VR-keskustelua (Oculus Rift, HTC Vive, GearVR ja PSVR)

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 305
Täällä keskustelemme virtuaalitodellisuuslaitteista ja niille tarjolla olevista sisällöistä.



Eagle Flight tulee Oculus Homeen 18.10. ja hieman myöhemmin Vivelle ja PSVR:lle. Hinta on melko korkea mutta idea vaikuttaa sen verran kiinnostavalta, että ajattelin laittaa ostaen.
 
4SU9OHX.png


Win10 päivityksen mukana tuloillaan playback devicen pikavaihto.
Näppärä lisä näin VR-lasien kanssa pyöriessä.
 
Win10 päivityksen mukana tuloillaan playback devicen pikavaihto.
Näppärä lisä näin VR-lasien kanssa pyöriessä.

SteamVR:ssä voi asetuksista asettaa, mikä äänilaite aktivoidaan kun SteamVR käynnistyy ja myös, mikä äänilaite aktivoidaan kun SteamVR suljetaan.
 
SteamVR:ssä voi asetuksista asettaa, mikä äänilaite aktivoidaan kun SteamVR käynnistyy ja myös, mikä äänilaite aktivoidaan kun SteamVR suljetaan.
Tiedetään, Oculus taasen on automatisoinut tuon täysin, mutta silti välillä löytyy poikkeuksia jotka oikoo noiden ohitse ja joutuu säätämään.

Lisää täällä:
 
GearVR + Riftcat = Langaton Oculus (-seuranta). Osaa nykyään käyttää myös GearVR sensoreita... hitto kun vain olisi aikaa testailla enemmän. On vain niin kiirettä. :/
 
Mielenkiintoinen päänavaus, vaikka kokemus tuskin pääsee dedikoidun raudan tasolle. Tuota latenssipuolta mietin eniten.

Latenssin ei pitäisi olla kauhean suuri, eli kuvan pari jäljessä. Tämä yhdistelmä on kuitenkin ainoa missä voi edes harkita puhelinVR:n kytkemistä koneeseen. Google cardboard esim käyttää luurin omaa gyroa, jolloin olet kummallinen jos et voi pahoin. GearVR:ssä on kuitekin nopea ja tarkka sensori niin tuota ei pitäisi tulla.

Itse toivon että tuo projekti jatkaa pitkään ja olisihan periaatteessa mahdollista että luuri tekisi vastaanotetun kuvan kanssa viime hetken time warpin. Eli siis kun tiedetään että tämä kuva pyydettiin x ja y verran eri kohdassa niin piirretään se -x -y verran sivuun -> viimeisin pään liike huomioitu. Silloin viive olisi lähinnä pieni lagi reaaliaikaisuudessa, mutta ei liikkeen ja kuvan välillä.
 
GearVR + Riftcat = Langaton Oculus (-seuranta). Osaa nykyään käyttää myös GearVR sensoreita... hitto kun vain olisi aikaa testailla enemmän. On vain niin kiirettä. :/

Mä käytin tota komboa ennen kuin sain Riftin. Kunnon purkkavirityshän se oli, siinä vielä Leap Motion kuminauhoilla Gearissa kiinni :) Silloin ei tosiaan Gearin oma sensori vielä toiminut ja seuranta oli hieman pätkivää, mutta jos sekin pelittää nyt, niin ainakin testailuun toi soveltuu hyvin.
 
Mä käytin tota komboa ennen kuin sain Riftin. Kunnon purkkavirityshän se oli, siinä vielä Leap Motion kuminauhoilla Gearissa kiinni :) Silloin ei tosiaan Gearin oma sensori vielä toiminut ja seuranta oli hieman pätkivää, mutta jos sekin pelittää nyt, niin ainakin testailuun toi soveltuu hyvin.

Joo itsekin testasin lähinnä tuolloin kun sensorituki puuttui. Nyt kun vain olisi aikaa testata niin voisi kertoa onko tuosta uudesta oikeasti mihinkään.
 
http://uploadvr.com/own-the-skies-eagle-flight-review/

Hinta-laatusuhde on näemmä ongelma tämänkin pelin kanssa. Täytyypä miettiä taas hetki.

http://www.roadtovr.com/eagle-flight-review-vr-psvr-htc-vive-oculus-rift/
4,5/5

Lyhyt arvio

Eagle Flight tuskin saa ketään voimaan pahoin. Lentäminen tuntuu jopa niin käyttäjäystävälliseltä, että aloin etsiä, saako osan mukavuusavuista pois.

Yksinpeli itsessään vaikuttaa ainakin aluksi melko tutoriaalimaiselta. Kaupungin tutkiminen on hetken hauskaa, mutta jäin miettimään, pitäisikö tähän saada enemmän vaarantunnetta. Tiukat käännökset ovat toki haastavia, mutta kun näkökenttä sumennetaan aina esteiden puolelta, se hävittää myös nopeuden tunnun.

