kuitenkin paperilla oikeastaan ainoa asia mikä Valvessa on Pimaxia paremmin.
Paneelien "soveltumattomuus
Ja kuinka tumma se Pimaxin OLED sitten on jos se kerran on "käyttökelvoton" VR:-käytössä? Vai onko tuo pelkkää Valven sumutuksta? Muistan kun iPhonet tuli vuosia kilpailijoita myöhemmin AMOLED-kuvioihin iPhoneX:llä niin lehdistötilaisuudessa käänsivät asian kutakuinkin sanatarkasti niin että "vihdoin on kehitetty oled-näyttöjä jotka täyttää Applen vaatimukset". Suomeksihan tuo tarkoitti että "selitellään tässä nyt vuosien takamatkaa parhain päin".
Ei kai kukaan myisi laseja mitkä näyttää pelkkää lähes mustaa.... Kuinka kirkas sen kirkkauden pitää olla että sitä on riitävästi?!? Lasithan on suljetussa kopassa, johon ei tule hajavaloa, joten luulisi että hyvinkin pieni kirkkaus riittää. Itseäni kirkkaus kiinnostaa sen takia, että minulle on tehty linssileikkaus (ei laser vaan vaihto) mikä minun linssimallilla huonontaa hämärässä tarkasti näkemistä. Eli teoriassa ehkä minun silmäni tarvitsevat enemmän valoa kuin normaali-ihmisen. Ja siksi jos joku paneeli on normi-ihmisellekin käyttökelvoton niin minä en sitten varmaan oikeasti näe siinä kuin mustaa.![]()
Yksi mikä tuossa fovissa pitää ottaa huomioon on myös, että tuon ilmoittamiseen taitaa olla tapoja yhtä monta kun on valmistajia. Osa mittaa horizontaalista, osa jotain kulmasta kulmaan arvoa jne. En oo niin tarkkaan seurannut, onko tästä framesta jo jotain mitattuja tuloksia olemassa, mutta toivottavasti pääsisi lähelle alkuperäistä indexin. Se oli mielestäni aika hyvä kompromissi. Esim Reverbeissä kyllä se pienen fovin putkinäkö oli jo varsin häiritsevä.palaan tähän...
FOV
siis ymmärrän kulmaviivaimen perusteella kuinka paljon 5 astetta on, mutta kuinka paljon se oikeasti vaikuttaa peleissä? Mikä on se käytännön vaikutus? Edelleen pähkäilen noiden kahden välillä kun Pimaxissa kaikki on parempaa, mutta silti yleiset kommentit on että "Valven vehkeet tulee olemaan parasta mitä markkinoilla on". Siis noin vaan heitettynä ilman mitään konkreettisia perusteluja. Ja tuo FOV on kuitenkin paperilla oikeastaan ainoa asia mikä Valvessa on Pimaxia paremmin.
Paneelien "soveltumattomuus
Ja kuinka tumma se Pimaxin OLED sitten on jos se kerran on "käyttökelvoton" VR:-käytössä? Vai onko tuo pelkkää Valven sumutuksta? Muistan kun iPhonet tuli vuosia kilpailijoita myöhemmin AMOLED-kuvioihin iPhoneX:llä niin lehdistötilaisuudessa käänsivät asian kutakuinkin sanatarkasti niin että "vihdoin on kehitetty oled-näyttöjä jotka täyttää Applen vaatimukset". Suomeksihan tuo tarkoitti että "selitellään tässä nyt vuosien takamatkaa parhain päin".
