Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:20 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>
Aika hyvin kertoo pelistä ettei jaksa puolta väliä pitemmälle, ja tää on joku tyyliin 4h kestävä peli. Oli tosiaan aikanaan ihan jepa, mutta kestänyt huonosti aikaa ja siten aika unohdettava tekele. Tuntui keskeneräiseltä demolta viime peluukerralla. Musiikki on ainoa asia mitä tästä jää varmaan käteen nykyään.Star Wars: Republic Commando (PC)
Tämä tuli alessa vastaan ja kun olin juuri saanut The Clone Wars -sarjan päätökseen niin ajattelin, että perhana. Vieläpä kun tämän tarinaa oli kehuttu. Vaan kuinkas kävikään? Tylsä putkijuoksu PS2-aikakaudelta eikä siitä hienosta juonesta tietoakaan. Tiimikavereiden ohjaaminen sentään oli ihan hauskaa ja ne tekivät pelaamisesta siedettävää, mutta toisessa kampanjassa kolmesta ihan vittuillakseen eksytetään tiimistä sooloilemaan. Jaksoin tätä ehkä johonkin vähän alle puoleenväliin ja sitten riitti, en jaksanut enää pätkääkään.
Mukavan positiivinen ylläri. Tulee yleensä paketista scoutattua pelit, jotka etäisesti mielenkiintoisia, mutta ei tuu hirveesti katottua et mitä ne oikeastaan on. Tämä tuli käynnistettyä ihan vaan metascoren ja sen pohjalta, että oli ohjaimella pelattava.
Mulla on jonkinlainen viha-rakkaussuhde näihin metroidvania-tyyppisiin peleihin. Tämä ei kuitenkaan herättänyt mitään negatiivisia tuntemuksia mitä niihin yleensä liittyy vaan pelkästään positiivisia fiiliksiä. Kyseessä on siis hauska flipperin ja metroidvanian sekoitus, kyllä flipperin. Sen sijaan, että hahmo osais hypätä, kaikki ylöspäin tapahtuvat liikkeet tapahtuu flipperin "lapoja" läiskimällä. Mitään varsinaisia flipperitasoja tässä ei ole, vaan ne flipperiä enitenkin muistuttavat osat sopii saumattomasti tasoon. Pelimekaniikaltaan tämä oli hauska lähestymistapa, koska se moneen metroidvaniaan liittyvä millintarkka hyppiminen yms. jää kokonaan pois ja peli on näin todella anteeksiantava.
Juuri menossa Quake 2 remaster läpipeluu kaikkine lisäosineen, syystä tai toisesta maistuu oilein hyvin!
N64 versio, pääpeli ja The Reckoning lisäosa jo pelattu, Ground Zero menossa ja sitten vielä Call of the Machine joka on kai MachineGamesin tekemä ihan uusi lisäosa, samaan tyyliin kuin oli Quake remasterille.
En jaksanut kuitenkaan alkaa hioa viimeistä tasoa viidelle tähdelle, tarkoitus kun oli pelata myös OMD2 ja nyt ilmaiseksi Epicistä tarjottu OMD3.
OMD2 ostin lisärit mutta sen jälkeen peli ei käynnistynytkään enää, joten jäi sit sille tielle. Ehkä tuon kolmosen voisi kuitenkin uutena tuttavuutena pelata.
Juuri tuon takia jäänyt pelaamatta nämä "uudet" Orcs Must Diet. Raivostuttavaa että örkkejä tulee kahdesta paikasta, ois mukavaa keskittyä varustamaan vain yhtä reittiä. Sitä ensimmäistä pidin ihan hyvänä pelinä ja taisin mennä läpikin aikoinaan, mutta jatko-osia ei jaksa.Nämähän kannattaa sitten pelata kaksinpelinä, kun sellainen kerta tarjotaan. En ole yksin näitä pelannutkaan, mutta useimmat tasot tuntuu olevan suunniteltu kahdelle pelaajalle, joista molemmat puolustaa omaa käytäväänsä, ja käyvät sitten auttelemassa toisiaan tai joskus multitaskaavat kolmannen/neljännen reitin kanssa. Yksin saa toki multitaskata runsaasti enemmän, mutta moninpelissä on tietysti oma hauskuutensa vaikka yhteistyöelementtejä ei ole mitenkään huomattavan paljoa.