Moninpeli on Eagle Flightin varsinainen pihvi. Elukanraadonryöstö on jo 1 vs 1 hauskaa metsästyksen ja pakenemisen leikkiä. Jos pelaajia on enemmän, odottaisin, että meno on vielä hektisempää.

40 euron hintalappu on suhteellisen korkea, mutta moniin muihin VR-tuotoksiin verrattuna sisältöä on varsin hyvin ja tätä jaksanee pelata pitempäänkin, kunhan muita pelaajia riittää.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä oli Riftin DK2 ja nykyään on GearVR. Ei oikein vielä vakuuta noilla nykyisillä sisällöillä ja kännykkää ei vaan jaksa tuohon GearVR:ään tunkea koskaan. Lisäksi tuo HTC Vive on ainakin omasta mielestäni nykyisellä lähes tonnin hinnallaan liian kallis.
 
Hah, nyt viimeistää pitäs ostaa kyllä tuo peli pois. VR-tuki on siis toistaiseksi vain Vivelle, mutta eiköhän se Oculus-tukikin sieltä tule kunhan Touch tulee.

http://www.pelaajalehti.com/uutiset...ota-entistakin-autenttisempaa-pilkkitunnelmaa

Nyt sitten tietokone ja VR-laitteet ulkovarastoon tai jonnekin viileään paikkaan autenttisen tunnelman maksimoimiseksi. :D



Noniin ilppi puhaltamaan kylmää ja pilkille.


e: Mitä työ pelataatte Vive:llä tai muutenkin vr:llä. Ollut alkuhuuman jälkeen parkissa vaikka satasella hommasin materiaalia siihen, mutta eipä tuo ole päässä toviin ollut.
 
Eliteä pääasiassa. Ei toki kaikkien peli mutta sanoisin että yksi parhaista AAA-peleistä VR:lle.
 
Onko kukaan täällä päässyt testaamaan ja vertailemaan PSVR:ää Riftiin ja/tai Viveen? Pikkuisen houkuttelisi, kun ei se ilmeisesti niin rimpula laite olekaan kuin aluksi oletin, ja itse asiassa paikoin se saattaa olla jopa parempi. Hinta, käytön helppous ja pelivalikoima, tai pikemminkin pelien laatu ovat aika vahvasti sitä puoltavia argumentteja.

Täällä on jotain PSVR/Vive-vertailua yhdeltä Reddit-käyttäjältä:

Henkilökohtaisesti polttelee päästä lentämään Eagle Flightissa, eikä sillä ole niin väliä mikä se alusta on. Ongelma tulee siitä, että pelikaverit ovat PC-puolelle joko Riftin tai Viven kanssa, joten moninpeli ei oikein natsaa.
 
https://techcrunch.com/2016/10/19/new-numbers-home-in-on-vive-sales/
A brief in 87870 news offers us some interesting news about Vive sales worldwide. Alvin Graylin, China Regional President of VR at HTC, said that the company sold 100,000 units in August, an acceptable if low number for a comparatively expensive consumer electronics product. This month, however, another HTC representative, Cher Wang, said the company sold in excess of 140,000 units, a 40,000 rise in just a few weeks.
 


Noniin ilppi puhaltamaan kylmää ja pilkille.


e: Mitä työ pelataatte Vive:llä tai muutenkin vr:llä. Ollut alkuhuuman jälkeen parkissa vaikka satasella hommasin materiaalia siihen, mutta eipä tuo ole päässä toviin ollut.


Dirt Rally, Blazerush ja Eagle Flight saavat säännöllisesti peliaikaa. Vähän tällaista suvantovaihetta eletään sisällön suhteen, mutta ehkä PSVR ja Touchien julkaisu parantavat tilannetta. Onward Vivellä kiinnostelee jonkin verran, eikä vähiten siksi, että siinä on ihan rohkeasti annettu mahdollisuus liikkumiseen, vaikka jollekulle voi paha olo tullakin. Aaltoammuskeluilla ja teleportaatiolla tämä homma ei lähde koskaan lentoon.
 
Onward Vivellä kiinnostelee jonkin verran, eikä vähiten siksi, että siinä on ihan rohkeasti annettu mahdollisuus liikkumiseen, vaikka jollekulle voi paha olo tullakin. Aaltoammuskeluilla ja teleportaatiolla tämä homma ei lähde koskaan lentoon.

Aaltoammuskelut ja teleportaatiohan ovat parhautta :) ..Jos VR aiheuttaa pahoinvointia suurelle osalle käyttäjistä, se ei todellakaan tule lähtemään lentoon.
 