Ei kai kukaan myisi laseja mitkä näyttää pelkkää lähes mustaa.... Kuinka kirkas sen kirkkauden pitää olla että sitä on riitävästi?!? Lasithan on suljetussa kopassa, johon ei tule hajavaloa, joten luulisi että hyvinkin pieni kirkkaus riittää. Itseäni kirkkaus kiinnostaa sen takia, että minulle on tehty linssileikkaus (ei laser vaan vaihto) mikä minun linssimallilla huonontaa hämärässä tarkasti näkemistä. Eli teoriassa ehkä minun silmäni tarvitsevat enemmän valoa kuin normaali-ihmisen. Ja siksi jos joku paneeli on normi-ihmisellekin käyttökelvoton niin minä en sitten varmaan oikeasti näe siinä kuin mustaa.![]()
Hinta on silleen hauska argumentti, että vaikka psvr2:sta keskustellessa se unohtui täysin. Kaikki vr-lasit ovat kompromisseja, myös kalleimmat kuten applen vision pro. Sitä saa mistä maksaa, mitä halvemman ostaa sitä enemmän joutuu miettimään mitkä kompromissit omalle kohdalle sopivat parhaiten.Monet tuntuu unohtavan myös että pelkät 4k OLED paneelit maksavat sen ~1000€ riippuen paljon niitä ostaa kerralla. Sen takia halvimmat standalone OLED 4k VR headsetit taitavat olla 1700€ paikkeilla ja se on varmasti yksi isoimmista syistä miksi Steam Framessa niitä ei ole, koska he haluavat pitää hinnan <1000€, eikä myydä 2000€ VR laseja.
Pimax Dream Air SE lienee suunnilleen saman hintainen kuin Valven tekele, joten niitä vertailen.En tiedä mitä Pimaxeja olet sitten ajatellut, mutta yleisesti kai ajatellaan että Applen, Steamin ja Metan tapaisilla toimijoilla on vähemmän laatuongelmia. Lisäksi VR ei ole pelkkää rautaa, paperilla kovat lukemat eivät suoraan käänny kokemukseksi, tuossa yllä mainittu persistence vaikuttaa esim. huonon olon tunteeseen.
Voisinpa lyödä vetoa että Steam Frame on jo kotona kun Pimax Dream Airilla vielä lupaillaan toimitusta. Ei tuo Q3 ole mitenkään huono valinta. Se vaan että Steam Frame on monessa suhteessa niin paljon kiinnostavampi, että odottelisin ehkä sen nyt kuitenkin, kun julkaisu on jo ovella.Pimax Dream Air SE lienee suunnilleen saman hintainen kuin Valven tekele, joten niitä vertailen.
Tarkoitus on ostaa melkeinpä hinnasta välittämättä (pistetään tarvittaessa osakesalkkua lihoiksi) pääasia että on hyvä. Paskaan en halua sijoittaa edes satasta, mutta toki se parin tonnin härveli pitää sitten oikeasti olla merkittävästi parempi kuin viidensadan meta. Luulen että tuosta noin tonnin hintaluokasta löytyy vastaus rukouksiini.
Kumpikin on ilmestymättä vielä, ja toisen toimitukset lupaillaan joulukuussa, ja toisesta ei ole vielä mitään tietoa. Voi mennä saatavuus suomessa ensi kesäänkin tuon Valven kanssa jos muu maailma on kovinkin innostunut ostamaan niitä. Hankala rasti... Melkein jo kärsimättömyyksisssäni päädyin metaan kun aloin kaikkia riskiskenaarioita miettimään. Sen saisi kahteen muuhun verrattuna puoli-ilmaiseksi ja toivottavasti tulee vielä jotain black friday-tarjouksia niistä.
Joo sen takia tuo onkin vertailussa, kun on suunnilleen sama reso kuin Steamissa. Kuinka paljon muuten on aidosti merkitystä 2560x2560 vs. 2160 x 2160? Kun onhan tuossa aika iso ero kuitenkin Pimaxin hyväksi?Tuo Pimax Dream Air SE näyttäisi maksavan 1000€ ja siinä on 2560x2560 resoluutio, eli ei ole 4k OLED paneeli kuten Galaxy XR ja Play for Dreamissa.
OLEDin resoluutio ei vaikuta mitenkään kyseisen tekniikan fundamentaaleihin ongelmiin.Onko tuo Dream Air SE:n OLED nyt sitten parempi kuin EI ole 4K, jos kerran 4K tuottaa ongelmia OLEDissa? Vai onko OLEDin ongelmat riippumattomia resoluutiosta?