Mie kyl ton kakkosen pelasin muistaakseni ihan ongelmitta yksinkin, toki siinä olis kaksinpeli ollut hauskempaa varmasti.Juuri tuon takia jäänyt pelaamatta nämä "uudet" Orcs Must Diet. Raivostuttavaa että örkkejä tulee kahdesta paikasta, ois mukavaa keskittyä varustamaan vain yhtä reittiä. Sitä ensimmäistä pidin ihan hyvänä pelinä ja taisin mennä läpikin aikoinaan, mutta jatko-osia ei jaksa.
Half life
En koskaan päässyt nauttimaan pelistä aikanaan, kun oli silloin niin hidas tietokone. No nyt huomasin että olin ilmaisena steamistä joskus ottanut talteen.
Tunnelma on loistava , grafiikat hyvät. Kaiken kaikkiaan miellyttävää viihdettä vuonna 2024 vaikka peli tulikin jo 1998 lopussa.
Half life
En koskaan päässyt nauttimaan pelistä aikanaan, kun oli silloin niin hidas tietokone. No nyt huomasin että olin ilmaisena steamistä joskus ottanut talteen.
Tunnelma on loistava , grafiikat hyvät. Kaiken kaikkiaan miellyttävää viihdettä vuonna 2024 vaikka peli tulikin jo 1998 lopussa.
Itse myös pelasin tuon alkuvuodesta ensimmäistä kertaa. Silloin muinoin en muuta saanut aikaiseksi kuin polttaa tuon CD:lle. Ei riittänyt tehot kunnolla pelaamiseen. Tuo ykkönen oli tosiaan joskus ilmaiseksi jaossa ja sille kaveriksi hommasin Opposing Force ja Blue Shift jatko-osat ja nekin meni samassa putkessa. Edelleen ihan pelattavia, vaikka muutama kohta vähän ärsytti. Niin ja jos nykypeleistä valitetaan että ovat bugisia niin on ne nuokin. Monesti hissit oli sellaisia paikkoja että peli tilttasi. Ja youtubesta löytyi ikivanhoja klippejä joissa oli ratkaisuja noihin kohtiin, yleensä niistä selvisi hyppäämällä ilmaan juuri oikeassa kohdassa kun seuraava taso latautuu. Mutta sinänsä mielenkiintoista että samat bugit on edelleen jotka oli silloin vuosituhannen taitteessakin. Niin ja spawnaavat viholliset, se kuuluu tähän peliin että sen toki ymmärtää, mutta vähän tuntui epäreilulta meiningiltä jos olet pitkän käytävän keskellä ja vihut spawnaa yhtäaikaa sekä eteen että taakse. Vähän haastetta jos meinaa selvitä ilman osumia.Half life
En koskaan päässyt nauttimaan pelistä aikanaan, kun oli silloin niin hidas tietokone. No nyt huomasin että olin ilmaisena steamistä joskus ottanut talteen.
Tunnelma on loistava , grafiikat hyvät. Kaiken kaikkiaan miellyttävää viihdettä vuonna 2024 vaikka peli tulikin jo 1998 lopussa.
Final fantasy XIII (pc)
Onks tää edelleen niin huono kuin kaikki sanoo? Ei ole. Itseasiassa todella hyvä putkijuoksu. Jokseenkin jopa raikas tuulahdus menneisyydestä verrattuna kaikkiin ubisoft open worldeihin. Hahmot, niiden kehitys tarinaan, täyttä kultaa. Lightning ❤
Epicin ilmaispelit, osa 41.
Shadow Tactics: Blades of the Shogun: Aiko's Choice
Pelasin hiljattain Desperados 3:n uudelleen läpi. Ostin lisärit, korotin vaikeustason tappiin ja lähdin jahtaamaan saavutuksia. Uudella pelikerralla aloin arvostamaan tarinaa ja varsinkin pelin napakkaa dialogia entistä enemmän, ja jossain vaiheessa pelistä tykkääminen muuttui suorastaan rakkaudeksi. Kävin tapojeni vastaisesti jättämässä Steam-arvostelun ja opettelin soittamaan pelin tunnuskappaleen kitaralla. Desperados 3 on maailman paras länkkäripeli, se voittaa minun kirjoissani jopa Red Dead kakkosen.