Aaltoammuskelut ja teleportaatiohan ovat parhautta :) ..Jos VR aiheuttaa pahoinvointia suurelle osalle käyttäjistä, se ei todellakaan tule lähtemään lentoon.
Olemme tässä eri linjoilla. Minä väitän, että fps-genre (sotasimulaatioista älykkäisiin roolipeleihin) on se, mitä VR:ltä eniten odotetaan. Jos fps:ää ei saada virtuaalitodellisuuteen, todennäköisyys VR:n marginalisoitumiseen kasvaa.

Aaltoammuskelut esimerkiksi ovat pelimekaniikaltaan samaa luokkaa kuin Flash-pelit (tai dos-klassikko Ryssän kauhu). Vertailu syviin fps:iin on karu monessakin suhteessa ja kasvattaa todennäköisyyttä, että virtuaalitodellisuus nähdään idioottimaisena kikkana.
 
Onko mikään noista VR seteistä sellainen, että sitä voi käyttää silmälasien kanssa?
 
Onko mikään noista VR seteistä sellainen, että sitä voi käyttää silmälasien kanssa?
Kaikki toimivat tosiaan rillien kanssa vähintään kohtuullisesti. Arvioista on jäänyt sellainen käsitys, että PSVR on siinä paras, kuten yleisessä käyttömukavuudessa muutenkin.
 
Olemme tässä eri linjoilla. Minä väitän, että fps-genre (sotasimulaatioista älykkäisiin roolipeleihin) on se, mitä VR:ltä eniten odotetaan. Jos fps:ää ei saada virtuaalitodellisuuteen, todennäköisyys VR:n marginalisoitumiseen kasvaa.

Aaltoammuskelut esimerkiksi ovat pelimekaniikaltaan samaa luokkaa kuin Flash-pelit (tai dos-klassikko Ryssän kauhu). Vertailu syviin fps:iin on karu monessakin suhteessa ja kasvattaa todennäköisyyttä, että virtuaalitodellisuus nähdään idioottimaisena kikkana.

Niin kyllähän liikkumisen vapaus paikasta toiseen on se pointti fps-peleissä. Doom sen potin räjäytti aikoinaan ja mullisti monella tavalla pelaamista. Teleporttaus tuntuu vähän kuin paluulta sitä edeltävään aikaan. Joku Bioshock esim on juuri siitä syystä niin hieno peli, että voi itse vapaasti tutkia kaikki mahdolliset paikat kartalta. Aaltoammuskelu on jo ihan eri genren peli, joka tarjoaa enemmänkin hetken hupia, mutta ei kokonaisuutena sitä kokemusta jonka fps-peli parhaimmillaan.

Käytän itse laseja pääasiassa seisten nykyään, kun vaihdoin koneen vähän paremmin VR:lle soveltuvaan paikkaan ja tilaa liikkumiselle on enemmän. Immersion kannalta se on selvästi toimivin ratkaisu, kun voi kuikuilla ympäriinsä myös ihan fyysisesti. Siinä kohtaa perinteinen tattiohjauskaan ei ehkä ole se paras tapa hoitaa etenemistä. Ei tosin ole esim Onwardin liikkumisesta kokemusta ja se voi toimia ihan hyvinkin.

Devaajien tulisi kuitenkin jättää liikaa varovaisuus pois ja ottaa enemmän riskejä. Ei pelkästään liikkumisen suhteen vaan yleisesti muutenkin. On se linnanmäen vuoristoratakin edelleen pystyssä, vaikka jotkut saa siitä pahan olon. Esim. Eagle Flightin pakotettu comfort-mode vei jo itseltä selvästi ostohaluja sen pelin osalta.
 
Alkaa näyttää melko vahvasti siltä, että asynchronous space warp ei tule Hawaii-, Grenada- ja Fiji-piireille.

d971cf9243338f9364fc3ea2eca0047a
Stella Lee says:
October 19, 2016 at 2:59 pm

We appreciate the feedback. We work tremendously hard to keep all Radeon users happy, and while we can’t confirm anything at the moment, please know that we’re looking into the feasibility of enabling ASW on other products.
http://radeon.com/en-us/asynchronous-space-warp/

Jos ASW:tä ei ole mahdollista toteuttaa Polarista vanhemmilla arkkitehtuureilla, tämä tarkoittaa, että valtaosa AMD:n VR-kelpoisista korteista jää tuetta. Vastaavasti Nvidialla ASW toimii 900-sarjan korteillakin, vaikka Maxwell-arkkitehtuuria ei ole pidetty yhtä joustavana kuin CGN:ää.

Keväällä R9 390:n ostaneena en lähde nyt heti näytönohjainta vaihtamaan, mutta kun kortti aikanaan vaihtuu, uusi ei todennäköisesti tule olemaan AMD:n tuote. Altavastaajaa voi tukea tiettyyn pisteeseen, etenkin jos hinta-suorituskyky on houkutteleva, mutta juuri nyt AMD:llä ei näytä olevan yhtä ainoaa houkuttelevaa piiriä VR-käyttöä ajatellen.
 