Niin ajattelinkin. Mutta usein näkee kommentteja että juuri 4K OLED on ongelma niin tulee mieleen että vga-tarkkuudella ei haittaisi niin paljon.OLEDin resoluutio ei vaikuta mitenkään kyseisen tekniikan fundamentaaleihin ongelmiin.
samsung, apple yms. ei ole OLED vaan micro oled. Micro oledeissa ei ole samaa mura ongelmaa kuin perus oled:ssa.Niin ajattelinkin. Mutta usein näkee kommentteja että juuri 4K OLED on ongelma niin tulee mieleen että vga-tarkkuudella ei haittaisi niin paljon.
Eli toisinpäin ajatellen, on sitten ihan sama jos oledin valitsee (esim vaikka PSVR2) niin ollaan jo lukittauduttu "huonoon kuvaan", joten voi samantien siirtyä vaikka 8K-laseihin eikä ongelmia tule sen enempää. Toki koneelta vaaditaan vääntöä enemmän. Mutta siitähän selviää rahalla jota maailmassa tuotetaan koko ajan lisää.Ja se roskaisuuskin ilmeisesti vähenee (tai siis ei erotu kun pikselit on pienempiä) kun resoluutio nousee.
Tyhmä kysymys, mutta siis tuo muistitila tarkoittaa että pelit asennetaan kypärään fyysisesti (mihin muuhunkaan sitä tilaa voisi tarvita)? Jos on sama peli sekä PC:llä että VR:llä niin miten niiden pelitilannetallennukset yms toimii kahdella ympäristöllä? (pelaa esim yhdessä perheenjäsenen kanssa jolla on oma läppäri, niin voi olla kiva olla ulkomaailmassa läsnä näiden sessioiden aikana, ja sitten taas yksin pelatessa pelaa VR:llä)samsung, apple yms. ei ole OLED vaan micro oled. Micro oledeissa ei ole samaa mura ongelmaa kuin perus oled:ssa.
Sinuna ostaisin quest3:en black friday alesta. Quest3 lasit toimivat myös standalone moodissa(youtube, netflix, aikuisviihde, peruspelit, webbiselain). Pidemmän päälle vaikka olisi uber-pc: niin standalone toiminnallisuudelle löytyy käyttöä ja moni peli ei paljoa hyödy megapc:sta. Se on iso juttu, että lasit päähän ja peliksi versus pc:n kanssa säätäminen. Säätämisen vaivan takia tulee esim. autohommat pelattua psvr2+gran turismo versus pc:lla ja monet peruspelit quest3:lla standalone moodissa(realvr fishing, table tennis 11, walkabout minigolf,...) PC:lla ei vaan jutut toimi out of the box ja aina säätämistä vaikka on säädetty jo ennakkoon. Joskus ei yhteys kypärään steam:sta käsin toimi, joskus unohtuu laittaa taustalle softat mitkä mäppää napit rattiin, joskus peli käynnistyy 2d-moodissa ja ihmetellään että mitä helvettiä versus quest3/psvr2 "it just works". Mulla on 5090:en pumpum-pc:ssa ja silti pelaan myös standalone moodissa quest3:lla ja psvr2:lla ps5:en kanssa.
Jos joskus päivittää kypärän niin jättää quest3:et kesämökkilaseiksi tai antaa pois jollekin tutulle jolla ei ole pc:ta.
Kaikki lasit jonkinlaisia kompromisseja. Kontentti on niin immersiivistä että ei niitä kompromisseja pelatessa tule mietittyä/huomaa. Täydellistä ei ole vielä pitkään aikaan olemassa.
Micro-OLEDia nuo Pimaxitkin on.samsung, apple yms. ei ole OLED vaan micro oled. Micro oledeissa ei ole samaa mura ongelmaa kuin perus oled:ssa.
