Epicin ilmaispelit, osa 38.
LOVE
Olen aina tykännyt pikselitaiteesta, tiettyyn rajaan saakka.
Raja:
LOVE on todella karu peli niin visuaalisesti kuin pelimekaniikoiltaan. Idea on selvästi vain esitellä tekijän säveltämää musiikkia, joka on... kuuntelukelpoista, muttei millään tavalla nerokasta. Ollaan kaukana VVVVVV:n ja Undertalen korvamadoista. Tilutukset ovat ihan menevää taustamusiikkia, mutta katoavat mielestä välittömästi pelin sulkemisen jälkeen.
Mekaanisesti tarjolla ei ole muuta kuin pomppimista. Perusmoodissa peli pitäisi päästä läpi 100 elämällä. Nakki on melko helppo ja checkpointit voi lätkiä minne haluaa. Hommaa vaikeuttaa lähinnä kamera, joka on pultattu tiukasti kiinni pelihahmoon. Välillä tulee vastaan epäreiluja hyppyjä tyhjyyteen, jossa pitää loikata sokkona alaspäin ja osua siihen yhteen tasoon piikki- tai laavameren keskellä, jota ei näe ylhäältä käsin. Yritykseen ja erehdykseen on pakko vain uhrata elämä tai pari.
LOVE ei kauaa viihdytä mutta ei kestäkään. Kontsa loppuu tunnissa, ellei kiinnosta kokeilla "vain yksi elämä" -tyylisiä masohaasteita.
20 Minutes Till Dawn
Vampire Survivors -tyylinen laumaselviytymispeli, joka vaatii pelaajalta esikuvaansa enemmän. Survivorsia voi pelata yhdellä sormella. 20 Minutes taas on tuplatattiräiskintä, jossa pitää tähdätä ja painaa liipaisintakin itse. Vihollisilla on monipuolisempia liikkeitä kuin "möngerrä hitaasti kohti pelaajaa", mutta laumat eivät kasva yhtä isoiksi kuin Survivorsissa. Ehkä on parempi niin, sillä peli on ulkonäköönsä nähden melko raskas. Steam Deck, jolla pelasin, alkoi jo vähän yskiä loppumähinöissä.
Pelin väripaletti on niin ruma että silmiä särkee. Omia kavereita on todella vaikea erottaa vihollisista myllerryksen keskellä, koska kaikki ovat samannäköisiä harmaanvihreitä möykkyjä. Voittavalla runilla jätin taistelutoverit ostamatta ja panostin täysillä aseeseen. Se kannatti.
RÄTÄTÄTÄ TÄTÄTÄTÄ
20 Minutes on aivan reilusti vaikeampi mutta myös pelillisesti mielenkiintoisempi kuin Survivors. Ensimmäiseen voittoon meni kymmeniä yrityksiä, mutta kun sain "ylisotajumala"-vaihteen viimein päälle, peli muuttui voimafantasiaksi. Haaste ja ennen kaikkea hektisyys kuitenkin säilyi. Vaikka omistaisi millaisen aseen, joku monni saattaa silti livahtaa kuolleesta kulmasta tappituntumalle. Voimaansa voi kasvattaa pelikertojen välissä ostelemalla passiivisia buffeja, mutta tärkeintä on oppia pelaamaan.
Dakar Desert Rally
Vähän rikkinäinen spektaakkeliralli Saudi-Arabiassa. Pelissä on joitain käsittämättömän alkeellisia ongelmia ja se pukattiin selvästi ulos keskeneräisenä.
Rallipeli tavoittelee selvästi jonkintasoista realismia, joten tuli vähän puskista miten teatraalisia hetkiä siihen on laitettu. Eräässä alkupään kisassa on ukkosmyrsky. Hetkenä, jona loikin autollani dyyniltä toiselle samalla kun salamat täyttivät horisontin ja sähkökitarat ulvoivat, olin myyty. Tämä on pahuksen siistiä. Maisemissa on jotain elämää suurempaa ja soundtrack nostaa fiiliksen toiseen potenssiin... no, itse asiassa säveltäjä voisi ottaa välillä rennommin. Joka hetken ei tarvitse olla eeppisyyden multihuipentuma, ei tämä ole mitään Star Warsia. Jatkuva kitaratulitus turruttaa tärykalvot.
Saudikuskien ajotapa on mallinnettu peliin realistisesti - tarkoitan, että pelissä on yksi tyhmimpiä tekoälyjä ajopelien historiassa. Idiootit AI-autot törmäilevät kiviin, puihin, pelaajaan ja toisiinsa. Monesti vastustajat kasautuvat ketjukolariksi. Kun sumpusta selvitään, pelaaja on kilometrien päässä.
Soitanko teille hinausauton?
Aivoton tekoäly tekee Dakar Rallysta todella helpon pelin. Perässähiihtäjiin on helppo repiä kymmenen kilometrin etumatka ja ajella loppukisa ylhäisessä yksinäisyydessään. Mieluummin kai tätä kuin kuminauhaa.
Varjot, tekstuurit ja 3D-mallit hyppivät ja repeilevät. Peli kaatuu usein, yleensä heti kisan jälkeen, mutta ymmärtää sentään tallentaa joten ongelma ei ole iso. Yksi kummallisimpia vikoja on, että välimatkat näytetään AIVAN väärin. Välietapille, jonka peli sanoo olevan puolen kilometrin päässä, on selvästi matkaa vain viitisenkymmentä metriä! Kaikissa välimatkoissa on
pilkku väärässä paikassa! Ainoa selitys lienee, että jenkkifirma on töpännyt muuntaessaan maileja kilometreiksi.
Yökentissä ei näe mitään. Ajovalot yltävät noin viiden metrin päähän ja hajoavat herkästi kolareissa -
eikä niitä voi korjata. Ruttuun menneen rungon, räjähtäneet renkaat ja muut pikkuviat voi muuten fiksata lennossa (vaikka kirjaimellisesti) pientä aikasakkoa vastaan. Mekaanikko vain unohtaa tarkastaa valot. Jos menee rikkomaan ajovalonsa kiitäessään yön halki epävarmassa maastossa, loppukisan saakin ajaa sitten lähes täydessä pimeydessä. Voitte arvata miten hauskaa se on. Pelastavia enkeleitä ovat taivaalla loimottavat waypoint-majakat, jotka näyttävät tien eteenpäin. Eteenpäin pääsee jotenkuten ajamalla niitä kohti ja väistelemällä puiden ja isoimpien kallioiden siluetteja, jotka erottuvat taivasta vasten. Pienemmät kivet ovat näkymättömiä, joten niitä saa kirota jatkuvasti.
Hankalammassa professional-moodissa joutuu suunnistamaan ja etsimään waypointit itse. Kuulostaa oikeastaan aika hauskalta, mutta olen lähes varma että yökentät ovat siinä pelikelvottomia. En uskaltanut kokeilla.
Free Roam -moodissa pääsee koluamaan valtavia, avoimia kenttiä vapaasti Ubisoft-aarrearkkujen perässä. Vasta vapaatutkimisessa tajuaa, miten suunnattoman isoja kentät oikeasti ovat. Pelin Saudi-Arabia saattaa olla luonnollisen kokoinen. Arkkujen etsintä on vielä tylsempää kuin miltä kuulostaa.
Kyllä minä Dakar Rallysta pidin, vaikka se onkin aika puolivillainen tekele. Maisemat ovat niin kauniita että valokuvatilaa tulee ikävä, ja aavikolla kaahaaminen yllättävän mukaansatempaavaa hommaa. Pelin aivottomuus tekee siitä hyvää podcast-tekemistä.