Alkaa näyttää melko vahvasti siltä, että asynchronous space warp ei tule Hawaii-, Grenada- ja Fiji-piireille.

Keväällä R9 390:n ostaneena en lähde nyt heti näytönohjainta vaihtamaan, mutta kun kortti aikanaan vaihtuu, uusi ei todennäköisesti tule olemaan AMD:n tuote. Altavastaajaa voi tukea tiettyyn pisteeseen, etenkin jos hinta-suorituskyky on houkutteleva, mutta juuri nyt AMD:llä ei näytä olevan yhtä ainoaa houkuttelevaa piiriä VR-käyttöä ajatellen.

Noh, ei peliä ole vielä menetetty:

 
Kaikki toimivat tosiaan rillien kanssa vähintään kohtuullisesti. Arvioista on jäänyt sellainen käsitys, että PSVR on siinä paras, kuten yleisessä käyttömukavuudessa muutenkin.
PSVR on huonoin. PSVR:ssä et pysty säätämään linssien etäisyyttä tai linssien väliä poikkisuunnassa. Oculuksella ja Vivellä nämä onnistuvat. Jos käy erittäin hyvä säkä ja linssit ovat juuri oikeassa asennossa niin PSVR voi toimia kyseisen henkilön kohdalla parhaiten.
 
PSVR on huonoin. PSVR:ssä et pysty säätämään linssien etäisyyttä tai linssien väliä poikkisuunnassa. Oculuksella ja Vivellä nämä onnistuvat. Jos käy erittäin hyvä säkä ja linssit ovat juuri oikeassa asennossa niin PSVR voi toimia kyseisen henkilön kohdalla parhaiten.

En nyt välttämättä sanoisi huonoin. PSVR on ainut, johon silmälasit mahtuvat helposti ja päähänlaitto on yksinkertaista johtuen tuosta slide-mekanismista. Ainakin Testedin laseja käyttävä kaveri kehui PSVR:n mekanismia. Riftin haasteena on ahtaus leveyssuunnassa eikä pehmusteissa ole leikkausta sangoille, joten sitä on helpompi käyttää kevyet sangat omaavilla laseilla. Vivessä leikkaukset on olemassa mutta tosiaan HMD:n härvääminen päähän lasien kanssa on kuitenkin oma taiteenlajinsa. Itsellä ei laseja ole, joten ihan muiden kommenttien varassa.

Testedin kommentit:
 
Moni useampaa HMD-laitetta kokeillut on kehunut tuota PSVR:n mukavuutta ja käyttöä silmälasien kanssa. Linssien etäisyyden säätö kai tuossa nyt jossain määrin onnistuukin, tosin sillä heikkoudella että valoa pääsee enemmän sisään jos jättää kauemmas? En olisi yllättynyt jos seuraavan sukupolven Vive/Rift siirtyisi lähemmäs tuota PSVR:n ratkaisua.
 
PSVR on huonoin. PSVR:ssä et pysty säätämään linssien etäisyyttä tai linssien väliä poikkisuunnassa. Oculuksella ja Vivellä nämä onnistuvat. Jos käy erittäin hyvä säkä ja linssit ovat juuri oikeassa asennossa niin PSVR voi toimia kyseisen henkilön kohdalla parhaiten.
Siis kyllähän niissä etäisyyssäätö on ja ilmeisen käytettävä sellainen kaiken lisäksi (paitsi että aiemminkin mainittua valovuotoa voi ilmetä jos lasit ovat kaukana silmistä). IPD-säätö puuttuu, mutta sen tarpeellisuus on vähän kyseenalaista muutenkin.

http://www.roadtovr.com/playstation...omics-oculus-rift-htc-vive-weight-comparison/

Tämä on toistoa edellisestä, mutta tässä kuitenkin suora linkki kohtaan jossa Testedin porukka kommentoi päähineen istuvuutta:
 
Viimeksi muokattu:
Päätin tässä, että kun on tullut ostettua monta VR-peliä, joista noin puolet huonoja, lyön jatkossa arvostelun nettiin jokaisesta ostamastani, alkuun nyt Eagle Flight ja Blazerush. Backlogia on jonkin verran, mutta yritän turata ainakin Dirt Rallyn, Ethan Carterin, Feral Ritesin ja Project Carsin. Edellisistä siis yksi on ostamisen arvoinen ja toinen ehkä.
 
Päätin tässä, että kun on tullut ostettua monta VR-peliä, joista noin puolet huonoja, lyön jatkossa arvostelun nettiin jokaisesta ostamastani, alkuun nyt Eagle Flight ja Blazerush. Backlogia on jonkin verran, mutta yritän turata ainakin Dirt Rallyn, Ethan Carterin, Feral Ritesin ja Project Carsin. Edellisistä siis yksi on ostamisen arvoinen ja toinen ehkä.
Hyviä artikkeleita molemmat.