Blades of the Shoguniin palaaminen oli Desperadosin jälkeen vähän shokki. Eikö tämän pitänyt olla sama peli eri teemalla? Mekaniikat ovatkin lähes täysin samat, mutta Blades on hiukan rumempi, alkeellisempi ja tylsempi. Reitinhaku ei osaa huomioida kiipeilykohtia, esimerkiksi tikkaat ovat ylittämätön este jos hahmon komentaa suoraan katolle. Ninjailupelissä tämä tarkoittaa että hahmoja saa koko ajan paimentaa mikrotasolla. Suurikontrastinen cel-sheidattu taidetyyli särkee silmiä. Hahmot eivät ole tarinallisesti kovin kiinnostavia ja tasapaino heittää: ansoja virittelevästä Yuki-tytöstä ei ole oikein mitään hyötyä, samurai-Mugen taas voi soolota helposti suurimman osan pelistä. Luettelemani viat ovat pieniä, mutta kun on nähnyt saman pelin paremmin tehtynä...
Aiko's Choice on itsenäinen lisäosa, mutta käytännössä vaatii pääpelinsä pelaamisen, muuten tarinasta ei tajua mitään. Emopeliin verrattuna kyseessä on vain lisää samaa, kooltaan kolme isoa kenttää ja muutama välipala. Peli on pätevää ja maistuvaa hiippailua, vaikka korostaakin lännenhattuisen sisarpelinsä paremmuutta.
F.I.S.T: Forged In Shadow Torch
Maailman siisteimmän pupun seikkailut dystooppisessa teräskaupungissa. Robottikoirien rautasaapas alistaa karvaisia kansalaisia, joten arpinen sotaveteraanikani Rayton joutuu pomppimaan tiensä vallan huipulle ja sitä vaihtamaan. Auttavana kätenä hänellä on matkassa itseään isompi teräsnyrkki. Beyond Good & Evil 2 ei valmistu ikinä, joten Pixar-eläinten vallankumous saa kelvata metroidvaniana.
![]()
N.Y.R.K.K.I: Naapuruston Yrmein Rusakko Kurmottaa Konekoiria Iltaisin
Taistelussa on rytinää ja räjähdyksiä, varsinkin erinäiset kombot ovat todella näyttäviä. Tuntuma on vain vähän veltto jostain epämääräisestä syystä. Joskus peli ei tunnu rekisteröivän ohjaimen painalluksia ja parry-mekaniikka on hirveä viritelmä, jonka käyttö onnistuu lähinnä vahingossa. Onneksi torjuminen ei ole pakollista missään kohtaa peliä ja väisteleminen on hauskempaakin. Välipomoja on paljon, mutta niissä kauaa kuono tuhise, koska ylitehokkaat kombot tekevät bosseistakin nopeasti selvää - en tosin tarkoita että matsit olisivat helppoja. Isompien vihollisjoukkojen kanssa auttaa uusista Doomeista pihistetty glory kill -systeemi.
Teknisesti F.I.S.T on hieman viimeistelemätön. Peli pätkii ja yskähtelee varsinkin pikamatkustuksen jälkeen ja sillä on vaikeuksia saada tekstuurit ladattua, ennen kuin pelaaja ehättää telmimään niiden sekaan. Komeiden välinäytösten vastapainona on mykkää dialogia ja töksähtelevää tarinankerrontaa. Peli kaatuikin muutaman kerran.
F.I.S.T on kuitenkin metroidvanioiden paremmasta päästä. Pelissä on rutkasti kiinnostavia alueita, salaisuuksia ja oikoteitä, ja liikkuminen tuntuu mehevältä ainakin muutaman päivityksen jälkeen. Erikoiskykyjä ja -liikkeitä on kymmenkunta ja kehitys on nopeaa, pystysuoria seiniäkin pääsee kiipeämään melko alussa. F.I.S.T:in selkein esikuva on Hollow Knight. Hyvin tehtyä metroidvaniaa on aina ilo pelata.
Freshly Frosted
Donitsitehtaan liukuhihnojen rakentelua. Tehdasteema on harhaanjohtava, sillä peli on oikeastaan vain viivanvetopuzzle, jossa pitää käydä laitteet läpi järjestyksessä. Kännykkäpelin makua, mutta vaikeustaso kasvaa yllättävän kovaksi.
Kehystarina on niin turha, että sen voi kytkeä asetuksista pois päältä, mutta kertojanääni on miellyttävä. Samoin musiikki. Freshly Frosted on jotenkin rauhoittava peli, ainakin siihen asti, että puzzlet saavat pelaajan repimään hiuksiaan.
Kenttiä on toista sataa ja peli kestää taatusti kauemmin kuin keskivertopelaajan kärsivällisyys. Jaksoin itse vähän puoliväliä pitemmälle. Kaipa tämän voisi pieninä annoksina kitkuttaa loppuun, mutta "aktiivipelinä" en kyllä aio sitä pitää.