Mulla näyttää olevan 363GB vapaana quest3:ssa. Quest3 pelit on useimmiten optimoitu pienempään tilaan meneviksi. PC pelit kuten elite tietenkin asentuvat pc:lle ja kypärä toimii vain näyttönä. Se miten savet/asennukset... toimivat laitteiden välillä riippuu pelistä ja ekosysteemistä. Ei steam versio pelistä tiedä mitään meta-kaupassa olevasta samasta pelistä. Joutuu tekemään päätöksiä ostaako jonkun pelin crossplay pc+quest3 ominaisuudella metan kaupasta vaiko vain pc-version steam:sta. Mun ratkaisu on ollut ostaa osa metan kaupasta(pelaan lähinnä standalone moodissa) ja ne mitä varmuudella pelaan vain pc:lla steam:sta/gog/...Tyhmä kysymys, mutta siis tuo muistitila tarkoittaa että pelit asennetaan kypärään fyysisesti (mihin muuhunkaan sitä tilaa voisi tarvita)? Jos on sama peli sekä PC:llä että VR:llä niin miten niiden pelitilannetallennukset yms toimii kahdella ympäristöllä? (pelaa esim yhdessä perheenjäsenen kanssa jolla on oma läppäri, niin voi olla kiva olla ulkomaailmassa läsnä näiden sessioiden aikana, ja sitten taas yksin pelatessa pelaa VR:llä)
Riittävä tallennustila... En nyt muista miten paljon minulla vie Elite Dangerous, mutta joku valitteli netissä että pelin asennushakemisto vie 118Gt. Ja kyllähän nuo nykypelit muutenkin sen 50Gt helposti haukkaa per kappale. Niin se on sitten 128Gt-malliin yksi tai kaksi peliä, ja jos lisää haluaa niin uninstall ja uusi asennus - ja pelitallennukset johonkin talteen siksi aikaa kun taas seuraavan kerran tarvitsee. Vai miten questin omistajat on hommaa pyörittäneet? Sitten jos hankkii Steamia odotellessa 512-mallin, niin se on sitten taas huomattavasti isompi sijoitus ja kynnys vaihtaa puolen vuoden päästä Steamiin on korkeampi.
aaa... ok eli metan kauppa on erillinen kauppa kuten Google Play tai App Store eikä niin että PC:n pelejä asennetaan Steamin sijaan suoraan kypärään. Nuo pelit on pelikuvista päätellen enemmän mobiilipeligenreä niin grafiikan kuin sisällön määränkin perusteella (ei mitään Indy Great Circlea tai iRacingia). Nyt vasta kävin ekaa kertaa katsomassa nimittäin. En osaa kyllä noita pelejä kaivata ollenkaan. Jollekin kylään tulevalle maallikolle ehkä toimisi teknologiademona.Mulla näyttää olevan 363GB vapaana quest3:ssa. Quest3 pelit on useimmiten optimoitu pienempään tilaan meneviksi. PC pelit kuten elite tietenkin asentuvat pc:lle ja kypärä toimii vain näyttönä. Se miten savet/asennukset... toimivat laitteiden välillä riippuu pelistä ja ekosysteemistä. Ei steam versio pelistä tiedä mitään meta-kaupassa olevasta samasta pelistä. Joutuu tekemään päätöksiä ostaako jonkun pelin crossplay pc+quest3 ominaisuudella metan kaupasta vaiko vain pc-version steam:sta. Mun ratkaisu on ollut ostaa osa metan kaupasta(pelaan lähinnä standalone moodissa) ja ne mitä varmuudella pelaan vain pc:lla steam:sta/gog/...
Ei tuosta kypäränvalinnasta kannata tehdä loppuelämän kysymystä. Paraskin kypärä on edelleen kompromissi. Tulee vain iso pettymys kun etsii täydellistä ja todellisuus paljastuu hyvin nopeasti käyttöönoton jälkeen.