Kehitysehdotuksena sen verran, että laita jatkossa hieman selvemmin esille alusta ja lasit jolla testaus on tehty. Toisessa se lukee otsikossa, mutta toisessa vain saatavilla-listassa.

Toivottavasti Eagle Flightin kehittäjät kuuntelevat palautetta ja antavat jatkossa pelaajan niin halutessa mahdollisuuden poistaa sen "comfort moden". Mitään peliä en ole koskaan halunnut päästä kokeilemaan niin paljon kuin tätä, mutta pahoin pelkään että kokemus jättää tuon vuoksi kylmäksi. Sen että jollekin tulee paha olo, ei pitäisi olla esteenä muille, ainakaan yksinpelissä. Ei sillä, etteikö minullekin voisi tulla paha olo ilman sitä, mutta haluan saakeli vieköön päättää siitä itse.

Btw. Eikös Eagle Flight ole ollut saatavilla PSVR:lle 18.10 lähtien?

Edit.
Näköjään mm. Amazon listaa PSVR-version saatavuudeksi 8.11.2016.

Jos se olisi ollut joulukuussa kaikille alustoille, niin todennäköisesti koukku tarttuisi poskeen ja tilaisin pelin lisäksi lasit ja muut releet. Nyt saattaa säästyä rahat. :D
 
Viimeksi muokattu:
Potentiaalisesti iso juttu Microsoftilta:

"Microsoft just announced VR HMDs from HP, Dell, Lenovo, ASUS, and Acer with inside out pos. tracking starting at $299".

Cvs4_1sWIAErJQW.jpg:large
 
Ei siis mitään ulkopuolisia sensoreita träkkäykseen. Ei liikeohjaimia. Ja immersiivisempi kuin Riftit ja Vivet.
Suolasirotin kannattaa hakea lähettyville; ilman mitään teknisiä tietoja tuo on lähinnä vain tyhjää puhetta — liekkö oli puhe useiden vuosien kuluttua julkaistavista malleista, "unohtui" vain mainita.
 
Suolasirotin kannattaa hakea lähettyville; ilman mitään teknisiä tietoja tuo on lähinnä vain tyhjää puhetta — liekkö oli puhe useiden vuosien kuluttua julkaistavista malleista, "unohtui" vain mainita.

Varmasti ihan puhtaasti hypen nostatusta, kun MS:stä kyse. Mutta muuten ei mitenkään yllättävä ilmoitus, että toimitaan usean laitevalmistajan kanssa. Eikä olisi sekään, jos käyttäisivät jotain MS:n omaa rajapintaa DirectVR:ää tms.

Ilmeisesti myös eka VR:ää tukeva Windows 10 puhelin tulossa.

http://www.theverge.com/2016/10/26/13418440/microsoft-alcatel-idol-4s-vr-headset-t-mobile-leak

Hyviä uutisiahan nämä uudet julkistukset tietysti on VR:n kannalta.
 


OC3 ja FPS:n devaaminen VR:lle aiheena. Tunnin keskustelu aiheesta. Ihan mielenkiintoinen.

Tulee esille mm. se, että aseen rekyyliä on hankala mallintaa VR:lle, koska sekin aiheuttaa pahoinvointia. Damaged Coressa aseet tuntuikin omasta mielestä harvinaisen köykäisiltä. Mielellään sen potkaisun soisi jossain tuntuvan. Teleportaatiosta tietty keskustellaan myös paljon jne.

Loppupuolella(n.45min) aika voimakas vetoomus Tripwire Interactiven kaverilta muille devaajille, että "keinotekoista" liikkumista ei käytettäisi ja ettei pelaajia tehtäisi kipeäksi. Oculuksen Steve Arnold heittää kyllä vastakommenttina, että vaihtoehtoisia liikkumistapoja pitäisi kokeilla rohkeasti, koska liikkumisasiaa ei ole ratkaistu.
 


OC3 ja FPS:n devaaminen VR:lle aiheena. Tunnin keskustelu aiheesta. Ihan mielenkiintoinen.

Tulee esille mm. se, että aseen rekyyliä on hankala mallintaa VR:lle, koska sekin aiheuttaa pahoinvointia. Damaged Coressa aseet tuntuikin omasta mielestä harvinaisen köykäisiltä. Mielellään sen potkaisun soisi jossain tuntuvan. Teleportaatiosta tietty keskustellaan myös paljon jne.

Loppupuolella(n.45min) aika voimakas vetoomus Tripwire Interactiven kaverilta muille devaajille, että "keinotekoista" liikkumista ei käytettäisi ja ettei pelaajia tehtäisi kipeäksi. Oculuksen Steve Arnold heittää kyllä vastakommenttina, että vaihtoehtoisia liikkumistapoja pitäisi kokeilla rohkeasti, koska liikkumisasiaa ei ole ratkaistu.