Tämä nyt vaan korostuu. Itse pelillisesti tuntuu jopa vähän köykäseltä nuo ammuskelut, tutkimiset yms. ja kokonaisuutena varsin jähmeä. Haudat on tylsiä yhen jutun ihmeitä, vihut headshotattavissa pistoolilla ja kaikenkaikkiaan liikkuminen on niin rajattua ettei se ole mitenkään päin hauskaa. Ehkä tuo AC-sarjan vetäminen viime vuonna saa jotenki vertailemaan sen liikkumiseen. Mut joo kokonaisuudessa pelistä jää lähinnä mieleen, että tän pitäs sijoittua johonki avaruuteen tms. jossa kaikki koko ajan räjähtää kun happea on liikaa ja samalla painovoima heittää häränpyllyä. Sit hypättäis johonki vesiliukumäkeen ja QTE rumbaan. Ois jäänyt kesken, ellei olis nyt tarkotus tosiaan kaikki kolme pelata läpi ja vähän vertailla miten tämä pelisarja eteni ja kehittyi.Tomb Raiderin otin työnalle jotta pääsen ton Risen kimppuun heti perään. Muistelinki, että tämä oli varsin mukava peli, mutta toisaalta sit olin ehkä unohtantu miks tää ei jäänyt mihinkään Top pelien joukkoon. Aivan liikaa näitä tilanteita, joissa juostaan jotain kummallista räjähtävää ja pyörivää ja palavaa ja ilmassa leijuvaa käytävää pitkin ja pitää sit painella QTE:tä ja hyppynappeja. Nuo kohtaukset tuntuu välillä nii utopistisen irrallisilta, että tuntuu välillä ku peli vaihtuis. Toki onhan tässä noita yliluonnollisia elementtejä, mutta ne tuntuu paljon uskottavammalta kuin nuo tyhjänpäälle rakennetut toimintakohtaukset.
Tomb Raider (2013) PC
Tarkotus ottaa nyt trilogiarun tästä sarjasta ja sit tuskin tarvii tähän palata, edelliset peluukerrat tälle vuodelta 2017 ja 2018 ja jotensakin tuntuu että tän taso vaan laskee ja laskee pelikerrasta toiseen. Rise of the TR tuli pelattua tuolloin -18 ja Shadow 2020, joten pelikerroista sen verran aikaa ja niiden välillä reilusti eroa ettei oikeen kokonaisuutta tästä kolmikosta ole jäänyt mieleen.
Tämä nyt vaan korostuu. Itse pelillisesti tuntuu jopa vähän köykäseltä nuo ammuskelut, tutkimiset yms. ja kokonaisuutena varsin jähmeä. Haudat on tylsiä yhen jutun ihmeitä, vihut headshotattavissa pistoolilla ja kaikenkaikkiaan liikkuminen on niin rajattua ettei se ole mitenkään päin hauskaa. Ehkä tuo AC-sarjan vetäminen viime vuonna saa jotenki vertailemaan sen liikkumiseen. Mut joo kokonaisuudessa pelistä jää lähinnä mieleen, että tän pitäs sijoittua johonki avaruuteen tms. jossa kaikki koko ajan räjähtää kun happea on liikaa ja samalla painovoima heittää häränpyllyä. Sit hypättäis johonki vesiliukumäkeen ja QTE rumbaan. Ois jäänyt kesken, ellei olis nyt tarkotus tosiaan kaikki kolme pelata läpi ja vähän vertailla miten tämä pelisarja eteni ja kehittyi.
Julkaisussa käytiin suht tuoreen tyttöystävän kanssa verkkokaupassa ostamassa jotain ja eukko osti tuon "uuden" Tomb Raiderin hyvillä mielin odottaen samaa 90-luvun kokemusta.Tomb Raider (2013) PC
Tarkotus ottaa nyt trilogiarun tästä sarjasta <snip>
-"Mistä hyppää?"
-"Ei tässä enää voi hyppiä..."
Nyt on pelattu jotain ihan eri peliä kun kyllä uusissa Tomb raidereissa voi hyppiä.
Minä tykkäsin enempi ekasta eniten ja siitä vähenevästi. Varmaan paras automaattinen cover systeemi näissä tomb raider peleissä.2013 Tomb Raider on ihan jees, mutta seuraavat kaksi minusta hemmetin hyviä. Varsinkin Shadow of the Tomb raider.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.