- Liittynyt
- 18.11.2016
- Viestejä
- 4 174
Far Cry 3: ihan jees.
Aika yksinkertainen, vähän seikkailupainoitteinen FPS räiskintä jossa oli pieni määrä craftaamista(lähinnä erilaiset boostit joilla sai niin healattua kuin avustusta taistelun eri aspekteihin) Lisäksi pelissä oli craftaamisen kautta asia mitä muissa peleissä olisi joko hahmonkehitystä tai researchia, eli sai lisättyä ammusten maksimimäärää eri aseihin sekä myös lisättyä aseiden maksimimäärää neljään.
Koska olin ekaksi pelannut FC6:n demoversion niin selvästi tuo uudempi peli oli monella tapaa parempi. Tässä vanhassa pelissä esim. hitsaustyökalu jolla pystyi korjaamaan ajoneuvoja, oli itsessään ase eli se vei yhden noista maksimi 4:sta aseslotista, joten en kertaakaan käyttänyt sitä koska vaikka noita aseita voi kyllä vaihtaa aina siellä täällä, mutta ei kesken kaiken. Jolloin mikä idea olla tuollainen juttu jos kovin helpolla pelaaja ei halua sitä käyttää. Samoin monet muut erikoisaseet kuten jouset tai liekinheitin. Selvästi tuo FC6 hoiti noi hieman paremmin, kuten se korjaustyökalu oli oma juttunsa joka ei vienyt aseslottia.
FC6 tuntui myös respawnaavan vihollisia useimmin tai ylipäätään, tästä pelistä en ole varma, suurin osa vihollisista oli paikallisia, ja jos ne tappoi niin lisää ei tullut. Lisäksi oli jonkin verran ehkä kierteleviä vihollisia mutta en tiedä oliko ne staattisia eli jos ne olisi kaikki teurastanut pois, olisiko ne loppuneet, vai ei? Noiden vihollisten osalta kumpikin systeemi oli ihan jees. FC6 tuli paljon enemmän vihollisia vastaan, mutta niiltä sai tarpeeksi ammuksia ja healattua sai helpolla niin sillä ei juuri merkitystä.
Samoin erona puhtaisiin FPS räiskintöihin, tässä oli hahmonkehitystä, sai skill pointseilla enemmän healttia, nopeampaa healaamista, nopeampaa lataamista, parempaa osumatarkkuutta yms., ja sitten aika suuri määrä erikoisia tappoja sillä selvästi pelisarjan leimallisella viidakkoveitsellä. Peli ihan pakottaa erilaisissa pikkutehtävissä tappamaan tietyt viholliset ninjailemalla ja tuikkaamalla sillä viidakkoveitsellä rintakehän läpi.
Tässä pelissä oli olevinaan jotain diippiä tarinallista systeemiä siitä kuinka se pelihahmo pelaamisen myötä koko ajan tottuu siihen kylvämäänsä väkivaltaan ja siitä kehittyy sellainen tribaalisoturi. Mä en itse henkilökohtaisesti sitä niin suurena elementtinä näe, kuitenkin peli on varsin lineaarinen, aktiivisesti pelaten tuo meni kolmessa viikossa tehden suuren osan pienistä sivutehtävistä.
Pelin lopussa oli hieno, ilmeisesti ainoa valinta minkä pelaaja pystyi tekemään pelin kuluessa(en ainakaan muista muita). Se oli tosi hieno ja mua nauratti jo etukäteen kun näin sen. Pelaaja pystyi tekemään valinnan joka on ns. normaali, tai sitten hyvin radikaalin valinnan millaisia ei juuri peleissä tarjota, ainakaan noin groteskisti.
Kuten tuolla FC6 ketjussa oli juttua, näiden kahden perusteella koko pelisarja on "jaksosta" toiseen hyvin samanlainen. Lähes kaikki samantyyliset aseet, ja melko lailla samanlaiset mekaniikat, vain nimellinen tarina vaihtuu. Mutta toisaalta kun peli on kohtalaisen nopea pelata läpi, ei näe tuolla mitään suurempaa ongelmaa.