Voisin melkein väittää, että jos muut kuuntelevat Tripwiren kaverin ohjetta, VR on tuomittu perifeeriseen rooliin auto- ja lentosimulaattorien lisälaitteena. Teleportaatio voi toimia osassa pelejä joko niin, että se on narratiivia, tai koska liikkuminen ei ole kovin keskeinen osa peliä. Yleisratkaisu se ei kuitenkaan ole.

Eagle Flightissa pahoinvointi estetään kuvakulmaa ja terävää kuva-alaa rajaamalla. Olisi mielenkiintoista tietää, onko tätä kokeiltu fps:ien liikkumiseen.
 
Voisin melkein väittää, että jos muut kuuntelevat Tripwiren kaverin ohjetta, VR on tuomittu perifeeriseen rooliin auto- ja lentosimulaattorien lisälaitteena. Teleportaatio voi toimia osassa pelejä joko niin, että se on narratiivia, tai koska liikkuminen ei ole kovin keskeinen osa peliä. Yleisratkaisu se ei kuitenkaan ole.

Eagle Flightissa pahoinvointi estetään kuvakulmaa ja terävää kuva-alaa rajaamalla. Olisi mielenkiintoista tietää, onko tätä kokeiltu fps:ien liikkumiseen.

Tässä vaiheessa VR-maailmaa ei ole vielä kannattavaa riskeerata ja tehdä pelejä, jotka voi pelotella tulevia peruskäyttäjiä pois, joten mielestäni ehkä ok kommentti. Eri asia sitten myöhemmin, kun on jo iso käyttäjäkunta ja mahdollisesti laitteita tai ratkaisuja, jotka vähentävät pahoinvoinnin mahdollisuutta. Enpä ole vieläkään saanut kaikkia tuttuja kokeilemaan CV1, kun joskus koittivat DK1 ja saivat pahan olon.

Virtual Warfighterissa oli ainakin muistaakseni liikkuessa tuollainen mustarajaus ja vaikka pleikkarin Rigsissä.
 
Tulee esille mm. se, että aseen rekyyliä on hankala mallintaa VR:lle, koska sekin aiheuttaa pahoinvointia. Damaged Coressa aseet tuntuikin omasta mielestä harvinaisen köykäisiltä. Mielellään sen potkaisun soisi jossain tuntuvan. Teleportaatiosta tietty keskustellaan myös paljon jne.
Tähän liittyen olen Feral Ritesissä huomannut että potkut (Y-painike) ruukkuihin ym. aiheuttaa ruudun tärähtämisen iskusta. Aiheuttaa itselleni lievää pahoinvointia.
 
https://www.knoxlabs.com/

Suosittelen tilaamaan tollasen(Googlen yhteistyökumppani). Hauska lelu jolla esim pornon katsominen on kivaa.

Mikäs noista oikeista on nyt se mikä kannattaisi ostaa? Oculus Rift kai tämän "vr"-boomin aloitti. Onko se edelleen paras?
 
https://www.knoxlabs.com/

Suosittelen tilaamaan tollasen(Googlen yhteistyökumppani). Hauska lelu jolla esim pornon katsominen on kivaa.

Mikäs noista oikeista on nyt se mikä kannattaisi ostaa? Oculus Rift kai tämän "vr"-boomin aloitti. Onko se edelleen paras?
Parhaus riippuu siitä mitä ominaisuuksia arvostaa eniten ja onko taustalla jo entuudestaan tehokas PC. Jos löytyy konsolin sijaan jo valmiiksi riittävän tehokas PC, niin sitten kannattaa valita joko Rift tai Vive. Viven mukana tulee kaksi kameraa ja ohjaimet, eli se on täydellinen paketti saman tien. Riftiin voi tilata ohjaimet erikseen, mutta taitavat olla pre-order-kamaa vielä tässäkin vaiheessa. Jos on iso pelitila ja tykkää "room scale" -peleistä, niin sitten ehdottomasti Vive. Todennäköisesti itse valitsisin sen joka tapauksessa näistä kahdesta.

Helppokäyttöisyyden, mukavuuden ja hinnan puolesta valinta taas on PSVR, jonka kanssa kompromissit tulevat kuvan resoluutiosta, ohjainten epäherkemmästä seurannasta ja itse konsolin rajoittuneesta tehosta. Käsittääkseni sille on kuitenkin tarjolla laadukkainta sisältöä tällä hetkellä ja monet rankkaavat sen puutteistaan huolimatta nykyisten VR-lasien ykköseksi.
 