On niissä standalone peleissä paljon hyviä. Grafiikat toki pelkistettyjä koska laskentateho. Minigolf, frisbee golf, keilaus, pingis, kalastus, pakohuoneet/puzzlet/rytmipelit yms. peleissä todella hyvää kamaa. Simulaattorit ja muut raskaammat pc:lla.aaa... ok eli metan kauppa on erillinen kauppa kuten Google Play tai App Store eikä niin että PC:n pelejä asennetaan Steamin sijaan suoraan kypärään. Nuo pelit on pelikuvista päätellen enemmän mobiilipeligenreä niin grafiikan kuin sisällön määränkin perusteella (ei mitään Indy Great Circlea tai iRacingia). Nyt vasta kävin ekaa kertaa katsomassa nimittäin. En osaa kyllä noita pelejä kaivata ollenkaan. Jollekin kylään tulevalle maallikolle ehkä toimisi teknologiademona.
Nämä ns. "mobiilipelit" ei ole kiinnostaneet muutenkaan. Teslassa pelailen jonkun verran esim autopesussa ollessani, mutta esim puhelimella on pelaamiset jääneet 10 vuoden sisällä lähes nollaan kun ei jaksa sitä mainostykitystä, kun "F2P" on pilannut koko alustan.
Kyllä joku Red Matter 2 tai Brink Traveler on aika uskomattoman näköinen standalone pelinäkin.On niissä standalone peleissä paljon hyviä. Grafiikat toki pelkistettyjä koska laskentateho.
Toinen superhieno on realvr fishing. Skannatut semi 3d taustat ja kaikki renderöintipaukut veteen ja kaloihin. Upea ellei täydellinen siihen nähden mitä paneelit mahdollistavat. 2d kuvat/videot eivät kerro edes 10% miltä peli näyttää ja tuntuu.Kyllä joku Red Matter 2 tai Brink Traveler on aika uskomattoman näköinen standalone pelinäkin.
Onpas muuten viheliäistä etsiä hintaseurantapalveluista quest 3 128 laseja kun tuntuu että jokainen kauppa kutsuu niitä eri nimellä.
Itse suosiolla unohtaisin koko setin, kyse kuitenkin 4v sitten julkaistusta setistä ja tähän suhteutettuna hintaa on mielestäni edelleenkin liikaa, jos ei hankinnalla ole kiire niin suuntaa suosiolla katse kohti Framea.Mitä mieltä täällä ollaan alle tonnin laseista PCVR-käyttöön?
Valve Frame on tulossa joskus, johonkin hintaan. Speksit lähinnä Q3 tasoa, mutta ilmeisesti ergonomisesti ja PCVR-käyttöä ajatellen kuitenkin parempi vaihtoehto. Voi toki olla muutaman satasen kalliimpi.
Framea olin ajatellut odottaa, mutta nyt tuli tämä Vive Pro 2 Full kit -tarjous hintaan 699€ Proshopilta. Resoluutiohan tuossa on vähän parempi, mutta fresnel-linssit ja toisaalta iso paino sekä majakoiden tarve pistää vähän miettimään järkevyyttä.
Vive Pro 2 vai Frame?
Mua ainakin kiehtoo valven frame. Josko langaton integraatio olisi ongelmaton ja "it just works". Standalone moodissa toimiminen plussaa, vois olla reissatessa ihan ok. konsoli millä pelailee myös steam 2d pelejä "isolta" ruudulta.Mitä mieltä täällä ollaan alle tonnin laseista PCVR-käyttöön?
Valve Frame on tulossa joskus, johonkin hintaan. Speksit lähinnä Q3 tasoa, mutta ilmeisesti ergonomisesti ja PCVR-käyttöä ajatellen kuitenkin parempi vaihtoehto. Voi toki olla muutaman satasen kalliimpi.
Framea olin ajatellut odottaa, mutta nyt tuli tämä Vive Pro 2 Full kit -tarjous hintaan 699€ Proshopilta. Resoluutiohan tuossa on vähän parempi, mutta fresnel-linssit ja toisaalta iso paino sekä majakoiden tarve pistää vähän miettimään järkevyyttä.
Vive Pro 2 vai Frame?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.