Aika yksinkertainen, vähän seikkailupainoitteinen FPS räiskintä jossa oli pieni määrä craftaamista(lähinnä erilaiset boostit joilla sai niin healattua kuin avustusta taistelun eri aspekteihin) Lisäksi pelissä oli craftaamisen kautta asia mitä muissa peleissä olisi joko hahmonkehitystä tai researchia, eli sai lisättyä ammusten maksimimäärää eri aseihin sekä myös lisättyä aseiden maksimimäärää neljään.
Koska olin ekaksi pelannut FC6:n demoversion niin selvästi tuo uudempi peli oli monella tapaa parempi. Tässä vanhassa pelissä esim. hitsaustyökalu jolla pystyi korjaamaan ajoneuvoja, oli itsessään ase eli se vei yhden noista maksimi 4:sta aseslotista, joten en kertaakaan käyttänyt sitä koska vaikka noita aseita voi kyllä vaihtaa aina siellä täällä, mutta ei kesken kaiken. Jolloin mikä idea olla tuollainen juttu jos kovin helpolla pelaaja ei halua sitä käyttää. Samoin monet muut erikoisaseet kuten jouset tai liekinheitin. Selvästi tuo FC6 hoiti noi hieman paremmin, kuten se korjaustyökalu oli oma juttunsa joka ei vienyt aseslottia.
FC6 tuntui myös respawnaavan vihollisia useimmin tai ylipäätään, tästä pelistä en ole varma, suurin osa vihollisista oli paikallisia, ja jos ne tappoi niin lisää ei tullut. Lisäksi oli jonkin verran ehkä kierteleviä vihollisia mutta en tiedä oliko ne staattisia eli jos ne olisi kaikki teurastanut pois, olisiko ne loppuneet, vai ei? Noiden vihollisten osalta kumpikin systeemi oli ihan jees. FC6 tuli paljon enemmän vihollisia vastaan, mutta niiltä sai tarpeeksi ammuksia ja healattua sai helpolla niin sillä ei juuri merkitystä.
Samoin erona puhtaisiin FPS räiskintöihin, tässä oli hahmonkehitystä, sai skill pointseilla enemmän healttia, nopeampaa healaamista, nopeampaa lataamista, parempaa osumatarkkuutta yms., ja sitten aika suuri määrä erikoisia tappoja sillä selvästi pelisarjan leimallisella viidakkoveitsellä. Peli ihan pakottaa erilaisissa pikkutehtävissä tappamaan tietyt viholliset ninjailemalla ja tuikkaamalla sillä viidakkoveitsellä rintakehän läpi.
Tässä pelissä oli olevinaan jotain diippiä tarinallista systeemiä siitä kuinka se pelihahmo pelaamisen myötä koko ajan tottuu siihen kylvämäänsä väkivaltaan ja siitä kehittyy sellainen tribaalisoturi. Mä en itse henkilökohtaisesti sitä niin suurena elementtinä näe, kuitenkin peli on varsin lineaarinen, aktiivisesti pelaten tuo meni kolmessa viikossa tehden suuren osan pienistä sivutehtävistä.
Pelin lopussa oli hieno, ilmeisesti ainoa valinta minkä pelaaja pystyi tekemään pelin kuluessa(en ainakaan muista muita). Se oli tosi hieno ja mua nauratti jo etukäteen kun näin sen. Pelaaja pystyi tekemään valinnan joka on ns. normaali, tai sitten hyvin radikaalin valinnan millaisia ei juuri peleissä tarjota, ainakaan noin groteskisti.
Kuten tuolla FC6 ketjussa oli juttua, näiden kahden perusteella koko pelisarja on "jaksosta" toiseen hyvin samanlainen. Lähes kaikki samantyyliset aseet, ja melko lailla samanlaiset mekaniikat, vain nimellinen tarina vaihtuu. Mutta toisaalta kun peli on kohtalaisen nopea pelata läpi, ei näe tuolla mitään suurempaa ongelmaa.