Parhaus riippuu siitä mitä ominaisuuksia arvostaa eniten ja onko taustalla jo entuudestaan tehokas PC. Jos löytyy konsolin sijaan jo valmiiksi riittävän tehokas PC, niin sitten kannattaa valita joko Rift tai Vive. Viven mukana tulee kaksi kameraa ja ohjaimet, eli se on täydellinen paketti saman tien. Riftiin voi tilata ohjaimet erikseen, mutta taitavat olla pre-order-kamaa vielä tässäkin vaiheessa. Jos on iso pelitila ja tykkää "room scale" -peleistä, niin sitten ehdottomasti Vive. Todennäköisesti itse valitsisin sen joka tapauksessa näistä kahdesta.

Helppokäyttöisyyden, mukavuuden ja hinnan puolesta valinta taas on PSVR, jonka kanssa kompromissit tulevat kuvan resoluutiosta, ohjainten epäherkemmästä seurannasta ja itse konsolin rajoittuneesta tehosta. Käsittääkseni sille on kuitenkin tarjolla laadukkainta sisältöä tällä hetkellä ja monet rankkaavat sen puutteistaan huolimatta nykyisten VR-lasien ykköseksi.

En edes olettanut että täällä konsoleista puhuttaisiin. Taitaa toi Vive olla paras kun Steamissakin siitä jaksetaan jauhaa. Tosin toi Microsoftin tuleva taitaa viedä näitä kaikkia kun hinta on noin pieni ja ei tarvitse kameroiden kanssa pelleillä.

Olen Riftiä harkinnut jo pari vuotta mutta taitaapi olla liian keskeneräinen vehje hintaansa nähden.
 
En edes olettanut että täällä konsoleista puhuttaisiin.
Ketju on yleisesti kaikille VR-tuotteille ja on se PSVR mukana otsikossakin.

Tosin toi Microsoftin tuleva taitaa viedä näitä kaikkia kun hinta on noin pieni ja ei tarvitse kameroiden kanssa pelleillä.
En jaksa uskoa, että siitä on miksikään vakavasti otettavaksi VR-laitteeksi. Ja siihen on vielä matkaa, että niitä edes saa kaupasta.

Olen Riftiä harkinnut jo pari vuotta mutta taitaapi olla liian keskeneräinen vehje hintaansa nähden.
Kaikki ne ovat tavallaan keskeneräisiä vielä. Yksiselitteisesti parasta ei ole olemassa, eli valinta pitää tehdä omien tarpeiden perusteella.

Riftin etuna Viveen verrattuna ovat integroidut kuulokkeet, joiden avulla saa yhden piuhan pois kuvioista. Miinuksena sitten taas rajallisempi room scale -toiminnallisuus ja ohjainten puuttuminen (vielä jonkin aikaa).

Vivejä saa mm. Gigantista suoraan hyllystä 989 eurolla (kliks).
 
Taitaa toi Vive olla paras kun Steamissakin siitä jaksetaan jauhaa
Steam on Viven pääalusta ja Valve on vahvasti Viven kehityksessä mukana. Steam voi olla siis hieman väärä paikka objektiivisten mielipiteiden keräämiseen. Valitettavasti myös Reddit on hieman värittynyt, joten kannattaa vain kylmästi pyrkiä testaamaan molempia ennalta ja tehdä johtopäätökset itse.

Itseltäni löytyy molemmat ja ajankäyttö on jakautunut hieman tyyliin: Rift-pelailua päivittäin/viikottain, Viveä kerran kuukaudessa/kahdessa. Jollain toisella on luultavasti päinvastoin. Room-scale esimerkiksi on varsin siisti tekniikka, mutta siinä vaiheessa kun sen hohto häipyy siinä viikossa kahdessa ja käteen jää vain hiomattomia indie-pelejä, rupeaa lasit jäämään hyllyyn kerta kerralta kauemmaksi aikaa.

Mielestäni sisällönpuute on nykygeneraation ongelma, ei tekniikka.

Tosin toi Microsoftin tuleva taitaa viedä näitä kaikkia kun hinta on noin pieni ja ei tarvitse kameroiden kanssa pelleillä.
Microsoftin panostus VR-laseihin on toistaiseksi yksi power point slide, turha antaa krediittiä muusta.
 
Viimeksi muokattu:
Ketju on yleisesti kaikille VR-tuotteille ja on se PSVR mukana otsikossakin.


En jaksa uskoa, että siitä on miksikään vakavasti otettavaksi VR-laitteeksi. Ja siihen on vielä matkaa, että niitä edes saa kaupasta.


Kaikki ne ovat tavallaan keskeneräisiä vielä. Yksiselitteisesti parasta ei ole olemassa, eli valinta pitää tehdä omien tarpeiden perusteella.

Riftin etuna Viveen verrattuna ovat integroidut kuulokkeet, joiden avulla saa yhden piuhan pois kuvioista. Miinuksena sitten taas rajallisempi room scale -toiminnallisuus ja ohjainten puuttuminen (vielä jonkin aikaa).

Vivejä saa mm. Gigantista suoraan hyllystä 989 eurolla (kliks).

No en ole jaksanut opetella jokaisen brändin nimeä ulkoa ja tämä on silti atk-foorumi. Omasta mielestä ei mitenkään väärin oletettu.

Miksi Microsoftin tuote olisi vähemmän vakavasti otettu? Eihän tolla pleikkarin vehkeelläkään voi tehdä muuta kuin pelata muutamaa peliä? Miksi tuo on enemmän vakavasti otettava?

En ole edes keksinyt pornon lisäksi mitä tekisin VR-laseilla joten eiköhän tuossakin ole yksi syy miksi Rift on jäänyt tilaamatta. Verkkokaupan ennakkotilaus on kyllä lähetellyt maileja ainakin vuoden pari.
 
Steam on Viven pääalusta ja Valve on vahvasti Viven kehityksessä mukana. Steam voi olla siis hieman väärä paikka objektiivisten mielipiteiden keräämiseen. Valitettavasti myös Reddit on hieman värittynyt, joten kannattaa vain kylmästi pyrkiä testaamaan molempia ennalta ja tehdä johtopäätökset itse.

Itseltäni löytyy molemmat ja ajankäyttö on jakautunut hieman tyyliin: Rift-pelailua päivittäin/viikottain, Viveä kerran kuukaudessa/kahdessa. Jollain toisella on luultavasti päinvastoin. Room-scale esimerkiksi on varsin siisti tekniikka, mutta siinä vaiheessa kun sen hohto häipyy siinä viikossa kahdessa ja käteen jää vain hiomattomia indie-pelejä, rupeaa lasit jäämään hyllyyn kerta kerralta kauemmaksi aikaa.

Mielestäni sisällönpuute on nykygeneraation ongelma, ei tekniikka.


Microsoftin panostus VR-laseihin on toistaiseksi yksi power point slide, turha antaa krediittiä muusta.

Pelaan melkein kokonaan Steam-pelejä joten ei tuo huono asia itselleni olisi. Mitä pelaat Riftillä?
 
Pelaan melkein kokonaan Steam-pelejä joten ei tuo huono asia itselleni olisi. Mitä pelaat Riftillä?
Vähän kaikkea, sain äskettäin läpi Chronoksen, joka oli omaan pelimakuun varsin erinomainen. Aikaisemmin pelailin Damaged Coren joka oli sekin hyvä ja nyt on alla Feral Rites. Lisäksi kaikkiin auto- ja lentopeleihin (Dirt, War Thunder, DCS, Elite Dangerous) Riftit ovat ykköset. Pitänee myöntää että myös Minecraftiin on palanut luvattoman paljon aikaa lasien alla.

Alennukseen odottelen Edge Of Nowherea ja Touchit ennakkotilanneena odotuslistalla ovat myös Lone Echo, Arktika.1 ja Robo Recall. Kaikki vaikuttavat jees.

Vivellä pidin The Gallerysta, joka on vähän Chronoksen "henkinen" seikkailu, mutta kesti valitettavasti vain noin puolisen tuntia. Onwardia pitäisi testata, mutta epäilyttää kuinka huono olo siitä tulee minulle ja hinta on vähän turhan korkea.

Muuten, Steam-pelit toimivat myös Rifteillä, Touchien tullessa myös ne room scale pelit. Myös Vivelle on häx jolla voi saada Riftien pelejä toimimaan, joten ei se valinta älyttömän kriittinen ole näiden kahden välillä.
 
Vähän kaikkea, sain äskettäin läpi Chronoksen, joka oli omaan pelimakuun varsin erinomainen. Aikaisemmin pelailin Damaged Coren joka oli sekin hyvä ja nyt on alla Feral Rites. Lisäksi kaikkiin auto- ja lentopeleihin (Dirt, War Thunder, DCS, Elite Dangerous) Riftit ovat ykköset. Pitänee myöntää että myös Minecraftiin on palanut luvattoman paljon aikaa lasien alla.

Alennukseen odottelen Edge Of Nowherea ja Touchit ennakkotilanneena odotuslistalla ovat myös Lone Echo, Arktika.1 ja Robo Recall. Kaikki vaikuttavat jees.

Vivellä pidin The Gallerysta, joka on vähän Chronoksen "henkinen" seikkailu, mutta kesti valitettavasti vain noin puolisen tuntia.

Muuten, Steam-pelit toimivat myös Rifteillä, Touchien tullessa myös ne room scale pelit. Myös Vivelle on häx jolla voi saada Riftien pelejä toimimaan, joten ei se valinta älyttömän kriittinen ole näiden kahden välillä.

Eli Rift se siis olisi. Eikö näillä ole jotain yhteisiä standardeja? Tuntuisi tyhmältä että tietokoneella olisi peli joka toimisi vain toisilla laseilla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 367
Viestejä
4 536 062
Jäsenet
74 793
Uusin jäsen
Sasu Heikkilä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom